News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2013-12-21 Tiedottajan rasistinen vitsi johti lynkkauskampanjaan

Started by Suomi2050, 21.12.2013, 20:06:33

Previous topic - Next topic

kummastelija

Quote from: Luotsi on 22.12.2013, 19:28:52
Quote from: Eino P. Keravalta on 22.12.2013, 11:08:31
Quote from: Napalmi on 22.12.2013, 11:00:32
No olihan tuo nyt aika tökerö, mauton ja semirasistinen aivopieru. En minä ainakaan jaksa tyhmyyttä puolustaa- lähinnä ihmettelen, miten ihminen joka laukoo tuollaisia kommentteja on päässyt tuollaiseen asemaan. Ei ainakaan ällillään ja tilannetajullaan.

Saatan olla tyhmä, mutta minulle ei ole avautunut, mitä rasistista tuossa sinänsä turhassa twiitissä oli. Pyydän, että hieman selittäisit asiaa. Kiitän vaivannäöstä. :)

Siinä vihjataan että mustat afrikkalaiset saisivat AIDSin jotenkin erikoisen herkästi. Niin kuin tietysti (ainakin suhteellisesti) tunnetusti saavatkin, mutta ei saa sanoo!
Mä ymmärsin että arvon naistoimittaja mulkuntuskissaan kehoitti itseään välttämään tapolan tarjoajia, koska aids. Jos näin niin mokutuksessa on päästy level 521:lle. Ilmiselvää aids-riskiä yön timoilta ei saa sanoa ääneen. Mitä vastaa lääkäreiden studioraati?
"Syö paskaa ja kuole pois!!" - PEN sananvapauspalkinnolla palkittu Abdirahim Hussein suomalaisnaiselle. 5.11.2015
"Hussein teki riko­sil­moi­tuksen vihapuheesta" Hussein on jakanut sosiaalisessa mediassa useita esimerkkejä siitä, miten häntä on nimitelty ja uhkailtu eri viesteissä: 18.8.2015

Ajattelija2008

En ymmärtänyt vitsiä.

Mistä tämä kohu johtuu? Nainen muistutti, että mustan Afrikan aikuisista 5 % on HIV-positiivisia? Tätä ei saa sanoa ääneen?

Mustan Afrikan HIV-epidemian selitys on runsas prostituoitujen käyttö sekä samanaikaiset seksisuhteet useiden ihmisten kanssa. Esim. miehellä voi olla useita vaimoja sekä naisella useita miehiä. Sama kuvio toistuu USA:n mustien keskuudessa, ja siksi myös USA:n mustilla on aika paljon HIV:iä. Mutta tätä ei tietenkään saa sanoa julkisesti, muuten vasemmisto hyökkää kimppuun. Vasemmisto kun haluaa levittää HIV:iä.

törö

Quote from: Jaakko P. on 22.12.2013, 01:02:08
Lisäksi tajuan että HIV tarttuu ihmiseen ihonväriin katsomatta.

Itse asiassa siinä on eroja, mikä tosin ei johdu ihon väristä.

QuoteGenetic resistance to AIDS works in different ways and appears in different ethnic groups. The most powerful form of resistance, caused by a genetic defect, is limited to people with European or Central Asian heritage. An estimated 1 percent of people descended from Northern Europeans are virtually immune to AIDS infection, with Swedes the most likely to be protected.

http://www.wired.com/medtech/health/news/2005/01/66198?currentPage=all

Napalmi

Quote from: Arto Luukkainen on 22.12.2013, 19:34:05Olemme siis samaa mieltä siitä, että kyseinen nainen ei kirjoittanut mitään rasistista mutta teki ehkä omaa työpaikkaansa ajatellen tyhmästi.

En sanonut olevani samaa mieltä ensimmäisestä lauseesta, jälkimmäisestä kylläkin. Mutta minun puolestani tämä voidaan jättää osastolle "agree to disagree"- ei se vänkäämällä tästä parane suuntaan eikä toiseen. :)

J.M

Quote from: Arto Luukkainen on 22.12.2013, 10:41:56
Quote from: J.M on 21.12.2013, 22:15:58
Quote"Menossa Afrikkaan. Toivottavasti en saa AIDS:ia. Vitsi, vitsi. Olen valkoinen"
Aika outo kommentti. Ensin toivoo, ettei saa AIDSia, mikä onkin jo oletustilanne. Sitten toteaa, että vitsi, vitsi. Eli toivookin saavansa AIDSin(??). Sitten toteaa olevansa valkoinen. OK?

Outo kommentti, mutta missä rasismi? Onko se sitä piilo-mallia, jota ei edes havaitse, mutta sitä jukulauta ON.

Minusta vitsi on niin selkeä, että tuntuu hassulta selittää sitä auki.

Eli aluksi nainen kertoo olevansa huolissaan AIDS:ta ja toivovansa ettei saa sitä. Sitten hän kertoo, että tämä huolissaan  olo oli tietysti vain vitsi, koska hän on valkoinen eikä hän siten voi saada Afrikassa AIDS:ia.

Selventävä esimerkki:

"Menossa Afrikkaan. Toivottavasti en saa sarvikuonojen sarvihorkkaa. Vitsi, vitsi. Olen ihminen (enkä sarvikuono)."

Jaa jaa, ei ole tämä huumorin laji minulle tuttua. Ajattelin vain, että saattaahan nainen joutua tahtomattaan rikastuksen kohteeksi, olipa sitten valkoinen tai musta tai jotain siltä väliltä, ja saada täten yhtä lailla AIDSin kuin kuka tahansa. Mutta kuulostaa ihan järkevältä selitykseltä naisen huumoripläjäykselle.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Arto Luukkainen

Quote from: Napalmi on 22.12.2013, 20:17:26
Quote from: Arto Luukkainen on 22.12.2013, 19:34:05Olemme siis samaa mieltä siitä, että kyseinen nainen ei kirjoittanut mitään rasistista mutta teki ehkä omaa työpaikkaansa ajatellen tyhmästi.

En sanonut olevani samaa mieltä ensimmäisestä lauseesta, jälkimmäisestä kylläkin. Mutta minun puolestani tämä voidaan jättää osastolle "agree to disagree"- ei se vänkäämällä tästä parane suuntaan eikä toiseen. :)

Juu, en uskonutkaan, että olet halukas kommentoimaan asiaan liittyviä faktoja. Rasismista melskaaminen on helppoa, kun sivuuttaa faktat. Niin se menee.
En ole Arto Luukkanen vaan Arto Luukkainen eli iillä!
Iitön on se kuuluisampi.

Napalmi

Okei. Olen eri mieltä yhdestä asiasta = "sivuutan faktat". Juuri nyt minulla on yksinkertaisesti muuta tekemistä, enkä ehdi vängätä jostain yksittäisen keissin yhdestä pienestä mielipide- erosta kun muuten olemme kuitenkin samoilla linjoilla. Ei luulisi olevan aikuiselle miehelle vaikeaa joskus vaan todeta, että olemme vähän eri mieltä tästä yhdestä sanasta tämän yhden tapahtuman yhteydessä käytettävässä terminologiassa eikä vängätä maailman tappiin asti mitään nonsequitur- osastoa.

Suomi2050

Sai potkut.

Quote'I am ashamed': PR exec who sparked outrage with racist tweet apologizes after she's fired and her own father calls her an 'idiot'

Justine Sacco has been sacked following the furor her racist and insensitive Tweet caused after it went viral
She caused a Twitter revolt on Friday after posting: 'Going to Africa. Hope I don't get AIDS. Just Kidding. I'm White!'
She has not yet issued an apology or explanation
Sacco was the head PR representative of IAC, owned by Barry Diller and responsible for websites like Vimeo, OkCupid, and Tinder to name a few
IAC slammed their employee's behavior as 'outrageous' and said they would take 'appropriate action' and have confirmed they 'parted ways with the employee in question'
In February 2012 Sacco Tweeted: 'I had a sex dream about an autistic kid last night.'

The PR executive who was summarily dismissed after her racist Tweet sparked a revolt on social media has apologised - as her own father called her a 'f****** idiot'.

Justine Sacco said that she was 'ashamed' over her actions and said she had been 'cavalier' in making her tasteless joke about the AIDS crisis in Africa

But her father, who has not been publicly named, was more forthright and said that what she did was 'unforgivable'.

Loput linkin takaa: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2527913/Justine-Sacco-tweet-Going-Africa-Hope-I-dont-AIDS-causes-Twitter-outrage.html

kummastelija

Vedetääs "vitsistä" negaatioversio:

"I won't go to Africa. I hope You get AIDS. I'm serious. I'm black"

Onko nyt asiallinen juttu?
"Syö paskaa ja kuole pois!!" - PEN sananvapauspalkinnolla palkittu Abdirahim Hussein suomalaisnaiselle. 5.11.2015
"Hussein teki riko­sil­moi­tuksen vihapuheesta" Hussein on jakanut sosiaalisessa mediassa useita esimerkkejä siitä, miten häntä on nimitelty ja uhkailtu eri viesteissä: 18.8.2015

MW

Quote from: Juffe on 22.12.2013, 03:30:31
Quote from: akez on 22.12.2013, 01:44:07
Quote from: suvisnuiva on 21.12.2013, 20:06:33
http://www.hs.fi/ulkomaat/Nettiyhti%C3%B6n+tiedottajan+rasistinen+vitsi+johti+lynkkauskampanjaan/a1387594816336

QuoteNettiyhtiön tiedottajan rasistinen vitsi johti lynkkauskampanjaan

Internetyhtiö IAC:n tiedottaja osoitti, että joskus suutarin lapsella ei ole kenkiä. Justine Sacco kirjoitti Twitter-tililleen perjantaina matkustavansa Afrikkaan.

"Menossa Afrikkaan. Toivottavasti en saa AIDS:ia. Vitsi, vitsi. Olen valkoinen", Sacco kirjoitti.

Sosiaalinen media räjähti ja vielä lauantai-iltana haku naisen nimellä tuotti Twitterissä yli 30 uutta hakutulosta minuutissa.

Ei ole todellista. Entinen laatulehti, nykyinen roskalehti veti uusimman pohjanoteerauksen laittamalla tuollaisen jutun etusivulleen "uutiseksi".
Enpä nyt sanoisi. Onhan se ihan huomionarvoista, etä tuollaisesta nousee kohu. Uutisarvoa on siis sillä, että noin pienestä asiasta voi nousta noin iso kohu. Sitäpaitsi onhan ihmisten hyvä tietää, miten helposti ja miten pienestä tavallinen ihminen voi joutua vaikeuksiin.

On todellakin uutinen. Want to survive? Keep Your mouth shut, ministry of truth witch hunting is watching you. Specially, don't mention "Africa" or any colour. Taboo.

Suvaitsevainen Vihreä

Quote from: suvisnuiva on 22.12.2013, 21:24:53
Sai potkut.

Oli syytäkin.
PR-tyypin toimenkuvana on saada firmalle positiivista julkisuutta.
Mikäli tuleekin negatiivista, vaikka ei olisi edes oma syy, niin lähtöpassithan siitä saa.

Vertauskuvana valmentaja, joka saa potkut, kun joukkue ei menesty.

Alan ymmärtää yhä paremmin niitä tyyppejä, jotka puhuvat sanomatta mitään. Se lienee nykyään paras taktiikka julkisessa ammatissa olevalle, jonka toimenkuva ei siedä minkäänlaista kohua.

Arto Luukkainen

Quote from: Suvaitsevainen Vihreä on 22.12.2013, 22:32:55
Sai potkut.

Oli syytäkin.

Minusta tämän keskustelun aiheena ei ole se, mikä on erotetun työntekijän työnantajan etu asiassa vaan se, oliko twiittauksessa mitään pahaa. Minusta siinä ei ollut vaikka oman työpaikan kannalta teko oli riskaabeli. Minä näen asian niin, että somen idiootit paljastivat itsensä lähtemällä mukaan raivoamaan tässä aidscaustissa. On tosi huono juttu, jos kaikessa pitää mennä idioottien ehdoilla.

En ole Arto Luukkanen vaan Arto Luukkainen eli iillä!
Iitön on se kuuluisampi.

MW

Sai potkut.

Oli syytäkin.
PR-tyypin toimenkuvana on saada firmalle positiivista julkisuutta.
Mikäli tuleekin negatiivista, vaikka ei olisi edes oma syy, niin lähtöpassithan siitä saa.

Vertauskuvana valmentaja, joka saa potkut, kun joukkue ei menesty.

Alan ymmärtää yhä paremmin niitä tyyppejä, jotka puhuvat sanomatta mitään. Se lienee nykyään paras taktiikka julkisessa ammatissa olevalle, jonka toimenkuva ei siedä minkäänlaista kohua.

Allekirjoitan tämänkin. Huonosti hoiti työnsä. Olisi vain valehdellut, tai edes pitänyt turpansa kiinni.

toumasho

Quote from: kummastelija on 22.12.2013, 21:34:11
Vedetääs "vitsistä" negaatioversio:

Luin "negrotaatio". Ok- nyt ollaan jo sillä tasolla että rasismiani ei voi korjata.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Nuivake

Quote from: Uuno Nuivanen on 23.12.2013, 12:11:49
Oli miten oli, jos Justine ei ollut twiitatessaan nuiva, hän on sitä nyt.

"Kohtaamisteoriasta" on siirrytty "kokemusteoriaan".
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

crissaegrim

Quote"... Vitsi, vitsi. Olen valkoinen", Sacco kirjoitti.
Ei edes mitään vitsejä, olethan valkoinen. Luulisi tajuavan jo, ettei meillä ole sellaiseen oikeutta.
In a world of fiction everything is true.

crissaegrim

Quote from: Uuno Nuivanen on 23.12.2013, 12:11:49
Oli miten oli, jos Justine ei ollut twiitatessaan nuiva, hän on sitä nyt.
Ei välttämättä. Jotkut suvaitsevaiset osaavat tehdä pesäeron suvaitsevaisten tärähdysten ja oman maailmankuvansa välille. Hyvä esimerkki vaikkapa Jone Nikula, joka dissaa Ruotsia sen mokutusjärjettömyyksistä, mutta samalla ite harrastaa sellaista "järkevää mokutusta" (jos sitä sellaiseksi voi sanoa).

Edit. Mistä lähtien täältä ei ole voinut poistaa kommenttejaan (esim. ketjun siistimiseksi)?
In a world of fiction everything is true.

Suvaitsevainen Vihreä

Quote from: Arto Luukkainen on 22.12.2013, 22:38:24
Sai potkut.

Oli syytäkin.

Minusta tämän keskustelun aiheena ei ole se, mikä on erotetun työntekijän työnantajan etu asiassa vaan se, oliko twiittauksessa mitään pahaa. Minusta siinä ei ollut vaikka oman työpaikan kannalta teko oli riskaabeli. Minä näen asian niin, että somen idiootit paljastivat itsensä lähtemällä mukaan raivoamaan tässä aidscaustissa. On tosi huono juttu, jos kaikessa pitää mennä idioottien ehdoilla.

Toki samaa mieltä, mutta yksittäisen ihmisen keinot ovat aika vähissä, jos sattuu hetken hairahduksessa laittamaan julkisuuteen jotain, mikä saa "valveutuneen" kansan lynkkausporukan liikkeelle. Pahinta on, että leimasta ei pääse milloinkaan eroon. Ainakaan Suomessa.

Nuivanlinna

Minulle tuo tiedottajan kommentti ei sano yhtään mitään, ei edes rasismia, ei edes suvistelua, ei mitään. Ihan saman tason uutinen jos rouva olisi twiitannut leipovansa tai olevansa menossa paskalle.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.