News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Suomen taloudessa pyörii paljon rahaa

Started by StadinKundi, 24.03.2014, 02:43:05

Previous topic - Next topic

Tabula Rasa

Quote from: StadinKundi on 24.03.2014, 23:43:37
Quote from: Tabula Rasa on 24.03.2014, 23:32:43
Pankit toki synnyttävät lainaamalla virtuaalista rahaa, mutta niin täytyy tehdä jotta talouskasvu, eli uudet tavat tehdä työtä saavat tarvitsemansa rahan käyttöön. Kun talous laajenee, se tarvitsee enemmän rahaa käyttöönsä.

Julkiset palvelut synnyttävät kansalaisten tarvitsemia asioita, kuten terveydenhoito ja koulutus.

Sulla menee edelleen asiat sekaisin.

Ei ole pakko. Myös rahan ostovoiman voisi antaa nousta. Se ei vain ole kannattavaa keinottelijoille.

No juurihan tuota minä olen sanonut useassa viestissä julkisesta. Ehkä oppi alkaa pikkuhiljaa mennä päähän? Silti julkinen on menoerä. Arhinmäki istuu audin takapenkillä niin sekä audi että sen bensat ovat ulkomaille valunutta rahaa. Yhtä lailla monen muun kanssa. Perusperiaate että tuonti on aina kulua.

Minulle kaikki on kirkasta. Sano toki mikäli huomaat minulla jonkin asian olevan sekaisin.

Rahan määrän lisääminen pitää yllä myös kohtuullista inflaatiota, joka on tärkeää maiden velkaantuessa, koska inflaatio syö velkaa.

Sinun pitäisi ymmärtää että kun talous laajenee, se tarvitsee lisää käytössä olevaa rahaa uusia talouden muotoja varten.

Suomi tuo, ja vie. En näe Audien tuomisessa mitään vikaa. Meillä ei ole omaa tuotantoa korvaamaan Audeja.

Tuntuu Tabula rasa siltä, että sinua jotenkin risoo Suomen julkinen sektori. Suomalaiset tarvitsevat sitä. Se on suomalaisia varten.

Asutko itse Suomessa?

Toinen vaihtoehto olisi maksaa velat pois ja kasvattaa velattomana rahan arvoa.

Talouden laajentuminen on mahdollista näilläkin rahamäärillä. Se että onko liikkeellä 100 vai 1000 mjd ei ole oleellista vaan kiertonopeus. Se sitten että johonkin sidottu valuutta estää näiden täydellisten romahtamisten syntymistä. Mutta ei, pitää saada pirusti lisää vaikka sitten romahtamisen uhalla.

Kyse onkin siitä että suomen tuonti on isompi kuin vienti. Suomi siis köyhtyy. Tuo audi on yksi menoerä. Kotimaahan jäävä raha kiertää kotimaan talouden sisällä.

Julkista tarvitaan kyllä. Kaikkia julkisen elättejä ei tarvita kuten mokubisnestä. Hoito, turvallisuus jne erittäin kannatettavia.

Täälläpä suomessa katselen. Tiedän miltä ruohonjuuressa näyttää.

Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Tabula Rasa

Quote from: StadinKundi on 24.03.2014, 23:49:39
Suomen julkinen velka on länsimaiden pienimpiä: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_public_debt

Pohtikaa sitä nukkumaan mennessä.

Eli pienin velka on syy olla pienentämättä sitä? Jihuu, minulla on kaupungin pienin luottokorttivelka, nytpä pitääkin lähteä tuhlaamaan.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Kulttuurirealisti

Quote from: Durrur on 24.03.2014, 23:10:30
Olen kylläkin sitä mieltä, että välttämättömät palvelut pitäisi hoittaa kattavasti julkisesta taloudesta, eikä yksityistää sitä touhua liiemmin. Valtiolle on kannattavampaa pitää ylisuurta määrää työntekijöitä kuin se on yksityiselle. Valtiolle kuitenkin tulee kuluja työttömistä(unohtamatta verotulojen menetystä), mitä yksyiselle ei niistä koidu ja täten optimaalinen firman hallinointi on eri asia ykstyiselle ja valdelle. Tämä on kuitenkin oma mielipiteeni.

Riippuu vähän valden työntekijän palkasta. Keskijohdon kahvihuonejohtajalle on kalliimpaa maksaa palkkaa kuin työttömyydestä aiheutuvia kuluja. (boldaus oma)
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Kokoliha

Insinööri ja ekonomi kävelivät keväistä katua. Pientareella oli koiran pökäleitä, ja ekonomi ajatteli vedättää hiukan yksinkertaisena pitämäänsä insinööriä:
"Saat satasen, jos syöt tuon pökäleen"
Insinööri mietti muutaman sekunnin ja nappasi sitten pökäleen suuhunsa nielaisten sen.

Ei ole todellista, ekonomi ajatteli, tuo inssi on hullumpi kuuin luulinkaan, mutta kaivoi sitten lompakostaan satasen, jonka inssi pisti taskuunsa.
Toverukset jatkoivat matkaansa ja ekonomi kysyi: "Käytkö sinä varmasti ihan täysillä?"
Inssi vastasi: "Katsos, kun näissä hommissa saa muutenkin niellä paskaa päivittäin, mutta laskepas, että mikä oli tuon äskeisen suoritteeni tuntipalkka?"

Ekonomi räknäili mielessään inssin vetäisseen juuri yli kymppitonnin tuntipalkan. Ekonomi alkoi miettiä asiaa ja pieni harmituksenpoikanen nosti päätään. Inssiäkin tosin hiukan vitutti suussa tuntuva paskan maku. Matka jatkui, ja seuraavien pökäleiden kohdalla inssi sanoi: "Jos sinä syöt tuon, niin saat satasesi takaisin". Ekonomi empi, mutta otti sitten pökäleen, sulki silmänsä ja nielaisi sen.

Kotvan kuluttua inssi sanoi: "Olikos tässä nyt mitään järkeä? Kumpikaan ei rikastunut tippaakaan, mutta molemmilla on paskan maku suussa."
Ekonomi hörähti takaisin: "Heh, no tietysti oli. Te insinöörit kun ette ymmärrä edes talouden peruskäsitteitä. Vaikka kumpikaan meistä ei rikastunutkaan, niin Suomen bruttokansantuote kasvoi juuri hetki sitten kahdellasadalla eurolla."