News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2013-11-25 IS Jyrän alle jäävän talon omistaja järkyttyi Espoossa

Started by Ink Visitor, 25.11.2013, 15:55:59

Previous topic - Next topic

JoKaGO

Missä kohdassa tämä paikka on? Mikä perusparannus muutenkin leveään tiehen ollaan tekemässä? Mikä olisi vaihtoehtoinen linjaus, tiehän on jo olemassa, joten ei voi olla ainoa tapa ajaa tämä rouva kotoaan.

Pakkolunastuksessa ei riitä se, että saa tilalle markkina-arvoltaan samanarvoisen asunnon, kuten tässä tapauksessa yksiön, vaan tilalle pitää saada käyttöarvoltaan vastaavanlainen tilalle. Eli omalla tontilla olevasta omakotitalosta pakkolunastushinta on omalla tontilla oleva omakotitalo suunnillen vastaavalta paikalta liikennyhteyksien ja palvelujen kannalta.

Quote from: hiaou on 25.11.2013, 21:36:41
En ota kantaa hintaan tai muihin korvauksiin joita tulisi olla.
Olen kuitenkin sitä mieltä että jos pakkolunastuksia ei voisi tehdä olisi hämeen härkätie suurimpia väyliämme ja sekin kulkisi jonkun susipihojen läpi.

Juuri tästä syystä ei pitäisi olla vaikeaa löytää rahoja ylläkirjoittamani toteuttamiseen.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

JJohannes

Quote from: Arvoton on 25.11.2013, 16:48:03
Hatusta vedettynä itse arvioin talon ja tontin arvon olevan lähemmäs 200 tonnia. Vanhat remppaamattomat (ainakaan) talot eivät hirveesti maksa. Toinen juttu sitten taas, että tossa parisen vuosikymmentä rintamamies- ja niitä vanhemmat ok-tönöt rempattiin pilalle.

Nyt puhutaan talosta, josta on loistoyhteydet Helsingin keskustaan ja joka on muutenkin yhdellä maamme kalleimmista alueista. Ja vaikka jossain Nurmijärvellä ihmiset haluavat sen uuden McMansionin "vanhan ja remppaamattoman rotiskon" sijaan niin Helsingin seudulla tilanne on juuri päinvastainen. Veikkaan, että talon ja tontin arvo lähentelee puolta miljoonaa euroa.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

Tragedian synty

Quote from: RP on 25.11.2013, 21:39:40
Quote from: Tragedian synty on 25.11.2013, 18:20:18
Quote from: Faidros. on 25.11.2013, 18:15:11
Osaat varmaan sujuvasti luetella maita missä on haluamasi yksityisomistuksen suoja? ;D

Enpä ainuttakaan. Miten se tähän liittyy? Ja mikä on noin hauskaa?
Se että puhut yksityisomistuksen "lakkautamisesta" ensin määriteltyäsi sen tavalla, jota yksikään valtio ja aikakausi ei ole tainnut sitä tunnustaa.

Eli se, että omistusoikeutta ei ole oikeudenmukaisella tavalla kunnioitettu koskaan eikä missään, tekee siitä jonkinlaista haihattelua? No, kaipa se on niin, kun kerran sanot. Onneksi valistusfilosofit eivät olleet yhtä rajoittuneita kuin sinä.
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

ikuturso

Jaa pieni tontti vai?

Laitoin Etuovi.com hakuun omakotitalo Espoo. Tuli 219 kappaletta.
Tontin alarajaksi 800 neliötä, ja jo putoaa kolmannes. Jäljellä n. 140 kappaletta.
Rasti ruutuun oma tontti ja taas putosi muutama.
Tontin ylärajaksi 1000 neliötä, ja saadaan järkevähkö otos: 37 kohdetta.

Halvin noista 225 000 euroa KehäIII ulkopuolella Niipperissä. Sitten oli kaksi alle 300 000 ja loput siitä ylöspäin.

Laitoin hakuparametriksi Espoo ja hintakatoksi 170 000  ja löytyy ainoastaan kaksi siirtolapuutarhamökkiä ja piparkakkutaloja hyväntekeväisyyteen.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Faidros.

Quote from: JJohannes on 25.11.2013, 21:59:14
Hatusta vedettynä itse arvioin talon ja tontin arvon olevan lähemmäs 200 tonnia. Vanhat remppaamattomat (ainakaan) talot eivät hirveesti maksa. Toinen juttu sitten taas, että tossa parisen vuosikymmentä rintamamies- ja niitä vanhemmat ok-tönöt rempattiin pilalle.

Nyt puhutaan talosta, josta on loistoyhteydet Helsingin keskustaan ja joka on muutenkin yhdellä maamme kalleimmista alueista. Ja vaikka jossain Nurmijärvellä ihmiset haluavat sen uuden McMansionin "vanhan ja remppaamattoman rotiskon" sijaan niin Helsingin seudulla tilanne on juuri päinvastainen. Veikkaan, että talon ja tontin arvo lähentelee puolta miljoonaa euroa.

Mutta kun pitäis olla kaavoitus kunnossa. 27 X 30 metrin asuinalueeksi kaavoittamaton maapala ei ihan hirveitä maksa.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

jka

Quote from: ikuturso on 25.11.2013, 22:11:56
Jaa pieni tontti vai?

Tontin alarajaksi 800 neliötä, ja jo putoaa kolmannes. Jäljellä n. 140 kappaletta.

Halvin noista 225 000 euroa KehäIII ulkopuolella Niipperissä. Sitten oli kaksi alle 300 000 ja loput siitä ylöspäin.

Laitoin hakuparametriksi Espoo ja hintakatoksi 170 000  ja löytyy ainoastaan kaksi siirtolapuutarhamökkiä ja piparkakkutaloja hyväntekeväisyyteen.

-i-

No siis tonttihan tuossa on ainoa millä on arvoa. 80.000 tuon rakennuksen arvona on täysin naurettava. Samoin 70.000 tontin arvona on täysin naurettava. Jos tuota lähdettäisiin oikeasti myymään niin rakennus myytäisiin purkukuntoisena ja tontin arvo olisi 180.000-200.000. Eli ei tuo lunastushinta kokonaisuudessaan kauheasti metsässä ole oikeasta arvosta.

Jos laitat hakuun Espoosta pelkän tontin niin 100.000 - 120.000 saa jo ihan käypäisen ja siihen 120.000 vastaavan uuden älvärin niin saa ja reilusti parempaa asumista kuin tuossa murjussa.

Reilu tarjous omasta mielestäni olisi 250.000. Ei voi olla projekti 100.000 euron lunastushinnan korotuksesta kiinni Espoonkaan kannalta.

Sour-One

Quote from: jka on 25.11.2013, 22:31:18
Quote from: ikuturso on 25.11.2013, 22:11:56
Jaa pieni tontti vai?

-i-

No siis tonttihan tuossa on ainoa millä on arvoa. 80.000 tuon rakennuksen arvona on täysin naurettava. Samoin 70.000 tontin arvona on täysin naurettava. Jos tuota lähdettäisiin oikeasti myymään niin rakennus myytäisiin purkukuntoisena ja tontin arvo olisi 180.000-200.000. Eli ei tuo lunastushinta kokonaisuudessaan kauheasti metsässä ole oikeasta arvosta.

Jos laitat hakuun Espoosta pelkän tontin niin 100.000 - 120.000 saa jo ihan käypäisen ja siihen 120.000 vastaavan uuden älvärin niin saa ja reilusti parempaa asumista kuin tuossa murjussa.

Reilu tarjous omasta mielestäni olisi 250.000. Ei voi olla projekti 100.000 euron lunastushinnan korotuksesta kiinni Espoonkaan kannalta.

Saanko udella missäpäin asut?

ikuturso

Quote from: jka on 25.11.2013, 22:31:18

Siihen lisäksi maan muokkaus, perustukset, vesi- ja viemäriliittymämaksut, sähköliittymä ja rakennusaikainen stressi, valvonta ja lunastusaika menikin jo umpeen. Puutarhakin alkaa näyttää tuolta jo 15 vuoden päästä.

250 000 voisi olla lähellä totuutta - ottamatta sen enempää kantaa, mitä mieltä olen älvareista ja muista halpiskipsilevykyhäelmistä.

Niinjoo... ja sinä siis pitäisit reiluna kauppana tarjota 180-200 000 euron tontin tilalle 100-120 000 euron tonttia?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

jka

Quote from: Sour-One on 25.11.2013, 22:35:58

Ei ole montaa kilometria nyt puheena olevasta mörskästä. Saanko udella miten tämä liittyy aiheeseen?

Sour-One

Quote from: jka on 25.11.2013, 22:53:34
Quote from: Sour-One on 25.11.2013, 22:35:58

Ei ole montaa kilometria nyt puheena olevasta mörskästä. Saanko udella miten tämä liittyy aiheeseen?

Joo, ajattelin että jos olet kovin eri puolelta Suomea, niin voi vääristää ajattelua.

Ernst

Ostajia jonossa...
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Kulttuurimono

Höpöhöpö. Tontin markkina-arvo on lähellä nollaa. Vai paljonko itse maksaisit tontista jolla on rakennuskielto ja jossa Länsiväylä jyrisee 30 metrin päässä? Niin arvelinkin, et paljoa. Talolla voisi olla arvoa 50t jos se sijaitsisi toisessa paikassa. Mielestäni korvaus tulisi kuitenkin ylittää markkina-arvo siten että sillä saisi vaikkapa kaksion Olarista. Se olisi reilua.
Persialaisen kalenterin mukaan 15-vuotias.

Faidros.

Talo on rakennettu metsään vuonna 1934. Siihen ei ole varmaan koskaan haettu kaavoitusta, ennen kuin siihen ei sitä enää ole saatu. Mimmi on saanut talon perintönä ilman kaavaa. Huono tsägä, tai tyhmyys... miten vaan, mutta rahaa siitä ei tule enempää saamaan. Jos talolla olisi jotain toivoa, siitä saisi vapailla markkinoilla maltaita!
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

jka

Quote from: ikuturso on 25.11.2013, 22:45:19
Niinjoo... ja sinä siis pitäisit reiluna kauppana tarjota 180-200 000 euron tontin tilalle 100-120 000 euron tonttia?
-i-

Ei pelkkää tonttia. Espoo rakentaa sitten sen älvärin myös jos ei valmista pakettia löydy tai antaa rahat avaimet käteen talopaketille. Mutta pointti oli että vähän yli 200.000 eurolla saa Espoostakin parempaa asumista kuin tuossa. Ainoa mistä pitää tinkiä vähän on sijainti mutta vastineeksi saisi modernimman talon.

Uskoisin että kaupat syntyisi tässäkin tapauksessa heittämällä. Nyt kun riittävästi kinastellaan niin prosessi tulee Espoollekin kalliimmaksi.

Sour-One

Quote from: Kulttuurimono on 25.11.2013, 23:07:26

Höpöhöpö. Tontin markkina-arvo on lähellä nollaa. Vai paljonko itse maksaisit tontista jolla on rakennuskielto ja jossa Länsiväylä jyrisee 30 metrin päässä? Niin arvelinkin, et paljoa. Talolla voisi olla arvoa 50t jos se sijaitsisi toisessa paikassa. Mielestäni korvaus tulisi kuitenkin ylittää markkina-arvo siten että sillä saisi vaikkapa kaksion Olarista. Se olisi reilua.

Sinultakin kysyn, missä asut.

Kulttuurimono

Quote from: Sour-One on 25.11.2013, 23:29:37

Olen asunut kilometrin päässä tuosta, entä itse? Kyllä jokainen tuolla Solberganrinteellä asuva on tiennyt kymmeniä vuosia että lähtö tulee. Mutta talon markkina-arvo on lähellä nollaa, siksi noissa asutaankin aina "loppuun asti". Käsi sydämelle, ostaisitko itse erittäin huonokuntoisen talon moottoritien rampin vierestä ilman mahdollisuutta rakentaa uutta?

Sour-One

Quote from: Kulttuurimono on 26.11.2013, 00:08:23
Quote from: Sour-One on 25.11.2013, 23:29:37

Olen asunut kilometrin päässä tuosta, entä itse? Kyllä jokainen tuolla Solberganrinteellä asuva on tiennyt kymmeniä vuosia että lähtö tulee. Mutta talon markkina-arvo on lähellä nollaa, siksi noissa asutaankin aina "loppuun asti". Käsi sydämelle, ostaisitko itse erittäin huonokuntoisen talon moottoritien rampin vierestä ilman mahdollisuutta rakentaa uutta?

kato kato... jkan naapuri?  ;D

En ostaisi, en ole kaupunki-ihmisiä, mutta lukemattomia vastaavia on myynnissä ja niitä myös oikeasti myydäänkin.

ikuturso

Tavallaan epäoleellista. Kyse on kuitenkin käyttöarvosta. Tuo talo on ollut tuossa ennen Länsiväylää. Jos Länsiväylä teki siitä arvottoman, eikö Länsiväylän pidä osoittaa omistajalle paikka, jollainen tuo oli ennen Länsiväylää? Jos ei ole osoittanut, niin minkäs menet, kun asunnon hinnalla et saa uutta, jos sitä ei kukaan huoli. Vahinko on jo tapahtunut kun iso tie tuli rappusille. Nyt olisi aika korjata koko vahinko ja lakata nipottamasta.

-i-

Kulttuurimono

Quote from: ikuturso on 26.11.2013, 00:54:44

Tavallaan epäoleellista. Kyse on kuitenkin käyttöarvosta. Tuo talo on ollut tuossa ennen Länsiväylää. Jos Länsiväylä teki siitä arvottoman, eikö Länsiväylän pidä osoittaa omistajalle paikka, jollainen tuo oli ennen Länsiväylää? Jos ei ole osoittanut, niin minkäs menet, kun asunnon hinnalla et saa uutta, jos sitä ei kukaan huoli. Vahinko on jo tapahtunut kun iso tie tuli rappusille. Nyt olisi aika korjata koko vahinko ja lakata nipottamasta.

-i-

Kyllä siinä meni tie ennen Länsiväylää, Jorvaksentie. Jokainen joka ostaa tontin ison kaupungin ulostulotien varrelta tietää että tietä voidaan leventää tai oikaista. Lieneekö koskaan kaavoitettu asuinalueeksi. Siksipä sen usein halvalla saakin eikä arvo nouse niinkuin muualla. Ja siksi siitä ei pidäkään korvata samaa hintaa kuin normaalipaikasta. Eri jos siinä on asunut suku vaikka vuosikymmeniä tai -satoja. Ja vielä arvosta, ihmiset eivät ymmärrä että kaavoitus ratkaisee tontin arvon. Tienpohja ei ole arvokasta tonttimaata vaikka sijaitsisi eduskuntatalon edessä.

Jos siitä maksettaisiin se hinta kuin täällä jotkut vaativat, niin sitten kannattaisi ostaa teitten vierestä pilkkahintaan vanhoja taloja (niitä näkee paljon) ja odottaa sitten jättipottia lunastuksesta "markkina"hintaan.

RP

Quote from: Tragedian synty on 25.11.2013, 22:09:39
Quote from: RP on 25.11.2013, 21:39:40
Quote from: Tragedian synty on 25.11.2013, 18:20:18
Quote from: Faidros. on 25.11.2013, 18:15:11
Osaat varmaan sujuvasti luetella maita missä on haluamasi yksityisomistuksen suoja? ;D

Enpä ainuttakaan. Miten se tähän liittyy? Ja mikä on noin hauskaa?
Se että puhut yksityisomistuksen "lakkautamisesta" ensin määriteltyäsi sen tavalla, jota yksikään valtio ja aikakausi ei ole tainnut [] tunnustaa.

Eli se, että omistusoikeutta ei ole oikeudenmukaisella tavalla kunnioitettu koskaan eikä missään, tekee siitä jonkinlaista haihattelua? No, kaipa se on niin, kun kerran sanot. Onneksi valistusfilosofit eivät olleet yhtä rajoittuneita kuin sinä.
Hankala lakkauttaa jotain, mitä ei koskaan ole ollut. (ja jos olisi ollut, tiet ja radat olisivat jääneet rakentamatta). Enpä edes oikein usko, että voit näyttää Locken, Rousseaun tai Voltairen olleen toista mieltä.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

-PPT-

Alueella ei vissiin asu yhtään isokenkäistä. Muutoin suunnitelmiin oltaisiin jo tehty muutos.

RP

Quote from: Kulttuurimono on 26.11.2013, 01:38:00
Kyllä siinä meni tie ennen Länsiväylää, Jorvaksentie. Jokainen joka ostaa tontin ison kaupungin ulostulotien varrelta tietää että tietä voidaan leventää tai oikaista.
Rakennusvuosi talolla 1934. Espoon asukasluku silloin vähän toistakymmentä tuhatta. Jorvaksentietä tuolloin rakennettiin, mutta nykyiseen verrattuna taisi olla melkoinen kärrypolku. Koko Suomen runsaasta 30 000 autosta ei kovin suuri osuus tainnut sitä pitkin kulkea. Kyllä siinä melkoiset selvännäkijän lahjat olisi tarvinnut nykytilan arvaamiseen.

(http://pikimiehet.rakennusliitto.net/@Bin/126054/jorvaksen%20tie%203,350.jpg)
(Jorvaksen tietä päällystetään Tapiolan kieppeillä muutamia vuosia talon rakentamisen jälkeen)

Toisaalta talo on vanha ja piirun verran vähemmän lähempänäkin (ja pakkolunastuksen ulottumattomissa) Länsiväylä laskisi (hyvin pienen) tontin hintaa, joten en varsinaisesti haluaisi ottaa kantaa, paljonko tuosta pitäisi maksaa. Matalhkolta jutussa mainittu luku kuitenkin tuntui.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/