News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2013-10-23 Iltalehti: Potilas kaadettiin väkisin leikkauspöydälle

Started by desperaato, 23.10.2013, 14:11:55

Previous topic - Next topic

Möhömaha

Quote from: Reich on 23.10.2013, 18:09:07
Potilaan kieltäytymisen jälkeen hän lisäselvityksen saatuaan on suostunut suunniteltuun
hoitoon. Kyse ei ole miltään osin pakottamisesta. Potilas on ollut pelokas, minkä tunteen
lievittämiseksi hän on saanut asianmukaisen lääkityksen.
Potilas on saanut asianmukaisen
kohtelun. Potilaan asettaminen hänelle kokonaisuus huomioiden oikeaan asentoon ei ole
henkilökohtaiseen vapauteen puuttumista vaan turvallisen hoidon takaamista. Potilaan
koskemattomuutta ei ole perustuslain tarkoittamassa mielessä loukattu.

Tämä siis byrokraatin; "Sairaanhoitopiirin johtajaylilääkärin" selitys. Liekö ollut edes paikalla

Näistä selviää hyvin, että hoito oli asianmukaista. Valviralla on näihin asioihin hieman suurempi asiantuntemus kuin terveydenhuollon asioista pihalla olevalla juristilla. Oikeusasiamies on tässä kyllä antanut huomautuksen hyvin heppoisin perustein. Potilaan subjektiivinen kokemus jälkeenpäin voi olla hyvin erilainen kuin todellisuus.

No ei selviä. Jos asettuisin sen potilaan paikalle, niin minusta minulla pitäisi olla se suurin sanavalta, "asiantuntemuksista" riippumatta, mitä saa minulle tehdä, ja mitä ei. Onko tämän ymmärtäminen vaikeaa ?
Offer me money, offer me power, I don't care. I'll say what I want to say, and if the consequence is losing money, so be it -Elon Musk

Malla

Quote from: Möhömaha on 23.10.2013, 18:25:49
No ei selviä. Jos asettuisin sen potilaan paikalle, niin minusta minulla pitäisi olla se suurin sanavalta, "asiantuntemuksista" riippumatta, mitä saa minulle tehdä, ja mitä ei. Onko tämän ymmärtäminen vaikeaa ?

Ilmeisesti. Itse viruin toistakymmentä tuntia puhjenneen umpparin kanssa odottamassa leikkaukseen pääsyä. En saanut edes särkylääkettä (selitys: haittaisi tutkimuksia -- kysymys: mitä helvetin tutkimuksia, tila oli jo tutkittu mm. verikokein ja varjoainekuvauksin ja todettu vatsakalvontulehdukseksi). Oli vissiin käynyt jokin kämmi tahi unohdus, koska lopulta lekuri tuli kiljumaan minulle  :roll:: "Mitä sä vielä täällä oot?" ja sitten mentiinkin aika haipakkkaa leikkuriin. Esilääkityksestä saati puudutuksista ei tietoakaan, mutta yksi hoitaja sentään kertoi, miksi kävi kurkkuun kiinni (oksennusrefleksin torjumiseksi).

repsikka

Quote from: Möhömaha on 23.10.2013, 18:25:49
Quote from: Reich on 23.10.2013, 18:09:07
Potilaan kieltäytymisen jälkeen hän lisäselvityksen saatuaan on suostunut suunniteltuun
hoitoon. Kyse ei ole miltään osin pakottamisesta. Potilas on ollut pelokas, minkä tunteen
lievittämiseksi hän on saanut asianmukaisen lääkityksen.
Potilas on saanut asianmukaisen
kohtelun. Potilaan asettaminen hänelle kokonaisuus huomioiden oikeaan asentoon ei ole
henkilökohtaiseen vapauteen puuttumista vaan turvallisen hoidon takaamista. Potilaan
koskemattomuutta ei ole perustuslain tarkoittamassa mielessä loukattu.

Tämä siis byrokraatin; "Sairaanhoitopiirin johtajaylilääkärin" selitys. Liekö ollut edes paikalla

Hmm...  Ja eduskunnan oikeusasiamieshän ei sitten ole byrokraatti, eihän ? Ja vissiin oli henk. koht. paikalla? Eikös ollutkin ?
Näistä selviää hyvin, että hoito oli asianmukaista. Valviralla on näihin asioihin hieman suurempi asiantuntemus kuin terveydenhuollon asioista pihalla olevalla juristilla. Oikeusasiamies on tässä kyllä antanut huomautuksen hyvin heppoisin perustein. Potilaan subjektiivinen kokemus jälkeenpäin voi olla hyvin erilainen kuin todellisuus.

Impivaaran tiikeri

Monet kommentit näyttävät lievästi sanottuna yksioikoisilta, joten pieni mielikuvaharjoitus lienee paikallaan.

Oletetaan että virtsassasi (mies) on ollut verta ja hakeudut urologin vastaanotolle. Urologi ilmoittaa, että nyt tähystetään virtsarakko. Se tapahtuu niin että tähystin (kuvassa) työnnetään virtsaputkea pitkin virtsarakkoon. Toimenpide on helppo, ei tarvita esim. spinaalipuudutusta kuten keskustelun tapauksessa.

(http://www.dz.all.biz/img/dz/catalog/3259.jpeg)

Kun hieman alat empiä, tulee paikalle kaksi rotevaa äijää, jotka painavat makuulle tutkimusalustalle, housut tempaistaan alas ja tomera täti tarttuu heppiin kiinni, jonka jälkeen lääkäri alkaa työntää instrumenttia sisään. Onko OK?

Sivistyneempi menetelmä on, että saat totuttautua vaikealta tuntuvaan toimenpiteeseen parin tunnin ajan tai seuraavaan päivään saakka. Monilla vasta mielikuvaharjoittelu auttaa sietämään vastenmieliset toimenpiteet.

PS. Mitään maahanmuuttoon liittyvää tapauksessa ei ole. Potilas on keskivertoa arempi, muttei millään tavalla poikkeuksellinen. Poikkeuksellisia ovat vain käytetyt brutaalit toimintatavat.

L.N

Täällä porukat tuomitsevat potilaan & lekurit parin lehtijutun perusteella. Älkää nyt hyvät ihmiset viitsikö. Tilanne on sana vastaan sana. Voi olla, että potilasta on kohdeltu väärin tai tai sitten ei. Olen työskennellyt hoitajana ambulansseissa, lasten-, nuorten- ja aikuisten psykiatrisella osastolla, ja nykyisessä työpaikassani toimin muistisairaiden vanhusten kanssa. Työ- ja elämänkokemukseni ovat opettaneet, ettei kaikki ole niin yksinkertaista, enkä todellakaan lähtisi arvostelemaan kovinkaan jyrkin sanoin tätä tapausta. Jokainen asiakas/potilas kokee asiat aina omalla tavallaan. Tämä näin hoiva-alalla, kuin elämässä yleensäkin. Leposideiden, mattoon käärimiset, rauhoittavien lääkkeiden, ja erilaisten pakkokeinojen käyttö on aina perusteltua ja oikeutettua. Tässä näin lyhyesti. 

Impivaaran tiikeri

Quote from: Lasse Nortunen on 23.10.2013, 19:52:32
Leposideiden, mattoon käärimiset, rauhoittavien lääkkeiden, ja erilaisten pakkokeinojen käyttö on aina perusteltua ja oikeutettua.

Hyvä kun kerroit, eduskunnan oikeusasiamiehen virkakin voidaan siis lakkauttaa.

desperaato

Quote from: Impivaaran tiikeri on 23.10.2013, 19:32:55
Mitään maahanmuuttoon liittyvää tapauksessa ei ole.

Mutta olisi voinut olla.

Mulle on laitettu tuollainen puudutus kolme kertaa ja hommaan kuuluu, että joku järkälemäinen hoitsu, mies tahi nainen tulee ja ottaa sikiöasennossa makaavasta reippaan otteen, ettei asiakas ala pyörimään juuri kun neula on selkäytimessä.

rapa-nuiv

Täällä porukat tuomitsevat potilaan & lekurit parin lehtijutun perusteella. Älkää nyt hyvät ihmiset viitsikö. Tilanne on sana vastaan sana. Voi olla, että potilasta on kohdeltu väärin tai tai sitten ei. Olen työskennellyt hoitajana ambulansseissa, lasten-, nuorten- ja aikuisten psykiatrisella osastolla, ja nykyisessä työpaikassani toimin muistisairaiden vanhusten kanssa. Työ- ja elämänkokemukseni ovat opettaneet, ettei kaikki ole niin yksinkertaista, enkä todellakaan lähtisi arvostelemaan kovinkaan jyrkin sanoin tätä tapausta. Jokainen asiakas/potilas kokee asiat aina omalla tavallaan. Tämä näin hoiva-alalla, kuin elämässä yleensäkin. Leposideiden, mattoon käärimiset, rauhoittavien lääkkeiden, ja erilaisten pakkokeinojen käyttö on aina perusteltua ja oikeutettua. Tässä näin lyhyesti.

Seli seli,  Lasse Nortunen!

Seuraava on yksittäistapus, mutta samalla kaikki kokemukseni ensihoidosta. Ja siltä pohjalta helppo uskoa vastaavien tapausten olevan melko yleisiä:

Olen itse ollut osallisena peltikolarissa jossa kehenkään ei sattunut , eikä ambulanssia edes kutsuttu. Jostain syystä poliisin mukana tuli kuitenkin ambulanssi ja hoitajat halusivat tarkastaa osapuolet.
En ruvennut vastaan hankaamaan , tilanne oli itselleni uusi ja hämmentävä. Päätin leikkiä mukana, luulin sen olevan pienimmän riesan tie.  Ennenkuin tajusin mitä tapahtui, olin tippaletku käsivarressa matkalla 30km väärään suuntaan keskussairaalaan. Ensiapuklinikan henkilökunta käyttäytyi hyvin painostavasti. En tässä vaiheessa uskaltanut protestoida, koska väkivaltaisten pakkotoimien uhka huokui henkilökunnasta. Vietin osastolla neljättä  tuntia letkuun kahlittuna ja alkoi näyttää siltä kuin joutuisin aiheettomasti viettämään yön sairaalassa vieraalla paikkakunnalla. Aloin jo miettiä pitäisikö repiä letku irti ja karata. Sain tivaamisen jälkeen hoitajan kuitenkin myöntämään , että minulla on oikeus poistua koska vain omalla vastuulla.

Kävelin siis autokolarista omin jaloin. Mutta lassenortusten käsittelyn jäljiltä lähdin  sairaalasta verta vuotavana ja siteissä.

Tietenkin kolaripaikalta pois joutuminen lassenortusten toimesta aiheutti vielä ylimääräistä kiusaa turhien korjaamokäyntien muodossa.

Foorumimme säännöt kieltävät tarkemmin kuvailemasta mitä kaltaisestasi nortusen Lassesta  ajattelen.  Nortusen Lasse voi sitä keskenään miettiä.

Mutta tosiaan
Leposideiden, mattoon käärimiset, rauhoittavien lääkkeiden, ja erilaisten pakkokeinojen käyttö on aina perusteltua ja oikeutettua. Tässä näin lyhyesti.
Pidä tosta vaan kiinni Lasse Nortunen!
Jaxuhali !

L.N

Quote from: rapa-nuiv on 23.10.2013, 21:22:39

Seli seli,  Lasse Nortunen!

Seuraava on yksittäistapus, mutta samalla kaikki kokemukseni ensihoidosta. Ja siltä pohjalta helppo uskoa vastaavien tapausten olevan melko yleisiä:

Olen itse ollut osallisena peltikolarissa jossa kehenkään ei sattunut , eikä ambulanssia edes kutsuttu. Jostain syystä poliisin mukana tuli kuitenkin ambulanssi ja hoitajat halusivat tarkastaa osapuolet.
En ruvennut vastaan hankaamaan , tilanne oli itselleni uusi ja hämmentävä. Päätin leikkiä mukana, luulin sen olevan pienimmän riesan tie.  Ennenkuin tajusin mitä tapahtui, olin tippaletku käsivarressa matkalla 30km väärään suuntaan keskussairaalaan. Ensiapuklinikan henkilökunta käyttäytyi hyvin painostavasti. En tässä vaiheessa uskaltanut protestoida, koska väkivaltaisten pakkotoimien uhka huokui henkilökunnasta. Vietin osastolla neljättä  tuntia letkuun kahlittuna ja alkoi näyttää siltä kuin joutuisin aiheettomasti viettämään yön sairaalassa vieraalla paikkakunnalla. Aloin jo miettiä pitäisikö repiä letku irti ja karata. Sain tivaamisen jälkeen hoitajan kuitenkin myöntämään , että minulla on oikeus poistua koska vain omalla vastuulla.

Kävelin siis autokolarista omin jaloin. Mutta lassenortusten käsittelyn jäljiltä lähdin  sairaalasta verta vuotavana ja siteissä.

Tietenkin kolaripaikalta pois joutuminen lassenortusten toimesta aiheutti vielä ylimääräistä kiusaa turhien korjaamokäyntien muodossa.

Foorumimme säännöt kieltävät tarkemmin kuvailemasta mitä kaltaisestasi nortusen Lassesta  ajattelen.  Nortusen Lasse voi sitä keskenään miettiä.

Mutta tosiaan
Leposideiden, mattoon käärimiset, rauhoittavien lääkkeiden, ja erilaisten pakkokeinojen käyttö on aina perusteltua ja oikeutettua. Tässä näin lyhyesti.
Pidä tosta vaan kiinni Lasse Nortunen!
En luonnollisestikaan tunne kolaritapaustasi ja sen yksityiskohtia, kuten en myöskään tiedä 100% varmuudella mitä tässä leikkauspöytäkeississä on oikeasti tapahtunut, siksi en syytä enkä tuomitse kumpaakaan osapuolta.

Aikoinaan, työskennellessäni ampparissa, suosittelimme usein, että potilas lähtisi mukaamme käväisemään lekurilla, vaikka sillä hetkellä olisi hyvinkin oireeton. Tämä etenkin silloin, jos vauhtia on ollut reilusti ja liike-energiat suuret. Monet oireet, kuten niska ja selkäsäryt saattavat ilmaantua vasta seuraavana päivänä, tai myöhemmin. Ymmärtääkseni lääkärillä käynti on myös etu, mikäli pitää jälkeenpäin ruveta tappelemaan vakuutusyhtiön kanssa. Millainen olisikaan ollut ensihoitajien oikeusturva, mikäli potilasta ei olisi kyyditty ja jos olisikin löytynyt esim. sisäelinvamma?

Quote from: rapa-nuiv on 23.10.2013, 21:22:39Foorumimme säännöt kieltävät tarkemmin kuvailemasta mitä kaltaisestasi nortusen Lassesta  ajattelen.  Nortusen Lasse voi sitä keskenään miettiä.
Tämä on ensimäinen suora, vittuleva ja negatiivinen, itseeni kohdistuva "hyökkäys" tällä foorumilla. (Ilmapiiri foorumillahan on ollut pidempään jo hieman kummallinen ja kireä, kirjoittajia on poistunut jne.) Katsotaan korttisi loppuun saakka. Annan luvan kertoa tässä ketjussa mitä mieltä olet Lasse Nortusesta. Haluan tietää, miksi koet kirjoitukseni seliseli-höpinäksi. Haluan tietää mitä minusta ajattelet.

Saippuakupla

Quote from: Lasse Nortunen on 23.10.2013, 21:50:06
Quote from: rapa-nuiv on 23.10.2013, 21:22:39Foorumimme säännöt kieltävät tarkemmin kuvailemasta mitä kaltaisestasi nortusen Lassesta  ajattelen.  Nortusen Lasse voi sitä keskenään miettiä.
Tämä on ensimäinen suora, vittuleva ja negatiivinen, itseeni kohdistuva "hyökkäys" tällä foorumilla. (Ilmapiiri foorumillahan on ollut pidempään jo hieman kummallinen ja kireä, kirjoittajia on poistunut jne.) Katsotaan korttisi loppuun saakka. Annan luvan kertoa tässä ketjussa mitä mieltä olet Lasse Nortusesta. Haluan tietää, miksi koet kirjoitukseni seliseli-höpinäksi. Haluan tietää mitä minusta ajattelet.

Tästä jatkatte sitten yksityiviesteillä.

L.N

Quote from: Impivaaran tiikeri on 23.10.2013, 19:57:25
Leposideiden, mattoon käärimiset, rauhoittavien lääkkeiden, ja erilaisten pakkokeinojen käyttö on aina perusteltua ja oikeutettua.

Hyvä kun kerroit, eduskunnan oikeusasiamiehen virkakin voidaan siis lakkauttaa.
Korjataan: Sana AINA, sanaksi YLEENSÄ. Tästä huolimatta ymmärrätte varmasti kantani? Olen havainnut suomalaisten hoitajien moraalin ja etiikan hyvinkin korkeasti. Poikkeuksia varmasti löytyy, kuten miltä alalta tahansa.

Quote from: Saippuakupla on 23.10.2013, 22:10:06
Tästä jatkatte sitten yksityiviesteillä.
Tämä ok. Täytyi vain reagoida kettuilevaan kirjoitustyyliin.

Emo

Quote from: rapa-nuiv on 23.10.2013, 21:22:39

...

Väkisinhoidetuista en ole aiemmin kuullut (ellei sitten kyseessä psyykkisesti sairas mutta ei niitäkään väkisin itkevinä leikata), niistä kyllä sitäkin useammin kuulee jotka eivät saa hoitoa.
Mutta ihanhan tämäkin on linjassa kaiken muun kanssa, maassamme on kaikki asiat päälaellaan niin miksei tämäkin.

Kalevi Aronen

Olen työskennellyt Helsingin puolessa suurissa sairaaloissa ja jäin eläkkeelle tästä täkäläisestä sairaanhoitopiiristä. Tosin teknisellä osastolla, mutta jokin käsitys sairaalan toiminnasta on vuosikymmenten varrella muodostunut. En usko aivan kaikkea, mitä lehdissä lukee, enkä tätäkään toimittajan värittämää juttua.

Mitä olen ollut töissä ja potilaana sairaaloissa, niin olen kyllä luottanut henkilökuntaan.
Om mani padme hum.

Emo

Quote from: Hehcux on 23.10.2013, 23:30:57
... En usko aivan kaikkea, mitä lehdissä lukee, enkä tätäkään toimittajan värittämää juttua.
...

En suoraan sanoen usko tätä juttua minäkään. Sairaaloissa on tasan riittävästi töitä jokaisella, että tulisi enää mieleenkään painia itkevien ja vastentahtoisten potilaiden kanssa. Eikun ulos vaan ja uutta sisään kelle hoito kelpaa.
Mikä hemmetti näissä uutisissa nykyään on kun ne ovat kaikki pelkkää valhetta?

Ja miksi kukaan olisi noin kiintynyt munuaiskiveensä? Älyttömän kipeitäkin vielä, normaali ihminen haluaa päästä kivestä eroon ja äkkiä!

ruikonperä

^Pitäähän siellä olla komppanian verran karhukoplaa valmiudessa koska pottunokka ei kännissä puhetta usko.
Mikä on Valitun kansan osuus Euroopan tuhossa

Kalevi Aronen

Quote from: ruikonperä on 23.10.2013, 23:41:44
^Pitäähän siellä olla komppanian verran karhukoplaa valmiudessa koska pottunokka ei kännissä puhetta usko.
Itse asiassa on koko HUS:n alueella vain muutamia kymmeniä vartijoita ja heidän lukumääränsä ei ole vuosikymmeniin muuttunut paljoakaan. Päivystyspolilla, varsinkin Töölössä on viikonloppuisin humaltuneita potilaita, joita varten on jokunen vartija.

Muuten Husissa on yli 20.000 työntekijää joista lääkärit ja hoitajat muodostavat reilun kolmanneksen. Ei siis suurta hätää ja tilanne on ollut vuosikymmeniä kohtalaisen stabiili, jolloin myös toimiinta on muuttunut rutiiniksi.
Om mani padme hum.

Goldstein

Minun kantani on, että ei-holhouksenalaisella aikuisella on lähtökohtaisesti oltava oikeus kieltäytyä hoitotoimenpiteistä, kunhan vain

1. potilasta on kunnolla informoitu sairauden todennäköisestä aiheuttajasta, tähän tepsivistä hoidoista ja toimenpiteistä sekä mahdollisista hoitamattomuuden seurauksista

2. potilas allekirjoittaa juridisesti virallisen lomakkeen poistumisesta sairaalasta omalla vastuulla.

On kuitenkin niin, että ihminen ei ole henkisesti mikään peruskallio. Mielialat, pelot ja halut muuttuvat tilanteiden, ihmisten ja ajankohtien mukaan hyvinkin arvaamattomasti ja epätyypillisesti. Yhtenä hetkenä haluaa saada kivun loppumaan ja kivet hemmettiin sieltä virtsateistä. Ja toisena kauhu piikistä selkäytimeen tai epämiellyttävästä putkesta alapäähän voittaakin tuon kivun. Ja taas viiden minuutin päästä mieli voi muuttua.
"We sleep between the storm that was
and the storm which has to come" -Moonspell

Taffu

Ainoa järkevä hoito julkisten tietojen perusteella on ollut tuo toimenpide. Oireilevaa isoa kiveä on huono jättää hoitamattakaan, kun se johtaa lukemattomiin päivystyskäynteihin jatkossa ja mahdollisesti munuaisen vajaatoimintaa myös. Luulisin potilaan tarinan olevan jkv värittynyt, mutta kaippa tuossa jotain väärin on tehty, kun jälkeenpäin asiaa joudutaan selvittelemään. Olisi kiva kuulla, mitä olisi potilaan tai oikeusasiamiehen mukaan pitänyt tehdä.

Nuivanlinna

Quote from: RP on 23.10.2013, 14:20:58
Täsäs kaikki, mikä on julkista. Ei nähdäkseni mitään monikulttuurista: http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=ereoapaa&${BASE}=ereoapaa&${THWIDS}=0.31/1382526991_31985&${TRIPPIFE}=PDF.pdf

(en myöskään nähnyt viittausta siihen, että potilas olisi ollut oikeustoimkelvottomaksi julistettu, tai muuta, joka olisi tehnyt menettelystä hyväksyttävää)
Quote9.10.2013
Dnro 673/4/12
Ratkaisija: Oikeusasiamies Petri Jääskeläinen
Esittelijä: Esittelijäneuvos Kaija Tanttinen-Laakkonen
POTILAS OPEROITIIN VASTOIN HÄNEN TAHTOAAN
1
KANTELU
Potilas arvosteli kirjeessään tutkimuksiaan ja hoitoaan keskussairaalan operatiivisella toimintaalueella.
Hän oli tyytymätön erityisesti siihen, että hänelle laitettiin munuaisaltaan kiven vuoksi
vastoin hänen tahtoaan selkäydinpuudutus, jotta hänelle voitiin niin ikään vastoin hänen
tahtoaan asettaa alateitse putki virtsajohtimeen. Lisäksi hän arvosteli sitä, että hänen
tiedonsaantioikeutensa ei toteutunut potilaslain vaatimalla tavalla, koska hän ei saanut tietoa
hoitotoimenpiteestä eikä eri hoitovaihtoehdoista.
- - -
[...]

Ratkaisun voi lukea linkin kautta.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Kimmo Leiska

QuoteYhteinen kieli hukassa? Kukaan ei puhunut sairaalassa urdua tai somalia oikealla murteella? Nyt potilas pitää sharia-lain mukaan kivittää, koska vääräuskoinen on kopeloinut potilaan alpäätä?
Go n nou. Ilttis ei taida kertoa ihan kaikkea oleellista?

Tässä on juuri se minkä takia Hommafoorumia pidetään vatipäiden leikkikenttänä. Skarppaa ny.  :facepalm:

Marija

Minä olen nähnyt monenlaista sairaanhoitoa, niin hoitajana kuin potilaanakin.
Potilaskokemukset ovat olleet kauheita.

Vaikuttaisi siltä kuin hoitajat myös tekisivät tahallista jäynää. Esim. tökkimällä käsivarren suonet rikki, päästäkseen käsiksi potilaan kivuliaisiin jalkoihin. Katselin taannoin sitä puuhaa. Verenottaja rikkoi suonen, sanoi: "miksei tule verta?" irrotti ja tökkäsi toiseen kohtaan. Tätä peliä hän piti moneen kertaan, kunnes ehdotti jalkaa. Sanoin, että tuskin sieltä käsisuonesta voi verta tulla, kun et päästä kiristyssidettä irti. Sanoin, että ennenkuin taas vedät neulan irti, päästä side ensin. "Oho, mutta nythän sitä tulee!"

Ihan kuin ei keskussairaalan verenottaja tuota tietäisi.

Aiemmalla sairaalareissulla samaten tarpeettomasti rikottiin kaikki käsisuoneni ja leikkaussalissa käytiin jalkaani käsiksi. Viimeinen mitä muistan ennen nukahdusta oli kun ehdin potkaista lääkäriä.

Malla

Quote from: Marija on 24.10.2013, 19:47:55
Viimeinen mitä muistan ennen nukahdusta oli kun ehdin potkaista lääkäriä.

;D  ;D
Kun sen osaa, sen osaa. Viime reissulla (loistava nukkumatti) nukahduksesta jäi käteen mikroskooppisen pieni sinelmä. Nukkumatti katsoi tassut, totesi että tossa on hieno suoni ja toivotti kauniita unia. Edellisellä kerralla koko käsi mustana, "oho, hups, sori, ei tää mee, voi vee".  Ihan samat suonet, eri tökkijä.

Taffu

Quote from: Marija on 24.10.2013, 19:47:55
Minä olen nähnyt monenlaista sairaanhoitoa, niin hoitajana kuin potilaanakin.
Potilaskokemukset ovat olleet kauheita.

Vaikuttaisi siltä kuin hoitajat myös tekisivät tahallista jäynää. Esim. tökkimällä käsivarren suonet rikki, päästäkseen käsiksi potilaan kivuliaisiin jalkoihin. Katselin taannoin sitä puuhaa. Verenottaja rikkoi suonen, sanoi: "miksei tule verta?" irrotti ja tökkäsi toiseen kohtaan. Tätä peliä hän piti moneen kertaan, kunnes ehdotti jalkaa. Sanoin, että tuskin sieltä käsisuonesta voi verta tulla, kun et päästä kiristyssidettä irti. Sanoin, että ennenkuin taas vedät neulan irti, päästä side ensin. "Oho, mutta nythän sitä tulee!"

Ihan kuin ei keskussairaalan verenottaja tuota tietäisi.

Aiemmalla sairaalareissulla samaten tarpeettomasti rikottiin kaikki käsisuoneni ja leikkaussalissa käytiin jalkaani käsiksi. Viimeinen mitä muistan ennen nukahdusta oli kun ehdin potkaista lääkäriä.

Sen verran off topiikkia, että kyllä sitä verta ihan hyvin sieltä tulee, vaikka se kiristysside olisikin kiinni.

Impivaaran tiikeri

Quote from: Taffu on 24.10.2013, 16:13:04
Ainoa järkevä hoito julkisten tietojen perusteella on ollut tuo toimenpide. Oireilevaa isoa kiveä on huono jättää hoitamattakaan, kun se johtaa lukemattomiin päivystyskäynteihin jatkossa ja mahdollisesti munuaisen vajaatoimintaa myös. Luulisin potilaan tarinan olevan jkv värittynyt, mutta kaippa tuossa jotain väärin on tehty, kun jälkeenpäin asiaa joudutaan selvittelemään. Olisi kiva kuulla, mitä olisi potilaan tai oikeusasiamiehen mukaan pitänyt tehdä.

Ei kiveä hoidettu, vaan asennettiin alakautta stentti varmistamaan virtsankulku. Vaihtoehto olisi ollut pyelostomia-katetri, siis selästä tai kyljestä munuaisaltaaseen.

Varsinaiseksi hoidoksi on lähete ESWL:ään eli kiven ulkoiseen murskaukseen.

Taffu

Quote from: Impivaaran tiikeri on 24.10.2013, 20:56:23
Quote from: Taffu on 24.10.2013, 16:13:04

Ei kiveä hoidettu, vaan asennettiin alakautta stentti varmistamaan virtsankulku. Vaihtoehto olisi ollut pyelostomia-katetri, siis selästä tai kyljestä munuaisaltaaseen.

Varsinaiseksi hoidoksi on lähete ESWL:ään eli kiven ulkoiseen murskaukseen.

Mutta siis tuossa tapauksessa päivystyksessä, tuo oli ainoa järkevä vaihtoehto. Murskausta ei nopeasti saa ja valittu toimenpide oli vähiten kajoava.