News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Suomen teollisuudella menee hyvin

Started by StadinKundi, 17.02.2014, 00:18:35

Previous topic - Next topic

Sour-One

Quote from: StadinKundi on 19.02.2014, 20:32:25
Teollisuuden edustajat luonnollisesti pelkäävät, koska teollisuus junnaa paikallaan. Minä en jaa heidän pelkojaan, koska olen sosiaalialan ihminen:P

No tuo selittääkin paljon.

Mutta tosiaankin, kertoisitko noista investoinneista Suomen teollisuuteen vaikkapa vuonna 2012. Tai voisit myös pohtia, kuinka paljon teollisuuden tuotantoa ja työpaikkoja on siirtynyt esimerkiksi Aasiaan.

Julkisen sektorin koko on valitettavasti karannut käsistä ja seurauksena kokonaisveroastettakin on 45 prosentin luokkaa. Sossut rakastaa nostaa veroja ilman minkäänmoista tajua seurauksista. Itse asiassa vaikuttaa sille, että verotuloja tärkeämpää, on nostaa erilaisia veroja. Seurauksena vain valitettavasti ei ole verotulojen kasvu. Ehkä kutosen matikalla tämän ymmärtäminen on ihan liian vaikeaa.

Edit: Esimerkkinä verointoilusta on autovero. En usko, että missään muussa maassa on maksettu veroa verosta eli auton veroton hinta ja autovero laskettiin yhteen ja sitten vielä alv päälle. Eu lopetti moisen pelleilyn; seurauksena ei maksettu enää veroa verosta, nostettiin vain autoveroa.

Lasisti

Teollisuuden edustajat luonnollisesti pelkäävät, koska teollisuus junnaa paikallaan. Minä en jaa heidän pelkojaan, koska olen sosiaalialan ihminen.  :P

Ilmeisesti sinulla ei siis ole käsitystä mistä palkkasi on maksettu.

PROTOTYPE

KOKOOMUS:
Tuo Kokoomus on vain Elinkeinoelämän Keskusliiton poliittinen siipi.
In nomine Domini

StadinKundi

Quote from: Sour-One on 19.02.2014, 22:59:47
Teollisuuden edustajat luonnollisesti pelkäävät, koska teollisuus junnaa paikallaan. Minä en jaa heidän pelkojaan, koska olen sosiaalialan ihminen:P

No tuo selittääkin paljon.

Mutta tosiaankin, kertoisitko noista investoinneista Suomen teollisuuteen vaikkapa vuonna 2012. Tai voisit myös pohtia, kuinka paljon teollisuuden tuotantoa ja työpaikkoja on siirtynyt esimerkiksi Aasiaan.

Julkisen sektorin koko on valitettavasti karannut käsistä ja seurauksena kokonaisveroastettakin on 45 prosentin luokkaa. Sossut rakastaa nostaa veroja ilman minkäänmoista tajua seurauksista. Itse asiassa vaikuttaa sille, että verotuloja tärkeämpää, on nostaa erilaisia veroja. Seurauksena vain valitettavasti ei ole verotulojen kasvu. Ehkä kutosen matikalla tämän ymmärtäminen on ihan liian vaikeaa.

Edit: Esimerkkinä verointoilusta on autovero. En usko, että missään muussa maassa on maksettu veroa verosta eli auton veroton hinta ja autovero laskettiin yhteen ja sitten vielä alv päälle. Eu lopetti moisen pelleilyn; seurauksena ei maksettu enää veroa verosta, nostettiin vain autoveroa.

Täytyy katsoa, jos jossain vaiheessa etsisin tilaston teollisuuden investoinneista, mutta yleensä juuri teollisuuden investoinnit ovat suurimmat. Jos Suomessa investoidaan se noin 50 miljardia dollaria pelkästään palveluihin, niin sittenhän meillä on valtava etumatka muihin nähden jälkiteollisen yhteiskunnan kehittämisessä.

Ei Suomessa muuten autojen hinnat ole niin korkeita kuin luullaan. Toki keskimäärin noin 14% korkeampia kuin Saksassa, mutta Suomessa autoista maksetaan kuitenkin saman verran kuin Hollannissa ja Irlannissa, joissa ei myöskään ole omaa autoteollisuutta juurikaan. Hollannissa on vähän.

Suomalaiset ovat investoineet ulkomaille noin 200 miljardia euroa. Ruotsalaiset 500-600 miljardia. Sen verran Suomesta ja Ruotsista on karannut rahaa muualle, mutta se tuottaa Suomelle rahaa. Ulkomaalaiset investoivat myös Suomeen. Eli on maita, joista on karannut teollisuutta Suomeen.

StadinKundi

Quote from: Lasisti on 20.02.2014, 00:00:23
Teollisuuden edustajat luonnollisesti pelkäävät, koska teollisuus junnaa paikallaan. Minä en jaa heidän pelkojaan, koska olen sosiaalialan ihminen.  :P

Ei teollisuus maksa Suomen kaikkia palkkoja. Teollisuus tuottaa osan Suomen varallisuudesta, mutta koska teollisuus hyödyntää Suomea ja suomalaisia, sen täytyy myös maksaa siitä. Käsittääkseni hyvin iso osa teollisuudessa toimivista ihmisistä kokee olevansa osa suomalaista yhteiskuntaa. Loput voivat painua vaikka sinne Kiinaan, tai minne ne työpaikat sitten ikinä katoavatkaan. :)

StadinKundi

Quote from: PROTOTYPE on 20.02.2014, 01:13:58
KOKOOMUS:
Tuo Kokoomus on vain Elinkeinoelämän Keskusliiton poliittinen siipi.

Näinhän se valitettavasti on. Kokoomuksen pitäisi nyt ryhdistäytyä. Holkerin hallitus nosti 80-luvulla Suomen sosiaalituet maailman korkeimmiksi. Ovat ne vieläkin aika korkeita, mutta tämä EK:n salonkiosasto haluaisi tehdä tästä maasta Pohjolan ainoan banaanitasavallan. Jyrki Katainen on muuten estänyt sen, mistä pointsit hänelle. Katainenhan tiedetään mieheksi, joka ei suvaitse puolueensa ääriainesten linjauksia.

poikuliini

Teollisuuden investoinnit eivät kyllä ole ne suurimmat, vaan jotain alle kymmenen prosentin luokkaa.

QuoteEK:lta synkkä ennuste: Teollisuuden investoinnit laskevat edelleen

Teollisuuden investoinnit vähenivät viime vuonna runsaalla viidellä prosentilla. Laskelmien mukaan investointien arvo painuisi tämän vuoden aikana noin kolmeen miljardiin euroon.
http://www.talouselama.fi/uutiset/eklta+synkka+ennuste+teollisuuden+investoinnit+laskevat+edelleen/a2232372
QuoteSuomi: 49
Teollisuuden investoinnit vuonna 2012: n.3,5 miljardia.
http://ek.fi/wp-content/uploads/Inv-tiedustelu-helmikuu-2014_NETTIIN.pdf

Eli tuon mukaan olisi noin 7,1% kokonaisinvestoinneista.
"Smart growth destroys the environment. Dumb growth destroys the environment. The only difference is that 'smart growth' does it with good taste. So it's like buying a ticket on the Titanic. If you're smart you go first class. If you're dumb you go steerage. Either way the result is the same." - Albert Bartlett

Sour-One

Quote from: StadinKundi on 20.02.2014, 14:47:05

Ei teollisuus maksa Suomen kaikkia palkkoja. Teollisuus tuottaa osan Suomen varallisuudesta, mutta koska teollisuus hyödyntää Suomea ja suomalaisia, sen täytyy myös maksaa siitä. Käsittääkseni hyvin iso osa teollisuudessa toimivista ihmisistä kokee olevansa osa suomalaista yhteiskuntaa. Loput voivat painua vaikka sinne Kiinaan, tai minne ne työpaikat sitten ikinä katoavatkaan. :)

Tuohon auton hintaeroon en osaa ottaa kantaa, mutta kokonaisveroaste on Saksassa 10 prosenttiyksikköä alempi samaan aikaan kun palkat ovat kovemmat.

Kulttuurirealisti

Quote from: törö on 17.02.2014, 07:18:30
QuoteRuotsi: 92
Egypti: 82
Belgia: 71
Suomi: 41
Israel: 34
Portugali: 34

Tuo näyttää siltä että Suomella menee länsimaisittain huonosti. Ruotsinkin tulos on yli kaksinkertainen ja suunnilleen samalla tasolla Suomen kanssa ovat Israelin ja Portugalin kaltaiset kirput, joita ei yleensä muisteta ollenkaan kun ajatellaan teollisuusmaita.

Israelissa on kuitenkin 9 milj. asukasta, ja ainakin itse miellän sen aika osaavaksi teknologiamaaksi. Aseita kaverit osaavat ainakin tehdä  :)  Belgiassa ja Portugalissa on myös reilusti enemmän populaa kuin Suomessa.

Tuntuu että Ruotsin kyydistä ollaan tosin hieman tippumassa.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Goman

Quote from: StadinKundi on 19.02.2014, 20:43:24
Teollisuustuotanto prosentteja bruttokansantuotteesta vuonna 2012:

Ruotsi: 32,1%

Suomi: 25,9%

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/fields/2012.html

Suomen luvut ovat edelleen ihan hyvät. Eurooppalaista keskitasoa. Voi olla että ne vähän tuosta laskevat. Ehkä jonnekin Tanskan ja Amerikan tasolle, mutta sittenhän laskevat. Sellaista sattuu.

No ei ne luvut kyllä hääppöiset ole.  Kuinka on mahdollista että Ruotsi, tuo hyysäysvaltio, tuottaa kuitenkin bkt:sta 32 % teollisuustuotannolla. Sen sijaan Suomi, jota on pidetty toistaiseksi melko terveenä maana, ei saa teollisuustuotannolla aikaan kuin 25% bkt:sta.  Ei mene jakeluun. Hävitäänkö tässäkin Ruotsille? Vaikka niillä on ne mamutkin.

StadinKundi

Quote from: Sour-One on 20.02.2014, 17:26:24
Quote from: StadinKundi on 20.02.2014, 14:47:05

Tuohon auton hintaeroon en osaa ottaa kantaa, mutta kokonaisveroaste on Saksassa 10 prosenttiyksikköä alempi samaan aikaan kun palkat ovat kovemmat.

Suomessa on korkeammat palkat kuin Saksassa: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_in_Europe_by_monthly_average_wage

Ja Suomen ja Saksan verotus on käytännössä samalla tasolla: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_tax_revenue_as_percentage_of_GDP

StadinKundi

Quote from: poikuliini on 20.02.2014, 16:44:53
Teollisuuden investoinnit eivät kyllä ole ne suurimmat, vaan jotain alle kymmenen prosentin luokkaa.

QuoteEK:lta synkkä ennuste: Teollisuuden investoinnit laskevat edelleen

Teollisuuden investoinnit vähenivät viime vuonna runsaalla viidellä prosentilla. Laskelmien mukaan investointien arvo painuisi tämän vuoden aikana noin kolmeen miljardiin euroon.
http://www.talouselama.fi/uutiset/eklta+synkka+ennuste+teollisuuden+investoinnit+laskevat+edelleen/a2232372
QuoteSuomi: 49
Teollisuuden investoinnit vuonna 2012: n.3,5 miljardia.
http://ek.fi/wp-content/uploads/Inv-tiedustelu-helmikuu-2014_NETTIIN.pdf

Eli tuon mukaan olisi noin 7,1% kokonaisinvestoinneista.

Kolme miljardia pelkästään teollisuuden investointeihin on iso raha, kun kapasiteetti on entuudestaan korkea. Kolme miljardia on suurin piirtein meidän puolustusbudjetin verran rahaa.

StadinKundi

Quote from: Goman on 22.02.2014, 10:05:27
Quote from: StadinKundi on 19.02.2014, 20:43:24
Teollisuustuotanto prosentteja bruttokansantuotteesta vuonna 2012:

Ruotsi: 32,1%

Suomi: 25,9%

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/fields/2012.html

Suomen luvut ovat edelleen ihan hyvät. Eurooppalaista keskitasoa. Voi olla että ne vähän tuosta laskevat. Ehkä jonnekin Tanskan ja Amerikan tasolle, mutta sittenhän laskevat. Sellaista sattuu.

No ei ne luvut kyllä hääppöiset ole.  Kuinka on mahdollista että Ruotsi, tuo hyysäysvaltio, tuottaa kuitenkin bkt:sta 32 % teollisuustuotannolla. Sen sijaan Suomi, jota on pidetty toistaiseksi melko terveenä maana, ei saa teollisuustuotannolla aikaan kuin 25% bkt:sta.  Ei mene jakeluun. Hävitäänkö tässäkin Ruotsille? Vaikka niillä on ne mamutkin.

Kruunun todella alhainen kurssi vuosina 2009-2010 antoi Ruotsin teollisuudelle ison piristysruiskeen. Ennen sitä Suomen teollisuus suhteessa kansantuotteeseen oli isompi. Mutta turha Ruotsia on tuijottaa. Niiden elintaso on kuitenkin sama kuin Suomessa. Nykyään matkailutulot tuo Suomelle jo neljä miljardia euroa vuodessa, mikä auttaa aika paljon Suomea.

elukka

Quote from: Axel Cardan on 22.02.2014, 21:13:42

Olen itse töissä julkisella sektorilla ja lähden tässä kohtapuoliin pakkolomille.
Jostain syystä loistokunnossa oleva teollisuutemme ei kyennyt tätä estämään.
Ai niin, minä en olekaan sosiaalialalla.

Sosiaalialan hyyssäriakat omaavat loistavan talousajattelun. jos kaikki olisivat sosiaalialalla ja kukaan ei olisi teollisuudessa, ei olisi koskaan lamaa ja kaikki antaisi toisille sosiaaliavustuksia.
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg