News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2013-09-17 Roman Schatz: Rentoutukaa, saakelin suomalaiset!

Started by Ink Visitor, 17.09.2013, 12:40:49

Previous topic - Next topic

Ink Visitor

Roman Schatz: Rentoutukaa, saakelin suomalaiset!

Roman Schatz tietää olevansa etuoikeutettu mamu. Jos hän olisi venäläinen, hän saisi turpaan joka viikonloppu, mutta koska hän tulee Länsi-Saksasta, häntä kuunnellaan - varsinkin silloin, kun hän puhuu meistä suomalaisista.

Kirjailija ja toimittaja Roman Schatz on asunut Suomessa jo 26 vuotta, mutta edelleen hän on se Suomen virallinen ulkomaalainen, jolla on velvollisuus ja kunnia kommentoida meidän suomalaisten tapoja ja tekemisiä.

Ja Schatz tekee työtä käskettyä. Hän analysoi suomalaisuutta niin kolumneissaan kuin radio-ohjelmassaankin ja kiertää sen lisäksi Suomea luennoimassa kulttuurien välisistä eroista ja vakuuttamassa kerta toisensa jälkeen, ettemme me suomalaiset ole sen huonompia kuin muutkaan.

- Mun missio on, että rentoutukaa saakelin suomalaiset! Teissä ei ole mitään vikaa ja jos onkin, niin muissa on yhtä paljon, hän vakuuttaa.

Niin kuin esimerkiksi saksalaisissa. Siinä missä suomalaiset miettivät itseään ja asemaansa vähän liikaakin, niin Saksassa on Schatzin mukaan työnnetty pää pensaaseen, eikä identiteettikeskustelua käydä lainkaan.

- Saksalaiset eivät halua millään tavalla koskea mihinkään vastuuseen. Saksalaiset haluavat olla rikkaita ja rauhassa.

Kahden maan kansalainen
Tätä nykyä Schatzilla on sekä Saksan että Suomen kansalaisuus. Hän kertoo hakeneensa Suomen kansalaisuutta lähinnä käytännön syistä.

- Passi nyt on vain paperinpala. Mutta nyt kun olen Suomenkin kansalainen, niin minusta ette niin vain pääse eroon. Jos mä tekisin rikoksen, niin jäisin kuitenkin tänne, hän nauraa ja viittaa Kokoomusnuorten viime aikaisiin kannanottoihin

Muutenkaan Schatz ei halua ottaa julkisuudessa paljon ruodittuja Kokoomusnuorten teesejä turhan vakavasti, radikaalit linjaukset kun kuuluvat nuoruuteen.

- Viisastuminen alkaa vasta joskus 50-vuotiaana, tietää mies, joka itse ohitti kyseisen rajapyykin kolmisen vuotta sitten.

Schatz muistuttaa, että maahanmuuttajavastaisuus kasvaa aina silloin,kun eletään taloudellisesti vaikeita aikoja: kun työpaikat alkavat lähteä, niin huomio kohdistuu muualta tulleisiin ja muun värisiin ihmisiin.

- Että jos mä kärrään tuon takaisin Afrikkaan tai Itä-Eurooppaan, niin menisikö mulla sitten vähän paremmin.

Schatzin mukaan kysymys on tietenkin absurdi, sillä eiväthän suomalaiset edes todellisuudessa tekisi niitä töitä, joita maahanmuuttajat tekevät.

- Vai haluaisitteko te oikeasti kuurata lattioita ja tehdä karvakäsipizzat itse ja ajaa bussit itse? Ette, hän vastaa.

Etuoikeutettu mamu
Schatz itse aloitti työuransa Suomessa laitosapulaisena saksalaisessa vanhainkodissa.

- Minäkin mamu aluksi siivosin ja kuurasin lattioita ja opettelin suomea, niin kuin kuuluukin.

Kotimaansa vuoksi hän kokee kuitenkin olevansa etuoikeutettu moniin muihin maahanmuuttajiin verrattuna.

- Mun uskomaton tuuri on, että tulen valtiosta nimeltä Länsi-Saksa, enkä esimeriksi DDR:stä tai Virosta. Jos mä olisin venäläinen, mut hakattais joka perjantai kadulla näillä mun mielipiteillä ja ulosannilla.

Kun Schatz muutti Suomeen vuonna 1986, Suomessa oli vain 16 000 ulkomaalaista. Neljännesvuosisadassa ajat ovat muuttuneet, mutta silti suomalaisten suhtautumisessa maahanmuuttajiin olisi hänen mielestään tarkistamisen varaa.

- Suomalaisten pitäisi pikku hiljaa tajuta, että maahanmuuttajat eivät ole homogeeninen ryhmä.

Schatz kertoo, että hänellä itsellään ei esimerkiksi ole Suomessa oleskelevien maahanmuuttajien kanssa muuta yhteistä, kuin se, että he tulevat Suomen rajojen ulkopuolelta.

- Mähän osaan puhua suomalaisten kanssa, mitä mä muilla mamuilla tekisin?

Pakkopullana suomalaisuus
Schatz puhuu maahanmuuttajaksi harvinaisen virheetöntä suomea, mikä tietysti kirjailijan ja toimittajan työssä on välttämätöntä

Muutenkin hän on löytänyt paikkansa suomalaisessa yhteiskunnassa- ehkä vähän liiankin hyvin, sillä rooli suomalaisten itsetunnon pönkittäjänä  ja suomalaisen kulttuurin analysoijana alkaa toisinaan jo vähän kyllästyttää.

- Noin 15 vuoden jälkeen tuli oikeasti stoppi, että antakaa mun herranjestas puhua jostakin muustakin kuin teidän kansallisesta identiteetistänne.

Schatz kirjoittikin muutaman romaanin, joissa kysymys oli jostain ihan muusta kuin suomalaisuudesta.

- Rakkaudesta, kuolemasta, seksistä, rahasta, näistä tavallisista. Mutta ei. Suomalaisuus on se pakkopulla, Schatz vuodattaa.

Välttämättömyydestä voi onneksi tehdä myös hyveen.

- Mä päätin, että jos tämä on sitä mitä te multa haluatte, niin mä teen sen sitten kunnolla. Olen nyt kirjoittamassa kirjaa, jonka työnimenä on "Voi, maamme".

http://yle.fi/uutiset/roman_schatz_rentoutukaa_saakelin_suomalaiset/6834915

If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

IDA

Itse ainakin vältän ottamasta suureellisesti kantaa rämesuomalaisten psykologisiin ominaisuuksiin ja nautin rennosti kymiläisyydestäni :)
qui non est mecum adversum me est

Emo

Sakemannit ovatkin niin perin rentoa porukkaa, että oikein naurattaa tuo käsky rentoutua heidän suustaan  :D

AuggieWren

Quote from: Emo on 17.09.2013, 12:51:02
Sakemannit ovatkin niin perin rentoa porukkaa, että oikein naurattaa tuo käsky rentoutua heidän suustaan  :D

Asento! Rentoutumaan, mars! ;D

QuoteSchatzin mukaan kysymys on tietenkin absurdi, sillä eiväthän suomalaiset edes todellisuudessa tekisi niitä töitä, joita maahanmuuttajat tekevät.

- Vai haluaisitteko te oikeasti kuurata lattioita ja tehdä karvakäsipizzat itse ja ajaa bussit itse? Ette, hän vastaa.

No kyllä mä mieluummin tekisin noi hommat suomalaisvoimin kuin toivoisin suvaitsevaishymisijöiden tavoin, että "neekerien pitää tehdä meidän paskahommat".
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Ink Visitor

Kyllä minä kuljin nuoruudessani bussilla eikä tarvinnut roskissa kahlata, pizzaakin oli kylläkin ihan italialaisten tekemänä...
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Fiftari

Quote from: Ink Visitor on 17.09.2013, 12:57:15

Kyllä minä kuljin nuoruudessani bussilla eikä tarvinnut roskissa kahlata, pizzaakin oli kylläkin ihan italialaisten tekemänä...

Niin no. Ennen kuin tällainen turvapaikkabisnes alkoi niin kaikki tosiaankin tehtiin itse. Jos täältä nyt taikaiskusta katoaisi kaikki maahanmuuttajatyöntekijät niin kyllä niille aloille luultavasti työntekijöitä löytyisi. Bussit liikkuisivat entiseen malliin, joidenkin siivoojafirmojen pitäisi kyllä luultavasti tarkistaa palkkaustaan koska en usko että suomalainen nielee saman verran paskaa kuin maahanmuuttaja.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Emo

Nimenomaan karvakäsipizzoja tai muutakaan karvakäsiruokaa en syö, ja karvakäsin ohjastettuun bussiin tai taksiin en myöskään ole tunkemassa.

Tätä maata eivät karvakädet ole rakentaneet, vaan HE tulevat tänne nauttimaan MEIDÄN esi-isiemme rakentamasta vauraudesta ja hyvinvoinnista.

Karvakäsiä ei tarvita täällä mihinkään, toivottavasti osaavat elää meidän sääntöjemme mukaan etteivät karvakäsineen tuhoa koko Eurooppaa!

Turjalainen

"Achtung! Kaikki jotka eivät rentoudu, ammutaan aamun koittaessa"  ;D
"Sotilaspapin puheen jälkeen koko miesjoukko seisoi hiljaisena pidätellen tunnevyöryä. Siellä täällä pari liikutuksen kyyneltä tipahteli rynnäkkökiväärin kylmälle teräkselle, valuen siitä asetta puristavalle kädelle ja tippuen lopulta maahan - isiltä perittyyn ja isien verellä lunastettuun maahan"

Iloveallpeople

Olen aina sanonut, että jos Schatz olisi suomalainen, niin häntä pidettäisiin junttina, mutta koska hän on ulkomaalainen, on häntä jopa vihersasemmisto kuunnellut kymmeniä vuosia
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Kim Evil-666

Quote from: Iloveallpeople on 17.09.2013, 13:04:24
Olen aina sanonut, että jos Schatz olisi suomalainen, niin häntä pidettäisiin junttina, mutta koska hän on ulkomaalainen, on häntä jopa vihersasemmisto kuunnellut kymmeniä vuosia

Minä pidän häntä junttina kaikesta huolimatta.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

AuggieWren

Olen aina sanonut, että jos Schatz olisi suomalainen, niin häntä pidettäisiin junttina, mutta koska hän on ulkomaalainen, on häntä jopa vihervasemmisto kuunnellut kymmeniä vuosia.

Juntti JA sovinistisika, siis.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Kim Evil-666

Sama täällä . Neekereitä ei näkynyt mailla , eikä halmeilla , säkkipäistä puhumattakaan.

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

l'uomo normale

Minä mieluusti kävelisin loan ja roskien läpi kalakukkoa hakemaan. :)
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Ink Visitor

Muutenkin hän on löytänyt paikkansa suomalaisessa yhteiskunnassa- ehkä vähän liiankin hyvin, sillä rooli suomalaisten itsetunnon pönkittäjänä  ja suomalaisen kulttuurin analysoijana alkaa toisinaan jo vähän kyllästyttää.

Tähän en voi muuta sanoa kuin, että jo on jätkällä luulot... :facepalm:

Kim Evil-666

REEENTOUTUKAAAA SAAKELIN SUOMALAISET!!!
Siisti ja sovittelevainen Saksalainen tapa pyytää ihmisiä rentoutumaan. ;D

Leso

Semmoiset 26 vuotta. Muistaakseni Schatz jossain haastattelussa kertoi, että hän päätyi Suomeen, koska kaveri pyysi pitämään seuraa suomalaiselle tytölle, joka oli tulossa Länsi-Berliiniin lomalle. Kun Roman vastasi puhelimeen, hän oli samaan aikaan panemassa silloista tyttöystäväänsä takaapäin.
Tämä siis ajalta ennen kännyköitä.

Vaan ei se mitään. Hyvinhän Roman suomea osaa. Pisteet siitä.
Myös hänen ääntään pääsemme kuulemaan.
On oma ohjelma Ylenannilla, nimeltään Maamme-kirja.

Väkinäistä vääntöä Neil Hardwickia haastatellessa

Mutuilijana sanon, että Hardwick oli vaan kohteliaan kasvatuksensa uhri, eli kohtelias.
Lämpöä kahden "vaikeuksien kautta voittoon" -mamun välillä en aisti.

Mutta asiahan ei minulle kuulu!  :)
Varmasti Roman rinnastaa itsensä vaikka somaliin. Onhan Romankin mamu.

Kyllä se on vaikea Suomeen kotoutua.  :roll:

Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

-PPT-

Saavatko venäläiset turpiinsa joka viikonloppu? Tuskinpa!

Kim Evil-666

Quote from: -PPT- on 17.09.2013, 13:21:31
Saavatko venäläiset turpiinsa joka viikonloppu? Tuskinpa!

Tiedä häntä , mutta valkoisia venäläisiä vedetään kyllä turpiin joka viikonloppu.

Suomitalon renki

Quote from: Ink Visitor on 17.09.2013, 12:40:49
Roman Schatz: Rentoutukaa, saakelin suomalaiset!

Että jos mä kärrään tuon takaisin Afrikkaan tai Itä-Eurooppaan, niin menisikö mulla sitten vähän paremmin.

Menisi! Rikoksia tekevät afrikkalaiset ja itä-eurooppalaiset tulisi rahdata nopeasti kotiseudulleen mahdollisimman nopeasti. Meillä menisi Suomessa silloin huomattavasti turvallisemmin. 

IMMane

Quote from: Fiftari on 17.09.2013, 13:00:26

Niin no. Ennen kuin tällainen turvapaikkabisnes alkoi niin kaikki tosiaankin tehtiin itse. Jos täältä nyt taikaiskusta katoaisi kaikki maahanmuuttajatyöntekijät niin kyllä niille aloille luultavasti työntekijöitä löytyisi. Bussit liikkuisivat entiseen malliin, joidenkin siivoojafirmojen pitäisi kyllä luultavasti tarkistaa palkkaustaan koska en usko että suomalainen nielee saman verran paskaa kuin maahanmuuttaja.

Suomalaiset ovat kuuranneet ja kuuraavat tälläkin hetkellä mm. kaikenlaisia lattioita. On paljon inhompia ja raskaampia töitä kuin kuurata siistin kaupan tai toimiston lattiaa. Mm. erilaiset rakennustyömaa/teollisuuskuuraajat ovat melko usein juurikin suomalaisia naisia tai nuorehkoja suomalaisia miehiä, poikkeuksetta mukavia sellaisia. (Alueellisia eroja varmasti on, oletan että satsi puhuu yllättäen hesasta kun puhuu suomesta/suomalaisista.) Eivät valita turhasta eivätkä omista (tyhjän)olohuoneen kokoista egoa kuten eräät.

kuhlmey

Quote- Vai haluaisitteko te oikeasti kuurata lattioita ja tehdä karvakäsipizzat itse ja ajaa bussit itse? Ette, hän vastaa.

Haluaisimme ja niin teimmekin silloin, kun siitä sai vielä sellaista palkkaa, jolla tuli toimeen säädyllisissä olosuhteissa.

Quote- Että jos mä kärrään tuon takaisin Afrikkaan tai Itä-Eurooppaan, niin menisikö mulla sitten vähän paremmin.

En tiedä itsestäni, mutta joku muu suomalainen saattaa hyötyä siitä, että rikos- ja työttömyystilastoja kasvattava yksilö lähetetään/lähtee takaisin kotimaahansa.

QuoteJos mä olisin venäläinen, mut hakattais joka perjantai kadulla näillä mun mielipiteillä ja ulosannilla.

Epäilen. Viikonloppuiltaisin kaduilla hilluvat venäläiset ovat kohtuullisella todennäköisyydellä entisiä kotimaansa katutappelijoita ja nykyisiä mafiosoja tai muuten vaan raskaan työn raavaita raatajia.

Quote- Suomalaisten pitäisi pikku hiljaa tajuta, että maahanmuuttajat eivät ole homogeeninen ryhmä.

Suomalaiset ovat tajunneet jo aikapäiviä sitten, vielä kun toimittajat ja tiedostavat tajuaisivat. Suomalaiset eivät suhtaudu kaikkiin maahanmuuttajiin torjuvasti.

sivullinen.

Quote from: Ink Visitor on 17.09.2013, 12:40:49Siinä missä suomalaiset miettivät itseään ja asemaansa vähän liikaakin, niin Saksassa on Schatzin mukaan työnnetty pää pensaaseen, eikä identiteettikeskustelua käydä lainkaan.

Käydäänpä hieman tätä saksalaista identiteetti keskustelua. Saksalaiset ovat rodultaan arjalaisia. Viimeksi he ilmaisivat arjalaisuuttaan olemalla natseja. Saksan laki on niin outo, että kieltää tällaisen identiteetti keskustelun. Roman on onneksi Suomessa ja voi jatkaa keskustelua. Kirjoittaisi vaikka kirjan ensimmäisestä kotimaastaan pohtien tätä identiteettiä - ja saksaksi tietenkin. Siinä olisi keskustelunavausta kerrakseen.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Ernst

Vaan käskytys tulee luontevasti ja rytmikkäästi! Marssisaappaan rytmi kuuluu melkein, vaikka uuninluukut pitävätkin sietämättömän kovaa kolinaa peittäen lähes kaiken muun kuulumasta.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

siviilitarkkailija

Jos eräät itäeuroopan ja afrikan "lahjat" kärrättäisiin takaisin ja tietäisin että maamme rajalla on rajavalvonta joka pitää nämä ei-toivottavat henkilöt poissa, rentoutuisin heti monta sataa astetta.

Katsellessani eilen vantaalaisen heroiiniriippuvaisen nuoren naisen edesottamuksia, onnekseni en ollut rentotuneessa tilassa  mikä auttoi pitämään mielenkiinnon elämään yllä. Sitä tarvitsi myöhemmin myös toinen vantaalainen jonka elämän loppu viisti itsetuhoisen nuoren vierestä n 0.5 m ja n 1 s  marginaalilla. Monikulttuuripaskan täyttämässä pääkaupunkiseudussa ei kannata rentoilla. Viimeisen viikon sisällä noin 9 kpl on päästänyt otteensa elämästään mikä on ajankohtaan nähden aika paljon.Tietenkään Roman ScheiBe ei kuuliaisena ylenpalvonjana edes noteeraa näitä rentoutumisia. Miksi noteeraisi. Sehän ei ole monikulttuurikivaa...
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Kim Evil-666

Quote from: M on 17.09.2013, 13:47:23

Vaan käskytys tulee luontevasti ja rytmikkäästi! Marssisaappaan rytmi kuuluu melkein, vaikka uuninluukut pitävätkin sietämättömän kovaa kolinaa peittäen lähes kaiken muun kuulumasta.

Myös jonkinlaista sihinää voi kuulla , kun oikein pinnistelee.

Emo

Quote from: Kim il-66 on 17.09.2013, 13:51:21

Myös jonkinlaista sihinää voi kuulla , kun oikein pinnistelee.

Sekös se minua tässä ketjussa on yskittänytkin köh köh...  rätinää tosiaan kuuluu kun oikein pinnistelee. Kulotus käynnissä.

normi

Jos hän olisi venäläinen, hän saisi turpaan joka viikonloppu,
WTF?!? Kuinka moni venäläinen saa turpaan joka viikonloppu...? Olisko nolla lähimpänä... ainakaan suomalaiselta...

hän on se Suomen virallinen ulkomaalainen, jolla on velvollisuus ja kunnia kommentoida meidän suomalaisten tapoja ja tekemisiä.
Jaa, että velvollisuus? Taitaa olla ihan itse keksimä velvollisuus...

Ja Schatz tekee työtä käskettyä.
Ei ole käsketty. Voi olla tekemättä...

Teissä ei ole mitään vikaa ja jos onkin, niin muissa on yhtä paljon, hän vakuuttaa.
Ei olekaan ja olemme sen aina tienneetkin... älä kuuntele tärähtäneistöä, joiden lempiaiheita on, että suomalaiset ovat huonoja...

Quote from: Ink Visitor on 17.09.2013, 12:40:49Schatzin mukaan kysymys on tietenkin absurdi, sillä eiväthän suomalaiset edes todellisuudessa tekisi niitä töitä, joita maahanmuuttajat tekevät.

Aivan varmasti moni haluaa. Tuttuni on siivooja ja kuulemma tykkää siitä ja naapurissa on bussikuski, ilmeisesti pitää työstään... molemmat supisuomalaisia... ja moni työtön ja nuori tekisi hanttihommia ellei siinä menisi asumistuki jne... itsekin olen tehnyt huonostipalkattua työtä jonka luulet kelpaavan VAIN mamuille... Roman taitaa olla liian hyvin toimeentuleva.

Roman, te kirjailijat olette vähän irti arkitodellisuudesta... vähemmän besserwisseröintiä, niin menee paremmin...
Impossible situations can become possible miracles

dothefake

Kaiusta puhumattakaan. Nauhalla kaiku Königseeltä. Kun kamera näyttää kalliorinnettä, niin Kotkanpesä on sen päällä. Olen ollut tuossa veneessä henkilökohtaisesti. Ennenvanhaan ammuttiin ja kaikua tuli pidempään. Nykyään vain soitetaan.
http://m.youtube.com/watch?v=zTHmRy8AE9I&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DzTHmRy8AE9I
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

IMMane

Miksi ihmeessä tästä siivoamisesta on tullut niin kestoaihe ? Siivoaminen kuuluu työntekoon sekä siviiliin automaattisesti. Esim. työkohde siivotaan aina kun työt lopetetaan tai paskaa kertyy enemmän kuin tarpeeksi. Onko kulttuuri muuttunut niin että paskat tulee aina automaattisesti jättää jälkeensä koska siivoaja tulee ja siivoaa jätetyt jätökset. Mitä ihmeellistä siivoamisessa oikein mukamas on ?