News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Euroopan parlamentti äänesti: Moottoripyörien katsastukset alkamassa 2016

Started by IMMane, 03.07.2013, 07:57:29

Previous topic - Next topic

matkamasentaja

Hankalaa se alkaa höyryvehkeillä ajelu olla, niin maalla kuin vesillä, höyryvermeisiin kun vaaditaan huurupätevyyskirja jota ylen harvoilla enää on. Ja vielä harvemmilla on mahdollisuus sellainen hankkia kun merityöpaikat konepuolella vähenee. Moottorikonemestari sai suht helposti höyrykirjan.

Mehud

Quote from: Faidros. on 06.09.2013, 11:56:28
Tällä viikolla tuli taas "museokatsastettua" yksi prätkä. Suomen lain kummallisuuksiin kuuluu se, että palautettuasi, Suomeen jo rekisteröidyn, moottoripyörän orjallisesti siihen asuun kuin se on tehtaalta lähtenyt, joudut vielä ma-katsastuksen jälkeen muutoskatsastamaan sen! :facepalm:
Tämänkertaiseen pyörään ainoa muutos oli Kalifornian auringon polttaman alkuperäisen maalipinnan uusiminen.
Muutos rekisteritietoihin 120€, KIITTOOOSSS!

Väitätkö että maalaaminen luokiteltiin muutostyöksi? Epäilen vahvasti, vaikka uskonkin viranomaisten hulluuteen joka päivä yhä enemmän ja enemmän.

Seuraava aste on se kun lähdet helmikuussa vitivalkoisena etelän lomalle ja palaat ruskettuneena takaisin. Joudut maksamaan maahantuodusta ruskeasta väristä. Itse asiassa jokainen suomalainen maksaa maahantuodusta ruskeasta väristä, vaikka ei koskaan olisi käynyt ulkomailla!
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Faidros.

^Maalaus ei ole muutostyö, vaan rekisteriotteen lisäosaan merkittävä Museoajoneuvo., siitä rahastus! >:(

Meinataan tehdä nestekaasulla toimiva prätkä, kun niissä ei ole 20 :facepalm: X dieselin käyttövoimaveroa niinkuin autoilla.
Kävin äsken konttorilla kysymässä mitä muutoskatsastus maksaa. 100-150€, koska taustatyötä täytyy tehdä niin paljon!
Varmaan kun kirjoitetaan bensiini-kohtaan, bensiini/nestekaasu, vaaditaan huomattavaa taustatyötä!
Jos joku ei tiedä nestekaasun ominaisuuksista ajoneuvokäytössä, niin se on sähköakin puhtaampaa, koska sen käyttövoima ei tule KOSKAAN saastuttavista voimalaitoksista kuten sähkön on laita.
Juuri tämän vuoksi sille määrättiin 20 x vero, koska eihän ajoneuvolla ajo voi olla missään muodossa sallittua Suomessa! >:(
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

ikuturso

Quote from: matkamasentaja on 06.09.2013, 17:14:21
Hankalaa se alkaa höyryvehkeillä ajelu olla, niin maalla kuin vesillä, höyryvermeisiin kun vaaditaan huurupätevyyskirja jota ylen harvoilla enää on. Ja vielä harvemmilla on mahdollisuus sellainen hankkia kun merityöpaikat konepuolella vähenee. Moottorikonemestari sai suht helposti höyrykirjan.

Pomppasi tämäkin taas silmille.

Mitähän EU:n tuleva saunapuut kieltävä halkodirektiivi sanoo höyrylaivoista, -vetureista ja puukaasuautoista? Saako energiapajua käyttää?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Faidros.

Quote from: Faidros. on 24.09.2013, 15:27:43
^Maalaus ei ole muutostyö, vaan rekisteriotteen lisäosaan merkittävä Museoajoneuvo., siitä rahastus! >:(

Meinataan tehdä nestekaasulla toimiva prätkä, kun niissä ei ole 20 :facepalm: X dieselin käyttövoimaveroa niinkuin autoilla.
Kävin äsken konttorilla kysymässä mitä muutoskatsastus maksaa. 100-150€, koska taustatyötä täytyy tehdä niin paljon!
Varmaan kun kirjoitetaan bensiini-kohtaan, bensiini/nestekaasu, vaaditaan huomattavaa taustatyötä!
Jos joku ei tiedä nestekaasun ominaisuuksista ajoneuvokäytössä, niin se on sähköakin puhtaampaa, koska sen käyttövoima ei tule KOSKAAN saastuttavista voimalaitoksista kuten sähkön on laita.
Juuri tämän vuoksi sille määrättiin 20 x vero, koska eihän ajoneuvolla ajo voi olla missään muodossa sallittua Suomessa! >:(

Taitaa olla synti lainata itseään, mutta haluaisin muistuttaa, että jokainen mökinmummo saa tehdä kotonaan kaasuliitoksia letkuihin, mutta liitäpäs nestekaasu prätkääsi, niin johan täytyy klemmareiden kireydet tarkistaa ja hyväksyttää konttorilla kovaan hintaan! Ei vittu! :facepalm:
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Tänään otettiin savut... eikun hiilidioksidit ja vedet nestekaasuprätkästä! Käy sikahyvin! 8)
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

dothefake

Quote from: Faidros. on 15.10.2013, 21:23:58
Tänään otettiin savut... eikun hiilidioksidit ja vedet nestekaasuprätkästä! Käy sikahyvin! 8)
Onnittelut! Erittäin mielenkiintoista.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Faidros.

Kiitos dothefake. Jos jotain verotetaan näin raskaasti Suomessa, sen on pakko olla hyvää!
Annan tietoja kun päästää maantietesteille. Tarkoitus on lähteä Pystymettä kokoontumisajoon ja saada vielä viinalla kulkeva prätkä messiin... jos vain keretään! :P
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

ikuturso

Quote from: Faidros. on 15.10.2013, 21:48:01
Kiitos dothefake. Jos jotain verotetaan näin raskaasti Suomessa, sen on pakko olla hyvää!
Annan tietoja kun päästää maantietesteille. Tarkoitus on lähteä Pystymettä kokoontumisajoon ja saada vielä viinalla kulkeva prätkä messiin... jos vain keretään! :P

Täytyy tulla pystikseen kattomaan. Jos ei ole tiet jäässä ja lunta maassa, niin siellä nähdään!..

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Faidros.

Mulla on selkä aivan paskana, mutta kaverit on luvanneet ajaa prätkät näytille, jos tarvetta. Tulen itse pystikseen vaikka taksilla, on kuitenkin vain n.50km täältä.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

matkamasentaja

Quote from: Faidros. on 15.10.2013, 21:23:58
Tänään otettiin savut... eikun hiilidioksidit ja vedet nestekaasuprätkästä! Käy sikahyvin! 8)


Mikseipä kävisi. Tekniikkahan on trukeista ja vastaavista otettavissa ollut vuosikymmenet. Verottaja ja katsastaja onkin vaikeampi pala. Eivät tottele tekniikan ja fysiikan sääntöjä kuten ruuvit, mutterit ja kaasut.

Onnittelut pioneerihengestä!.

Katulamppu

Quote from: Faidros. on 06.09.2013, 13:49:52
Asiaan. Suomessa on erittäin hyvä systeemi museoajoneuvojen vakuutushelpotuksista. Muualla EU:ssa ei ole näin. Monissa maissa vanhoilla ajoneuvoilla saa ajaa vain erikseen järjestetyissä tapahtumissa. Esimerkiksi briteissä ei höyryveturia saa enää käynnistää kuin erikoisluvalla, elokuvantekoon... tms.

Käykäähän hyvät ihmiset vielä ajamassa Ukkopekalla, vielä kun voitte, koska vihreiden mielestä sekin pitäisi kieltää.

Ja vuokratkaa se naapurin 30-luvun RR hääautoksi, ettei venttiilit pääse pikeentymään paikalleen. Jotkut tekevät keikkoja jopa omakustannehintaan.

Enivei, vanhojen ajoneuvojen harrastaminen(ajaminen) on niin marginaalista, että täällä Suomessa jos missä, perinne pitäisi säilyttää.
Onhan niitä vanhoja vaikka kuinka mutta kun pitävät talleissaan ja ihailevat itse vain, muille näyttämättä. :(
Jos varaa olisi, ostaisin vaikka useamman. Jos yksi ei tahtoisi lähteä liikkeelle niin toinen sitten alle. Uudet on tylsän näköisiäkin ja ajaminen niillä on. Sieltä.

Faidros.

Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

ikuturso

Mites tää nyt näin meni  :o :o :o

Juuri kolahti postiluukkuun:
Quote---------------------------------------------------------
Liikenne- ja viestintäministeriö
Tiedote 18.12.2013

---------------------------------------------------------

Moottoripyörien katsastukseen joustavat EU-tason säännökset

Euroopan unionin jäsenmaat pääsivät 18.12.2013 yhteisymmärrykseen siitä, millaisen ratkaisun ne voisivat hyväksyä moottoripyörien katsastusta koskevassa EU-sääntelyssä. Parlamentin tulee vielä vahvistaa, hyväksyykö se ratkaisun.

Ratkaisun mukaan moottoripyörät, joiden moottorien sylinteritilavuus on 125 kuutioita tai enemmän tulisivat lähtökohtaisesti EU-tasolla määräaikaiskatsastusvelvollisuuden piiriin 1.1.2022 alkaen. Jäsenmaa voi kuitenkin olla soveltamatta velvoitetta moottoripyöriin, jos se pystyy osoittamaan ottaneensa käyttöön muita tehokkaita toimenpiteitä, joilla moottoripyörien liikenneturvallisuutta parannetaan.

Tätä arvioidaan erityisesti viiden edeltävän vuoden liikenneturvallisuustilastojen valossa. Jos jäsenmaa päättää katsastaa moottoripyörät, jäsenmaa voisi päättää itse katsastusväleistä ja katsastuksen sisällöstä.

Suomi on koko käsittelyn ajan ollut sillä kannalla, ettei kaksipyöräisiä ajoneuvoja tulisi ensisijaisesti lainkaan sisällyttää EU-tason katsastussäännösten piiriin. Suomi on katsonut, että näiden osalta liikenneturvallisuutta voidaan parantaa katsastusta tehokkaammin muilla keinoin, sillä tekniset viat ovat Suomessa varsin harvoin syynä onnettomuuksiin. Lisäksi Suomen osalta tulee huomioida talven vuoksi lyhyt käyttökausi. Näin ollen katsastusten laajentamista ei ole nähty kustannustehokkaana ratkaisuna.

Suomi on ollut keskeisesti vaikuttamassa neuvottelutulokseen ja siihen, että nyt ehdotettu ratkaisu varmistaisi Suomen erityisolosuhteiden huomioinnin. Suomi onkin valmis hyväksymään löydetyn ratkaisun, sillä katsastusten ulkopuolelle jätetään kokonaan kevyet perävaunut, mopot ja pienemmät moottoripyörät. Tämän lisäksi isojen moottoripyörien katsastus jää pitkälti kansallisesti päätettäviksi.

Suomessa tullaan ensisijassa panostamaan muihin liikenneturvallisuutta parantaviin toimenpiteisiin, kuten valistukseen. Toimenpiteitä selvitetään yhteistyössä alan eri toimijoiden, kuten Trafin, poliisin ja Liikenneturvan kanssa.

Hyötyajoneuvojen liikennekelpoisuutta ja siten myös liikenneturvallisuutta parantavina toimenpiteinä sovittiin myös ajoneuvojen tienvarsitarkastusten säännöistä ja tasosta.

Säännökset kuuluvat niin sanottuun liikennekelpoisuuspakettiin. Tähän kokonaisuuteen kuuluvat ehdotukset asetuksiksi moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen määräaikaisista katsastuksista ja hyötyajoneuvojen liikennekelpoisuutta koskevista teknisistä tienvarsitarkastuksista. Lisäksi säädöskokonaisuus pitää sisällään esityksen, jolla muutetaan ajoneuvojen rekisteröintiasiakirjoja koskevaa direktiiviä.

Parlamentin ja neuvoston välillä käydyissä neuvotteluissa kaikki säädösehdotukset on sovittu annettavaksi direktiiveinä ja alkuperäisiin komission ehdotuksiin verrattuna niihin on saatu merkittävää joustoa, mitä myös Suomi on ajanut.

Lisätietoja:
kansainvälisten asioiden neuvos Laura Eiro, p. 0295 34 2668, Yksikönpäällikkö Erik Asplund, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi 050 463 7034


---------------------------------------------------------
Tiedote lvm.fi-palvelussa
www.lvm.fi/web/fi/tiedote/-/view/4375482


"Suomessa tullaan ensisijassa panostamaan muihin liikenneturvallisuutta parantaviin toimenpiteisiin, kuten valistukseen. Toimenpiteitä selvitetään yhteistyössä alan eri toimijoiden, kuten Trafin, poliisin ja Liikenneturvan kanssa."  :o :o :o

Joulupukki taitaa sittenkin olla olemassa. Tarkistin juuri kalenterin. Ei ole aprillipäiväkään.

Tämä asettaa taas kerran EU:n lainsäädäntätyön ihan uuteen valoon. Mitä virkaa parlamentilla on, joka on äänestänyt asiasta ja sanamuodoista. Nyt ollaan sitten myös direktiivin koko sisältö laittamassa uusiin kuosiin. O tempora o mores.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Jaska Pankkaaja

Olisipa pitkään aikaan ensimmäinen järkevä päätös!

Jos vielä sitä valvontaresurssia pitäisi erityisesti kohdentaa niin mopoihin ja kevareihin. Niissä on käyttäjien rahapulan ja osaamattomuuden vuoksi aivan oikeasti huomautettavaa ja jopa hengenvaarallisia vikoja.

4 - 6 - kymppisten besserwissereiden "mopot" sen sijaan ovat verraten laajan otantani perusteella aina 100% kunnossa, renkaita myöten, siis toisin kuin autoissa. En niitä rähinäputkiakaan montaa tiedä.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Faidros.

Pysyis nyt edes loppiaiseen saakka tämä, on näitä niin moneen kertaan vatvottu edestakas! ;)
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Ari-Lee

QuoteSuomessa tullaan ensisijassa panostamaan muihin liikenneturvallisuutta parantaviin toimenpiteisiin, kuten valistukseen. Toimenpiteitä selvitetään yhteistyössä alan eri toimijoiden, kuten Trafin, poliisin ja Liikenneturvan kanssa.

Pakollinen kirjallinen/ajokoe/muu-mikä joka kolmas vuosi?
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Adolf Stege

Joulupukki on olemassa. Eihän tämä voi olla muuten totta!

Ari-Lee

"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Arttuvonretee

Pessimisti ei pety, mutta onhan tämä loisto-uutinen (kai).

Uskon silti Ari-lee:n tavoin että vuoteen 2022 mennessä olen istunut jonkun kerran kuumassa luokkahuoneessa katselemassa kalvosulkeisia ennakoivasta ajotavasta.