News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Yleinen esittäytymisketju

Started by Pöllämystynyt, 04.01.2009, 03:15:31

Previous topic - Next topic

matriarkka

Tervehdys kaikille.

Olen parin vuoden ajalla maahanmuuttokriittisyyteen hurahtanut kolmekymppinen parin lapsen äiti Espoosta. Töissä IT-alalla.

Kiinnostukseni maahanmuuttokeskusteluun tulee oikeastaan siitä, että olen rationalisti, joka kannattaa sananvapautta. Olen lukenut eri lähteistä mm. islamista ja maahanmuutosta ja tullut siihen tulokseen, että se, mihin minutkin oli 'kasvatettu' yhteiskunnan taholta, ei pidä paikkaansa (esimerkkinä - terrorismi on vain ääripään islamilaisten juttu jne...). Kaiken lisäksi asioista ei saa puhua ilman rasismileimaa tai jopa syytepelkoa.

Mamujen kritisointiin suhtaudutaan niin tunteella, että järki on touhusta kaukana ja sananvapaus uhattuna. Se, mihin tällainen johtaa, on nähty historian saatossa useaan kertaan.

Siinäpä näin tiivistetysti :)
"...He wasn't sure he liked everything that was happening, but a lot of it was 'cultural', apparently, and you couldn't object to that, so he didn't. 'Cultural' sort of solved problems by explaining that they weren't really there."
- Terry Prachett, Thief of Time

MaisteriT

Quote from: Sakkeus on 24.11.2010, 22:58:02
Viimeiset viisi vuotta ovat olleet kohdallani hidasta matkaa suvaitsevaisesta vihreästä/vasemmistolaisesta konservatiiviksi.

Tervehdys ja tervetuloa. Älä heitä suvaitsevaisuutta roskiin, sovella sitä vain kohtuullisesti ja muista medialukutaito.

t. Entinen vihreä, nykyinen suvaitsevainen nuiva.
AL: Jussi Halla-Aho (kuvassa) poseeraa tässä arkistokuvassa virallisesti puvussa. Tiistaina hänet nähtiin eduskunnassa rennoissa kesävaatteissa.

Koskela Suomesta

Quote from: MaisteriT on 25.11.2010, 17:15:59
Quote from: Sakkeus on 24.11.2010, 22:58:02
Viimeiset viisi vuotta ovat olleet kohdallani hidasta matkaa suvaitsevaisesta vihreästä/vasemmistolaisesta konservatiiviksi.

Tervehdys ja tervetuloa. Älä heitä suvaitsevaisuutta roskiin, sovella sitä vain kohtuullisesti ja muista medialukutaito.

t. Entinen vihreä, nykyinen suvaitsevainen nuiva.

Minä olen heittänyt suvaitsevaisuuden roskiin. Pyrin sellaiseen tilanteeseen, että minun ympäristössäni on mahdollisimman vähän asioita joita minun tarvitsee sietää (=suvaita).

Toivon sinne vain asioita jotka voin hyväksyä. Tosin minun kirjoni hyväksyttävistä asioista on sitten melkolailla laaja, etten sanoisi vapaamielinen  ;D ;D
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Tom Kärnä

Heips! Olen 40-vuotias miehenjannu Vantaalta.

Olen syntymäsuvaitsevainen. Olen pitkään myös ostellut Reilun kaupan banaaneja, kahvia ja teetä.

Mutta minulle kävi kuten Tiede-lehden kolumnistille Marko Hamilollekin, että kävin lukemassa Scriptaa ja huomasin, ettei Jussi Halla-aho olekaan paha mies, tai ainakaan kovin paha. Minusta kehittyi myös aikaa myöten vakaa nuiva.

Aikaisemmin äänestelin vaaleissa paljon Kristillistä Liittoa / Kristillisdemokraatteja, mutta puoluekantani on sittemmin vaihtunut melko vakaumuksellisesti Muutos 2011 -puolueeseen. Olen myös kristitty, ja uutta puoluekantaani auttaa kovasti se, että olen jo hyvän aikaa kannattanut uskonnollisten yhdyskuntien ja valtion eroa.

Kannatan sellaisten uskontojen kieltämistä, jotka itse eivät ole valmiita suomaan sitä ihmisille.

Myös molemmat pikkuveljeni ovat nykyään nuivia.

Molemmissa tietokoneissani on Linux, pidän hyvästä kirjallisuudesta ja harrastan pikkaisen esperantoa.

Olen ollut Hommaforumin rekisteröitynyt käyttäjä jo hyvän aikaa, mutta olen sen verran ujo, etten ole aikaisemmin kirjoitellut täällä mitään minnekään.
"Delenn's fleet is a start. Now we have to build on it."
-John Sheridan

Miniluv

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

MaisteriT

Quote from: Koskela Suomesta on 25.11.2010, 17:19:34
Minä olen heittänyt suvaitsevaisuuden roskiin. Pyrin sellaiseen tilanteeseen, että minun ympäristössäni on mahdollisimman vähän asioita joita minun tarvitsee sietää (=suvaita).

Terve suvaitseminen ei ole hampaat irvessä kestämistä, sietämistä. Terve suvaitsevainen kysyy aina, onko tästä jollekin haittaa. Jos selvää haittaa on, ei silloin tarvitse suvaita. Esimerkiksi ympärileikkaus pelkistyy kysymykseksi, voiko siitä olla lapselle haittaa.

Suvaitsemisen raja kulkee siinä, että minä suvaitsen ympäristöäni yhtä paljon kuin ympäristö minua. Tämä pätee yksilön, perheen, työyhteisön ja valtionkin tasoilla.

Monikultturismi on mm. suvaitsevaisuuden ylilyömistä, jossa suvaitaan raivokkaasti suvaitsemattomuutta ja ei-suvaitaan monikultturismin vastustajia. Ei tästä nyt enempää tässä threadissa :-)

AL: Jussi Halla-Aho (kuvassa) poseeraa tässä arkistokuvassa virallisesti puvussa. Tiistaina hänet nähtiin eduskunnassa rennoissa kesävaatteissa.

Koskela Suomesta

Quote from: MaisteriT on 26.11.2010, 11:49:10
Quote from: Koskela Suomesta on 25.11.2010, 17:19:34

Terve suvaitseminen ei ole hampaat irvessä kestämistä, sietämistä. Terve suvaitsevainen kysyy aina, onko tästä jollekin haittaa. Jos selvää haittaa on, ei silloin tarvitse suvaita. Esimerkiksi ympärileikkaus pelkistyy kysymykseksi, voiko siitä olla lapselle haittaa.

Suvaitsemisen raja kulkee siinä, että minä suvaitsen ympäristöäni yhtä paljon kuin ympäristö minua. Tämä pätee yksilön, perheen, työyhteisön ja valtionkin tasoilla.

Monikultturismi on mm. suvaitsevaisuuden ylilyömistä, jossa suvaitaan raivokkaasti suvaitsemattomuutta ja ei-suvaitaan monikultturismin vastustajia. Ei tästä nyt enempää tässä threadissa :-)

Koska termi "suvaita" on nimenomaan liittynyt noiden mainitsemiesi ilmiöiden suvaitsemiseen/sietämiseen, niin kieltäydyn käyttämästä sitä sanaa tässä kielipelissä. Minun kannaltani ne asiat joita suvaitsevaiset vaativat suvaittavaksi vaativat nimenomaan "hampaat irvessä kestämistä/sietämistä".

En siis ole suvaitsevainen, vaan ajatuksiltani liberaali tai jotain sinnepäin. Pitänee vielä etsiä se oikea termi, koska liberaaliuskin on värjätty osin väreillä joista en pidä. Vapaamielinen patriootti?

Se suvaitsevaisuus joka nyt on vallalla Suomessa ja Euroopassa ei ole sitä mitä UNESCOn yleiskokouksen 16.11.1995 hyväksymässä Julistuksessa suvaitsevaisuuden periaatteista tarkoitetaan suvaisevaisuudella. Tuskin kukaan "suvaitseva" on edes kuullut moisesta julistuksesta ja käyttöön ottamansa termin tästä merkityksestä:

»meidän maailmamme kulttuureiden, ilmaisutapojemme ja inhimillisten elämänmuotojen rikkaan moninaisuuden kunnioittamista, hyväksymistä ja arvostamista. - - -

Ihmisoikeuksien kunnioittamisen periaatteen mukaisesti suvaitsevaisuuden osoittaminen ei merkitse yhteiskunnallisen epäoikeudenmukaisuuden sietämistä eikä omasta vakaumuksesta luopumista eikä sen heikentämistä.

Se merkitsee, että ihminen saa vapaasti pitää kiinni vakaumuksestaan ja hyväksyy sen, että toiset pitävät kiinni omastaan.

Se merkitsee sen tosiasian hyväksymistä, että ihmisillä, jotka ovat luonnostaan erilaisia ulkomuotonsa, asemansa, puhetapansa, käyttäytymismuotojensa ja arvojensa puolesta, on oikeus elää rauhassa ja olla sellaisia kuin ovat.

Se merkitsee myös, ettei kukaan saa väkisin tyrkyttää näkemyksiään toisille

Näkisin että nykyinen "suvaitsevaisuus" on täysin antiteesi tuolle UNESCO:n julistukselle.

He nimenomaan EIVÄT suvaitse noita julistuksessa mainittuja asioita, vaan yrittävät pakottaa omat näkemyksensä toisten kurkusta alas. He yrittävät pakottaa meidät sietämään sellaisia käytäntöjä, jotka koemme yhteiskunnallisena epäoikeudenmukaisuutena.
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

ruikonperä

Liityin tähän klubiin, että saan vihata. Ketä tai mitä, on vielä hakusessa mutta mennään tunteella.

---jatkoa sen verran että olen seurannut tätä palstaa pitkään ja nyt ilman sen suurempaa syytä päätin liittyä joukkoon.
Mikä on Valitun kansan osuus Euroopan tuhossa

Maxwell Smart

Ruikonperälle: Make love, not war.

Tänne ei vihapuheita kannata postata.
PS. Tämä on foorumi, ei klubi.
PPS. Rakkaudella, Max.

Micke

Tervetuloa kaikille uusille jäsenille!  :)

Nautiluseläin

[color=green]> Aikaisemmin äänestelin vaaleissa paljon Kristillistä Liittoa / Kristillisdemokraatteja, mutta puoluekantani on sittemmin vaihtunut melko vakaumuksellisesti Muutos 2011 -puolueeseen. Olen myös kristitty, ja uutta puoluekantaani auttaa kovasti se, että olen jo hyvän aikaa kannattanut uskonnollisten yhdyskuntien ja valtion eroa. <

tomkedooni,
sivustatukea täältä siirroillesi. Itsekin olen äänestänyt Kristillistä Liittoa / Kristillisdemokraatteja aikaisemmin. En niinkään puolueen ohjelman vuoksi vaan lähinnä kristillisten arvojen esilläpitämisen vuoksi. Näin siitäkin huolimatta, että jopa puolue itse korostaa olevansa vain poliittinen puolue eikä mikään hengellinen ryhmittymä - mikä on myös puolueen kehityskulussa ollut havaittavissa. Tunnen perustajajäsenen joka tänä päivänä on varsin pettynyt puolueen nykyisiin linjauksiin.

Itse olen ollut puolueen jäsen ja mukana toiminnassa, jopa niin, että ihan sisäpiirejä myöten olen voinut kairata näköalat.

Erosin puolueesta ja liityin Perussuomalaisiin. Eroni syyksi esitin, että Kristillisdemokraatit ovat aivan liian korrekti puolue kyetäkseen koskaan ottamaan esiin niitä maahanmuuttoon ja islamiin liittyviä näkökohtia, joita Jussi Halla-aho puolestaan on rohkeasti ottanut käsittelyyn. Näen jäsenyyteni Perussuomalaisissa - samoin kuin sen, että avoimesti olen Jussi Halla-ahon kannattaja - instrumenttina, jolla nimenomaan puolustan kristillisiä arvoja - isänmaata, joka on rakennettu kristillisten arvojen pohjalta.  

Kristittynä olen perehtynyt sekä kristinuskoon että monenlaisiin muihin suuntauksiin, joille yhteisnimeksi sopinee tuo kulunut, mutta kuvaava sana "eksytys". Soinin katolilaisuuden syvyyttä en tunne, mutta myönnän, että se arveluttaa. Siksi olenkin määritellyt itseni nimenomaan Halla-ahon kannattajaksi. En harrasta henkilöpalvontaa, mutta uskon, että se, miten Halla-aho on perehtynyt slaavilaisten kielten ja historian tutkimukseen, on avannut tien myös erilaisten kulttuurien tuntemukseen ja niiden arvopohjien tunnistamiseen.

Kristinuskoa vasten tarkasteltuna bysanttilaisuuden ja islaminuskon uhat näyttäytyvät mahdollisesti vielä räikeämpinä hänelle kuin ihmiselle, joka mahdollisesti ei kykene edes tunnistamaan sitä, miten nykyinen yhteiskuntajärjestyksemme täällä Suomessa pohjaa nimenomaan kristillisiin arvoihin.

HUOMIO:
Huomioithan, että sininen ja punaninen ovat moderaatiolle varattuja värejä.
-M.E
"Jyrki. Hyvä ja reilu kaverini Jyrki Katainen. Hän on hieno ihminen ja todellinen johtaja, jonka elämänarvot ovat kohdallaan. Oikeastaan aika hassua, että siilinjärveläinen savolainen ja kaksikielinen stadilainen ovat kuin samasta puusta veistettyjä."

Alexander Stubb Gloria-lehden haastattelussa (12/2010)

Phantasticum

Quote from: Nautiluseläin on 28.11.2010, 09:33:54
Kristinuskoa vasten tarkasteltuna bysanttilaisuuden ja islaminuskon uhat näyttäytyvät mahdollisesti vielä räikeämpinä hänelle kuin ihmiselle, joka mahdollisesti ei kykene edes tunnistamaan sitä, miten nykyinen yhteiskuntajärjestyksemme täällä Suomessa pohjaa nimenomaan kristillisiin arvoihin.

Ei kuulu tämän ketjun aiheeseen, mutta ihmettelen silti. Hippo väitti täällä ortodoksisen sivilisaation olevan meille vieras ja enemmän altis totalitaariselle yhteiskuntaelämälle. Sinäkin sanot omassa viestissäsi bysanttilaisuuden olevan jonkinasteinen uhka nykyiselle yhteiskuntajärjestykselle.

Tai sanot niin, että Halla-aho slavistina kykenee huomaamaan tämän räikeyden.

Mihin tämä oikein perustuu? Mitä tekemistä bysanttilaisuudella ja ortodoksisella kirkolla on totalitarismin kanssa?

Tom Kärnä

sivustatukea täältä siirroillesi. Itsekin olen äänestänyt Kristillistä Liittoa / Kristillisdemokraatteja aikaisemmin. En niinkään puolueen ohjelman vuoksi vaan lähinnä kristillisten arvojen esilläpitämisen vuoksi. Näin siitäkin huolimatta, että jopa puolue itse korostaa olevansa vain poliittinen puolue eikä mikään hengellinen ryhmittymä - mikä on myös puolueen kehityskulussa ollut havaittavissa. Tunnen perustajajäsenen joka tänä päivänä on varsin pettynyt puolueen nykyisiin linjauksiin.

Itse olen ollut puolueen jäsen ja mukana toiminnassa, jopa niin, että ihan sisäpiirejä myöten olen voinut kairata näköalat.

Erosin puolueesta ja liityin Perussuomalaisiin. Eroni syyksi esitin, että Kristillisdemokraatit ovat aivan liian korrekti puolue kyetäkseen koskaan ottamaan esiin niitä maahanmuuttoon ja islamiin liittyviä näkökohtia, joita Jussi Halla-aho puolestaan on rohkeasti ottanut käsittelyyn. Näen jäsenyyteni Perussuomalaisissa - samoin kuin sen, että avoimesti olen Jussi Halla-ahon kannattaja - instrumenttina, jolla nimenomaan puolustan kristillisiä arvoja - isänmaata, joka on rakennettu kristillisten arvojen pohjalta. 

Kristittynä olen perehtynyt sekä kristinuskoon että monenlaisiin muihin suuntauksiin, joille yhteisnimeksi sopinee tuo kulunut, mutta kuvaava sana "eksytys". Soinin katolilaisuuden syvyyttä en tunne, mutta myönnän, että se arveluttaa. Siksi olenkin määritellyt itseni nimenomaan Halla-ahon kannattajaksi. En harrasta henkilöpalvontaa, mutta uskon, että se, miten Halla-aho on perehtynyt slaavilaisten kielten ja historian tutkimukseen, on avannut tien myös erilaisten kulttuurien tuntemukseen ja niiden arvopohjien tunnistamiseen.

Lainasin nyt putkeen kirjoituksesi.

Kiitoksia sivustatuesta.

Itsekin äänestin kristillisdemokraatteja arvojen, en niinkään puolueen ohjelman takia. Ja lisäksi minusta oli kiva äänestää sellaista puoluetta, joka tuntui oikeasti oppositiomaiselta.

Olen siinä luulossa, että esim. muslimit ulkopuolisina paljon länsimaisia ihmisiä paremmin havaitsevat kristinuskon vaikutuksen länsimaiseen kulttuuriin.

Mitä tulee "bysanttilaisuuteen", niin minusta Itä-Rooma oli ihan hyvä asia, joten en hirveästi viitsisi ruveta sotimaan sinnepäin.   :)

En ole itse juurikaan minkään puolueen jäseniä ennen tuntenut, noh, paitsi yhtä Virheätä. Ja ukki oli sitä paitsi kepulainen.
-John Sheridan

dosed

Tervehdys!

Kirjoittelijana 23-vuotias AMK-opiskelija Satakunnasta. Kohtuu hitaasti nuivahtanut olen, vaikka tässä jo pari vuotta tullut seurattua maahanmuuttoon liittyvää keskustelua.

Teini-iän maailmanparantamishaaveet (voisi jopa sanoa että olin jonkinasteinen kukkahattu) alkoivat karista keväällä 2009, kun opiskelukaverini alkoi jatkuvasti jauhamaan kampuksella Hommasta ja maahanmuuton vaikutuksista. Alkuvaiheessa varmaan muistutin paljolti pöllöä, sillä sen verran tarmokkaasti tuli päätä pyöriteltyä kyseisen herran puheille, mutta tilanne muuttui kun sain hänen kauttaan käteeni Halla-ahon Scripta-kokoelman. Ei tarvinnut montaa tekstiä lukea läpi ennen kuin silmät alkoivat avautumaan ja siitä luonnollinen kehityssuunta oli tietenkin Hommaan tutustuminen.

Täällä foorumeilla olenkin sitten aikaani viettänyt enemmän tai vähemmän aktiivisesti jo vuoden ajan, mutta keskusteluun en ole pahemmin osallistunut. Alkuaikojen satunnainen lueskelu on kuitenkin edennyt siihen pisteeseen ettei aamua ei saa käyntiin kuin kahvilla ja edellisen illan / yön foorumipostauksien läpikäynnillä, joten ajattelin viimeinkin näin virallisesti esittäytyä.

MaisteriT

Quote from: dosed on 01.12.2010, 08:57:06
Tervehdys!

Tervetuloa!

Quote from: dosed on 01.12.2010, 08:57:06
Alkuaikojen satunnainen lueskelu on kuitenkin edennyt siihen pisteeseen ettei aamua ei saa käyntiin kuin kahvilla ja edellisen illan / yön foorumipostauksien läpikäynnillä, joten ajattelin viimeinkin näin virallisesti esittäytyä.

Mestari aiheuttaa riippuvuutta, kannattaa tarkkailla ettei homma vie opiskeluun tai ihmissuhteisiin tarkoitettua aikaa. Ei ole pelkkä vitsi.

Muuten on mukava lukea väkevää todistusta siitä, kuinka pelastus on oikeastaan meidän sydämessämme valmiina kunhan luemme Kirjoituksia ja Mestari pääsee puhumaan meille. Hetkonen, missäs se Homma-kultin säie olikaan?

Tinden

Quoteaamua ei saa käyntiin kuin kahvilla ja edellisen illan / yön foorumipostauksien läpikäynnillä

Tuttua on tuo.

Tervetuloa dosed ja muut uudet hommalaiset.

Aurelius

Hyvin samanlaisia ajatuksia. En tosin ole koskaan ollut minkään puolueen jäsen. Olen aiemmin äänestänyt kristillisiä, mutta nyt edellisissä vaaleissa Jussia. Näen nykytilanteen - en ainoastaan maahanmuuton, vaan muutenkin harjoitettavan globalisaatiokritiikittömän politiikan - vaarallisena suomalaisen yhteiskunnan tulevaisuuden kannalta. Kristillinen liitto on liian pieni ja liian kapeasti kristillinen puolue ratkaisemaan näitä ongelmia. Perussuomalaisilla on nähdäkseni laajempi näkemys siitä suunnasta, johon suomalaista yhteiskuntaa pitäisi viedä. Se ei rajoitu pelkkään seksuaalimoraaliin. Erityisesti pidän tärkeänä kansallisen itsemääräämisoikeuden ja kulttuurin korostamista, jossa on tilaa myös suomalaiselle luterilaisuudelle, omista vähäosaisista kansalasista huolehtimista, sekä realistista talouspolitiikkaa, jossa keskitytään ihmisten perustarpeisiin eikä moraalisäteilyprojekteihin.

Tom Kärnä

Quote from: Aurelius on 01.12.2010, 12:04:39
Kristillinen liitto on liian pieni ja liian kapeasti kristillinen puolue ratkaisemaan näitä ongelmia.

Entäs nykyinen Kristillisdemokraattinen puolue?     ;)
-John Sheridan

ruikonperä

Mulla on ollut kolme puoluetta, mitä en ikinä äänestäisi: RKP, Kristilliset ja Keskusta. Kaksi näistä on aika lähellä Persuja, ja mietinkin että olenko tekemässä huonon diilin, jos äänestän PS:ää.

dothefake

Olet, vain Muutoksen äänestäminen suo mielenrauhan.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

ruikonperä

Ok ;D ja onhan aina vihreää

ruikonperä

Lainasin nyt putkeen kirjoituksesi.

Kiitoksia sivustatuesta.

Itsekin äänestin kristillisdemokraatteja arvojen, en niinkään puolueen ohjelman takia. Ja lisäksi minusta oli kiva äänestää sellaista puoluetta, joka tuntui oikeasti oppositiomaiselta.

Olen siinä luulossa, että esim. muslimit ulkopuolisina paljon länsimaisia ihmisiä paremmin havaitsevat kristinuskon vaikutuksen länsimaiseen kulttuuriin.

Mitä tulee "bysanttilaisuuteen", niin minusta Itä-Rooma oli ihan hyvä asia, joten en hirveästi viitsisi ruveta sotimaan sinnepäin.   :)

En ole itse juurikaan minkään puolueen jäseniä ennen tuntenut, noh, paitsi yhtä Virheätä. Ja ukki oli sitä paitsi kepulainen.

Yksi syy miksi en äänestä minkään merkkistä "uskontopuoluetta" on, että uskonto ei mielestäni kuulu politiikkaan. Yksittäisen ihmisen uskomukset ovat tietty eri asia.

Tom Kärnä

Quote from: ruikonperä on 04.12.2010, 16:32:03
Yksi syy miksi en äänestä minkään merkkistä "uskontopuoluetta" on, että uskonto ei mielestäni kuulu politiikkaan. Yksittäisen ihmisen uskomukset ovat tietty eri asia.

En minäkään usko, että jonkin kirkko-, lahko- tai uskontokunnan olisi erityisen soveliasta juntata uskonnollisia näkemyksiään ja tavoitteitaan politiikkaan mukaan. Kullakin ihmisellä on silti jotkin näkemykset filosofisista ja maailmankatsomuksellisista asioista ja niitä tuskin voi erottaa yksittäisen ihmisen politiikanteosta.

Siinä että kristinusko kuitenkin perustuu Uuden testamentin kirjoituksiin, on se hyvä puoli, että sieltä ei löydy mitään erityistä poliittista ohjelmaa saatikka lainsäädäntöä, jota uskovien pitäisi ajaa politiikassa. Vanhasta testamentista löytyy toki Mooseksen laki, mutta se ei koske kristittyjä. Apostolien teoissa kerrotaan "kirkolliskokouksesta", jossa päätettiin kokonaan lopettaa Mooseksen lain koskeminen "pakanuudesta" elikkä juutalaisuuden ulkopuolelta kääntyneisiin.

Vanha testamentti on osa kristittyjen Raamattua yksinkertaisesti siitä syystä, että kristinusko nyt sattui syntymään juutalaista uskoa tunnustaneiden keskuudessa.
-John Sheridan

pelle12

Quote from: tomkedooni on 07.12.2010, 20:41:48

Siinä että kristinusko kuitenkin perustuu Uuden testamentin kirjoituksiin, on se hyvä puoli, että sieltä ei löydy mitään erityistä poliittista ohjelmaa saatikka lainsäädäntöä, jota uskovien pitäisi ajaa politiikassa. Vanhasta testamentista löytyy toki Mooseksen laki, mutta se ei koske kristittyjä. Apostolien teoissa kerrotaan "kirkolliskokouksesta", jossa päätettiin kokonaan lopettaa Mooseksen lain koskeminen "pakanuudesta" elikkä juutalaisuuden ulkopuolelta kääntyneisiin.

Ihmetyttää, miksi niin monelle krisityille (nimikristityistä puhumattakaan) ei näytä menevän kaaliin, että VT on VANHA testamentti, siis ei kristittyjä sitova. Nyrkkisääntönä voidaankin pitää: Mitä lahkolaisempi, sen enempi VT:tä ja Johanneksen ilmestystä. Johanneksen ilmestys UT:n puolellahan on ollut jo vanhan kirkon ajoista lähtien erittäin kiistanalainen (siis kuuluuko varsinaisesti UT:n kaanoniin vai ei), aivan kuten Jakobin kirje, jota Luther olkikirjeeksikin tituleerasi.

Gommi

Mitenköhän itseni esittelisin.

Olen entinen kukkahattutäti (vaikkakin mies). Osaan puhua englantia, venäjää ja mandariinikiinaa (sekä lukenut jotain ruottia lukiossa, juu, sitä ei lasketa), sekä sanoa että "terve, otan lasillisen punaviiniä" ainakin 20 kielellä.

Harrastan filosofiaa, kirjoitan siitä gradua tällä hetkellä. Tahdon siis sanoa tällä etten harrasta filosofiaan usein rinnastettavaa näennäistiedettä ja mystiikkaa, vaan ns. akateemista, analyyttista filosofiaa.

Periakateeminen, en osaa mitään käytännössä. Onneksi matemaattisten kaavojen kanssa kikkailu on niin hallussa että tietokonefirmoista löytyy aina töitä. Älkää silti ymmärtäkö väärin, en ole piinkova bisnesmies joka rypee rahoissa vaan nörtti, joka myy itsensä varmasti todella halvalla. Samantekevää, vapaus on tärkeämpää kuin kova palkka.

Olen ehkä hiukan erilainen nuiva. Olen samaan aikaan sairaalloisen kiinnostunut joka kulttuurista ja kielestä, mutta samaan aikaan myös erittäin torjuva kaikkea vihamielistä kohtaan. Rakastan venäläisiä ja kunnioitan kiinalaisia ja virolaisia, olen kiinnostunut Puolasta ja Ranskasta, Hollannista, Mongoliasta ja jopa Etelä-Afrikasta. Mutta...

Olen sitä mieltä että siinä vaiheessa kun leikkikentälle alkaa ilmestyä "suomalaset! painukaa vittu vittuun suomesta!!"-viestejä on aika tehdä jotain poliittisia päätöksiä. En tarkoita kristalliyötä vaan yksinkertaisesti kiintiöitä. Työtätekeviä ihmisiä Suomessa kaivataan aina, meillä on omastakin takaa liikaa pummeja. Mutta on tärkeää että ns. sosiaalinen maahanmuutto on vain ns. omantunnon hiljentäjä, ei tekijä, joka aiheuttaa todellista kulttuurillista värinää.  

ike60

Tervetuloa forumille, Gommi!

Quote from: Gommi on 07.12.2010, 23:03:19
Harrastan filosofiaa, kirjoitan siitä gradua tällä hetkellä. Tahdon siis sanoa tällä etten harrasta filosofiaan usein rinnastettavaa näennäistiedettä ja mystiikkaa, vaan ns. akateemista, analyyttista filosofiaa.

Filosofit sopivat tänne oikein hyvin. Hyvästä argumentoinnista tällä forumilla on ainainen pula, niin kuin kaikilla muillakin forumeilla. Anna vain mennä täysillä sinne minne todisteet ja logiikka osoittavat.

Ant.

Tervetuloa!

Quote from: Gommi on 07.12.2010, 23:03:19
Olen ehkä hiukan erilainen nuiva. Olen samaan aikaan sairaalloisen kiinnostunut joka kulttuurista ja kielestä, mutta samaan aikaan myös erittäin torjuva kaikkea vihamielistä kohtaan. Rakastan venäläisiä ja kunnioitan kiinalaisia ja virolaisia, olen kiinnostunut Puolasta ja Ranskasta, Hollannista, Mongoliasta ja jopa Etelä-Afrikasta.

Tästä rohkenen olla toista mieltä. Olet varsin tyypillinen nuiva. Maahanmuuttokriittisyys ei ole minkäänlaisessa ristiriidassa kiinalaisesta ruoasta pitämisen, arabian kielen opiskelun, Somalian historian tutkimisen tai vaikkapa moskeijoiden arkkitehtuurin ihailun kanssa.

Maahanmuuttokriittisyys ei tarkoita vieraiden kulttuurien ja kielien kaikinpuolista karsastamista. Maahanmuuttokriittisyys ei tarkoita sitä, että ettei enää voisi käydä kebabilla tai pitää Afrikassa matkustamisesta. Lienet siis myös tältä osin omiesi parissa.
Homma is the new black.

Kapakansuo

Moi vaan kaikille, täällä melko pitkän aikaa sitten Scriptasta nuivistunut, hyvän aikaa Hommaakin lukenut ja nyt rekisteröitynyt kaveri.

Liityin vihdoin Hommaforumille, koskan koen sen olevan merkittävä yhteiskunnallinen foorumi sekä keskimäärin lähellä itseäni. Olen herännyt mukaan maahanmuutto- ja sananvapauskeskusteluun ja toisinaan tuntuu, että haluan tuoda omia näkemyksiäni esille.

Suuren intohimoni musiikin lisäksi olen aina ollut kiinnostunut politiikasta, jota pyrin seuraamaan tiiviisti. Seuraavissa eduskuntavaaleissa antamassani äänessä lukee luultavasti perussuomalaisen ehdokkaan numero.

Olen ylioppilas ja kohta alkavan varusmiespalveluksen jälkeen toivottavasti jonkin mielenkiintoisen alan opiskelija. Ajatusmaailmaltani koen olevani agnostikko.

Turjalainen

En ole vilkaissutkaan tätä ketjua muutamaa sivua enempää, ja huomasin ainakin kolme ex-krideä täällä. No, allekirjoittanut on neljäs. Montakohan meitä on?

Olen tosin jo ns. veteraani-persu ja veteraani-nuiva, sillä lähdin KD:stä jo yli viisi vuotta sitten.
"Sotilaspapin puheen jälkeen koko miesjoukko seisoi hiljaisena pidätellen tunnevyöryä. Siellä täällä pari liikutuksen kyyneltä tipahteli rynnäkkökiväärin kylmälle teräkselle, valuen siitä asetta puristavalle kädelle ja tippuen lopulta maahan - isiltä perittyyn ja isien verellä lunastettuun maahan"

ike60

Tervetuloa forumille, Kapakansuo!

Quote from: Kapakansuo on 08.12.2010, 03:31:22
Moi vaan kaikille, täällä melko pitkän aikaa sitten Scriptasta nuivistunut, hyvän aikaa Hommaakin lukenut ja nyt rekisteröitynyt kaveri.

Liityin vihdoin Hommaforumille, koskan koen sen olevan merkittävä yhteiskunnallinen foorumi sekä keskimäärin lähellä itseäni. Olen herännyt mukaan maahanmuutto- ja sananvapauskeskusteluun ja toisinaan tuntuu, että haluan tuoda omia näkemyksiäni esille.

Itsekin olen sitä mieltä että tämä on yksi tämän hetken merkittävimpiä poliittisia keskusteluforumeita Suomessa. Tuo ihmeessä omat näkemyksesi esille - tänne mahtuvat kaikki asialliset näkemykset ja jokunen vähän epäasiallisempikin...