News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-06-26 Maahanmuuttajien paperit eivät kelpaa pankeille.

Started by Vinyylihanska, 26.06.2009, 00:19:03

Previous topic - Next topic

JT

Jenkeissä minulle aikanaan avattin pankkitili vanhentuneella Itävallan antamalla mukalaispassilla. Tilin mukana sain shekkejä ja sellaisen kortin, joka kelpasi vain pankkiautomaatilla. [/quote] NYCissä tilin avaaminen ulkomaalaiselle on vaikeata. Pitää olla passi ja osoitteen vakuudeksi omalla nimellä maksettu sähkö- tai kaasulasku kyseiseen osoitteeseen.
Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.
- Mirja Niemitalo ("Hyvyyden aalto pyyhkäisi yli Suomen", Kaleva, 2.10.2015)

Lexor

Quote from: Missra on 27.06.2009, 05:55:50
Suomessa on liiankin helppoa esim luottokortin saaminen.

No en ihan sanoisi näinkään. En saanut luottokorttia enkä saanut mitään älyttömiä liikkeiden myöntämiä rahoituksiakaan ennenkuin täytin 26 vuotta. Aina maksanut laskuni ajallaan ja pääasiassa olin koko ajan töissä. Luottokorttiin oli suuri tarve lähinnä nettimaksujen takia. Tosin samaan aikaan kyllä kaverit saivat vaikka mitä kortteja vaikka olivat korvia myöten veloissa ja ongelmia löytyi maksamisen suhteen. Ratkaiseva ero oli lähinnä siinä, että heillä oli useimmiten lapsia ja elivät parisuhteessa joka jotenkin teki heistä luottokelpoisempia vaikka raha-asioiden hoito muuten tuntui tökkivän.

Pankinjohtaja kertoi myös tapauksista jossa yli kolmikymppinen mies jolla oli vakityö ja tilillä rahaakin vähän enemmän ei saanut visaa millään. Ainut syy näihin on, että jostain kumman syystä luottokunta luokittelee jotkut ihmiset riskiryhmään. Nuori poikamies kuuluu ainakin tähän riskiryhmään ja se voi tappaa laakista mahdollisuudet saada se visa.

Itse sain silloin ratkaistua ongelman sillä lailla, että isäni otti sitten visan johon minulle tuli rinnakkaiskortti. Isäni sitten kiikutti ne laskut minulle maksettavaksi.

timouti

Quote from: ekto on 27.06.2009, 08:35:26
Jos mamuille annettaisiin pankkiautomaattikortti, verkkotunnukset sekä tili, eivät he saisi hirveästi vahinkoa aikaan. Ilman tiliä, mamut ei voi tehdä töitä, vuokrata asuntoa, jne. On pakko asua valtion piikkiin ja notkua kylillä. Toki monille se sopii hyvin, mutta varmasti on väkeä jotka haluisivat tehdä muutakin...

Tuollaaselle tilille voisi ilmestyä rahaa isoja summia ja joku voisi ne rahat nostaa tai siirtää jonnekin. Asiaa alettaisiin selvittämään ja kävisi ilmi, että tilin omistajaa ei ole olemassakaan. Rahanpesu olisi helppoa tai suurten lahjoitusten tekeminen, joista normaalisti menisi veroa. Ei kenenkään -tilin rahoja olisi hankala verottaa.
Jos yksi ihminen käy pankissa hoitamassa tilin asioita ja kirjoittaa aina samanlaisen nimikirjoituksen, niin on jotain kontrollia. Ja samalla pankkineiti voi silmäillä tilin tapahtumia. Varminta tietysti on, kun tiliä ei avata ollenkaan.

tgr

Quote from: xor_rox on 26.06.2009, 09:41:44
Quote from: Vera on 26.06.2009, 09:09:00
Quote from: xor_rox on 26.06.2009, 01:02:08
Kokeile vaikkapa Jenkeissä. Shekkivihkoa ei todellakaan tule jos henkilön tunnistamisessa on pienintäkään epäselvyyttä.

Jenkeissä minulle aikanaan avattin pankkitili vanhentuneella Itävallan antamalla mukalaispassilla. Tilin mukana sain shekkejä ja sellaisen kortin, joka kelpasi vain pankkiautomaatilla. Samalla vanhentuneella muukalaispassilla sain myös sosiaaliturvatunnuksen ja kasan muita virallisia papereita.

Ja kyseisen muukalaispassin Itävalta myönsi seuraavanlaisen näköisen paperin perusteella: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Soviet_Exit_Visa_Forever.jpg. Se on siis kuvallinen lähtöviisumi ilman passia. Itävaltalaiset tosin olivat nähneet jo paljon näitä viisumeja ja tiesivät että ne olivat aitoja joskin omituisia.

Jenkeissä muutenkin suhtaudutaan henkilöllisyyteen paljon löysemmin kuin Suomessa. Uuden henkilötodistuksen saa kunhan on mukana muutama tyyppi joka kertoo tuntevansa sinut, ja monessa paikassa nimenkin voi vaihtaa ihan vain ottamalla uusi käyttöön.

Voi olla tietenkin osavaltiokohtainen asia, mutta oma kokemukseni Teksasista on vähän erilainen. Pankkitiliä varten todellakin vaadittiin sosiaaliturvatunnus, jonka saaminen ei onnistunut ilman varmuutta henkilöllisyydestä. Tämä siis 90-luvulla.

Minnesotassa 90-luvulla olisi kyllä saanut pseudo-henkilöllisyyden ihan helposti. Ajokorttia hakiessa henkkarina kelpasi kotimaan ajokortti - siis vaikka se vaaleanpunainen pahviläpyskä vuodelta miekka ja kivi. Ajokorttihan sitten toimi tietysti kiistämättömänä henkkarina pankissa, social security-numeroa haettaessa jne.
Saattaa tietysti olla osavaltiokohtaisia eroja. Ja vaikkei saisi, uskoisin hakijan habituksenkin vaikuttavan uskottavuuteen.
--
Kaiken viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen - J.K. Paasikivi

CaptainNuiva

Quote from: Vera on 26.06.2009, 12:56:06
Quote from: CaptainNuiva on 26.06.2009, 10:43:02
Kantasuomalainen ei saa avattua tiliä ilman henkillöllisyyden täydellistä toteamista.
Kantasuomalainen ei myöskään joihinkin pankkeihin saa avattua tiliä jos luottotiedot ovat kuralla(Tätä pidän kylläkin aika yllättävänä).
Nämä huomioiden,miksi pitäisi sallia muille poikkeava käytäntö?

Koska sille on tarvettä. Kantasuomalaisen tapauksessa (ja, kuten kerran itse huomasin, pitkään Suomessa asuneen ulkomaalaisen tapauksessa) henkilöllisyys voidaan todeta P:n mainitsemalla tavalla, vaikka se henkilö olisi hukannut kaikki paperinsa. Ulkomaalaisella yleensä on passi, jonka perusteella suomalaiset viranomaiset ja pankkivirkailijatkin yleensä olettavat (syystä tai ei), että se toinen maa on tarkistanut henkilöllisyyden.

Turvapaikanhakijan tapauksessa papereita usein ei ole, eikä mitään mahdollisuutta koskaan saada sellaisia papereita, jotka yhdistäisivät ihmisen tämän aikaisempaan elämään. Nykyään se usein johtuu siitä, että he hukkaavat paperit tarkoituksellisesti, mutta niille, kuten kaikille muillekin ihmisille, se voi tapahtua myös vahingossa - tai sen takia että alkuperämaa on vienyt kaikki paperit. Ja kyllä niidenkin pitäisi jotenkin elää sen jälkeenkin.

Joten totta kai viranomaiset antavat niille jonkinlaiset paperit niiden itse ilmoittamalla nimellä. (Sellaiset paperit saaneista pitäisi mielestäni olla ainakin EU:n laajuinen tietokanta sormenjälkineen, jotta jos paperit hukkuu uudelleen tilalle voisi hommata uudet samanlaiset.)

Siitä, että valtiolla on varaa luottaa, ja pankeilla ei, olen hyvinkin eri mieltä. Jos tämä tyyppi ei saisi mitään muuta kuin tilin ja Visa Electronin, tai sitten sellaisen kortin jolla saa vain rahaa automaatista, pankille ei tule mitään vahinkoja, vaikka se olisi entisessä elämässään Muhammed eikä Seliman. Eikä se edes saa rahaa pestyä, ainakaan kovin helposti, kun joutuu joka kuukausi näyttämään tiliotteen sossulle. Sen sijaan valtiolla ei oikein ole varaa sellaisiin tyyppeihin jotka ovat jo saaneet turvapaikan jostain Euroopassa ja sitten tulleet tänne teeskentelemään hakevansa työpaikkaa ja lypsäämään sossua.

Nyt sotkit hiukka, kirjoitin luottokelpoisuudesta, en luototuksesta.
Anyway,ongelma on sama aivan kaikilla, on sitten siirtolainen tai pakoilainen, kantasuomalainen tai Suomen kansalainen...Jos ei ole luottotiedot kunnossa niin monissa pankeissa tiliä ei avata ja tilin avaamisesta olen samaa mieltä kanssasi kuten aiemmin kirjoitinkin mutta en näe mitään syytä luoda tähänkin kohtaan joidenkien toimesta kaksois-standardia tyyliin että "Tämä raukka on turvapaikanhakija ja pakko on tili hänelle avata vaikka emme ole edes henkilöllisyydestä varmoja", samaan aikaan sitten yksiselitteisesti kieltäydytään aukaisemasta tiliä henkilöllisyytensä todistavalle jolla vain luottotiedoissa on merkintä....

Yksi kaksois-standari vie toiseen, toinen kolmanteen,kolmas neljänteen ja lopuksi kukaan ei enää hallitse rehoittavaa kaksois-standardi viidakkoa joka on kaukana tasa-arvoisen yhteiskunnan ihanteista.
Rasismin määrittelyssä on jo menty yli sen rajan jonka jälkeen aletaan aiheuttamaan vahinkoa, monien ns.mokutajien suhtautuminen rasismiin on kaukana tasa-arvon ihanteista ja alkaa lähestyä lemmikkien suojelun periaatteita.

Meikäläisen ehdoton kanta kaikkeen tälläiseen on se että on se ihminen mistä vain ja minkä värinen tahansa mutta vasta siinä vaiheessa kun perkeiltä noituen pyörii byrokratian rattaissa asiassa kuin asissa ja muiden joukossa tasavertaisena, on hän suomalainen suomalaisten joukossa.
Silloin on kotouttaminen tuottanut ihan aikuisten oikeasti tulosta ;D
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Akateemisesti Nuiva

Quote from: Vera on 26.06.2009, 09:09:00
Jenkeissä minulle aikanaan avattin pankkitili vanhentuneella Itävallan antamalla mukalaispassilla. Tilin mukana sain shekkejä ja sellaisen kortin, joka kelpasi vain pankkiautomaatilla. Samalla vanhentuneella muukalaispassilla sain myös sosiaaliturvatunnuksen ja kasan muita virallisia papereita.

Varmaan vaihtelee osavaltioittain kuten täällä on käynyt ilmi. Kaliforniassa sain pankkitilin auki ilman paikallista sotua. Vaadittiin kaksi henkilöllisyyden todistavaa asiakirjaa. Passin lisäksi suomalainen henkilökortti ei kelvannut, mutta suomalaisen Mastercardin vilauttaminen riitti. Go figure. Rupesivat sitten vasta parin kuukauden jälkeen tivaamaan sotua, samoin kuin töissä. No, Jenkeissä tuntuu ainakin ns. perusoperaatiot kuten verkkopankkimaksaminen olevan vielä aika levälällään. Tilisiirto esim. olisi vaatinut nimen ja tilinumeron lisäksi vastaanottajan postiosoitteen ja pankin tiedot.

Missra

Quote from: Lexor on 27.06.2009, 12:19:56
Quote from: Missra on 27.06.2009, 05:55:50
Suomessa on liiankin helppoa esim luottokortin saaminen.

No en ihan sanoisi näinkään. En saanut luottokorttia enkä saanut mitään älyttömiä liikkeiden myöntämiä rahoituksiakaan ennenkuin täytin 26 vuotta. Aina maksanut laskuni ajallaan ja pääasiassa olin koko ajan töissä. Luottokorttiin oli suuri tarve lähinnä nettimaksujen takia. Tosin samaan aikaan kyllä kaverit saivat vaikka mitä kortteja vaikka olivat korvia myöten veloissa ja ongelmia löytyi maksamisen suhteen. Ratkaiseva ero oli lähinnä siinä, että heillä oli useimmiten lapsia ja elivät parisuhteessa joka jotenkin teki heistä luottokelpoisempia vaikka raha-asioiden hoito muuten tuntui tökkivän.

No en tieda milla perusteella luottoa annetaan mutta itselleni anakin lahes puolivakisin tyrkytettiin luottokorttia. Vielakaan en luottokorttia omista enka koskaan aio omistaakaan; tavoitteena on etta aina on rahaa sen verran tililla etta parjaa ilman luottoa.

Fanaattisena matkustajanakin elama onnistuu aivan hyvin ilman luottokorttia.

Kala

Internetissä ei pärjää ilman luottokorttia, sillä Electron ei toimi tarpeeksi kattavasti ja muilla keinoin on aivan turha yrittää järkeä menettämättä. Se on ainoa syy, miksi minulla on luottokortti. Luottokortin sain aikana, jolloin ei ollut tuloja opiskelun ohella. Kyllähän sitä sanottiin, ettei annettaisi, mutta annettiin nyt kuitenkin parin lauseen jälkeen.

Oikeaan tarpeeseehan se tuli, eikä muuten vain yli varojen elämistä varten. Ei siinä mitään, olen aina elänyt sen mukaan, miten on varaa ja mieluummin alakanttiin varani laskien, jolloin jää rahaa pahojen päivien varalle.

Matkaillessa ilman luottokorttia saattaisi tulla ongelmia eteen Yhdysvalloissa. Siellä ei oikeastaan saa vuokra-autoa ilman luottokorttia. Muuten siellä suurin piirtein pärjäisi Electronilla, ilman pidempää oleskelua.

meckelbu

Quote from: Kala on 28.06.2009, 06:31:43
Internetissä ei pärjää ilman luottokorttia, sillä Electron ei toimi tarpeeksi kattavasti ja muilla keinoin on aivan turha yrittää järkeä menettämättä.

Olen kokolailla samaa mieltä noista muista keinoista, mutta Electron on jänskä juttu - viimeisen puolen vuosikymmenen ajan tai pidempäänkin olen ostellut ulkomailta Internetistä tavaraa Sammon Visa Electronilla, enkä heti muista paikkaa jossa se ei olisi kelvannut. Yhden kerran tuli mussutusta lisäselvityksistä, mutta niistäkin selvisin pikku viiveellä.

Toki nuo mihin olen Electronia Visana tarjonnut ovat olleet Paypal, jotkut muut maksupalvelut, Amazon, Play.com, jne. joten mitään mullistavia kokemuksia ei ole. Joka tapauksessa tavaraa on tullut kirjaimellisesti kollikaupalla Yhdysvalloista asti eikä luottokorttia ole vielä tarvittu.  :o

Kala

Quote from: meckelbu on 28.06.2009, 15:10:49
Toki nuo mihin olen Electronia Visana tarjonnut ovat olleet Paypal, jotkut muut maksupalvelut, Amazon, Play.com, jne. joten mitään mullistavia kokemuksia ei ole. Joka tapauksessa tavaraa on tullut kirjaimellisesti kollikaupalla Yhdysvalloista asti eikä luottokorttia ole vielä tarvittu.  :o

Kun Sammon verkkopankki muuttui Suomen parhaasta huonoimmaksi, niin silloin Electron ei enää toiminut kahdessa paikassa, joita olin käyttänyt. Play.comissa se ei aikoinaan käynyt paremman verkkopankinkaan kanssa ja jouduin lainaamaan luottokorttia ystävältä play.comia varten. Viime viikolla suosiolla pistin suoraan luottokortilla, vaikka mielessä kävi kokeileminen Electronilla. Hienoa, jos se nykyään hyväksyy niitä.

Yleensä Electron on toki toiminut, mutta se ei ole tarpeeksi, jos se ei jossain toimikaan.

Whatsername

Luovuin electronista vuosi sitten. Otti paahan, kun se ei koskaan toiminut, aina oli jotain haikkaa eika esim lentoja saanut ostettua netista. Vaihdoin debit korttiin eika sen jalkeen ole ollut mitaan ongelmia.
"I have nothing to declare but my genius" - Oscar Wilde

Kari Kinnunen

Quote from: Missra on 28.06.2009, 03:59:06
No en tieda milla perusteella luottoa annetaan mutta itselleni anakin lahes puolivakisin tyrkytettiin luottokorttia. Vielakaan en luottokorttia omista enka koskaan aio omistaakaan; tavoitteena on etta aina on rahaa sen verran tililla etta parjaa ilman luottoa.

Fanaattisena matkustajanakin elama onnistuu aivan hyvin ilman luottokorttia.

Hyvä periaate.

Työttömäksi jouduttuani leikkasin kaikki korttini, Visaa myöten kahtia ja palautin pankkiin ja hain Electronin tilalle.

Eipä tule yllätyksiä vilkkaammankaan paarikeikan jälkeen.

P

Quote from: apexi on 27.06.2009, 01:49:15
Quote from: rähmis on 26.06.2009, 11:46:47
Mies on kertonut, että hänellä on pankkitilillä kyllä paljon rahaa, mutta hän ei saa niitä ulos, koska on hukannut kesällä henkilöpaperinsa.

Priceless

Kotouttamiskurssi pankkilaitoksen toiminnasta oli jäänyt antamatta. selkeästi VHM:n ja VHN:n ja rassistisen suomalaisyhteiskunnan vika!
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Kala

Quote from: Kari Kinnunen on 29.06.2009, 15:07:27
Eipä tule yllätyksiä vilkkaammankaan paarikeikan jälkeen.

Minulla taas on periaate, etten koskaan juo niin paljon, että tulisi yllätyksiä paarikeikoilta tai muutoinkaan. Sanon ei, kun on tullut juotua tarpeeksi, vaikka tarjottaisiin nokan eteen lisää.

Kari Kinnunen

Quote from: Kala on 29.06.2009, 16:24:32
Minulla taas on periaate, etten koskaan juo niin paljon, että tulisi yllätyksiä paarikeikoilta tai muutoinkaan. Sanon ei, kun on tullut juotua tarpeeksi, vaikka tarjottaisiin nokan eteen lisää.

Siinä tapauksessa olet huomattavasti minua fiksumpi ihminen.

Tuntien omat taipumukseni pysynkin mieluummin täällä peräkammarissa kiljupöntön ääressä. Kaikille varmasti parempi.

Tunkki

Quote from: Kari Kinnunen on 29.06.2009, 16:33:43
Tuntien omat taipumukseni pysynkin mieluummin täällä peräkammarissa kiljupöntön ääressä. Kaikille varmasti parempi.

Kiljutiinusta tulikin mieleen että muistaako rekkareiska miten giljotiinin saa pois päältä?
Pääkatkaisijasta tietennii!