News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Poikaa lyötiin nyrkillä raitiovaunussa ("kukaan ei auttanut")

Started by crissaegrim, 20.03.2014, 22:32:56

Previous topic - Next topic

crissaegrim

Itse juttu:
QuoteMies löi koulupoikaa kasvoihin raitiovaunussa
Torstai 20.3.2014 klo 20.21

Helsingin keskustassa nähtiin torstaina päivällä erittäin ikävä välikohtaus.

Poliisi tutkii Helsingin keskustassa torstaina päivällä kello kahden aikaan tapahtunutta pahoinpitelyä, jossa loukkaantui alaikäinen poika.

Tapahtumat saivat alkunsa raitiovaunun pysähtyessä Lasipalatsin pysäkille. Paikalle sattumalta osuneen Iltalehden toimittajan mukaan raitiovaunussa syntyi pienimuotoinen ruuhka ihmisten pyrkiessä ulos.

Toistaiseksi tuntemattomasta syystä kulkupelistä ulos pyrkinyt mies löi niin ikään raitiovaunusta pysäkille matkalla ollutta kouluikäistä poikaa kasvoihin ja tönäisi toista.

- Poliisi on käynyt paikalla, ja pahoinpitelystä on kirjattu rikosilmoitus, Helsingin poliisilaitokselta kerrotaan Iltalehdelle.

Tapahtumapaikalle hälytetyn poliisipartion saapuessa paikalle epäilty oli jo ehtinyt poistua paikalta.

Poliisin mukaan uhri kävi tarkastuttamassa vammansa, jotka torstai-iltaisen tiedon mukaan jäävät lieviksi.

KALLE JOKINEN
[email protected]

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014032018143387_uu.shtml

Poliisi tutkii, mutta ei tuntomerkkejä?

Iltalehden kolumni aiheesta:

QuoteKukaan ei auttanut

Ihmisten välinpitämättömyys näyttää saaneen uskomattomia mittasuhteita, kirjoittaa Iltalehden verkkotoimittaja Paula Koski.

PAULA KOSKI

Karu hyökkäys keskellä päivää: Mies löi koulupoikaa kasvoihin raitiovaunussa

Olin torstai-iltapäivänä Helsingin Lasipalatsin raitiovaunupysäkillä hyppäämässä nelosratikkaan. Raitiovaunu oli tupaten täynnä ihmisiä, joten jäin odottamaan ulos pyrkivien matkustajien poistumista. Avoinna olevista ovista näin vaunun sisällä tungoksessa myös neljän, oman arvioni mukaan noin 12-vuotiaan pojan porukan.

Raitiovaunun käytävältä, ihmistungoksen keskeltä tietään kohti ovia luovi noin kolmikymppinen mies. Mies selvitti tietään kohti ovia kyynärpäitään käyttäen, ja aivan yllättäen huomasinkin ihmisten takkien, reppujen ja huivien seasta sinkoutuvan nyrkin. Nyrkki osui poikaporukan nuorimman näköisen silmään voimalla, joka sai minut voimaan pahoin - nuoresta uhrista puhumattakaan.

Mies pääsi poistumaan raitiovaunusta. Niin pääsivät pojatkin, nyrkistä saanut poika silmäänsä pidellen ja selvästi tuskissaan. En uskaltanut yksin koskea selvästi arvaamattomaan mieheen, mutta pyysin kovaan ääneen huutaen kymmeniä ja taas kymmeniä pysäkillä olijoita ottamaan miehen kiinni. Mitään ei tapahtunut.

Ohjasin järkyttyneen oloiset pojat raitiovaunupysäkille ja tarkastin, onko nyrkistä saanut poika kunnossa. Hän oli tajuissaan ja liikuttavan reipas järkyttävään tapahtumaan nähden - taisin itse olla enemmän pelästyksissäni - mutta silminnähden loukkaantunut ja peloissaan. Pysäkillä oli yhä kymmeniä ihmisiä, mutta yksikään heistä ei tullut tarkastamaan nuoren pojan vointia. Ei yksikään. Monta uteliasta silmäparia sen sijaan meitä jaksoi tuijottaa - olihan pojan silmä jo hyvää vauhtia mustumassa ja turpoamassa.

///

En oikeastaan tiedä, kummasta olen enemmän järkyttynyt: raitiovaunussa olleen miehen väkivaltaisesta toiminnasta täysin sivullista poikaa kohtaan vai ihmisten välinpitämättömyydestä.

Suomalaiselle kulttuurille on hyvin ominaista, että mielenkiintoista tapahtumaa kyllä tuijotetaan silmät pyöreinä. Rohkeimmat saattavat jopa napata tapahtuneesta kuvan Facebookiin tai Twitteriin. Kynnys väliin tulemiseen, asioihin puuttumiseen tai auttamiseen näyttää kuitenkin olevan todella suuri, vaikka siihen olisikin oikeasti tarvetta.

Raitiovaunupysäkillä istui kuitenkin silmäänsä pitelevä nuori poika järkyttyneine kavereineen. Olin itse paikalla, mutta ketään muuta asia ei näyttänyt liikuttavan tippaakaan kuin ehkä viihdearvollisesti.

Jos en olisi puuttunut asiaan, olisiko siihen puuttunut kukaan? Olisivatko pelästyneet pojat jääneet pysäkille keskenään? Olisiko tekijästä tehty koskaan ilmoitusta poliisille?

Kutsukaa jeesustelijaksi jos haluatte, mutta saanen kysyä: Mihin tämä maailma on menossa? Koettakaa nyt hyvät ihmiset vähän ryhdistäytyä.

PAULA KOSKI
[email protected]

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014032018143253_uu.shtml

Siis mitä? "Kukaan ei auttanut", "itse en uskaltanut". Minä kutsun jeesustelijaksi kyllä. Tekopyhäksi sellaiseksi. Emmä viiti, mut jos te muut hoitaisitte.

Ei varmaan siihen tarvinnut jälkeenpäin montaa ihmistä auttamaan, jos kerran tuo nainen oli jo hoivaamassa poikaa. Varmasti joku muu olisi mennyt auttamaan, jos häntä ei olisi ollut.
In a world of fiction everything is true.

Aukusti Jylhä

QuoteSuomalaiselle kulttuurille on hyvin ominaista, että mielenkiintoista tapahtumaa kyllä tuijotetaan silmät pyöreinä. Rohkeimmat saattavat jopa napata tapahtuneesta kuvan Facebookiin tai Twitteriin.

Kait se on uskottava jos kerran toimittaja näin sanoo.
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Myrkkymies

Itse en ainakaan puuttuisi. Mitä hyötyisin siitä, että yrittäisin ottaa jonkun juopon kiinni? Pahoinpitelystä saattaisi kyllä napsahtaa syyte jos joutuisi oikein painimaan sen kanssa.

kekkeruusi

En uskaltanut yksin koskea selvästi arvaamattomaan mieheen, mutta pyysin kovaan ääneen huutaen kymmeniä ja taas kymmeniä pysäkillä olijoita ottamaan miehen kiinni. Mitään ei tapahtunut.

:facepalm:

dothefake

QuoteRaitiovaunun käytävältä, ihmistungoksen keskeltä tietään kohti ovia luovi noin kolmikymppinen mies. Mies selvitti tietään kohti ovia kyynärpäitään käyttäen, ja aivan yllättäen huomasinkin ihmisten takkien, reppujen ja huivien seasta sinkoutuvan nyrkin. Nyrkki osui poikaporukan nuorimman näköisen silmään voimalla, joka sai minut voimaan pahoin - nuoresta uhrista puhumattakaan.
Ihmisten takkien, reppujen ja huivin seasta sinkoutuva nyrkki?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Griffinvaari

Nyky "koulupoikien" sikailua bussissa seuranneena, veikkaan ettei se muksu tullut aiheetta, tämä vapaankasvatuksen profeetta ei vain ymmärtämnyt että muut syyn näkivät ja olivat TYYTYVÄISINÄ hiljaa.
Tai sitten ei.

Tragedian synty

Meille on opetettu, että rikollinen on uhri. Jos konnia ojentaa, on itse todennäköisesti lain kouran tähtäimessä. Odotellaan vain, kunhan kansalaisten mitat täyttyvät ja oikeuslaitoksen legitimiteetti luhistuu. Sen jälkeen vähäisemmistäkin rikkeistä pistetään konnille kivi jalkaan ja satama-altaaseen. Sitten kukkahatutkin tajuavat pitää suut tukossa, etteivät saa samaa kohtaloa.
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

desperaato

Intuitioni kertoo, että poika oli pikku pusunsa ansainnut.

JmR

Terve järki sanoo että poika ei nyrkkiin kuole eikä narkkariin kannata käydä kiinni jos tilanne ohi.

1§ "Suomi on täysivaltainen tasavalta."

Uuno Nuivanen

Ratikoissa pesii joko rasismi tai vähintäänkin suomalaisten yleinen huonous. Pelottavia ajopelejä ne.

Myrkkymies

Quote from: Tragedian synty on 20.03.2014, 22:50:42
Meille on opetettu, että rikollinen on uhri. Jos konnia ojentaa, on itse todennäköisesti lain kouran tähtäimessä. Odotellaan vain, kunhan kansalaisten mitat täyttyvät ja oikeuslaitoksen legitimiteetti luhistuu. Sen jälkeen vähäisemmistäkin rikkeistä pistetään konnille kivi jalkaan ja satama-altaaseen. Sitten kukkahatutkin tajuavat pitää suut tukossa, etteivät saa samaa kohtaloa.

Tuossa vaiheessa valtio on jo romahtanut anarkiaan. Itse en fantasioi kyseisestä tilanteesta kuten sinä vaan pyrin estämään sen syntymisen.

maltti on valttia

Quote from: Uuno Nuivanen on 20.03.2014, 22:54:07
Ratikoissa pesii joko rasismi tai vähintäänkin suomalaisten yleinen huonous. Pelottavia ajopelejä ne.
Lienee ratikat vankiloiden jälkeen kakkostilalla, eli ovat Suomen toiseksi monikultturisempia paikkoja.

Salaa nuiva

QuoteEn uskaltanut yksin koskea selvästi arvaamattomaan mieheen, mutta pyysin kovaan ääneen huutaen kymmeniä ja taas kymmeniä pysäkillä olijoita ottamaan miehen kiinni. Mitään ei tapahtunut.
Sauri ei ilmeisesti ollut tuossa ratikassa.
"A nation that forgets its past has no future."
-Sir Winston Churchill-

Micke90

Quote from: Paula Koski on 20.03.2014, 22:44:20
En uskaltanut yksin koskea selvästi arvaamattomaan mieheen, mutta pyysin kovaan ääneen huutaen kymmeniä ja taas kymmeniä pysäkillä olijoita ottamaan miehen kiinni. Mitään ei tapahtunut.

Herää kysymys, mikset itse tehnyt mitään.

Quote from: Salaa nuiva on 20.03.2014, 23:06:25

Sen olisinkin halunnut nähdä, kun se pikku toimistohiiri olisi laittanut narkin ojennukseen.

crissaegrim

QuoteEn uskaltanut yksin koskea selvästi arvaamattomaan mieheen, mutta pyysin kovaan ääneen huutaen kymmeniä ja taas kymmeniä pysäkillä olijoita ottamaan miehen kiinni. Mitään ei tapahtunut.
Saattoipa olla. Mutta poika oli kantis (?), joten hällä väliä. Tärkeintä on rasismin nollatoleranssi.
In a world of fiction everything is true.

kyllästynyt

En todellakaan ota kiinni mitään arvaamattomia tyyppejä.

Ernst

Quote from: kyllästynyt on 20.03.2014, 23:14:42
En todellakaan ota kiinni mitään arvaamattomia tyyppejä.

Poliisinkin antama neuvo alkaa näin:

Jokamiehen kiinniotto-oikeus

Rikoksentekijän kiinniottaminen kuuluu ensisijaisesti poliisille tai Pekka Saurille.

Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

dothefake

Voi olla, että poika oli rasisti ja lyöjä olikin Sauri.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Outo olio

Itse olen kerran herätellyt metroasemalla nukkuvaa, mutta sitten huomasin että se olikin jossain aineissa (pupillit) niin kävin äkkiä hakemassa vartijat sitä herättelemään, niillä on sentään suojaliivit jos asiakas pimahtaakin ja vetää veitsen esille, kosketusetäisyys + stiletti + mahdolliset harhat, pelottaa ajatellakin. :(

En todellakaan lähtisi jonkun perään, varsinkin jos se on jo hetkeä aikaisemmin osoittanut kykyä äkkinäiseen väkivaltaan. Oikeampi tapa on kuvata kännykällä/pikkukameralla tekijästä videota, mielellään mahdollisimman vakaalla kädellä jne., ja antaa sitten video poliisille.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

kekkeruusi

Eikä edes like a Boss.

Outo olio

Quote from: kekkeruusi on 20.03.2014, 22:44:20

Tuo kuulostaa muuten ihan (vasemmisto)agitaattorilta, itse pysyy turvassa (fyysisesti ja juridisesti) ja jakelee ohjeita, "tyhmät massat" sitten noudattavat annettuja ohjeita, ja heille sitten käy miten käy, mutta ainakin itse agitaattori on turvassa. :D ;)
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Aukusti Jylhä

Kertoo paljon, jos luulee ihmisjoukon yksissätuumin hyökkäävän käskystä jonkun kimppuun. Jos tämä agressiivinen henkilö olisi alkanut vetämään tuota poikaa isosti turpaan, eli jatkanut lyömistä, niin aivan varmasti joku olisi kyllä väliin mennyt. Nyt tilanne vaikuttaa tulleen ja menneen todella nopeasti, ja hölmistyminen on ollut epäilemättä se ainoa ajatus ihmisten päissä.

Aika usein julkisia liikennevälineitä käyttävät ihmiset käyttävät niitä vakituisesti. Itsekin olen aktiivinen julkisten käyttäjä, ja kyllä siellä on todella pelottavaa porukkaa liikenteessä. Raitiovaunut ja metrot ehkä niitä pahimpia. Ei todellakaan jokaiseen tönäisyyn ja tuuppaisuun ole tarvetta puuttua, varsinkin jos on tuupittu tahallisesti, koska silloin on oletettavasti narkkari/joku muu sekopää kyseessä. Teräähän näillä sitten tuppaa olemaan mukanaan. Ja vahingossa tuuppaisut hoituvat kohteliaalla eleellä, sori.

Kyseessä siis turha pöyristyminen, ja osoitekin on vielä aivan väärä. Ei tämä niitten hämmentyneiden tavallisten ihmisten harteille kuulu. Vai odottiko toimittaja väkijoukossa seisovan valepukuun pukeutuneen teräsmiehen? Ei enää elokuvia tälle toimittajalle.
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

nollatoleranssi

Eipä tuolla olisi mitään saavuttanut, jos olisi puuttunut tilanteeseen. Tilanteessa on muutamia vaihtoehtoja ja mikään niistä ei ole erikoisen hyvä:
a.) olisi saanut itse turpaan
b.) toinen kaveri olisi saanut turpaan ja itse olisi saanut pahoinpitelysyytteen
c.) olisi yrittänyt pitää kaikin voimin pitää lyöjää kiinni ja pahimmillaan olisi itse joutunut kynsimisen yms. "uhriksi" (eikä noin arvaamattomasta henkilöstä voi tietää, että olisiko ollut huumeriippuvainen jne.).
d.) Koko tilanne olisi sujunut mallikkaasti ja sen lisäksi olisi mennyt koko päivä asian selvittämiseen.

Eikä pidä aliarvioida sitäkään, että itselle olisi napsahtanut tilanteesta pahoinpitelysyyte... Ei olisi ensimmäinen kerta tuollaisesta tilanteesta....
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

nollatoleranssi

Quote from: käpykaarti on 21.03.2014, 00:18:22
Kertoo paljon, jos luulee ihmisjoukon yksissätuumin hyökkäävän käskystä jonkun kimppuun. Jos tämä agressiivinen henkilö olisi alkanut vetämään tuota poikaa isosti turpaan, eli jatkanut lyömistä, niin aivan varmasti joku olisi kyllä väliin mennyt. Nyt tilanne vaikuttaa tulleen ja menneen todella nopeasti, ja hölmistyminen on ollut epäilemättä se ainoa ajatus ihmisten päissä.

Aika usein julkisia liikennevälineitä käyttävät ihmiset käyttävät niitä vakituisesti. Itsekin olen aktiivinen julkisten käyttäjä, ja kyllä siellä on todella pelottavaa porukkaa liikenteessä. Raitiovaunut ja metrot ehkä niitä pahimpia. Ei todellakaan jokaiseen tönäisyyn ja tuuppaisuun ole tarvetta puuttua, varsinkin jos on tuupittu tahallisesti, koska silloin on oletettavasti narkkari/joku muu sekopää kyseessä. Teräähän näillä sitten tuppaa olemaan mukanaan. Ja vahingossa tuuppaisut hoituvat kohteliaalla eleellä, sori.

Tosiaan on täysin eri asia lyödä "vahingossa tai yllättäen" jotakin poikaa kuin pahoinpidellä kokonaisvaltaisesti. Tässä tapauksessa moni ei saattanut edes nähdä tilannetta tai tiennyt tarkkaan mitä siinä tapahtui.

Moni suomalainen saattaisi joka tapauksessa kyllä jäädä pelkästään "katselulinjalle", mutta tähän on isona syynä suomalainen lainsäädäntö ja poliisien toiminta, jotka eivät kannusta puuttumaan tilanteisiin millään tavalla.

Eri väliajoin on saanut mediastakin lukea siitä, miten joku on yrittänyt oikeasti puuttua tälläisiin tilanteisiin. Siitä on saanut korkeintaan itse pahoinpitelysyytteen tai pahimmillaan on joutunut itse pahoinpidellyksi pahasti ja tämän takia menettänyt terveytensä. Poliisi on antanut parin kuukauden ehdollisen tuomion tekijälle ja sitten onkin "rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto".

Pahoinpitelyyn puuttumisesta seuraava hyöty tai oikeustajun noudattaminen ei ole missään suhteessa siihen, mitä siitä voi pahimmillaan seurata (ainakaan Suomessa).

Pitäisikin olla jokin erikoislainsäädäntöpykälä Suomessa, että jos puolustat uhria tms. niin sinua ei tarvitse tuomita mistään rikoksesta. Yleensä tilanne menee vain niin, että sinut tuomitaan vielä pahemmin kuin alkuperäisen teon tekijä...
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Kyborg

Quote...pyysin kovaan ääneen huutaen kymmeniä ja taas kymmeniä pysäkillä olijoita ottamaan miehen kiinni. Mitään ei tapahtunut.

Ehkä ne ei ottanut sinua kovin tosissaan, koska olet Iltalehden toimittaja.

"Samaan aikaan kun maamme koulutetuimmille ihmisille ei ole töitä, joku älypää pitää rasismina sitä, ettei niitä löydy afrikkalaisille koneinsinööreille, jotka ovat hukanneet paperinsa ja lukutaitonsa."

- Nim. Professori

Kyborg

QuoteSuomalaiselle kulttuurille on hyvin ominaista, että mielenkiintoista tapahtumaa kyllä tuijotetaan silmät pyöreinä. Rohkeimmat saattavat jopa napata tapahtuneesta kuvan Facebookiin tai Twitteriin.

Ja joku puolestaan, suomalaiselle kulttuurille ominaisella tavalla, nillittää asiasta lehdessä.

Harmi ettei tainnut myöskään Ricky olla Saurin ohella maisemissa.

"Samaan aikaan kun maamme koulutetuimmille ihmisille ei ole töitä, joku älypää pitää rasismina sitä, ettei niitä löydy afrikkalaisille koneinsinööreille, jotka ovat hukanneet paperinsa ja lukutaitonsa."

- Nim. Professori

Melbac

Quote from: Outo olio on 20.03.2014, 23:36:19
Itse olen kerran herätellyt metroasemalla nukkuvaa, mutta sitten huomasin että se olikin jossain aineissa (pupillit) niin kävin äkkiä hakemassa vartijat sitä herättelemään, niillä on sentään suojaliivit jos asiakas pimahtaakin ja vetää veitsen esille, kosketusetäisyys + stiletti + mahdolliset harhat, pelottaa ajatellakin. :(

En todellakaan lähtisi jonkun perään, varsinkin jos se on jo hetkeä aikaisemmin osoittanut kykyä äkkinäiseen väkivaltaan. Oikeampi tapa on kuvata kännykällä/pikkukameralla tekijästä videota, mielellään mahdollisimman vakaalla kädellä jne., ja antaa sitten video poliisille.
Miksi sun muuten piti sitä herätellä?.Aika moni tyyppi voi pamauttaa nyrkillä jos se herätetään kesken unien tuntemattomassa paikassa joten itse olisi jättänyt tyypin siihen nukkumaan.Metroissa juuri ne vartijat niitä käy herättelemässä eikä normaalien kansalaisten tarvitse herätellä ketään.

Melbac

Quote from: Griffinvaari on 20.03.2014, 22:50:02
Nyky "koulupoikien" sikailua bussissa seuranneena, veikkaan ettei se muksu tullut aiheetta, tämä vapaankasvatuksen profeetta ei vain ymmärtämnyt että muut syyn näkivät ja olivat TYYTYVÄISINÄ hiljaa.
Tai sitten ei.
Kyllähän toi vähän oudolta kuullostaa että ilman syytä oltaisiin pamautettu yllättäen jotain pikkupoikaa päähän.Näissä tapauksissa selviää yleensä että ennen sitä lyöntiä on tapahtunut jotain sen pojan toimesta eli yrittänyt viedä tyypiltä jotain tai sitten se on haistatellut sille jotain.

timouti

Kukaan ei enää kysy, miksi mielenterveyspotilaat, narkit ja muut yllättävästi käyttäytyvät kuljeskelevat muun väen seassa. Joskus oli keskustelua siitä, miksi näille ei järjestetä hoitoa. Nyt on opittu uimaan ja töllistellään vaan sivusta, kun näitä sattumuksia tulee. Ei siinä sen kummempaa, ollaan "metropolissa" ja nähdään kaikenlaista. Mennyttä maailmaa tuollainen, että odotetaan toisten puuttuvan ventovieraitten asioihin.