News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2012-12-25 US:Suomen ensimmäinen somalikirjailija: ”Muistan sen tuijotuksen”

Started by B52, 25.12.2013, 11:47:52

Previous topic - Next topic

B52

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/65171-suomen-ensimmainen-somalikirjailija-muistan-sen-tuijotuksen

Vuonna 1996 Suomessa oltiin ylpeitä. Suomalainen nainen oli julistettu maailman kolmanneksi kauneimmaksi Miss Universum -kisoissa.

Menestyksessä oli kuitenkin hämmentävä sivumaku. Nigerialaissuomalainen Miss Suomi Lola Odusoga ei kaikkien mielestä oikein näyttänyt siltä, miltä suomalaisen pitäisi. Aiemmin kisoissa olivat menestyneet sellaiset suomalaisen yhteinäiskulttuurin ikonit kuin Armi Kuusela ja Anne Pohtamo.

Samana vuonna, jona Odusoga itki onnenkyyneleitä tiara kutreillaan, 16-vuotias Nura Farah istui koulukuraattorin huoneessa helsinkiläisellä yläasteella.

Kyllä tämä tästä, Lolakin voitti. Pikkuhiljaa helpottaa, ihmisten ymmärrys lisääntyy, kuraattori vakuutti teini-ikäiselle Farahille.

Farah oli tullut Suomeen Somaliasta 13-vuotiaana varhaisteininä kolme vuotta aiemmin, keskelle pahinta lamaa. Koulussa ei ollut juuri muita maahanmuuttajaoppilaita.

Muut oppilaat antoivat selkeästi ymmärtää, että Farah oli vähemmän älykäs. Vuonna 1996 suomalaisella yläasteella kuraattorin sanoja ei ollut kovin helppo uskoa.

– Ne nuoret olivat aika ilkeitä suoraan sanottuna. Mutta se on ollutta ja mennyttä, Farah sanoo joulukuussa 2013 kahvilassa Helsingin Itäkeskuksessa.

Maahanmuuttajanuorelle 1990-luvun Suomessa oli Lola Odusogan lisäksi vähän esikuvia. Farah katseli tv:stä Passi ja hammasharja -visailuohjelmaa, jota sentään juonsi intialaissyntyinen Tino Singh.

Farahin mukaan yläasteen alussa etenkin maantieto ja biologia tuntuivat vaikeilta. Arvosanat olivat heikkoja. Farah oli opiskellut vuoden suomea ennen yläasteen aloittamista.

– Se oli hirveän hankalaa, kun ei ollut hirveästi sanavarastoa. Kymppiluokalla sain keskiarvon nostettua yli kahdeksan, Farah kertoo.

Kaaos ajoi Suomeen

Helmikuussa 2014 ilmestyy nyt 34-vuotiaan Farahin suomeksi kirjoittama, 1940–1960-lukujen Somalian paimentolaiskulttuuriin sijoittuva romaani Aavikon tyttäret.

Se on ensimmäinen somalialaisen Suomeksi kirjoittama romaani. Farahille itselleen romaanin valmistuminen ja kustannussopimus Otavan kanssa ovat vuosien unelmien täyttymys.

Kun Farah pääsee puhumaan Somalian historiasta ja nykypäivästä, puhetta tuntuu riittävän loputtomasti. Farah kertoo, että kirjan kirjoittaminen oli hänelle itselleen tärkeä tilinteko siitä, miksi Somalia on ajautunut nykytilanteeseen, jossa klaanit taistelevat toisiaan vastaan.

Kirjan kuvaama aikakausi itsenäistymisen kynnyksellä oli Farahin mukaan se hetki Somalian historiassa, johon liittyy toivoa paremmasta tulevaisuudesta. Itsenäisyys siirtomaavallasta oli aivan nurkan takana.

Somalian itsenäistyttyä 1960-luvulla yhteenottoja aiheuttaneesta klaanijärjestelmästä yritettiin päästä eroon ja perustaa toimiva valtio. Ikiaikainen perinne piti kuitenkin pintansa, ja tuore valtio sortui klaanisotiin.

Pakolaisneuvonta ry:n mukaan Somalian kriisi on yksi eniten pakolaisuutta aiheuttaneista konflikteista viime vuosina. YK:n pakolaisjärjestö pitää Afrikan sarven hätätilaa nykypäivän pahimapana. Somaliassa islamistien ja hallituksen väliseen taisteluun maan etelä- ja keskiosissa yhdistyvät kuivuuden aiheuttama nälänhätä ja klaanien väliset selkkaukset.

"Täysi kaaos", kuvailee Farah tilannetta Somaliassa oman lähtönsä aikaan vuonna 1993. Farahin mukaan häntä kiinnosti selvittää, miksi Somalialle kävi kuin kävi.

Siirtomaavallan aikaan Somalialla oli Farahin mielestä oma, yhtenäinen identiteetti.

– Kun pääsimme siirtomaavallasta eroon, aloimme tapella keskenämme. Identiteetti ei ollutkaan tarpeeksi vahva, ei ollut sellaista tunnetta, että me olemme me. Jokainen klaani ja suku oli keskenään, Farah sanoo.

Farahin mukaan valitettavasti klaanitausta kulkee monen maahanmuuttajan mukana esimerkiksi Suomeen, sillä harva pystyy irtisanoutumaan siitä.

– On aivan uskomatonta, miten somalit eivät tule keskenään toimeen. Mutta jos Eurooppa on selviytynyt toisesta maailmansodasta ja holokaustista, niin eiköhän Somaliakin selviä, Farah puuskahtaa.

Klaanijärjestelmä on johtanut Farahin mukaan myös poikalasten ihailuun, sillä miesten avulla klaanin valta kasvaa. Pojilla on mahdollisuus opiskeluun, mutta tyttöjen tärkein tehtävä on yhä usein miehen löytäminen.

Farah itse halusi kirjoittaa naisten näkökulmasta. Kirjan päähenkilö haluaa rikkoa paimentolaiskulttuurin naisille osoittamia rajoja ja alkaa runonlaulajaksi. Se on perinteisesti miesten ammatti.

Farahin kirja on harvinainen tapaus. Naiset eivät Somaliassa vieläkään juuri kirjoja kirjoita.

– Tänne tullessani ajattelin, että ihanaa, kun saa opiskella. Ajattelin, että minustahan voi tulla vaikka mitä, Farah sanoo.

Kemiasta kiinnostuneesta Farahista tuli ainakin elintarviketurvallisuusvirasto Eviran laborantti, ammattiyhdistysaktiivi ja kirjailija.

Yläasteella vastaan hangoitellut suomen kielikin alkoi taipua yllättävän nopeasti, kun Farah luki ja luki suomalaista kirjallisuutta. Suomalaisista kirjailijoista Farah mainitsee erityisesti Sofi Oksasen, Riikka Pulkkisen ja Jari Tervon.

Sofi Oksasen Puhdistus on raskas kirja, mutta Farahille etenkin siitä tuli helpottunut olo.

– Se osoitti, että jokainen kansa on käynyt samantapaista taistelua, ja naisia on syrjitty Euroopassakin. Se tuo toivoa, että lohduttomastakin tilanteesta voi toipua.

Ei kannata lannistua

Farahin mukaan Suomi on mennyt 1990-luvulta parempaan suuntaan suhtautumisessa maahanmuuttajiin. Hän sanoo pitävänsä suomalaisia järkevinä.

– Kun tulin 1993, olihan se paljon kovempaa aikaa. Jos haluaa olla inhimillinen, sitä voi ymmärtää siinä mielessä, että olimme niin uutta, Farah sanoo.

1990-luvun Helsingistä Farah kertoo muistavansa Hakunilan kahakat ja skinien ja somalien yhteenotot Kontulassa.

– Tuollaisethan ovat vähentyneet, Farah toteaa.

Farah huomauttaa, että ketä tahansa suomalaista tuijotettaisiin Somaliassa. Suomalaiset ovat kuitenkin pikkuhiljaa tottuneet siihen, että kadulla kävelee vastaan erinäköisiä ihmisiä.

– Muistan sen tuijotuksen, Farah sanoo.

Siitä ei Farahin mukaan aina osannut sanoa, oliko kyse, ihailusta, kiinnostuksesta vai rasismista.

Kun lama 1990-luvulla kaatoi niin suomalaisia yrityksiä kuin ihmisiäkin, maahanmuuttajiin ei suhtauduttu hyvällä. Farah uskoo, että silloin syntyi myös täysin perättömiä tarinoita, kuten se, että maahanmuuttajat asuvat hotellissa.

Farahin mukaan sviittiä ei ole tarjottu, mutta sen hän myöntää, että Suomi on tarjonnut kaikki mahdollisuudet aloittaa oma elämä ja pärjätä.

Suomessa puhutaan monesti yhteisöllisyyden puutteesta. Farahin mukaan Somaliassa yhteisöllisyyttä on, mutta malliksi Suomelle hän ei sitä tarjoaisi.

– Se on ristiriitainen asia. Niin kauan kuin ajatellaan yhteisön kautta, emme voi luopua klaanijärjestelmästä, joka aiheuttaa eripuraa ja johtaa vainoharhaisuuteen, Farah sanoo.

Farah sanoo ymmärtävänsä toisen polven maahanmuuttajanuoria, joilla ei ole kosketusta vanhempiensa synnyinmaahan, mutta jotka eivät oikein tunnu sopeutuvan Suomeenkaan.

Maahanmuutton kriittisimmin suhtautuvat ovat pelänneet etenkin nuorten miesten turhautuvan, syrjäytyvän ja lopulta radikalisoituvan. Farah sanoo ymmärtävänsä pelkoa, mutta huomauttaa, että lopulta radikaali fundamentalismi sopii hyvin harvoille.

– Jos olisin kaksikymppinen, kyllä minäkin ihmettelisin sitä, että puhun täydellistä suomea, mutta olen niin erilainen. Sanoisin heille, että ei kannata lannistua.

Kun Farahin Aavikon tyttäret -romaani julkaistaan helmikuussa, siitä voi hyvinkin tulla joillekin maahanmuuttajanuorille esimerkki siitä, että unelmistaan ei kannata luopua. Niin Farah ainakin sanoo toivovansa.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Professori

Kuulostaa sellaiselta somalilta, jonka ainakin minä voin toivottaa tervetulleeksi Suomeen. Harmi että nämä ovat siinä joukossa niin harvinaisia.

Samalla tämä somalinainen vahvisti se, mitä muutama päivä sitten kirjoitin Afrikan ongelmien syistä eli että  Afrikan "ongelmien perusta löytyy syvältä afrikkalaisesta yhteisöllisyyteen perustuvasta kulttuurista."

EDIT: pieni lisäys
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

Afrikan kirjeenvaihtaja

QuoteKemiasta kiinnostuneesta Farahista tuli ainakin elintarviketurvallisuusvirasto Eviran laborantti, ammattiyhdistysaktiivi ja kirjailija.

Lämpimät onnittelut.

Suomessa kirjailijaksi kutsutaan yleensä henkilöä, jolta on julkaistu vähintään kaksi teosta. Tosin somalien kohdalla on ennenkin tehty poikkeuksia tittelien suhteen.
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

Siili

Quote from: B52 on 25.12.2013, 11:47:52
– On aivan uskomatonta, miten somalit eivät tule keskenään toimeen. Mutta jos Eurooppa on selviytynyt toisesta maailmansodasta ja holokaustista, niin eiköhän Somaliakin selviä, Farah puuskahtaa.

Oma pessimistinen arvioni on, etteivät somalit saa asioitaan kuntoon yhtään sen nopeammin kuin romanitkaan.  Tämä pätee niin Somaliaan, kuin muualla maailmassa eläviin somaleihin.  Kieroutunut kulttuuri yhdistettynä ylisuureen omanarvontunteeseen on erittäin vahingollinen kombinaatio.  Se, että lystin maksajat vielä paijaavat porukkaa myötäkarvaan, heikentää ennustetta edelleen.


Jouko

Quote from: Siili on 25.12.2013, 12:03:47
Quote from: B52 on 25.12.2013, 11:47:52
– On aivan uskomatonta, miten somalit eivät tule keskenään toimeen. Mutta jos Eurooppa on selviytynyt toisesta maailmansodasta ja holokaustista, niin eiköhän Somaliakin selviä, Farah puuskahtaa.

Oma pessimistinen arvioni on, etteivät somalit saa asioitaan kuntoon yhtään sen nopeammin kuin romanitkaan.  Tämä pätee niin Somaliaan, kuin muualla maailmassa eläviin somaleihin.  Kieroutunut kulttuuri yhdistettynä ylisuureen omanarvontunteeseen on erittäin vahingollinen kombinaatio.

Varmasti Somalian klaanit ovat sotineet ammoisista ajoista keskenään. Siirtomaa-aika toi ehkä siihen väkivaltaisen keskeytyksen kun  tuli ulkopuolinen järjestyksenpitäjä. Kumma ettei "kirjailija" tunne maansa historiaa tuon enempää.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

dothefake

Eikö kotimaan asiat kiinnosta tällaisia koulutettuja somaleja sen vertaa, että menisivät panemaan ne kuntoon. Suomen satsaus on se koulutus ja on kehitysapua parhaimmillaan. Nyt se heitetään somalin oman edun vuoksi hukkaan.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

kummastelija

On yleisesti todettu että Somalia maana on epäonnistunut. Maan kansalaisilta kun ei onnistu toimivan yhteiskunnan rakentaminen. Arvon mädättäjät: mitä meillä on opittavaa somaleilta ja Somaliasta? Tärkein vientituote näyttää olevan se miten toimiva yhteiskunta saadaan kaaokseen. Onko tämä se oppi jota haette?
"Syö paskaa ja kuole pois!!" - PEN sananvapauspalkinnolla palkittu Abdirahim Hussein suomalaisnaiselle. 5.11.2015
"Hussein teki riko­sil­moi­tuksen vihapuheesta" Hussein on jakanut sosiaalisessa mediassa useita esimerkkejä siitä, miten häntä on nimitelty ja uhkailtu eri viesteissä: 18.8.2015

Marija

Ei ulkomaan pakolaista, ettei heidät vastaanottanutta kansaa mollattaisi. Heidänhän piti heidän omien puheidensa mukaan palata parin vuoden päästä takaisin omaan maahansa. Vieläkään tämä lupaus ei ole heidän kohdallaan toteutunut. Me suomalaiset odotamme, todella, vain harva edelleen toivottaa heidät tervetulleiksi.

Meitä taidettiin huijata. Suomen kansa on valtavan petoksen, talousrikoksen uhri. Vähän niinku tuolloin arvelimmekin.

Mutta ulkomaalaispuolue RKP käski meidän suomalaisten tukkia suumme. Kun hurri käskyttää, häntä totellaan. Eräs somaleiden vahvimmista tukijoista olikin rkp:läinen ministeri Astrid Thors, hän vain käskytti ja mulkoili meidät suomalaiset hiljaisiksi, mm. leimaamalla suomalaiset rasisteiksi. Niinku hurrit tekee. Ja hengenheimolaisensa muslimit.

Suomessa on monia, hyviä kirjailijan alkuja. Yksi kirja ei vielä tarkoita kirjailijaa, joka sanana lähtee monikosta, vai näkeekö media joulusimoissaan hänet kahtena?

Ulkomaalainen on kirjoittanut omanlaisensa kirjan Suomesta ja meistä suomalaisista. Sofi Oksasen jo tunnemme, mitä mieltä hänkin oli aikoinaan suomalaisista, ehkä edelleenkin, en tiedä, kun en häntä lue, enkä kuuntele. Itselleni aivan yhdentekevä virolainen. On fiksumpiakin virolaisia.

Make M

QuoteFarahin mukaan valitettavasti klaanitausta kulkee monen maahanmuuttajan mukana esimerkiksi Suomeen, sillä harva pystyy irtisanoutumaan siitä.

Siksi tällaisten maahanmuuttajien tuloon Suomeen on suhtauduttava erityisen kriittisesti. Siksi tällaisten maahanmuuttajien kotoutumista pitää seurata kunnollisen tilastoinnin (työllistyminen muuhun kuin mamu-klusteriin, rikokset, huoltosuhde, muut kustannukset) avulla.

Quote– On aivan uskomatonta, miten somalit eivät tule keskenään toimeen. Mutta jos Eurooppa on selviytynyt toisesta maailmansodasta ja holokaustista, niin eiköhän Somaliakin selviä, Farah puuskahtaa.

Toivoa sopii. Mutta miksi ihmeessä tätä keskenään huonosti toimeentulevaa porukkaa pitää rahdata Eurooppaan rikollisuustilastoja ja huoltosuhdetta rumentamaan?

QuoteKlaanijärjestelmä on johtanut Farahin mukaan myös poikalasten ihailuun, sillä miesten avulla klaanin valta kasvaa. Pojilla on mahdollisuus opiskeluun, mutta tyttöjen tärkein tehtävä on yhä usein miehen löytäminen.

Farahilla jäi tässä sanoma puolinaiseksi. Somalityttöjen tärkein tehtävä (Euroopassakin) on miehen löytäminen ja erityisesti synnytyskoneina toimiminen.

Mitähän Farah ajattelee perhesuunnittelusta ja ehkäisystä? Entä millaisia keskusteluja Suomessa asuvissa somaliperheissä ylipäätään käydään näistä asioista? Kuinka tärkeää somaleille on, että he itse (=ei sossu) kykenevät taloudellisesti huolehtimaan perheestään ennen kuin alkavat miettiä lasten tekemistä?

timouti

QuoteSuomessa puhutaan monesti yhteisöllisyyden puutteesta. Farahin mukaan Somaliassa yhteisöllisyyttä on, mutta malliksi Suomelle hän ei sitä tarjoaisi.

– Se on ristiriitainen asia. Niin kauan kuin ajatellaan yhteisön kautta, emme voi luopua klaanijärjestelmästä, joka aiheuttaa eripuraa ja johtaa vainoharhaisuuteen, Farah sanoo.

Suomalaisten yhteisöllisyys on saanut aikaan toimivan valtion, mutta sitä vähätellään jatkuvasti ja murennetaan suomalaisuutta. Oikeaa yhteisöllisyyttä meidän piti oppia maahanmuuttajilta. Nyt ne itse kumoavat kukkisten lempiargumentteja. Somali väittää, että somalialainen yhteisöllisyys johtaa vainoharhaisuuteen ja eripuraan.

dothefake

Koko somalien muiluttaminen tänne on RKP: n juoni. Roudataan maahan vielä surkeampaa väkeä, niin huomio kääntyy ruotsinsuomalaisista.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Marija

Quote from: dothefake on 25.12.2013, 12:56:18
Koko somalien muiluttaminen tänne on RKP: n juoni. Roudataan maahan vielä surkeampaa väkeä, niin huomio kääntyy ruotsinsuomalaisista.

Ei, vaan uus-suomenruotsalaiset, ulkomaiden roskaväki, muslimit lisäävät RKP:n kannatusta Suomessa. Ilman hengenheimolaisiaan, syvästi halveksittu rasisti-RKP saattaisi kuolla sukupuuttoon! Hurrin painajainen. Heille kelpaa mikä tahansa rotta tuekseen, kunhan saavat pysyä vallankahvassa.

Siili

Quote from: timouti on 25.12.2013, 12:55:15
Suomalaisten yhteisöllisyys on saanut aikaan toimivan valtion, mutta sitä vähätellään jatkuvasti ja murennetaan suomalaisuutta.

Nimen omaan suomalainen yhteisöllisyys houkutteli somalit Suomeen.  Ei somalialaiseen yhteisöllisyyteen kuulu esimerkiksi elinikäinen asunnon ja elannon tarjoaminen ilmaiseksi oman klaanin ulkopuoliselle.  Suomalainen yhteisö sitä vastoin laskee tässä mielessä vertaisekseen jopa toiselta puolelta maapalloa tulleet yksilöt.

Uuno Nuivanen

Quote from: Siili on 25.12.2013, 13:04:46
Nimen omaan suomalainen yhteisöllisyys houkutteli somalit Suomeen.  Ei somalialaiseen yhteisöllisyyteen kuulu esimerkiksi elinikäinen asunnon ja elannon tarjoaminen ilmaiseksi oman klaanin ulkopuoliselle.  Suomalainen yhteisö sitä vastoin laskee tässä mielessä vertaisekseen jopa toiselta puolelta maapalloa tulleet yksilöt.

Eikä vain vertaisekseen, vaan paljon paremmaksi ja arvokkaammaksi, valtaisaksi rikkaudeksi ja voimavaraksi.

Malla

Ensin pitää lukea kyseinen kirja. Esikoiskirjailijan vuoksi toivon, että kritiikit käsittelevät teosta, eivät kirjoittajan taustaa.

Pelkään pahinta: Jos kirja on kehno tai keskinkertainen, kukaan ei uskalla sanoa sitä syrjimisleiman pelossa. Jos kirja on hyvä ja arviot kiittäviä, esikoiskirjailija saa todennäköisesti kuulla saaneensa säälipisteitä taustansa takia. Molempi pahempi.

Tämän ikävän asetelman ovat saanut aikaan  tiedostava väki sotkiessaan teoksen, tekijän ja aiheen.

Farahille toivotan menestystä. 

siviilitarkkailija

QuoteSomalian itsenäistyttyä 1960-luvulla yhteenottoja aiheuttaneesta klaanijärjestelmästä yritettiin päästä eroon ja perustaa toimiva valtio. Ikiaikainen perinne piti kuitenkin pintansa, ja tuore valtio sortui klaanisotiin.

Ihanaa ja kaunista paskaa jota on kuitenkin pakko ymmärtää kontekstissä että kirjoittaja on tilanteen uhri. Somalia muuttui sosialistiseksi. Neuvostoliitto aseisti ja tuki sosialistidiktatuuria joka halusi luonnollisesti hävittää perinteisen yhteiskunnan ja rakentaa sosialistisen mallin mukaisen ihanneyhteiskunnan. Luonnollisesti komukkapaskojen projektit haukkasivat paskaa mitä kompensoidakseen somalialainen sotahullu sosialistidiktaattori sai ikivihreän idean. Aloitetaan sota ja hyökätään naapurimaahan. Seurauksella että sai turpaansa, hävisi ja maansa ajautui rikollisen väkivaltapolitiikan seurausten syöveriin. Suomen somalit eivät suotta tulleet Moskovasta vaan olivat siellä kommarien opissa opiskellakseen hulluutta.

Se että AY-aktiivi kirjailija syyttää Somalian heimoja ja niiden perinteitä, eikä myönnä että sosialistihullu diktaattori ALOITTI HYÖKKÄYS-sodan jonka HÄVISI, seurauksella että valtionsa ajautui kaaokseen kertoo jotakin tekijän tietämättömyydestä ja älyllisestä rehellisyydestä. Ainoa mikä jäi hulluudelta pystyyn oli juurikin parjattu klaanijärjestelmä. Minkä syyttäminen itseaiheutettujen ongelmien seurauksista on melko tyypillistä suvismokulauman nuoleskelua.

Jos ja kun aikoo korvata olemassaolevan arvojärjestelmän, esimerkiksi klaaniyhteiskunnan, jollain toisella, niin korvaajalla olisi syytä olla valmiina sekä vaihtoehtoinen parempi järjestelmä että voimaa ja tahtoa järjestemänsä läpiviennille. Sensijaan että tarjoaa ainoastaan hyökkäyssotaa naapurimaahan ja sotilaallista tappiota ja sosialistista ryöstökatastrofia. Minkä aiheuttamasta tuskasta ja hädästä syyttää sitä järjestelmää joka ylipäänsä jäi pystyy eli klaaneja.   
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

ilmari3.


LAINAUS
"Suomessa puhutaan monesti yhteisöllisyyden puutteesta. Farahin mukaan Somaliassa yhteisöllisyyttä on, mutta malliksi Suomelle hän ei sitä tarjoaisi.

– Se on ristiriitainen asia. Niin kauan kuin ajatellaan yhteisön kautta, emme voi luopua klaanijärjestelmästä, joka aiheuttaa eripuraa ja johtaa vainoharhaisuuteen, Farah sanoo.
"

Ajatelkaamme positiivisesti näin Joulun aikaan.

Farah osaa suomea ja on ehkäpä työkykyinen 34-vuotias ja voinee paikata huutavaa työvoima pulaamme. Kirjailijoista toki Suomessa ei ole puutetta, mutta Farahin kirja ehkäpä ohjaa jonkun sompun ajatuksia puskasta hyödylliselle raiteelle.
Naisen järki, ainakin joskus, on viisauden alku.

P

" Farah uskoo, että silloin syntyi myös täysin perättömiä tarinoita, kuten se, että maahanmuuttajat asuvat hotellissa."

No ainakin Joensuussa vuonna 1993 somalipakolaiskeskus oli Hotellissa Lehmossa. Muistaakseni sen nimi oli silloin Julia.  :roll:

Ei ainakaan moinen väite ollut perätön Pohjois-Karjalassa.. :roll:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

me

Onneksi olokoon maamiehelle. Somaleita nyt mollataan nyt milloin mistäkin syystä mutta on meidän joukossa järkeviäkin tapauksia. Mitä tulee somaleiden kykyyn rakentaa toimiva yhteiskunta kyllähän se mahdollista on. Onhan maailmassa toinenkin itsenäinen somali valtio Somalian lisäksi tämä maa jää kylläkin uutisoinnissa Somalia varjoon pienuutensa takia ja koska siellä ei tapahdu mitään. Maan nimi on Djibouti

Make M

Quote from: P on 25.12.2013, 14:46:56
" Farah uskoo, että silloin syntyi myös täysin perättömiä tarinoita, kuten se, että maahanmuuttajat asuvat hotellissa."

No ainakin Joensuussa vuonna 1993 somalipakolaiskeskus oli Hotellissa Lehmossa. Muistaakseni sen nimi oli silloin Julia.  :roll:


Ja Martta-hotelli Helsingissä. Olisi "kirjailija" voinut tehdä kotiläksynsä huolellisemmin ennen kuin alkoi levittää perättömiä tarinoita.

(http://i43.tinypic.com/359bdkh.png)

Dr Lecter

HS arkisto 13.3.2009: Uusien vastaanottokeskusten perustaminen varmistui

Helsinkiin perustetaan kaksi uutta turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskusta. Sosiaalilautakunta päätti torstaina, että Uudenmaankadulla sijaitseva Martta-hotelli ja Hotelli Fenno Kalliossa Kaarlenkadulla...


Toki voihan olla, että somali tarkoittaa sitä, että kukaan ei sillai niiku oikeasti asu hotellissa, vaan väliaikaista asumista ei niiku sillai lasketa asumiseksi. Tai jotain. Onhan se kiva kun somali myöntää joitain heikkouksia omassa kulttuurissaan, mutta kyllä tunkio jäänee pöyhimäti sen syvemmältä. Toki kirja pitää lukea, että voi olla jotain mieltä. Tiedä sitten onko kustantajan kynnys kirjoittajan etnisyyden takia sen matalampi hälle kuin muille kirjoittajille, mutta aihe sinänsä on sellainen, josta ei ole laajemmin kirjoitettu.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen.

Emo

Ei yhtään yllättäen mutta aina kun löytyy fiksu somali, on hän nainen.

Islamin merkitystä maansa surkeudelle vähättelee silti tämäkin nainen:

QuoteKlaanijärjestelmä on johtanut Farahin mukaan myös poikalasten ihailuun, sillä miesten avulla klaanin valta kasvaa. Pojilla on mahdollisuus opiskeluun, mutta tyttöjen tärkein tehtävä on yhä usein miehen löytäminen.

Jos minä uskallan mitään veikata, niin ei tyttöjen ja naisten syrjintä pelkästään klaanijärjestelmästä johdu.




Miniluv

Quote from: Emo on 25.12.2013, 15:37:51
Ei yhtään yllättäen mutta aina kun löytyy fiksu somali, on hän nainen.

Otavan julkaisusopimus olisi tuskin kovin tiukassa ollut kutakuinkin kelvollisen tekstin tuovalle miessomalillekaan, mutta naissomalilla on toki tässä pelissä parempi käsi. Vammainen seksuaalivähemmistöön kuuluva feministinaissomali olisi herttavärisuora.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Emo

Quote from: Miniluv on 25.12.2013, 15:47:45
Quote from: Emo on 25.12.2013, 15:37:51
Ei yhtään yllättäen mutta aina kun löytyy fiksu somali, on hän nainen.

Otavan julkaisusopimus olisi tuskin kovin tiukassa ollut miessomalillekaan, mutta naissomalilla on toki tässä pelissä parempi käsi.

En tuota tarkoittanut vaan sitä, että tuo nainen lukemani aloitusviestin lainausten perusteella sentään kykenee jonkinasteiseen itsekritiikkiin mikä afrikansarvelaisilla muutoin on tuiki harvinaista.

Nuivanlinna

Quote from: B52 on 25.12.2013, 11:47:52


Kemiasta kiinnostuneesta Farahista tuli ainakin elintarviketurvallisuusvirasto Eviran laborantti, ammattiyhdistysaktiivi ja kirjailija.





Farahin mukaan sviittiä ei ole tarjottu, mutta sen hän myöntää, että Suomi on tarjonnut kaikki mahdollisuudet aloittaa oma elämä ja pärjätä.



Ohhoh tätä Farahia, ihan oikeissa töissä ja ei ruikuta etteikö olisi jotain tarjottu tästä maasta.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Arvoton

Vaivautunut ja hieman turhautunut tunne lävähtää päälle aina näistä vuodatuksista tai selvittämisistä. Kovin raskasta lukea loputtomia etnisyyksien korostamisia ja suomalaisten muukalaiskammoisuudesta nyt ja aiemminkin. Asiallinen huomautus, kyllä, että suomalaista tuijotettaisiin yhtä lailla Somaliassa.

Somalisukuiset, vaikka olisivat suomalaisia tai lapsena tänne tulleet, näyttävät olevan mestarillisen tarkoituksenmukaisia puheissaan. Kertovat aina ne asiat ja siinä muodossa kuin media haluaa ja odottaa.

Joskus esim. yksi tuntemani kenialainen kysyttäessä sanoi, että somalit ovat perinteisesti oma erityisryhmänsä, joka tiukasti pitää kiinni omasta kulttuuristaan.

Sinänsä näen klaaniajattelun yhtenä heimoajattelun/yhteiskunnan muotona. Jonka näen selkeän alkukantaisena.

MikkoAP

Quote from: Arvoton on 25.12.2013, 16:16:03
Vaivautunut ja hieman turhautunut tunne lävähtää päälle aina näistä vuodatuksista tai selvittämisistä. Kovin raskasta lukea loputtomia etnisyyksien korostamisia ja suomalaisten muukalaiskammoisuudesta nyt ja aiemminkin. Asiallinen huomautus, kyllä, että suomalaista tuijotettaisiin yhtä lailla Somaliassa.



Minusta kyseessä ei ollut varsinaisesti "vuodatus"  , harvinaista kyllä. Farah vain toteaa, että häntä tuijotettiin, mikä varmaan on tottakin. Mutta hän myös myöntää, ettei tiedä ollenkaan, mikä tuijotusta motivoi.
Syrjiminen syrjimisen lopettamiseksi on kuin naisi neitsyyden tähden tai sotisi rauhan puolesta, vai miten se menikään. - M.

kyllästynyt

QuoteMiss Suomi Lola Odusoga ei kaikkien mielestä oikein näyttänyt siltä, miltä suomalaisen pitäisi.

Kenen mielestä? Vai vetikö Maija hatusta. Tuskin muistaa itse tuosta mitään.

Somalit otettiin Suomessa hyvin vastaan 90-luvulla. Rasismia silloin ei ollut ollenkaan. Itse tekivät kaikenlaista ja mielipide heistä muuttui. Tänä päivänä rasmisia on paljon enemmän ja se lisääntyy kokoajan.

hakare

"Somalit otettiin Suomessa hyvin vastaan 90-luvulla."

Niinpä. Eräs Kari taisi piirtää jonkin pilakuvan aiheesta, mutta onneksi hän sai heti potkut Hesarista.
Muuten olen sitä mieltä, että suvaitsevaisuus pitää kriminalisoida. Lievemmistä tekomuodoista sakkoja, mutta törkeästä suvaitsevaisuudesta (esim. turvapaikkahuijarin kätkeminen) väh. 2 vuotta kuritushuonetta.