News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2014-03-08: Malaysia Airlines, lento 370 (ja matka-asiakirjat)

Started by RP, 10.03.2014, 03:28:07

Previous topic - Next topic

Dharma

Lentäjillä on pikanäppäin, joka lähettää kaapattu-viestin. Ohjaamo on suljettu ja eristetty. Ilman merkittävää virhettä tai kollaboraatiota ei käytännössä ole mahdollista, että kone voitaisiin kaapata ilman, että hätäviesti ehditään lähettää.


Nuivanlinna

Voisiko sellainen olla mahdollista, että tämä MA370 olisi lentänyt toisen (juonessa mukana olleen) koneen tutkakuvan varjossa jonkin yhteisymmärryksessä toimineen lennonjohdon alueelle?
Eli sama nopeus, mutta joko yllä tai alla, kuitenkin niin lähellä kuin vain suinkin pystyy lentämään?
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Griffinvaari

Quote from: repo on 14.03.2014, 18:42:46
Aiheen käsittelyyn pientä kevennystä ja herkistelyä muistoista.

Quote from: Onnikka on 14.03.2014, 16:44:54
Luki jossain uutisessa että ohjaamoon pääsy kiellettiin kun World Trade Centeriin osui ne koneet.
Sääli sinänsä, lapsosista oli ainakin ennen hienoa päästä istumaan lentäjän syliin ja kääntää konetta vähäsen :) Oikealle.

Täällä ilmoittautuu entinen lapsonen, joka melkein puolivuosisataa sitten pääsi ison lentokoneen ohjaamoon lennolla. Käynti teki lähtemättömän vaikutuksen ja sillä oli vaikutus tuleviin uravalintoihin. Sen muistan, että jännitti niin pirusti, ujous vaivasi ja taisi olla vähän kiire poiskin, mutta pieni suunnan muutos tehtiin vierailun kunniaksi pienestä rantaradion äänenvoimakkuusnupin kaltaisesta kiertonupista eikä suureksi ällistyksekseni ohjaimiin koskettu ollenkaan. Kavereille ei sitten kerrottu mitään jännityksestä ja kiireestä pois, mutta sitäkin enemmän miten hienoa ohjaamossa oli.  8)

Harmi että maailma on mennyt huonompaan suuntaan tässä suhteessa.

Hieno kokemus, itselleni riitti kun suopeltoa raivatessa hallin koelentäjä pölläytti koneen keskeneräiselle pellolle, hyppäs ulos,kiroili kuin mustalainen ja rupes potkiin rusinaa, oli sama mies joka kävi viikolla korjaamassa mummun höyryradiota, siinä minäkin päätin mitä rupeen tekeen ja toteutin sen kanssa.
Nyky nuoret ei valitettavasti tietokoneidensa ääressä koskaan koe mitään samankaltaista, sääli.

Jaakko Sivonen

Quote from: Dharma on 14.03.2014, 18:46:09Ohjaamo on suljettu ja eristetty.

Pitäisi olla, mutta lennon perämies oli ilmeisesti ainakin kerran aiemmin päästänyt ulkopuolisia ohjaamoon: http://edition.cnn.com/2014/03/11/world/asia/malaysia-airlines-cockpit-companions/
Malo periculosam libertatem quam quietum servitium

ilmari3.

Quote from: repo on 14.03.2014, 18:42:46
Aiheen käsittelyyn pientä kevennystä ja herkistelyä muistoista.

Täällä ilmoittautuu entinen lapsonen, joka melkein puolivuosisataa sitten pääsi ison lentokoneen ohjaamoon lennolla. Käynti teki lähtemättömän vaikutuksen ja sillä oli vaikutus tuleviin uravalintoihin.
Harmi että maailma on mennyt huonompaan suuntaan tässä suhteessa.

Ihan ohi topicin ja rankasti, mutta pakko avautua paluustani perunan-nosto syyslomalta kotosalle yli 50-v sitten.
Piikkilangan kiristäjällä Pappani vei minut Oulunsalon kentälle. Kolmosen ohjaamoon kun kutsuttiin, niin veturinkuljattajan toiveammatti vaihtui välittömästi lentäjän ammattiin.

Oli siinä kavereille kansakoulussa kertomista. Mittarien määrä oli valtava. Ei tullut kuitenkaan lentäjää minusta.

Onnikka

Quote from: repo on 14.03.2014, 18:42:46
Täällä ilmoittautuu
Ihtehän en muista mikä kone oli, vain sen ohjaamon. Mutta luulisin että http://fi.wikipedia.org/wiki/Douglas_DC-8 olisi ollut.
Uravalintoihin ei silti vaikuttanut.

Takaisin topikkiin:
http://www.bbc.com/news/world-asia-26583342
QuoteThe missing Malaysia Airlines flight MH370 may have been flying for more than five hours after it disappeared, the BBC has learned.
QuoteHowever, the BBC understands that a satellite system operated by London-based telecommunications company Inmarsat received an automated signal from flight MH370 at least five hours after the plane was reported lost.
Elikkänä pitkään lennellyt, vähintään viisi tuntia "kadottuaan." Kertoo signaali.

ämpee

Quote from: Onnikka on 14.03.2014, 19:24:50
Elikkänä pitkään lennellyt, vähintään viisi tuntia "kadottuaan." Kertoo signaali.

Ei kerro signaali, on meinaan signaali voinut majailla tietoliikenneyhteyksien välimuisteissa tuon ajan.
Tuollaisten datapakettien prioriteetti on aika alhainen.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Griffinvaari

Quote from: ämpee on 14.03.2014, 19:46:15
Quote from: Onnikka on 14.03.2014, 19:24:50
Elikkänä pitkään lennellyt, vähintään viisi tuntia "kadottuaan." Kertoo signaali.

Ei kerro signaali, on meinaan signaali voinut majailla tietoliikenneyhteyksien välimuisteissa tuon ajan.
Tuollaisten datapakettien prioriteetti on aika alhainen.

Kulkeeko nämä paketit todella ip verkoissa, miten ne sinne liitetään?, vasta ipv6:ssa 0n prioriteetti mahdollisuus lähinnä puheen välityksen mahdollistamiseksi, viisituntia, tai tuntikin tuntuu mahdottomalta, kuka tietää?

ämpee

Quote from: Griffinvaari on 14.03.2014, 19:51:41
Quote from: ämpee on 14.03.2014, 19:46:15
Quote from: Onnikka on 14.03.2014, 19:24:50
Elikkänä pitkään lennellyt, vähintään viisi tuntia "kadottuaan." Kertoo signaali.

Ei kerro signaali, on meinaan signaali voinut majailla tietoliikenneyhteyksien välimuisteissa tuon ajan.
Tuollaisten datapakettien prioriteetti on aika alhainen.

Kulkeeko nämä paketit todella ip verkoissa, miten ne sinne liitetään?, vasta ipv6:ssa 0n prioriteetti mahdollisuus lähinnä puheen välityksen mahdollistamiseksi, viisituntia, tai tuntikin tuntuu mahdottomalta, kuka tietää?

Jossain omassa verkossaan, puhtaasti arvaan, sillä normitukiasemien kanssa tuolla datalla tuskin on mitään tekemistä, pelkästään "kiireestä" johtuen, ja merellä sijaitsevien tukiasemaverkkojen silmäkokojen takia.

Joskus kauan sitten, aikana ennen IP pakettireititystä, saattoi tekstiviesti viivästyä melkein vuorokauden, kun sattui olemaan hivenen huonompi tuuri.
Ihmettelin silloin aikanaan saamaani tekstaria, ja minua valistettiin prioriteeteista joiden mukaan puhelinliikenteessä tekstiviesti ei ole prioriteeteissä kovinkaan kärjessä.
Arvelisin rutiinidatan moottoreista olevan samanlaisesti prioriteettilistan hännillä, eli "odottamatonta" viivettä saattaa ilmetä.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

foobar

Sateliittiverkkojen liikenne ei ole yleensä luonteeltaan aitoa IP:tä, vaikka se päätelaitteiden näkökulmasta siltä näyttäisikin. Tehokkuuden nimissä IP-, TCP- ja HTTP/SMTP-tasollakin tehdään liikenteelle enemmän tai vähemmän läpinäkyviä manipulaatioita, jotka säästävät kaistaa ja parantavat käyttökokemusta. En kuitenkaan usko, että sateliitin kautta kulkiessaan data viettäisi tunteja *sateliitissa* odottamassa matalan prioriteetin slottia. Mikäli kyse on mistään muusta kuin SMTP:stä tai muista välitallennusta käyttävistä protokollista, viiveet lienevät melkoisesti lyhyempiä.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Goman

Eikös tuon moottoridatan tarkoitus ole toimia kohtuullisen reaaliaikaisena hälytyskanavana. Eli kun laakerivärinät tms. alkaa lisääntymään huolestuttavan nopeasti, niin häly lähtee per heti.
Tuntien viive ei missään tapauksessa ole silloin hyväksyttävä.

Jos taas moottoridatalla ei ole tuota hälytystehtävää, niin miksi se silloin olisi reaaliaikainen kanava ylipäätänsä. Datanhan voi tallentaa  monellekin eri medialle ja purkaa esim. välihuoltojen yhteydessä.

Parempaa tietoa odotellessa.



Griffinvaari

Quote from: ämpee on 14.03.2014, 20:32:20
Quote from: Griffinvaari on 14.03.2014, 19:51:41
Quote from: ämpee on 14.03.2014, 19:46:15
Quote from: Onnikka on 14.03.2014, 19:24:50
Elikkänä pitkään lennellyt, vähintään viisi tuntia "kadottuaan." Kertoo signaali.

Ei kerro signaali, on meinaan signaali voinut majailla tietoliikenneyhteyksien välimuisteissa tuon ajan.
Tuollaisten datapakettien prioriteetti on aika alhainen.

Kulkeeko nämä paketit todella ip verkoissa, miten ne sinne liitetään?, vasta ipv6:ssa 0n prioriteetti mahdollisuus lähinnä puheen välityksen mahdollistamiseksi, viisituntia, tai tuntikin tuntuu mahdottomalta, kuka tietää?

Jossain omassa verkossaan, puhtaasti arvaan, sillä normitukiasemien kanssa tuolla datalla tuskin on mitään tekemistä, pelkästään "kiireestä" johtuen, ja merellä sijaitsevien tukiasemaverkkojen silmäkokojen takia.

Joskus kauan sitten, aikana ennen IP pakettireititystä, saattoi tekstiviesti viivästyä melkein vuorokauden, kun sattui olemaan hivenen huonompi tuuri.
Ihmettelin silloin aikanaan saamaani tekstaria, ja minua valistettiin prioriteeteista joiden mukaan puhelinliikenteessä tekstiviesti ei ole prioriteeteissä kovinkaan kärjessä.
Arvelisin rutiinidatan moottoreista olevan samanlaisesti prioriteettilistan hännillä, eli "odottamatonta" viivettä saattaa ilmetä.

Teksti viestissä kyse ei ole pakettien viiveestä vaan ihan eriasiasta, tuollaisen viiveen sielläkin täytyi liittyä keskus ei siirtoverkko ongelmaan.

Griffinvaari

Quote from: foobar on 14.03.2014, 20:47:40
Sateliittiverkkojen liikenne ei ole yleensä luonteeltaan aitoa IP:tä, vaikka se päätelaitteiden näkökulmasta siltä näyttäisikin. Tehokkuuden nimissä IP-, TCP- ja HTTP/SMTP-tasollakin tehdään liikenteelle enemmän tai vähemmän läpinäkyviä manipulaatioita, jotka säästävät kaistaa ja parantavat käyttökokemusta. En kuitenkaan usko, että sateliitin kautta kulkiessaan data viettäisi tunteja *sateliitissa* odottamassa matalan prioriteetin slottia. Mikäli kyse on mistään muusta kuin SMTP:stä tai muista välitallennusta käyttävistä protokollista, viiveet lienevät melkoisesti lyhyempiä.

Satelliitien käyttö tietoliikenteeseen liittyy aikaan ennen atlantin ylittäviä kuitu kaapeleita jolloin kaistaa harvoissa mannertenvälisissä kaapeleissa oli todella vähän.
Itse ylläpitäessäni ainoata suomessa ollutta satelliitti kanavointilaitetta jouduin perehtymään sen hyvin ainutlaatuiseen ennustavaan 1-4bitin koodaukseen, eikä se muistuttanut mitään standardia, nykyiset vehkeet ovat tietysti erilaisia ja niitä käytetään vain erikois tarkoituksiin sillä nyt siirtokaistaa on riittävästi.

Ajattelija2008

http://www.businessweek.com/news/2014-03-14/india-expands-search-for-malaysian-air-jet-as-u-dot-s-dot-sees-piracy
Koneen Inmarsatiin lähettämistä yhteydenotoista on jotenkin laskettu, että ne tulivat Intian valtameren suunnalta. Nämä ovat siis ne kontaktit, joita saapui 4 tuntia koneen katoamisen jälkeen.

Eiköhän nyt voida olla jo melko varmoja siitä, että kone kaapattiin. Todennäköisin kaappari on toinen piloteista.

Tykkimies Pönni

Quote from: Ajattelija2008 on 15.03.2014, 00:56:10
http://www.businessweek.com/news/2014-03-14/india-expands-search-for-malaysian-air-jet-as-u-dot-s-dot-sees-piracy
Koneen Inmarsatiin lähettämistä yhteydenotoista on jotenkin laskettu, että ne tulivat Intian valtameren suunnalta. Nämä ovat siis ne kontaktit, joita saapui 4 tuntia koneen katoamisen jälkeen.

Eiköhän nyt voida olla jo melko varmoja siitä, että kone kaapattiin. Todennäköisin kaappari on toinen piloteista.

Possumi:

QuoteSisäpiirin huhupuheiden mukaan - eli todennäköisesti lisää väärinymmärryksiä ja uutisankkoja. Eikä sisällä mitään lisätietoa - teknistä termistöä joka kertoisi asiasta yhtään mitään. Lentokoneet kun eivät lähettele "PING":ejä - tai lähettevät ne kaikenlaista joita joku toimittaja voisi noin kutsua...


Businessweekin jutussa on Possumille "teknistä termistöä" analysoitavaksi...

QuoteInvestigators have been trying to map out where the plane went using pings from a transmitter that sent signals to a Inmarsat Plc (ISAT) satellite about once an hour for 4 to 5 hours after its transponder beacon went dead

QuoteThe pulses provide no data about the plane's speed, location or altitude. Still, they allow calculations of an object's distance from a satellite and an angle at which the signal traveled, said a person with knowledge of the matter. Combined with radar data, those points could be used to triangulate location within ranges, the person said.

The satellite communications came from an onboard monitoring system that, if fully activated, can send data about how the plane's equipment is working to Boeing,


Jaska Pankkaaja

Onpa hämmentävä juttu. Itse arvelen kuitenkin todennäköisimmäksi syyksi pientä Rauhan Jytkyä jossa kone meni heti sen verran säpäleiksi ettei edes hätäviestejä keritty lähettämään.

Toinen mahdollisuus on koneen pilotin tekemä kaappaus. Tässä taas ihmetyttää se että kun muulle henkilökunnalle tapaus on luultavasti melko nopeasti selvinnyt niin eikö he yrittäneet ottaa kännyköillä yhteyttä ulkomaailmaan vai onnistuiko pilotti pysymään kaukana rannikoista? Ehkäpä vastaus kysymyksiin oli kyllä ja piloti tappoi toisen ja lensi Paratiisiin.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

repo

Hieman yllättävää että nyt Malesian viranomaisilla onkin heidän sotilaslähteistä näin tarkkaa dataa koneen liikkeistä, YLEnanti kertoo.

Quote from: YLEMalesian viranomaiset ovat tulleet siihen johtopäätökseen, että kadonnut matkustajakone kaapattiin. Asiasta kertoo uutistoimisto AP nimettöminä pysytteleviin hallituslähteisiin viitaten.

Malesian pääministeri pitää asiasta tiedotustilaisuuden kello 7.30 Suomen aikaa.

Kaappausteoria perustuu moniin tekijöihin, joille tutkijoiden mielestä ei löydy muuta selitystä kuin koneen kaappaus. Kukaan ei kuitenkaan ole ilmoittautunut koneen kaappaajaksi, eikä vaatimuksia ole esitetty.

Vahvin todiste kaappaukselle on, että lennonjohdon tutkan kanssa yhteydessä oleva koneen ns. toisiotutkavastaaja eli transponderi lakkasi toimimasta vasta 12 minuuttia sen jälkeen, kun viestiyhteys koneeseen katkesi.

Koneen lentosuunta ja -korkeus muuttuivat huomattavasti ennen sen katoamista tutkasta. Sanomalehti The New York Times on saanut haltuunsa Malesian armeijan tutkatietoja.

Niiden mukaan siviilitutkasta kadottuaan kone nousi 45 000 jalkaan eli 13 500 metriin, mikä on korkeammalla kuin tälle konetyypille hyväksytty lentokorkeus. Sitten kone kääntyi jyrkästi länteen ja laskeutui erittäin nopeasti 23 000 jalkaan, 6 900 metriin, mikä on selvästi alle normali lentokorkeuden. Kone oli tuolloin Penangin saaren tuntumassa.

Tämän jälkeen kone kääntyi luoteeseen kohti Malakansalmea, nosti korkeuttaan ja jatkoi lentoaan Intian valtamerellä.

http://yle.fi/uutiset/kadonnut_kone_vahvoja_viitteita_kaappauksesta/7138610

Koko uutinen linkistä ja lihavoinnit nimimerkiltä.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

Atte Saarela

Tai oliskohan tonne saanut 3d tulostettuja aseita jotka eivät näy metallinpaljastimissa..

Kaappauksen jälkeen matkustajat ryöstettiin ja kaappaajat hyppäsivät jonnekin laskuvarjolla.

Sen jälkeen kone päästettiin lentämään mereen.

repo

Turbulenssia tutkinnassa: Ilta-Sanomat uutisoi klo 08:11 julkaistussa uutisessa...

Quote from: Ilta-SanomatMalesian pääministeri Najib Razak pitää aiheesta tiedotustilaisuuden tänään aamulla. Tiedotustilaisuus on viivästynyt jo yli puoli tuntia ja medialle on ilmoitettu, että pääministeri ei vastaa tilaisuudessa suoraan kysymyksiin.

Tämän hetkisten tietojen mukaan aamun tiedotustilaisuuden jälkeen on vielä toinen tiedotustilaisuus päivällä, jossa vastataan tarkemmin median esittämiin kysymyksiin teknisillä yksityiskohdilla.
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288665702347.html
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

Ajattelija2008

http://edition.cnn.com/2014/03/15/world/asia/malaysia-airlines-plane/
Malesian pääministeri vahvistaa, että kyseessä todennäköisesti oli kaappaus.

Tutkan mukaan lentokone nousi peräti 13.7 km korkeuteen, kun transponderi oli sammutettu. Oliko ohjaamossa käsikähmä, vai tappoiko kaappari matkustajat poistamalla koneen paineistuksen?

Titus

Onko koneeseen mahdollista saada ruumaan menevissä matkatavaroissa tai muuten jonkunlainen
ulosmenevän signaalin blokkaaja. Ymmärtääkseni tällaisia on joissakin tiloissa ja kannettaviakin löytyy:
esim googlesta http://www.cell-jammers.com/

that's a bingo!

Janix

Voiko ohjaaja poistaa matkustamon paineistuksen jostain napista? Kun matkustajat eivät käyttäneet puhelimiaan, niin he olivat varmaankin jo kuolleita. En usko että puhelimia olisi voitu kerätä niin nopeasti, ettei kukaan olisi jo näpyttänyt tekstiviestiä. Sitten ohjaaja jo käänsikin koneen takaisin Malesiaan ja syöksyi 6 kilometriin, jossa koneesta voi turvallisesti hypätä Penangiin. Intian suuntaan kone on voinut lentää ilman pilottia.

Veikkaan ettei motiivina ollut raha, lunnaita ei tarvitse maksaa. Nykyään matkustajan olisi hyvä tietää millainen pilotti on ohjaamossa! Joskus idioottius on tarttuvaa.
Jos Eurooppa luopuu omista arvoistaan ja muuttuu toisten kulttuurien jatkeeksi, ei maailma tee sellaisella Euroopalla mitään.

Griffinvaari

Muistuttaisin vielä manipuloimattomassa ensi tiedoitteessa ilmaistut aave kaiut, niitä esiintyy noissa korkeuksissa vähemmän ns luonnollisista syistä, koneen korkeuden nosto viittaa yhteyden ottoon kaukoasemaan enemmän kuin matkustajien likvidointiin.

kekkeruusi

Quote from: Atte Saarela on 15.03.2014, 08:31:43
Tai oliskohan tonne saanut 3d tulostettuja aseita jotka eivät näy metallinpaljastimissa..
Kyllä ne luodit ja hylsyt edelleen näkyy, vaikka pyssy olisikin muovia.

desperaato

[Voipaperihattu] Älkäämme unohtako, että lentsikassa matkusti 20 sähköautoasiantuntijaa. [Voipaperihattu]

ämpee

Kun nyt alkaa enemmän ja enemmän näyttää siltä, ettei kyseessä ollut tekninen ongelma, niin olisi tärkeää tavoittaa ne viisi matkustajaa jotka jäivät viime tipassa lennolta pois, niin että heidän matkatavaransa jouduttiin kaivamaan koneesta ulos ennen lähtöä.
Peräti viiden jääminen viime tingassa ei ole kovinkaan tavallista.

Koneen kohoaminen yli 13.000 metrin, mikäli se todella tapahtui, saattoi tosiaan olla matkapuhelinten vaientamista.

Mystinen tapaus, yleensä itsemurhan tekijä jättää jotain viestiä jälkeensä, oliko se viesti nyt nuo lennolta pois jääneet.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

dothefake

Quote from: desperaato on 15.03.2014, 11:51:24
[Voipaperihattu] Älkäämme unohtako, että lentsikassa matkusti 20 sähköautoasiantuntijaa. [Voipaperihattu]
Attentaatin takana on siis polttoaineteollisuus.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Griffinvaari

Lentokoneen radiovarustus toimii aallonpituuksilla jotka edellyttävät notmaali oloissa näköyhteyttä asemaan, mutta hyvä oivallus tämä matkapuhelin juttu, nyky puhelimet ovat todellakin pienitehoisia, itseasiassa tukiasema rajoittaa jo normaali oloissaki puhelimen lähetystehoa, eikä sitä pysty suuresti lisäämään, itseasiassa kanavia lisätään juuri lähetystehoa laskemalla.

Onnikka

Quote from: Ajattelija2008 on 15.03.2014, 09:30:25
http://edition.cnn.com/2014/03/15/world/asia/malaysia-airlines-plane/
Malesian pääministeri vahvistaa, että kyseessä todennäköisesti oli kaappaus.

Tutkan mukaan lentokone nousi peräti 13.7 km korkeuteen, kun transponderi oli sammutettu. Oliko ohjaamossa käsikähmä, vai tappoiko kaappari matkustajat poistamalla koneen paineistuksen?
Olisiko mahdollista että koneen kapteenilla ollut ase ohimolla, nousemalla tavallista korkeammalle tahtoi sitten tiedottaa että jotain epätavallista nyt täällä olisi.