News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2013-09-10 Marjanpoimintayritys joutui vaikeuksiin poimijoiden kanssa

Started by ankka, 10.09.2013, 14:55:22

Previous topic - Next topic

Kim Evil-666

^Samoin . Oma lompakkoni oli jo juosta karkuun. Sain juuri eteis-kynnyksellä kiinni.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Luotsi

Quote from: Sitruunamelissa on 17.09.2013, 00:56:46
Quote from: Luotsi on 17.09.2013, 00:40:17
Yksinkertainen kysymys: kuinka ihmeessä kyse voi olla yrittäjistä, jos tuotteen eli marjojen myyminen on sopimuksella rajoitettu yhdelle osapuolelle? Normaalisti kun esim verottajan kriteereissä selkeästi kerrotaan että tuo on merkki siitä että kyse ei ole yrittäjyydestä, vaan työnantaja-työntekijä suhteesta  :o
Itsekin teen yrittäjänä töitä vain yhdelle ainoalle työnantajalle. Sen mahdollistaa eräs osuuskuntamuotoinen laskutuspalvelu (en halua mainostaa, joten en laita nimeä) Suomessa. Olen työsuhteessa osuuskunnalle, en suoraan minut työllistävälle yritykselle. Aivan laillista.

Oletko sitä mieltä, että kun marjayrittäjä järjestää poimijoille majoituspalvelut, ruokailut ja kuljetukset, poimijat saisivat käyttää tätä vapaasti hyväksi ja myydä marjat ihan mihin vaan? Yrittäjyyttä tästä on poimijoille tehty siksi, etteivät he joutuisi maksamaan veroa Suomeen. Varmasti määräaikainen työsuhdekin olisi mahdollinen, mutta maksaisivatko poimijat ilolla suuren osan ansioistaan veroina?

Mikseivät poimijat tule itsenäisesti Suomeen poimimaan marjoja, majoittumaan ihan itse ja järjestämään omia kuljetuksiaan, sekä järjestämään marjojensa myyntiä itse, jos se on niin paljon parempi vaihtoehto? Vai mahtavatko poimijat vaan kokea kaiken helpompana, kun on yksi taho joka järjestää asiat heidän puolestaan, eikä tarvitse edes veroa maksaa Suomeen?

Sinun kohdallasi tuo osuuskunta ehkä tuo tulkintamahdollisuuden siitä ettei kyse ole työnantaja-työntekijä suhde, välissähän on oikeushenkilö joka ei ole sidottu yhteen työnantajaan, etkä sinäkään mitä ilmeisimmin ole. Marjanpoimijoiden kohdalla näin ei kuitenkaan ole: he ovat sidottuja yhteen ostajaan, eikä yritäjyyden tunnusmerkistö näin ollen täyty. Olen muuten ollut myös verohallinnon palveluksessa, eli nämä asiat ovat kohtuullisen hyvin hallinnassa  ;)
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Roope

Quote from: Kim il-66 on 17.09.2013, 00:43:01
Ymmärrät varmasti marja-alan luonteen ja tiedät , ettei tuonkaltainen takuupalkka tule kyseeseen.Tai sitten takuupalkka pitää sitouttaa kerättyyn määrään , niin kuin se tosiasiassa on.

Ei tietenkään tule kyseeseen. Pallo lienee vasemmistonuorilla, jotka hallitsevat julkisuutta.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Topi Junkkari

Itsekin teen yrittäjänä töitä vain yhdelle ainoalle työnantajalle. Sen mahdollistaa eräs osuuskuntamuotoinen laskutuspalvelu (en halua mainostaa, joten en laita nimeä) Suomessa. Olen työsuhteessa osuuskunnalle, en suoraan minut työllistävälle yritykselle.

Boldaukset minun.

Yritähän nyt päättää, oletko yrittäjä vai työsuhteessa, ja mikä on suhteesi osuuskuntaan? Oletko osuuskunnan täysivaltainen jäsen, vai pelkkä "laskutuspalvelun asiakas", joka maksaa osuuskunnan määräämät provikat ansioistaan, mutta ei ole tervetullut osuuskunnan vuosikokoukseen?

Viime vuosina monet välistävetäjät ovat keksineet käyttää yritysmuotona osuuskuntaa.

On olemassa myös oikeita työosuuskuntia, joiden jäsenet ovat omalla rahallisella sijoituksellaan hankkineet osuuden ja tarjoavat omia yhdenmiehen- tai -naisen palveluksiaan osuuskunnan kautta. Näitä on ollut jo ainakin kahdenkymmenen vuoden ajan, ellei pidempään. Niille nostan hattua.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Sitruunamelissa

Quote from: Topi Junkkari on 17.09.2013, 01:53:07
Itsekin teen yrittäjänä töitä vain yhdelle ainoalle työnantajalle. Sen mahdollistaa eräs osuuskuntamuotoinen laskutuspalvelu (en halua mainostaa, joten en laita nimeä) Suomessa. Olen työsuhteessa osuuskunnalle, en suoraan minut työllistävälle yritykselle.

Boldaukset minun.

Yritähän nyt päättää, oletko yrittäjä vai työsuhteessa, ja mikä on suhteesi osuuskuntaan? Oletko osuuskunnan täysivaltainen jäsen, vai pelkkä "laskutuspalvelun asiakas", joka maksaa osuuskunnan määräämät provikat ansioistaan, mutta ei ole tervetullut osuuskunnan vuosikokoukseen?
Olen pelkkä laskutuspalvelun asiakas, en osuuskunnan jäsen. Vaikka olenkin osuuskuntaan työsuhteessa, siinä mielessä työni on kuitenkin "yrittäjänomaista", että olen etsinyt työpaikkani aivan itse, osuuskunta ei sitä minulle ole etsinyt, löytänyt tai tarjonnut. Minulle on aivan sama, mitä mieltä sinä tällaisesta järjestelystä olet, eikä minua sen suuremmin kiinnosta alkaa keskustella omista asioistani tämän enempää.

Quote from: Luotsi on 17.09.2013, 01:28:47
Sinun kohdallasi tuo osuuskunta ehkä tuo tulkintamahdollisuuden siitä ettei kyse ole työnantaja-työntekijä suhde, välissähän on oikeushenkilö joka ei ole sidottu yhteen työnantajaan, etkä sinäkään mitä ilmeisimmin ole. Marjanpoimijoiden kohdalla näin ei kuitenkaan ole: he ovat sidottuja yhteen ostajaan, eikä yritäjyyden tunnusmerkistö näin ollen täyty. Olen muuten ollut myös verohallinnon palveluksessa, eli nämä asiat ovat kohtuullisen hyvin hallinnassa  ;)

Ymmärtääkseni verohallinto on aika hanakka puuttumaan tällaisiin asioihin, kun väärinkäytöksiä havaitaan. Tykkäävät nääs kerätä veroja silloin, kun niitä on yritetty kiertää (eli työnantajavastuusta laistaminen varmaan tässä tapauksessa), ja sehän se verohallinnon tehtävä onkin. Aika monen vuoden ajan verohallinto ei ilmeisesti ole puuttunut tähän asiaan kuitenkaan lainkaan. Samaten marjayrittäjän oli ilmeisesti tarkoitus maksaa poimijoille Thaimaahan (en tiedä miksi, ehkä se liittyy jotenkin tähän, ehkä ei), mutta se ei nyt tällä hetkellä näille n. 50 poimijalle sovi. Mutta ainakaan vielä tässä casessa verohallinto ei ole kommentoinut mitään siitä, mikä poimijoiden asema heidän kannaltaan on, tai ainakaan siitä ei ole mitään uutisoitu. Ehkä asian tämäkin ulottuvuus tutkitaan rikostutkinnassa. Tietysti, jos tämä yrittäjä / työntekijä-asia sinua erityisesti kiinnostaa, voit varmaan soittaa verotoimistoon ja kysyä asiasta. Verohallinnon nettisivuilta ei löydy mitään. Tosin hain ainoastaan hakusanalla "kausityö" ja "kausityöntekijä", ja asiasta saattaa löytyä jollain muulla nimikkeellä.
Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä, turvapaikanhakija jatkaa.

mikkoR

Osuuskunnalla voi olla työntekijöitäkin mutta idea on että liitytään osuuskuntaan joka laskuttaa tuotteita/palveluita asiakkaalta ja tilittää ne sitten tekijälle, useimmiten näissä on kuitenkin ihan yksityisiä liikkeenharjoittajia osakkaina.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Sitruunamelissa

Quote from: mikkoR on 17.09.2013, 11:06:05
Osuuskunnalla voi olla työntekijöitäkin mutta idea on että liitytään osuuskuntaan joka laskuttaa tuotteita/palveluita asiakkaalta ja tilittää ne sitten tekijälle, useimmiten näissä on kuitenkin ihan yksityisiä liikkeenharjoittajia osakkaina.
Yllättävää, miten monelle tämä asia ei ole vielä tuttu. Useimmat laskutuspalvelut ovat osuuskuntia, joihin sadat "yrittäjänomaisesti" työtätekevät ovat työsuhteessa, vaikka etsivätkin ihan itse asiakkaansa, jolta / joilta laskuttavat. Tässä artikkeli aiheesta. Taloussanomat.
Ja Googlaamalla laskutuspalvelu löytää jo useamman samalla tavalla toimivan osuuskunnan.
Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä, turvapaikanhakija jatkaa.

rölli2

Katsoin kerran dokumentin thaimaasta joka kertoi kahdeksan vuotiaasta tytöstä jonka äiti oli myynyt sutenöörille prostituoiduksi. eräs suomalainen nainen oli naisjärjestön mukana thaimaassa auttamassa prostituoituja muihin töihin kuin seksihommiin. Ilmeisesti pitivät jonkinlaista koru- ja käsityöpajaa johon palkkasivat nuoria naisia. muu työ ei kelvannut vaan suurin osa jatkoi huoraamista kun siitä maksetaan paremmin. Mites tämä nyt liittyy tähän? Noh, thaimaa on ihmiskaupan luvattu maa. ihmisarvo on siellä jotain ihan muuta kuin suomessa, raha ratkaisee. on erikoista, että thaimaalaiset tulevat tänne hommiin, lopettavat hommansa ja syyttävät suomalaista yrittäjää ihmiskaupasta. Edelleenkin peräänkuulutan niitä tahaimaalaisia jotka ovat pomineet ja ilmeisesti vieläkin pomivat marjoja. missä he ovat. miksi heitä ei ole haastateltu? Minusta on hyvinkin oleelista jutun kannalta, että miksi toiset löytää puolukkaa ja toiset eivät. mahdollisuudet kai ovat samat. On muuten kovaa hommaa se marjanpoiminta siihen ei ihan joka romppu ryhdy.

Kerttu Täti

Minua taas ihmetyttää, että tuon yrittäjän ammatitaitoa ei ole kyseenalaistettu. Miten voi olla ettei muille marjayrittäjille ole tullut näitä ongelmia? Nyt kun tämä tyyppi on sotkenut asiat, epäonnistunut työnjohdossaan, palkannut väärät henkilöt tai ihan mitä vaan sössintää mihin on sortunutkaan, niin kaikki marjayrittäjät kärsivät.  Aivan varmasti yrittäjälle tuottoisa systeemi (Kauppalehden listauksen mukaan Ber-Ex on Sotkamon yrityksistä tuottoisin, kertonee katteista), ja nyt tämän yhden vuoksi lypsävää hanhea ollaan kuohitsemassa. Jokainen tämän marjayrittäjän liike on ilmiselvästi vain pahentanut soppaa. Typeryyden huippu oli se lentolippujen aikaistaminen.  Voi olla varma, että tätä koko konfliktia puidaan pitkään ja perusteellisesti ja kaikilta kanteilta. Jos yrittäjä olisi malttanut mielensä eikä leikkinyt pikkukeisaria, olisi poliisi kerännyt poimijoilta lausunnot, minkä jälkeen poimijat olisivat lentäneet kotimaahansa ja oikeuskäsittely olisi lakannut kiinnostamasta mediaa ja muita.

Sitäpaitsi jos marjanpoimija pannaan kantamaan yksin riskit sadon määrästä niin kai samalla logiikalla voi olettaa, että marjayrittäjä on vastuussa siitä minkälaista jengiä palkkaa. Jos menee vikaan niin voi voi, aina ei voi voittaa, kuuluu alan luonteeseen.

kummastelija

^ Ymmärtääkseni tuolla yrittäjällä oli muutama sata poimijaa jotka ovat päässeet tileille ja ovat tyytyväisinä poistuneet/poistumassa Suomesta. Muistan aiemmilta vuosilta lukeneeni että monet poimijat ovat tulleet useana vuotena.
"Syö paskaa ja kuole pois!!" - PEN sananvapauspalkinnolla palkittu Abdirahim Hussein suomalaisnaiselle. 5.11.2015
"Hussein teki riko­sil­moi­tuksen vihapuheesta" Hussein on jakanut sosiaalisessa mediassa useita esimerkkejä siitä, miten häntä on nimitelty ja uhkailtu eri viesteissä: 18.8.2015

Roope

Quote from: Kerttu Täti on 17.09.2013, 16:53:54
Minua taas ihmetyttää, että tuon yrittäjän ammatitaitoa ei ole kyseenalaistettu. Miten voi olla ettei muille marjayrittäjille ole tullut näitä ongelmia? Nyt kun tämä tyyppi on sotkenut asiat, epäonnistunut työnjohdossaan, palkannut väärät henkilöt tai ihan mitä vaan sössintää mihin on sortunutkaan, niin kaikki marjayrittäjät kärsivät.  Aivan varmasti yrittäjälle tuottoisa systeemi (Kauppalehden listauksen mukaan Ber-Ex on Sotkamon yrityksistä tuottoisin, kertonee katteista), ja nyt tämän yhden vuoksi lypsävää hanhea ollaan kuohitsemassa. Jokainen tämän marjayrittäjän liike on ilmiselvästi vain pahentanut soppaa. Typeryyden huippu oli se lentolippujen aikaistaminen.  Voi olla varma, että tätä koko konfliktia puidaan pitkään ja perusteellisesti ja kaikilta kanteilta. Jos yrittäjä olisi malttanut mielensä eikä leikkinyt pikkukeisaria, olisi poliisi kerännyt poimijoilta lausunnot, minkä jälkeen poimijat olisivat lentäneet kotimaahansa ja oikeuskäsittely olisi lakannut kiinnostamasta mediaa ja muita.

Tuosta lentolippujen aikaistamisesta voi olla perustellusti ainakin kahta mieltä. Mutta jos poliisi tai ministeriö on tosiaan todennut, että se on ok, ja noin saa sopimuksenkin mukaan tehdä, niin siihen ei pitäisi olla naputtamista.

Se nyt kuitenkin on aika selvää, että kapinoivat marjanpoimijat eivät olisi lähteneet täältä lausuntojen kirjaamisen jälkeen. Hehän ovat asettaneet lähtönsä ehdoksi sen, että marjayrittäjä maksaa heille jonkinlaisen takuupalkan, joka vähintäänkin kattaa heidän velkansa ja kustannuksensa. Tähän taas yrittäjä ei tule missään nimessä ikinä suostumaan, joten mielenkiintoiseksi menee.

Quote from: Kerttu Täti on 17.09.2013, 16:53:54
Sitäpaitsi jos marjanpoimija pannaan kantamaan yksin riskit sadon määrästä niin kai samalla logiikalla voi olettaa, että marjayrittäjä on vastuussa siitä minkälaista jengiä palkkaa. Jos menee vikaan niin voi voi, aina ei voi voittaa, kuuluu alan luonteeseen.

Marjayrittäjähän on ihan konkreettisesti vastuussa siitä, minkälaista jengiä palkkaa. Jos yrittäjä palkkaa huonoa jengiä, hän ei tienaa. Mutta takuupalkkavaatimus ei perustu lakiin. Jos laki ei kelpaa, ei pidä valittaa yhdelle yrittäjälle vaan kansanedustajille. Lain puutteet ovat olleet tiedossa jo pitkään. Minäkin kannatan sitä, että lakia ja vastuita muutetaan selkeämmiksi. Turistiviisumilla työskentelevien marjanpoimijoiden kutsuminen itsenäisiksi yrittäjiksi on yhtä huono vitsi kuin romanikerjäläisten kutsuminen turisteiksi.

Luotsi

Quote from: Sitruunamelissa on 17.09.2013, 10:51:06
Quote from: Topi Junkkari on 17.09.2013, 01:53:07

Boldaukset minun.

Olen pelkkä laskutuspalvelun asiakas, en osuuskunnan jäsen. Vaikka olenkin osuuskuntaan työsuhteessa, siinä mielessä työni on kuitenkin "yrittäjänomaista", että olen etsinyt työpaikkani aivan itse, osuuskunta ei sitä minulle ole etsinyt, löytänyt tai tarjonnut. Minulle on aivan sama, mitä mieltä sinä tällaisesta järjestelystä olet, eikä minua sen suuremmin kiinnosta alkaa keskustella omista asioistani tämän enempää.

Quote from: Luotsi on 17.09.2013, 01:28:47

Ymmärtääkseni verohallinto on aika hanakka puuttumaan tällaisiin asioihin, kun väärinkäytöksiä havaitaan. Tykkäävät nääs kerätä veroja silloin, kun niitä on yritetty kiertää (eli työnantajavastuusta laistaminen varmaan tässä tapauksessa), ja sehän se verohallinnon tehtävä onkin. Aika monen vuoden ajan verohallinto ei ilmeisesti ole puuttunut tähän asiaan kuitenkaan lainkaan. Samaten marjayrittäjän oli ilmeisesti tarkoitus maksaa poimijoille Thaimaahan (en tiedä miksi, ehkä se liittyy jotenkin tähän, ehkä ei), mutta se ei nyt tällä hetkellä näille n. 50 poimijalle sovi. Mutta ainakaan vielä tässä casessa verohallinto ei ole kommentoinut mitään siitä, mikä poimijoiden asema heidän kannaltaan on, tai ainakaan siitä ei ole mitään uutisoitu. Ehkä asian tämäkin ulottuvuus tutkitaan rikostutkinnassa. Tietysti, jos tämä yrittäjä / työntekijä-asia sinua erityisesti kiinnostaa, voit varmaan soittaa verotoimistoon ja kysyä asiasta. Verohallinnon nettisivuilta ei löydy mitään. Tosin hain ainoastaan hakusanalla "kausityö" ja "kausityöntekijä", ja asiasta saattaa löytyä jollain muulla nimikkeellä.

Luonnonmarjojen poimimisesta & myymisestä saatu tulo on määritelty lähtökohtaisesti verovapaaksi tuloksi, eli sen suhteen ei verottaja lähde vaatimuksia esittämään vaikka tilanne hieman kyseenalainen olisikin. Samasta syystä asiasta ei myöskään julkisia ohjeistuksia anneta. Tuo "yrittäjä vai työntekijä" kysymys on tässä tapauksessa sattumoisin niin delikaatti että mikään viranomainen ei siihen vapaaehtoisesti näppejään iske.

Tuossa osuuskunta-asiassahan (pätee myös muihin yritysmuotoihin kuten OY) on selkeästi määritelty raja: jos omistusosuus ei ylitä 15%, ei kyse ole yrittäjyydestä vaan työnantaja-työntekijä suhteesta.
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

nollatoleranssi

Quote from: Roope on 17.09.2013, 22:51:42
Marjayrittäjähän on ihan konkreettisesti vastuussa siitä, minkälaista jengiä palkkaa. Jos yrittäjä palkkaa huonoa jengiä, hän ei tienaa. Mutta takuupalkkavaatimus ei perustu lakiin. Jos laki ei kelpaa, ei pidä valittaa yhdelle yrittäjälle vaan kansanedustajille. Lain puutteet ovat olleet tiedossa jo pitkään. Minäkin kannatan sitä, että lakia ja vastuita muutetaan selkeämmiksi. Turistiviisumilla työskentelevien marjanpoimijoiden kutsuminen itsenäisiksi yrittäjiksi on yhtä huono vitsi kuin romanikerjäläisten kutsuminen turisteiksi.

Marjayrittäjä ei nykymenolla jää tästä tappiolle. Lain kannalta ongelmallisempi osio tuo takuupalkka tietenkin on, koska luonnonmarjojen poimiminen on verovapaata ja thaipoimijat ovat itse suostuneet huonoihin ehtoihin.

Kiteytit silti hyvin tuon eli "Turistiviisumilla työskentelevien marjanpoimijoiden kutsuminen itsenäisiksi yrittäjiksi on yhtä huono vitsi kuin romanikerjäläisten kutsuminen turisteiksi.".

Syy siihen miksi 50 poimijaa on riitautunut marjayrittäjän kanssa lienee osittain kai siinä, että on huomattu marjoja olevan vähän ja poimintamäärät päivässä eivät ole riittäneet kulujen kattamiseen.

Muut poimijat ajattelevat ettei se riitojen hankkiminen auta yhtikäs mitään ja yrittävät saada vain tarvittavat rahat kasaan parhaimpansa mukaan.

Yleensä marjanpoimijat kuitenkin ajavat itse autoilla sopiviin marjapaikkoihin ja alueille, joten sekin väite tuntuu oudolta, että heidät olisi ohjattu "huonoihin paikkoihin". Hehän olisivat itse voineet siirtyä toisille alueille (tosin alueiden löytäminen voi olla vaikeaa paikallisillekin joten ulkomaalaisille se lienee vielä vaikeampaa). Toisaalta kustannukset toki veloitetaan heidän omasta pussista ja kun alue on tuntematonta niin tilanne on vaikeampi.

En tiedä myös miten paljon marjayrittäjä on auttanut poimijoita vai ovatko poimijat olleet ns. omalla vastuullaan, joka on täysin mahdollista.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Roope

Quote from: nollatoleranssi on 18.09.2013, 02:05:36
Yleensä marjanpoimijat kuitenkin ajavat itse autoilla, joten sekin väite tuntuu oudolta, että heidät olisi ohjattu "huonoihin paikkoihin". Hehän olisivat itse voineet siirtyä toisille alueille (tosin alueiden löytäminen voi olla vaikeaa paikallisillekin joten ulkomaalaisille se lienee vielä vaikeampaa). Toisaalta kustannukset toki veloitetaan heidän omasta pussista ja kun alue on tuntematonta niin tilanne voi olla vaikeampi.

Osa heistä oli ilmeisesti seikkaillut yrittäjän autolla toisella puolella Suomea ja käynyt Ruotsissakin, mikä taas oli kai sopimuksessa (vai viisumin ehdoissa?) erityisesti kielletty. Tuo Ruotsin reissu kyllä selittäisi, miksi osa marjanpoimijoista luulee yrittäjän maksamaa takuupalkkaa jotenkin realistiseksi vaatimukseksi. Sellainenhan on käytössä Ruotsissa. Tuskin edes ymmärtävät, että Ruotsi ja Suomi ovat erillisiä maita, kun ei ole rajamuodollisuuksia.

Leso

No? Missä viipyy todistusaineisto?
Missä viipyy todistusaineisto siitä, että thaikkuja on huijattu?
Thaikut ovat näillä tiedoilla jo rikkoneet sopimustaan Jansan kanssa mm. ajelemalla Ruotsin puolella.
Kuinka kauan sitä pitää makoilla, että alkaa tulla lausuntoa?

Jos ei ala tulla faktaa vittu ja nopeesti joka helvetin taholta, niin tässä terveisiä.
Eikö ole pokkaa?
Alku ei ollut kiusallinen ainakaan Lille ja Villelle, mites jatko?

Joo-o. Näyttää kuulkaas siltä, että tämä juttu jää tähän, niin kuin aina tämänkaltaiset jutut.
Yrittäjän nimi ja maine on pilattu. Vasemmisto on saanut mitä halusi.

Unohtakaa ja hajaantukaa tahoillenne.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Alapo

Quote from: nollatoleranssi on 18.09.2013, 02:05:36

Yleensä marjanpoimijat kuitenkin ajavat itse autoilla sopiviin marjapaikkoihin ja alueille, joten sekin väite tuntuu oudolta, että heidät olisi ohjattu "huonoihin paikkoihin". Hehän olisivat itse voineet siirtyä toisille alueille (tosin alueiden löytäminen voi olla vaikeaa paikallisillekin joten ulkomaalaisille se lienee vielä vaikeampaa). Toisaalta kustannukset toki veloitetaan heidän omasta pussista ja kun alue on tuntematonta niin tilanne on vaikeampi.

En tiedä myös miten paljon marjayrittäjä on auttanut poimijoita vai ovatko poimijat olleet ns. omalla vastuullaan, joka on täysin mahdollista.

Poimijoita on voitu opastaa samoille paikoille missä on viime vuosina käyty ja ei sinänsä yllätä että niissä ei olekkaan tänä vuonna marjaa. Jos useampi vuosi on marjaharavalla puolet varvuista revitty matkaan niin ei siellä paljoa ole enää tänä vuonna kerättävää. Noitten keräystapa on luontoa kuluttavaa ja itse taitavat siitä kärsiä.

Kerttu Täti

Kaikki faktiset tiedot tukevat sitä, että tienestilupaukset eivät olisi toteutuneet ja ne olivat jäämässä paljon vähäisemmäksi kuin aiempina vuosina. Marjanpoimijoita palkattiin ennätysmäärä Suomeen, tämä kerrottiin jo elokuun alussa, marjoja ei ollut entiseen tapaan ja poimijoita siirreltiin siksi paikasta toiseen. Siirtely on voinut vaikuttaa majoituksen laatuun, jos yrittäjä ei ollut varautunut ja pyrki uudessa paikassa pitämään lisäkustannukset niin alhaisina kuin mahdollista.

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/ennatysmaara-thaimaalaisia-poimijoita-suomessa/637925/

Marjojen ostohinnat poimijoilta laskivat tänä vuonna. Kun työntekijöitä on enemmän tällä yleensä on kilpailua lisäävä vaikutus, tarjotaan enemmän, jolloin hintaa voi laskea. Kysymys voi olla ihan tietoisesta halusta marjayrittäjillä lisätä katteitaan entisestään painamalla hintoja alas kun luovat kilpailua thai-poimijoiden kesken rahtaamalla väkeä ennätysmäärän tänne.

Se, että Ber-Ex on viimevuosina, 40 toimintavuotensa jälkeen, parantanut tulostaan huimasti ja että siitä on tullut Sotkamon tuottoisin yritys, lienee thai-poimijoiden selkänahasta kaikki revitty. Riski marjanpoimijoille on puolestaan hirvittävä: jos tienestit ovat vuoden palkan luokkaa niin saman suuruinen niitä varten otettu laina tarkoittaa, että sitä ei kotimaassa ikinä saa maksettua, jos niitä tienestejä ei saa, mikä johtaa ihan järkyttävään tilanteeseen oman talouden kannalta.

rölli2

No tästähän voimme vetää johtopäätöksen että ei kannata tulla thaimaasta asti suomeen poimimaan marjoja. yrittäjä poimii omalla porukalla tai on pomimatta

Leso

Quote from: rölli2 on 18.09.2013, 12:03:41
No tästähän voimme vetää johtopäätöksen että ei kannata tulla thaimaasta asti suomeen poimimaan marjoja. yrittäjä poimii omalla porukalla tai on pomimatta

Näin juuri. Asia ratkaistu.
Ahkerat thaikut kiittävät ja kumartavat.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Igor Sika

Noin viitisen vuotta sitten Lapin marjanpoimijat julkaisivat avoimen vetoomuksen pelisääntöjen luomiseksi, koska nykyinen marjanpoimijaralli vie heiltä elinkeinon. Vastaus lykykäisyydessään kuului: tarvitaan ulkomaalaisia poimijoita, koska suomalaiset eivät enää halua tehdä raskasta työtä ja poimia marjoja. Tämä siis vastauksena kotimaisille ammattimaisille marjanpoimijoille, jotka olivat huolissaan omasta elinkeinostaan. Tämä solidaarisuus varmasti lohdutti.

Eli nyky-Suomessa ei vielä riitä että viedään elinkeino, täytyy ottaa vielä vittuilut päälle.

Ymmärrän etteivät nuo kaikkien epäonnistumisten ruumiillistumat hallituksessa kykene hoksaamaan halpatyöarmadan vaikutuksia marjojen hinnoille, paikalliselle taloudelle tai sen pitkäaikaisvaikutuksia koko yhteiskuntarakenteelle, mutta haluaisin silti uskoa, että täällä Hommassa kyettäisiin ymmärtämään tätä koko ilmiötä hieman laajemmalta kannalta.

Voi olla että thaimaalaiset tekivät tosi huonon sopimuksen. Sellaisia köyhät ja kouluttamattomat ihmiset usein tekevät. Mutta ei tällaisen järjestelmän pitäisi olla edes mahdollista Suomessa. Jotain on mennyt järkyttävästi pieleen, että yhdestä jokamiehenoikeuteen jääneestä porsaanreiästä on kasvanut tämän luokan hyväksikäyttöteollisuus, jonka kärsijöinä ovat huonoina satovuosina thaimaalaiset poimijat ja jokaisena satovuotena kaikki suomalaiset, jotka haluaisivat saada marjanpoimintatienestejä.

Minua ainakin inhottaa ajatus, että oikeiden marjanpoimijoiden sijaan tämän Kari Jansan kaltaiset, moraaliltaan alhaiset madot ovat nykyaikaisen marjabisneksen suuria voittaja. Inhottaa samalla tavalla, kuin erilaisten pikavippi- ja perintämiesten, maahanmuuttajakeinottelijoiden, työvoimanvälittäjien ja muiden yhteisvastuusta irtautuneiden puoskareiden maailmanvalloitus, joiden yrittäjyyden ansiosta Suomea rakennetaan henkisesti matalimmalla mahdollisella tasolla.

Tämä olisi esimerkiksi mainio tilaisuus Perussuomalaisille liittoutua Vasemmistoliiton kanssa edes tässä yhdessä maahanmuuttoa sivuavassa epäkohdassa, mutta nyt sympatian kohteeksi otetaankin joku vihoviimeinen marjakeinottelua pyörittävä mätämuna.
Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon? - Jeesus

Sitruunamelissa

Quote from: Igor Sika on 18.09.2013, 14:38:20
Eli nyky-Suomessa ei vielä riitä että viedään elinkeino, täytyy ottaa vielä vittuilut päälle.
Marjanpoiminta ei voi olla kenenkään ympärivuotinen elinkeino Suomessa. Ei, vaikka marjasta maksettaisiin vähän paremmin. Siitä pitäisi maksaa aika huomattavan paljon, jos haluaisi marjatuloilla elää kokonaisen vuoden. Sitäpaitsi Suomessa kilpailu on laillista. Jos haluaa myydä marjoja suoraan yksityisille kuluttajille, niistä saa varmasti paremman hinnan kuin välittäjille ja teollisuudelle myyden. Vaivaa täytyy varmaan nähdä vähän enemmän, mutta elämä on valintoja.

Quote from: Igor Sika on 18.09.2013, 14:38:20
Ymmärrän etteivät nuo kaikkien epäonnistumisten ruumiillistumat hallituksessa kykene hoksaamaan halpatyöarmadan vaikutuksia marjojen hinnoille, paikalliselle taloudelle tai sen pitkäaikaisvaikutuksia koko yhteiskuntarakenteelle, mutta haluaisin silti uskoa, että täällä Hommassa kyettäisiin ymmärtämään tätä koko ilmiötä hieman laajemmalta kannalta.
Halpatyövoima on todellinen ongelma, kyllä, ja vieläpä useilla aloilla. Marjanpoiminta suhteellisen pienenä ja kausittaisena bisneksenä jää siinä aika hyvin jalkoihin. Hallituksen kykenemättömyys ei ole haukkumiesi yrittäjien syy.

Quote from: Igor Sika on 18.09.2013, 14:38:20Mutta ei tällaisen järjestelmän pitäisi olla edes mahdollista Suomessa. Jotain on mennyt järkyttävästi pieleen, että yhdestä jokamiehenoikeuteen jääneestä porsaanreiästä on kasvanut tämän luokan hyväksikäyttöteollisuus, jonka kärsijöinä ovat...
No, Suomessa on niin moni muukin asia pielessä, että ei kannata ihmetellä sitä, että tämäkin asia on.

Quote from: Igor Sika on 18.09.2013, 14:38:20Tämä olisi esimerkiksi mainio tilaisuus Perussuomalaisille liittoutua Vasemmistoliiton kanssa edes tässä yhdessä maahanmuuttoa sivuavassa epäkohdassa, mutta nyt sympatian kohteeksi otetaankin joku vihoviimeinen marjakeinottelua pyörittävä mätämuna.
Tämä ei tietääkseni ole ainoastaan Perussuomalaisten keskustelupalsta. Ja puolueena ja puolueensa edustajina Perussuomalaiset kommentoivat täällä aika harvoin. Osoita toiveesi johonkin muualle. Itse en mielelläni näe Perussuomalaisia yhteistyössä Vasemmistoliiton kanssa, mutta tämä onkin vain oma mielipiteeni. Tuskin Vasemmistokaan Persun- ja ehkä myös Kokoomuksenpelossa yhteistyötä oppositiopuolueen kanssa harkitsisi.

P

Quote from: Kim il-66 on 17.09.2013, 01:05:50
Quote from: Leso on 17.09.2013, 01:02:20
Eiku eiku!

Jansa oli järjestänyt paluulennot (35 000,00 euroa, muistaakseni).
Ei kelvannut.

Edelleen jankuttamani ulkoasiainministeriön ohjeistuksen mukaan lennot edestakaisin on järjestettävä. Ne oli järjestetty. Kuka nyt järjestää, ja ennen kaikkea, kuka maksaa?

Pelkään , että sinä ja minä...ja ehkä dothekin.

Maksakaa te? Minua ei nyt nappaisi? Oikeudenmukaisessa maailmassa maksajat olisivat Li, Ville ja Anna. Mutta nyt he ovat meidän palklkalistoilla. Tämä tilanne ei kehitä veronmaksuintoani.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

dothefake

"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Joker

No nyt voisivat sitten varmaan Li Andersson ja Ville Hoikkala kaivaa kuvettaan ja kustantaa lakkoon agitoimansa thaimaalaiset takaisin kotimaahansa.

Siellähän heitä odottavat kymmenien tuhansien velat ja kotitilojen menetys, joten heillä on varmaan kiire maatöihin kotipaikkakunnilleen.

Toivottavasti Vasemmistonuoret saivat näiden ihmisten vielä pahempaan ahdinkoon ajamisesta riittävästi vastineeksi julkisuutta toiminnalleen.

Shaving primate Fahad Firas - Pelastakaa sotalapsi Fahad Firas

Lemmy

Nyt kun pääsis kysymään Li Anderssonilta ja Ville Hoikkalalta, jotta vituttaako? ;D
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Elemosina

Thaimaan suurlähetystö varmaan kustantaa nämä lentolippunsa menettäneet omaan kotimaahansa jos Ville, Li ja muut vasemmistolaiset eivät maksa lentoja.

Vai miten tämä nyt sitten menee?

Toisaalta arvaan että nyt tutkitaan muita mahdollisia rikoksia mitä tuossa yhteydessä on voinut olla kun ihmiskauppa ei mennyt läpi. Ja mitenköhän syyttäjä suhtautuu Jansan tekemään rikosilmoitukseen.
Vai muistanko väärin, eikö Jansa tehnyt myös rikosilmoitusta?
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

dothefake

"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Roope

Quote from: Lemmy on 18.09.2013, 15:14:13
Nyt kun pääsis kysymään Li Anderssonilta ja Ville Hoikkalalta, jotta vituttaako? ;D

Rikosilmoituksella ihmiskaupasta ei ollut noilla eväillä paljonkaan toivoa. Kyllä Hoikkala sen tiesi. Todelliset tavoitteet olivatkin muualla. Vasemmistonuorten julkisuustempaus jatkunee suunnitelman mukaan.

Aukusti Jylhä

En tiedä pomijoiden sukupuolijakaumaa, mutta vaikka "mamuja" ovatkin, on thaimaalainen naaras viimeinen ihmistyyppi kenelle suvikset haluaisivat täältä paikan tarjota. Näemmekö siis ennennäkemättömän taikatempun, jossa kaikki miespuoliset jotenkin vain jäävät maahamme, naisten mystisesti hävitessä takaisin mistä ovat tulleetkin?
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

kummastelija

Mitäpä kommunistien perilliset eivät tekisi kilpensä kiillottamiseksi. Lopputuloksena yrittäjä jonka maine on tahrattu ja 50 ulkomaalaista, köyhää työläistä jotka eivät tiedä millä keinoilla pääsisivät kotiinsa.
"Syö paskaa ja kuole pois!!" - PEN sananvapauspalkinnolla palkittu Abdirahim Hussein suomalaisnaiselle. 5.11.2015
"Hussein teki riko­sil­moi­tuksen vihapuheesta" Hussein on jakanut sosiaalisessa mediassa useita esimerkkejä siitä, miten häntä on nimitelty ja uhkailtu eri viesteissä: 18.8.2015