News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2013-10-16 IS: Ylen Silminnäkijä: Suomessa yökerhojonossa värillä on väliä

Started by Iloveallpeople, 16.10.2013, 14:03:17

Previous topic - Next topic

ämpee

Quote from: Mursu on 18.10.2013, 19:20:56
Quote from: ämpee on 18.10.2013, 14:46:43

Mielestäni juuri tuo Jokereiden kannattaminen on aivan perusteltu syy nykyään väittää sen olevan peruste vähemmistöasemaan, aivan yhtä hyvin kuin joku uskonto tai seksuaalinen suuntaus.
Esimerkkejä näistä valinnaisista ominaisuuksista nimittäin löytyy, joku huomaakin olevansa kristitty, ja joku toinen löytää itsensä seksuaalisesti, eheytyäkseen pikaisesti uudelleen.
Noilla kaikilla asioilla teeskennellään minkä ehditään, ja mielestäni tämän mädän omenan pitäisi oikeuttaa heittämään mäkeen koko tynnyrin.

Seksuaalinen suuntautuminen minustakin mielestä huono peruste kansanryhmälle. Siltä puuttuu kokonaan periytyvyys. Seksuaaliseen vähemmistöön kuuluvat ovat yksilöitä, jotka eivät muodosta selkeää kansanosaa. Tosin jostain eheytymisestä puhuminen on mautonta. Uskontoa toki voi vaihtaa, mutta se kuitenkin periytyy varsin selkeästi Lisäksi ei voi olettaa ihmisen vaihtavan uskontoaan.

Käsite "eheytyminen" on pelkkää lainatavaraa, ja tarkoitettu ainoastaan terävöittämään kommenttia, ei suoranaisesti vittuilemaan, mutta ravistelemaan kuitenkin.
Aivan samoin "itsensä löytäminen" korvaa "kaapista ulostulon", ja samassa tarkoituksessa.
Eli kyseessä oli yleisten kliseiden käyttö, mutta ei niiden alkuperäisessä asiayhteydessä (kontekstissa).

Periytyvyys ei ole mikään peruste jonkin kansanryhmän olemassa olon arvostelulle, mutta vaihdettavissa oleva, tai valehdeltavissa oleva seksuaalinen suuntaus sellainen on.
Periytyvyyttä ei nimittäin tähän mennessä ole kovin montaa menetelmää keksitty.

Uskontoa voi huoleti olettaa ihmisten vaihtavan, esimerkkejä on suorastaan tulveksimalla.
Uskonto voi olla läsnä lapsuudessa, mutta se ei välttämättä leimaa koko loppu-ikää, ellei kuolemanrangaistus leiju pään yläpuolella.
Noita on uskontojen uhrit järjestöjä, joissa näitä lapsuuksia pohditaan.

On olemassa kovin mainostettu uskonto, jossa on sisään rakennettu valehtelun mekanismi, ja sekin tuottaa uskon vaihdokkeja, kun tarve vaatii.
Joten uskonto ei ole mikään sellainen asia, että sen mukaan ihmisiä pitäisi erityisesti suojella, kun ihmiset itsekään eivät näitä uskontojaan erityisesti suojele.

Näillä keinotekoisilla kansanryhmillä kalastetaan pelkästään etuja, tai kalastellaan vaikeuksia oman edun nimissä joillekin toisille.
Maailmassa on erittäin vähän sellaisia asioita joita tarmolla ajetaan ja joista ei ole erityistä etua kenellekään.

QuoteMiksi ihmeessä ihmisiä tulisi voida syrjiä uskonnon perusteella? Siis saisi olla "Ei juutalaisille" -kylttejä kaupoissa?

Ei ketään pidä syrjiä uskontonsa vuoksi, mutta ei myöskään kenellekään pidä antaa erityisasemaa uskontonsa takia.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

mielipide

Quote from: Saippuakupla on 18.10.2013, 18:31:22
Quote from: mielipide on 18.10.2013, 13:34:05
Quote from: Saippuakupla on 18.10.2013, 11:56:29
Quote from: mielipide on 18.10.2013, 11:34:24
Nyt kyllä jauhat sitä itseään.
Toi sun väite että ovi on kiinni ja poke on heti oven sisäpuolella ja jengi availee itse oven on täyttä höpöhöpöä.

Heh, niinpä niin. Onneksi olen käynyt kyseisessä ravintolassa siitä saakka kun ravintola Prunni kuopattiin ja osa sen vakioasiakkaista ja pokeista siirtyi Lady Mooniin. On siis "muutama" vuosi tuota kokemusta ravintolan toiminnasta. Toki on mahdollista, että vain ja ainoastaan minä pääsen sisään vaikka olen avannut kiinni olevan oven ihan omatoimisesti (kun ei ole jonoa) ja tuolloin ei ole kyse edes naamavipistä. Tosin olen havainnut, että myös muut ulko-oven itse avanneet asiakkaat ovat päässeet sisään ja poke on toivottanut myös heidät tervetulleeksi. Harmi jos sinun pitää aina odotella oven avaamista.

Kuinka monta vuotta siitä on kun olet käynyt Moonissa?

Lihavoin sinulle vastauksen.

Aikaisemmin kuitenkin kerroit että et enää käy Moonissa:

Quote from: Saippuakupla on 18.10.2013, 10:09:40

Itse olen aikojen saatossa käynyt Lady Moonissa useamman kymmentä kertaa ja tuttuja käy siellä edelleen ihan säännöllisesti.

Eli käytkö edelleen itsekin Moonissa vaikka aikaisemmalla lausunnollasi kerroit että tuttusi käyvät siellä edelleen ihan säännöllisesti mutta sinä et enää käy?

Jos halutaan välttää muiden maiden tekemät virheet maahanmuutossa niin miksi ihmeessä suomen maahanmuuttopolitiikka on kopioitu ruotsista ja miksi sitä aina verrataan ruotsiin?

Ruotsi on maa jossa on maahanmuuttaja-alueita joihin palokunta ja ambulanssi eivät mene ilman poliisia ja poliisitkin vain 2 auton ryhmissä!

ämpee

Quote from: Gamma on 18.10.2013, 07:41:09
Quote from: ämpee on 18.10.2013, 07:06:18
Quote"Kun lukee tämän toimittajan näkemyksen vaikkapa siitä, että toinen suomalainen luottaa toiseen suomalaiseen enemmän kuin ulkomaalaiseen, niin onko se nyt jokin ihme?"

Ei, hyvin tavallista myös on, että omaan perheenjäseneen luotetaan enemmän kuin naapuriin.
Ihmeellistä sen sijaan on se, että meitä syytetään samaan aikaan yhteisöllisyyden puutteesta.

Millä tavoin vertailusi on relevantti tämän asian kannalta? Perheenjäsenet tunnetaan yleensä paremmin kuin naapurit, on ymmärrettävää että luottamus on suurempaa sellaiseen ihmiseen, jonka tietää suuremmalla varmuudella luotettavammaksi.

Sen takia se juuri olikin olennaista tässä asiayhteydessä, mitä läheisempiä ollaan sen enemmän voidaan luottaa.
Suomalainen yleensä tuntee toisen suomalaisen paremmin kuin toisia kansallisuuksia edustavia, johtunee yhteisestä kulttuurista, kielestä.

QuoteTilanne voi kuitenkin olla toinenkin, oma perheenjäsen voi olla kännykkäkiellossa ja vastaavasti naapuri voi olla mitä läheisin ystävä.

Tuo "kännykkäkielto" on varsin mielenkiintoinen, en koskaan aiemmin ole tähän törmännyt.
Onko kyseessä jokin lapsille suunnattu riippuvuus/tuhlaussuoja ?
Mikäli on, niin kyseessä on mitä täydellisin kasvatuksellisen perikadon ilmaus.

QuoteVastaavasti kaksi tuntematonta ihmistä ovat täsmälleen samalla viivalla sen suhteen, ettei kummankaan luotettavuudesta voi sanoa mitään etukäteen, luotettavuutta arvioitaessa pitää turvautua arvioon heidän käytöksestään (tai ulkonäöstään jos kännykän lainaaja sattuu olemaan rasisti). Ja tehdä tarvittavia varotoimenpiteitä väärinkäytösten välttämiseksi jos niin haluaa.

"Ulkonäöstään jos kännykän lainaaja sattuu olemaan rasisti"...
Pidän sinällään positiivisena, ettet syrji rasistia, mutta pidän erittäin epäilyttävänä tuollaista arviointimenettelyä.
Itse en puhelintani lainaa kuin hyvin tuntemilleni ihmisille/perheelle, koska en halua yllätyksiä missään muodossa, kuten vaikka tuberkuloosin.

QuoteKyse voisi olla myös nepotismista, luotettavuudesta riippumatta halutaan auttaa itse lähempänä olevaa ihmistä mieluummin kuin kauempana olevaa. Vaikka se veli olisi täysin epäluotettava narkkari, sitä kuitenkin autetaan todennäköisemmin kuin satunnaista kadulla vastaan kävelevää huumehörhöä.

Olet jo tässä ketjussa saanut oppitunnin sanasta "nepotismi" joten ei siitä enempää.
Sitä "narkkari veljeä" on helpompi auttaa pelkästään sen takia, että sen epäluotettavuus tunnetaan.
Täysin oudosta ihmisestä et tiedä sitäkään vähää.

Kyse on hieman kuin uimahypystä tutulla tai tuntemattomalla rannalla, tutulla rannalla et voi saada sitä kaularangan murtumaa jonka voit tienata tuntemattomalla rannalla.
Näillä mennään...
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

mielipide

Quote from: Suomitalon renki on 18.10.2013, 20:24:31
;D Lieksan Simpassa sisäänpääsymaksu alkaa vasta klo 1 yöllä.  Toimittaja ei osaa edes lukea?

Suomalainen ja Venäläinen menivät ensin sisään ja joutuivat maksamaan 10 euroa.

Wali Hashihan kertoo dokumentissa että hän oli ainoa joka pääsi sisään ilmaiseksi ilman että maksoi sisäänpääsymaksua.
Jos halutaan välttää muiden maiden tekemät virheet maahanmuutossa niin miksi ihmeessä suomen maahanmuuttopolitiikka on kopioitu ruotsista ja miksi sitä aina verrataan ruotsiin?

Ruotsi on maa jossa on maahanmuuttaja-alueita joihin palokunta ja ambulanssi eivät mene ilman poliisia ja poliisitkin vain 2 auton ryhmissä!

Sunt Lacrimae

Quote from: Iloveallpeople on 18.10.2013, 17:03:42
Quote"Asenteellinen kouluttaja on kuin monistuskone" – rasistinen oppi periytyy järjestyksenvalvojalle

Järjestyksenvalvojakouluttaja ei yllättynyt Ylen Silminnäkijä-ohjelman paljastamasta syntyperästä johtuvasta syrjinnästä. Ohjelma paljasti syrjintää yökerhon ovella ja asuntoa sekä työpaikkaa hakiessa. Järjestyksenvalvojakoulutukseen osallistuvilla on usein vahvoja ennakkoluuloja ulkomaalaistaustaisia kohtaan.

Kuopiossa yksityisenä järjestysmieskouluttajana työskentelevä Kari Koskinen kertoo kohtaavansa koulutuksissa usein ihmisiä, joilla on vahvoja ennakkoluuloja ulkomaalaisia kohtaan.

- Vahvaa asenteellisuutta on ihan selvästi ollut. Ihmiset kokevat, että nämä maahanmuuttajataustaiset ihmiset olisivat jollain tavalla pinnareita ja haluaisivat tulla nauttimaan meidän yhteisestä luksuksesta, Koskinen kertoo.

Koskinen painottaa järjestyksenvalvojakouluttajien vastuuta. Hänen mielestään kouluttajan pitäisi ennakkoluuloja kohdatessaan muistuttaa oppilaitaan perustuslaissa määritellyistä oikeuksista ja ravistaa ennakkoluulot pois. Kaikki eivät kuitenkaan tee näin.

- Mitä vahvempi persoona se kouluttaja on, sitä syvemmälle tieto imeytyy siihen koulutettavaan jengiin. Jos koulutusta vetää asenteellinen järjestyksenvalvojakouluttaja, se on kuin monistuskone. Kouluttajan heittämä yksi rasistinen kommentti myrkyttää koko idean siitä, että kaikki ovat tasa-arvoisia. Se ei saa heittää siellä yhtään ryssävitsiä, mustalaisvitsiä tai somalivitsiä. Kouluttajan täytyy tuntea vastuunsa.

Syrjinnästä tulisi tehdä tutkintapyyntö

Ylen Silminnäkijä-ohjelman näyttämissä tallenteissa venäläis- ja somalitaustaisten pääsy yökerhoon evättiin, koska heillä ei ollut mukanaan muuta henkilötodistusta kuin suomalainen ajokortti.

- Eihän ravintolaan sisälle päästäkseen tarvitse henkilökorttia, ellei ole kyse iän tarkastamisesta. Jos asiakkaasta näkee selvästi päälle päin, että hän on täysi-ikäinen, mutta silti vaaditaan henkilötodistusta, niin kyllä siinä tiedetään, ettei kyse ole enää alkoholilain asettaman ikärajan tarkastamisesta.

Koskinen uskoo, että syrjintätapausten julkisuuteen tuominen vähentäisi tapausten määrää. Tällä hetkellä sitä tapahtuu hänen mukaansa harmittavan vähän.

- Toivoisin, että ne asiakkaat, jotka kokevat kohdanneensa epätasa-arvoista kohtelua, tekisivät tutkintapyynnön poliisille. Näiden tapausten julkisuuteen tuleminen toimii erittäin hyvänä esimerkkinä muille, Koskinen sanoo.

YLE

- Toivoisin, että ne asiakkaat, jotka kokevat kohdanneensa epätasa-arvoista kohtelua, tekisivät tutkintapyynnön poliisille. Näiden tapausten julkisuuteen tuleminen toimii erittäin hyvänä esimerkkinä muille, Koskinen sanoo.

Vittu mitä omaan pesään kusemista.  :facepalm: Joku kokee kokeneensa epätasa-arvoista kohtelua kun dokaa kauppakeskuksen aulassa ja kieltäydyttyään poistumasta tämä heitetään voimakeinoin pihalle, ja joku toinen tietää ettei kyseessä ole syrjintä, mutta nostaa valitusta silti piruilumielessä. Muutenkin kun näitä keissejä on välttämättä pakko repostella pitkin mediaa "ensin hutkitaan, sitten tutkitaan"- metodilla, veikkaan näiden turhien tutkintapyyntöjen lisääntyvän lähitulevaisuudessa. Pahimmassa tapauksessa tuloksena on se, että vähemmistöasiakasta ei uskalleta olla ottamatta sisään tai lempata pihalle edes syystä koska muuten rasismi.
Play stupid games, win stupid prizes.

Saippuakupla

Quote from: mielipide on 18.10.2013, 22:19:23
Itse olen aikojen saatossa käynyt Lady Moonissa useamman kymmentä kertaa ja tuttuja käy siellä edelleen ihan säännöllisesti.
Eli käytkö edelleen itsekin Moonissa vaikka aikaisemmalla lausunnollasi kerroit että tuttusi käyvät siellä edelleen ihan säännöllisesti mutta sinä et enää käy?

Lukeeko tuossa, että minä en käy enää kyseisessä ravintolassa?

Edit: Eiköhän tämä riittänyt nyt minun ravintolassa käynneistä.

Saippuakupla

Quote from: Sunt Lacrimae on 18.10.2013, 22:32:08
Pahimmassa tapauksessa tuloksena on se, että vähemmistöasiakasta ei uskalleta olla ottamatta sisään tai lempata pihalle edes syystä koska muuten rasismi.

Oletettavasti tuo on ainakin yksi seuraus.

AuggieWren

Quote from: Katarina.R on 18.10.2013, 17:56:53
Quote from: kummastelija on 18.10.2013, 17:37:35
Yleinen käytäntö on että portsari avaa oven ja myös sulkee oven. Asiakkaan tehtävä ei ole roikkua ovessa. Yhteiskunnassa tulee pikimiten palkata maahanmuuttojuottolassa-asiointikoordinaattoreita. Heidän tehtävänään on järjestää juottolassa asiointiin orientoivia koulutuksia kulttuureille missä alkoholinkäyttöä vasta opiskellaan.

Tuo että portsari avaa oven on kyllä jotain ihme kasarijäänteitä, en ole varmaan törmännyt sellaiseen 20 vuoteen. Asiakas avaa oven ja portsarin tehtävä on toivottaa tervetulleeksi tai sitten kertoa että juuri nyt on täyttä.

No, toivottavasti tuo ohjelma ja tutkintapyynnöt panee kyseiset ravintolat miettimään uusiksi toimintatapojaan.

Tuossahan jo taannempana useampi valkopesun asiantuntija kertoi, että ovella ei ole mitään väliä, koska portsari on Lady Moonissa vasta siellä yläkerrassa (eikä alaovella) vastassa. Jolloin oven avaus on täysin luonnollinen toimenpide kaikille asiakkaille.

Tämä koko ketju on aivan vitun perseestä, lähinnä siksi, että tämä todistaa suurin piirtein täydellisesti lautaporukan periaatteellisen rasistisuuden.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

KalleK

Quote from: mielipide on 18.10.2013, 11:34:24
Quote from: mielipide on 18.10.2013, 09:31:18
Sitten tohon yökerho juttuun:
Jos menet repimään baarin ovea ilman että poke sitä sinulle avaa niin siihen baariin ei ole enää asiaa suomalaisella eikä marsilaisella koska se kertoo pokelle kaiken sun asenteesta ja kunnosta sen illan osalta.

Toi oven repiminenkin on aivan hakemalla haettu juttu.

Kyllä te jaksatte keksiä noita selityksiä, mutta piti nyt ihan itse katsoa eilinen ohjelma ennen kommentointia.

Itse olen aikojen saatossa käynyt Lady Moonissa useamman kymmentä kertaa ja tuttuja käy siellä edelleen ihan säännöllisesti. Olen myös "repinyt" oven auki useammankin kerran sen ollessa kiinni. Lady Moonissa kun on ihan tavallista ruuhka-aikojen ulkopuolella, että ulko-ovi on kiinni ja poke on heti oven sisäpuolella, jolloin asiakkaat itse avaavat ulko-oven ellei poke ehdi ovea avata. Ovea pidetään kiinni myös silloin kun ovella on pidempi jono. Tuolloin ovea ei kannata mennä "repimään" auki, mutta videolla ei ollut jonoa. On myös käynyt siten, että poke on todennut omatoimisen oven "repimisen" jälkeen, että odottakaa hetki, koska narikalla on ruuhkaa. Lady Moonissa on hyvin pieni eteinen, josta johtaa portaat ylös narikalle, joten poken on helppo päivystää eteisessä.

Nyt kyllä jauhat sitä itseään.
Toi sun väite että ovi on kiinni ja poke on heti oven sisäpuolella ja jengi availee itse oven on täyttä höpöhöpöä.

Silloin kun minä olen siellä käynyt niin ovi on ollut auki jolloin siitä on mennyt jengiä sisään ja poke on ollut sitten portaiden yläpäässä eikä eteisessä jos on ollut hiljaisempaa.

Jos ovi on kiinni niin silloin odotetaan ja jos näet että poke laittaa oven kiinni niin silloin odotetaan.

Kun ruuhka narikassa joka on pieni koska samassa tilassa on blackjack pöytä ja pelikoneet ja liikennettä ulos ja sisään hellittää niin poke avaa oven ja päästää sisään tulevat sisään ollen itse ulkopuolella pitämässä ovea auki koska moonin eteinen siinä portaiden alapäässä on niin olemattoman pieni että siihen ei mahdu samaan aikaan sekä sisääntulijat että poke.

Olen nähnyt ihan suomalaisiakin lähetettävän mäkeen kun ovat menneet availemaan omatoimisesti ovea tilanteessa jossa oven ulkopuolella on ollut 3 tyyppiä ja minä ja kaikki olemmme juuri tulleet siihen eli ei käytännössä jonoa.
Minä menin sitten sisään yhden toisen kanssa koska emme olleet mukana repimässä ovea.

Nämä somalit menivät repimään ovea joten heille lähtöpassit olivat täysin oikein.

Tämä toimittajan tarkoituksella luoma tietoisesti valittujen yksityiskohtien avulla luotu rasismi-hysteria on kyllä onnistunut kun hommallakin jotkut menevät siihen että yökerhon oven repiminen on ihan ok ja että ajokortin pitäisi kelvata kaikissa tilanteissa vaikka se ei ole virallinen henkilötodistus ja vaikka suomesta karkotettaviksi määrätyillä väkivaltarikollisillakin joita Räsäsen pelleilyn takia ei ole saatu maasta ulos on suomen ajokortti useimmiten taskussaan.

Nimimerkki mielipide on kyllä ihan oikeassa tässä nyt. Lukemattomat kerrat itsekin Ledarissa käyneenä voin sanoa, että kun se ovi on kiinni, se on siksi kiinni että sen ulkopuolella odotetaan sen aikaa että portieeri tulee sen avaamaan. Jos ei uksi aukene, se ei aukene.

Joskus kun en tiennyt vielä tarkkaan paikan käytännöstä, menin itsekin kiskaisemaan oven omatoimisesti auki ja hirveä huutohan siitä tuli. Enkä meinannut päästä sisään koska olin "liian kännissä".

Saattoi tosin jopa pitää paikkansa, mutta ratkaiseva ero Silminnäkijä koehenkilöihin oli se, että minä pyytelin vuolaasti anteeksi hölmöilyäni, jonka jälkeen poke tulikin siihen johtopäätökseen, että kai sitä näköjään mies nyt yhdet vielä voi käydä ottamassa, tervetuloa! Dokumentin kaverit jäivät siihen ovelle vittuilemaan ja inttämään portsarille, joten ei ihme ettei sisään päässeet. Itse asiassa kyseinen portsari käyttäytyi jopa yleistä tasoa rauhallisemmin ja diplomaattisemmin, jota ihmettelin. Sen verran vittumaisempiakin ovimiehiä tässä on tullut nähtyä.

Itseasiassa olen aika varma, ettei Lady Moon ja Milliklubi valikoituneet lainkaan sattumalta tuohon dokkariin. Molemmat paikat ovat tunnettuja tiukoista, suorastaan kokovartalokyrpämäisistä ovimiehistään, joiden kanssa on enemmän kuin helppo saada jonkinasteista kahnausta aikaiseksi, ihan kenen tahansa. Tämä sitten muka todistaa suomalaisten rasismista jälleen, huoh. Well done, boys!

Vai olisiko niin, että koko ohjelma oli suoranainen kostoisku noiden paikkojen pokeille, joiden torjumaksi nämä mamutoimittajat ovat joskus joutuneet (umpijurrissa) ja sitten on yhdessä päätetty, että "vidhu, me hoideta noile viela fudut, katota! Tehda ohjellma niista ja sit syyta rasistiks!! Huva idis, huva idis jätkät hei!!!"
"Meillä on isot pippelit ja teillä pienet, öhö öhö"

mielipide

Quote from: Saippuakupla on 18.10.2013, 22:32:56
Quote from: mielipide on 18.10.2013, 22:19:23

Lukeeko tuossa, että minä en käy enää kyseisessä ravintolassa?

Edit: Eiköhän tämä riittänyt nyt minun ravintolassa käynneistä.

Tavallisella suomen kielen ymmärryksellä tuossa lukee että sinä et enää käy Moonissa:

Jos olisit kirjoittanut vaikkapa että sinä käyt edelleen säännöllisesti tai käyt tuttujesi kanssa edelleen säännöllisesti tai että käyt silloin tällöin ja tuttujasi käy säännölllisesti niin silloin sen olisi voinut ymmärtää niin että sinä käyt edelleen Moonissa.

Nyt siis tiedämme että käyt Moonissa edelleen.

En kommentoi ravintolassa käyntejäsi enää tämän viestin jälkeen mutta pidän edelleen ihmeellisenä sitä että sinun mielestäsi ovi on kiinni Moonissa ja poke on heti oven takana ja ihmiset avaavat oven itse jatkuvasti koska pokella on kiireitä oven takana ja menevät itse sisään koska oman kokemukseni mukaan:

a)Hiljaisina iltoina ovi voi olla auki ilman että poke on ovella mutta tällöin hän on narikka-tasanteella eikä eteisessä niinkuin sinä kerroit.

b)Jos ovi on kiinni ja sen avaa itse ja menee sisään niin poke saattaa ulos yökerhosta ja tämän faktan on toinen hommalainen vahvistanut itselleenkin käyneen kun on mennyt avaamaan itse oven ja minä olen myös nähnyt näin käyvän muille.

c)Moonin eteinen on niin pieni että eihän siihen mahdu kunnolla sekä pokea että asiakasta niinkuin ei myöskään portaisiin joten poke seisoo ovella oven ollessa auki ja toivottaa tervetulleeksi paperien katsomisen jälkeen tai jos ovi on kiinni niin avaa oven pienen odottelun jälkeen ja pitää ovea auki niin että asiakkaat pääsevät sisään.

d)ovea ei avata itse jos se on kiinni.

e)Jos olet itse avannut oven silloin vuonna 1999 tai muina alkuvuosina kun Mooni aloitti kun tiedät sitä edeltävänkin baarin ja sen poket ja asiakkaat joiden kerroit siirtyneen Mooniin tai avaat edelleen oven itse koska olet tuttu kasvo käytyäsi vuodesta 1999 ilman että saat pokeilta tylyn ulosohjauksen ja tuttusikin ovat tuttuja kasvoja jotka voivat availla ovea itse ilman tylyä ulosohjausta niin onko mielestäsi kohtuullista toimintaa sinulta olla heittämässä kantapaikkasi pokeja kuseen YLE:n ja neljän toimittajan tietoisesti rakentamaan rasismi-hysteriaan kun sekä minä että toinenkin hommalainen olemme sinulle kertoneet miten käy tavallisille suomalaisille jos avaa Moonin oven itse silloin kun se on kiinni eli poke ohjaa tylysti ulos yökerhosta?

Sunt Lacrimae

Mielestäni voi jopa olla niin, että avatessaan oven poke olisi silloinkin käyttäytynyt rasistisesti. Tästähän voitaisiin päätellä ovimiehen luulevan ylimielisesti, että maahanmuuttajataustainen ihminen ei kykene itse avaamaan ovea ja astumaan siitä sisään, toisin kuin suomalainen länsimaisissa olosuhteissa kasvanut.
Play stupid games, win stupid prizes.

ämpee

Quote from: Saippuakupla on 18.10.2013, 22:40:55
Quote from: Sunt Lacrimae on 18.10.2013, 22:32:08
Pahimmassa tapauksessa tuloksena on se, että vähemmistöasiakasta ei uskalleta olla ottamatta sisään tai lempata pihalle edes syystä koska muuten rasismi.

Oletettavasti tuo on ainakin yksi seuraus.

Yleisemminkin ottaen, hankalat vähemmistöt luovat itse oman rasisminsa.

Tabula Rasa

Quote from: Mursu on 18.10.2013, 10:25:12
Quote from: kyllästynyt on 18.10.2013, 00:35:58
Ravintolan ovella ei kelvannut ulkomaalaisten ajokortit, ei venäläisen eikä somalin. Tuossa ei ole mitään moitittavaa. Ulkkareilla voi olla mitä vaan papereita ja ravintola saa olla tarkkana näiden kanssa.

Mutta tämä Wali ei ole ulkomaalainen, vaan Suomen kansalainen. Tuollainen on oikein koulukirjaesimerkki syrjinnästä

Mikäli waliwali on suomalainen niin miten häntä voidaan syrjiä somalina?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Saippuakupla

Quote from: mielipide on 18.10.2013, 23:14:25
En kommentoi ravintolassa käyntejäsi enää tämän viestin jälkeen mutta pidän edelleen ihmeellisenä sitä että sinun mielestäsi ovi on kiinni Moonissa ja poke on heti oven takana ja ihmiset avaavat oven itse jatkuvasti koska pokella on kiireitä oven takana ja menevät itse sisään koska oman kokemukseni mukaan:

Tämän vuoden aikana olen kylmällä ilmalla avannut kiinni olleen oven ja päässyt sisään. Tuolloin ei ollut vielä ryysistä ja poke oli tuolloin juttelemassa narikkapokejen kanssa portaiden yläpäässä narikan edessä. Katsos kun päivä, kellonaika ja väkimäärä vaikuttavat varmasti asiaan. Nyt meille on selvää, että asiassa vaikuttaa olevan päivä-, kellonaika-, naama-, suojaväri- ja (poken) vitutusvaihtelua, jonka jokainen tätä ketjua lukenut ymmärtää.

Kukko

Olen lähdössä yökerhoon. Koska kertaus on opintojen äiti, voisiko kirjoittaja mielipide valistaa vielä yhden kerran kuinka ovella tulee käyttäytyä ettei iltani vain mene heti alkuunsa pilalle epäonnistuneen henkilökuntakuntakohtaamisen vuoksi?
Sananvapautta ei nähdä Euroopan unionissa enää kansalaisten suojautumiskeinona hallintoa vastaan, vaan sen käyttäminen nähdään rikoksena, joka antaa viranomaisille aseet kansalaisten syyttämiseksi "vihapuheesta" tai jostakin tekaistusta "rasismista".
-J. Sakari Hankamäki

Tabula Rasa

Quote from: Kukko on 18.10.2013, 23:43:22
Olen lähdössä yökerhoon. Koska kertaus on opintojen äiti, voisiko kirjoittaja mielipide valistaa vielä yhden kerran kuinka ovella tulee käyttäytyä ettei iltani vain mene heti alkuunsa pilalle epäonnistuneen henkilökuntakuntakohtaamisen vuoksi?

Ei kannata yrittää pyrkiä väkisin portsarin ohi baariin. Tämän jälkeen ei varsinkaan kannata ryhtyä ämpyttämään portsarille, ja sen perästä ei kannata alkaa riuhtomaan ovea. Sen sijaan jos rikkoo sääntöjä pyytää vuolaasti anteeksi ja seuraa annettuja ohjeita niin pääsee pitkälle, usein jopa humalaan.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

mielipide

Quote from: AuggieWren on 18.10.2013, 22:45:10
Quote from: Katarina.R on 18.10.2013, 17:56:53
Quote from: kummastelija on 18.10.2013, 17:37:35
Yleinen käytäntö on että portsari avaa oven ja myös sulkee oven. Asiakkaan tehtävä ei ole roikkua ovessa. Yhteiskunnassa tulee pikimiten palkata maahanmuuttojuottolassa-asiointikoordinaattoreita. Heidän tehtävänään on järjestää juottolassa asiointiin orientoivia koulutuksia kulttuureille missä alkoholinkäyttöä vasta opiskellaan.

Tuo että portsari avaa oven on kyllä jotain ihme kasarijäänteitä, en ole varmaan törmännyt sellaiseen 20 vuoteen. Asiakas avaa oven ja portsarin tehtävä on toivottaa tervetulleeksi tai sitten kertoa että juuri nyt on täyttä.

No, toivottavasti tuo ohjelma ja tutkintapyynnöt panee kyseiset ravintolat miettimään uusiksi toimintatapojaan.

Tuossahan jo taannempana useampi valkopesun asiantuntija kertoi, että ovella ei ole mitään väliä, koska portsari on Lady Moonissa vasta siellä yläkerrassa (eikä alaovella) vastassa. Jolloin oven avaus on täysin luonnollinen toimenpide kaikille asiakkaille.

Tämä koko ketju on aivan vitun perseestä, lähinnä siksi, että tämä todistaa suurin piirtein täydellisesti lautaporukan periaatteellisen rasistisuuden.

Hohhoijaa. Luetun ymmärtäminen taas aivan hakusessa sinulla.

Poke on Moonissa yleensä siinä ovella oven ulkopuolella ja ovi on auki ja ihmiset menevät sisään paperien katsomisen tai poken tervehdyksen jälkeen ja kävelevät mini-eteisen ja portaiden läpi narikka-tilaan jossa on toinen poke laittamassa takkeja naulakkoon ja välillä poke joka on siinä ovella laittaa sen oven kiinni ja menee sisään auttamaan narikassa jos on ruuhkaa tai tekemään muuta eli vaikkapa juomaan kahvia tai kiertämään yökerhon läpi jolloin sitä ovea ei itse käydä avaamassa vaan odotetaan kunnes hän taas tulee ja avaa sen oven ja toivottaa tervetulleeksi.

Jos oven avaa itse niin kohtelu on suomalaisilla sama mitä somaleille Silminnäkijässä eli ohjataan suht koht tylysti ulos yökerhosta.
Nyt minun havaintojeni lisäkseni kaksi muuta hommalaista on vahvistanut itselleen näin käyneen.
Tosin KalleK on toiminut niinkuin pokejen kanssa toimitaan jos on tullut hölmöiltyä eli pyydellään vuolaasti anteeksi, sen sijaan että urputettaisiin poken naaman edessä ja roikuttaisiin ovessa kiinni niiinkuin somalit tekivät Silminnäkijässä, joten KalleK sai jatkaa iltaansa huolimatta siitä että sai pokelta huudot.

Hiljaisempina iltoina ovi on joskus auki ilman että poke on ovella, eli siis yksinkertaisemmille rautalangasta väännettynä ovi on avattuna eli sitä ei itse tarvitse avata sisään päästäkseen vaan se on auki eli pystyy kävelemään sisään avonaisesta ovesta ilman että tarvitsee oveen tai oven kahvaan koskeakaan.
Tällöin oven ollessa auki ilman pokea niin poke on narikka tasanteella ei siis mini-eteisessä tai portaissa.

Jos ovi on kiinni niin että joutuisi itse sen oven kahvasta vetämään auki niin silloin ei mennä ovesta sisään.

Lasse

Quote from: Kukko on 18.10.2013, 23:43:22

Tuossa on alkeet:
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/4/49/Different_kinds_of_bows_in_eo.gif/400px-Different_kinds_of_bows_in_eo.gif)

NOVUS ORDO HOMMARUM

mielipide

Quote from: Saippuakupla on 18.10.2013, 23:35:45
Quote from: mielipide on 18.10.2013, 23:14:25

Tämän vuoden aikana olen kylmällä ilmalla avannut kiinni olleen oven ja päässyt sisään. Tuolloin ei ollut vielä ryysistä ja poke oli tuolloin juttelemassa narikkapokejen kanssa portaiden yläpäässä narikan edessä. Katsos kun päivä, kellonaika ja väkimäärä vaikuttavat varmasti asiaan. Nyt meille on selvää, että asiassa vaikuttaa olevan päivä-, kellonaika-, naama-, suojaväri- ja (poken) vitutusvaihtelua, jonka jokainen tätä ketjua lukenut ymmärtää.

Eli Moonissa pokeilla on siis joustoa ihmisten suhteen joiden naamoja he ovat katselleet jo vuodesta 1999 asti jos nämä tulevat sisään rauhalliseen aikaan yksin vaikka ovi olisikin kiinni alhaalla.

Jospa kuitenkaan et jatkossa olisi heittämässä kantapaikkasi pokeja rasismi-hysterian uhreiksi sillä perusteella että sinä olet käynyt jo vuodesta 1999 ja voit avata oven ja mennä itse sisään yksin rauhalliseen aikaan ilman tylyä ulosohjausta joten näet siinä rasismia että joku random somali ei saa samaa kohtelua kuin sinä avatessaan itse suljetun oven ja tunkiessaan somalikaverinsa kanssa sisään?

MW

Ei kyllä kiinnosta juottolat enää. Hauskaa, että syrjitty, raitis vähemmistö ylläpitää biletyskulttuuria. Minulla ei ole siihen varaa, mutta minä teenkin töitä.

Edit: Poistettu paljon tyhjiä rivejä.

Saippuakupla

Quote from: mielipide on 19.10.2013, 00:12:36
Jospa kuitenkaan et jatkossa olisi heittämässä kantapaikkasi pokeja rasismi-hysterian uhreiksi sillä perusteella että sinä olet käynyt jo vuodesta 1999 ja voit avata oven ja mennä itse sisään yksin rauhalliseen aikaan ilman tylyä ulosohjausta joten näet siinä rasismia että joku random somali ei saa samaa kohtelua kuin sinä avatessaan itse suljetun oven ja tunkiessaan somalikaverinsa kanssa sisään?

Taidan kuitenkin tuomita tuon yhden poken oletettavasti syrjintää harrastavaksi (joka saattaa olla ravintolaitsijan käsky), koska poke oli ihan tarkoituksella päästämättä noita somaleita sisälle ja käyttäytyi öykkärimäisesti.

MW

Quote from: Saippuakupla on 19.10.2013, 00:19:39

Taidan kuitenkin tuomita tuon yhden poken oletettavasti syrjintää harrastavaksi (joka saattaa olla ravintolaitsijan käsky), koska poke oli ihan tarkoituksella päästämättä noita somaleita sisälle ja käyttäytyi öykkärimäisesti.

Just ihmettelin, mistä se LF+RF rikkaus. Varmaan jotain monihyvää, mutta ei tarkoituksella.

Liittyy edelliseen. Sekoa.

mielipide

Eli siis sinun mielestäsi poket jatkossa antaa kaikkien mahdollisten ihmisten tulla sisään miten tahtoo eli jos joku avaa oven itse ja tunkee sisään niin tervetuloa?

Ja jatkossa jos pokelle alkaa soittamaan suutaan ja urputtamaan niin poke hymyilee ystävälllisesti ja toivottaa tervetulleeksi?

Saippuakupla

Quote from: mielipide on 19.10.2013, 00:29:41

Eli siis sinun mielestäsi poket jatkossa antaa kaikkien mahdollisten ihmisten tulla sisään miten tahtoo eli jos joku avaa oven itse ja tunkee sisään niin tervetuloa?

Ja jatkossa jos pokelle alkaa soittamaan suutaan ja urputtamaan niin poke hymyilee ystävälllisesti ja toivottaa tervetulleeksi?

Ihan ystävällinen kysymys: Kirjoitinko noin?

mielipide

Quote from: Saippuakupla on 19.10.2013, 00:38:44
Quote from: mielipide on 19.10.2013, 00:29:41

Ihan ystävällinen kysymys: Kirjoitinko noin?

Et kirjoittanut juuri noin jonka takia laitoin kysymysteni perään kysymysmerkit mutta se että tuomitset poken syrjintää harrastavaksi öykkäriksi Silminnäkijässä nähdyn perusteella ja omaan 1999 lähtien moonissa käynnilläsi saavuttamaan "tuttu-naama joka voi avata oven itse hiljaiseen aikaan ilman ulostalutusta" statukseesi perustuen tarkoittaa käytännössä sitä että jokainen mamu voi avata itse jatkossa yökerhon oven ja tunkea omatoimisesti sisään ja jos poke ei päästä niin hän on rasisti ja jatkossa myös jos mamu urputtaa poken naaman edessä ja roikkuuu ovessa kiinnni ja poke ei päästä yökerhoon niin poke on rasisti.

Ilkka

Olen itse käynyt Lady Moonissa parisenkymmentä kertaa vuosien 99-07 aikana (ja sitä aikaisemmin siinä sen edeltäjässä jokusen kerran). Mä en enää suoraan sanoen tajua mitå tässä ketjussa höpistään.

Mun helvetin hyvä kaveri mm. kertoi tillanteen jossa musta mies ei päässyt sinne sisälle sinne vaikka itse pääsi kohtuuplekseissä, yrittivät samaan aikaan sisälle, poke vielä sille sanoi että tsori että joutui ekaksi rejectoimaan sutkin kun oli toi toinen kaveri mukana.

Voi olla ohjeistettu juttu niin etten pokea välttämättä soimaisi mutta on toi niitten käytäntö aikamoisen selvä, siitä on turha jauhaa tässä ketjussa asiaa tuntematta/kokematta.

Ilkka

Niin ja mut on itse bannattu myöskin sen takia kuppilasta että ne ei halua sinne liikaa ulkkareita (siis tietenkin ei-Suomessa) kun paikalliset ei tykkää, ihan suoraan. Onko tässä asiassa nyt jotain epäselvyyttä oikeasti?

MW

Biubau hienosti nappasi jo sen ravintolakeissin. Mitä ei tietenkään itse ole mitenkään havainnoinut.  Mikä sen palkka nyt olikaan?

Viinaa sompuille! Muslimeille, jotka tietysti ovat raivoraittiita ja rauhaa rakastavia.

EDIT: Vähän OT:n puolelle taisi mennä. Viski.

Iloveallpeople

QuoteTurun baareissa usein maahanmuuttaja portsarina

Silminnäkijä-ohjelma kertoi, että osa suomalaisravintoloista ja työnantajista kohtelee ulkomaalaistaustaisia eriarvoisesti. Turun baarimaailma poikkeaa monen muun kaupungin menosta. Monessa ravintolassa vastassa on maahanmuuttajaportsari.

YLEn Silminnäkijän torstainen piilokameradokumentti Salainen mamu paljasti, että suomea puhuvia maahanmuuttajia kohdellaan monessa arjen tilanteessa eri tavalla riippuen ihonväristä tai kulttuuritaustasta. Ohjelman teossa mukana ollut Wali Hashi sanoo, että palautetta on ehtinyt tulla runsaasti, sekä kiitosta paljastuksesta että moitteita.

- Osa oli sitä mieltä, että hyvä, että otetaan asiaa esille, kun ei ole aiemmin tehty juttua piilokameran avulla. Osa oli sitä mieltä, että mitä taas tehdään rasismijuttuja ja esitellään maahanmuuttajia uhreina, kertoo Hashi.

Wali Hashi sanoo, että Turku on nykyään ihan toista maata kuin parikymmentä vuotta sitten.

-  90-luvun Turku ja tämän päivän Turku ovat erilaisia. Silloin oli monia baareja, joihin tummaihoinen ei päässyt. Nyt Turun keskustassa on maaahanmuuttajaportsareita yhä enemmän. Se on ihan hyvä, pohtii Hashi.

Hashi kiittelee työnantajia rohkeudesta

Maahanmuuttaja törmää suomalaisessa arjessa lasiseiniin. Työpaikkahaastatteluun, vuokra-asuntoa katsomaan tai ravintolan ovimiehen ohi pääsee tai ei pääse. Yllättävän paljon asiaan vaikutti YLEn Silminnäkijän piilokameradokumentissa vieraskielinen nimi tai ihonväri.

- Työnhakuasia on ollut esillä koko ajan, kun olen asunut Suomessa. Kaikki työnantajat ovat yksilöitä. Kun aloitin vartijana Turussa, pidin heitä rohkeina työnantajina. Ensimmäinen tummaihoinen otettiin töihin ja katsottiin, miten käy, kertoo Hashi.

Toisaalta Wali Hashi ymmärtää työnantajia eikä leimaa heitä rasisteiksi.

- Kyse on valinnasta ja rohkeudesta, pohtii Hashi.

YLE
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

mielipide

Quote from: Ilkka on 19.10.2013, 01:11:41
Olen itse käynyt Lady Moonissa parisenkymmentä kertaa vuosien 99-07 aikana (ja sitä aikaisemmin siinä sen edeltäjässä jokusen kerran). Mä en enää suoraan sanoen tajua mitå tässä ketjussa höpistään.

Mun helvetin hyvä kaveri mm. kertoi tillanteen jossa musta mies ei päässyt sinne sisälle sinne vaikka itse pääsi kohtuuplekseissä, yrittivät samaan aikaan sisälle, poke vielä sille sanoi että tsori että joutui ekaksi rejectoimaan sutkin kun oli toi toinen kaveri mukana.

Voi olla ohjeistettu juttu niin etten pokea välttämättä soimaisi mutta on toi niitten käytäntö aikamoisen selvä, siitä on turha jauhaa tässä ketjussa asiaa tuntematta/kokematta.

Itse olen havainnoinut about 5 mustaa naamaa moonissa useana iltana 2009-2011 välisenä aikana joten olisiko mahdollista että sun kaverin kaveri oli vain poken mielestä liian kännissä?