News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2013-08-08 VU: Ulkomaalaiset toimittajat ylistävät Suomea

Started by K.K., 08.08.2013, 10:53:10

Previous topic - Next topic

K.K.

Ulkomaalaiset toimittajat ylistävät Suomea: Tuntuu, että olen yhdessä maailman parhaimmista maista

Suomi on hurmannut nuoret ulkomaalaiset toimittajat – ainakin, jos uskoo heidän blogikirjoituksiaan.

– En koskaan uskonut rakkauteen ensi silmäyksellä, mutta luulen, että rakastuin Suomeen heti kun näin sen ensimmäisen kerran, sanoo 23-vuotias argentiinalainen Florencia Pungrau.

Hän on Suomessa ulkoministeriön kutsumana. Pungrau sanoo, että argentiinalaisten mielikuvat maastamme liittyvät jääkylmään säähän ja kaukaiseen sijaintiin. Mielikuvat osoittautuivat toisiksi, sillä toimittajia oli vastassa 27-asteinen kesäinen Helsinki.

– Tiesin, että 70 prosenttia Suomesta on metsää, mutta en odottanut näkeväni puita ja kaunista luontoa kaikkialla! On niin rauhallista! Kylmä ja kaukainen yhteiskunta, jota odotin, muuttui hyvin ystävälliseksi. Täällä on ystävällisiä ihmisiä, jotka hymyilevät minulle aina kun hymyilen onnellisena siitä, että olen täällä, Pungrau hehkuttaa.

UM kurssittaa nuoria ulkomaalaisia toimittajia vuosittain elokuussa. Toimittajat tutustuvat Suomeen ja suomalaiseen yhteiskuntaan.

Valko-Venäjältä Suomeen matkannut Nina sanoo, että suomalaiset tuntuvat turhaan häpeilevän itseään.

– Vuonna 2010 Newsweek-lehti listasi Suomen parhaaksi maaksi elää. Yksi Suomen johtavista sanomalehdistä, Ilta-Sanomat, päätti. että Newsweek oli tehnyt laskelmissaan virheen. No, tuntuu, että suomalaiset eivät vain pystyneet hyväksymään sitä, että he olivat parhaita.

Tämän vuoden Foreign Correspondents'-ohjelman (FCP) läpileikkaava teema on "Miten Suomi toimii?". FCP-ohjelmaan osallistuu yhteensä 19 toimittajaa Argentiinasta, Brasiliasta, Egyptistä, Espanjasta, Etelä-Afrikasta, Intiasta, Britanniasta, Japanista, Kiinasta, Portugalista, Puolasta, Ranskasta, Saksasta, Turkista, Ukrainasta, Valko-Venäjältä, Venäjältä, Vietnamista ja Yhdysvalloista.

– Minusta tuntuu, että olen yhdessä maailman parhaimmista maista...]

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/ulkomaiset%20toimittajat%20ylist%C3%A4v%C3%A4t%20suomea-6517