News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2014-01-30 TS Räsänen aikoo lopettaa oleskeluluvilla kikkailun

Started by Ink Visitor, 30.01.2014, 13:37:56

Previous topic - Next topic

Roope

Quote from: Iloveallpeople on 30.09.2014, 19:26:03
Tiedote: Räsänen pakottamassa pakolaisia paperittomiksi

Quote
Vapaa liikkuvuus -verkoston vaatimukset

Ehdotus omaehtoisen paluun taloudellisesta tukemisesta on sinällään kannatettava, mutta siihen ei tulisi lisätä ulkomaalaisten oikeuksien heikennyksiä.

1) Luvattomuuden ja tilapäisten lupien sijaan kansainvälistä suojelua.

Suomessa elää joitakin satoja konflikteja paenneita kielteisen päätöksen saaneita turvapaikanhakijoita, joille on myönnetty tilapäinen oleskelulupa, koska heitä ei voida käännyttää. Heidät haluttaisiin nyt jättää vaille mitään lupia tai oikeuksia.

Viime kädessä ongelmat palauttamisessa johtuvat lähtömaiden sekasortoisesta tilanteesta. Kaikille kriisimaista tuleville turvapaikanhakijoille tulee myöntää vähintään humanitaarista suojelua, eli oleskelulupa sen perusteella, että he eivät voi palata "pysyvään asuinmaahansa siellä vallitsevan huonon turvallisuustilanteen vuoksi, joka voi johtua kansainvälisestä tai maan sisäisestä aseellisesta selkkauksesta tai vaikeasta ihmisoikeustilanteesta".

Tuo Vapaan liikkuvuuden kaipaama laki on jo olemassa. Näiden käännytettävien kohdalla on nimenomaan turvapaikkatutkinnassa ja valituksia käsiteltäessä todettu, että he voivat palata takaisin. He vain kieltäytyvät lähtemästä, koska eivät halua palata.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Samuli Vesioja

Quote from: Iloveallpeople on 29.09.2014, 15:44:10


Räsäsen lakiesitys on voimakkaasti ristiriidassa hallituksen Suomen maahanmuuton tulevaisuus 2020 –strategian kanssa, jossa todetaan, että "selkeillä säännöksillä ja toimivalla paluujärjestelmällä on varmistettava se, ettei Suomeen synny ilman maassaolo-oikeutta oleskelevien ihmisten joukkoa."


Olen täydellisesti samaa mieltä hallituksen Suomen maahanmuuton tulevaisuus 2020 –strategian kanssa. Monon kuva ahteriin, ja heti, jokaiselle ilman maassaolo-oikeutta olevalle notkujalle.

Maastamuuttaja

Suomea johtaa parisataa kansalaisjärjestöä, jotka saavat rahoituksensa joko kehitysmäärärahoista tai muista budjetin momenteista. Kansalaisjärjestöjen ja poliitikkojen (erityisesti kehitys, -ympäristö ja ihmisoikeusasioiden aloille) on kehittynyt epäterve riippuvuussuhde. Järjestöille jaetaan verovaroja, jotta äänestäisivät varoja jakavaa puoluetta, joka useimmiten sattuu olemaan vihertävä tai muuten vain kommunismin perintöä vaaliva utopistipuolue. Muut puolueet katsovat vierestä samein silmin, joista heijastuu vain tyhjyys. Nämä järjestösyöttiläät ahkeroivat sitten asiantuntijan nimikkeellä lausuntojaan jakelemassa lainvalmisteluelimissä ministeriöissä ja eduskunnassa.

Kansalaisjärjestöt ovat siis varastaneet kansalaismielipiteen ja saaneet siitä kohtuullisen korvauksen verovaroista.   

Samuli Vesioja

Quote from: Roope on 30.09.2014, 20:02:31

Viime kädessä ongelmat palauttamisessa johtuvat lähtömaiden sekasortoisesta tilanteesta. Kaikille kriisimaista tuleville turvapaikanhakijoille tulee myöntää vähintään humanitaarista suojelua, eli oleskelulupa sen perusteella, että he eivät voi palata "pysyvään asuinmaahansa siellä vallitsevan huonon turvallisuustilanteen vuoksi, joka voi johtua kansainvälisestä tai maan sisäisestä aseellisesta selkkauksesta tai vaikeasta ihmisoikeustilanteesta".


Eikö Suomessa ole kaikkien suvakkien mielestä nimenomaan huono ( =vaikea ) ihmisoikeustilanne, kun tänne ei ( muka ) saa tulla kuin hollitupaan? Nyt täytyy alkaa rummuttamaan tuota huonoa ihmisoikeustilannetta, ja kas, rakas maamme on suojassa haittamaahanmuutolta... Eikö niin?  :flowerhat:

Maastamuuttaja

Räsänen voisi myös kertoa, aikooko hän myös lopettaa Suomeenkin pian rantautuvan kaulojen katkaisemisella kikkailun.

Roope

QuoteTäysistunnon pöytäkirja PTK 89/2014 vp

Tarkistamaton versio 1.1 PTK 89/2014 vp
89. TIISTAINA 30. SYYSKUUTA 2014 kello 14.00
7)  Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta annetun lain ja ulkomaalaislain muuttamisesta
Hallituksen esitys  HE 170/2014 vp

Sisäministeri Päivi Räsänen (esittelypuheenvuoro): Arvoisa puhemies! Tällä hallituksen esityksellä vakiinnutetaan vapaaehtoisen paluun järjestelmä. Se sisältää myös ehdotuksen maasta poistumisen estyessä annettavan niin sanotun tilapäisen oleskeluluvan muuttamiseksi, ja tilapäisestä oleskeluluvasta säädetään ulkomaalaislain 51 §:ssä.
Ehdotuksen taustalla on Euroopan unionin niin sanottu paluudirektiivi, jolla on säädetty kielteisen päätöksen saaneiden ulkomaalaisten palauttamisesta. Direktiivissä on korostettu vapaaehtoista paluuta ensisijaisena paluun muotona. Vapaaehtoisella paluulla tarkoitetaan sitä, että viranomainen ei saata ulkomaalaista kotimaahansa vaan tämä palaa sinne omaehtoisesti joko avustettuna tai itsenäisesti.

Vapaaehtoista paluuta on Suomessa toteutettu vuodesta 2010 hankepohjaisesti Maahanmuuttoviraston ja Euroopan paluurahaston rahoittamilla hankkeilla Kansainvälisen siirtolaisuusjärjestön IOM:n johdolla. IOM:n Helsingin-toimisto on järjestänyt yhteensä yli 1 400 vapaaehtoista paluuta aina sieltä tammikuusta 2010 lähtien. Vuonna 2013 vapaaehtoisista paluista 62 prosenttia suuntautui viiteen suurimpaan paluumaahan: Irakiin, Serbiaan, Venäjän federaatioon, Bosnia ja Hertsegovinaan ja Kosovoon.

Hyvien kokemusten vuoksi vapaaehtoisen paluun järjestelmä on tarkoitus vakiinnuttaa. Jatkossa kansainvälistä suojelua hakeneelle voitaisiin myöntää avustusta kotiinpaluun tukemiseksi. Vastaanottokeskus myöntäisi avustuksen, ja paluun käytännönjärjestelyt hankittaisiin puolestaan ulkopuoliselta palveluntarjoajalta. Esitys sisältää ehdotuksen vastaanottopalvelujen rajoittamisesta silloin, kun ulkomaalaisen olisi mahdollista palata vapaaehtoisesti kotimaahansa.

Tällä esityksellä on tarkoitus korjata myös niin sanotun tilapäisen oleskeluluvan soveltamiseen sisältyvä epäkohta. Voimassa olevan lain tulkinnan mukaan maasta poistumisen estyessä ulkomaalaiselle on myönnettävä tilapäinen oleskelulupa, vaikka hänen olisi mahdollista ja turvallista palata kotimaahansa vapaaehtoisesti. Tämä tulkinta perustuu korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisuun huhtikuulta 2013. Uuden tulkinnan myötä tilapäisten oleskelulupien määrä on merkittävästi lisääntynyt. Vuonna 2012 näitä lupia myönnettiin 28 kappaletta ja viime vuonna jo 222 kappaletta eli lähes kymmenkertainen määrä. On koettu ongelmaksi, että ulkomaalainen voi tietyissä tapauksissa käytännössä itse valita jäävänsä maahan, vaikka viranomaiset - niin maahanmuuttoviranomaiset kuin sitten myös jopa korkein hallinto-oikeus - olisivat katsoneet, että perusteita maahan jäämiselle ei ole ja että henkilö voisi turvallisesti palata kotimaahansa. Tilapäisen oleskeluluvan saaminen merkitsee käytännössä sitä, että kahden vuoden kuluttua ulkomaalainen voi saada jatkuvan oleskeluluvan.

Verrattuna muihin EU-jäsenvaltioihin Suomen järjestelmä on tällä hetkellä hyvin poikkeuksellinen ja antaa mahdollisuuden myös väärinkäytöksiin. Ulkomaalainen voi nykyisin itse omalla toiminnallaan tai passiivisuudellaan vaikuttaa maahan jäämiseen ja oleskelun laillistumiseen ajan kuluessa. Tiedossani ei ole muuta yhtä myötämielistä järjestelmää tällaiselle ikään kuin väärinkäytökselle. Jos henkilö ei muissa maissa tee yhteistyötä viranomaisen kanssa tai myötävaikuta asiassaan, hän jää yleensä odottavan tilaan tai sitten joutuu laittomasti oleskelevan asemaan.

Tämä ehdotus vie Suomen järjestelmää ja käytäntöjä lähemmäs muiden maiden käytäntöjä. Säännöstä ehdotetaan muutettavaksi siten, että jatkossa maasta poistumisen estyessä tilapäistä lupaa ei myönnettäisi, jos vapaaehtoinen paluu on mahdollinen. Muutos tarkoittaa sitä, että tilapäisen luvan voi saada vain siinä tapauksessa, että ulkomaalainen on pyrkinyt myötävaikuttamaan paluunsa järjestelyissä. Jos paluun epäonnistuminen johtuu ulkomaalaisen omasta toiminnasta tai vastarinnasta paluun suhteen, niin oleskelulupaa ei voitaisi myöntää.

Muutoksen jälkeen tilapäisiä oleskelulupia myönnettäisiin aikaisempaa vähemmän ja vain niille, jotka sitä todella tarvitsevat. Maahanmuuttohallinnon piirissä myös arvioidaan, että tämä ei millään merkittävällä tavalla lisäisi laitonta maassa oleskelua vaan nämä henkilöt tarttuisivat tähän vapaaehtoisen paluun järjestelmään ja sen tuomiin mahdollisuuksiin pääsääntöisesti.

Valtioneuvoston päätökseen sisältyy myös lausuma, jolla hallitus sitoutuu ryhtymään kuitenkin tarvittaviin toimiin tilanteen korjaamiseksi, mikäli laittomasti maassa oleskelevien määrä esityksen toteuttamisen myötä merkittävästi kasvaisi. Huomiota kiinnitetään erityisesti laittomasti maassa oleskelevien riskiin tulla hyväksikäytetyksi esimerkiksi ihmiskaupassa tai harmaassa taloudessa tai joutua elättämään itsensä kerjäämällä tai rikollisuudella.

Juho Eerola /ps:  Arvoisa herra puhemies! Suhtaudun hallituksen tähän esitykseen varovaisen toiveikkaasti. Esityksessähän ehdotetaan nyt muutettavaksi lakia kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta ja ulkomaalaislakia. Muutosehdotusten taustalla on tarve edistää kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksensa peruneen tai kielteisen päätöksen oleskelulupahakemukseensa saaneen ulkomaalaisen vapaaehtoista paluuta vakiinnuttamalla lainsäädäntöön selkeä, toimiva ja kustannustehokas vapaaehtoisen paluun järjestelmä. Näillä muutoksilla säästettäisiin vastaanoton ja maasta poistumisen kustannuksia.
Arvoisa puhemies! Se, mikä tässä hätkähdyttää, on se, että oleskelulupahakemukseensa hylsyn saaneelle henkilölle tai hakemuksen peruneelle henkilölle esitetään rahallista apua kotiinpaluun järjestämiseksi. Jos minä olisin esimerkiksi vaikkapa balkanilainen turisti, niin aivan ehdottomasti matkustaisin Suomeen keikkamatkalle ja hakisin samalla oleskelulupaa. Sitten Suomen valtio tekisi minulle kielteisen oleskelulupapäätöksen ja antaisi vielä matkarahat kotiinpaluuta varten.

Kun aikoinani työskentelin tällaisessa turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksessa siinä vuosituhannen vaihteessa, niin sinne otettiin useita kymmeniä Kosovon evakkoja, sillä nimellä, nimenomaan evakkoja. Tarkoituksena oli, että kotimaan tilanteen rauhoituttua he palaisivat takaisin Kosovoon rakentamaan omaa isänmaataan. Osa lähtikin ja sai noin 10 000 markan paluumuuttoavustuksen. Noin puolen vuoden sisään he kuitenkin palasivat Suomeen turvapaikanhakijoina ja ovat täällä suurimmaksi osaksi yhä vieläkin. Välissä on Kosovokin ehtinyt jo itsenäistyä.

Arvoisa puhemies! Toivoisin, että tätä nyt harkittaisiin kunnolla uudelleen. Suomi kaipaa toki turisteja mutta ei sellaisia, joiden kotiinpaluun ja täällä oleskelun me kustannamme. Jos tämä älyttömyys nyt kuitenkin menee läpi, niin säädettäköön siten, että yksi henkilö voi kyseessä olevan avustuksen saada vain kerran elämässään, näin siitä huolimatta, että myöhemmät reissut tehtäisiin eri nimillä.

Ben Zyskowicz /kok:  Arvoisa herra puhemies, hyvät kansanedustajat! Käsittelen tässä yhteydessä vain sitä osaa tästä hallituksen esityksestä, jossa on kyse sellaisen henkilön mahdollisuudesta saada oleskelulupa, joka siitä huolimatta, että hänellä ei ole ollut oikeutta jäädä Suomeen, on kuitenkin jäänyt Suomeen.
Herra puhemies! Kun pari lakiesitystä sitten käsittelimme tätä poliisin mahdollisuutta saada matkustajatietoja, niin ymmärsin noista hallituksen esityksen perusteluista, että tuo esitys on aika nopeasti valmisteltu ja tuotu tänne eduskuntaan, ja hyvä niin, koska se vastaa todella ajankohtaiseen ja tärkeään ongelmaan. Sen sijaan tämän asian osalta, josta mainitsin, ei todellakaan voi kiittää hallitusta siitä, että se olisi nopeasti lähtenyt korjaamaan sitä porsaanreikää, joka syntyi korkeimman hallinto-oikeuden keväällä 2013 antamasta ratkaisusta. Tästä hitaudesta ei kuitenkaan missään nimessä voi moittia ministeri Räsästä, joka on tässä asiassa, tässäkin asiassa toiminut reippaasti ja tarmokkaasti, vaan niitä voimia hallituksen sisällä, ilmeisesti lähinnä RKP:n ja vihreiden piirissä, jotka jarruttelivat tämän asian korjaamista.

Mitä tarkoitan tällä porsaanreiällä? Keväällä 2013 korkein hallinto-oikeus todellakin linjasi, että jos on todettu, että henkilöllä, joka on esimerkiksi hakenut turvapaikkaa, ei ole perustetta saada turvapaikkaa ja sitä kautta oleskelulupaa tai saada kansainvälisen suojelunkaan perusteella, siis toissijaisen suojelun perusteella, oleskelulupaa Suomessa, niin vastoin siihen asti vallinnutta käytäntöä, jossa tämmöiselle tietyllä tavalla laittomasti maahan jäävälle henkilölle ei annettu oleskelulupaa, korkein hallinto-oikeus totesi, että tällaiselle henkilölle onkin annettava oleskelulupa. Ensin väliaikainen vuodeksi, sitten uusi väliaikainen vuodeksi ja sitten pysyvä oleskelulupa. Ja niin kuin ministeri täällä kertoi, niin vuonna 2012 näitä henkilöitä oli 28 ja vuonna 2013 niitä oli jo 220 kappaletta.

Eli meillä on siis tällä hetkellä voimassa järjestelmä, jossa me tällaisen henkilön, joka voisi palata turvallisesti omaan kotimaahansa mutta joka ei halua sinne palata, koska Suomi on maailman paras maa ja totta kai mieluummin jäädään Suomeen, palkitsemme sillä, että kun hän niskoittelee eikä lähde, niin hänelle sitten annetaan oleskelulupa Suomeen. Ajatelkaa! Näin me siis palkitsemme ihmisen, jolla olisi mahdollisuus palata turvallisesti kotimaahansa, mutta joka ei suostu lähtemään. Tämä siis sellaisissa tilanteissa, jossa tämä kotimaa kieltäytyy ottamasta tällaista vastahakoista palautettavaa vastaan. Ongelmaahan ei synny niiden maiden kohdalla, jotka suostuvat ottamaan nämä kansalaisensa vastaan, vaan nimenomaan niiden maiden kohdalla, jotka eivät suostu.

Ja kuten sanoin, Suomi on maailman paras maa. Me emme todellakaan tarvitse tällaista vetovoimatekijää vielä sen lisäksi, että viidakkorumpu kertoo, että sitten on olemassa yksi riittävän hölmö maa. Että kun sieltä haette oleskelulupaa, turvapaikkaa, ja ette tietystikään sitä saa, niin sitten ne kuitenkin antavat teille pysyvän oleskeluluvan parin vuoden jälkeen, kun ette vaan lähde sieltä mihinkään. Ja kuten ministeri tässä esitteli, niin hän ei ilmeisesti ainakaan tiedä Euroopassa toista maata, jossa olisi yhtä hölmö käytäntö. Sitä minä kyllä ihmettelen, että kuka oli valmistellut ne lait, jotka tämmöisen porsaanreiän sinne oli jättänyt niin, että korkein hallinto-oikeus tulkitsi niin kuin tulkitsi.

No, oli miten oli, niin erinomainen asia, että tämä porsaanreikä nyt korjataan ja toivon todella, että hallintovaliokunta, eduskunta, toimii tässä asiassa ripeästi ja saadaan laki korjattua.

Herra puhemies! Toinen asia, mihin kiinnitän huomiota on se, että tässä esityksessä, niin kuin edellisissä ja tulevissa päiväjärjestyksen kohdissa, joissa käsitellään näitä ulkomaalaisasioita, kaikissa on pitkät pätkät perustelutekstissä myös tätä säätämisjärjestystä pohdittu. Eli pohdittu sitä, että kai tässä nyt mennään kaikkien mahdollisten perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien mukaan. No sehän on hyvä, että tarkastellaan, että mennään ja perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien Suomen perustulain mukaan, mutta kyllä tämä tarkastelu jossain vaiheessa rupeaa saamaan jo koomisiakin piirteitä, ja kyllä tässä eduskunnassa kuormitetaan perustuslakivaliokuntaa sellaista tahtia, että tämä meidän systeemimme menee tukkoon ennemmin tai myöhemmin.

Kun sanon, että tämä tarkastelu rupeaa saamaan jo koomisia piirteitä, kun virkamiehet pelätessään näitä meidän perustuslaki- ja ihmisoikeusasiantuntijoita kirjoittelevat kaiken mahdollisen tänne, niin otanpa nyt esimerkin, sivun 43 vasen palsta, jossa siis perustellaan sitä, miksi tämä laki on kuitenkin sopusoinnussa Suomen perustuslain kanssa. Täällä sanotaan näin: "Vastaanottopalvelujen saamista" siis vastaanottopalvelujen saamista "ei sinänsä voi katsoa sellaiseksi perusoikeudeksi, johon tulisi olla oikeus senkin jälkeen, kun perusteita vastaanoton palvelujen saamiseksi ei enää ole olemassa." Uusi sitaatti, sama siis uudestaan: "Vastaanottopalvelujen saamista ei sinänsä voi katsoa sellaiseksi perusoikeudeksi, johon tulisi olla oikeus senkin jälkeen, kun perusteita vastaanoton palvelujen saamiseksi ei enää ole olemassa." Eli tässä on kyse siitä tämän lakiesityksen kohdasta, että tällaiselta henkilöltä myös evätään tietysti vastaanottopalvelu, kun hänellä olisi mahdollisuus lähteä takaisin omaan maahansa ja ei ole mitään perusteita enää tarjota hänelle vastaanottopalvelua. Täällä hallituksen esityksen perusteluissa korkeasti palkatut juristit ministeriössä ovat kirjoitelleet perusteluita, joissa sitten pitää erikseen eduskunnalle ja perustuslakivaliokunnalle - lue: näille meidän peruslakivaliokunnan vakituisille asiantuntijoille - todistaa, että saadaan tällaiselta ihmiseltä vastaanottopalvelut lakkauttaa, jolla ei enää ole aihetta eikä tarvetta saada vastaanottopalveluja.

Sitten vielä erikseen tässä samassa yhteydessä todetaan: "Jos vastaanoton piirissä oleva henkilö päättää jäädä oleskelemaan maahan laittomasti" siis hänellä ei ole oikeutta jäädä maahan, mutta hän päättää jäädä maahan, niin sitten erikseen tässä vielä korostetaan "hänen perusoikeutensa toteutuvat samalla tavoin kuin muidenkin laittomasti maassa oleskelevien kohdalla." No, ensinnäkin on tietysti itsestään selvää, että laittomasti Suomessa olevien kohdalla kannetaan aivan erityistä huolta heidän perusoikeuksiensa toteutumisesta ja STM:n työryhmä on juuri esittänyt, että samat palvelut, terveyspalvelut, pitäisi antaa laittomasti maassa oleskeleville kuin suomalaisillekin tai ulkomaalaisille, jotka ovat laillisesti Suomessa. Eli korjattakoon kaikkien heidänkin hampaat veronmaksajien piikkiin. Mutta tässä sitten erikseen korostetaan, että vaikka tämä ihminen jää ilman näitä vastaanottopalveluja ja hän jää maahan laittomasti, niin hänellä on kuitenkin sitten muiden laittomasti maassa olevien tavoin kaikki oikeudet olemassa, eli hän saa toimeentulotukea ja hän saa kaikkia muita palveluja, kuten kuuluukin.

Ei tarvitse ihmetellä, että tällaiset ihmiset eivät sitten kovin mielellään Suomesta lähde, joiden kohdalla on siis todettu, että heillä ei ole oikeutta Suomeen jäädä.

Anni Sinnemäki /vihr:  Arvoisa puhemies! En kannata tämän hallituksen esityksen niitä osia, joista itse asiassa edustaja Zyskowicz tuossa äsken laveasti puhui. Tässä esityksessä esitetty tapa, jolla tehdään mahdolliseksi tämä tilapäisen oleskeluluvan epääminen, ei mielestäni ole järkevää politiikkaa, ja toivon, että hallintovaliokunta omassa tarkastelussaan tästä huonosta esityksestä luopuu. Olen monessa aika paljon eri mieltä edustaja Zyskowiczin kanssa, mutta siihen käsitykseen yhdyn, että viime viikkoihin asti hallituksessa on ollut voimia, jotka ovat jarruttaneet tämänkaltaisen esityksen tuomista eduskuntaan.
Tässä keskustelussa sekä ministeri Räsänen että edustaja Zyskowicz ovat pohtineet sitä, onko Suomessa tämä käytäntö jollain tavalla hyvin erilainen kuin muissa Euroopan maissa. Jossain määrin käytäntö on ollut erilainen, ja se suurin erohan on siinä, että eri puolilla Eurooppaa on hyvin iso määrä paperittomia ihmisiä, ihmisiä, joilla ei ole oikeastaan oikeutta oleskella siinä maassa, jossa he asuvat ja usein käytännössä myös tekevät töitä. Suomessa tällaista paperittomien henkilöiden suurta joukkoa ei ole syntynyt sen takia, että on pyritty huolehtimaan siitä, että jos ihminen ei täältä Suomesta lähde, niin hänellä silloin olisi myös lailliset edellytykset maassa oleskella.

Kun varhaisemmissa vaiheissa tästä asiasta on väännetty peistä, omaksi hämmästyksekseni kokoomuslaiset ovat erityisesti jossain vaiheessa ajaneet sitä, että ihmisillä, joilla on tilapäinen oleskelulupa, ei olisi oikeutta tehdä töitä. Me vihreät taas olemme ajaneet sitä, että pääsääntöisesti kaikilla oleskeluluvilla Suomessa olisi mahdollista tehdä töitä, jolloin eri asemassa olevilla ihmisillä, olivat he sitten turvapaikan hakijoita tai jossain toisessa vaiheessa turvapaikkaprosessia, olisi mahdollisuus huolehtia omasta toimeentulostaan ja elättää itse itsensä.

Paperittomien siirtolaisten suurta ryhmää eri puolilla Eurooppaa, ja Suomessa myös, koskee tietenkin se, että kaikki ne ihmiset, jotka tällaisessa tilanteessa ovat, ovat hyvin hauraassa asemassa. Heitä on helppo riistää työmarkkinoilla, koska he eivät pysty puolustamaan omia oikeuksiaan. Sen sijaan jos ihmisellä on laillinen oikeus olla maassa, niin totta kai hän voi silloin helpommin vaikkapa nyt sitten työehtojen osalta olettaa saavansa sellaista kohtelua kuin muutkin ihmiset tässä maassa saavat. Ja kuten olemme huomanneet monista aikaisemmista keskusteluista, niin siitä, että jonkun ryhmän työehtoja pystytään polkemaan, on tietenkin haittaa myös suurelle enemmistölle. Joten siinä mielessä tämän esityksen tosiasialliset vaikutukset - ja se, mitä tämä tarkoittaisi käytännössä ihmisten kannalta - eivät ole mielestäni toivottuja.

Ministeri arveli, että tämän korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen jälkeen meillä on ollut olemassa epäkohta. Itse en ole tästä asiasta samaa mieltä. Käytännössä tilapäisellä oleskeluluvalla jo aika pitkään maassa on oleskellut ennen kaikkea ihmisiä, jotka ovat tulleet Afganistanista, Irakista ja Somaliasta. Mielestäni emme ole sellaisessa tilanteessa, että meidän pitäisi käytännössä pakottaa ihmisiä palaamaan esimerkiksi Irakiin. Tässä esityksessä mielestäni korruptoidaan kokonaan tämä käsite vapaaehtoisesta paluusta, jossa on totta kai oma järkensä, että ihmiset voivat vapaaehtoisesti palata, mutta eihän kysymys enää ole mistään vapaaehtoisesta paluusta, jos sanotaan, että sinulta viedään joka tapauksessa lailliset maassaolon edellytykset, jollet suostu tähän vapaaehtoiseen paluuseen.

Mielestäni olisi järkevää, että me katsomme, että niillä ihmisillä, jotka käytännössä näihin aika vaarallisiin ja monella tavalla ongelmallisiin maihin eivät nyt ole palaamassa, olisi lailliset edellytykset olla tässä maassa, ja olisi huolehdittava, että heillä olisi myös mahdollisuus hakea itselleen töitä ja toimeentuloa.

Satu Haapanen /vihr:  Arvoisa puhemies! Tuoreena hallintovaliokunnan jäsenenä olen alkanut perehtyä tähän lakiesitykseen. Myönnän, että en ole vielä koko pitkää esitystä kerennyt lukea ihan joka riviä, mutta tämmöinen ensivaikutelma, jos sanoisin, on, että lakiesitys on lähtökohtaisesti hyvin ongelmallinen, hyvin kyseenalainen. Tiivistettynä lakiesityksestä tulee vaikutelma, että turvaa hakeva, turvattomista olosuhteista mahdollisesti tullut ihminen ostetaan palaamaan takaisin mahdollisesti turvattomiin olosuhteisiin. Tämmöinen vaikutelma tästä tulee. Jos ei hän tajua lähteä omin avuin, niin sitten häneltä evätään mahdollisuus tilapäiseen oleskelulupaan ja peruspalveluihin ja oleskeluun Suomessa. Eli jos rumasti sanottaisiin, niin vaikutelmaksi tulee, että lähdet tai itket ja lähdet.
Lakiesityksen mukaan tilapäistä oleskelulupaa ei myönnettäisi, jos vapaaehtoinen paluu on tosiasiassa mahdollinen. Kuka arvioi, ovatko olosuhteet paluulle otolliset? Tilapäistä oleskelulupaa ei myönnettäisi, jos kolmannen maan kansalainen ei suostu palaamaan vapaaehtoisesti tai vaikeuttaa paluun järjestelyjä. Suomessa jokaisella turvapaikanhakijalla on ollut selkeä status: joko hänet on käännytetty - hän ei ole siis saanut lupaa - tai hänelle on annettu oleskelulupa tai sitten tilapäinen oleskelulupa, aivan kuten ministeri kuvasi. Haluaisinkin kysyä ministeriltä, kun kerroitte, että viime vuonna tilapäisten oleskelulupien määrä nousi jonnekin 220:een - mikä se luku olikaan - johtuiko se nimenomaan siitä, että iso osa näistä ihmisistä ei vain yksinkertaisesti voinut palata sellaisiin maihin kuten Irak tai Afganistan tai Somalia.

Esityksen mukaan ulkomaalaisen olisi harkittava vakavasti avustetun vapaaehtoisen paluun mahdollisuutta, jos vaihtoehtona on omaehtoinen selviytyminen ilman oleskeluoikeutta. Kun luin tämän lauseen, en voinut välttyä tunteelta, että tässä on kyse jopa jonkinlaisesta uhkailusta. Voidaan kysyä, voiko tämmöinen tyyli "jos et vakavasti harkitse vapaaehtoista paluuta, niin sinulta evätään omaehtoinen selviytyminen ilman oleskeluoikeutta" olla inhimillisen pakolaispolitiikan väline. Jos ihmiseltä evätään tämä tilapäinen oleskeluoikeus, toisin sanoen hänen täytyy lähteä tai sitten häneltä evätään oikeus työntekoon, peruspalveluihin, niin aivan kuten edustaja Sinnemäki tässä sanoi, todennäköisesti edessä on paperittomien ihmisten joukon kasvu Suomessa. Toisin sanoen kukaan ei enää tiedä, missä nämä ihmiset ovat, heistä ei välitetä, heistä ei tiedetä eikä heillä ole oikeutta peruspalveluihin. Näen, että tämä laki johtaisi tällä tavalla tämmöiseen tilanteeseen, ja kuitenkin tiedämme, että paperittomat Euroopassa ovat kaikista heikoin ja uhatuin joukko.

Tämä lakiesitys näyttää olevan ristiriidassa Suomen Maahanmuuton tulevaisuus 2020 -strategian kanssa, jossa sanotaan nimenomaan, että "selkeillä säännöksillä ja toimivalla paluujärjestelmällä on varmistettava se, että Suomeen ei synny ilman maassaolo-oikeutta oleskelevien ihmisten joukkoa". Voi kysyä todellakin, onko paluu enää vapaaehtoinen, jos vaihtoehtona on elämä ilman pääsyä työhön tai toimeentulon tai terveydenhuollon piiriin.

Vielä, arvoisa puhemies, luen pienen katkelman täältä lakiesityksestä: "Vastaanottolain 14 §:ää ehdotetaan muutettavaksi siten, että vastaanottopalveluja rajoitettaisiin kolmannen maan kansalaisilta, joiden kansainvälistä suojelua koskeva hakemus on lainvoimaisesti ratkaistu ja jotka voisivat vapaaehtoisesti avustettuna palata kotimaahansa. Kolmannen maan kansalaiselle ei tarjottaisi majoitus- ja muita palveluja vastaanottokeskuksessa, jos hän ei määräajassa ilmoittaudu vapaaehtoisen paluun piiriin, vaikka avustettu paluu olisi mahdollinen." Jos vielä tähän puutun, että tarjotaan vastaanottopalveluja ja niin edelleen: Jokainen vastaanottokeskuksessa käynyt tietää, että kukaan terve ihminen ei siellä todellakaan halua vapaaehtoisesti kauan asua, vaan kyllä näillä ihmisillä, jotka Suomeen tulevat - he pakenevat turvattomia olosuhteita, todennäköisesti näin - myöskin on toive paremmasta elämästä. Valitettavasti näitten käännytettävien joukossa on monesti lapsia, ja olenpa jopa kuullut, että jopa Syyriaan ollaan käännytetty.

Janne Sankelo /kok:  Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz toi kyllä elävästi ja aika mielenkiintoisella tavalla esille tämän asian, jota tämä hallituksen esitys nyt koskee, ja myös edustaja Eerolan puheenvuoro oli kyllä hyvin avaava.
Itse yritän jonkinmoisella talonpoikaisjärjellä näitä asioita ajatella, vaikka se ei ole aina täysin mahdollista. Jos perusongelma on se, että henkilöllä ei ole oikeutta olla maassa ja hänet voidaan palauttaa turvalliseen kotimaahansa ja jos hän ei tätä tottele, hetken päästä hän voi jäädä maahan, talonpoikaisjärkeni kyllä sanoo, että tässä on jotain rukattavaa ja aika paljonkin.

Edustaja Sinnemäki puhui, että tämä hallituksen esitys ja muutos tähän linjaan ei ole järkevää politiikkaa, ja puhuttiin mahdollisesti hauraista ihmisistä ja tämäntyyppisistä asioista. Totta kai asioissa on inhimillisiä kysymyksiä, mutta tämä perusongelma on kyllä mielestäni selkeä. Meillä riittää varmasti Suomessa roolia hoitaa pakolaisten asioita, monia ongelmia, joita heillä on, mutta tämä on kyllä malliesimerkki siitä, että suomalaiset ovat helposti jonkinmoisia hölmöjä, ja tämän johdosta on erinomaisen hyvä, että tätä aukkoa tässä nyt tilkitään jollakin tavalla.

Sisäministeri Päivi Räsänen:  Arvoisa herra puhemies! Haluan kommentoida muutamia puheenvuoroja.
Ensinnäkin haluan vielä todeta sen, että tässä ei nyt puhuta sellaisesta ihmisryhmästä, joka palautettaisiin tai käännytettäisiin turvattomiin olosuhteisiin, niin kuin täällä sanottiin, vaan tässä puhutaan sellaisesta ryhmästä tai sellaisista henkilöistä, joiden kohdalla Maahanmuuttoviraston maahanmuuttoviranomaiset ovat tutkineet heidän tilanteensa ja ovat käyttäneet sitä maatietoa, joka Maahanmuuttovirastolla on käytettävissään, ja ovat todenneet, että henkilöllä ei ole perusteita turvapaikkaan ja hän voi palata turvallisesti kotimaahansa. Eli ketään ei olla palauttamassa tässä turvattomiin olosuhteisiin, niin kuin täällä todettiin.

Sitten kysyttiin, kuka arvioi sen, että palaaminen on turvallista. No, meillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin luottaa siihen viranomaisten arviointiin, eli meillä maahanmuuttoviranomaiset arvioivat, tekevät tätä arviointia, ja niin tekevät kaikissa muissakin maissa, ja ajattelen näin, että jos me luotamme omiin viranomaisiimme ja luotamme myös omaan oikeusjärjestelmäämme, henkilöillähän on mahdollisuus myös valittaa tästä aina korkeimpaan hallinto-oikeuteen saakka, ja jos siinäkin vaiheessa tulee vielä kielteinen päätös ja meidän korkein hallinto-oikeuskin arvioi, että henkilöllä ei todellakaan kansainvälisten sopimusten eikä meidän lainsäädäntömme eikä tarjolla olevan maatiedon pohjalta ole perusteita turvapaikkaan, mielestäni silloin on kyllä perusteetonta todeta tai väittää, että henkilöt nyt sitten ihmisoikeuksien tai perusoikeuksien vastaisesti oltaisiin palauttamassa turvattomiin olosuhteisiin. Eli tässä on kysymys mielestäni myös siitä, millä tavalla me ylipäänsä luotamme omiin viranomaisiimme ja tähän omaan järjestelmäämme.

Kun näistä tietyistä ongelmamaista, jotka eivät suostu ottamaan henkilöä vastaan, ellei hän itse tahdo tulla - ne todellakin on mainittu täällä, esimerkiksi Afganistan, Somalimaa, Vietnam, myös Irak ja Iran joissain tapauksissa - tulleen henkilön turvapaikkaprosessi on käyty loppuun ja on todettu, että henkilöllä ei ole perustetta oleskeluluvan saamiseen, käytännössä hän voi tällä hetkellä niin kuin itse päättää, jääkö hän vai lähteekö hän, ja hän saa sekä sen tilapäisen oleskeluluvan että myös vastaanottokeskuspalvelut, ja sen lisäksi hän on parin vuoden kuluttua oikeutettu pysyvään lupaan ja esimerkiksi perheenyhdistämisiin. Tämä asettaa myös eri maista tulevat turvapaikanhakijat keskenään eriarvoiseen asemaan, eli toisten kohdalla tällä viranomaisten tutkinnalla on merkitystä, toisten kohdalla sillä ei ole sitten mitään merkitystä, vaan henkilö vain itse päättää, jääkö hän vai lähteekö hän.

Täällä on myös puhuttu siitä, että vastaanottokeskuspalvelujen ulkopuolelle jättäminen tai maassaolo ilman virallista statusta loukkaa näiden ihmisten perusoikeuksia, ja muistutan tässä nyt siitä, että meillä maassa laittomastikin oleskelevilla on esimerkiksi oikeus kiireelliseen terveydenhuoltoon, perusopetukseen ja hätätoimeentuloon. Eli esimerkiksi laittomasti maassamme oleskelevilla EU-kansalaisilla on myös nämä oikeudet.

Itse ajattelen, että tässä on todellakin ennen muuta kysymys siitä, minkä arvon me annamme myös tälle viranomaistoiminnalle, eli mikäli tätä epäkohtaa ei korjattaisi, koko lupaprosessin läpikäyminen näiden henkilöiden kohdalla, kaikki se vaiva ja työ ja resurssit, joita siihen käytetään, olisi aika lailla turhaa. Heiltä voitaisiin jo suoraan kysyä, haluatko jäädä vai haluatko lähteä.

Sitten haluan vielä edustaja Eerolalle vastata liittyen näihin avustuksiin. Ensinnäkin, tällä hetkellä näissä hankkeissa nämä keskimääräiset avustukset ovat olleet kohdemaasta riippuen 200-1 500 euroon, keskimäärin 600 euroa, ja tarkemmin sitten myöhemmin asetuksella tästä avustuksesta säädetään. Tämän paluuavustuksen kohdalla ihan täällä pykälässä todetaan, että sen yksi edellytys on se, että henkilö poistuu maasta pysyväisluonteisessa tarkoituksessa peruttuaan hakemuksensa tai oleskelulupahakemuksen tultua hylätyksi. Ja mikäli sitten käy tämä Eerolan mainitsema, kuvitteellinen tapaus, että henkilö lähtisi sitten uudestaan tämän uuden avustuksen saamisen toivossa, täällä pykälässä vielä todetaan, että vastaanottokeskus tai Maahanmuuttovirasto voi periä takaisin myöntämänsä avustuksen tai korvauksen, jos osoittautuu, että se on maksettu virheellisin perustein tai perusteettomasti. Eli itse kyllä lähden siitä, että tässä on nimenomaan tarkoitus, että henkilö saa kerran sen avustuksen, jotta hän voi sitten pysyväisluontoisesti asettautua sinne omaan kotimaahansa, ja se täytyy todeta vielä, että tämä avustus on ollut huomattavan kustannustehokasta sen takia, että meillä näissä vastaanottokeskuksissa ja vastaanottopalvelujen piirissä oleskeleminen tulee kyllä huomattavasti kalliimmaksi kuin se, että kertaluontoisesti maksetaan henkilölle matkakustannuksia ja pieni avustus, että hän pääsee sitten elämänsä alkuun siellä kotimaassaan.

Anni Sinnemäki /vihr:  Arvoisa puhemies! Ministeri Räsäselle sinänsä ehkä ilmiselväkin kommentti koskien näitä olemassa olevia kansainvälisiä sääntöjä ja myös Suomen lainsäädäntöä: Eihän se, että ihminen ei ole oikeutettu turvapaikkaan kansainvälisten sopimusten nojalla, sinänsä vielä tarkoita, että se paikka, jonne hän palaa, olisi turvallinen. Turvapaikkaan on oikeutettu henkilö, johon kohdistuu jonkinlaista yksilöllistä vainoa. Siinä mielessä tässä on hyvin paljon sellaisia tapauksia, jotka ovat ikään kuin ehkä rajatapauksia, joissa voi olla, että on ollut perusteltua, että ihminen saa kielteisen turvapaikkapäätöksen, mutta yhtä lailla voi olla perusteltua, että hän kuitenkin jatkaa elämäänsä Suomessa eikä palaa esimerkiksi tämän päivän Irakiin.
Arvoisa puhemies! Sitten kommenttina niille puhujille, jotka ovat esittäneet, että Suomi on joku tällainen erityinen hölmöjen ja sinisilmäisten henkilöiden maa, jonka lainsäädäntö on täynnä tämmöisiä erittäin houkuttelevia porsaanreikiä, joille mistään muualta Euroopasta ei löydy vertaista: Vaikuttaa siltä, että ainakin tässä salissa on aika paljon ihmisiä, joille ihan semmoiset peruslukujen suuruudet eivät ole kovinkaan tuttuja. Suomesta on viime vuosina hakenut turvapaikkaa noin 3 000 ihmistä vuodessa, Ruotsissa tuo luku on tällä hetkellä yli 50 000. Puhuuko tämä teidän mielestänne sen puolesta, että Suomi on tämmöinen erityinen porsaanreikien ja helppojen ratkaisujen luvattu maa? Ruotsissa on tietenkin jonkin verran suurempi väkiluku kuin meillä, mutta taitaa silti olla, että yli 50 000 on myös Ruotsin väkilukua kohden suurempi turvapaikanhakijoiden määrä. Kaiken kaikkiaan Suomestahan haetaan turvapaikkoja eurooppalaisessa mittakaavassa hyvin vähän.

Juho Eerola /ps:  Arvoisa puhemies! Edustaja Haapaselle totean, että minun tietääkseni Suomesta ei ole muutaman viime vuoden aikana käännytetty juuri ketään Syyriaan, kuten - jos oikein ymmärsin - äsken väititte jostain kuulleenne, ei ainakaan lapsia. Sen sijaan Syyriaan on kuitenkin Suomesta lähdetty jo oleskeluluvan saaneiden pakolaisten toimesta vapaaehtoisesti ja ihan omalla kustannuksella, ja näille sotaretkille on kyllä viety lapsia mukaan.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni on aivan järkyttävää, että me otamme vastaan sotapakolaisia, jotka täällä aikansa voimistuttuaan lähtevät takaisin sotimaan. Tässä ei ole kerta kaikkiaan mitään järkeä.

Tuota, mitä ministeri sanoi siitä, että nämä avustukset voidaan myöhemmin ehkä sitten periä takaisin, rohkenen kyllä hieman epäillä, tai ainakin vähän arveluttaa se, että mistäköhän osoitteesta nekin rahat sitten, jos tällainen tilanne tulisi, lopulta takaisin perittäisiin. Veikkaisin tässä yhteydessä suomalaista veronmaksajaa.

Ja tosiaan, edustaja Sinnemäki oli täysin oikeassa siinä, että Ruotsi on eurooppalaisessa mittakaavassa asukaslukuun suhteutettuna ylivoimainen turvapaikanhakijoiden kohdemaa. Toivon, että Suomi ei seuraa sillä tiellä.

Ben Zyskowicz /kok:  Arvoisa herra puhemies! Edustaja Sinnemäki totesi, että se, että henkilö ei saa turvapaikkaa eli pakolaisstatusta, ei vielä todista, että hän voisi turvallisesti palata omaan maahansa. Tämähän on totta. Niinpä meillä onkin tämän varsinaisen pakolaisstatuksen lisäksi vielä kaksi muuta kategoriaa, joista ensimmäinen muistaakseni on nimeltään "toissijaisen suojelun perusteella". Siinä katsotaan, että jos henkilö sinne maahan palautettaisiin ja siellä, vaikkei vielä ole ollut tällaista henkilökohtaista vainoa, on riski, että hän joutuu tämmöisen epäinhimillisen kohtelun ja muun uhriksi, niin silloin, jos arvioidaan ja katsotaan, että tämmöinen riski on, hän saa Suomesta oleskeluluvan. Sitten on vielä kolmas kategoria, ihan tämmöinen Suomen oma, joka ei perustu EU:n direktiiviin, jossa taas on perusteena se, että jos siellä kotimaassa on kriisi, sota, romahtanut valtio sellaisessa tilassa, että ei katsota voitavan tämmöistä henkilöä sinne palauttaa turvallisesti, niin silloin hän saa tämän humanitäärisen suojelun perusteella oleskeluluvan Suomessa.
Nyt puhutaan henkilöistä, jotka ovat hakeneet turvapaikkaa ja joiden kohdalla meidän viranomaiset ja oikeuslaitos - kaikki tietysti valittavat kaikki portaat läpi veronmaksajien piikkiin - ovat katsoneet, että heillä ei ole millään näistä perusteista perustetta jäädä Suomeen.
Ja niin kuin ministeri sanoi, kyllä kai meidän pitää luottaa tähän meidän omaan järjestelmäämme. Jos toisin olisi, niin todellakin olisi tämä tilanne, minkä ministeri kuvasi, että miksi lähteä sitten tähän prosessiin, että silloin voidaan näiltä ihmisiltä kysyä, että haluatko jäädä vai etkö halua jäädä, ja jos haluat, niin saat jäädä, koska sinä kuitenkin voisit jäädä riippumatta siitä, että on todettu laillisessa prosessissa, että sinulla ei ole oikeutta jäädä.

Ihan lopuksi: Edustaja Haapanen mainitsi, että osa näistä ihmisistä voi olla paremman elämän toivossa tänne tulleita. Suomi on maailman paras maa, ja varmasti näin on, mutta se ei ole peruste saada oleskelulupaa Suomesta.

Satu Haapanen /vihr:  Arvoisa puhemies! Kun katsoo tilannetta nyt Euroopassa tällä hetkellä, jonne tulee tuhansia pakolaisia Afrikasta ja Lähi-idästä, niin mietin sitä, eikö meidän nyt pitäisi varautua aivan uudenlaiseen tilanteeseen, ei niin, että miettisimme, että 28 tai 58 ihmistä sai tai palautettiin tai 220 sai väliaikaisen, kun suhteet jo verrattuna Ruotsiin, aivan kuten täällä mainittiin, ovat aivan toista luokkaa: viime vuonna hieman yli 3 000 Suomen turvapaikanhakijaa, Ruotsissa yli 50 000, ja käsittääkseni esimerkiksi kaikki Syyriasta tulleet ovat saaneet Ruotsissa tilapäisen oleskeluluvan.

Mutta kysyisin ministeriltä, pitääkö se paikkaansa, että olemme käännyttäneet takaisin Syyriasta tänne tulleita pakolaisia, ja onko Afganistan teidän mielestänne niin turvallinen maa, että sinne voidaan käännyttää, ja onko sinne käännytetty ihmisiä ja pitääkö tämä lakiesitys myös sisällään sen mahdollisuuden, että ihminen käännytetään, vaikka oikeuskäsittely hänen kohdaltaan olisi vielä kesken.

Janne Sankelo /kok:  Arvoisa puhemies! Edustaja Haapanen maalaili tuossa senkaltaisen kuvan, että mitä jos tilanteet eskaloituvat ja tulee vielä isompia haasteita pakolaisten osalta. No, siihen voi myös todeta, että eikö silloin ole entistä tärkeämpää, että meillä on oikeudenmukainen järjestelmä, joka antaa mahdollisuuden niille, joilla on peruste sille turvapaikalle ja jäämiselle tänne Suomeen. Heidän osaltaan toimitaan aktiivisesti, mutta tämäntyyppiset tapaukset, joista tässä keskustellaan, ovat kyllä äärimmäisen huonoja esimerkkejä ja eivät kyllä rohkaise ja kannusta sitten tähän varsinaiseen päätehtäväänkään.
Myös sitten edustaja Sinnemäelle: Kun hän todisti erilaisilla näkemyksillä, että Suomi ei ole ainoa sinisilmäisten maa näissä kysymyksissä, niin en tiedä, onko se Suomelle nyt niin suuri kunnia sitten olla vaikka vähän isommassakin joukossa, eli kyllä lähtisin siitä, että oikeudenmukaisuus tässä on saatava kuntoon.

Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi: Ministeri Räsänen, tiivis vastaus edustaja Haapasen kysymyksiin.

Sisäministeri Päivi Räsänen:  Arvoisa herra puhemies! Minun tiedossani ei ole, että Syyriaan olisi viime aikoina palautettu ketään. Ja nimenomaan Syyria on sellainen maa, mistä tulevat turvapaikanhakijat kyllä turvapaikan saavat. Afganistaniin voidaan eräisiin osiin palauttaa, ja tämäkin perustuu ihan maantietoon: siellä on osia, minne voidaan palauttaa ja sitten taas alueita, minne ei palauteta.
Mielestäni tässä itse asiassa edustaja Haapasen esittämä perustelu on juuri se syy siihen, minkä takia meidän täytyy kehittää tätä oikeudenmukaista järjestelmää. Eli ajattelen, että Suomen tulee panostaa juuri siihen humanitääriseen auttamiseen, jossa ne henkilöt, jotka tarvitsevat turvapaikkaa tai jotka otetaan kiintiöpakolaisina, saavat avun. Eli apua tarvitsevia tuetaan, heille annetaan oleskeluluvat ja palvelut, mutta sitten niihin, joiden kohdalla todetaan, että he eivät sitä tarvitse, ei ikään kuin panosteta, ei näitä vastaanottopalveluita eikä tilapäisiä oleskelulupia.

Anni Sinnemäki /vihr:  Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti, edustaja Zyskowicz on aivan oikeassa siinä, kun hän totesi, että on muitakin mahdollisuuksia saada suojelua ja oleskelulupa Suomesta kuin tämä kansainvälinen turvapaikanhakijan status. Itse vastasin puheessani ministerille, joka esitti tätä näkemystä turvapaikan saamisesta mielestäni ehkä tässä yhteydessä hieman harhaanjohtavasti.
Toiseksi vielä, tosiasiassa en itse pidä ylipäätänsä tästä keskustelusta, jossa puhutaan siitä, olemmeko sinisilmäisiä vai emme. Kylmät faktat puhuvat sen puolesta, että Suomesta haetaan turvapaikkoja huomattavasti vähemmän kuin useista muista Euroopan maista. Se nyt on se tosiasia, ilman että kukaan missään on ehkä erityisen sinisilmäinen tai ruskeasilmäinen.

Keskustelu päättyi.
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_89_2014_ke_p_6.shtml
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset


Kulttuurirealisti

Quote from: ZysseTästä hitaudesta ei kuitenkaan missään nimessä voi moittia ministeri Räsästä, joka on tässä asiassa, tässäkin asiassa toiminut reippaasti ja tarmokkaasti, vaan niitä voimia hallituksen sisällä, ilmeisesti lähinnä RKP:n ja vihreiden piirissä, jotka jarruttelivat tämän asian korjaamista.
Quote from: Sinnemäkisiihen käsitykseen yhdyn, että viime viikkoihin asti hallituksessa on ollut voimia, jotka ovat jarruttaneet tämänkaltaisen esityksen tuomista eduskuntaan.

Mielenkiintoista. Jarruttajana ei siis esimerkiksi demarit tai kokkarit, vaan yllämainitut. Tämäkin on varmasti Benin projekti kalastella ääniä myös sameista vesistä näin vaalien alla.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Roope

Quote from: Anni Sinnemäki /vihr 30.9.2014
Olen monessa aika paljon eri mieltä edustaja Zyskowiczin kanssa, mutta siihen käsitykseen yhdyn, että viime viikkoihin asti hallituksessa on ollut voimia, jotka ovat jarruttaneet tämänkaltaisen esityksen tuomista eduskuntaan.

Miksi eduskunta ei saisi Sinnemäen mielestä päästä päättämään tällaisesta asiasta?

Quote from: Anni Sinnemäki /vihr 30.9.2014
Tässä keskustelussa sekä ministeri Räsänen että edustaja Zyskowicz ovat pohtineet sitä, onko Suomessa tämä käytäntö jollain tavalla hyvin erilainen kuin muissa Euroopan maissa. Jossain määrin käytäntö on ollut erilainen, ja se suurin erohan on siinä, että eri puolilla Eurooppaa on hyvin iso määrä paperittomia ihmisiä, ihmisiä, joilla ei ole oikeastaan oikeutta oleskella siinä maassa, jossa he asuvat ja usein käytännössä myös tekevät töitä. Suomessa tällaista paperittomien henkilöiden suurta joukkoa ei ole syntynyt sen takia, että on pyritty huolehtimaan siitä, että jos ihminen ei täältä Suomesta lähde, niin hänellä silloin olisi myös lailliset edellytykset maassa oleskella.

Sinnemäen logiikka menee siis sitä rataa, että Suomessa on muuta Eurooppaa vähemmän laittomia siirtolaisia, koska Suomi on KHO:n viimevuotisen päätöksen seurauksena laillistanut laittomat siirtolaiset, jotka kieltäytyvät poistumasta Suomesta. Ei täsmää.

Quote from: Anni Sinnemäki /vihr 30.9.2014
Ministeri arveli, että tämän korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen jälkeen meillä on ollut olemassa epäkohta. Itse en ole tästä asiasta samaa mieltä. Käytännössä tilapäisellä oleskeluluvalla jo aika pitkään maassa on oleskellut ennen kaikkea ihmisiä, jotka ovat tulleet Afganistanista, Irakista ja Somaliasta. Mielestäni emme ole sellaisessa tilanteessa, että meidän pitäisi käytännössä pakottaa ihmisiä palaamaan esimerkiksi Irakiin.

Jos Sinnemäki on eri mieltä lähtömaiden turvallisuustilanteesta, niin tämän lakiesityksen vastustaminen ei ole oikea tapa muuttaa arviointikriteerejä.

Sinnemäki vaatii Vapaa liikkuvuus -verkoston lailla, että Suomi myöntäisi oleskelulupia kaikille tietyistä maista saapuville. Suomi on tehnyt viime vuosina aineellisesti tutkituissa turvapaikkahakemuksissa myönteisiä päätöksiä kovimmilla prosenteilla koko EU:ssa, viime vuonna muun muassa 99,2 prosentille somaleista. Kriteerejä olisi syytä tarkistaa paremminkin alaspäin, jotta olisimme edes hieman paremmin linjassa muun Euroopan kanssa.

Quote from: Anni Sinnemäki /vihr 30.9.2014
Tässä esityksessä mielestäni korruptoidaan kokonaan tämä käsite vapaaehtoisesta paluusta, jossa on totta kai oma järkensä, että ihmiset voivat vapaaehtoisesti palata, mutta eihän kysymys enää ole mistään vapaaehtoisesta paluusta, jos sanotaan, että sinulta viedään joka tapauksessa lailliset maassaolon edellytykset, jollet suostu tähän vapaaehtoiseen paluuseen.

Vapaaehtoisen paluun tuki voidaan nimetä uudelleen, jos asia on siitä kiinni. Olennaista on se, että hylätyt turvapaikanhakijat kieltäytyvät poistumasta Suomesta vapaaehtoisesti, vaikka se on tutkinnassa todettu heille mahdolliseksi.

Quote from: Anni Sinnemäki /vihr 30.9.2014
Mielestäni olisi järkevää, että me katsomme, että niillä ihmisillä, jotka käytännössä näihin aika vaarallisiin ja monella tavalla ongelmallisiin maihin eivät nyt ole palaamassa, olisi lailliset edellytykset olla tässä maassa, ja olisi huolehdittava, että heillä olisi myös mahdollisuus hakea itselleen töitä ja toimeentuloa.

Ei voi olla mitenkään järkevää, että hylätyille turvapaikanhakijoille annetaan laillinen oikeus kumota lopullinen viranomaispäätös, jonka mukaan heillä ei ole tarvetta suojeluun eikä muitakaan oleskelulupaan oikeuttavia siteitä Suomeen.

Quote from: Anni Sinnemäki /vihr 30.9.2014
Ministeri Räsäselle sinänsä ehkä ilmiselväkin kommentti koskien näitä olemassa olevia kansainvälisiä sääntöjä ja myös Suomen lainsäädäntöä: Eihän se, että ihminen ei ole oikeutettu turvapaikkaan kansainvälisten sopimusten nojalla, sinänsä vielä tarkoita, että se paikka, jonne hän palaa, olisi turvallinen. Turvapaikkaan on oikeutettu henkilö, johon kohdistuu jonkinlaista yksilöllistä vainoa. Siinä mielessä tässä on hyvin paljon sellaisia tapauksia, jotka ovat ikään kuin ehkä rajatapauksia, joissa voi olla, että on ollut perusteltua, että ihminen saa kielteisen turvapaikkapäätöksen, mutta yhtä lailla voi olla perusteltua, että hän kuitenkin jatkaa elämäänsä Suomessa eikä palaa esimerkiksi tämän päivän Irakiin.

Ja taas, jos Sinnemäki haluaa muuttaa oleskelulupien myöntämiskriteerejä, sitä ei tehdä vastustamalla tätä lakiesitystä. Sinnemäen mainitsemissa tapauksissa on aivan erikseen tutkittu, että henkilöllä ei ole sen enempää humanitaarista kuin muutakaan perusteltua syytä jatkaa elämää Suomessa. Rajatapaus tai ei, tulkinnan tekee Suomen lakien nojalla Maahanmuuttovirasto, ei hylätty turvapaikanhakija.

Quote from: Anni Sinnemäki /vihr 30.9.2014
Sitten kommenttina niille puhujille, jotka ovat esittäneet, että Suomi on joku tällainen erityinen hölmöjen ja sinisilmäisten henkilöiden maa, jonka lainsäädäntö on täynnä tämmöisiä erittäin houkuttelevia porsaanreikiä, joille mistään muualta Euroopasta ei löydy vertaista: Vaikuttaa siltä, että ainakin tässä salissa on aika paljon ihmisiä, joille ihan semmoiset peruslukujen suuruudet eivät ole kovinkaan tuttuja. Suomesta on viime vuosina hakenut turvapaikkaa noin 3 000 ihmistä vuodessa, Ruotsissa tuo luku on tällä hetkellä yli 50 000. Puhuuko tämä teidän mielestänne sen puolesta, että Suomi on tämmöinen erityinen porsaanreikien ja helppojen ratkaisujen luvattu maa? Ruotsissa on tietenkin jonkin verran suurempi väkiluku kuin meillä, mutta taitaa silti olla, että yli 50 000 on myös Ruotsin väkilukua kohden suurempi turvapaikanhakijoiden määrä.

Sinnemäen ikiomaa logiikkaa. Vertailukohdaksi voisi ottaa paremminkin Viron, joka on Ruotsiakin lähempänä Euroopan suuria ihmissalakuljetusreittejä. Sinne saapuu vuosittain alle sata turvapaikanhakijaa. Virossa ei ole Ruotsin ja Suomen kaltaisia vetotekijöitä.

Quote from: Anni Sinnemäki /vihr 30.9.2014
Kaiken kaikkiaan Suomestahan haetaan turvapaikkoja eurooppalaisessa mittakaavassa hyvin vähän.

Sinnemäen ikiomia faktoja. Oikeasti tilastojen mukaan Suomesta haetaan turvapaikkoja eurooppalaisessa mittakaavassa keskiverrosti sekä absoluuttisesti että väkilukuun suhteutettuna.

Quote from: Anni Sinnemäki /vihr 30.9.2014
Toiseksi vielä, tosiasiassa en itse pidä ylipäätänsä tästä keskustelusta, jossa puhutaan siitä, olemmeko sinisilmäisiä vai emme. Kylmät faktat puhuvat sen puolesta, että Suomesta haetaan turvapaikkoja huomattavasti vähemmän kuin useista muista Euroopan maista. Se nyt on se tosiasia, ilman että kukaan missään on ehkä erityisen sinisilmäinen tai ruskeasilmäinen.

Suomi on muuhun Eurooppaan verrattuna erittäin syrjäisestä sijainnistaan huolimatta turvapaikanhakijamäärissä EU-maiden keskitasoa. Suomen sijaintiin suhteutettuna on erikoista, kuinka monta tuhatta turvapaikanhakijaa tänne saapuu vuosittain Keski-Euroopan, Tanskan ja Ruotsin läpi. Se, ettei syitä tähän ihmetellä, eikä Sinnemäki halua millään myöntää Suomen vetotekijöiden olemassaoloa, on vähintäänkin sinisilmäistä, mutta ehkä jotain pahempaakin.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Kemolitor

Verkkouutisissakin hämmästellään lakiesityksen vänkyröitä sanakäänteitä:

Quote
Komiikkaa lainsäädännössä: "Vastaanottoa ei voi katsoa oikeudeksi, johon on oikeus, kun perusteita ei enää ole"
-----
Zyskowiczkin mukaan "näin me siis palkitsemme ihmisen, jolla olisi mahdollisuus palata turvallisesti kotimaahansa, mutta joka ei suostu lähtemään".

– Me emme todellakaan tarvitse tällaista vetovoimatekijää vielä sen lisäksi, että viidakkorumpu kertoo, että sitten on olemassa yksi riittävän hölmö maa. Että kun sieltä haette oleskelulupaa, turvapaikkaa, ja ette tietystikään sitä saa, niin sitten ne kuitenkin antavat teille pysyvän oleskeluluvan parin vuoden jälkeen, kun ette vaan lähde sieltä mihinkään, Ben Zyskowicz kuvaili.
-----
Hän siteerasi käsittelyssä olleen lain perustelutekstiä. Siellä todetaan, että "vastaanottopalvelujen saamista ei sinänsä voi katsoa sellaiseksi perusoikeudeksi, johon tulisi olla oikeus senkin jälkeen, kun perusteita vastaanoton palvelujen saamiseksi ei enää ole olemassa".

– Täällä hallituksen esityksen perusteluissa korkeasti palkatut juristit ministeriössä ovat kirjoitelleet perusteluita, joissa sitten pitää erikseen eduskunnalle ja perustuslakivaliokunnalle - lue: näille meidän perustuslakivaliokunnan vakituisille asiantuntijoille - todistaa, että saadaan tällaiselta ihmiseltä vastaanottopalvelut lakkauttaa, jolla ei enää ole aihetta eikä tarvetta saada vastaanottopalveluja, Zyskowicz ihmetteli.

Toisessa perustelukohdassa todetaan, että "jos vastaanoton piirissä oleva henkilö päättää jäädä oleskelemaan maahan laittomasti", niin "hänen perusoikeutensa toteutuvat samalla tavoin kuin muidenkin laittomasti maassa oleskelevien kohdalla".

– Ei tarvitse ihmetellä, että tällaiset ihmiset eivät sitten kovin mielellään Suomesta lähde, joiden kohdalla on siis todettu, että heillä ei ole oikeutta Suomeen jäädä.

Koko juttu:
VU: Komiikkaa lainsäädännössä: "Vastaanottoa ei voi katsoa oikeudeksi, johon on oikeus, kun perusteita ei enää ole"

Roope

Kansan Uutiset: "Päivi Räsänen luo uuden paperittomien ryhmän" 6.10.2014

Quote from: Kansan Uutiset 6.10.2014Nykyisen lainsäädännön mukaan kielteisen päätöksen saanut turvapaikanhakija saa Suomesta tilapäisen oleskeluluvan, jos häntä ei voida palauttaa omaan kotimaahansa.

"Nykyinen lainsäädäntö" on ollut voimassa viime vuodesta, kun Korkein hallinto-oikeus päätti yllättäen aiemman laintulkinnan vastaisesti, että palaamisesta kieltäytyminen ei ole syy olla antamatta hylätylle turvapaikanhakijalle oleskelulupaa. Nyt lakia ollaan täsmentämässä siihen tulkintaan, joka on ollut voimassa aiemmin. Eduskunta ei lakia valmistellessaan tehnyt laista oleskelulupa-automaattiin johtavaa tulkintaa, vaan kyse on ollut Korkeimman hallinto-oikeuden tulkinnasta.

Quote from: Kansan Uutiset 6.10.2014Monet valtiot eivät suostu vastaanottamaan henkilöitä, jotka ovat jättäneet kotimaansa hakeakseen länsimaista turvaa. Tämä koskee erityisesti Somaliasta, Afganistanista ja Irakista tulevia turvapaikanhakijoita.

Nyt onkin kyse siitä, että nämä kyseiset valtiot kieltäytyvät ottamasta vastaan väkisin palautettavia kansalaisiaan ilman erillistä sopimusta (lue: rahallista korvausta). Vapaaehtoisesti saapuvia kansalaisiaan ne kyllä ottavat vastaan.

Pakolaisapu/toimittaja selvästikin vihjailee, että palaavat joutuisivat ongelmiin valtion kanssa. Näin voi jossain päin maailmaa ollakin (mm. Burma), mutta näissä tapauksissa sellaisesta ei ole näyttöä.

Quote from: Kansan Uutiset 6.10.2014– Todellisuudessa lakimuutos ei takaa ihmisten lähtemistä maasta. Heille jää edelleen mahdollisuus jäädä Suomeen maan alle, mikä ei ole kenenkään edun mukaista, sanoo Pakolaisavun viestintäpäällikkö Kaisa Väkiparta.

Mikään muu ei takaa laittomien siirtolaisten lähtemistä maasta kuin tahdonvastainen käännytys. Ei myöskään ole sen enempää suomalaisten kuin oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoidenkaan edun mukaista, että laittomille siirtolaisille annetaan mahdollisuus jäädä Suomeen maan alle. Pakolaisapu kuitenkin vastustaa tämän lakiuudistuksen ohella niin säilöönottoja kuin pakkokäännytyksiäkin. Eli oleskeluluvat kaikille niitä haluaville?

Quote from: Kansan Uutiset 6.10.2014– Eikö olisi kaikkien kannalta järkevämpää, että lakia lähdetään muuttamaan vasta, kun kaikki seuraukset ovat tiedossa? Nykyinen laki toimii hyvin. Se kunnioittaa ihmisoikeuksia ja palautuskieltoa. Ketään ei saa käännyttää tai karkottaa alueelle, jossa häntä uhkaa vaino, Kaisa Väkiparta toteaa.

Seuraukset ovat tiedossa sekä KHO:n päätöstä edeltävältä ajalta että sen jälkeen. Sadat hylätyt turvapaikanhakijat ovat saaneet Suomesta oleskeluluvat ja jääneet maahan, koska eivät ole suostuneet palaamaan kotimaahansa vapaaehtoisesti edes taloudellisesti tuettuina. Tapaukset on aikoinaan tutkittu ja on päädytty siihen, että käännytykset eivät riko palautuskieltoa, eikä palaajia uhkaa vaino, kuten Väkiparta antaa ymmärtää. Tapaukset eivät ole jotenkin epäselviä, kuten Pakolaisapu haluaa esittää, vaan moneen kertaan monissa eri asteissa käsiteltyjä.

Asian ydin on siinä, päättääkö turvapaikanhakijan oleskeluluvasta Maahanmuuttovirasto ja hallinto-oikeudet turvapaikka- ja valitusprosessin kautta vai turvapaikanhakija itse prosessin jälkeen. Jos vastaus on jälkimmäinen, voidaan turvapaikkaprosessista luopua turhana, ja oleskelulupa myöntää tietyistä maista saapuville turvapaikanhakijoille automaattisesti pelkästä anomuksesta. Siinä tapauksessa laki kannattaa joka tapauksessa selkeyttää kuvastamaan radikaalisti muuttunutta linjausta.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Uuno Nuivanen

QuoteNäin paljon maksetaan lähtörahaa turvapaikanhakijalle: Irak 1000 e, Venäjä 200 e...

Hallituksen esityksen mukaan kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneelle ulkomaalaiselle voitaisiin korvata kohtuulliset muuttokustannukset sekä maksaa avustusta.
Valtioneuvosto antoi viime kuun lopussa eduskunnalle hallituksen esityksen, jonka perusteella vakiinnutettaisiin vapaaehtoisen paluun järjestelmä.

Esityksen mukaan kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneelle ulkomaalaiselle voitaisiin korvata kohtuulliset muuttokustannukset sekä antaa avustusta, jos hän lähtee Suomesta vapaaehtoisesti ja pysyvästi.

Suomessa on tehty vastaavaa EU-rahoitteista hanketoimintaa Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö IOM:n johdolla. Osa IOM-hankkeiden rahoituksesta on tullut Suomen Maahanmuuttovirastosta. Vapaaehtoisen paluun järjestelmä rahoitettaisiin jatkossa Suomen valtion varoilla. ...

(http://is11.snstatic.fi/img/468/1288747473222.jpg)

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288747487601.html

Micke90

Tämä on jo kaiken huippu! Kuvittelin, että kyse on pikemminkin satasista kuin tonneista henkeä kohti. Räsänen on hullu!  :facepalm:

Tuohan tarkoittaa sitä, että kielteisen päätöksen saanut kahden aikuisen ja neljän lapsen perhe saa jopa 4 400 €:n avustuksen. Tuliko arvon sisäministerillemme ollenkaan mieleen, että tällaiset avustukset muodostavat houkuttimen hakea turvapaikkaa nimen omaan Suomesta?

Topi Junkkari

(http://is11.snstatic.fi/img/468/1288747473222.jpg)

Pahoittelen pilkunviilausta, mutta ihmettelen kovasti, missä järjestyksessä maiden nimet tuossa listassa oikein ovat ja mihin järjestys perustuu.

Näyttäisi siltä, että tuossa on peräkkäin monta eri listaa englanninkielisten nimien mukaisessa aakkosjärjestyksessä. Ensimmäinen lista on Afganistan–Uganda, toinen lista Kenia–Zimbabwe, kolmas lista Armenia–Länsiranta ja neljäs lista Algeria–Venäjä, Kaukasus niillä poikkeuksilla, että Kazakstan ja Venäjä ovat väärissä paikoissa. (Makedonia on aakkostettu nimen Former Yugoslav Republic... mukaisesti.)

Millä perusteella ryhmittely on tehty? Miksi esimerkiksi Kenia, Kirgisia, Etelä-Sudan, Tadžikistan ja Zimbabwe muodostavat yhden ryhmän?

Sori, tällaiset tarttuvat väkisin silmään.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

VH

Listasta ei edes löydy Somaliaa. Eli sinne kielteisen turvapaikan saaneita ei ole saatu palaamaan edes rahalla.
Ja miksipä tonnista kukaan lähtisikään, kun saman summan saa suomeen jäämällä monta kertaa vuodessa. Ja voi halutessaa käydä lomailemassa somaliassa.
"Paras tapa päästä eroon laittomasta maahanmuutosta on toki luoda riittävä määrä väyliä lailliselle maahantulolle."
Anni Sinnetännemäki

ElKaNi

Suomeen tulee kyllä vähemmän turvapaikanhakijoita kuin muihin eu-maihin. Per miljoona asukadta tulee Suomeen 590 kuin EU28 keskiarvo oli 860.

Pakkokäännytykset eivät onnistu jos vastaanottava maa ei tee yhteistyötä. Pakkokäännytykset myös kalliita ja sen takia tuo vapaaehtoinen paluu on edullisempi.

En tiedä sitten mikä on pahempi, tilapäisillä oleskeluluvilla roikkuvia joukkoja tai täysin paperittomia.

siviilitarkkailija

Irti schengnistä niin tulijoiden määrä putoaa kymmenesosaan.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Micke90

Quote from: ElKaNi on 07.10.2014, 07:35:56
Pakkokäännytykset eivät onnistu jos vastaanottava maa ei tee yhteistyötä.

Miten Ruotsi, Norja ja Tanska ovat onnistuneet solmimaan palautussopimukset, jos Suomi ei mielestäsi onnistu?

ElKaNi

Quote from: Micke90 on 07.10.2014, 07:48:44
Quote from: ElKaNi on 07.10.2014, 07:35:56
Pakkokäännytykset eivät onnistu jos vastaanottava maa ei tee yhteistyötä.

Miten Ruotsi, Norja ja Tanska ovat onnistuneet solmimaan palautussopimukset, jos Suomi ei mielestäsi onnistu?
Onko heillä sopimukset Somalian, Afganistanin ja Irakin kanssa? Irakin tilanne nyt varmaan sellainen ettei ole ajankohtaista tehdä sopimuksia.

Micke90

Quote from: ElKaNi on 07.10.2014, 08:09:12]
Onko heillä sopimukset Somalian, Afganistanin ja Irakin kanssa? Irakin tilanne nyt varmaan sellainen ettei ole ajankohtaista tehdä sopimuksia.

On. Miksei Suomi voisi tehdä samaa? Ja miten niin ei ole ajankohtaista?

ElKaNi

Quote from: Micke90 on 07.10.2014, 08:13:56
Quote from: ElKaNi on 07.10.2014, 08:09:12]
Onko heillä sopimukset Somalian, Afganistanin ja Irakin kanssa? Irakin tilanne nyt varmaan sellainen ettei ole ajankohtaista tehdä sopimuksia.

On. Miksei Suomi voisi tehdä samaa? Ja miten niin ei ole ajankohtaista?

Irakin tilanne nyt on mikä on tällä hetkellä. Linkki siihen tietoon että Ruotsilla, Norjalla on noita soppareita.

Faidros.

Quote from: Micke90 on 07.10.2014, 08:13:56
Quote from: ElKaNi on 07.10.2014, 08:09:12]
Onko heillä sopimukset Somalian, Afganistanin ja Irakin kanssa? Irakin tilanne nyt varmaan sellainen ettei ole ajankohtaista tehdä sopimuksia.

On. Miksei Suomi voisi tehdä samaa? Ja miten niin ei ole ajankohtaista?

Sopimus on aina hyvä olla. Eihän sopimus tarkoita että palautetaan, vaan että on mahdollisuus palauttaa.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Kemolitor

Quote from: ElKaNi on 07.10.2014, 08:23:40
Irakin tilanne nyt on mikä on tällä hetkellä. Linkki siihen tietoon että Ruotsilla, Norjalla on noita soppareita.

Google-hakuohjelmalla näistä asioista löytyy aika helpolla tietoa.

Tässä ensimmäinen, mikä tuli vastaan. Kai Pakolaisneuvonta voidaan laskea luotettavaksi sivustoksi:

Quote
Turvapaikanhakijoiden pakkopalautukset Irakiin vastoin UNHCR:n kantaa

UNHCR uudisti Irak-ohjeistuksensa huhtikuussa 2009. Järjestö kehottaa pidättäytymään turvapaikanhakijoiden pakkopalautukista toistaiseksi, koska erityisesti maan keskiosisssa on jatkuvasti vakavia ihmisoikeusloukkauksia ja väkivaltaisuuksia. Palautuksia on syytä lykätä kunnes Irakin turvallisuus- ja ihmisoikeustilanne on selkeästi parantunut. Muutamien Euroopan maiden toimeenpanemat pakkopalautukset huolestuttavat järjestöä, totesi UNHCR:n edustaja Andrej Mahecic viime viikolla Genevessä.

Lokakuussa Iso-Britannia yritti palauttaa väkisin 44 irakilaista miestä Bagdadiin. Hallitus sanoi miesten olevan kielteisen päätöksen saaneita turvapaikanhakijoita, joita oli pidetty Iso-Britannian ulkomaalaisten käännytyskeskuksissa. Irak ei kuitenkaan ottanut käännytettävistä vastaan kuin kymmenen henkilöä, ja loput 34 ihmistä jouduttiin viemään takaisin Iso-Britannian vastaanottokeskuksiin.

Osalla Euroopan maista on Irakin hallituksen kanssa palautussopimus, jonka avulla voidaan toteuttaa sekä vapaaehtoisia paluumuuttoja että pakkopalautuksia. UNHCR on esittänyt huolensa myös siitä, toteutetaanko palautussopimuksen mukaiset käännytykset turvallisesti ja ihmisoikeuksia kunnioittaen.

Tanskalla on ollut Irakin kanssa palautussopimus tämän vuoden toukokuusta alkaen, ja sen puitteissa on palautettu tahdonvastaisesti 38 irakilaista maan etelä- ja keskiosiin. Ruotsi on palauttanut tahdonvastaisesti noin 250 irakilaista helmikuun 2008 jälkeen, jolloin palautussopimus tuli voimaan. Ei ole tiedossa kuinka iso osa Ruotsin palauttamista irakilaisista on kotoisin maan keski- ja eteläosista. Suomen ja Irakin väliset palautussopimusta koskevat neuvottelut ovat vielä kesken.

YK:n pakolaisjärjestö suosittaa turvapaikkahakemusten yksilöllistä tutkintaa niille hakijoille, jotka tulevat kolmesta pohjoisesta kurdimaakunnasta, maan eteläosista tai Al Anbarin alueelta.

Pakolaisneuvonta 28.10.2009

Ernst

Quote from: ElKaNi on 07.10.2014, 07:35:56

En tiedä sitten mikä on pahempi, tilapäisillä oleskeluluvilla roikkuvia joukkoja tai täysin paperittomia.

Tässä se suvakkiajattelun ajatusvirhe juuri näkyy! Väkisin pitää lukita kaksi huonoa vaihtoehtoa ja jäädä vellomaan niiden kanssa, eikä ideaa riitä hyvän vaihtoehdon etsimiseen. Hyvä vaihtoehto on tietysti se, että sen enempää tilapäisillä luvilla kuin  pimeästi roikkuviakaan ei ole maassa lainkaan.

Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

jmk

Quote from: ElKaNi on 07.10.2014, 08:23:40
Irakin tilanne nyt on mikä on tällä hetkellä.

Ajatella, tilanne tosiaankin on mikä on, eikä esim. jotain ihan muuta! Näin suurta viisautta ei joka päivä näe!

Ja vieläpä tällä hetkellä! Huomenna puolestaan tilanne on se mikä se on huomenna!

Lisäksi voimme huolellisen tutkimuksen jälkeen todeta, että
- Suomen tilanne on mikä on
- Norjan tilanne on mikä on
- Vladivostokin kaupunkipiirikunnan tilanne on mikä on
- Mount Everestin pohjoisrinteen tilanne on mikä on.

Löytyykö maailmasta yhtään kolkkaa, jonka tilanne ei ole mikä on?

Siili

Quote from: ElKaNi on 07.10.2014, 07:35:56
En tiedä sitten mikä on pahempi, tilapäisillä oleskeluluvilla roikkuvia joukkoja tai täysin paperittomia.

Kukkikset eivät todellakaan taida ymmärtää, että tilanne, jossa jokainen korttinsa "oikein" pelaava laiton maahanmuuttaja saa tilapäisen oleskeluluvan (ja ajan mittaan pysyvän oleskeluluvan), on kestämätön.  Sääli, että sen pitää ilmeisesti mennä heidän kalloihinsa kantapään kautta.

siviilitarkkailija

Quote from: jmk on 07.10.2014, 08:42:54
Quote from: ElKaNi on 07.10.2014, 08:23:40
Irakin tilanne nyt on mikä on tällä hetkellä.

Ajatella, tilanne tosiaankin on mikä on, eikä esim. jotain ihan muuta! Näin suurta viisautta ei joka päivä näe!

Ja vieläpä tällä hetkellä! Huomenna puolestaan tilanne on se mikä se on huomenna!

Lisäksi voimme huolellisen tutkimuksen jälkeen todeta, että
- Suomen tilanne on mikä on
- Norjan tilanne on mikä on
- Vladivostokin kaupunkipiirikunnan tilanne on mikä on
- Mount Everestin pohjoisrinteen tilanne on mikä on.

Löytyykö maailmasta yhtään kolkkaa, jonka tilanne ei ole mikä on?

Itseasiassa löytyy. Se on länsi-paskastan eli Ruotsi. Ruotsin tilanne ei ole oikein millään mittarilla selvä. Se on kysyjän mielipiteestä riippuva.  Itsetuhon partaalla hoippuva valtio joka kiihdyttää holtitonta maahanmuuttoa. Jos tilanne ja pohjoismaalaisten yhteisöhelvetin rakentajat saavat päättää,  tunnemme pian myös itä-paskastanin. Koska tilanne Suomessa on mikä on.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Jari Leino

Quote from: ElKaNi on 07.10.2014, 08:23:40
Irakin tilanne nyt on mikä on tällä hetkellä.

3500 vuotta ennen Kristusta Kaksoisvirranmaa eli Mesopotamia oli sivistyksen kehto, jossa keksittiin maanviljelys ja kirjoitustaito ja rakennettiin zikkuraatit ja akkuraatit.

600-luvulta lähtien touhu onkin sitten ollut enempi äbäläwäbälää ja alamäkeä.

Tällä hetkellä ja ennustettavissa olevassa tulevaisuudessa Irakin tilanne on mikä on.

Juuri siksi Lähi-idästä ei saa suorittaa väestönsiirtoja Suomeen. Suomen valtion ei pidä millään tavalla tukea Suomeen suuntautuvia keinotekoisia väestönsiirtoja. Väestönsiirtojen tukeminen merkitsee etnisten puhdistusten tukemista ja ongelmien levittämistä niiden ratkaisemisen sijaan.

Roope

Quote from: ElKaNi on 07.10.2014, 07:35:56
Suomeen tulee kyllä vähemmän turvapaikanhakijoita kuin muihin eu-maihin. Per miljoona asukadta tulee Suomeen 590 kuin EU28 keskiarvo oli 860.

Jos EU-maat laitetaan järjestykseen sen mukaan, kuinka paljon maihin saapuu turvapaikanhakijoita, Suomi sijoittuu puoliväliin, lasketaan sijoitus sitten absoluuttisesta turvapaikanhakijamäärästä (15/28) tai määrästä väkilukuun suhteutettuna (14/28). Sijoitus on korkeampi, jos verrataan oleskeluluvan saaneita turvapaikanhakijoita.

Quote from: ElKaNi on 07.10.2014, 07:35:56Pakkokäännytykset eivät onnistu jos vastaanottava maa ei tee yhteistyötä. Pakkokäännytykset myös kalliita ja sen takia tuo vapaaehtoinen paluu on edullisempi.

Näinhän se on. Kaikkein kalleinta on kuitenkin sallia hylättyjen turvapaikanhakijoiden jäädä maahan tai ylipäätään houkutella heitä tänne.

Quote from: ElKaNi on 07.10.2014, 07:35:56En tiedä sitten mikä on pahempi, tilapäisillä oleskeluluvilla roikkuvia joukkoja tai täysin paperittomia.

Tilapäisten oleskelulupien jakaminen houkuttelee yhä enemmän perusteettomia turvapaikanhakijoita, samoin laillisesti maassa oleville tarkoitettujen oikeuksien ja palvelujen ulottaminen laittomiin siirtolaisiin.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

niemi2

Quote from: ElKaNi on 07.10.2014, 07:35:56
Pakkokäännytykset eivät onnistu jos vastaanottava maa ei tee yhteistyötä. Pakkokäännytykset myös kalliita ja sen takia tuo vapaaehtoinen paluu on edullisempi.

Halvemmaksi tulee kun UNHCR:lle annetaan paikanpäälle resurssit hoitaa ihmiset paikanpäällä.

Käännytykset ovat aina sovittavissa ja lisäksi ihimisiä voidaan palauttaa maahan, jota he ovat viimeksi tulleet.

Quote
En tiedä sitten mikä on pahempi, tilapäisillä oleskeluluvilla roikkuvia joukkoja tai täysin paperittomia.

Ihmiskaupan ja järjestäytyneen rikollisuuden ihmissalakuljetuksen tukemisessa häviävät kaikki paitsi järjestäytynyt rikollisuus.

Paras vaihtoehto on, että ihmiset hoidetaan paikanpäällä ja samoilla resursseilla autetaan tuhatkertaisesti useampaa ihmistä kuin täällä Suomessa.

Ihmiskauppa tai ihmissalakuljetus vain tukkivat oikeiden pakolaisten reitit. Meidän piti autaa pakolaisia, mutta saammekin vain turvapaikkahakemuksen perusteella ei-pakolaiseksi todettavia maksukykyisimpiä ihmisiä.
MAKE FINLAND NORMAL AGAIN