News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2013-12-21 Tiedottajan rasistinen vitsi johti lynkkauskampanjaan

Started by Suomi2050, 21.12.2013, 20:06:33

Previous topic - Next topic

Suomi2050

http://www.hs.fi/ulkomaat/Nettiyhti%C3%B6n+tiedottajan+rasistinen+vitsi+johti+lynkkauskampanjaan/a1387594816336

QuoteNettiyhtiön tiedottajan rasistinen vitsi johti lynkkauskampanjaan

Internetyhtiö IAC:n tiedottaja osoitti, että joskus suutarin lapsella ei ole kenkiä. Justine Sacco kirjoitti Twitter-tililleen perjantaina matkustavansa Afrikkaan.

"Menossa Afrikkaan. Toivottavasti en saa AIDS:ia. Vitsi, vitsi. Olen valkoinen", Sacco kirjoitti.

Sosiaalinen media räjähti ja vielä lauantai-iltana haku naisen nimellä tuotti Twitterissä yli 30 uutta hakutulosta minuutissa.

Justine Saccon Twitter- ja Facebook-profiilit on poistettu.

IAC omistaa verkkobrändit kuten Daily Beast, Vimeo, About.com, deittisaitit OkCupid ja Blackpeoplemeet.com. Valleywag-verkkoblogille Saccon työnantaja kommentoi kohua sähköpostitse todeten, ettei "törkeä ja loukkaava" kommentti edusta yhtiön linjaa.

Lynkkausmentaliteetti on kannustanut loukkaantuneet internetin käyttäjät synkkiin solvauksiin, mutta myös yrittämään kääntää asia HIV-potilaiden ja Afrikan maanosan voitoksi. Esimerkiksi naisen nimellä varattiin eilen verkko-osoite, joka johtaa avustusjärjestö Aid For African sivuille.

Kivikova

Onko tuo(kin) rasismia? Ehkä mautonta, mutta rasismia..?  :o
- Lukihäiriötä jo vuodesta 1977.
- Pessimisti ei pety!
- Tykkää Natsi-suklaa Eskimosta.

ämpee

Johtaako suvaitsevainen lynkkaus kuolemaan ?
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Eino P. Keravalta

En löytänyt tuosta sen paremmin vitsiä kuin rasismiakaan.

Tottakai on selvää, että jokainen ajatteleva ja tunteva ihminen on huolissaan Afrikan AIDS-tilanteesta. Ja tietenkin jokainen toivoo, ettei saisi itselleen tuota sairautta. Mikä tässä on sitä rasismia?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

siviilitarkkailija

Oikeaoppinen monikulttuurilausunto joka tiedottajan olisi pitänyt kertoa  kuuluu seuraavasti:" Menossa afrikkaan. Toivottavasti saan Aidsin"...ööh. Sittenkö kaikki raivostuneet olisivat raivostumatta ja valtkunnansyyttäjä syyttämättä :?

Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

kummastelija

Vieläkö joku nauraa pohjoiskorealaisille lynkkauskampajoille, kun joku sikäläinen erehtyy sanomaan vähänkin poikkipuolista Suuresta Johtajasta?
"Syö paskaa ja kuole pois!!" - PEN sananvapauspalkinnolla palkittu Abdirahim Hussein suomalaisnaiselle. 5.11.2015
"Hussein teki riko­sil­moi­tuksen vihapuheesta" Hussein on jakanut sosiaalisessa mediassa useita esimerkkejä siitä, miten häntä on nimitelty ja uhkailtu eri viesteissä: 18.8.2015

J.M

Quote"Menossa Afrikkaan. Toivottavasti en saa AIDS:ia. Vitsi, vitsi. Olen valkoinen"
Aika outo kommentti. Ensin toivoo, ettei saa AIDSia, mikä onkin jo oletustilanne. Sitten toteaa, että vitsi, vitsi. Eli toivookin saavansa AIDSin(??). Sitten toteaa olevansa valkoinen. OK?

Outo kommentti, mutta missä rasismi? Onko se sitä piilo-mallia, jota ei edes havaitse, mutta sitä jukulauta ON.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Noottikriisi

Quote"Menossa Afrikkaan. Toivottavasti en saa AIDS:ia. Vitsi, vitsi. Olen valkoinen", Sacco kirjoitti.
Olisiko suvaitsevainen mallikommentti sitten päinvastainen:
"Menossa Afrikkaan. Toivottavasti saan aidsin. Oikeasti. Olen musta."??  :flowerhat:
Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

starsailor

(http://sandrarose.com/images19/justine-sacco-drunk-550x430.jpg?42e305)

Pakko antaa 10 pistettä - myös twitistä.
"Suomalaisen ihmisen geeneissä on orja-, setä Tuomo- ja pelkurigeeni. Ja se on tyhmä kuin aasi. Aasin järki ja cuckold-sielu." Jorma M.

Jaakko P.

Quote from: Uuno Nuivanen on 21.12.2013, 20:47:53
Kaikki on rasismia, paitsi mokutus.
Niinhän se on todettu :D

Tosiaan, minullakin on vaikeuksia tajuta tuota vitsiä ja sen rasistisuutta. Saattaisin hyvinkin toivoa etten saisi itse HI-virusta Afrikan reissullani, mutten väittäisi sitä vitsiksi. Oikeasti EN halua sitä. Lisäksi tajuan että HIV tarttuu ihmiseen ihonväriin katsomatta.

Ehkä tuo kaunis nainen on vain vähän tyhmä, kuten ne ruukaavat niin usein olla.
Quote from: Uuno Nuivanen on 07.05.2010, 12:31:14
Olen todennut, että kaikki on rasismia. Paitsi mokutus.

akez

Quote from: suvisnuiva on 21.12.2013, 20:06:33
http://www.hs.fi/ulkomaat/Nettiyhti%C3%B6n+tiedottajan+rasistinen+vitsi+johti+lynkkauskampanjaan/a1387594816336

Internetyhtiö IAC:n tiedottaja osoitti, että joskus suutarin lapsella ei ole kenkiä. Justine Sacco kirjoitti Twitter-tililleen perjantaina matkustavansa Afrikkaan.

"Menossa Afrikkaan. Toivottavasti en saa AIDS:ia. Vitsi, vitsi. Olen valkoinen", Sacco kirjoitti.

Sosiaalinen media räjähti ja vielä lauantai-iltana haku naisen nimellä tuotti Twitterissä yli 30 uutta hakutulosta minuutissa.

Ei ole todellista. Entinen laatulehti, nykyinen roskalehti veti uusimman pohjanoteerauksen laittamalla tuollaisen jutun etusivulleen "uutiseksi".
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

Juffe

Quote from: akez on 22.12.2013, 01:44:07

Ei ole todellista. Entinen laatulehti, nykyinen roskalehti veti uusimman pohjanoteerauksen laittamalla tuollaisen jutun etusivulleen "uutiseksi".
Enpä nyt sanoisi. Onhan se ihan huomionarvoista, etä tuollaisesta nousee kohu. Uutisarvoa on siis sillä, että noin pienestä asiasta voi nousta noin iso kohu. Sitäpaitsi onhan ihmisten hyvä tietää, miten helposti ja miten pienestä tavallinen ihminen voi joutua vaikeuksiin.

MikkoAP

Sosiaalisessa mediassa tuollaista hysteriaa syntyy helposti.

Mielestäni nainen ansaitsikin potkut. Ei siksi, että hänen twiittinsä, typerä vaikka olikin, mitenkään järkyttää, vaan siksi, että tiedottajan asemassa hänen olisi pitänyt ymmärtää, että kaikki hänen julkiset viestinsä liitetään myös hänen työnantajaansa.

Ei ehkä reilua, mutta niin vain on ja kyllä "tiedottajan" pitäisi ymmärtää sosiaalisen median luonnetta.

Itse viesti oli toki harmiton.
Syrjiminen syrjimisen lopettamiseksi on kuin naisi neitsyyden tähden tai sotisi rauhan puolesta, vai miten se menikään. - M.

Oto Hascak

Quote"Menossa Afrikkaan. Toivottavasti en saa AIDS:ia. Vitsi, vitsi. Olen valkoinen", Sacco kirjoitti.
Heh, minusta tuo heitto oli siinä määrin hauska, että naurahdin ääneen. Mauton, mutta hauska. Toisaalta taas asiassa ei ole mitään ihmeellistä, koska kuulun siihen porukkaan, joita "kuollut vauva" vitsit naurattavat älyttömän paljon. Tilanne nyt vain on sellainen, että tuollaista ei saa ääneen sanoa, koska causti. Asia korostuu, kun ottaa daamin työnkuvan huomioon.

Sitten se toinen asia. Daami on tuossa heitossaa erittäin väärässä. Asia on helppo kokeilla eli mikäli tuo daami menisi kuljeskelemaan pimeän aikaan johonkin Afrikan suurkaupungin kujalle, niin todennäköisesti palaisi kotiinsa aidsilla rikastettuna, jos nyt ylipäätänsä enää palaisi...
"Tässä on mun pippeli! Se on huippu pippeli!" X2

Eino P. Keravalta

Miten muuten suvakit nyt näin pöyristyneitä ovat: eikös heidän mukaansa AIDS ole suunnilleen flunssaan verrattava vaiva, joka lääkkeillä pysyy hyvin kurissa ja jota saa levitelläkin mielin määrin ilman rangaistusta?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Mehud

Aids olisi ollut ihmiskunnan suuri mahdollisuus, mutta siihen lähdettiin harkitsemattomasti kehittelemään hoito- ja parannusmuotoja. Nyt kun Aidsin terävin kärki on valitettavasti saatua taitettua, niin väestöräjähdys jatkaa kurjuuden kasvattamista mm. afrikassa.

Nykyinen väestöräjähdys on tietoisesti toteutettu ongelma ja syyllisinä ovat todellisuudesta irtautuneet humanistit ja avustusteollisuuden, kuten Punaisenristin häikäilemättömät riistokapitalistit, jotka tekevät omaisuuksia toisten hädällä. Kehitysapu ja aidsin suitsiminen ovat olleet valintoja ihmiskunnan tuhoksi.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

akez

Quote from: Juffe on 22.12.2013, 03:30:31
Quote from: akez on 22.12.2013, 01:44:07

Enpä nyt sanoisi. Onhan se ihan huomionarvoista, etä tuollaisesta nousee kohu. Uutisarvoa on siis sillä, että noin pienestä asiasta voi nousta noin iso kohu. Sitäpaitsi onhan ihmisten hyvä tietää, miten helposti ja miten pienestä tavallinen ihminen voi joutua vaikeuksiin.

"IAC/InterActiveCorp (also known as IAC) is an American internet company with over 50 brands across 40 countries headquartered in New York City." (wikipedia).

Jos paavi tai Obama olisi twiitannut noin, niin sitten voisi kyseessä olla uutinen. Jenkkiyhtiön tiedottajan twiitti yksityishenkilönä ei ole sellainen kv. uutiskynnyksen ylittävä uutinen, jonka joku laatulehti laittaisi sivuilleen, ellei tapaus ole osa laajempaa analyysiä jostakin ajan ilmiöstä. Esim. juttu käsittelee sosiaalisen median räjähdyksiä ja tapaus kerrotaan esimerkkinä höystettynä (valkoisten ja mustien) vajakkien lynkkaus- ja vihaviesteillä. Johonkin iltapäivälehteen tai seiskaan voivat tosin tuollaisen täytejutuksi laittaa. Toi on mun näkemys laatulehdistön ja keltaisen lehdistön erosta.

Siitä miten helposti ja miten pienestä tavallinen ihminen voi joutua vaikeuksiin on oikeastaan meillä aika paljon tietoa jo omasta takaa hihamerkkikaustista lähtien. 
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

Arto Luukkainen

Quote from: J.M on 21.12.2013, 22:15:58
Quote"Menossa Afrikkaan. Toivottavasti en saa AIDS:ia. Vitsi, vitsi. Olen valkoinen"
Aika outo kommentti. Ensin toivoo, ettei saa AIDSia, mikä onkin jo oletustilanne. Sitten toteaa, että vitsi, vitsi. Eli toivookin saavansa AIDSin(??). Sitten toteaa olevansa valkoinen. OK?

Outo kommentti, mutta missä rasismi? Onko se sitä piilo-mallia, jota ei edes havaitse, mutta sitä jukulauta ON.

Minusta vitsi on niin selkeä, että tuntuu hassulta selittää sitä auki.

Eli aluksi nainen kertoo olevansa huolissaan AIDS:ta ja toivovansa ettei saa sitä. Sitten hän kertoo, että tämä huolissaan  olo oli tietysti vain vitsi, koska hän on valkoinen eikä hän siten voi saada Afrikassa AIDS:ia.

Selventävä esimerkki:

"Menossa Afrikkaan. Toivottavasti en saa sarvikuonojen sarvihorkkaa. Vitsi, vitsi. Olen ihminen (enkä sarvikuono)."

En ole Arto Luukkanen vaan Arto Luukkainen eli iillä!
Iitön on se kuuluisampi.

Ernst

Ennen vanhaan pidettiin näitä lynkkausporukoita jotenkin sivistymättöminä ja oppimattomina tolloina. Tiedättehän ne ristejä poltelleet suippolakkipäät.  Nyt HS melkein hehkuttaa, miten oikein on lynkata "rasisti",  siis yhden viestin perusteella rasistiksi päätelty ihminen.

Suvaitsevaisto on tämän päivän Ku Klux Klan.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Mursu

Quote from: J.M on 21.12.2013, 22:15:58

Sinä oletat, että se että sanoo jotain vitsiksi muuttaisi asian päinvastaiseksi. Pikemminkin se mitätöi sanomisen. Tosin tässähän sanat vitsi vitsi olivat osa vitsiä. Se oli siis vitsi vitsissä.

Napalmi

No olihan tuo nyt aika tökerö, mauton ja semirasistinen aivopieru. En minä ainakaan jaksa tyhmyyttä puolustaa- lähinnä ihmettelen, miten ihminen joka laukoo tuollaisia kommentteja on päässyt tuollaiseen asemaan. Ei ainakaan ällillään ja tilannetajullaan.

Eino P. Keravalta

Quote from: Napalmi on 22.12.2013, 11:00:32
No olihan tuo nyt aika tökerö, mauton ja semirasistinen aivopieru. En minä ainakaan jaksa tyhmyyttä puolustaa- lähinnä ihmettelen, miten ihminen joka laukoo tuollaisia kommentteja on päässyt tuollaiseen asemaan. Ei ainakaan ällillään ja tilannetajullaan.

Saatan olla tyhmä, mutta minulle ei ole avautunut, mitä rasistista tuossa sinänsä turhassa twiitissä oli. Pyydän, että hieman selittäisit asiaa. Kiitän vaivannäöstä. :)

kummastelija

^ Komppaan eikkaa. Mulle pitää selittää kans mikä kohta oli rasistista.
"Syö paskaa ja kuole pois!!" - PEN sananvapauspalkinnolla palkittu Abdirahim Hussein suomalaisnaiselle. 5.11.2015
"Hussein teki riko­sil­moi­tuksen vihapuheesta" Hussein on jakanut sosiaalisessa mediassa useita esimerkkejä siitä, miten häntä on nimitelty ja uhkailtu eri viesteissä: 18.8.2015

Napalmi

"Semirasistinen", as in "minulle ei käy niin, koska olen valkoinen- niinhän käy vain noille mustille koska ovat hölmöjä ja täynnä aidsia". Kyllä minä näen, että tuossa nyt vähän niinkuin sompaillaan harmaalla (pun intended) alueella näin mitä julkisuuteen annettavien kommenttien suhteen.

Toki haluaisin huomauttaa, että olen yleensä se viimeinen ihminen joka tätä kamala razzizmus jostain löytää, mutta nyt särähti jo hiemaan omaankin tutkaan tuo kommentti. Kelpasiko tämä?

Arto Luukkainen

Quote from: Napalmi on 22.12.2013, 17:36:06
"Semirasistinen", as in "minulle ei käy niin, koska olen valkoinen- niinhän käy vain noille mustille koska ovat hölmöjä ja täynnä aidsia". Kyllä minä näen, että tuossa nyt vähän niinkuin sompaillaan harmaalla (pun intended) alueella näin mitä julkisuuteen annettavien kommenttien suhteen.

Onko sinulla sellaista tilastotietoa Afrikasta, joka osoittaisi tuollaisen asenteen virheelliseksi ennakkoluuloksi?

Eli:

Montako prosenttia Afrikan valkoisista on sairastunut aidsiin?
Montako prosenttia Afrikan mustista on sairastunut aidsiin?
Iitön on se kuuluisampi.

Lahti-Saloranta

Onkohan tuosta kohusta tehtävä se johtopäätös että kaikki ne Afrikkaan matkustavat jotka eivät toivo saavansa matkallaan AIDSia ovat rasisteja ja kaikki ne jotka toivovat saavansa sen ovat suvaitsevaisia.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Napalmi

önk
Quote from: Arto Luukkainen on 22.12.2013, 17:59:53
tönk

Onhan se kaikkien tiedossa toki että Seppo on läski ja muutenkin vähän vitun ruma, mutta kannattaako siitä lähteä huutelemaan firman edustajana jonnekin?

[  ] kannattaa
[  ] ei kannata
[  ] vänk

Luotsi

Quote from: Eino P. Keravalta on 22.12.2013, 11:08:31
Quote from: Napalmi on 22.12.2013, 11:00:32

Saatan olla tyhmä, mutta minulle ei ole avautunut, mitä rasistista tuossa sinänsä turhassa twiitissä oli. Pyydän, että hieman selittäisit asiaa. Kiitän vaivannäöstä. :)

Siinä vihjataan että mustat afrikkalaiset saisivat AIDSin jotenkin erikoisen herkästi. Niin kuin tietysti (ainakin suhteellisesti) tunnetusti saavatkin, mutta ei saa sanoo!
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Arto Luukkainen

Quote from: Napalmi on 22.12.2013, 19:22:05
önk
Quote from: Arto Luukkainen on 22.12.2013, 17:59:53
tönk

Onhan se kaikkien tiedossa toki että Seppo on läski ja muutenkin vähän vitun ruma, mutta kannattaako siitä lähteä huutelemaan firman edustajana jonnekin?

[  ] kannattaa
[  ] ei kannata
[  ] vänk

Hyvä. Olemme siis samaa mieltä siitä, että kyseinen nainen ei kirjoittanut mitään rasistista mutta teki ehkä omaa työpaikkaansa ajatellen tyhmästi. Antoi siis mahdollisuuden valehteleville vasemmistolaisille kehittää uskomattoman caustin. Vrt. hihamerkkicausti ja Suomen vasemmistolaiset.

Minä kuitenkin näen, että kenenkään ei kannata jättää mitään kirjoittamatta tai sanomatta siksi, että vasemmistolaiset valehtelevat hänen viestittäneen jotain muuta.

Iitön on se kuuluisampi.