News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2014-03-08: Malaysia Airlines, lento 370 (ja matka-asiakirjat)

Started by RP, 10.03.2014, 03:28:07

Previous topic - Next topic

Dharma

Quote from: FlyinHighAgain on 13.03.2014, 21:15:01
Muistin mukaan periaatteessa tutkajutut menevät niin, että sotilastutkat havaitsevat ns kaikki lentävät vehkeet riippuen tutkan tyypistä miten laajasti ja kantavuuskin on parempi, siviilitutkat taas ovat tehollisesti ja muutenkin rajoitetumpia ja transponderi on nimenomaisesti olennainen osa siviililiikennettä? Eli tietoa tulisi tulla sotilaspuolelta jos jostakin.
Vaikea sanoa mitä tässä on käynyt, mutta kaappaukseltahan hieman haiskahtaisi.

Transponderi identifioi koneen tutkaoperaattorille. Kyllä se kone näkyy tutkassa, jos tutkan kantama riittää. Eri asia on sitten, huomaako kukaan katsoa ilman ennakkohälyä etenkin syrjäseuduilla lentävää konetta? Tutkassa näkyy mm. lintuparvia.

Jääpää

Quote from: Dirre on 13.03.2014, 20:36:32
ah kun on ilo lukea vihdoinkin jotakuta joka näyttää asioista tietävän  8)
Kuin myös. Selvisi sekin, että miksei noin kalliisiin laitteisiin saada niinkin halpaa systeemiä, kuin jatkuvasti lähettävää valvontakameraa.
Ei halpa ja mitä varten..
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

Possumi

Quote from: Dharma on 13.03.2014, 21:13:01
Quote from: Ajattelija2008 on 13.03.2014, 18:06:31
http://abcnews.go.com/International/us-officials-malaysia-airline-crashed-indian-ocean/story?id=22894802
Pentagonilla on "indikaatio", että MH370 putosi Intian valtamereen. USS Kidd on matkalla tutkimaan aluetta.

Videolla uutistenlukija sanoo, että transponderi laitetttiin 9 min viimeisen kommunikaation jälkeen pois. En nyt jaksa katsoa, onko mainittu jo, mutta ratkaisevaa teon tahallisuuden kannalta.

Kone katosi primääritutkasta 9 minuuttia sen jälkeen kun se lakkasi vastaamasta sekondääritutkan kyselyihin lentäessään ulos valvotusta ilmatilasta. Tämä ei ole yllättävää vaan ihan normaalia.

FlyinHighAgain

Quote from: Dharma on 13.03.2014, 21:16:25
Quote from: FlyinHighAgain on 13.03.2014, 21:15:01
Muistin mukaan periaatteessa tutkajutut menevät niin, että sotilastutkat havaitsevat ns kaikki lentävät vehkeet riippuen tutkan tyypistä miten laajasti ja kantavuuskin on parempi, siviilitutkat taas ovat tehollisesti ja muutenkin rajoitetumpia ja transponderi on nimenomaisesti olennainen osa siviililiikennettä? Eli tietoa tulisi tulla sotilaspuolelta jos jostakin.
Vaikea sanoa mitä tässä on käynyt, mutta kaappaukseltahan hieman haiskahtaisi.

Transponderi identifioi koneen tutkaoperaattorille. Kyllä se kone näkyy tutkassa, jos tutkan kantama riittää. Eri asia on sitten, huomaako kukaan katsoa ilman ennakkohälyä etenkin syrjäseuduilla lentävää konetta? Tutkassa näkyy mm. lintuparvia.
Näinpä se olikin, jostain luin että sotilastutkissa periaatteessa kaikki kohteet huomioidaan, mutta siviilitutkissa lähinnä odotetut eli transponderivastauksen saaneet. Sotilastutkien kantama on ymmärrettävästi siviiliversioita huomattavasti laajempi, ja häiriöistä joita tutkatoiminnalle esim tuulimyllyt aiheuttavat, valittaakin lähinnä armeijapuoli. En ole varma miten nykyään on mutta ainakin ennen kaikki sotilastutkahavainnot tallennettiin, siviilipuolella ei näin välttämättä ollut.

Ajattelija2008


Griffinvaari

Tutka havainnoista pidetään sot.puolella kirjaa tutkaoperaattorien(yleensä naishenkilöitä) toimesta.
Nyt siitä paikannuksesta, toistaiseksi ei vapaan tiedotuksen piirissä oleva (oletan) autojen paikannus järjestelmä rikollisuutta vastaan on ainakin kokeilussa, väitetään että rahakkaan mersun saa piiloon vain maan alle, eli faradayn häkkiin, missä lentokoneet harvoin lentävät, systeemi toimii satelliitti järjestelmän avulla ja kattaa näin ollen kokoplaneetan.
Systeemi toimii kyselyn ei jatkuvan seurannan avulla(siirtokapasiteetti), satelliitteihin liittyy myös vähemmän tunnettu ongelma, niiden luotettavuus, mikä ilmailu alalla on keskeinen vaatimus, satelliitti tuhoutuu varsin herkästi, vaikkapa virheellisesti asennetun tietoliikenne linkin lähettimellä.
Tosin tämäkin on korjattavissa komponentti tekniikkaa kehittämällä, mikä aina ja tässätapauksessa erityisesti(uniikit tilaajakomponentit, usein labratuotteita) maksaa.

Tykkimies Pönni

Quote from: Griffinvaari on 13.03.2014, 23:21:12
Tutka havainnoista pidetään sot.puolella kirjaa tutkaoperaattorien(yleensä naishenkilöitä) toimesta.
Nyt siitä paikannuksesta, toistaiseksi ei vapaan tiedotuksen piirissä oleva (oletan) autojen paikannus järjestelmä rikollisuutta vastaan on ainakin kokeilussa, väitetään että rahakkaan mersun saa piiloon vain maan alle, eli faradayn häkkiin, missä lentokoneet harvoin lentävät, systeemi toimii satelliitti järjestelmän avulla ja kattaa näin ollen kokoplaneetan.
Systeemi toimii kyselyn ei jatkuvan seurannan avulla(siirtokapasiteetti), satelliitteihin liittyy myös vähemmän tunnettu ongelma, niiden luotettavuus, mikä ilmailu alalla on keskeinen vaatimus, satelliitti tuhoutuu varsin herkästi, vaikkapa virheellisesti asennetun tietoliikenne linkin lähettimellä.
Tosin tämäkin on korjattavissa komponentti tekniikkaa kehittämällä, mikä aina ja tässätapauksessa erityisesti(uniikit tilaajakomponentit, usein labratuotteita) maksaa.


Paikannussatelliitteja on taivas täynnä. Useiden eri maiden ja liittoumien sotilastutkia pyörii maailman kaikilla nurkilla koko ajan tallettaen kaiken tiedon. Ihmisiä, autoja, laivoja ja lentokoneita paikannetaan rutiinilla. RFID-sirut on arkipäivää. Niitä suunnitellaan laitettavaksi jopa seteleihin ryöstösaaliin jäljittämistä helpottamaan. Sukellusveneitä on paikannettu niinkauan kun niitä on ollut ja arvata saattaa että tekniikka on siinäkin jo aika pitkällä. Mitäs jos kiinalainen alus ampuisi Siaminlahdelta ohjuksen kohti Diego Carciaa? Veikkaan että ainakin jenkit, ryssät ja kiinalaiset huomaavat kyseisen ohjuksen heti ja seuraavat sitä mihin tahansa se meneekin. 2001 kävi selväksi että siviililentokoneita voidaan käyttää aseina ajamalla ne kohteita päin.

Jos joku väittää että Boing 777 pääsee vuonna 2014 noin vain pimennossa viranomaisilta lentämään kilometriäkään, kehotan miettimään asiaa uudestaan.

Ajattelija2008

Quote from: samuliloov on 13.03.2014, 23:47:52
Jos joku väittää että Boeing 777 pääsee vuonna 2014 noin vain pimennossa viranomaisilta lentämään kilometriäkään, kehotan miettimään asiaa uudestaan.

Niinhän tuntuvat väittävän lukuisat median edustajat ja Malesian viranomaiset, sekä tälläkin foorumilla lentoliikennettä tuntevat. Sinä väität päinvastaista?

Tuli vielä mieleen tuosta MH370:stä, että he sanoivat Malesian lennonjohdolle korrektisti "Good night". Mutta he eivät ottaneet heti sen jälkeen yhteyttä Vietnamin lennonjohtoon. Tämä sopii kaappaushypoteesiin, koska tuolla tavalla kaappari hidasti koneen etsimistä. Jos yhteys olisi katkaistu silloin, kun kone oli jommankumman lennonvalvonnan alaisuudessa, niin siitä olisi voinut seurata välittömät toimet koneen etsimiseksi.

Kaappauksen kannalta Malesian ja Vietnamin puoliväli oli muutenkin paras, koska koneen näkyvyys sotilastutkissa oli heikko tai olematon, eivätkä myöskään matkustajat voi meren päällä soittaa apua kännyköillään.

Tykkimies Pönni

Quote
Niinhän tuntuvat väittävän lukuisat median edustajat ja Malesian viranomaiset, sekä tälläkin foorumilla lentoliikennettä tuntevat. Sinä väität päinvastaista?

Pitää muistaa että tiedotusvälineiden ja viranomaisten toiminta on usein valheellista. Jonkun transponderin off-kytkentä vaikuttaa ilmailuviranomaisten saamaan tietoon koneen liikkeistä mutta kaiken järjen mukaan sotilasviranomaisilta tuollainen kone ei pysty salaa liikkumaan. Jos joku väittää että pystyy niin millä hemmetillä vihollisten risteilyohjuksia kyetään seuraamaan jossei yhtä Seattlessa rakennettua 777:kaa? Luulisi myös että Boingin tehtaalla asennetaan jokaiseen koneeseen jäljityslaitteita mitä ohjaamosta ei kyetä sulkemaan? Aika outoa jos ei laitettaisi.

Ajattelija2008

Quote from: samuliloov on 14.03.2014, 00:27:58
Quote
Niinhän tuntuvat väittävän lukuisat median edustajat ja Malesian viranomaiset, sekä tälläkin foorumilla lentoliikennettä tuntevat. Sinä väität päinvastaista?

Pitää muistaa että tiedotusvälineiden ja viranomaisten toiminta on usein valheellista. Jonkun transponderin off-kytkentä vaikuttaa ilmailuviranomaisten saamaan tietoon koneen liikkeistä aivan mutta kaiken järjen mukaan sotilasviranomaisilta tuollainen kone ei pysty salaa liikkumaan. Jos joku väittää että pystyy niin millä hemmetillä vihollisten risteilyohjuksia kyetään seuraamaan jossei yhtä 777:kaa? Luulisi myös että Boingin tehtaalla asennetaan jokaiseen koneeseen jäljityslaitteita mitä ohjaamosta ei kyetä sulkemaan? Aika outoa jos ei laitettaisi.

Vihollisen risteilyohjuksia seurataan sotilastutkalla. Mutta tuolla alueella ilmeisesti ei ollut hyviä sotilastutkia, kun kerran koneen reittiä transponderin sulkemisen jälkeen ei tiedetä.

Olen eri foorumeilta lukenut, että Pohjois-Atlantilla on kattava sotilastutkaverkosto, joka kykenee seuraamaan kaikkia lentokoneita.

http://abcnews.go.com/International/malaysia-airliner-pinging-indication-crashed-indian-ocean/story?id=22894802

Linkissä taas lisää näyttöä kaappauksesta. Koneen eri kommunikaatiojärjestelmät suljettiin eri aikoina.

Griffinvaari

Koneen mustanlaatikon lähettämää signaalia ei pitäisi kenenkään kyetä sulkemaan, toimii tosin omin voimin rajoitetun ajan, maapallon laajuista ilmatilan jatkuvaa valvontaa ei tietääkseni ole olemassa.

CaptainNuiva

Quote from: samuliloov on 13.03.2014, 23:47:52


Paikannussatelliitteja on taivas täynnä. Useiden eri maiden ja liittoumien sotilastutkia pyörii maailman kaikilla nurkilla koko ajan tallettaen kaiken tiedon. Ihmisiä, autoja, laivoja ja lentokoneita paikannetaan rutiinilla. RFID-sirut on arkipäivää. Niitä suunnitellaan laitettavaksi jopa seteleihin ryöstösaaliin jäljittämistä helpottamaan. Sukellusveneitä on paikannettu niinkauan kun niitä on ollut ja arvata saattaa että tekniikka on siinäkin jo aika pitkällä. Mitäs jos kiinalainen alus ampuisi Siaminlahdelta ohjuksen kohti Diego Carciaa? Veikkaan että ainakin jenkit, ryssät ja kiinalaiset huomaavat kyseisen ohjuksen heti ja seuraavat sitä mihin tahansa se meneekin. 2001 kävi selväksi että siviililentokoneita voidaan käyttää aseina ajamalla ne kohteita päin.

Jos joku väittää että Boing 777 pääsee vuonna 2014 noin vain pimennossa viranomaisilta lentämään kilometriäkään, kehotan miettimään asiaa uudestaan.

Jaahas, eli illujen salaliitto tässäkin takana?
Pirun kiirusta sillä porukalla pitelee kun koko ajan tarvitsee jos jonkinlaista operaatiota suunnitella ja toteuttaa.

Minä taas kehoittaisin katsomaan vaikka noita lentokoneturmadokkareita, suht useasti joudutaan kadonnutta konetta etsimään välillä pitkäänkin ennen kuin se löytyy....Mutta miten se on mahdollista että joudutaan etsimään kun kerran eivät pysty lentämään kilometriäkään ilman seurantaa?
Putoamispaikkahan pitäsi silloin olla tiedossa alle kilsan sääteellä.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

ElinaElina

IS:Vapaaehtoisia kaivataan - näin voit etsiä Malesian mysteerilentoa omalla tietokoneellasi. Amerikkalaisyhtiö on ladannut nettiin valtavan määrän satelliittikuvaa, joka on otettu kadonneen koneen etsintäalueelta Siaminlahdelta.
Etsintätöihin voi ottaa osaa DigitalGloben Tomnod.com-verkkosivulla, jossa annetaan ohjeet kuvien tutkimiseen.
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288664727487.html
Facebookissa kiva sivu: Lieksa maahanmuutto kuvia

Tykkimies Pönni

Quote from: CaptainNuiva on 14.03.2014, 01:22:27
Quote from: samuliloov on 13.03.2014, 23:47:52


Paikannussatelliitteja on taivas täynnä. Useiden eri maiden ja liittoumien sotilastutkia pyörii maailman kaikilla nurkilla koko ajan tallettaen kaiken tiedon. Ihmisiä, autoja, laivoja ja lentokoneita paikannetaan rutiinilla. RFID-sirut on arkipäivää. Niitä suunnitellaan laitettavaksi jopa seteleihin ryöstösaaliin jäljittämistä helpottamaan. Sukellusveneitä on paikannettu niinkauan kun niitä on ollut ja arvata saattaa että tekniikka on siinäkin jo aika pitkällä. Mitäs jos kiinalainen alus ampuisi Siaminlahdelta ohjuksen kohti Diego Carciaa? Veikkaan että ainakin jenkit, ryssät ja kiinalaiset huomaavat kyseisen ohjuksen heti ja seuraavat sitä mihin tahansa se meneekin. 2001 kävi selväksi että siviililentokoneita voidaan käyttää aseina ajamalla ne kohteita päin.

Jos joku väittää että Boing 777 pääsee vuonna 2014 noin vain pimennossa viranomaisilta lentämään kilometriäkään, kehotan miettimään asiaa uudestaan.

Jaahas, eli illujen salaliitto tässäkin takana?
Pirun kiirusta sillä porukalla pitelee kun koko ajan tarvitsee jos jonkinlaista operaatiota suunnitella ja toteuttaa.

Minä taas kehoittaisin katsomaan vaikka noita lentokoneturmadokkareita, suht useasti joudutaan kadonnutta konetta etsimään välillä pitkäänkin ennen kuin se löytyy....Mutta miten se on mahdollista että joudutaan etsimään kun kerran eivät pysty lentämään kilometriäkään ilman seurantaa?
Putoamispaikkahan pitäsi silloin olla tiedossa alle kilsan sääteellä.

Mielestäni se salaliitto on niiden kesken ketkä väittää että matkustajakoneella voi lentää kuin häivehävittäjällä kunhan vaan kääntää transponderin pois päältä. Ja tämä olisi mahdollista 9/11:n jälkeisessä maailmassa missä kaikensorttiset paikannustekniikat on arkipäivää. En usko.

Onnikka

http://www.bbc.com/news/world-asia-26572172
QuoteBoeing systems on the plane also sent signals to a satellite for four hours after the aircraft went missing.

The Boeing 777-200 was not transmitting data to the satellite, but was instead sending out a signal to establish contact, said the official, who was not named.
Kelluko meressä, oliko ankka vaiko lensikö ei kerrota. Eikä sitä toimisiko meren pohjasta signaalit (parissakaan uutisessa ei mainintaa, luulisi toimittajien kysyneen.)
Mutta kertovat että olisi signaalia tippunut neljä tuntia sen jälkeen kun paikannusjärjestelmät hajonneet tai laitettu pois päältä.

Muoksmuoks, wsj:ssä kertoivat että ilmassa oli kun signaaleja tuli.

Possumi

Quote from: samuliloov on 13.03.2014, 23:47:52
Paikannussatelliitteja on taivas täynnä. Useiden eri maiden ja liittoumien sotilastutkia pyörii maailman kaikilla nurkilla koko ajan tallettaen kaiken tiedon. Ihmisiä, autoja, laivoja ja lentokoneita paikannetaan rutiinilla. RFID-sirut on arkipäivää. Niitä suunnitellaan laitettavaksi jopa seteleihin ryöstösaaliin jäljittämistä helpottamaan. Sukellusveneitä on paikannettu niinkauan kun niitä on ollut ja arvata saattaa että tekniikka on siinäkin jo aika pitkällä. Mitäs jos kiinalainen alus ampuisi Siaminlahdelta ohjuksen kohti Diego Carciaa? Veikkaan että ainakin jenkit, ryssät ja kiinalaiset huomaavat kyseisen ohjuksen heti ja seuraavat sitä mihin tahansa se meneekin. 2001 kävi selväksi että siviililentokoneita voidaan käyttää aseina ajamalla ne kohteita päin.

Jos joku väittää että Boing 777 pääsee vuonna 2014 noin vain pimennossa viranomaisilta lentämään kilometriäkään, kehotan miettimään asiaa uudestaan.

Paikannussatelliitit eivät paikanna mitään. Ne lähettävät signaalia jonka avulla voit paikantaa itsesi. Jos haluat kertoa paikkasi maailmalle tarvitset siihen jonkin kommunikaatio-siirtotien minkä kautta lähetät paikannustiedon johonkin keskitettyyn palveluun. Paikannussatelliiteissä ei ole tälläistä järjestelmää. Siihen tarvitaan kommunikaatiosatelliitti-konstellaatio jossa on riittävästi uplink-kapasiteettiä. Lentokoneissa on jo tätä varten hätälähettimet (ELT = emergency locator transmitter). Eli tällainen valvonta-järjestelmä on jo olemassa. Ollut jo kauan. Se ei kuitenkaan aktivoidu ennen kuin jotain on tapahtunut: kone on törmännyt johonkin tai ohjaajat ovat sen manuaalisesti aktivoineet. Eikä siinä ole riittävää kapasiteettia sille että kaikki maailman tuhannet ELT:it olisivat yhtäaikaa päällä kokoajan.

'Sotilastutkalla' ilmeisesti viittaat tiedustelusatelliitteihin. Tiedustelusatelliitit ovat pääosin LEO eli alemman kiertoradan satelliitteja. Ne kiertävät maapalloa hyvin tarkasti valikoituja kiertoratoja ja katselevat vain hyvin pientä aluetta kerrallaan. Ne eivät kuuntele lentokoneiden lähetyksiä kuin tarvittaessa. Koko maapallon kattavan LEO-konstellaation rakentaminen ja ylläpitäminen olisi järkyttävän kallista.

Geostationääriset koko maapallon kattavat konstellaatiot kiertävät maapalloa etäisyydellä joka tekee niiden kiertonopeudesta saman kuin maapallon. Ne ovat tästä syystä kuitenkin hyvin hyvin kaukana maapallosta. Etäisyys rajoittaa sitä datan määrää mikä niiden kautta voidaan lähettää.

RFID:t taas tyypillisesti toimivat joidenkin senttien tai metrien etäisyydeltä. Niitä ei kuule satelliiteista.

Ongelma siis ei ole teknologian puute. Ongelma on ettei lentokoneet yleensä katoa näistä olemassa olevien seuranta ja jäljitysmenetelmien ulottumattomista. Eli ongelmaa ei siis tähän mennessä ole ollut.

Tietovuo joka lähettäisi jatkuvaa (vaikkapa minuutin välein) koordinaattia lentokoneen sijainnista vaatisi koko maapallon kattavan vastaanotin satelliittijärjestelmän joka pystyy yhtä aikaa vastaanottomaan tuhansia tällaisia viestejä. Tälläisiä kommunikaatio-satelliitti-konstellaatiota on joitakin (mm. satelliittipuhelimet) mutta jonkun pitäisi maksaa tuosta kaistasta. Kuten aikaisemmin selitin, internet-yhteyksien tulo lentokoneisiin luultavasti rahoittaa ja laajentaa tämän kapasiteetin riittäväksi myös paikannustiedon lähettämiseen sen kautta.

PS: samuliloovin mukaan kuulun ilmeisesti johonkin maailmanlaajuiseen salaliittoon - olen imarreltu 8)

Dharma

Quote from: Possumi on 13.03.2014, 21:40:56
Quote from: Dharma on 13.03.2014, 21:13:01
Quote from: Ajattelija2008 on 13.03.2014, 18:06:31
http://abcnews.go.com/International/us-officials-malaysia-airline-crashed-indian-ocean/story?id=22894802
Pentagonilla on "indikaatio", että MH370 putosi Intian valtamereen. USS Kidd on matkalla tutkimaan aluetta.

Videolla uutistenlukija sanoo, että transponderi laitetttiin 9 min viimeisen kommunikaation jälkeen pois. En nyt jaksa katsoa, onko mainittu jo, mutta ratkaisevaa teon tahallisuuden kannalta.

Kone katosi primääritutkasta 9 minuuttia sen jälkeen kun se lakkasi vastaamasta sekondääritutkan kyselyihin lentäessään ulos valvotusta ilmatilasta. Tämä ei ole yllättävää vaan ihan normaalia.

Insertissä juontaja sanoi tuossa muistaakseni, että "kytkettiin pois". Tulkitsin tämän aktiiviseksi toimeksi, mutta eihän sitä tosiaan voi tietää johtuiko transponderin sammuminen sen  manuaalisesta poiskytkennästä vai koneen tuhotumisesta.

Possumi

Quote from: Dharma on 14.03.2014, 08:07:43
Insertissä juontajat sanoi tuossa muistaakseni, että "kytkettiin pois". Tulkitsin tämän aktiiviseksi toimeksi, mutta eihän sitä tosiaan voi tietää johtuiko transponderin sammuminen sen  manuaalisesta poiskytkennästä vai koneen tuhotumisesta.

Juontajat sanovat kaikenlaista. En lähtisi heidän sanamuotoihin, lähdekritiikkiin luottamaan. Jos olet yhtään seurannut tämän tapauksen uutisointia niin suunnilleen kaikki median esittämän uudet tiedot ja havainnot on kumottu jälkeenpäin väärinymmärryksinä tai yksinkertaisesti uutisankkoina.

Transponderi lakkaa vastaamasta kun se lentää tarpeeksi kauas SSR-tutkasta. Mitään poiskytkemisiä tai tuhoutumisia ei tarvita. Sen pituinen se.

Dharma

Quote from: Possumi on 14.03.2014, 08:13:48
Juontajat sanovat kaikenlaista. En lähtisi heidän sanamuotoihin, lähdekritiikkiin luottamaan. Jos olet yhtään seurannut tämän tapauksen uutisointia niin suunnilleen kaikki median esittämän uudet tiedot ja havainnot on kumottu jälkeenpäin väärinymmärryksinä tai yksinkertaisesti uutisankkoina.

Transponderi lakkaa vastaamasta kun se lentää tarpeeksi kauas SSR-tutkasta. Mitään poiskytkemisiä tai tuhoutumisia ei tarvita. Sen pituinen se.

Tätä mietin ketjussa aiemmin: millä edellytyksillä kone on voinut ylittää Malayan niemimaan huomaamatta? Jos transponderi on ollut päällä eli ei manuaalisesti kytketty pois, aluelennonjohto olisi varmaankin kiinnittänyt lähes varmasti huomiota koneeseen ylityksen aikana? Jos transponderi olisi ollut manuaalisesti poiskytketty, niin miten todennäköistä huomaamaton ylitys olisi ollut? Kyse on kuitenkin sotilaallisesti melko herkästä alueesta kauppareitin ja Singaporen ja Malesian perusvihamielisyyden takia, joten sitä luultavasti valvotaan aika tarkkaan.


Ajattelija2008

Vietnamin lennonjohto yritti kyllä tavoittaa MH370:ä, kun se ei sääntöjen mukaisesti ilmoittautunut lennonjohdolle. Edellä lentäneen koneen pilottia pyydettiin ottamaan radioyhteys MH370:een. Pilotti sai yhteyden klo 1:30 am, mutta kuuli vain muminaa.

Ajattelija2008

#170
http://www.cbsnews.com/news/malaysia-airlines-flight-370-authorities-wide-search-for-missing-plane-again/
Yllä olevaan artikkeliin on koottu syitä, miksi lentokoneen epäillään suunnanneen Intian valtamerelle.

USA:n tutkijoiden mukaan Malakansalmessa sotilastutkan havaitsema tuntematon lentokone voi hyvin olla Boeing 777.

ACARS-tietoja koneesta välittävä radio otti yhteyksiä satelliittiin vielä 4 tuntia katoamisen jälkeen. Se ei välittänyt diagnostista dataa (ACARS oli kytketty pois?), mutta otti yhteyksiä.

Tutkinnan alla on myös James Bond -hypoteesi, että lentokone olisi laskeutunut jollekin syrjäiselle kiitoradalle.

RP

Mitähän tässä pitäisi uskoa?
Quotemissing jet transmitted its location repeatedly to satellites over the course of five hours after it disappeared from radar, people briefed on the matter said, as searchers zeroed in on new target areas hundreds of miles west of the plane's original course.

The satellites also received speed and altitude information about the plane from its intermittent "pings," the people said. The final ping was sent from over water, at what one of these people called a normal cruising altitude. They added that it was unclear why the pings stopped. One of the people, an industry official, said it was possible that the system sending them had been disabled by someone on board.

The people, who included a military official, the industry official and others, declined to say what specific path the transmissions revealed. But the U.S. planned to move surveillance planes into an area of the Indian Ocean 1,000 miles or more west of the Malay peninsula where the plane took off, said Cmdr. William Marks, the spokesman for the U.S. Seventh Fleet.

He said the destroyer USS Kidd would move through the Strait of Malacca, on Malaysia's west coast, and stay at its northwest entrance. Malaysia, which is overseeing the search effort, directed Indian forces to a specific set of coordinates in the Andaman Sea, northwest of the Malay peninsula, an Indian official said Thursday. "There was no specified rationale behind looking in those areas, but a detailed list was provided late Wednesday evening," the Indian official said.
http://europe.wsj.com/home-page
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Kni

Quote from: Possumi on 14.03.2014, 07:49:36
Ongelma siis ei ole teknologian puute. Ongelma on ettei lentokoneet yleensä katoa näistä olemassa olevien seuranta ja jäljitysmenetelmien ulottumattomista. Eli ongelmaa ei siis tähän mennessä ole ollut.

Siksipä tämä tapaus maallikon mielestä onkin hyvin kiinnostava. Koska mitään järjellistä syytä koneen katoamiseen ei toistaiseksi ole löytynyt, on kutkuttavaa spekuloida James Bond- ja Tintti- tyyppisillä salaliittoteorioilla. Lopullinen totuus saattaa olla hyvin arkinen, mutta sitä odotellessa...

Quote from: Dharma on 14.03.2014, 08:07:43
Insertissä juontaja sanoi tuossa muistaakseni, että "kytkettiin pois". Tulkitsin tämän aktiiviseksi toimeksi, mutta eihän sitä tosiaan voi tietää johtuiko transponderin sammuminen sen  manuaalisesta poiskytkennästä vai koneen tuhotumisesta.

Onko ylipäänsä mahdollista kytkeä transponderi manuaalisesti pois päältä kesken lennon? Jos on niin mikä idea tällaisessa mahdollisuudessa voisi olla?
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Griffinvaari

Jätetäänpä tekniikka ja keskitytään ihmisiin, arvaus: somalimerirosvous on siitynyt ajan henkeen ilma-aluksiin.

Ajattelija2008

Quote from: Kni on 14.03.2014, 10:20:26
Quote from: Possumi on 14.03.2014, 07:49:36
Ongelma siis ei ole teknologian puute. Ongelma on ettei lentokoneet yleensä katoa näistä olemassa olevien seuranta ja jäljitysmenetelmien ulottumattomista. Eli ongelmaa ei siis tähän mennessä ole ollut.

Siksipä tämä tapaus maallikon mielestä onkin hyvin kiinnostava. Koska mitään järjellistä syytä koneen katoamiseen ei toistaiseksi ole löytynyt, on kutkuttavaa spekuloida James Bond- ja Tintti- tyyppisillä salaliittoteorioilla. Lopullinen totuus saattaa olla hyvin arkinen, mutta sitä odotellessa...

Onko ylipäänsä mahdollista kytkeä transponderi manuaalisesti pois päältä kesken lennon? Jos on niin mikä idea tällaisessa mahdollisuudessa voisi olla?

Kyllä transponderin voi kytkeä pois. Asiaa perustellaan sillä, että jos se vaikkapa välittää vääriä koordinaatteja, niin se kytketään pois.

Mutta näyttää siltä, että ACARS-tietoa välittävää kommunikaatioyhteyttä ei voi kytkeä pois, ainoastaan ACARS-diagnostiikan tietopaketin lähettämisen voi estää. Oletettu kaappari tuskin on tiennyt tätä, vaikka on ollut muuten perillä lentokoneesta. Kaapparin täytyy olla jompikumpi lentäjistä tai sitten joku lentämistä opiskellut matkustaja.

Possumi

Quote from: Ajattelija2008 on 14.03.2014, 10:34:53
Kyllä transponderin voi kytkeä pois. Asiaa perustellaan sillä, että jos se vaikkapa välittää vääriä koordinaatteja, niin se kytketään pois.

Mutta näyttää siltä, että ACARS-tietoa välittävää kommunikaatioyhteyttä ei voi kytkeä pois, ainoastaan ACARS-diagnostiikan tietopaketin lähettämisen voi estää. Oletettu kaappari tuskin on tiennyt tätä, vaikka on ollut muuten perillä lentokoneesta. Kaapparin täytyy olla jompikumpi lentäjistä tai sitten joku lentämistä opiskellut matkustaja.

Lähes kaikki järjestelmät saa kytkettyä virrattomiksi ohjaamon lämpölaukaisinpaneelista, myös ACARS:i. Menee taas niin foliohattuiluspekulaatioksi että...  :facepalm:

Ink Visitor

Suomalaisten luottokorteilla ostetaan lentoja "mysteerimatkustajille"

Rikolliset käyttävät kaapattuja luottokorttitietoja myös lentolippujen ostamiseen. Viime kesänä viranomaiset järjestivät tehoiskun, jonka myötä myös Helsinki-Vantaalla tehtiin kiinniottoja.
Lauantaina salaperäisesti kadonneessa Malaysia Airlinesin lentokoneessa matkusti kaksi miestä varastetuilla passeilla. Tutkinnan yhteydessä kävi pian ilmi, että mysteerimatkustajiksi kutsutuilla miehillä oli tarkoitus lentää lopulta Saksaan ja Ruotsiin. Siellä iranilaismiehet olisivat hakeneet turvapaikkaa.

korttiturvallisuusasiantuntijana työskentelevä mies kertoo IS:lle tutkineensa muutama viikko sitten työssään Malaysia Airlinesiin liittyviä korttiväärinkäytöksiä.

- Huomasimme, että Malaysia Airlinesiin kohdistui useampia tapahtumia, nimettömänä esiintyvä mies kertoo.

Tutkinnassa selvisi, että ainakin kolmella suomalaisella luottokortilla oli ostettu Malaysia Airlinesin lentolippuja. Miehen mukaan maksuvälineissä oli todennäköisesti kyse kopioista, jotka joku oli tehnyt suomalaisten luottokorteista.

Korteille löytyi yhteiseksi tekijäksi Thaimaan Phuketiin rekisteröity matkailusivusto, jonka kautta voi varata esimerkiksi hotellihuoneita.


Passiliigojen toimia tutkitaan

Mies kertoo olevansa päivittäin yhteydessä kollegoihinsa ympäri maailmaa. Kun Malaysia Airlinesin kone katosi, hän kuuli ulkomaisilta kollegoiltaan, että lentoyhtiö selvittää Phuketissa toimivien passiliigojen toimia. Olivathan kadonneen lennon mysteerimatkustajat käyttäneet Thaimaassa varastettuja passeja.

- Olin Malaysia Airlinesiin yhteydessä näiden asioiden tiimoilta. He vastasivat minulle, ja meidän tietoihimme liittyen he halusivat enemmän tietoja.

Miehen mukaan tutkijat etsivät myös yhteyttä varastettujen luottokorttitietojen ja passiliigojen välille. Tätä varten he tarvitsivat tarkempia tietoja, kuten lokitietoja sekä IP- ja sähköpostiosoitteita.


Tietojenvaihto on jatkunut, mutta mies ei tiedä, mihin malesialaiset ovat niitä käyttäneet.

- Voin itse sanoa kokemuksesta, että kun ostetaan varastetuilla korttitiedoilla lentolippuja, niin yleensä niitä käytetään ihmissalakuljetukseen tai muuhun järjestäytyneeseen rikollisuuteen. Harvemmin joku yksittäinen ihminen lähtee sellaista tekemään.


Viranomaiset iskivät lentokentille

Rikosylikonstaapeli Tero Toivonen Keskusrikospoliisista kertoo, että ei ole lainkaan tavatonta, että lentokoneessa matkustaa joku väärällä identiteetillä.

- Sillä peitellään rikollisten jälkiä. Kaapattuja luottokorttitietoja käytetään tietysti lentolippujen ostamiseen paljon, mutta lentoyhtiöt pystyvät torjumaan valtaosan näistä tilauspetoksista. Totta kai jonkun verran menee läpi.

Toivonen kertoo myös huijareitten ylläpitämistä nettimatkatoimistoista, jotka kaupittelevat poikkeuksellisen halpoja lentoja.

- Joku ostaa sellaisen, ja sitten nämä huijarit tilaavat lennon kaapatuilla luottokorttitiedoilla. Matkustaja ei tätä tiedä ja on ihan viaton, joskin hinta on niin alhainen, että jotain voisi olla syytä epäillä.

Toivosen mukaan ilmiö on niin vakava, että siitä yritetään ottaa tiukka ote yhteiseurooppalaisella toiminnalla.

- Kyse ei ole pelkästään rahasta, sillä kyllähän meidän tulee muunkin turvallisuuden vuoksi tietää keitä lentokoneissa ja laivoissa matkustaa.

Esimerkkinä yhteistyöstä on viime kesänä järjestetty Airline Fraud Action Day -tempaus, johon osallistui lukuisia viranomaisia ja lentoyhtiöitä sekä korttijärjestöjä Euroopassa. Tempauksella pyrittiin saamaan kiinni kaapatuilla korttitiedoilla lentolippuja ostaneita rikollisia.

Iskussa viranomaiset estivät epäiltyjä nousemasta lennoille 38 lentokentällä 16 Euroopan maassa. Tempauksen yhteydessä löydettiin yli 200 maksutapahtumaa. Kiinni otettiin 43 henkilöä, joista 2 Helsingissä. Europolin tiedotteen mukaan kiinni otetuilla on yhteyksiä muuhun rikollisuuteen.


"Kortin haltija on aina suojattu"

Nets Oy:n (entinen Luottokunta) palvelutuotannon johtaja Jukka Ruotsalainen kertoo, että taloudellisessa mielessä korttiväärinkäytökset eivät ole kovin merkittävä ongelma. Tähän sisältyvät myös varastetut kortit, joilla esimerkiksi tyhjennetään tili.

- Kun luottotappiot suhteutetaan luottokorttien käyttöön, puhutaan promillen osista. Eli se mittakaava on pieni. Puhutaan marginaaliongelmasta, mutta totta kai yksilön kannalta se on aina ikävä asia.

Nets Oy:ssa korttitapahtumia monitoroidaan jatkuvasti. Jos jotakin epämääräistä havaitaan, otetaan kortin haltijaan yhteyttä. Tarvittaessa kortti suljetaan.

Myös ennakoivaa työtä tehdään. Kortti voidaan sulkea jo etukäteen, jos sen tietojen tiedetään vaarantuneen esimerkiksi verkossa.

- Kortin haltija on aina suojattu, jos hän on toiminut laillisesti, Ruotsalainen korostaa.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288664987804.html?pos=ok-nln


   

If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Enni

Jännä tapaus kaikkineen tämä kadonnut lentokone.... Aika karua, jos jää kadoksiin ikuisiksi ajoiksi. Jos lentokone olisi lennellyt hieman eri suuntaan, esim. Japaniin, voisi olla aika kaivaa foliohattu komerosta.   :P

http://fi.wikipedia.org/wiki/Paholaisen_meri

EDIT: Virhe

Onnikka

Quote from: Griffinvaari on 14.03.2014, 10:28:29
Jätetäänpä tekniikka ja keskitytään ihmisiin, arvaus: somalimerirosvous on siitynyt ajan henkeen ilma-aluksiin.
Olisiko niissä laivoissa siinä määrin arvokkaammat lastit ettei oikein kannattaisi siirtyä. Helpompi aseitten kanssakin niihin mennä kuin lentsikoihin.
Vaikka sitten olisi matkustaja-alus.

TheVanishedTerrorist

Quote from: Ink Visitor on 14.03.2014, 11:13:55
Suomalaisten luottokorteilla ostetaan lentoja "mysteerimatkustajille"

Rikolliset käyttävät kaapattuja luottokorttitietoja myös lentolippujen ostamiseen. Viime kesänä viranomaiset järjestivät tehoiskun, jonka myötä myös Helsinki-Vantaalla tehtiin kiinniottoja.
Lauantaina salaperäisesti kadonneessa Malaysia Airlinesin lentokoneessa matkusti kaksi miestä varastetuilla passeilla. Tutkinnan yhteydessä kävi pian ilmi, että mysteerimatkustajiksi kutsutuilla miehillä oli tarkoitus lentää lopulta Saksaan ja Ruotsiin. Siellä iranilaismiehet olisivat hakeneet turvapaikkaa.

korttiturvallisuusasiantuntijana työskentelevä mies kertoo IS:lle tutkineensa muutama viikko sitten työssään Malaysia Airlinesiin liittyviä korttiväärinkäytöksiä.

- Huomasimme, että Malaysia Airlinesiin kohdistui useampia tapahtumia, nimettömänä esiintyvä mies kertoo.

Tutkinnassa selvisi, että ainakin kolmella suomalaisella luottokortilla oli ostettu Malaysia Airlinesin lentolippuja. Miehen mukaan maksuvälineissä oli todennäköisesti kyse kopioista, jotka joku oli tehnyt suomalaisten luottokorteista.

Korteille löytyi yhteiseksi tekijäksi Thaimaan Phuketiin rekisteröity matkailusivusto, jonka kautta voi varata esimerkiksi hotellihuoneita.


Passiliigojen toimia tutkitaan

Mies kertoo olevansa päivittäin yhteydessä kollegoihinsa ympäri maailmaa. Kun Malaysia Airlinesin kone katosi, hän kuuli ulkomaisilta kollegoiltaan, että lentoyhtiö selvittää Phuketissa toimivien passiliigojen toimia. Olivathan kadonneen lennon mysteerimatkustajat käyttäneet Thaimaassa varastettuja passeja.

- Olin Malaysia Airlinesiin yhteydessä näiden asioiden tiimoilta. He vastasivat minulle, ja meidän tietoihimme liittyen he halusivat enemmän tietoja.

Miehen mukaan tutkijat etsivät myös yhteyttä varastettujen luottokorttitietojen ja passiliigojen välille. Tätä varten he tarvitsivat tarkempia tietoja, kuten lokitietoja sekä IP- ja sähköpostiosoitteita.


Tietojenvaihto on jatkunut, mutta mies ei tiedä, mihin malesialaiset ovat niitä käyttäneet.

- Voin itse sanoa kokemuksesta, että kun ostetaan varastetuilla korttitiedoilla lentolippuja, niin yleensä niitä käytetään ihmissalakuljetukseen tai muuhun järjestäytyneeseen rikollisuuteen. Harvemmin joku yksittäinen ihminen lähtee sellaista tekemään.


Viranomaiset iskivät lentokentille

Rikosylikonstaapeli Tero Toivonen Keskusrikospoliisista kertoo, että ei ole lainkaan tavatonta, että lentokoneessa matkustaa joku väärällä identiteetillä.

- Sillä peitellään rikollisten jälkiä. Kaapattuja luottokorttitietoja käytetään tietysti lentolippujen ostamiseen paljon, mutta lentoyhtiöt pystyvät torjumaan valtaosan näistä tilauspetoksista. Totta kai jonkun verran menee läpi.

Toivonen kertoo myös huijareitten ylläpitämistä nettimatkatoimistoista, jotka kaupittelevat poikkeuksellisen halpoja lentoja.

- Joku ostaa sellaisen, ja sitten nämä huijarit tilaavat lennon kaapatuilla luottokorttitiedoilla. Matkustaja ei tätä tiedä ja on ihan viaton, joskin hinta on niin alhainen, että jotain voisi olla syytä epäillä.

Toivosen mukaan ilmiö on niin vakava, että siitä yritetään ottaa tiukka ote yhteiseurooppalaisella toiminnalla.

- Kyse ei ole pelkästään rahasta, sillä kyllähän meidän tulee muunkin turvallisuuden vuoksi tietää keitä lentokoneissa ja laivoissa matkustaa.

Esimerkkinä yhteistyöstä on viime kesänä järjestetty Airline Fraud Action Day -tempaus, johon osallistui lukuisia viranomaisia ja lentoyhtiöitä sekä korttijärjestöjä Euroopassa. Tempauksella pyrittiin saamaan kiinni kaapatuilla korttitiedoilla lentolippuja ostaneita rikollisia.

Iskussa viranomaiset estivät epäiltyjä nousemasta lennoille 38 lentokentällä 16 Euroopan maassa. Tempauksen yhteydessä löydettiin yli 200 maksutapahtumaa. Kiinni otettiin 43 henkilöä, joista 2 Helsingissä. Europolin tiedotteen mukaan kiinni otetuilla on yhteyksiä muuhun rikollisuuteen.


"Kortin haltija on aina suojattu"

Nets Oy:n (entinen Luottokunta) palvelutuotannon johtaja Jukka Ruotsalainen kertoo, että taloudellisessa mielessä korttiväärinkäytökset eivät ole kovin merkittävä ongelma. Tähän sisältyvät myös varastetut kortit, joilla esimerkiksi tyhjennetään tili.

- Kun luottotappiot suhteutetaan luottokorttien käyttöön, puhutaan promillen osista. Eli se mittakaava on pieni. Puhutaan marginaaliongelmasta, mutta totta kai yksilön kannalta se on aina ikävä asia.

Nets Oy:ssa korttitapahtumia monitoroidaan jatkuvasti. Jos jotakin epämääräistä havaitaan, otetaan kortin haltijaan yhteyttä. Tarvittaessa kortti suljetaan.

Myös ennakoivaa työtä tehdään. Kortti voidaan sulkea jo etukäteen, jos sen tietojen tiedetään vaarantuneen esimerkiksi verkossa.

- Kortin haltija on aina suojattu, jos hän on toiminut laillisesti, Ruotsalainen korostaa.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288664987804.html?pos=ok-nln
Thaimaassa toimii monennäköistä "matkatoimistoa" ym...

http://www.thaivisa.com/forum/topic/710636-thailand-finds-200-turkish-refugees-at-secret-camp/?utm_source=newsletter-20140314-0807&utm_medium=email&utm_campaign=news

http://www.thaivisa.com/forum/topic/710015-thailand-exposed-as-crime-hub-over-mh370-stolen-passports/?utm_source=newsletter-20140311-0802&utm_medium=email&utm_campaign=news