News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2014-29-1: US: Poliisiylijohtaja älähti: "Poliisin sivutyöt halpa ratkaisu"

Started by Sunt Lacrimae, 29.01.2014, 12:37:52

Previous topic - Next topic

Sunt Lacrimae

Paateron palatsista kajahtaa.

QuotePoliisiylijohtaja Mikko Paatero ihmettelee, että poliisin mahdollisuuksia tehdä sivutöitä on rajoitettu.

–Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi voitaisiin vallan hyvin kuvitella, että poliisi portsarina, yleisten tilaisuuksien valvojana, taksin kuljettajana tai julkisten kulkuneuvojen järjestyksenvalvojana palvelisi yhteiskunnan turvallisuusintressiä varsin hyvin, Paatero kirjoittaa blogissaan.

–Jos tuossa tehtävässä sitten tulisi eteen poliisiasia, niin henkilö toimisi tilanteessa poliisina. Samalla poliisin tilannekuva siitä, missä yhteiskunnassa mennään, paranisi huomattavasti, hän lisää.

Paateron mielestä uusien tehtävien avaaminen poliisille vapaa-aikana olisi "halpa ratkaisu" sisäisen turvallisuuden parantamiseksi.

–Ratkaisu ei kuitenkaan poistaisi sitä tosiasiaa, että budjettivaltion yksi ydintehtävistä on poliisitoimi ja siitä on myös jatkossa pidettävä huolta vähintäänkin nykyisellä kehysrahoituksella, Paatero toteaa.

:facepalm:

Jooh, ei muuta kuin Amerikan malliin "off-duty officer"- janttereita seisoskelemaan joka ostarille ja festareille jotka haluavat panostaa.

Mielestäni Paaterolta taas hieman oikeasta elämästä irtaantunut ja kokonaisuutena arvostellen omituinen ulostulo. Ensinnäkin poliisiylijohtajan ehdotus ilmeisesti sallisi poliisien toimimisen sellaisessa ammatissa, joille on laissa säädetty ihan omia työtehtävien suorittamiseen liittyviä valtuuksia, kuten vartijalla, järjestyksenvalvojalla, lipuntarkastajalla tai konduktöörillä.

Kansalaisen oikeusturvan kannalta lienee hieman kyseenalaista, jos jossain edellämainituista tehtävistä toimiva henkilö käyttelee myös poliisivaltuuksia samanaikaisesti. Kansalaisoikeusnäkökulmasta ehdotus on hämmentävä myös siksi, että viranomaispalvelujen tulisi olla tasapuolisesti saatavilla mahdollisimman pitkälle, eli pahimmassa tapauksessa mentäisiin kohti mallia jossa kuka tahansa voi ostaa "yksityisen poliisin" palveluja jonnekin ostarilleen tai ruokakauppaansa.

Vanhana kyynikkona epäilen, että enemmän tässä kiinnostaa nyt raha väitetyn turvallisuuslisän sijaan. Puljataan joku muu maksamaan poliisivaltuuksia käyttelevien henkilöiden toiminnasta ja samalla voidaan kätevästi poistaa etuudet Hervannan opiskelijoilta sekä jäädyttää virassa olevien kavereiden palkat. Mielellään ennemmin lisää poliiseja, jotka suorittavat poliisitehtävää poliisin työvuorossa ollessaan, ei tällaisia puolivillaisvirityksiä.
Play stupid games, win stupid prizes.

Herrahuu

Ehkä ois ihan hyvä et ne sais toimia taksikuskeina ja pokeina.
Vähenisi varmaan pimeät taksit ja portsarien omat pikku bisnekset.

Tommi Korhonen

Minulle kuitenkin kelpaisi , koska NYT en saa poliisilta sitä apua mitä kansalaisena tarvitsisin. Minulla on ihan konkreettinen tapaus nyt menossa jossa poliisi ei tee työtään ja ei suojele minun, kansalaisen omaisuutta. Eikä edes ole epämääräinen 'ei voi mitään' tapaus.

Nyt siis tiedän että yhteiskunta ei toteuta kansalaisten suojelua, joten olisin valmis ostamaan sen palvelun. Olin jo miettinyt kysyväni poliiseja tekemään työnsä minun maksamanani, mutta uutisesta käy ilmi ettei se käy.

Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta kun se suojelu ei nytkään toteudu.

Sent from my alien_jolla_bionic using Tapatalk 2

Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.