News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

VU: Suomalaiselokuvat floppaavat: satoja tuhansia tukea, satoja katsojia

Started by törö, 29.11.2013, 09:08:37

Previous topic - Next topic

Eugen235

Quote from: AuggieWren on 29.11.2013, 09:24:55
Quote from: normi on 29.11.2013, 09:18:37Tällaiset kyldyyripläjäykset pitäisi kyllä tehdä muilla kuin verovaroilla.

Kyllä tällaisia kyldyyripläjäyksiä voi tehdä verovaroin, mutta silloin pitää pitää huoli siitä, että ne saavat mahdollisimman laajan levityksen.

Itse asiassa verovaroin tehdyn kulttuurituotannon tulisi olla kaikille (veronmaksajille) vapaata käyttää miten huvittaa. Tällaiset leffat pitää ehdottomasti laittaa avoimeen jakeluun esim. kuukauden kuluttua ensi-illasta.

Siis Jari Halosen tuotanto ansaitsee jatkossakin tällaista tuotantotukea? Ja että Kalevalan herättämä nollaluokan mielenkiinto Helsingissä johtuu siitä ettei elokuvaa "levitetty mahdollisimman laajasti"?

elven archer

Quote from: Arvoton on 29.11.2013, 13:00:09
Kirjallisuuden Finlandian näen epämääräisempänä touhuna. Voittajan valitsijana on aina joku ansioitunut vihervasuri.
Mutta ne rahat eivät tule veronmaksajien pussista. Että sinällään jakakoot niitä vaikka kuin abit karamelleja.

CaptainNuiva

Quote from: Toadie on 29.11.2013, 12:07:12
Quote from: Nationalisti on 29.11.2013, 10:58:36
Suomessa ei vain osata tehdä hyviä leffoja.  :-\
Piti oikein miettimällä miettiä mikä kotimainen elokuva olisi ollut nautinto, tai edes ei-nolo.

Ainoa mikä tuli mieleen on Talvisota. Ja minä sentään olen intellektuelli.

Eli oikeassa olet. Ei osata.

Kyllä osataan mutta kyse on kuuluista resursseista eli pääomista tai oikeastaan niiden puutteista.
Toinen syy on se että vaikka kuinka hyvän pätkän joku vääntäisi niin levitys on seuraava pullonkaula, maailmalle kun menet tarjomaan leffaa Suomesta niin ei kelpaa levittäjälle/kuluttajalle siksi koska tuntematon maa,tuntematon kieli, tuntematon ohjaaja,tuntemattomat näyttelijät, tuntematon tuotantoyhtiö (Vertaa jenkkien studioiden tunnettavuuteen, paskakin leffa kelpaa aina joten kuten kun tulee vaikapa Disneyn kautta).

Yllättäen kuitenkin Suomesta putkahtaa silloin tällöin leffa joka aiheensa vuoksi joten kuten maailmalle kelpaa ja jopa pääsee kulttileffan maineeseen.
Kuunatsithan kelpasi hyvin siihen nähden miten pienen budjetin leffa se oli ja nyt on jatkoa syntymässä ison rahan turvin...Ja nämä tietty:

Leningrad Cowboys go America:
https://www.youtube.com/watch?v=Vd5KWveH1RE

Rare Export (leffan johdannot):
https://www.youtube.com/watch?v=rg7xbeiZf5I
Rare Export,safety instructions
https://www.youtube.com/watch?v=ugT9uPG51Ko
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

törö

Quote from: Toadie on 29.11.2013, 12:07:12
Quote from: Nationalisti on 29.11.2013, 10:58:36
Suomessa ei vain osata tehdä hyviä leffoja.  :-\
Piti oikein miettimällä miettiä mikä kotimainen elokuva olisi ollut nautinto, tai edes ei-nolo.

Ainoa mikä tuli mieleen on Talvisota. Ja minä sentään olen intellektuelli.

Eli oikeassa olet. Ei osata.

Yksi suuri ongelma on siinä, ettei elokuvia pääse tekemään jollei osaa hankkia rahoitusta, ja sekä julkisella että yksityisellä puolella rahahanan vartijat ovat tietävinään parhaiten mitä yleisö on vailla.

Toinen suuri ongelma on käsikirjoitusten taso. Niitä tekemään onnistutaan vain harvoin löytämään joku joka todella osaa tehdä sellaisen.

Rubiikinkuutio

Quote from: Arvoton on 29.11.2013, 13:00:09

Muinoiset Tarkovskit saattoivat monelle olla ufoa, mutta jääneet maailman elokuvataiteen historiaan.

Paljonkos Stalker sai tuotantotukea neuvostoliitolta?
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Shemeikka

Pistin blogiini jokin aika sitten juttua Jari Halosesta. Kalevala- uusi aika on nähtävä listalla, tarkoitus oli mennä heti kun tulee teattereihin mutta aikataulutus tökki. Odottanen DVDtä.

QuoteJUMALAN TEATTERI

Muistan, kun vuoden 1987 tammikuussa yhtenä aamuna luin Kalevaa, ja siellä kerrottiin alastomien  näyttelijöitten heitelleen Oulun kaupunginteatterissa yleisön päälle ulostetta (ehkä omaansa), kananmunia yms ja tyhjentäneen VRltä varastettuja vaahtosammuttimia katsomoon. Kyseessä oli kaksi minuuttia kestänyt taiteellinen protesti teatteritaiteen tasoa vastaan, nimeltä Jumalan teatteri. Näin ainakin neljä osallistunutta jumalanteatterilaista selitti tekoaan.

Yksi Jumalan teatteriin osallistunut näyttelijä on taas mediassa, Jari Halonen. Vuonna 1962 syntynyt Jari on sittemmin toiminut näyttelijänä ja ohjaajana. Jari esitti esimerkiksi gangsteria vuoden 2004 elokuvassa Vares ja ohjaajana hänet tunnetaan elokuvasta Aleksis Kiven elämä. Tämä elokuva ei välttämättä ollut kaikkien mieleen, mutta oli mielestäni merkittävää tehdä kansalliskirjailijastamme elokuva. Itseni se ainakin sai kiinnostumaan Aleksis Kivestä.
Nyt on Jarilta tulossa uusi elokuva, nimeltään Kalevala- uusi aika. Se kertoo kansallisepoksestamme Kalevalasta ja 2000-luvun bisnesmaailmasta, näin olen ainakin mediasta ollut ymmärtävinäni. Kalevalassa onkin minun mielestäni aihetta useampaankin elokuvaan, siinä olisi juonta vaikka Suomen Taruksi sormusten herrasta. Kalevalasta kertova elokuvasarja menestyisi kansainvälisestikin, siinä missä Hollywoodin fantasiasarjatkin.

Jos unohdetaan 1980-luvun Rauta-aika, Kalevalaa ei paljon ole elokuvissa käsitelty. En äkkiseltään muista Rauta-ajan lisäksi kuin kung-fu- elokuvan Jadesoturi, jossa Sammolla oli osa.

Jari Halonen on tehnyt tärkeän työn suomalaiskansallisilla elokuvillaan, huolimatta Jumalan teatteri- menneisyydestään. Toivottavasti suomalaiset löytävät tiensä elokuvateattereihin, tai ainakin Makuuniin.

Aleksin Kiven elämän ja Kalevala- uuden ajan, on tehnyt suomalainen,aiheenaan Suomi ja suomalaisille.

http://asfalttikukka.blogspot.fi/search?updated-max=2013-11-11T08:22:00-08:00&max-results=7
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Malla

Quote from: törö on 29.11.2013, 13:26:25
Toinen suuri ongelma on käsikirjoitusten taso. Niitä tekemään onnistutaan vain harvoin löytämään joku joka todella osaa tehdä sellaisen.
Joo. Tosin tuntemani käsikirjoittaja valitti, että käsikirjoittaminen on aivan liikaa "tiimityötä". Tai ehkä sanan "työ" voisi korvata jollakin muulla, sopivammalla sanalla.

JoKaGO


Miesten välisiä keskusteluja ...  :facepalm:

Quote from: Marija on 29.11.2013, 12:42:37
Päättäväisesti aloitin eilen illalla katsoa suomalaista elokuvaa Ylösnousemus.
Jo heti alussa kaksi ukkoa keskusteli ja toinen kiroili: "helvetti..."

Vaihdoin kanavaa. En siis katsonut elokuvaa sen enempää.

Mulle kävi samoin. Tosin aloitin katsomisen ehkä 5 min alusta, ja vajaan 5 minuttia katsoin. Kuka kertoisi, paraniko elokuva loppua kohden  ;D ;D
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Parsifal

Quote from: Micke90 on 29.11.2013, 11:16:56
Quote from: Nationalisti on 29.11.2013, 10:58:36
Suomessa ei vain osata tehdä hyviä leffoja.  :-\

Ja ne vähäisetkin hyvät leffat keskittyvät etupäässä talvisotaan, vaikkei siitä aiheesta saa enää mitään uutta irti. Tekisivät leffan vaikka 1900-luvun alun Suomesta, itsenäisyysliikkeestä ja sisällissodasta. Kalevalastakin saisi taatusti kunnon leffan. Myös 1800-luku on konaan käsittelemättä, samoin keski-ajan Suomi. Samoin Suuren Pohjan sodan suomalaissotureista voisi tehdä sankaritarinan. Löytyyhän noita, kun vain jaksaa kaivaa.

Filmatisointi Topeliuksen Välskärin kertomuksista voisi hyvin tehtynä herättää kansainvälistäkin huomiota. Actionia ainakin piisaisi, tarina kun alkaa 30-vuotisen sodan taistelutantereilta ja käy läpi niin Kaarle X:n sotaretket Tanskaan kuin Suuren Pohjan Sodankin. Ja kaiken keskiössä on Kustaa Aadolfin maaginen sormus, joka kulkee suomalaisen aatelissuvun hallussa sukupolvien ajan suoden kantajalleen menestystä - mutta kovaan hintaan...

Jonkun tällaisen elokuvan voisi tehdä vaikkapa vastavetona Tampereen aliopiston stallariporukan yrityksille romuttaa Suomen historia ja kirjoittaa se uudelleen omaksi irvikuvakseen, jossa kaikki sotketaan paskaan ja ylväydestä ei ole puhettakaan.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Kulttuurirealisti

Muistelen nähneeni viime tai toissa vuodelta uutisen, että kotimaisen elokuvan katsojamäärät ovat olleet reilussa nousussa. Ehkä siitä on hirttänyt kaasu päälle, ja terveestä kriittisyydestä rahoitettavien projektien suhteen on luovuttu.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Marius

Suomalainen elokuva floppaa, jos se yrittää olla jotain muuta, kuin suomalainen.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

nollatoleranssi

Täysin turhaa ottaa esiin pari flopannutta elokuvaa ja niiden perusteella ajatella, etteikö elokuvateollisuutta kannata tukea julkisesta rahoituksesta. Yksi elokuva luo työtä sadoille/tuhansille suomalaisille ja sitä kautta luodaan omaa kulttuuriakin.

Suomalainen elokuvahan on viime vuosina elänyt valtavaa nousukautta ja iso osa elokuvista on menestynyt loistavasti.

QuoteVuosi - Katsojat (listaus löytyy 1972-vuodesta asti).
2000   1 042 309
2001   675 262
2002   1 338 363
2003   1 690 682
2004   1 018 481
2005   942 423
2006   1 573 995
2007   1 289 432
2008   1 171 909
2009   1 289 432
2010   2 072 424
2011   1 209 548
2012   2 380 608
- wikipedia
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

nollatoleranssi

Alunperin itseäni kiinnosti paljonkin tämä "Jari Halosen Kalevala - Uusi aika" -elokuva, mutta kun on lukenut arvosteluita elokuvasta, niin ne eivät vakuuta. Elokuvan on todettu olevan jotakin näytelmäkerho-tasoa.

Joskus hyvä ideakin voi siis saada karmean lopun. Toisaalta miksi tehdä Kalevalaankin väkinäinen nykyisyyden ja menneisyyden idea, eikä kertoa tarinaa nykyaikaisesti menneisyydestä? Jonkinlaista mielikuvitustakin voisi vaatia elokuvien käsikirjoittajilta.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

nollatoleranssi

Quote from: Kulttuurirealisti on 29.11.2013, 14:15:42
Muistelen nähneeni viime tai toissa vuodelta uutisen, että kotimaisen elokuvan katsojamäärät ovat olleet reilussa nousussa. Ehkä siitä on hirttänyt kaasu päälle, ja terveestä kriittisyydestä rahoitettavien projektien suhteen on luovuttu.

Ne ovatkin olleet valtavassa nousussa. Yllä olevista luvuista voikin todeta, että siinä missä vuosikymmen sitten oli parhaimmillaan n. 1 miljoona katsojaa niin viime vuosina on ollut jopa yli 2 miljoonaa elokuvateatterikatsojaa.

Kyse on vain aina "riskibisneksestä". Eikä suosiota pystytä välttämättä etukäteen ennustamaan.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

törö

Quote from: nollatoleranssi on 29.11.2013, 17:27:37
Joskus hyvä ideakin voi siis saada karmean lopun. Toisaalta miksi tehdä Kalevalaankin väkinäinen nykyisyyden ja menneisyyden idea, eikä kertoa tarinaa nykyaikaisesti menneisyydestä? Jonkinlaista mielikuvitustakin voisi vaatia elokuvien käsikirjoittajilta.

Paremman tarinan olisi saanut Nokiasta. Se nousi insinööritaidolla, pantiin polvilleen juppien taidonnäytteillä ja myytiin lopulta halvalla Microsoftille.

Vähän kuin tarina Sammosta, mutta kiinnostavampi.

nollatoleranssi

Quote from: Rubiikinkuutio on 29.11.2013, 13:35:46
Quote from: Arvoton on 29.11.2013, 13:00:09

Muinoiset Tarkovskit saattoivat monelle olla ufoa, mutta jääneet maailman elokuvataiteen historiaan.

Paljonkos Stalker sai tuotantotukea neuvostoliitolta?

Voin jo etukäteen todeta, että en ole taide-elokuvien ystävä. Mutta siltikin kun kirja oli niin huippu, niin odotin elokuvankin olevan enemmän kuin... "erittäin huono".
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Ville Hämäläinen

Tässä resepti suomalaiselle elokuvalle:
1. Näyttelijöiksi pääkkönen, leppilampi, hietalahti
2. Juoneksi nussiminen, helsinki, teennäinen salkkaripuhetyyli.
3. ja ei kun 15 elokuvaa tekemään
Tunnustakaa pois, mamuhan se oli taas ja syy poliitikkojen

nollatoleranssi

Quote from: törö on 29.11.2013, 17:32:27
Paremman tarinan olisi saanut Nokiasta. Se nousi insinööritaidolla, pantiin polvilleen juppien taidonnäytteillä ja myytiin lopulta halvalla Microsoftille.

Vähän kuin tarina Sammosta, mutta kiinnostavampi.

Voi olla hyvin mahdollista, että Nokiastakin tehdään vielä elokuva. Erittäin hyvä idea!

Onhan nyt tehty elokuva suomalaisesta Lahden doping jupakastakin, joka on päässyt levitykseen jopa USA:an asti, paikallisen kriitikon kautta.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Malla

Quote from: aivotiehye on 29.11.2013, 17:34:24
Tässä resepti suomalaiselle elokuvalle:
1. Näyttelijöiksi pääkkönen, leppilampi, hietalahti
2. Juoneksi nussiminen, helsinki, teennäinen salkkaripuhetyyli.
3. ja ei kun 15 elokuvaa tekemään

Kohta 2 ei toteudu, jos aikomuksena ei ole tehdä homoeroottista elokuvaa. Jos ei ole, ehdotan  mulla-on-tää-yks-veemäinen-ilme-Birniä. Mausteeksi muutama söpö mutta luokattoman huonosti ohjattu lapsinäyttelijä (ja vika ei siis ole lapsinäyttelijöiden vaan ohjauksen).

Toisaalla: tutun lapsi ohjaa eskarissa Seitsemää veljestä. Alussa oli vain noin neljä veljestä, mutta uuttera ohjaaja-tuottaja sai taivuteltua pari muuta mukaan. Siinä mallia isommille!

törö

Quote from: nollatoleranssi on 29.11.2013, 17:34:03
Voin jo etukäteen todeta, että en ole taide-elokuvien ystävä. Mutta siltikin kun kirja oli niin huippu, niin odotin elokuvankin olevan enemmän kuin... "erittäin huono".

Stalker on omituinen leffa. Se on niin käsittämättömän ikävystyttävä, että huomio kiinnittyy koko ajan tekijöiden taitoihin, eikä millään ilveellä pysty käsittämään miksi niitä tai hyvää tarinaa on haaskattu sellaisen elokuvan tekemiseen.

Solaris on vieläkin oudompi ilmiö, koska jenkit tekivät siitä myöhemmin oman ikävystyttävän kierrätysversionsa, vaikka kirjasta saisi hyvänkin elokuvan.

Lisäys: Stalker ja Solaris näkyvät olevan YouTubessa.

https://www.youtube.com/watch?v=PSEGTBBHqgw


https://www.youtube.com/watch?v=JYEfJhkPK7o
https://www.youtube.com/watch?v=hUHBgqx8YP8


nollatoleranssi

Quote from: Nationalisti on 29.11.2013, 10:58:36
Suomessa ei vain osata tehdä hyviä leffoja.  :-\

En yleisesti ottaen ole elokuvien ystävä (katselen niitä varsin vähän), mutta jos nyt mainitsee muutamia jotka ovat olleet edes semihyviä viime vuosina:

Kulkuri ja joutsen (1999), Pahat Pojat (2003), Koirankynnen leikkaaja (2004), Paha Maa (2005), Rare Exports (2010), Napapiirin Sankarit (2010).

Varmaan jos enemmänkin katselee, niin enemmänkin mainintoja löytyisi.

Varsin "suomalaisia" kuviahan nuo ovat eli sellaista synkkyyttä ja tragikoomisuutta ei varmaan muualta löydy.

YLE Areenassa on vielä näytillä vastikään TV:stäkin tullut elokuva Matti Ijäs: Puolin ja toisin (2013), joka edustaa samaa lajityyppiä (katsomisen arvoinen).

Edit: Linkki vaihdettu. Kyseessä oli jokin näkövammaisille tehty kuvaluettu versio...
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Parsifal

Quote from: Uuno Nuivanen on 29.11.2013, 17:56:26
Olisko se jotenkin siinä syy, että aina kun yritetään taidetta, tulee paskaa.

Kulttuuriministeri Paavo Arhinmäen mukaan Suomesta ei löydy oikeistolaisia kulttuuri-ihmisiä, mikä selittääkin yhtä ja toista. Suomalaiselta taideväeltä on kaikessa tiedostavuudessaan ja edistyneisyydessään tainnut mennä ohi sellainen pikkujuttu, että taide tulee sydämestä eikä perseestä. Mutta minkäs teet, kun punalippujen heiluttajilta ei löydy kuin toinen.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

JoKaGO

Quote from: Malla on 29.11.2013, 17:49:21
Quote from: aivotiehye on 29.11.2013, 17:34:24
Tässä resepti suomalaiselle elokuvalle:
1. Näyttelijöiksi pääkkönen, leppilampi, hietalahti
2. Juoneksi nussiminen, helsinki, teennäinen salkkaripuhetyyli.
3. ja ei kun 15 elokuvaa tekemään

Kohta 2 ei toteudu, jos aikomuksena ei ole tehdä homoeroottista elokuvaa. Jos ei ole, ehdotan  mulla-on-tää-yks-veemäinen-ilme-Birniä. Mausteeksi muutama söpö mutta luokattoman huonosti ohjattu lapsinäyttelijä (ja vika ei siis ole lapsinäyttelijöiden vaan ohjauksen).

Nokitan parilla varsinaisella. Jaa, mutta näitähän on jo tehty 15 ...
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

siviilitarkkailija

Jari Halonen on tehnyt yhden mielestäni kauneimmin kuvatuista elokuvista. Tekniikka ja tausta sekä sivuroolityöt aivan nappiin.

(http://www.leffatykki.com/static/cover/283.jpg)

Elokuvassa oli vain yksi ainoa helvetin suuri vika. Pääosan esittäjä ja hänen örvellyksensä jota ei voi pitää edes näyttelemisenä. Tuli melkein kyyneleet silmiin kun ajatteli koko muun tuotantoryhmän haaskattua potentiaalia. Jos Aleksis Kivi elokuvassa on vialla vain yksi roolisuoritus, nimittäin itse Aleksis Kivi, niin se on kyllä sitten filmin menoa.

Suomessa tehdään hemmetin hyviä elokuvia.

(http://s.cdon.com/media-dynamic/images/product/001/874/1874056.jpg)

Minusta yksi kaikkein parhaista ja elämänmakuisimmista rikolliselokuvista...ikinä.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Arvoton

Quote from: Rubiikinkuutio on 29.11.2013, 13:35:46
Quote from: Arvoton on 29.11.2013, 13:00:09

Muinoiset Tarkovskit saattoivat monelle olla ufoa, mutta jääneet maailman elokuvataiteen historiaan.

Paljonkos Stalker sai tuotantotukea neuvostoliitolta?

Varmaankin tiedämme kaikki, ettei Tarkovski tainnut omia rupliaan siihen pistää. Kysymys juuri oli tuetun taiteen laadusta. Toki neukkulassa tehtiin paskoja filmejä ihan putkessa ja nehän olivat propagandaa.

Solariksesta tehtiin upea jenkkiversio, mutten tiedä, olisiko sen alkuperäinen versio saanut sen tekoaikaan sijoittajia liikkeelle.

Ja siis perimmältään, elätämmekö nälkätaiteilijoita apurahoilla vai olisiko jollain joskus todellista uutta näkemystä vaikkapa leffoihin?

Finlandiavotkapalkinnon rahoittajat olin unohtanut. Hienoa, jos kapitalistit pyytävät lipposia, anderssoneja ja sarkoloita valitsemaan korkeakirjallisuuden palkintoja.

En, muuten aiemmin tiennyt, mutta keväällä luki Baltic Guidessa, että Stalkeria filmattiin Tallinnassa Rootermannin korttelissa 1978.

Arvoton

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Kustannusyhdistys
"Kustannusyhdistys järjestää vuosittain Kirjan ja ruusun päivä -tapahtuman 6. toukokuuta.[2] Yhdistyksen vuonna 1983 opetusministeriön kanssa perustama Suomen Kirjasäätiö jakaa vuosittain Finlandia-, Tieto-Finlandia ja Finlandia Junior -palkinnot.[1]"

Tulihan toi nyt itsellekin selväksi. OM:llä ei liene suurtakaan määräysvaltaa siihen, kuka kirjailija lisää tulojaan about 100:lla tonnilla sinä vuonna. :)

Iloveallpeople

Quote from: siviilitarkkailija on 29.11.2013, 22:17:31

Suomessa tehdään hemmetin hyviä elokuvia.

(http://s.cdon.com/media-dynamic/images/product/001/874/1874056.jpg)

Minusta yksi kaikkein parhaista ja elämänmakuisimmista rikolliselokuvista...ikinä.

Onhan tuo. Yksi elokuva, joka oli hyvä aikoinaan ja yllättäen tykkäsin siitä myös nykyisyydessä, on Veturimiehet heiluttaa. Yleensä nuo teininä tai lapsena nähdyt elokuvat/tv-sarjat ovat olleet suuria pettymyksiä aikuisena katsoessa.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

törö

Quote from: Arvoton on 29.11.2013, 22:48:01
Solariksesta tehtiin upea jenkkiversio, mutten tiedä, olisiko sen alkuperäinen versio saanut sen tekoaikaan sijoittajia liikkeelle.

Uusintaversio on samaa laahaavaa haahuilua kuin Tarkovskinkin leffa, mutta sentään paljon lyhyempi.

Tarkovskin leffa taas on tahtojen taistelun lopputulos eikä sitä kokenut omakseen kukaan, sillä ohjaajavalintaan pettynyt tuotantoryhmä teki parhaansa estääkseen Tarkovskia pilaamasta sitä kokonaan. Vasta länsimaiset kriitikot keksivät pitää sitä mestariteoksena, minkä johdosta Hollywoodissa ei tajuttu, että tarkovskilaisesta näkemyksestä olisi pitänyt luopua kokonaan ja tehdä sen sijaan kirjan arvolle sopiva leffa.

Eino P. Keravalta

Eiköhän olisi jo aika myöntää, että suomalaiset eivät osaa tehdä elokuvia. Suomalaiset osaavat tehdä hyvää mämmiä, hyviä kännyköitä ja hyviä yhteiskuntia, mutta eivät minkäänmoisia elokuvia.

Kaikki suomalaiset elokuvat ovat paskaa. Tietysti on muutamia poikkeuksia, kuten Kummelin leffat tai Rare Exports - muut kaikki paskaa. Pahin syy on se, että suomalaiset eivät osaa näytellä. Karmeimmin ja naurettavimmin tämä tulee esiin erään Kaurismäki-nimisen epäohjaajan "töissä", jotka ovat kuin diapamia vetäneiden esikoululaisten esittämiä juonettomia, melankolisia mininäytelmiä, joissa yritetään parodioida oikeita elokuvia.

Kohtuuden nimissä täytyy tosin myöntää, että myös kaikki ranskalaiset, saksalaiset, italialaiset, espanjalaiset, intialaiset, venäläiset, ruotsalaiset ja iranilaiset elokuvat ovat paskaa.

Ainoat, jotka osaavat tehdä elokuvia, ovat britit ja amerikkalaiset. Sääli vain, että heistäkin kovin harva taidon osaa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.