News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Puunpoltto

Started by B52, 12.01.2014, 02:30:06

Previous topic - Next topic

Pitääkö puunpoltto kieltää?

Kyllä
20 (4.6%)
Ei
310 (71.4%)
Kaikki puukiukaat pitää hävittää
9 (2.1%)
Kaikki tulipesät pitää hävittää
12 (2.8%)
Kaikki tutkijat pitää hävittää
171 (39.4%)

Total Members Voted: 434

Marius

Juuri poltin pellonreunassa valtavan kokon raivuu-oksia ja rankoja, ei enää mahdu polttopuita mihinkään.
Hakkeeksi olisi voinut, mutta ei kelvannut.

Olen paha ihminen.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Nuivake

Kun jotain ei päästä verottamaan, se yritetään kieltää ja selitys on, ullatus, ullatus, "maailma tuhoutuu".

Maailman vanhin, toimivin ja edullisin yksilön käyttämä energianmuoto pitää demonisoida.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

paukuttaja

Nyt hyshys ettei komukat kuule: Ainahan vois verottaa vuosihinnalla piippuja sekä hormeja. vaikka 100Eur/kpl. Mulla on 5 hormia ja 12 asetta. 1500Eur/vuosi.
F.U.B.A.R

Jane Doe

Olen ikäni asunut kaukolämmitteisissä kerrostaloasunnoissa ja kohta muutan taloon, jossa on neljä (vai viisi?) puulämmitteistä uunia/takkaa/kiuasta. Taitamattomissa käsissäni on syntyvä sellainen määrä hiukkaspäästöjä, että Kiinan teollisuuskin alkaa näyttää ympäristöystävälliseltä ja vähäpäästöiseltä. Lisäksi otan kontolleni ainakin tuhannen naapurin ennenaikaisen kuoleman. Minne voin ilmiantaa itseni?
Wippajei!

Eurytmistinä alkaa mielikuvitus elää..

B52

Quote from: Jane Doe on 26.10.2015, 09:56:41
Olen ikäni asunut kaukolämmitteisissä kerrostaloasunnoissa ja kohta muutan taloon, jossa on neljä (vai viisi?) puulämmitteistä uunia/takkaa/kiuasta. Taitamattomissa käsissäni on syntyvä sellainen määrä hiukkaspäästöjä, että Kiinan teollisuuskin alkaa näyttää ympäristöystävälliseltä ja vähäpäästöiseltä. Lisäksi otan kontolleni ainakin tuhannen naapurin ennenaikaisen kuoleman. Minne voin ilmiantaa itseni?

Tuo on pientä, minä vanhana natsina poltin kaikki roskat pihalla.

Ylläpito voi ilmoittaa minut ip osoitteen mukaan, odottelen noutajaa.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Ari-Lee

halkoliiteri.com

Tuolta saa hakea sen lähimmän toimittajan ja puut päivän hintaan. Tai sitten tinkaa.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

B52

Quote from: Ari-Lee on 15.11.2015, 00:00:21
halkoliiteri.com

Tuolta saa hakea sen lähimmän toimittajan ja puut päivän hintaan. Tai sitten tinkaa.

Mitä olet maksanut heittomotista?

Pro Patria Finlandia

Ahaa, täällä on keskustelua tästäkin aiheesta. Vaikka asunkin nyt kaupungin kaukolämpötalossa, niin olen kotoisin maalaistalosta ja se on toivottavasti tulevaisuudessa myös loppuelämäni koti. Siellä lämmitys on hoidettu aina omilta mailta tehdyillä polttopuilla ja niin tehdään jatkossakin, ellei puunpolttouuneja tulla hakemaan pois viranomaisten toimesta.

Olen joskus myös suunnitellut sitä, että alkaisin polttopuidenmyyntiyrittäjäksi, mutta olen todennut sen liian työlääksi ja liian vähän tuottavaksi nykyisillä välineillä. Olisi eri asia, jos uskaltaisin investoida useita kymppitonneja tai jopa satoja tonneja uusiin koneisiin ja laitteisiin, mutta samalla myös yrittämisen riskit kasvaisivat suuresti.

B52

Quote from: Punavihervärisokea on 15.11.2015, 00:37:48
Ahaa, täällä on keskustelua tästäkin aiheesta. Vaikka asunkin nyt kaupungin kaukolämpötalossa, niin olen kotoisin maalaistalosta ja se on toivottavasti tulevaisuudessa myös loppuelämäni koti. Siellä lämmitys on hoidettu aina omilta mailta tehdyillä polttopuilla ja niin tehdään jatkossakin, ellei puunpolttouuneja tulla hakemaan pois viranomaisten toimesta.

Olen joskus myös suunnitellut sitä, että alkaisin polttopuidenmyyntiyrittäjäksi, mutta olen todennut sen liian työlääksi ja liian vähän tuottavaksi nykyisillä välineillä. Olisi eri asia, jos uskaltaisin investoida useita kymppitonneja tai jopa satoja tonneja uusiin koneisiin ja laitteisiin, mutta samalla myös yrittämisen riskit kasvaisivat suuresti.

Millään muulla kuin sijoittamalla uusiin koneisiin et saa bisnestä nousemaan.

Pro Patria Finlandia

Quote from: B52 on 15.11.2015, 01:02:07

Totta, mutta nykyisin näitä polttopuun myyjiä on meidän seudulla jo niin paljon, että en tiedä olisiko kannattavaa tehdä mitään suuria investointeja ja alkaa yrittäjäksi sillä alalla? Yrittäjäksi alkaminen on Suomessa muutenkin suuri riski ja miltei rikollista toimintaa, jos katsoo viranomaisten suhtautumista siihen. Kävin pari vuotta sitten yrittäjäkurssin ja tein yrityssuunnitelman juuri tämän polttopuidenmyynnin osalta, mutta niissä laskelmissa totesin sen kannattamattomaksi nykyisillä välineillä ja uudet tuotantovälineet taas aiheuttaisivat taloudelllisen riskin, eikä kannattavuudesta olisi silloinkaan varmuutta.

B52

Quote from: Punavihervärisokea on 15.11.2015, 01:15:50
Quote from: B52 on 15.11.2015, 01:02:07

Totta, mutta nykyisin näitä polttopuun myyjiä on meidän seudulla jo niin paljon, että en tiedä olisiko kannattavaa tehdä mitään suuria investointeja ja alkaa yrittäjäksi sillä alalla? Yrittäjäksi alkaminen on Suomessa muutenkin suuri riski ja miltei rikollista toimintaa, jos katsoo viranomaisten suhtautumista siihen. Kävin pari vuotta sitten yrittäjäkurssin ja tein yrityssuunnitelman juuri tämän polttopuidenmyynnin osalta, mutta niissä laskelmissa totesin sen kannattamattomaksi nykyisillä välineillä ja uudet tuotantovälineet taas aiheuttaisivat taloudelllisen riskin, eikä kannattavuudesta olisi silloinkaan varmuutta.

Olen itse ollut yrittäjä lähes 30 vuotta, en anna sen enempää ohjeita, mutta sen tiedän, älä tingi välineistä.

Pro Patria Finlandia

Ajattelin vaan niin, että jos aloittaisin sen toiminnan, niin lähtisin ensin liikkeelle mahdollisimman pienillä investoinneilla ja vasta sitten, jos saisin asiakkaita ja näkymät olisivat hyvät laajentaa toimintaa, niin investoisin isompiin ja tehokkaampiin koneisiin.

Reilut 20v sitten polttopuiden myynnillä sai hyvän toimeentulon, mutta nyt niitä yrittäjiä on ilmestynyt vähän joka niemeen ja notkelmaan, joten siinä tekee vain raskasta työtä aika heikolla tuotolla. Keski-Suomen maaseudulla toimiessa on haittapuolena myös se, että hintataso on huomattavasti alempi kuin Etelä-Suomen suurten kaupunkien lähellä. Toki eräs yrityskurssin kollega ehdotti sitä, että pyrkisin toimittamaan tuotteet Etelä-Suomeen siten, että kuljettaisin niitä kuorma-autolla suuntakuormina, joissa olisi kerralla esim. 10 asiakkaan tilaukset. Silloin kuljetuskustannukset eivät nousisi liian suuriksi, mutta miten kiireisten asiakkaiden kanssa voi sopia suuntakuormia kenties viikkojen päähän, kun nykyisin kaikki pitää saada heti ja mielellään jo päivä ennen tilausta.

Purppura

Kyselyn tulos on vähän niinkuin eduskunnan päätökset suhteessa Suomen kansa tahtoon.
Todellisuuden tajuamista nimitetään nykyään rasismiksi.

Hornsmith

Kävin justiin lataamassa keskuslämmityskattilan palopesään hyvälaatuista ja varmasti kuivaa polttopuuta. Iltasella pöräytän vielä leivinuunillisen, että saadaan lämpöisiä pöytään ja aamuksi haudutettua ruispuolukkapuuroa. Tulipesät ja hormit nuohotaan, sekä huolletaan ajallaan. Vaikka polttopuut tehdään itse on hyötysuhde tarkassa syynissä! Samallahan pidetään päästöjä kurissa kun ei poltella märkää paskaa hutiloiden. Sytyttämiseen on vaikka minkälaisia ohjeita, mutta kyllähän varsinkin vanhemmat uunit ja takat on yksilöitä ja vaativat omat niksinsä. Piipunpäästähän sen näkee, että miten homma starttailee.

Kirjoituksessa ei ollut sen ihmeempää pointtia. Yritin vain viestittää että huolella ja vastuullisesti toimien puu on ihan hyvä energiamuoto. Meillä Suomessa puuta on ja lisää kasvaa, eli on ihan järkevää hyödyntää luonnonvaraa. Pystyyn mädättäminenkin vapauttaa hiilidioksidia ja muita pöpöttimiä.

Veroja maksellaan muutenkin ihan tarpeeksi ja jos tästä siirryttäisiin esim. suoraan sähkölämmitykseen se lisäisi taas osaltaan keskitetyn energiatuotannon tarvetta ja kysyntää. Lisääntynyt kysyntä ei valitettavasti laske hintoja.
S.N.A.F.U
-------------------
And hey, lets be careful out there!

Fjödörör Räkinen

Quote from: Kni on 08.04.2015, 20:41:14Minä kyllä uskon, että puunpoltto aiheuttaa päästöjä, näkeehän sen savupiipusta. Onko päästöillä jokin merkitys tai vaikutus, on eri asia. Haja-asutusalueilla ei minkäänlainen, tiiviillä kaupunkialueella jonkinlainen.

Kun miettii, millainen pölymäärä kaupungissa on keväisin ja muulloinkin, niin sen rinnalla savun vaikutus lienee vähäinen. Ei minusta puun polttaminen tiheän asutuksen alueille kuitenkaan kuulu. Toivoisi ihmisten siirtyvän ainakin lambda-ohjattuihin keskuslämmityskattiloihin, niin olisi savuttaminenkin vähäisempää. Omituinen villitys tämä lämmityksen perustaminen olohuoneeseen. 

Marius

Mielestäni puunpolton vastustajien pitäisi mennä esim. Intiaan, Kiinaan ja Afrikkaan sanomaan, että lopettakaa puunpoltto.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

sologdin

Quote from: B52 on 12.01.2014, 02:55:17
En tiedä, kysyin kyllä muutamalta paikallisesta, Japanissa ei näy yhtäkään savupiippua yhdessäkään omakotitalossa, kaikki lämmittää sähköllä, onko syy maanjäristyspelossa?

Eli sähkö halpaa, ei riskejä?

Mistä japanilainen polttopuuta saisi.  Bonsaista vai?
Jos en muitten kanssa mennä saa, kai yksinäni mennä saan.

Kari Kinnunen

Tänään taas lämpeni kiuas ja pata sekä mökissä varaava takka puulla. Haluan nähdä sen virkakyöstin tai -kyllikin joka tulee rääpimään vellinaamaansa.

Tulee jakkupukuun pian reikä.

mannym

Quote from: sologdin on 15.11.2015, 15:16:16

Japani kokonaispinta-alaltaan on Suomea suurempi. Ehkä siellä riittää puuta.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Nikolas

Quote from: mannym on 16.11.2015, 22:16:06

Japanin väkiluku on noin 23 kertaa suurempi. Ehkä siellä ei riitä polttopuuta kaikille.

Siili

Quote from: Nikolas Ojala on 16.11.2015, 22:38:43
Quote from: mannym on 16.11.2015, 22:16:06

Japanin väkiluku on noin 23 kertaa suurempi. Ehkä siellä ei riitä polttopuuta kaikille.

https://en.wikipedia.org/wiki/Housing_in_Japan#Heating

desperaato

Eikös ne jaappanilaiset koita nykyään saada metsiä elpymään. Kuulemma ww2 aikana pistivät metsät sileeks ja tekivät puusta polttoainetta sotakoneisiin.

dothefake

Taisi olla kannoista tarkkaan ottaen.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Kirjolohikäärme

Japanin metsäpinta-ala on karvan verran suurempi kuin Suomen.  Japani 253.203 km2, Suomi 233.320 km2. Lähde Wikipedia.

Punaniska

Jos ei ole aiemmin ollut THL:n julkaisua 250 väitetystä puunpolttokuolemasta, niin tässä on:

http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/79939/821ba678-1430-4016-bfc8-77a40c49eb1f.pdf?sequence=1

Keskiyön korvilla ei jaksa syventyä ja pääosa lontooksi, mutta tuohon siis väitteet perustuvat.

E: tuosta vähän lisää:

http://www.ilmanlaatu.fi/ilmansaasteet/julkaisu/pdf/pienhiukkasten_alustava_arviointi_2011_2.pdf
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

ApinA

Suomessa kuolee vuosittain noin 50000 ihmistä. Paljonkohan kuolleiden määrä on THL:n asiantuntijoiden pelottelijoiden mukaan jos kaikki laskettaisiin yhteen? Luulen, ettei 100000 ihmistä riitä lukemaksi...

mannym

Quote from: Nikolas Ojala on 16.11.2015, 22:38:43

Ne jotka asuvat suurissa kaupungeissa voitaneen laskea pois. Helsingissäkään ole paljoa väkeä jotka tarvitsee polttopuuta. Joten polttopuuta riittää kaikille halukkaille.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Pro Patria Finlandia

Quote from: ApinA on 17.11.2015, 14:01:34
Suomessa kuolee vuosittain noin 50000 ihmistä. Paljonkohan kuolleiden määrä on THL:n asiantuntijoiden pelottelijoiden mukaan jos kaikki laskettaisiin yhteen? Luulen, ettei 100000 ihmistä riitä lukemaksi...

Tiesittekö, että Suomessa kuolee vuosittain ainakin 50 000 leivänsyöjää? Leivänsyönti pitäisi siis välittömästi kieltää.

B52

http://www.hs.fi/kaupunki/a1477973712416

Motillinen polttopuita: 267 euroa – tältä näyttävät Helsingin kalleimmat klapit

TÄSSÄ on todellista arvopuuta, Suomen kenties kallein klapi. Kalikka on peräisin 30 litran laatikosta, joka on ostettu Hietalahden Neste-asemalta hintaan 12,90 euroa.

Eikä nyt ole kyseessä höylätty sisustushalko vaan ihan tavallinen koivuklapi, josta voi saada tikun sormeen.

Koviin hintoihin on kuitenkin tyytyminen, jos sattuu asumaan Helsingin keskustassa ja haluaa ostaa polttopuunsa läheltä.

Ensipakkasten aikaan takkapuiden kauppa käy kuumimmillaan, ja niin käy myös polttopuiden hintakilpailu. Halvoista kuutiohinnoista hyötyy kuitenkin vain se, jolla on auto, iso liiteri tai molemmat.

KEHÄTEIDEN marketeista saa 40 litran säkin koivuhalkoa 5–6 eurolla, jos käy itse autolla hakemassa.

Puukaupankin mullistaneesta internetistä puuta voi saada suunnilleen samalla hinnalla kotiin asti, mutta nettikauppiaiden minimitilaus ylittää yleensä kaupunkikodin säilytyskapasiteetin.

Esimerkiksi Vihdin Nummelassa toimivan PTJ-Palvelujen pienin erä on 20 säkillistä, ja yksi säkki vetää 40 litraa. Kerralla olisi siis tilattava 800 litraa eli 0,8 kuutiometriä puuta.

"Espoon liepeille on mennyt 20 ja 45 säkin eriä, mutta jos miettii kantakaupunkia, niin en tiedä, missä parikymmentä säkkiä saisi varastoitua", sanoo Jukka Joronen PRJ-Palveluista.

"Katteet ovat niin pienet, ettei alle 20 säkin kannata lähteä kuljettamaan."

JOROSEN 5,95 euroa maksavissa säkeissä polttopuiden hinnaksi tulee noin 89 euroa irtokuutiolta. Netin halvimmat tarjoukset liikkuvat 50 euron tietämissä, mutta tällöin hintaan ei kuulu vielä pakkaamista eikä kuljetusta.

"Jos myyjä haluaa saada yhtään katetta, niin irtokuution hinta nousee väkisin 60 euron paikkeille", sanoo Metsäkeskuksen asiakasneuvoja Olli-Pekka Koisti.

POLTTOPUIDEN hinnan vertailu on vaikeaa. Nettikaupassa kuljetushinnat riippuvat kuorman koosta, ja siinä missä toiset puhuvat litroista, toisten suure on kilo tai kuutio.

"Litrahinnoittelu on yhtä epämääräinen käsite kuin perunakappa."

Kuutioista puhuttaessa kaupunkilaistuneen kuluttajan päätä sekoittavat vielä irto-, heitto- ja pinokuution käsitteet.

Yritetään kuitenkin! Ja aloitetaan määritelmistä.

IRTO- TAI HEITTOKUUTIO tarkoittaa kuutiometrin kokoiseen laatikkoon heittelemällä menevää puumäärää. Toinen yksikkö taas on pinokuutio, jossa puut on kauniisti pinottu yhden kuutiometrin eli 1 000 litran laatikkoon.

Tavallisimmin pilkekaupassa puhutaan irtokuutioista. Metsäkeskuksen määritelmän mukaan yksi irtokuutio vastaa 0,61:tä pinokuutiota. Kaupan säkeissä ja laatikoissa puut ovat yleensä pinossa, mutta nettikauppiaat hinnoittelevat yleensä irtokuutioita.

NYT TULEE laskun vaikein kohta eli muuntaminen. Voit kokeilla sitä itse, mutta kerromme tuloksen:

Tavanomainen marketin klapisäkki vetää 40 litraa. Jos se maksaa 5,50 euroa, puun irtokuutiohinnaksihinnaksi tulee 85,25 euroa.

Samalla laskukaavalla Hietalahden Nesteen 30 litran (12,90 euroa) laatikon puut maksaisivat 267,03 euroa irtokuutiolta.

Nesteen puiden hinnalla marketista saisi siis yli kolminkertaisen määrän puita.

TÄMÄ EI kuitenkaan ole koko totuus. Nesteen laatikko on erinomaisen tiiviisti pakattu, mutta markettien säkeissä voi olla paljonkin ilmaa.

"Olisi kaikkein selvintä, jos myyjä ilmoittaisi puun kosteusprosentin ja massan. Silloin kukaan ei pääsisi jymäyttämään tilavuusmitoilla", Koisti sanoo.

Netistä ostettuna ja yksittäin toimitettuna irtokuution hinta nousee yleisesti sadan euron yli.

NETTIPUUKAUPAN isot kuormat eivät ole yksinomaan säilytystilakysymys, sillä kuumasti palavana materiaalina polttopuu on myös paloturvallisuusasia.

Polttopuuta ei saa pinota esimerkiksi autotalliin tai räystään alle. Suurille puumäärille on rakennettava erillinen liiteri, ja jos liiteri on kahdeksaa metriä lähempänä rakennuksia, sen seinää on paloeristettävä.

Ahtaalla pientaloalueella kahdeksankin metriä on pitkä matka.

"Sisällä asunnossa puuta kannattaa varastoida vain päivittäisen käytön verran", sanoo päivystävä palotarkastaja Karim Mokaddem Helsingin pelastuslaitokselta.

"Ja kellarissa motti on jo paljon: jos kellarissa on paljon komeroita ja kaikilla on se kuutio, niin se on jo kestämätön tilanne."

Motti tarkoittaa yhtä kuutiometriä puuta, ja netin puukauppiaista harva edes toimittaa kotiin niin pientä erää.

Impi Waara

Hevosmiesten tietotoimistosta juuri saamani tiedon mukaan syntyminen johtaa väistämättä kuolemaan.

edit kirotusvireet
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!