News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Yleinen esittäytymisketju

Started by Pöllämystynyt, 04.01.2009, 03:15:31

Previous topic - Next topic

Tragedian synty

^^ Jotain tuollaista olisin minäkin voinut sanailla kahdeksan vuotta sitten, kun olin vielä tuore hommalainen, ihan humanistisia yliopisto-opintoja myöten. Mutta vuosien karttuessa minusta tuli kyyninen ja apaattinen, kun kaikki into- ja kunnianhimot paloivat loppuun. Se voi olla edessä sinullakin. Mikään ei ole horjuttanut sitä käsitystäni, että viisaus ja kyynisyys ovat yksi ja sama asia, jolle ei edes pitäisi olla noita kahta eri sanaa.
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

Tavan

Quote from: Tragedian synty on 09.01.2021, 22:14:30
^^ Jotain tuollaista olisin minäkin voinut sanailla kahdeksan vuotta sitten, kun olin vielä tuore hommalainen, ihan humanistisia yliopisto-opintoja myöten. Mutta vuosien karttuessa minusta tuli kyyninen ja apaattinen, kun kaikki into- ja kunnianhimot paloivat loppuun. Se voi olla edessä sinullakin. Mikään ei ole horjuttanut sitä käsitystäni, että viisaus ja kyynisyys ovat yksi ja sama asia, jolle ei edes pitäisi olla noita kahta eri sanaa.

^Jeesus oli ja on erittäin viisas, mutta hän ei ole kyyninen eikä apaattinen. Väittäisin, että viisaus ilman kyynisyyttä on tavoitettavissa vain kristusta seuraamalla.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Lalli IsoTalo

Tervetuloa, @Kristian IV!

Quote from: Kristian IV on 09.01.2021, 21:35:54
Arvostan tietoa yli kaiken, tavoitteena olisi jonain päivänä ymmärtää maailmasta ja ihmisyydestä niin paljon, että pystyisin toimimaan valtiomiehenä.

Hyvä tavoite! Kannattaa kuitenkin muistaa, että politiikka on aika mätä scene kaikenkaikkiaan. Pahinta siellä eivät ole toisten puolueiden huijarit. He eivät ole kilpailjoitasi, joten sinun äänesi eivät ole heiltä pois. Heistä saattaa jopa saada yhteistyökumppaneita. Kilpailijoitasi ovat saman puolueen ehdokkaat. Ts, parhaat kaverisi omasta puolueestasi ovat pahimpia vihollisia mitä tulee äänestäjien suosion hankkimiseen.
^^^
Politiikassa ei kannata teeskennellä, koska ihmiset kyllä havaitsevat sellaiset vibat. Kannattaa olla oma itsensä, mutta kuitenkin löytää oma ekologinen lokero (niche) oman puolueen sisällä, jossa ei ole liikaa kilpailua. Poliittista kenttää voi ajatella suona, jonka reunoilla pysyy pinnalla. Sen suon reunalta kannattaa yrittää löytää oma paikkansa, jossa ei ole liikaa tungosta. Jos yrität olla kaikkea kaikille, et ole kenellekään mitään, ja uppoat keskelle suota. Jos kaikille kumartaa, pyllistää kaikille.
^^^
Valehdella ei kannata, mutta myöskään - etenkään politiikassa - ei pidä kertoa kaikkea, eikä etenkään sitä mitä ei kysytä, paitsi jos se on tarpeen. Ja kuten olet huomannut sinun ei tarvitse vastata siihen mitä toimittaja kysyy, koska ne antavat yleensä kaksi vaihtoehtoa: kuppa vai tippuri? Sanot vaan, että purppurainen prinssini on palkittu Suomen puhtaimmaksi.
^^^
Poliittisen uran myöhemmin voit aloittaa vaikka ilmoittautumalla oman alueesi sopivan poliitikon vaaliavustajaksi. Kannattaa kuitenkin miettiä 99 kertaa julkipersuksi ryhtymistä, koska se on stigma joka seuraa sinua loppuelämäsi. En pyri politiikkaan, mutta olen taustalla avustanut PS:n tärkeimpiä politiikkoja kohta 10 vuotta. En ole julkipersu enkä persu muutenkaan, vaan kansallismielinen. Suurin osa ystäväpiiristäni ei tiedä poliittisia mielipiteitäni, mutta jos tietäisivät, kauhistuisivat, koska elävät YLEn uutisten demonisaatiopropagandan varassa.

QuoteHenkilönä olen yhä aika lapsellinen ja erittäin hyväuskoinen.

Ja täällä Hommalla tuo hyväuskoisuus saattaa karista sen verran, että valtiomieshommatkin onnistuvat.  :D
^^^
Ja naisista sen verran, että vielä löytyy niitäkin naisia, jotka eivät arvosta ns. pelimiehiä, vaan haluavat itselleen hyvän, luotettavan miehen, sellaisen jonka sielua maailma ei ole vielä turmellut.
^^^
Naiset pitävät miehistä joilla on hyvä itsetunto, joten hanki sellainen.
^^^
Naisten kanssa kannattaa keskustella asioita aina etukäteen, eikä olettaa mitään, koska naiset ja miehet käyttävät ihan eri logiikkaa. Älä luota siihen, että kaikki naiset ovat sellaisia kuin Homman naiset, jotka ovat monella tavalla ainutlaatuisia, ja aika hottiksiakin!
^^^
Keskustelu naisen kanssa ei aina ole verbaalista. Naisten ei-verbaalista viestintää oppii kyllä oppii lukemaan, ja verbaalista viestintää tulkitsemaan. Joo, sitä ei pidä tulkita miehen logiikalla, koska silloin mennään metsään.

Naisen puhetta pitää tulkita naisen logiikalla. Mulla ei siinä suhteessa ole ollut ongelmia, koska mulla on naisen tunne-elämä!!!   Ha ha ha!!! :P Mutta 100% hetero silti olen.
^^^
Kas niin, Kristian! Nyt olet valmis astumaan tähän julmaan maailmaan ja menestymään siellä! Siitä tulee hieno matka!  :D :D :D
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Muhmutti

Moro morjens, luikurin luta, huh hah hei, rommia pullo ja viis oli neljä. Olen Kommunisti-Muslimin seuraaja. Edeltäjäni kypsyi aikoinaan tähän forumiin enkä ole varma, etteikö minullekin voisi käydä joskus silleen. Olen täällä päivän kerrallaan ja unelmoin paremmasta huomisesta. En pidä itseäni hirveän nuivana, vaan pyrin kulkemaan konservatiivista keskitietä. Harrastuksistani tämänhetkisenä ykkösenä on japanialainen animaatio & musiikki. Seuraavana on Formula1. Moni varmaan funtsii, että ei noin voi olla, mut kyl se vaan silleen on. Kannatan aina japanialaista valmistajaa, kuten Hondaa.

Toivottavasti tämä visiittini kestää pidempään kuin edeltäjäni visiitti. Hommalaisista IRL tunnen toveri Kim Evil-666. Hänen kanssaan tuli vietettyä koirojen kanssa tovi jos toinenkin. Unohtumattomia hetkiä Luukissa. Muita hommalaisia minulla ei ole vielä kunnia tuntea, mutta parempi yksi kuin ei mitään. Kuitenkin iso tervehdys uusille ja wanhoille hommalaisille ja mukava tutustua.

Mäyräkoira

Quote from: Lalli IsoTalo on 09.01.2021, 22:52:27

Ja naisista sen verran, että vielä löytyy niitäkin naisia, jotka eivät arvosta ns. pelimiehiä, vaan haluavat itselleen hyvän, luotettavan miehen, sellaisen jonka sielua maailma ei ole vielä turmellut.
^^^
Naiset pitävät miehistä joilla on hyvä itsetunto, joten hanki sellainen.

.............

Naisen puhetta pitää tulkita naisen logiikalla. Mulla ei siinä suhteessa ole ollut ongelmia, koska mulla on naisen tunne-elämä!!!   Ha ha ha!!! :P Mutta 100% hetero silti olen.
^^^
Kas niin, Kristian! Nyt olet valmis astumaan tähän julmaan maailmaan ja menestymään siellä! Siitä tulee hieno matka!  :D :D :D

Naiset pitävät miehistä joilla on joku kolmesta seuraavasta ominaisuudesta. Rahaa, valtaa tai mies on alfauros. Poikkeus vahvistaa säännön, eli mä en sovi mihinkään noista. He he!!!.. no neljäs asia voisi olla äly.  Jos sulla on Kristian älliä, niin pian voit antaa sille blondille, josta haaveilet, niin älliä ja kukkia...   8)
"Republikaaninen puolue on kuollut."

-Jari Himanen, sekä myös moni muu.

Talvetar

Tervehdys vaan kaikille. Olen juuri 30 vuotta (menikö se raja tosiaan rikki, en voi uskoa vieläkään :o?) täyttänyt nainen. Hommaa olen lueskellut paljon vuosien mittaan ja poliittisesti aktiivinen perussuomalaisten äänestäjä. Nyt päätin itsekin osallistua keskusteluun täällä.

F1nka

Tottelematon tieto aktivismissa

Viimeinen linja

Uusi kaveri liittyy joukkoon, hommaa olen lukenut kauan ja kokoajan ollut että pitäisikö...
Nyt sitten piti, tämä on ollut etenevä prosessi minun kohdalla ja siinä vahvana vaikuttajana henkilö jota kutsutaan "mestariksi". Voi olla kulunut läppä mutta minulle hän on juuri sitä: mestari. Kaikki mitä hän on sanonut on jollain aika välillä toteutunut ja nyt kun alkoi nämä puukkohipat myös Suomessa mietin että nyt riittää.
Tulin mukaan.
Olen peruskaveri, perheellinen ja töissä käyvä. Pelkään vain suuresti mihin maamme on menossa, kannatan tervettä maahanmuuttoa mutta en halua sitä ainesta mitä tänne on tullut ja joidenkin toimesta haalittu.

Pallopääkissa

Moro!

Kirjoitan tänne ekan kerran. Muistan kuulleeni sanan Hommaforum ekan kerran keväällä 2009. Olisiko ollut eurovaalien aikaan. En kuitenkaan noteerannut sitä mitenkään, enkä ottanut selvää mikä on Hommaforum. Muistan lukeneeni Hommaa ekan kerran vuonna 2010. Siitä alkaen olen lukenut Hommaa joskus useammin, joskus harvemmin. Nyt päätin rekisteröityä. Veikkaan että jatkossakin pääosin luen muiden viestejä, ja harvemmin kommentoin.

Ehkä mä jatkan esittelyä myöhemmin lisää paremmalla ajalla. Siinä sitten vähän tarkempi tarina miten päädyin nuivaksi.

Mukavaa launtaita! 🍺

PS. Jäsennumero 16347 tarkoittaa että täällä on ollu melko moni mua ennen.
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

Emo

@Pallopääkissa

Tervetuloa! Kiitos tiedosta, että meillä on joku numerokin itse kullakin. Aina oppii uutta.
Mistä voin tsekata mikä mun numeroni on?

Mikä on pallopääkissa? Viittaako se johonkin henkilöön? 😳😄

Tragedian synty

Quote from: Emo on 18.09.2021, 20:45:55
Kiitos tiedosta, että meillä on joku numerokin itse kullakin. Aina oppii uutta.

Numerosi on 7489. Sen näkee profiilin verkko-osoitteesta, mutta näköjään kukaan ei näe omaa numeroaan. (Liittyy kai siihen, että softa tunnistaa vähemmälläkin kirjautuneena olevan tunnuksen.) Mutta jos katsot omat kirjoituksesi, näet numerosi verkko-osoitteen lopusta, jossa se identifioi juuri sinun tunnuksesi erilleen kaikista muista. Kokeile muuttaa osoitteen neljä viimeistä numeroa sarjaksi 7269, niin saat minun kirjoitukseni näkyviin.

Numero on siis järjestysnumero: kuinka mones foorumille luotu tunnus. Hommaforum Admin on numero 1. Jäseniä on laskurin mukaan 11 384, ja erotus (4 963) tarkoittaa, kuinka monta tunnusta on poistettu tai tällä hetkellä bännättynä. Jostain kumman syystä bännätyt poistuvat jäsenluettelosta.

Pallopääkissa

Ylempänä ehdittiin vastata tuohon. Se "jäsennumero" on järjestysnumero joka kuvaa kuinka mones on ollut kun on liittynyt.

@Emo Pallopääkissa tulee varmaan siitä kun olen kissafani. Tykkään siitä jos kissalla on pyöreä pää.
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

Tunkki

^^styxhexenhammer666:lla on erinomaisen pallopäisiä katteja kaksi :)

SoldiersOfOdin

Tervehdys.

Päätimme avata tännekin virallisen tilin.
Ylläpito voi tarkistaa tilin aitouden rekisteröintisähköpostin perusteella.

Lähinnä ajattelimme kommentoida erilaisia tapahtumia ja mielenosoituksia, ja niihin osallistumista ja osallistumatta jättämisiä.

Toinen syy on se, että Twitter syystä tai toisesta sulki virallisen tiedotustilimme.
Syyksi annettiin jokin epämääräinen "Twitterin sääntöjen rikkominen".
Ilmoituksessa annettiin mahdollisuus valittaa päätöksestä, mutta valitukseemme ei ole useista pyynnöistä huolimatta vastattu mitään.
Sulkemisesta valitettiin 27. Maaliskuuta.

Saatamme myös oikoa valeuutisia meistä, Soldiers of Odinia koskevassa ketjussa.

Tilillä on enemmän kuin yksi kirjoittaja.

Unpleasantly

Moi ja kiitos pääsystä foorumille. Voin sen verran kertoa itsestäni, että olen pian keski-ikää lähestyvä naisihminen. Halusin tulla foorumille, koska lukemani perusteella käytännössä missään muualla kuin täällä ei voi vapaasti keskustella maahanmuutosta kriittisesti ilman, että kokee joutuvansa leimatuksi tai lytätyksi.

Pidän etenkin naisen asemaa ja heidän oikeuksiaan tärkeänä.
Radikaalifeminismi 👊
Naiset ratin taakse, ei takapenkille!
Nainen on perheen pää, ei kaula!
Valta naisille 👊
Sekasyönti ideologisista syistä 👏
Patriarkaalisuus historiaan!
R-e-s-p-e-c-t, find out what it means to me 😘

ämpee

Quote from: Emo on 18.09.2021, 20:45:55

Laittaa hiiren liikutteleman nuolen nimen päälle niin alareunaan vasemmalle ilmestyy teksti https://hommaforum.org/index.php?action=profile;u=kyseisen henkilön järjestysnumero.
Toimii omankin nimen kohdalla.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Totti

Quote from: Unpleasantly on 23.05.2022, 18:41:49
Moi ja kiitos pääsystä foorumille. Voin sen verran kertoa itsestäni, että olen pian keski-ikää lähestyvä naisihminen. Halusin tulla foorumille, koska lukemani perusteella käytännössä missään muualla kuin täällä ei voi vapaasti keskustella maahanmuutosta kriittisesti ilman, että kokee joutuvansa leimatuksi tai lytätyksi.

Tervetuloa!

Homma voi välillä olla hieman tuulinen ja asenteet toisinaan jyrkät. Ei kuitenkaan kannata sen antaa lannistaa vaikka välillä tuntuu, että olisi keskellä myrskyä, mielipiteitä kun on monenlaisia. Homman merkittävin etu lienee se ettei täällä juurikaan tule simputetuksi pihalle kuten monilla muilla palstoilla vaikka mielipiteet menisivät ristiin.   :)
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Huolestunut Kansalainen

Tervetuloa vaan. Tulet ehkä nopeasti huomaamaan että foorumilla on vallalla käsitys jonka mukaan nainen on viettiensä vietävä ja tunteidensa orja, ja että nainen voi ajatella oikein vain jos ajattelee ns. "nuivasti". Keskustelua täällä kyllä on ja lyttääminenkin tapahtuu aivan eri syistä.
Mursu: "Siis vertaatko ihan tosissasi sitä, että amerikkalaiset lopettivat toisen maailmansodan atomipommeilla säästäen siten satojen tuhansien elämän siihen, että natsit murhasivat miljoonia juutalaisia ja valloittivat noin kymmenen itsenäistä valtiota?"
Kekkeruusi: "Kyllä se on täysin oikeudenmukainen näkemys."

Aukusti Jylhä

Quote from: Huolestunut Kansalainen on 23.05.2022, 21:09:50

Tervetuloa vaan. Tulet ehkä nopeasti huomaamaan että foorumilla on vallalla käsitys jonka mukaan nainen on viettiensä vietävä ja tunteidensa orja, ja että nainen voi ajatella oikein vain jos ajattelee ns. "nuivasti". Keskustelua täällä kyllä on ja lyttääminenkin tapahtuu aivan eri syistä.

Näinhän se menee. Toki se, mitä nuiva ajattelu tarkoittaa, voi olla aika kirjava käsite.

Sukupuolilla on ominaisuuksia. Toisilla toisia ja toisilla toisia, mutta siksi meidän onkin tarkoitus pariutua, että ihminen pääsisi täyteen loistoonsa. Viisas ihminen tämän ymmärtää, eikä ala sotimaan ikiaikaisia totuuksia vastaan.

Tervetuloa @Unpleasantly !

Maahanmuutosta jos haluaa puhua realistisesti, niin Homma on se paikka. Muut poliittiset aiheet sitten jakavatkin kirjoittajia kuten muuallakin, eikä konsensusta löydy täikammallakaan. EU on lisännyt kannatustaan, näin esimerkkinä, kun ennen se oli yksiselitteisesti paha.
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Charlie

Tulet ehkä nopeasti huomaamaan että foorumilla on vallalla käsitys jonka mukaan nainen on viettiensä vietävä ja tunteidensa orja, ja että nainen voi ajatella oikein vain jos ajattelee ns. "nuivasti". Keskustelua täällä kyllä on ja lyttääminenkin tapahtuu aivan eri syistä.
Lähinnä @Tavan taitaa ajatella niin. Valtava enemmistö täällä ajattelee että ihminen ylipäätään ajattelee nuivasti tai on väärässä.* Se on luonnolista, koska sen ajatuksen päälle koko paikka on rakentunut.

* Refugee Hospitality Clubin ynnä muiden vastaavien mamupatjat tietty oma kapea poikkeuksensa: he ilmiselvästi ajattelevat näitä asioita ensisijaisesti alapäällään. Sitä ei käy kiistäminen eikä kierteleminen.

migri

Se on sinun näkökantasi. Samanlainen kuin sinun käsityksesi siitä että dementikko Biden on jenkkien paras koskaan presidentti. Joko idolillasi on mennyt 1,5 miljoonan laittoman maahantulijan raja rikki? Ehkä kannattaisi jättää nuo yleistyksesi tekemättä, varsinkaan kun et ole mikään koko foorumin äänitorvi. Sanan loppuosasta tietty voidaan olla samaa mieltä.

@Unpleasantly Tervetuloa foorumille! Ihan saman syyn vuoksi täällä on moni, minä mukaanluettuna. Sensuuri tuntuu vaan pahentuvan samoin kuin "cancel culture". Pientä toivonkipinää on Twitterin kohdalla mutta jenkeistä on tulossa koko ajan vain pahempaa trendiä. Samoin EU on päässyt jo laukalle.
I haven't seen democrats this mad since Republicans freed their slaves.
"Just because you're offended, doesn't mean you're right" - Ricky Gervais

Morsum

Luin oman vanhan esittelyn vuosien takaa ja paljon on muuttunut. Voisi sanoa, että olen jopa järkiintynyt.

Tunnistan myös, etten kehdannut myöntää olevani rasisti tuossa esittelytekstissä.

Minusta on tullut tervettä sosialismia kannattava henkilö. Kannatan vahvasti EU:n yhdentymistä, ACAB, BLM, LGBTQ, scifi ja pelaaminen ovat lähellä sydäntä.
LGBTQ, harajukufashion, rainbowfashion, BLM, ACAB, NATO,
https://www.instagram.com/morsumi/

pienivalkeapupu

Quote from: Morsum on 24.05.2022, 08:28:00
Luin oman vanhan esittelyn vuosien takaa ja paljon on muuttunut. Voisi sanoa, että olen jopa järkiintynyt.

Tunnistan myös, etten kehdannut myöntää olevani rasisti tuossa esittelytekstissä.

Minusta on tullut tervettä sosialismia kannattava henkilö. Kannatan vahvasti EU:n yhdentymistä, ACAB, BLM, LGBTQ, scifi ja pelaaminen ovat lähellä sydäntä.
Mitä sitten teet tällaisella mamu-, EU- ja talouskriittisellä palstalla? Yrität kenties käännyttää meitä hompansseja (#lievääsarkasmia)?
"Luulen, että pääsääntöisesti, kirjoitukseni ovat totta."

"Minun täytyy toimia epävarmuudessa, vaikkei minulla aina ole kaikkea informaatiota ja tietoa."

n.n.

Quote from: Morsum on 24.05.2022, 08:28:00

Tästä prosessista olisi mielenkiintoista kuulla jossain ketjussa. Mukava kuulla, että mielipiteitä on laajasti edustettuna täällä.
"Jos olet aina ollut sitä mieltä, että sääntöjen tulee kohdella kaikkia samalla tavalla ja kaikkia tulisi arvioida samoilla kriteereillä, sinua olisi pidetty 60 vuotta sitten radikaalina, 30 vuotta sitten liberaalina, mutta tänä päivänä rasistina." -Thomas Sowell

Unpleasantly

Kiitos tervetulotoivotuksista! Rankkakin dialogi on ok, kunhan homma pysyy asiallisena. Kannatan sitä ajatusta, että voidaan olla yksimielisesti eri mieltä asioista. Näin naisena ajattelen, että omasta kulttuurista olevan miehen kanssa oleminen on helpointa, enkä ole liian naiivi kauniille lupauksille. Kuka tahansa osaa puhua korulauseita.
Radikaalifeminismi 👊
Valta naisille 👊

ikuturso

Quote from: Unpleasantly on 24.05.2022, 10:46:39
Kiitos tervetulotoivotuksista! Rankkakin dialogi on ok, kunhan homma pysyy asiallisena. Kannatan sitä ajatusta, että voidaan olla yksimielisesti eri mieltä asioista. Näin naisena ajattelen, että omasta kulttuurista olevan miehen kanssa oleminen on helpointa, enkä ole liian naiivi kauniille lupauksille. Kuka tahansa osaa puhua korulauseita.

Legenda kertoo (en muista onko Matti-leffassa), että Matti Nykänen osasi parhaan korulauseen. Räjäytti Coupe-Mazdallaan snagarille, avasi ikkunan ja sanoi: "Moi, mä oon Matti Nykänen. Lähteeks joku kyytiin?". Aina löytyi kyytiläisiä. Tämän tarinan kertoi vaajakoskelainen ex inttikaverini, joka hengaili samoilla kulmilla Nykäsen kanssa.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Unpleasantly

Quote from: ikuturso on 24.05.2022, 12:46:19
Quote from: Unpleasantly on 24.05.2022, 10:46:39

Legenda kertoo (en muista onko Matti-leffassa), että Matti Nykänen osasi parhaan korulauseen. Räjäytti Coupe-Mazdallaan snagarille, avasi ikkunan ja sanoi: "Moi, mä oon Matti Nykänen. Lähteeks joku kyytiin?". Aina löytyi kyytiläisiä. Tämän tarinan kertoi vaajakoskelainen ex inttikaverini, joka hengaili samoilla kulmilla Nykäsen kanssa.

-i-

Heh, aika hyvä.  ;D

Radikaalifeminismi 👊
Valta naisille 👊

Tragedian synty

Tänään on kulunut 12 vuotta Nuivan vaalimanifestin julkaisusta. Se oli minun elämässäni poliittis-ideologisten asioiden kannalta varsin merkittävä tapaus, ja merkkipäivän kunniaksi päätin tuoda vähän eloa yleiseen esittäytymisketjuun kirjoittamalla kahdesta suosikkiaiheestani: yhteiskuntafilosofisista asioista sekä minusta itsestäni. Viime aikoina olen tullut väitelleeksi eräiden tiettyjen muiden kanssa paljon siitä, mitä kansallismielisyys ja konservatiivisuus oikeastaan edes ovat ja mihin yhteiskunnallisiin päämääriin niitä tunnustavien ihmisten tulisi pyrkiä. On ehkä paikallaan kertoa, mihin minun näkemykseni perustuvat.

Aluksi vähän siitä taustasta, jonka päälle ajatteluni on rakentunut. Perhetaustani on keskiluokkainen, lapsuuteni ja nuoruuteni asuin yksikulttuurisessa itähelsinkiläisessä puutarhakaupunginosassa. Molemmat vanhempani ovat sukujensa ensimmäiset ylioppilaat ja kokeneet omassa elämässään sosioekonomisen nousun. Heidän maailmankuvansa vakiintuivat 1980-luvulla, jolloin vihreä liike oli uusia tuulia ummehtuneeseen poliittiseen kulttuuriin tuova tulokas. He ovat tietääkseni aina äänestäneet Vihreitä, ja heille maailman suuri konflikti on demokratian ja ihmisoikeuksien voittokulku kommunismin romahdusvaiheessa. Jälkeenpäin he eivät ole vaivautuneet miettimään, onko silloin valtavirtaan noussut ideologinen suuntaus yhä hyvällä asialla vai kenties rappeutunut seuraavaksi ummehtuneeksi ja yhteiskunnallista kehitystä vahingoittavaksi taistolaisuudeksi. Minulla, joka synnyin heti kylmän sodan päättymisen jälkeen, ovat aivan erilaiset sukupolvikokemukset ja niiden tuottama maailmankuva.

Olen luonteeltani vastarannankiiski: hyvin usein tunnen vaistomaista halua olla eri mieltä muiden kanssa. Vaikka se antaa minulle tiettyä vastustuskykyä kaikenlaista aivopesua vastaan, ihan aukoton immuniteetti se ei ole. Kun olin peruskoulun yläasteella (kouluvuodet 7–9 vuosina 2005–2008), Suomi nautti vahvasta noususuhdanteesta, joten oli varaa ns. "ensimmäisen maailman ongelmiin". Erityisesti muistan, miten ympäristöhysteriaa tuputettiin aivan joka tuutista. Esimerkiksi kuvaamataidon tunnilla piti tehdä ilmastoaiheinen juliste. Monien muiden nuorten tavoin opin pitämään itsestäänselvyytenä, että Suomen ongelmat rajoittuivat vain ja ainoastaan ilmastonmuutokseen, saasteisiin, luontokatoon ja sen sellaisiin. Luontorakkaana ihmisenä omaksuin kyseisen käsityksen ja politiikassa pidin tietenkin Vihreistä. Kaikkia muita puolueita pidin ahneina ja materialistisina, sellaisina jotka ovat valmiit myymään luontoarvot rahasta. Taloudelliset, demografiset ja turvallisuuspoliittiset riskit olivat joko menneen talven lumia tai täysin vaiettuja asioita.

Jossain vaiheessa vuoden 2006 presidentinvaalien ja vuoden 2007 eduskuntavaalien välillä koin ensimmäisen poliittisen heräämiseni. En muista, miten ja miksi se tapahtui, mutta sen jälkeen suhtauduin Vihreisiin kielteisesti ja mielsin itseni oikeistokonservatiiviksi. Puolueista eniten pidin Kristillisdemokraateista, mutta koska en vielä ollut äänioikeutettu, en kokenut tarvetta vakavasti harkita puoluekantaani. Pidin itseäni myös isänmaallisena, mutta se ei ollut sama asia kuin nykyaikainen kansallismielisyys. Demografiset riskit olivat täysin poissa yleisestä keskustelusta, enkä minä omin neuvoin havahtunut siihen, miten kehitysmaalaisten muutto Eurooppaan on tuhoisa ilmiö. Siksi kannatin jonkinlaista maailmanparannusta, koska tietenkin oli parempi, jos maailmasta tuli parempi.

Toisen poliittisen heräämisen koin toukokuussa 2010, jolloin olin 18-vuotias. Silloin luin Jussi Halla-ahon blogin ja havahduin kauheaan totuuteen. Minä oikein vihastuin siitä kohtalosta, jonka poliitikot ovat Suomelle valinneet. Reaktioni oli ideologinen radikalisoituminen, joka otti muodon samankaltaisena nationalismina kuin mitä olen Sinimustassa Liikkeessä kritisoinut. Se oli 18-vuotiaan lukiolaisen vastareaktio, joka perustui haluun tehdä kaikki toisin kuin valtavirta, ei mihinkään tarkasti mietittyyn näkemykseen siitä, millainen on hyvä yhteiskunta ja miten siihen kannattaa pyrkiä. Nuiva vaalimanifesti sai minut innostumaan, mikä näkyi eduskuntavaaleihin asti kestäneenä vaalikuumeena, jossa suurella innolla kannatin Perussuomalaisia. Kun ensimmäisen kerran pääsin äänestämään, äänestin Jussi Halla-ahoa, ja koin osallistuvani johonkin paljon itseäni suurempaan.

Elämäni radikaalissa vaiheessa pidin hauskaa väittelemällä koulukaverieni kanssa, sittemmin kirjoittamalla tälle foorumille juttua, jonka tasoista en ole enää vuosiin kehdannut kirjoittaa. Menin opiskelemaan yliopistoon, jossa humanistis-yhteiskuntatieteelliset opinnot eivät olleet kovinkaan kiehtovia, mutta kyllä niiden vuoksi jonkin verran viisautta kerääntyi korvieni väliin. Ratkaiseva asia kuitenkin oli, kun vuonna 2014 eli 22-vuotiaana löysin uudenlaisen auktoriteetin, jonka kirjoitukset tekivät minuun suuren vaikutuksen. Hän on Eliezer Yudkowsky, yhdysvaltalainen itseoppinut tekoälytutkija, joka kirjoittaa rationaalisesta ajattelusta. Hänen tekstejään lukiessani ajattelin samalla tavalla kuin Halla-ahon tekstejä lukiessani, että hän ajattelee juuri kuten minä, mutta laittaen sanoiksi sellaiset ajatukset, joita en itse osannut muotoilla.

Rationaalisen ajattelun löydettyäni radikaali vaiheeni alkoi loppua. Koska minulla on sekä sydän että aivot, olin (Winston Churchillia mukaillen) nuorena radikaali ja vanhempana konservatiivi. Kun ymmärsin, miten yhteiskunta toimii tai ainakin miten se todellakaan ei toimi, minulle alkoi hahmottua reitti kohti käytännössä mahdollista ideologista päämäärää. Samalla tein merkittävän oivalluksen, että rationaalisuus on ihmisessä huomattavasti tärkeämpi ominaisuus kuin ideologia.

Niinpä voin luetella yhteiskunnallisen ajatteluni todelliset perusteet, jotka menevät paljon syvemmälle kuin kansallismielisyys, konservatiivisuus ja oikeistolaisuus. Ne ovat seuraavat:

• Kriittisyys. Olen aina tarkkana virheiden ja heikkouksien varalta ja haluan korjata ne.
  • Rationaalisuus. Toimin aina järjellä enkä tunteella, vaadin johdonmukaisuutta.
  • Realismi. Hyväksyn totuuden sellaisena kuin se on, en kapinoi sellaisia totuuksia vastaan, joista en pidä.
  • Skeptisyys. Olen aina epäileväinen ja asetan kyseenalaiseksi informaation ja sen tuottajan.
  • Pragmaattisuus. Korostan käytäntöä yli kaikenlaisten teorioiden, en luota poliittisiin toimijoihin, joilla ei ole toimivaa keinovalikoimaa päämääriensä saavuttamiseen.
  • Terve pessimismi. Varaudun epäonnistumisiin ja arvaamattomiin vastoinkäymisiin.
  • Kyynisyys. Oletan ihmisen olevan pohjimmiltaan viheliäinen, ahne ja itsekäs olento, joka on valmis käyttämään vilpillisiä keinoja saavuttaakseen haluamansa.
Nämä perusteet ovat ikään kuin kivijalka, jonka päälle ideologiani on rakentunut. Tärkein ideologinen periaate on utilitarismi, kansallisen edun laittaminen kunkin yksilön edelle. Se on tärkeää, koska muuten ajattelun periaatteita voisi käyttää myös kleptokratian hyväksi. (Joku voisi sanoa, että utilitarismin nimissä on mahdollista vaikkapa kansallistaa ihmisiltä omaisuus. Asia ei ole niin, koska on vielä suurempi kansallinen etu olla omistusoikeutta kunnioittava yhteiskunta, koska se kannustaa ahkeroimaan ja investoimaan. Ottamalla veroilla vähän paljosta saadaan enemmän kuin ottamalla kansallistamalla paljon vähästä.)

Ajattelun perusteet asettavat reunaehdot sille, millaiset muodot ideologia ja sille perustuva politiikka voivat ottaa. Kriittisyys ja skeptisyys edellyttävät demokratiaa, koska sitä kautta erilaiset ideat ja niiden esittäjät pääsevät ottamaan toisistaan mittaa reiluilla pelisäännöillä. Kansallismielisyys tulee realismista, rationaalisuudesta ja pragmaattisuudesta, koska väestöllisesti yhtenäinen kansallisvaltio, joka keskittyy omiin asioihinsa eikä maailmanparannukseen, on paras tapa järjestää julkishyödykkeiden tuotanto ja jako. Konservatiivisuus tulee pragmaattisuudesta ja kyynisyydestä, koska liberalismin ja sosialismin tapaiset yhteiskuntafilosofiat perustuvat positiiviseen ihmiskuvaan ja siksi aina epäonnistuvat lupaamansa utopian toteuttamisessa. Talouspoliittinen oikeistolaisuus tulee realismista, rationaalisuudesta ja pragmaattisuudesta, koska maailmassa ainakin tällä hetkellä vallitsevassa tilanteessa markkinoiden ehdoilla toimiminen tuottaa paremmat tulokset kuin niitä vastaan kapinoiminen. Toisaalta samoilla perusteilla kannatan mahdollisuuksien tasa-arvon takaavaa sosiaali- ja koulutuspolitiikkaa, koska se takaa yhteiskunnan suuremman meritokraattisuuden. Terve pessimismi tarkoittaa varautumista sellaisiin asioihin kuin sotiin, talouskriiseihin, epidemioihin ja luonnonkatastrofeihin.

Kansallismielisyys ja konservatiivisuus ovat minusta parhaat ideologiat, koska ne ovat luonteiltaan niin joustavia. Kansallismielisyys ei tarjoa keinoja päämäärän saavuttamiseksi, joten se on valmis omaksumaan hyviksi osoittautuneita keinoja mistä suunnasta hyvänsä. Konservatiivisuus puolestaan on ikään kuin evolutiivisesti kehittynyt. Se perustuu perinteisiin, jotka ovat selviytyneet sukupolvelta toiselle ansioittensa vuoksi. Siksi myös konservatiivit ovat valmiita omaksumaan keinoja muilta, kunhan niitä on koeteltu ja ne ovat hyviksi todettuja. Tällainen joustavuus on ylivertaista ideologiseen dogmaattisuuteen nähden. Liberaalit ja sosialistit aina törmäävät siihen, että maailma ei toimi heidän odotustensa mukaisesti, ja sitten he ovat hukassa sen suhteen, mitä ja miten tehdä.

Olen havainnut, että poliittisen ideologian markkinoiminen ihmisille on aika turhaa touhua. Ihmiset nimittäin suhtautuvat lähtökohtaisesti niin torjuvasti siihen, että joku yrittää kertoa heille, mitä mieltä tulisi olla. Radikaalissa vaiheessani kirjoitin blogia, jossa käsittelin ajankohtaisia ilmiöitä siinä naiivissa uskossa, että joku lukiessaan vakuuttuisi argumenteistani ja muuttaisi mieltään. Tosiasiassa kirjoituksiani lukivat vain ihmiset, jotka joko olivat jo valmiiksi samaa mieltä kanssani tai jo valmiiksi pitivät minua päätä aukovana ääliönä.

Se, mitä ihmisille pitäisi markkinoida, on rationaalinen ajattelutapa. Luullakseni sitä kohtaan ihmiset eivät suhtaudu samalla torjuvuudella ja epäluuloisuudella. Mutta yllä olevia periaatteita noudattava ihminen ei voi olla ainakaan kovin kaukana kansallismielisestä oikeistokonservatismista, koska ainakin tässä yhteiskunnallisessa tilanteessa se on paras poliittinen suuntaus yhteiskunnallisen hyvän kannalta. Ajattelutapa on kuin maaperä, ja maaperän ominaisuudet sanelevat sen, mikä siinä itää. Siksi rationaalisen ajattelun markkinoiminen voisi vaivihkaa muokata ihmisiä nuivaksi sanottuun suuntaan. Antivasemmistolainen kumous on mahdollista tehdä ilman, että vasemmistolaiset edes tajuavat asiaa. Samalla toki pääsisimme eroon luonteeltaan fanaattisesta kansallismielisestä oikeistokonservatismista, mitä minä en pitäisi menetyksenä. En tunne rakkautta sitä ajattelua kohtaan, josta itse jo kasvoin eroon. Päinvastoin, haluaisin muiden seuraavan minua kohti henkistä kypsyyttä.

Ihanteellisen yhteiskunnan visioni on viimeisten 12 vuoden aikana selkeytynyt. Sen talous perustuu lukemattomiin keskenään kilpaileviin pieniin ja keskisuuriin yrityksiin, jotka hyödyntävät enemmän henkisiä kuin aineellisia resursseja (eli toimivat palvelusektorilla tai korkean jalostusasteen teollisuudessa). Sellainen taloudellinen kivijalka sanelee yhteiskunnan luonteen yleisemminkin. Osaavat yksityisellä sektorilla toimivat tietotyöläiset vaativat demokratiaa, oikeusvaltiota, hyvää hallintoa, toimivia julkisia palveluita, maksamiensa verorahojen vastuullista käyttämistä sekä rauhanomaisia ulkosuhteita – eli lyhyesti sanoen: sivistysyhteiskuntaa. Valtiovallan on otettava heidän toiveensa huomioon, koska muuten he äänestävät jaloillaan ja vetävät maton poliitikkojen alta. Liian vahvat suuryritykset johtavat taloudelliseen riippuvaisuuteen, kilpailun tukahduttamiseen ja vallan siirtymiseen lobbareille (kuten Yhdysvalloissa). Talouden liika painottuminen aineellisten resurssien hyödyntämiseen tarjoaa valtiovallalle mahdollisuuden ottaa talous kontrolliinsa ja käyttää helpolla saatua vaurautta hallitsijan luolamiesfantasioiden toteuttamiseen (kuten Venäjällä). Julkisen sektorin liika kasvu johtaa holhousvaltioon, jossa kansalaiset taantuvat apaattisiksi ja konformistisiksi hallintoalamaisiksi (kuten nyky-Suomessa). Jos kaikissa maailman maissa olisi sellainen talousjärjestelmä kuin toivoisin, maailma olisi paljon parempi, rauhallisempi ja oikeudenmukaisempi. Tämän takia minun yhteiskuntafilosofiassani todellisia sankareita, rauhanturvaajia ja maailmanparantajia ovat avoimilla markkinoilla tietotyötä tekevät yksityisyrittäjät.

Lopuksi kirjaan ylös joitakin ajattelutapani tuottamia mietelmiä tai iskulauseita, joita en saanut luontevasti ujutettua tekstin aiempiin osiin:

• Olen kansallismielinen oikeistokonservatiivi, koska parhaan tietoni mukaan se on paras tapa järjestää hyvä yhteiskunta. Jos se ei olisi, en olisi kansallismielinen oikeistokonservatiivi.
  • Rationaalisesti orientoituneet nationalistit ovat huomattavasti lähempänä rationaalisesti orientoituneita ei-nationalisteja kuin ei-rationaalisesti orientoituneita nationalisteja.
  • Käytännön politiikassa menetelmät ovat tärkeämpiä kuin ideologiset päämäärät.
  • Yhteiskunnan kannattaa pyrkiä mahdollisimman suureen peliteoreettiseen tasapainoon: tilanteeseen, jossa kaikki poliittiset linjaukset ovat niin kestäviä, että niitä ei tarvitse oleellisesti muuttaa olosuhteiden muuttuessa. Se tarkoittaa muun muassa demografisen status quon säilyttävää väestöpolitiikkaa, teknis-tieteellisessä eturintamassa pysyttäytymistä, taloudellista kilpailukykyä, ympäristönsuojelua, pitkällä aikavälillä tasapainoista julkista taloutta sekä laajaa varustautumista kaikenlaisiin kriiseihin.
  • Kaiken pahan alku on ihmisen usko omaan hyvyyteensä. Siihen perustuvat ideologiat tavoittelevat utopiaa, mutta johtavat väistämättä dystopiaan.

Sukkavilla

Entiitti on kuten Webster kuvailee

a : OLEMINEN, OLEMASSAOLO
erityisesti: itsenäinen, erillinen tai itsenäinen olemassaolo

2 : jotain, jolla on erillinen ja erillinen olemassaolo ja objektiivinen tai käsitteellinen todellisuus

Erään persoonallisuustestin mukaan olen päällikköENTJ, eli päällikköentiitti eli päällikköolio.

QuoteAikasi on rajoitettu, joten älä haaskaa sitä elämällä muiden elämää.