News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Jaana Haapasalo: Metsästys ei ole normaali harrastus

Started by Fiftari, 14.10.2013, 12:55:28

Previous topic - Next topic

repsikka

Quote from: Jepulis on 28.10.2017, 11:05:48
Quote from: Emo on 28.10.2017, 08:39:21
... Mikseivät metsästäjät vain metsästä?

Olen kuullut, että nykyään hirvestetään päästämällä lähettimillä varustetut koirat luontoon ja ns. metsästäjä istuu mukavasti kotona ja seuraa töllöstä, milloin koirat ovat metsästäneet hirven ja milloin ampujan sopii rientää paikalle. Hoitaakaapa tuo metsästäjäkantakin kuntoon ja potkikaa moiset pellet helkettiin metsästysseuroistanne!! Vai loppuisiko metsästysseuratoiminta tuohon liikkuun?
Epäilemättä metsästäjät käyttää teknisiä apuvälineitä siinä kuin muutkin mutta kyllä tohon "istuskelee olkkarissa" taitaa olla silti jonkun verran matkaa. Eikä teknisien apuvälineiden käyttämisessä ole mitään väärää lähtökohtaisesti. Esimerkiksi kalastaja käyttää kaikuluotainta, se on tekninen apuväline mutta säästää paljon resursseja, ammattikäytön osalta myöskin kansantaloudellisesti ajatellen. Jokainen nettiin kuvia lähettävä käyttää teknistä apuvälinettä.

Voisi kuvitella, että mm. lennokit saaliseläimen paikallistamisessa voisivat olla toimiva idea. Teoriassa ei pitäisi olla mahdotonta varustaa kuvauslaite lisäksi lämpötunnistimella tms. Nykyään aika hyvä vakavamman harrastajan lentävä kuvauslaite maksaa 2000 euron suuruusluokassa. En tiedä lämpökameroista mutta jos se esimerkiksi triplaisi hinnan, siis olettaen teknisesti mahdolliseksi, mahdollisesti sellaiseen voisi hyvinkin olla tuollaisella metsästysseuralla yhteishankintana varaa. Kameran voisi laittaa aluksi automaattisesti seuraamaan aluksi vaikka koiran liikkeitä kameran kuvatessa koiran edestä löytyvää maastoa, joka taas on jo nykytekniikallakin hyvin mahdollinen.

Kiva kuvitella, mutta tuollaisten mekaanisten laitteiden käyttö metsästyksessä on yksiselitteisesti kiellettyä. Kuten myös nauhoitteiden käyttö eläinten houkuttelussa. Tai keinovalon ja valonvahvistimien  käyttö.
Luontokuvaajat toki voivat hyödyntää noita keksintöjä.

nimierkki

Quote from: markusm on 28.10.2017, 06:56:58
metsänomistajat mesovat siitä että tulee taimikkovahinkoja, (jotka osamäärin korvataan, mutta ei 100% laajuudelta) tosin niitä ei ole todistetusti tullut juurikaan tällä alueella ja joka vuosi kunnan alueelta 10-20ke edestä kerätään pyyntilupamaksuja joilla niitä pitäisi korvata, jonnekkin byrokratian rattaisiin ne rahat kuitenkin katoavat.

Tätä asiaa voi tarkastella toki monelta kannalta. Tosiasia on kuitenkin se, että nykymallinmukainen päätehakkuisiin perustuva metsätalous ja nykyinen hirvikanta ovat todella huono yhdistelmä. Se on sitä taloudellisesti, mutta myös luonnon monimuotoisuuden kannalta. Koska hirvet syö männyt ja lehtipuut, on istutettu valtaosin kuusta. Myös sellaisille alueille, jotka ei luontaisesti sovi kuuselle. Luonnon monimuotoisuus vähenee.

Olen (vielä) ihan pienmetsänomistaja, ja kaikkea häsäämistäni metsässä määrittää luontoarvot. Viimesyksynä heiluin sahan kanssa yhdessä taimikossa. Tarkoitus oli edistää metsän monimuotoisuutta raivaamalla tilaa raidoille, koivuille, lepille ja pihlajille. Kaadoin kuusia ja tein niistä riukuaitaa. No, talvella oli hirvi tullut aukolle ja taitellut kaulallaan mun vaalimat puut. Kyllähän niistäkin vielä metsä kasvaa, mutta hitaammin. Olen kuljeskellut laajasti muuallakin alueen metsissä, ja ilmiö on sama kaikkialla. Männyt syödään, koivut syödään, kaikki syödään.

Metsänomistajien parissa on laajalti turhaantumista tilanteeseen, korvauksia on ilmeisesti jotenkin hankala saada, ja turha työ harmittaa. Minusta hirvikanta voisi hyvin olla pienempi. Metsästystä pitäisi lisätä, tai sitten antaa susikannan kasvaa.

En osaa myöskään paheksua teknisten laitteiden käyttöä. Minulle on ihan sama vaikka tyypeillä olisi sähköiset pyllynlämmittimet hirvipassissa, kunhan vaan homma hoituu. Nostan hattua jokaiselle joka pyytää supeja ja minkkejä. Metsästäjät voivat omalla toiminnallaan lisätä luonnon monimuotoisuutta, vaikkapa jäniksiä ruokkimalla. Mutta parannettavaakin toki on. Esim. vesilinnuissa on useampi sellainen laji, jonka metsästyksen saisi lopettaa kannan taantumisen vuoksi.

duc

Quote from: nimierkki on 28.10.2017, 12:18:45
- - Esim. vesilinnuissa on useampi sellainen laji, jonka metsästyksen saisi lopettaa kannan taantumisen vuoksi.
Mitä tuumattaisiin, jos metsähanhi, jolla on nyt täysi rauhoitus, rauhoitettaisiin kymmeneksi vuodeksi, mutta sen sijaan laulujoutsenen metsästys aloitettaisiin pitkästä aikaa.? Kansallislinnun tappaminen lienee joillekin pyhäinhäväistys, vaikka se on levinnyt riesaksi asti valkoposkihanhen tavoin.
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'

kelloseppä

Metsästys on keskusteluaiheena aina runsaasti tunteita nostattavaa, mihin on syynä monia seikkoja.

Ikiaikainen maanomistukseen käytänössä vielä yhä useimmiten liittyvä metsästysoikeus mielletään usein perintöoikeuden kaltaiseksi peruuttamattomaksi oikeudeksi, josta (itse)kriittiinen keskustelu on yksinkertaisesti useimmiten, mutta ei toki aina, mahdotonta, myös senkin vuoksi, että metsästykseen liittyy varsin usein myös vahvasti miehisen identiteetin tietynlainen stereotypia.

(Itse pidän nykyistä vahvasti maanomistukseen ja metsästysseuran jäsenyyteen sidottua metsästyksen lainsäädännöllistä kehystä kohtuullisen hyvänä, jonka ainoa suuri puute on se, että suurriistan metsästykseen osallistuminen on kohtuullisen hankalaa, jos syystä tai toisesta juuri oman seutukunnan metsästysseura ja siihen pyrkivä paikkakuntalainen yksilö ovat jostakin syystä yhteensopimattomia. Vastuullista ja aktiivista metsästystä harrastava tarjoaa mielestäni nyky Suomessa erään parhaimman miehenä (naismetsästäjiä yhtään aliarvioimatta) olemisen malleja, mitä on ylipäätään olemassa, mutta valitettavasti "metsästyksen" piiriin kuuluu myös satunnaisesti myös äärimmäisen sikamaisten vastuuttomien lieroilijoiden yrjöttävyyttä.)

Metsänhoidollisiin ja liikenneturvallisuuden parantamisen tavoitteisiin läheisesti liittyvät riistanhoidolliset kysymykset muodostavat monimutkaisen syy-seuraussuhteiden verkoston, jonka hahmottaminen on varsin vaikeaa jo lähtökohtaisesti, koska jo metsästettävien eläinten lukumäärätiedot ovat joko riidanlaisia tai erittäin riidanlaisia vuodesta toiseen - ainakin aina paikallisesti. Metsätuhojen suuruuteen ja tulevaisuuden kasvun vaikuttavuuteen vaikuttaa myös ratkaisevasti myös metsänomistajan omat puulaji- ja puunkasvatusmenetelmien valinta sekä halukkuus taimokonhoitoon itse uhraamien työtuntien suorittamiseen eikä ainoastaan riistaeläinen määrä ja ruokahalu.

(Nykyinen hallintomalli tarvtsisi kaikkien siihen osallistuvien suuremman maltin, isompien korvien ja pienemmän suun lisäksi mielestäni ainoastaan jonkinmoisen tarvittaessa ja myös pistokoemaisesti käyttöönotettavan tarkistusmekanismin metsästäjien itsensä suorittämiin riistäeläinten kannan suuruuden mittaamiseen. Ainakin paikallisesti silloin, kun taannehtivasti havaitaan toistuvia epänormaliteetteja seudullisesti ja/tai juuri tietyn eläinlajin suhteen. Omalla seutukunnalla minua ihmetyttää vuodesta toiseen erityisesti karhukannan varsin suureksi mielestäni miellettävä laskennallinen määrä.)

Aselupakäytäntöjen kannalta metsästysseurojen rooli saattaa olla ongelma, jos henkilökemiat eivät kohtaa toisiaan rakentavalla tavalla. Toisaalta metsästysseurat ainakin periaatteessa toimivat ihannetapauksessa vallan mainiona aseiden käyttöön liittyvänä vertaisvalvontana. Tämä yksityiskohta ansaitsisi tulla tarkemmin ruodituksi.

Ainakin joillekin vähävaraisille paikallisille metsästyksen kautta saatava lisäravinto saattaa olla merkityksellinen ihan jo taloudellisesti. Lisäksi joillekin haja-asutusalueiden paikallisille asukeille metsästys on se viimeinen henkinen varoventtiilli, jonka avulla pärjätään arjessa vuodesta toiseen. Vastuullisena toimintana metsästys on vallan mainio harrastus ja varsin hyvä väline myös jälkipolvien haasteellisessa menestyksellisessä kasvatustehtävässä.

(Itse en ole myöntänyt paikalliselle metsästysseuralle metsästysoikeutta missään muodossa omistamalleni metsämaalle, vaikka etenkin tietyt riistalintulajit viihtyvät suurin parvin juuri omassa metsässäni. Suden jäljet ovat jokavuotisia ihan pihapiirissä saakka, karhu käy löntystelemässä joka syksy marjakierroksellaan, ilvekset pitävät puput poissa, hirviä näkyy harvemmin, mutta kauriita enemmän ja ahmakin on joskus poikennut.)

Ketjussa on erittäin hyviä puheenvuoroja runsaasti.

Metsästyksen filosofis-eettiseen aspektiin en tarkoituksellisesti ota kantaa, koska metsäteollisuudellamme ei ole kohta raaka-ainetta riittävästi tai liikenteemme kärsii merkittävästi, jos tiettyjen riistäeläimien kantaa rajoiteta niitä vuosittain metsästämällä. Jonkun täytyy kuitenkin tehdä se, jos haluamme jalostaa tulevasuudessakin puuta teollisesti vähintään nykyisillä jalostusmäärillä ja pitää etenkin haja-asutusalueiden liikenneturmien lukumäärät edes jotenkin aisoissa.

edit kirotusvihreitä ja stilisointia

nimierkki

Quote from: duc on 28.10.2017, 12:28:08
Quote from: nimierkki on 28.10.2017, 12:18:45
- - Esim. vesilinnuissa on useampi sellainen laji, jonka metsästyksen saisi lopettaa kannan taantumisen vuoksi.
Mitä tuumattaisiin, jos metsähanhi, jolla on nyt täysi rauhoitus, rauhoitettaisiin kymmeneksi vuodeksi, mutta sen sijaan laulujoutsenen metsästys aloitettaisiin pitkästä aikaa.? Kansallislinnun tappaminen lienee joillekin pyhäinhäväistys, vaikka se on levinnyt riesaksi asti valkoposkihanhen tavoin.

Minusta laulujoutsenta voisi ainakin jossain määrin metsästää. Valkoposkihanhen kohdalla varmaan sama juttu.

duc

^Samaa mieltä, mutta poliittinen vääntö Yrjö Kokon aikaan sukupuuton partaalla olleen kansallislintumme metsästyksen sallimisesta lienee monikulttuuri-ideologiaan verrattavissa oleva pyhä lehmä punavirheille. Kokon työ auttoi tuon upean linnun pelastamisessa, mutta ajat ovat muuttuneet ja nyt metsähanhi tarvitsee enemmän suojelua kuin laulujoutsen.
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'

Maatiaisjuntitar

Monenlaista mielipidettä tuntuu olevan ja huomaa kyllä ketkä metsästyksestä jotain tietävätkin.

Meille metsästys on aika monitahoinen asia. Liha jota meillä syödään on 99 % hirvenlihaa eri muodoissaan. Se on lähi- ja luomulihaa, josta tiedämme tarkkaan miten ja mistä se on peräisin.
Metsästys on myös harrastus ja luonnossa liikkumista parhaimmillaan. Tähän harrastukseen liittyy oleellisena osana koirat, joiden kanssa harrastetaan myös muuta toimintaa sekä myös kasvatetaan koiria.

Mitä tulee teknisiin apuvälineisiin (gps-tutka), niin ensisijainen sen tuoma hyöty on siinä, että siitä rakkaasta jahtikaverista voi pitää parempaa huolta kun voi nähdä missä se liikkuu. Ei se haukulle meneminen ja hirven ampuminen helppoa ole, että noin vain käytäisiin ampumassa saalis pois. Hirvet usein ovat seisontahaukussa erittäin tiheäpuustoisessa maastonkohdassa, jossa ampumatilaisuutta on vaikea saada. Lisäksi hirvellä on hyvä hajuaisti ja kuulokin, joten sinne ampumaetäisyydelle ei noin vain pääse. Myös hirvi voi olla vääränlainen suhteessa lupiin (lupa vasalle ja haukussa aikuinen) tai haukku olla siirtynyt naapuriseuran alueelle tai olla sellaisen maanomistajan alueella, joka ei ole vuokrannut maitaan metsästykseen.

Siitä onnistuneesta kaadosta, joita siis ei todellakaan joka seisontahaukusta tule, se työ vasta alkaakin. Saalis on suolistettava, vedettävä metsästä pois (yleensä ihan miesvoimin ja joskus pitkiäkin matkoja), nyljettävä ja riiputuksen jälkeen paloiteltava ja jatkokäsiteltävä.
Helppoa ja ilmaista lihaa se ei todellakaan ole.

repsikka

Quote from: Maatiaisjuntitar on 28.10.2017, 13:43:58
Monenlaista mielipidettä tuntuu olevan ja huomaa kyllä ketkä metsästyksestä jotain tietävätkin.

Meille metsästys on aika monitahoinen asia. Liha jota meillä syödään on 99 % hirvenlihaa eri muodoissaan. Se on lähi- ja luomulihaa, josta tiedämme tarkkaan miten ja mistä se on peräisin.

Anteeksi kyynisyyteni, joudun tärvelemään pilvilinnasi.
Riistaliha ei ole virallisesti luomua, siltä puuttuu sertifikaatti !
Samaten metsästä omin käsin poimimasi marjat ja sienet ovat sertifioimattomia.
Itse silti syön näitä kaikkia suuresti nauttien.

Maatiaisjuntitar

Quote from: repsikka on 28.10.2017, 13:55:15

Ihan miten vain, en kyllä tarkoittanutkaan mitään "sertifioitua" luomua.

Tapio Konsala

Kai sitä vaan on tullut vanhaksi kun en aina oikein ymmärrä tätä tämän ajan halukkuutta kieltää kaikki sellainen mikä ennen oli täysin normaalia ja hyväksyttyä. Ja sallia kaikki sellainen mikä ennen oli kiellettyä ja tuomittavaa.  :(

Faidros.

Quote from: repsikka on 28.10.2017, 13:55:15

Voi jumalauta näitä EU-uskovaisia! :facepalm:
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Eino P. Keravalta

Quote from: Tapio Konsala on 28.10.2017, 15:20:54
Kai sitä vaan on tullut vanhaksi kun en aina oikein ymmärrä tätä tämän ajan halukkuutta kieltää kaikki sellainen mikä ennen oli täysin normaalia ja hyväksyttyä. Ja sallia kaikki sellainen mikä ennen oli kiellettyä ja tuomittavaa.  :(

Kyseessä on kulttuurimarksilaisten strategia.

Sillä pyritään yksilötasolla aiheuttamaan hämmennystä, juurettomuutta, moraalista kaaosta, arvokonflikteja sekä yhteiskunnan tasolla aiheuttamaan sosiaalisen koherenssin murtumista, yleistä hajaantumista ja vastakkainasettelua sekä kansallisvaltioiden rapautumista sisältäpäin.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

J. Lannan haamu

GPS on missä tahansa asiayhteydessä saatanan nimetön sormi. Vuoden olen ajanut nyt eri kaupungeissa käyttäen gepsiä ja huomaan että en perkele osaa ajaa noissa kaupungeissa lainkaan! Ylipäätään metsästykseen liittyy jokin kiima näille metsästäjille kaiken maailman hifistelyyn. Eikö sen vertaa pystytä kunnoittamaan vanhoja aikoja että jätetään ne tekniset vempeleet pois luonnosta?

Ei ne hirvet tai karhut niin paljoa ole älykkäämmiksi tullut tässä 30 vuoden aikana että niitä vastaan tarvitaan hifiä. Kauhee mörssäri vaan ja helvetisti nöyryyttä niin siitä lähtee. Ihminen sen sijaan, se on tullut entistä tyhmemmäksi.
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Kari Kinnunen

Quote from: J. Lannan haamu on 28.10.2017, 15:38:54
GPS on missä tahansa asiayhteydessä saatanan nimetön sormi. Vuoden olen ajanut nyt eri kaupungeissa käyttäen gepsiä ja huomaan että en perkele osaa ajaa noissa kaupungeissa lainkaan!

OT tämä.

GPS kuten mikä hyvänsä muukin teknologia, on ihan hyvä renki mutta pirun huono isäntä. Navi on apuvälineenä OK mutta harmittavan moni tottelee sitä kuin jumalan sanaa.

Shemeikka

Komppaan edellistä. Mielipiteet kepsistä vaihtelevat; itse pärjään kepsillä, jossa on noin vuoden 2010 tiet ja tietyöt vierailla teillä, muutaman tunnen jotka eivät halua kepsiä käyttää ollenkaan ja muuan tuntemani +70v ajaa kaikki ajot, siis joka ikisen tutuillakin teillä, kepsin avulla.

Kun siihen perkeleeseen tottuu, niin ilman ei pärjää.
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Faidros.

Itse en ole metsästänyt  35:n vuoteen. Haulikko selässä olen astellut monia vuosia metsissä ja ollut ampuvinani monet linnut.
Mulle riittää tieto siitä, että olisin saanut tähtäämäni linnun, mutta kun niitä on niin vähän täälläpäin, en ammu niitä.

Omituista on se, että yleensä olen kävellyt metsissä, haulikko selässä ja patruunat taskussa.

Sama juttu kalastuksessa. Kun olet itse sitonut perhot, rakentanut itse vavat... mulla meni kiinnostus kalastukseen. :-\

Taitaa olla myös tuossa moottoripyöräilyssä sama juttu, kun olet ajanut Neuvostoliitossa , Venäjällä, Valkovenäjällä, Ukrainassa, ex.Jugot, Pohjoismaat, Eurooppa, raapaisu Afrikkaa, Fär saaret ja Islanti, Uusi-Seelanti, niin sitten tulee mieleen, oletko jo nähnyt riittävästi?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Dangr

Ylipäätään metsästykseen liittyy jokin kiima näille metsästäjille kaiken maailman hifistelyyn. Eikö sen vertaa pystytä kunnoittamaan vanhoja aikoja että jätetään ne tekniset vempeleet pois luonnosta?

Ei ne hirvet tai karhut niin paljoa ole älykkäämmiksi tullut tässä 30 vuoden aikana että niitä vastaan tarvitaan hifiä. Kauhee mörssäri vaan ja helvetisti nöyryyttä niin siitä lähtee. Ihminen sen sijaan, se on tullut entistä tyhmemmäksi.

Suomessa metsästyskausi(saati mahdollisuudet päästä metsälle maattomana) on niin lyhyt, että iso osa ajasta menee varusteiden kanssa leikkiessä. Välillä tulee aika pitkäksi, niin lelut lisääntyy...
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

notmee

Wanhoina hywinä aikoina tuo liikenne, varsinkaan sunnuntaiaamuisin, ei ollut koiralle sellainen riskitekijä kuin nykyään.
Sama kehitys on tapahtunut susien kanssa (onkohan tuossa jokin korrelaatio?).
Että voi ehtiä sen kaverin noutamaan ennen Noutajaa, jos näkee gepsistä, että mennään risikialueelle.

markusm

Ylipäätään metsästykseen liittyy jokin kiima näille metsästäjille kaiken maailman hifistelyyn. Eikö sen vertaa pystytä kunnoittamaan vanhoja aikoja että jätetään ne tekniset vempeleet pois luonnosta?

oletko koska ollut viimmeeksi metsällä, mitä oikeasti tiedät aiheesta ? Kova tarve on tuomita toisten harrastusta. Mutta kai se on se asia minkä tästäkin topicista hyvin näkee. (Tietämättömyys asiasta antaa varmuuden ja itseluottamuksen kommentoida asiasta kaikenlaista humpuukia. kuten nyt emokin on osoittanut hyvin)

Fillaristitkin voisivat lopettaa sen hifistelyn ja polkea vanhoissa sarkavaatteissa koko kumirenkailla dynamo-hehkulamppu virityksen kanssa koko kumirenkailla yhdellä vaihteella.

me metsästänme susialueella jossa on tärkeää täälä viiden susilauman välissä tietää jos kohtuullisen turvalliselta passitetulta alueelta koira poistuu, tai pyrkii päätielle jossa auton alle jäämisriski kasvaa. tämän saa tietoon koiragps paikantimella, joka  ei ole siitä kun ne ovat markkinoille tulleet, lisänneet saalismääriä, siinä piippaillessaan se häiritsee lievästi passissa oloa ja sen tutkiminen vähentää tarkkaavaisuutta passissa ja hirvi saattaa yllättää.

gps paikantimesta näkee myös seuran aluekartan. Jokuhan voisi tähän vääntää että miksi ei opetella ulkoa missä menee rajat tai katsota paperikartoilta. no meilläkin on 165 eri vuokranantajaa ja palstojen keskikoko on pientä, välissä voi olla vuokraamattomia alueita tai rauhoitusalueita.

myös viranomaisten vaatimat kaatoilmoitukset ja havainnointitiedot mitkä menevät luonnonvarakeskukselle joka tekee niistä tieteellistä tutkimusta, tehdään joko pulelimella tai tietokoneohjelmalla.

emo voi sitten mennä kertomaa liikenneviranomaisille havaintonsa kuinka liikennettä turvataan ja maa-metsäministeriöön sen että hirvikantaa tai muuta ei tarvitse rajoittaa. Ja voi sitten omalla rahallaan koittaa paljonko maksaa peijaisten pito per vuosi.

Emo

Quote from: Maatiaisjuntitar on 28.10.2017, 13:43:58Monenlaista mielipidettä tuntuu olevan ja huomaa kyllä ketkä metsästyksestä jotain tietävätkin.
...
Mitä tulee teknisiin apuvälineisiin (gps-tutka), niin ensisijainen sen tuoma hyöty on siinä, että siitä rakkaasta jahtikaverista voi pitää parempaa huolta kun voi nähdä missä se liikkuu. Ei se haukulle meneminen ja hirven ampuminen helppoa ole, että noin vain käytäisiin ampumassa saalis pois.
...
Helppoa ja ilmaista lihaa se ei todellakaan ole.

On varsin tavallista kuvitella, että ne asiasta jotain tietävätkin, ketkä ovat henkilön kanssa ko. asiasta samaa mieltä, ja ne taas eivät mitään asiasta tiedä, ketkä ovat eri mieltä. Jos nyt kuitenkin siitä rohkeasta oletuksesta lähdetään, että suomalaiset metsästäjät tietävät miten Suomessa metsästetään, niin silloin nuo metsästäjätuttujeni kertomukset olohuonemetsästäjistä pitävät paikkansa.

Pitäisikö hirven lihan olla helppoa ja ilmaista? Ei minun mielestä pitäisi. Mutta onhan se nyt paljon helpompi kuitenkin mennä haukulle tutkan opastamana, voi venata kämpillä kun koira tekee työt. Jos nyt justiinsa teillä ei näin löysästi metsästetä, niin ei se todista ettei missään muuallakaan noin metsästettäisi.
Ette te varmaan moottorikelkoilla susien päältäkään ajele?

pingviini

Quote from: Emo on 28.10.2017, 20:37:33
.... niin silloin nuo metsästäjätuttujeni kertomukset olohuonemetsästäjistä pitävät paikkansa.

Pitäisikö hirven lihan olla helppoa ja ilmaista? Ei minun mielestä pitäisi. Mutta onhan se nyt paljon helpompi kuitenkin mennä haukulle tutkan opastamana, voi venata kämpillä kun koira tekee työt.

Tänään olin passeissa n. 5-6 tuntia räntäsateessa kuunnellen kun koirat hakivat ja ajoivat hirviä, siihen vielä lisäksi n. 3 tuntia metsässä rämpimistä ja kaadettujen hirvien vetämistä miesvoimin tien varteen. 6 kaatui eikä yksikään haukulta. Voin vakuuttaa ettei se minun mielestäni tuntunut kämpällä venaamiselta. Luulenpa että nämä sinun metsästäjätuttusi ovat juuri niitä olohuonemetsästäjiä jotka metsästystä ovat nähneet ja kokeneet korkeintaan television eräohjelmissa

Emo

Quote from: pingviini on 28.10.2017, 20:59:59
.... niin silloin nuo metsästäjätuttujeni kertomukset olohuonemetsästäjistä pitävät paikkansa.

Pitäisikö hirven lihan olla helppoa ja ilmaista? Ei minun mielestä pitäisi. Mutta onhan se nyt paljon helpompi kuitenkin mennä haukulle tutkan opastamana, voi venata kämpillä kun koira tekee työt.

Tänään olin passeissa n. 5-6 tuntia räntäsateessa kuunnellen kun koirat hakivat ja ajoivat hirviä, siihen vielä lisäksi n. 3 tuntia metsässä rämpimistä ja kaadettujen hirvien vetämistä miesvoimin tien varteen. 6 kaatui eikä yksikään haukulta. Voin vakuuttaa ettei se minun mielestäni tuntunut kämpällä venaamiselta. Luulenpa että nämä sinun metsästäjätuttusi ovat juuri niitä olohuonemetsästäjiä jotka metsästystä ovat nähneet ja kokeneet korkeintaan television eräohjelmissa

Miksi te otatte niin henkilökohtaisesti nämä jutut ja säntäätte tänne kertomaan räntäkärsimyksistänne, jos te itse ette ole noita olohuonevetelyksiä?
Miksi tilitätte? Miksi puolustaudutte?

pingviini

Faidros.

Quote from: Emo on 28.10.2017, 21:13:02
Quote from: pingviini on 28.10.2017, 20:59:59

Miksi te otatte niin henkilökohtaisesti nämä jutut ja säntäätte tänne kertomaan räntäkärsimyksistänne, jos te itse ette ole noita olohuonevetelyksiä?
Miksi tilitätte? Miksi puolustaudutte?

Onko sulla laittaa yhtään linkkä noista "olohuonevetelyksistä?"
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Quote from: Jukka Wallin on 28.10.2017, 11:33:32
Metsästän taljajousella, joten joudun juoksemaan riistanperässä, jotta saan saalista... Väijytyksessä tapahtuva ruokintapaikalle  ammunta ei ole metsästystä. Se on säälittävin tapa saalistaa.

Paljonko ja mitä saalista olet saanut juoksemalla saaliin perässä taljajousella? ;D
-Matthew B.Crawford-

Tsuudi

Quote from: Faidros. on 28.10.2017, 21:39:27
Quote from: Jukka Wallin on 28.10.2017, 11:33:32
Metsästän taljajousella, joten joudun juoksemaan riistanperässä, jotta saan saalista... Väijytyksessä tapahtuva ruokintapaikalle  ammunta ei ole metsästystä. Se on säälittävin tapa saalistaa.

Paljonko ja mitä saalista olet saanut juoksemalla saaliin perässä taljajousella? ;D

Hommaa koiran, niin ei tarvi juosta. Jousimetsästys koiralla on mielenkiintoista ja palkitsevaa.
Bonuksena vielä ärsyttää suvista kun ihan varmasti koira kärsii ja on suorastaan julmaa eläinrääkkäystä käyttää koiraa metsästykseen. Jos rekku saisi valita, se söisi vain ruohoa!
Minusta kun vähän näyttää siltä, että se koira tuskin pysyy nahoissa kun näkee vihreät vaatteet.
"Hyvä pystykorva on parempi kuin huono nainen."

Emo

Quote from: pingviini on 28.10.2017, 21:26:59
Quote from: Emo on 28.10.2017, 21:13:02Miksi puolustaudutte?
Miksi hyökkäilet?

Miksi vastaat kysymyksellä? Miksi kysyn, kun tiedän vastauksen?
Et(te) osaa/uskalla/kehtaa muuta. Teitä nolottaa, kun menee nämä mun jutut niin tunteisiinne. Vaikka kärsitte jalosti räntäsateessa. Miksi siis tunnekuohunne?

Minä hyökkään koska a) sinä vain tulkitset juttuni hyökkäykseksi, vaikken kuuna päivänä edes tietäisi että nimimerkki pingviini metsästää, mutta nyt tiedän kun nimimerkki pingviini pontevasti puolustautuu. b) jos kuitenkin hyökkäisin, niin hyökkäisin yleisellä tasolla, koska minua vituttaa ns. metsästäjät, ketkä eivät viitsi värjötellä räntäsateessa, vaan "metsästävät" GPS:n avulla.

Joko vastaat, miksi puolustaudut? Pystytkö vastaamaan, vai hyökkäätkö vain itsepuolustukseksi? Miksi?

JoKaGO

Quote from: Faidros. on 28.10.2017, 05:02:33
Espanjassa on läntisen Euroopan suurin susipopulaatio. 

No eikä ole, aikuisten oikeesti! Espanjassa ei ole susia.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Emo

Quote from: JoKaGO on 28.10.2017, 22:03:12

Tämän linkin mukaan on, karttakin linkissä mukana ja lots of tekstiä.

http://www.tunturisusi.com/eurooppa.htm

QuoteLuoteinen ja pohjoinen Iberia

Susien kokonaismäärä tällä alueella on 2 200 - 2 500 sutta.

Espanja.  2 000 iberiansutta (2013). Espanjalla on oma suden alalajinsa, iberiansusi. Espanjassa on läntisen Euroopan suurin susipopulaatio. Euroopassa vain Romaniassa ja Venäjällä on enemmän susia, kuin Espanjassa. Espanjan parituhatta sutta, jotka muodostavat noin 300 laumaa, elävät maan pinta-alan viidenneksellä: maan luoteisnurkassa ja pohjoisimmassa osassa, maakunnissa, jotka ovat Galicia, Asturia, osin Cantabria sekä Kastilia-León eli Vanha Kastilia, jossa susista on jopa puolet. Vielä 1960-luvulla susi oli Espanjassakin katoamassa, mutta noista ajoista susien määrä on tasaisesti kasvanut nykyisiin lukemiinsa. Muutama vuosikymmen sitten Espanjassakin oli vallalla käsitys, että susi on heikosti kehittyneiden, kolmannen luokan valtioiden eläin. Niinpä pyrittiin samaan, kuin "sivistysvaltioissa", kuten Britanniassa, Ranskassa ja Saksassa, jotka olivat jo päässeet eroon susistaan. Espanjan valtio maksoi susista tapporahaa ja jakoi strykniiniä maaseudun talonpojille susien myrkyttämiseksi.

Tänä päivänä susiin Espanjassa suhtaudutaan toisin. Susien aiheuttamat vahingotkin nähdään. Mutta ne pyritään ehkäisemään, syntyneet vahingot korvataan ja sutta ei kuitenkaan enää pyritä poistamaan maan eläinkunnasta. Muuttuneiden asenteiden ohessa susimäärän kasvuun on ollut vaikuttamassa maaseudun autioituminen, kun ihmiset ovat muuttaneet kaupunkeihin. Samalla näillä susille jääneillä seuduilla ovat erilaiset, sudelle sopivat saaliseläimet, kuten villisika ja metsäkauris, kokeneet myös uuden kasvun ja edistäneet entisestäänkin susimäärän kasvua. Espanjassa on vuonna 2013 edelleen noin 2 000 sutta.

no future

Quote from: JoKaGO on 28.10.2017, 22:03:12

Väännetäänkö nyt toinen kierros tästä?

Itse olen kerran nähnyt suden jäljet (tai näin ne minulle esiteltiin) täällä itä-Suomessa, ja tästä voin siis varmaan päätellä että Suomessa on yksi susi.