News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

IL: Ei tienkäyttömaksuille, sanoo Paula Risikko

Started by Sour-One, 16.10.2013, 21:06:02

Previous topic - Next topic

B52

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013123117883393_uu.shtml

Isoveli valvoo jo nyt - Nokia imuroi tietoja autoilijoista

Autoiluväki on kauhistellut Jorma Ollilan liikennetyöryhmän ideaa satelliittivalvonnasta.

Autoilijoiden tietojen järjestelmällinen kerääminen on kuitenkin totta jo tänä päivänä, ja tietoja tallentaa myös Nokia - Ollilan entinen työnantaja.

Asia tuli ilmi dramaattisessa valossa, kun Iltalehti kävi läpi Ollilan työryhmän dokumentteja.

Työryhmältä useita toimeksiantoja saanut konsulttiyritys Strafica Oy antaa nimittäin ymmärtää eräässä työtarjouksessaan liikenne- ja viestintäministeriölle, että Nokia hallinnoi massiivista tietopankkia.

- Nokialla on arkistoissaan kattavaa informaatiota, joka yhdistää viranomaistietoja omiin GSM-puhelinten seurantatietoihin (ns. "probe") parhaimmillaan 10 vuoden ajalta, Strafica väittää tarjouksessaan.

"Ei voi yhdistää"

Nokia kommentoi hätkähdyttävää väitettä ensin varovaisesti.

- Ehkä Strafica voisi selventää, mihin he viittasivat viranomaistiedoilla, Nokian Suomen-mediasuhteista vastaava Maija Taimi kirjoitti sähköpostilla.

Strafican hallituksen puheenjohtaja Paavo Moilanen ilmoitti IL:n yhteydenoton jälkeen yllättäen, että tarjousteksti oli epätarkka - kyse ei ollutkaan viranomaistiedoista, vaan "10 vuoden matka-aikatiedoista, joita on kerätty kännyköistä".

Taimi täsmensi, että Nokia on kerännyt Here-palvelujen puitteissa tienkäyttäjien palvelemiseksi kulkuvälineiden paikka-, nopeus- ja suuntatietoa, mutta siten, ettei tietoa voida yhdistää yksittäisiin käyttäjiin tai ajoneuvoihin.

- Palveluiden käyttäjistä ei ole olemassa käyttäjäkohtaista matka-aika-arkistoa, Tomi Kuuppelomäki Nokian viestinnästä säesti.

"Helppo yhdistää"

Tietokirjailija Petteri Järvinen huomauttaa, että nimettöminä kerätyt tiedot on yllättävän helppo yhdistää jälkikäteen tiettyihin ihmisiin.

Järvinen viittaa Stanfordin yliopiston tutkijan Jonathan Mayerin testiin, jossa muutama tutkija onnistui yhdistämään 91 puhelinnumeroa sadasta henkilön nimeen käyttämällä halpaa kuluttajapalvelua sekä julkisia tietokantoja.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Boon Choo

Jos kilometrejä pitäisi verottaa eikä sitä voi viedä polttoaineisiin, niin miksei sitä voisi toteuttaa siten, että:

1) Ajetut kilometrit tulevat auton matkamittarista.
2) Veron kilometrihinta tulee asuinpaikan mukaan.
3) Ásuinpaikan kilometrihinta määräytyy tilastollisesti sen mukaan, mihin keskimäärin kuljetaan omassa kunnassa ja oman kunnan alueelta. Esim. Helsingissä on suurempi hinta, maaseudulla Helsingin ulkopuolella pienempi, Jyväskylässä sama kuin edellä, maaseudulla Jyväskylän ulkopuolella edelleen pienempi ja pohjoisessa kaikkein pienin.
4) Veron voisi maksaa ennakkona ja/tai sitten katsastustarkastuksen yhteydessä tasaten.

Ongelmakohdat ovat matkamittarin laiton säätäminen ja tasapuolisuus sellaisten kohdalla, jotka ajavat maaseudulla, mutta asuvat kaupungissa.

Matkamittarien laiton säätäminen (+gps järjestelmän puijaaminen)  on ongelma myös Ollilan vaihtoehdossa. Ne pitää jokatapauksessa tarkistaa ja verrata johonkin, mistä aiheutuu myös tahattomia eroja gps ilmoittaman ja matkamittarin välillä.

Tasapuolisuutta en näe isoksi ongelmaksi, sillä Ollilan ehdotuksessa on ymmärtääkseni määritelty vain kaksi veroluokkaa, jolloin myös siinä syntyy epätasapuolisuutta. Esim. työmatka kulkee epäsuotuisasti juuri jollakin rajalla.

En kannata edes omaa ehdotustani. Autoilu ei kaipaa lisää verotusta - päinvastoin. Tarkoitus on osoittaa, että tekniseen himmeliin perustuva järjestelmä on täysin tarpeeton. Jos Ollilalla on suurempi visio jostakin suomalaiskehitteisestä autoilun tietojärjestelmästä, niin hankkikoon rahoituksen muualta.
Katarina R Hommaforumilla: "Islamismin ja islamistinen terrorismin nousu on tietysti huolestuttavaa ja ikävä ilmiö. Mutta tuossahan ei ole uskonto taustalla vaan muut asiat."

Rubiikinkuutio

Quote from: Boon Choo on 07.01.2014, 07:21:46
Jos kilometrejä pitäisi verottaa eikä sitä voi viedä polttoaineisiin, niin miksei sitä voisi toteuttaa siten, että:

1) Ajetut kilometrit tulevat auton matkamittarista.
2) Veron kilometrihinta tulee asuinpaikan mukaan.
3) Ásuinpaikan kilometrihinta määräytyy tilastollisesti sen mukaan, mihin keskimäärin kuljetaan omassa kunnassa ja oman kunnan alueelta. Esim. Helsingissä on suurempi hinta, maaseudulla Helsingin ulkopuolella pienempi, Jyväskylässä sama kuin edellä, maaseudulla Jyväskylän ulkopuolella edelleen pienempi ja pohjoisessa kaikkein pienin.
4) Veron voisi maksaa ennakkona ja/tai sitten katsastustarkastuksen yhteydessä tasaten.

Ongelmakohdat ovat matkamittarin laiton säätäminen ja tasapuolisuus sellaisten kohdalla, jotka ajavat maaseudulla, mutta asuvat kaupungissa.

Suurin ongelma kohta olisi kuitenkin se, että maaseudulla asuvat tuttuvat "lainaavat" autojaan kaupunkilaisille. Ei kai toisen ihmisen autolla ajoa voi kieltääkkään?
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Jack

Quote from: Boon Choo on 07.01.2014, 07:21:46
Matkamittarien laiton säätäminen (+gps järjestelmän puijaaminen)  on ongelma myös Ollilan vaihtoehdossa. Ne pitää jokatapauksessa tarkistaa ja verrata johonkin, mistä aiheutuu myös tahattomia eroja gps ilmoittaman ja matkamittarin välillä.

Peugeotin matkamittari (ainakin niiden kolmen, jotka olen omistanut) näyttää 5% liikaa. Nissanin (ainakin sen, minkä olen omistanut) matkamittari on tarkempi.

Jos Ollilan työryhmän ehdotus toteutettaisiin, maksaisin (tähän eivät sisälly laitekulut) autoilustani vuosittain noin 1750 euroa enemmän kuin nykyisin. Autoveron alennuksesta en paljon hyötyisi, koska pääomakulujen osuus ajamiskustannuksissani on vähäinen. 

Quote from: Rubiikinkuutio on 07.01.2014, 07:25:00

Suurin ongelma kohta olisi kuitenkin se, että maaseudulla asuvat tuttuvat "lainaavat" autojaan kaupunkilaisille. Ei kai toisen ihmisen autolla ajoa voi kieltääkkään?

Sellaista asiaa ei taida ollakaan, mitä ei nykyisessä yhteiskunnassamme voitaisi kieltää. Asioita voidaan "kieltää" myös epäsuorasti verotuksen tai jonkin muun perusteen avulla, jos ei suora kielto ole mahdollinen.

Kokeilkaapa, mitä tapahtuu, kun lainaatte saksalaisen Martinin tai Jürgenin autoa vuodeksi ja ajelette sillä täällä Suomessa.

http://takkirauta.blogspot.fi/2014/01/lintu-objektiivia-ostamassa.html

Oami

Quote from: Boon Choo on 07.01.2014, 07:21:46
Jos kilometrejä pitäisi verottaa eikä sitä voi viedä polttoaineisiin, niin miksei sitä voisi toteuttaa siten, että:

1) Ajetut kilometrit tulevat auton matkamittarista.

Pitäisikö ulkomailla ajamisesta siis maksaa Suomessa? Sen lisäksi, että siitä mahdollisesti pitää maksaa myös siinä kyseisessä ulkomaassa?

Jos ei, niin pitäisikö matkamittarit tarkastaa kaikilta tulevilta ja meneviltä myös raja-asemilla? Millainen olisi tämän prosessin vaikutus liikenteen sujuvuuteen rajoilla?

Quote from: Boon Choo on 07.01.2014, 07:21:46
En kannata edes omaa ehdotustani.

Hyvä. Kunhan silti kysyin.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

siviilitarkkailija

On käsittämätöntä miten hiljaa mediassa on oltu Ollillan ja Nokian keräämästä ja tuottamasta teknisestä tiedosta. Mies jauhaa koko ajan samaa virttä että järjestelmällään he pystyvät tuottamaan autoilijoille näiden tarvitsemia ihmepalveluja. Jos Ollilan ihmepalvelut ovat niin ihmeellisiä, niin miksi mies ei ole kymmenessä vuodessa saanut yhtä ainoaa palvelukonseptia aikaiseksi, jolle löytyisi ostajia. Siis vapaaehtoisia ostajia. 

Yksikään Ollilan lupaama palvelu ei taida olla sellainen että ihmiset suostuisivat maksamaan niistä.todellisuudessa autoilijalle syntyvä hyöty on olematon. Mutta aina kun Ollila on äänessä, alkaa sama virsi pavelutuotannon uusista mahdollisuuksista. Liikennetiedotukset radiossa on jo keksitty. Polttoainetarjoukset näkyvät asemien valopylväistä. Talvella on liukasta. Se että sama informaatio ölistään pyytämättä kännykästä autoon ei varsinaisesti ole mikään sellainen ihmepalvelu, että sen takia kannattaisi maksaa joka kilmoteristä extraa, paitsi Ollilan ryhmässä....

...onkohan Ollila, kuten kaikki takapenkkiohjaajat, mennyt sekaisin omista kyvyistään ja uskoo olevansa keskimääräistä parempi autoilija.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

ikuturso

Quote from: siviilitarkkailija on 07.01.2014, 08:10:58
On käsittämätöntä miten hiljaa mediassa on oltu Ollillan ja Nokian keräämästä ja tuottamasta teknisestä tiedosta. Mies jauhaa koko ajan samaa virttä että järjestelmällään he pystyvät tuottamaan autoilijoille näiden tarvitsemia ihmepalveluja. Jos Ollilan ihmepalvelut ovat niin ihmeellisiä, niin miksi mies ei ole kymmenessä vuodessa saanut yhtä ainoaa palvelukonseptia aikaiseksi, jolle löytyisi ostajia. Siis vapaaehtoisia ostajia.

Niin. En ihan ymmärtänyt lausettasi, mutta siitä tuli mieleen seuraava nähkökohta, jota ilmeisesti sivuat: TEKES-tukien vaihtoehto on laittaa valtio tilaamaan selontekoja yritysklustereilta, jotka sitten valtion rahoilla tekevät kehitystyötä ja markkinatutkimuksia.

Seuraava vaihe on keksiä jostain joukko vapaaehtoisia autonostajia, joille annetaan joku suunnaton verohelpotus, jos suostuvat ottamaan testijärjestelmän autoonsa. Nähdään kuinka helposti lopulta suomalainen autoilija on ympäripuhuttavissa ympärivuorokautiseen kulunvalvontaan antamalla nissanista kymppitonni alennusta ja kahdeksi vuodeksi vapautus vuosittaisesta auto- ja dieselverosta.

Valtio ottaa turpiinsa ensinnäkin näiden koe-eläinten veromaksuja muutamilla sadoilla tuhansilla euroilla, sekä samalla tilaa koejärjestelmän tältä tekniseltä yritysklusterilta, jotka toki joutuvat satsaamaan hieman tuotekehittelyyn, mekaniikkasuunnitteluun, sähkömekaanisiin liityntöihin, servereihin, palvelualustoihin, käyttöliittymiin, tietokantaliittymiin ja avot: Ennen kuin huomataankaan valtio on tukenut muutamaa valittua yritystä - ja nimenomaan näiden tuotekehitystä - muutamalla miljoonalla.

Eipä siinä mitään. Jos Suomi ei GPS-valvontaan menekään, nämä yritykset ovat saaneet hienoja vientituotteita ja palvelukonsepteja jakeluautojen, vuokra-autojen ja vaikkapa taksien kulunseurantaan. Mutta tässä on taas vaarana, että sitä ei tehdä avoimesti, kuten TEKES edes "yrittää" tehdä, vaan tässä olisi käytännössä avoin piikki valituilla yrityksillä "hoitaa homma kuntoon" vaikkapa 2015 alkuun mennessä hinnalla millä hyvänsä.

Valtio saisi enemmän terveen liiketoiminnan kautta tukea kotimaisia yrityksiä, mutta ei tällä konseptilla.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Tommi Korhonen

En tiä.
Minusta Ollilan ehdotus ei ole huono, JOS ottaa huomioon tehtävänannon, eli sähköautojen verottamisen. Noista lähtökohdista ei ole oikein helppo voittaa. Siksi varmaan hommaan otettiinkin tuollainen tunnettu 'guru', joka vielä on Suomelle etäinen ja voi myös vetäytyä Shellin suojaan.

Ajatelkaa kuinka pahasti (vielä pahemmin) tuo olisi torpedoitu jos sen olisi esittänyt vihreä poliitikko, tai pääministeri Katainen.
Ollila on otettu tähän vain syntipukiksi.

Sent from my alien_jolla_bionic using Tapatalk 2

Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Rubiikinkuutio

Quote from: Tommi Korhonen on 07.01.2014, 10:42:52

Minusta Ollilan ehdotus ei ole huono, JOS ottaa huomioon tehtävänannon, eli sähköautojen verottamisen.

Mikä tahansa tapa verottaa sähköautoja on halvempi kaikille? Vaikka sitten se puhtaasti kilometreihin perustuva verokin.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

siviilitarkkailija

Quote from: ikuturso on 07.01.2014, 09:24:48
Quote from: siviilitarkkailija on 07.01.2014, 08:10:58
On käsittämätöntä miten hiljaa mediassa on oltu Ollillan ja Nokian keräämästä ja tuottamasta teknisestä tiedosta. Mies jauhaa koko ajan samaa virttä että järjestelmällään he pystyvät tuottamaan autoilijoille näiden tarvitsemia ihmepalveluja. Jos Ollilan ihmepalvelut ovat niin ihmeellisiä, niin miksi mies ei ole kymmenessä vuodessa saanut yhtä ainoaa palvelukonseptia aikaiseksi, jolle löytyisi ostajia. Siis vapaaehtoisia ostajia.

Niin. En ihan ymmärtänyt lausettasi, mutta siitä tuli mieleen seuraava nähkökohta, jota ilmeisesti sivuat: TEKES-tukien vaihtoehto on laittaa valtio tilaamaan selontekoja yritysklustereilta, jotka sitten valtion rahoilla tekevät kehitystyötä ja markkinatutkimuksia.

Seuraava vaihe on keksiä jostain joukko vapaaehtoisia autonostajia, joille annetaan joku suunnaton verohelpotus, jos suostuvat ottamaan testijärjestelmän autoonsa. Nähdään kuinka helposti lopulta suomalainen autoilija on ympäripuhuttavissa ympärivuorokautiseen kulunvalvontaan antamalla nissanista kymppitonni alennusta ja kahdeksi vuodeksi vapautus vuosittaisesta auto- ja dieselverosta.

Valtio ottaa turpiinsa ensinnäkin näiden koe-eläinten veromaksuja muutamilla sadoilla tuhansilla euroilla, sekä samalla tilaa koejärjestelmän tältä tekniseltä yritysklusterilta, jotka toki joutuvat satsaamaan hieman tuotekehittelyyn, mekaniikkasuunnitteluun, sähkömekaanisiin liityntöihin, servereihin, palvelualustoihin, käyttöliittymiin, tietokantaliittymiin ja avot: Ennen kuin huomataankaan valtio on tukenut muutamaa valittua yritystä - ja nimenomaan näiden tuotekehitystä - muutamalla miljoonalla...

Puhutaan kymmenistä tai sadoista miljoonista euroista. Mutta se jutun pihvi on siinä että Ollila on Shellillä ja Nokiassa ja Fordilla eikä tästä integraatiosta huolimatta ole mitään sellaista järjellistä tuotetta jota autoilijan olisi ehdottomasti saatava. Ollilan missio autoilussa on tehdä autosta joku ihmeellinen viihde-puhelin-keskus ja hänen päähän ei kertakaikkiaan mahdu ajatus että aika monelle autoilijalle auto on laite jolla ajetaan paikasta A paikkaan B. Koska näitä viihde-puhelin-keskus-autoilijoita ei riitä kattamaan Ollilan haaveita, hän haluaa maksattaa hankkeensa niillä autoilijoilla jotka  ajavat autolla paikasta A paikkaan B. Ja kokoomuksen hallinnoima K&T ministeriövirkahenkilöstö kannattaa kympillä Ollilaa, muttei edes itse viitsisi maksaa moisista palveluista senttiäkään jos niihin pitäisi laittaa virkahenkilöiden omaa rahaa.

QuoteEli jos väite pitää paikkansa, on Nokia seurannut yksityishenkilöiden sijaintia jo 10 vuoden ajan.

...simulaattori-ohjelmien teko aloitettiin noin 15 v sitten. n 5 vuodessa lienee selvinnyt että liikennettä ei kannata simuloida kun voi seurata ja käyttää tietoa verkonrakennukseen.  Ja siirrettiin Suomesta Nokian overseas yhtiöille joilla ei ole mitään tietoturva-asiakasvelvoitteita eikä oikeastaan mitään kiinnostustakaan. Koska näissä maissa valtio haluaa nimenomaisesti valvoa kansalaisiaan. Asia ei ole ihan mustavalkoinen. Nokia on rakentanut verkkoja. Jotta voi rakentaa verkon, on pakko myös seurata mobiileja. Verkonrakentaja tulee väistämättä seuranneeksi myös tavallisia pulliaisia puheluineen. Mutta se varsinainen seuraaja on aina operaattori joka on ko valtion luvalla operoiva toimija. Todennäköisesti kuitenkin tuuttaa puhelinkeskusten tiedot Nokialle avattaviksi kun kaikilla ei edes riitä kapasiteettiä moisten availuun. Toiset operaattorit sensijaan tietävät nokiaakin paremmin mitä keskuksillaan voi ja mitä ei voi tehdä.

Varsinainen paskaskenaario

...joka liittyy matkapuhelimilla tehtyyn palveluun ja valvontaan on se että jos valtiolla rahat loppuu oikein urakalla, kuten on mahdollista, niin jo nyt voidaan ihan puhelimillakin seurata mm ylinopeuksia. Mutta jos matkapuhelin asennetaan kiistattomasti valvontalaitteeksi autoon, niin siitä on hyvä lähteä valtion rahastamaan kiistattomilla nopeuden ylityksillä autoilijoita.

Quote- Palveluiden käyttäjistä ei ole olemassa käyttäjäkohtaista matka-aika-arkistoa, Tomi Kuuppelomäki Nokian viestinnästä säesti.

Mutta jos Ollilan esitys menee läpi, niin sittenpä on. Sitten on se autoilija-auto-nopeusrajoituksen ylitys ja sitä voi olla käräjillä pikkuisen hankala kiistää ja selittää jonkun muun ajamaksi. Ainoa jolle Ollilan "palvelusta" on todella paljon taloudellista iloa ja riemua on sakottaja.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Markus Bunders

Kännyköissähän on kamerat ja mikrofonit. Miksei valjasteta niitä valvomaan rikoksia? Jokaisessa kodissa on jo valmiiksi siis turvakamera. TEKES voisi tukea tällaista hanketta, missä jokaisesta kännykästä tehtäisiin Suomessa valvontakamera! Tällä olisi varmasti isot markkinat maailman lukuisissa totalitaristisissa valtioissa. Eihän tällaista järjestelmää voi vastustaa kuin sellainen, joka pelkää jäävänsä kiinni rikosestaan! Yksityisyydensuojakin varmistettaisiin, kuten Ollila lupaa. Nou problem. Me tienataan tällä.

siviilitarkkailija

Quote from: Markus Bunders on 07.01.2014, 11:28:02
Kännyköissähän on kamerat ja mikrofonit. Miksei valjasteta niitä valvomaan rikoksia? Jokaisessa kodissa on jo valmiiksi siis turvakamera. TEKES voisi tukea tällaista hanketta, missä jokaisesta kännykästä tehtäisiin Suomessa valvontakamera! Tällä olisi varmasti isot markkinat maailman lukuisissa totalitaristisissa valtioissa.

Koska kaikilla köyhilläkin on kännykät. Niillä on kännykkä mutta ei mitään tuloa. Yhdistämällä kännykkä ja auto, voidaan varmistaa että kohtella on rahaa mitä voidaan varastaa tai ottaa pois. Ei tämän Ollilan hankkeen idea ole rikosten valvonta vaan rahastus. Sitä on nykyaikana aika monessa hallituksen hankkeessa.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Markus Bunders

Quote from: siviilitarkkailija on 07.01.2014, 11:30:34
Koska kaikilla köyhilläkin on kännykät. Niillä on kännykkä mutta ei mitään tuloa. Yhdistämällä kännykkä ja auto, voidaan varmistaa että kohtella on rahaa mitä voidaan varastaa tai ottaa pois. Ei tämän Ollilan hankkeen idea ole rikosten valvonta vaan rahastus. Sitä on nykyaikana aika monessa hallituksen hankkeessa.

Näinpä. Rahastus on tärkeintä. Jopa niin tärkeää, että rahastuksen kustannuksista ei niin väliä. Sama pätee moneen muuhunkin asiaan, jossa poliitikot saavat pelimerkkejä, joita jakaa omille joukoilleen. Esimerkiksi RAY hukkaa joka toisen pelatun euron kuluihinsa. Jos sama summa verotettaisiin, jaettavaa jäisi tuplasti, mutta verot ovat epäsuosittuja.

Soromnoo

Mitenköhän tätä ei ole uutisoitu laajemmin?
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/sahkoautolla+matka+katkeaa+talvella+lyhyeen/201401595391

Sen sijaan on tällaista tuubaa
QuoteSähköautoilun arkipäivää – lataus kestääkin vain 10 sekuntia?
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288639697924.html

rapa-nuiv

Quote from: Markkanen on 28.12.2013, 00:30:42
Eniten minua kuitenkin huolestuttaa se, että tavallisia kansalaisia aletaan vakoilemaan "isoveljen" toimesta.

  Ja "pienenveljen".
Kerätty reittitieto olisi verotustietoa ja julkista.
Vähintään jokaisella ajoneuvon haltijalla tulee olla oikeus tarkistaa verotuksen oikeellisuus.
Siispä myös oikeus tarkistaa milloin ja mitä reittejä asiakkaalle vuokrattu auto, rouvan kauppakassi ja nuorison lainaama auto on kulkenut.

Periaatteessa tuon reittitiedon pitäisi olla verokalenterista luettavissa.
Jaxuhali !

Maisteri Vihannes

Quote from: http://yle.fi/uutiset/alytekniikka_on_parempi_apuri_kuin_kuski/7035703Suomi onkin pudonnut muiden maiden kelkasta esimerkiksi käyttöön perustuvan maksujärjestelmän kehittämisessä, sanoo ajoneuvotegnologiaratkaisuja rakentavan Sunit -yhtiön toimitusjohtaja Jukka Suutari.

- Laitteitahan saa ja järjestelmiä saa, mutta me Suomessa olemme jälkijunassa tämän teknologian käyttöön oton kannalta. Meillä ei ole tällaisia tieosuuksia ole, missä tätä olisi tarvittu. Sen takia myöskään kotimaisia laitevalmistajia ei markkinoilla ole. Suomalaisosaaminen kuihtuu.

Pikkuhiljaa pientä aivopesua kansalaisille siitä, kuinka se seurantajärjestelmä olisi ihan hyvä asia.

Sunt Lacrimae

#496
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288644948467.html

QuoteLiikenneministeri Merja Kyllönen (vas) kertoo blogissaan muun muassa kilometriveroajatuksista suuttuneiden kansalaisten yhteydenotoista sekä kuvailee suomalaisia käpertyneiksi ja haluttomiksi.
"Ollaanpa esimerkiksi kilometriverosta tai verojärjestelmän uudistamisen yksityiskohdista mitä mieltä hyvänsä, huolestuttavinta ... on ollut se vanhaan tarttumisen pakko mikä on tullut selväksi sekä puhelinlankoja pitkin että julkisessa keskustelussa. Koskaan et muuttua saa. Maailma ympärillä muuttuu kovaa vauhtia, mutta Suomessa halutaan uskoa, ettei se meitä mitenkään koske eikä saakaan koskea", Kyllönen kirjoittaa ja näpäyttää:

"Jakakoon muut myös uudet liiketoimintamahdollisuudet, hyvähän se on, että joku luo uutta työtä, mutta suomalaisten ei kannattane siihen edes pyrkiä – nämä kannanotot ovat olleet varsin surullista luettavaa"

Kyllöstä harmittaa myös se, ettei kansa halua keskustella avoimesti ja asiallisesti esimerkiksi kilometriverosta, vaan tyrmää alustavat uudet ehdotukset jo kylmiltään. Suomi ei Kyllösen mukaan myöskään nouse taantumasta, jos "käperrymme muistelemaan menneitä ja kauhistelemaan nykymaailman menoa".

:facepalm:

Olen suoraan sanottuna sitä mieltä, että koko Merja Kyllönen on yksi surkeimmista ja kansan mielipiteestä vieraantuneimmista 2000- luvulla ministerintehtävää hoitaneista henkilöistä, jonka ylittää epäonnistumisen ja hölmöilyn määrässä ainoastaan kaikkien rakastama Astrid- täti. Ajamalla tätä ajoneuvoverotusuudistusta Kyllönen pyrkii järjestelmällisesti rampauttamaan suomalaista yksityisautoilua tekemällä siitä nykyistä kalliimpaa, ja toteutustapa puolestaan on suoraan kuin Orwellin "Vuonna 1984"- kirjasta.

Sen sijaan, että liikenneministerimme ottaisi opiksi kansan negatiivisesta reaktiosta tuleekin blogosfääriin itkupotkuvinkuparku- raivokohtaus, jossa tämä haukkuu suomalaiset pystyyn kun moinen samettifasismi ei onneksi houkuta. Ylivoimaisesti hämmentävin osuus tätä verbaalioksennusta on valittaminen siitä, että uudistushan olisi tuonut työpaikkoja. Oikeasti boksit oltaisiin kilpailutuksen jälkeen valmistettu jossain Taiwanissa ja uudistus olisi työllistänyt ainoastaan muutaman dippainssin, samaan aikaan jatkaen lama-aikana älytöntä tavallisen suomalaisen ostovoiman tuhoamista kuoliaaksiverotuslinjalla, minkä lisäksi ehdotus on muutenkin kokonaisuutena arvostellen kelvoton.

Tämän artikkelin julkaisun jälkeen Merja Kyllönen on osoittanut huikeaa poliittista selkärankaa ja mennyt strutsipuolustukseen, eli poistanut alkuperäisen blogikirjoituksen. Seisoo siis sanojen ja mielipiteidensä takana ja ottaa kritiikin vastaan kuten kunnon vasemmistolainen. 
Play stupid games, win stupid prizes.

CaptainNuiva

"Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) kertoo blogissaan muun muassa kilometriveroajatuksista suuttuneiden kansalaisten yhteydenotoista sekä kuvailee suomalaisia käpertyneiksi ja haluttomiksi.
"Ollaanpa esimerkiksi kilometriverosta tai verojärjestelmän uudistamisen yksityiskohdista mitä mieltä hyvänsä, huolestuttavinta ... on ollut se vanhaan tarttumisen pakko mikä on tullut selväksi sekä puhelinlankoja pitkin että julkisessa keskustelussa. Koskaan et muuttua saa. Maailma ympärillä muuttuu kovaa vauhtia, mutta Suomessa halutaan uskoa, ettei se meitä mitenkään koske eikä saakaan koskea", Kyllönen kirjoittaa ja näpäyttää:"


Liikennetäti on taas kerran sekaisin kuin seinäkello.
Mitä muuta voi odottaakkaan kun ammattitaidoton ja taloutta mitenkään ymmärtämätön alkaa soveltaa omia, sairaita visioitaan maan laajuisesti.
Kansalaiset ovat vaatineet autoveroon muutosta vuosikymmeniä milloin mitäkin kautta ja erillaiset asiantuntijat ovat tolkuttaneet vuodesta toiseen että nykyinen autoverokäytäntö on kestämätön ja jarruttaa mm.työpaikkojen syntyä...mutta ei, ei ole haluttu kuunnella kun lyöty veroa veron päälle jotta saadaan rahaa maailmalle jaettavaksi ja kaiken maailman monikulttihankkeisiin tuhlattavaksi.
Nyt sitten ollaan pisteessä että alkaa olemaan huonot housuissa ja verojen enempi nostaminen alkaa jo pahasti hyydyttää taloutta niin pitää keksiä jotain jonka suojista voidaitiin verottaa ikään kuin mutkan kautta entistä enemmän ja voila, keksitään kilometrivero ja ihastellaan sen mukanaan tuomia työpaikkoja !

Kuinka saatanan yksikertaisina Kyllönen kansalaisia pitää?
Ei työpaikkoja synny siten että keksitään uusi tapa verottaa entistä enemmän sekä byrokratiaa kasvattamalla.

Heivaisivat nyt jumalauta sieltä hallituksesta tämä apteekkiapulainen pois, voi perkele sentään näitten vassaribesservissereiden järjenjuoksua  :facepalm:

Toinen tonokkeli eli Hassi ihasteli taannoin miten rikkidirektiivi tuo duunia Suomeen ja tästä maasta tulee laivojen rikkipesureiden suurvalta, rahan tuloa ei voi estää....ja miten kävi?
Ei käy rikkipesurikauppa kuumana vaikka direktiivi tulee ensi vuonna voimaan ja nekin pesurin mitä tulevaisuudessa tehdään, valmistetaan Kiinassa.
Sen sijaan duunipaikkoja direktiivi jo kadottaa, viimeeksi Viking-Line ilmoitti aloitavansa YT-neuvottelut direktiivin vuoksi ja lisää tätä lajia on luvassa.
Odotettavissa on lisäksi ensi vuodelle viennin ja tuonnin vähentymistä rajusti kohoavien kuljetuskustannuksien vuoksi.
Milloin nämä Suomen valtion tuhoajat pääsevät valtakunnan oikeuteen sekä korvausvastuuseen ?
Jumalauta, tieten tahtoen tehdään kansantaluodelle tuhoa oman fasistisen agendansa innoittamana  :facepalm:






"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

jmk

Quote from: CaptainNuiva on 26.01.2014, 02:40:51
Kuinka saatanan yksikertaisina Kyllönen kansalaisia pitää?

Juuri niin saatanan yksinkertaisina, että kyllä ne jatkossakin äänestävät niitä samoja puolueita, jotka ovat panneet ministeriksi Orwell-yhteiskuntaa ajavan apteekkiapulaisen.

Onko Kyllönen kenties väärässä tilannearviossaan?

Jaska Pankkaaja

Quote from: jmk on 26.01.2014, 08:22:00
Quote from: CaptainNuiva on 26.01.2014, 02:40:51
Kuinka saatanan yksikertaisina Kyllönen kansalaisia pitää?

Juuri niin saatanan yksinkertaisina, että kyllä ne jatkossakin äänestävät niitä samoja puolueita, jotka ovat panneet ministeriksi Orwell-yhteiskuntaa ajavan apteekkiapulaisen.

Onko Kyllönen kenties väärässä tilannearviossaan?

Ei ole väärässä ei. Ei tämä kilometrivero ollut apteekkiapulaisen oma idea vaan kokoomus on jo saanut maistiaisia laitehankinnoista. Ehkä tuhatkunta suojatyöpaikka läänitettävänä puolueille, voi tätä onnen päivää.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Markkanen

Keskiverto-suomalaiset ovat kusipäitä. Kilometrivero on monen mielestä ihan jees vaikka se nostaisi auton käyttökulun kolminkertaiseksi.
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

Saippuakupla

QuoteYksityisautoilijan seurantaa vastustava kansalaisaloite kaatumassa - vauhti ei yksinkertaisesti riitä

Vielä alkuvuonna melkoisella tahdilla kannattajia kerännyt "Vapaus liikkua ilman viranomaisseurantaa on säilytettävä" -niminen kansalaisaloite ei ole päätymässä eduskunnan käsittelyyn.

Nimiä aloitteesta puuttuu vielä reilusti yli 20000 kappaletta ja keruuaikaa on jäljellä enää muutama vuorokausi. "Vapausaloitteen" läpimeno vaatisi toisin sanoen melkoista loppuspurttia, jota ei näillä näkymin ole ilmaantumassa.

"Mahdollisuus liikkua vapaasti ilman seurantaa on oikeus, jota ei pidä luovuttaa pois autoverouudistuksen yhteydessä tai missään muussakaan yhteydessä", aloitteessa sanotaan.

Tähän mennessä eduskuntaan asti on päässyt neljä kansalaisaloitetta, joista kuvan vielä vaiheessa oleva avioliittolakialoite keräsi lopulta peräti 166851 kannatusnimeä.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288684825465.html

Nikolas

Katsokaa, kuinka innokkaasti suomalaiset osallistuvat nettiadresseihin, vaikka niillä ei ole mitään erityisasemaa. Suomalaiset purkavat protestimieltään tavoilla, joilla ei ole mitään vaikutusta.

Sour-One

Quote from: Nikolas Ojala on 06.05.2014, 18:13:22
Katsokaa, kuinka innokkaasti suomalaiset osallistuvat nettiadresseihin, vaikka niillä ei ole mitään erityisasemaa. Suomalaiset purkavat protestimieltään tavoilla, joilla ei ole mitään vaikutusta.

Ajatelkaapa vaikka pakkoruotia; hallitusohjelmassa puhutaan ruotsin kielen aseman edistämisestä. Mitä ihmeen mahdollisuuksia aloitteella voisi olla? Olisi pitänyt odottaa aikaa, jolloin hurrit ei ole hallituksessa.

ekto

Eipä näillä nettiadresseilla ole mitään voimaa, ellei aiheena ole jokin, jota iso osa edustajista mielellään muutenkin ajaisivat.

rapa-nuiv

Quote from: Saippuakupla on 06.05.2014, 14:05:56
Vielä alkuvuonna melkoisella tahdilla kannattajia kerännyt "Vapaus liikkua ilman viranomaisseurantaa on säilytettävä" -niminen kansalaisaloite ei ole päätymässä eduskunnan käsittelyyn.

Nimiä aloitteesta puuttuu vielä reilusti yli 20000 kappaletta ja keruuaikaa on jäljellä enää muutama vuorokausi. "Vapausaloitteen" läpimeno vaatisi toisin sanoen melkoista loppuspurttia, jota ei näillä näkymin ole ilmaantumassa.


En tiennyt tuollaisen olevan vireilläkään .
Jaxuhali !

Punaniska

Liikennetutkimuksen yllätys – suomalaiset hyväksyisivät kilometriverotuksen autoveron tilalle 

Ennakko-odotukset pettivät Tekesin tilaamassa liikennetutkimuksessa. Suomalaisista peräti 50 prosenttia olisi valmis hyväksymään ajettuihin kilometreihin perustuvan verotuksen.

http://yle.fi/uutiset/liikennetutkimuksen_yllatys__suomalaiset_hyvaksyisivat_kilometriverotuksen_autoveron_tilalle_/7305379


Ensin annettiin tutkimustulos, sitten tehtiin siihen sopiva kysely oikealla kysymyksenasettelulla ja valitsemalla vastaajat huolella.

Voi v@##u tätä aivopesua ja manipulointia. Isojorma saa tahtonsa läpi
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

latrom

Bensavero?

Lähetetty minun Nexus 7 laitteesta Tapatalkilla


Ari-Lee

Quote from: Uuno Nuivanen on 16.10.2013, 22:07:04
Vaalit ehtivät ensin. Tässäpä olisi oiva jytkynkalastuksen paikka persuille. Huhuu?
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

l'uomo normale

Eilen muutoin alkoi Helsingissä nelipäiväinen älykästä tieliikennettä koskeva kongressi, jota ovat järjestämässä liikenne- ja viestintäministeriö ja yritykset kuten Tieto. Tuhannet osallistujat pohtivat muun muassa robottiautoja ja autojen satelliittivalvontaa. Älyautoilusta voisi tulla Suomelle uusi talouden veturi. (tyyliin Nokian digiboksit ilmeisesti :P ) Hufvudstadsbladetissa oli ainakin eilen aiheesta juttua.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.