News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2013-06-27 Yle: Kirkko haluaa virsiä monikulttuurisuudesta

Started by Sivusta seuraaja, 27.06.2013, 09:01:19

Previous topic - Next topic

Ernst

Tässä olisi kontribuutioni kirkolle. Taatusti monikulttuurinen teksti & virren 440 sävel. Saa käyttää!


Jo islam vallan saapi, Resitoi taivaaseen.
Se shariaa ennustaapi, Vie kansat kurjuuteen.
Hosnit Herran oikeutta nyt täällä julistaa.
Ken vanhaa hurskautta uskaltais puolustaa?

Nyt viekas vilppi täällä On noussut kunniaan,
On taqiya vallan päällä Ja kitman voimassaan.
Ei kuulla dhimmin ääntä,  Ateistia sorretaan,
Ja lainkin Umma vääntää  Mohammedia  puoltamaan.

Kas, muiden leivän syövät Nuo oikein uskovat.
He kristittyä lyövät  myös muita vainoovat.
He dhimmin ahdistaapi Kuin käärme kiukussa,
Pääkääreensä tukkeaapi Tuon raukan huudolta.

He armotonna veivät Jizyat kaikkien.
He söivät dhimmin leivät, On Allah nähnyt sen.
Hän vanhurskaast' viel' kostaa Jihadistisille,
Rankaisee ansiosta kost musumulqvistille.

Vaan voitonpäivän kerran nuo nuivat näkevät,
Voimaannutus Homman, lyö väärät väkevät.
Oi Mestari sa viisas, meidät myös innoita.
Ja nuivan pyynnöt täytä Ja päästä vaivasta.


Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

normi

Quote from: jopparai on 27.06.2013, 10:24:33
Quote from: nimierkki on 27.06.2013, 10:10:59
Quote from: jopparai on 27.06.2013, 09:48:05
Kyllä virsikirjasta löytyy jo afrikkalaisia virsiä. Pari vuotta sitten kummipojan rippitilaisuudessa Kirkkonummen kirkossa soi "Nkosi sikelel iafrika" suomennettuna. Se on Etelä-afrikan kansallislaulu.

Wikipedia tietää seuraavaa.
Jaakko Löytty on sanoittanut sävelmän alkuosion sävelelle laulun "Kuule, Isä taivaan, pyyntö tää", joka on virsikirjan virsi 501

Jutussa sanottiin näin:  Virsikirja on melodisesti hyvinkin rikas, mutta mielestäni se kaipaa lisää säveliä, jotka tunnetaan eri puolella maailmaa.

Onko siis paha asia jos virsikirjaan tulee lisää samantyyppistä settiä kuin virsi 501? Onko virsi 501 mokutusta?

Ei tuo minunkaan mielestäni mokutusta ole ja kaunis laulu (siis varsinkin se alkuperäinen). Sanat kai sen mahdollisen mokutuksen tekevät. kauniiden melodioiden käyttö ei liene kellekään ongelma, vaikka ne olisikin lainattu muulta.

"Kirkko haluaa virsiä monikulttuurisuudesta" < tämä on uudistuksen syy ja se on huono syy. Jos motiivi on lisää hyviä, koskettavia ja kauniita virsiä, niin se olisi hyvä syy. nythän tässä tarve on mokuttajilla saada mokutustusvirsiä. Jos lisätään suomalaiseen virskirjaan vaikka amazing grace niin sehän olisi hyvä juttu ja paikallaan, mutta ilmeisesti tällainen anglosaksinen vanha virsi ei ole sellaista mitä nyt haetaan.
Impossible situations can become possible miracles

Ink Visitor

Koko juttuhan etenee täysin "Frankfurtin kolukunnan" oppien mukaisesti.

Frankfurtin kolukunnan teesit:

1. Luotu käsite: rasistiset rikokset
2. Jatkuva muutoksentila aiheuttamaan sekaannusta
3. Opetusta seksistä ja homoseksuaalisuudesta lapsille
4. Koulujen ja opettajien arvovallan heikentäminen
5. Valtava maahanmuutto tuhoamaan identiteetti
6. Ylettömän juomisen edistäminen
7. Kirkkojen tyhjentäminen
8. Epäluotettava oikeusjärjestelmä ja ennakkoluulot rikoksen uhreja kohtaan
9. Riippuvuus valtiosta tai valtion avustuksista
10. Tiedotusvälineiden ohjaus ja vaimentaminen
11. Kannustetaan perheiden hajoamista



http://fi.wikipedia.org/wiki/Frankfurtin_koulukunta

http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

http://isovimma.blogspot.fi/2011/02/frankfurtin-koulukunta-salaliitto.html
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

tapio

Onneksi en ole enää ollut kirkon jäsen pitkään aikaan.
On muukalaisvihamielistä ja islamofobista vastustaa sitä, että muslimit hirttävät homoja.
http://tuuritapio.blogspot.com/

JKN

Koska monikulttuurisuus ei suoranaisesti tarkoita ihonväriä, monikulttuuriset yhdistävät iloisesti luterilaisen, islamilaisen ja buddhalaisen opin, ehkä islamia hivenen enemmän korostaen.

Miten olisi, vaikken riimittelyä osaakaan. Sävelkin on jo itselläni päässä:

Toi Jeesus ristin ja käänsi poskensa
Vaan Mohammed toi miekan, ja löi vihollista ensiksi
Kaksi profeettaa saman Jumalan
joilta viisautta ammennan

Ei antanut Jeesus hairahtanutta kivittää
Vaan Mohammed raiskasi Safiyahin sotasaalina
Kaksi rauhan uskontoa saman Jumalan
Yhteinen on taivasmatkamme

siviilitarkkailija

Saatana on meillä täällä,
häärii evlut kirkon päällä.
Vasemmisto perheet murhaa,
houkuttelee lapset turhaan.

Kristikansan piispat pahat
niitä vaivaa pelkät rahat.
Armoa ei saa moku Suomi,
lapsiansa kutsuu tuoni.

Moku syntyessään kuolee,
sitä ennen arkut vuole.
Muista oikea ja väärä
älä usko tättähäärää.

Jumalaan sä siksi usko
että eloon päivät näät.
eikä kaikki turhaks jää
niinkuin monikulttuuri.
niinkuin monikulttuuri.


Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Ant.

En kyllä sinällään näe tässä uudistuksessa mitään väärää. Esimerkiksi hyvin monelle tuttu virsi Hoosianna! (Daavidin Poika, kiitetty olkoon hän...), on liitetty virsikirjaan vuonna 1986. Uudet virret eivät siis välttämättä ole huonoja. Eivätkä toisaalta sellaisetkaan virret, jotka ovat taustaltaan "monikulttuurisia". Tyyppiesimerkki on vaikkapa myös hyvin tunnettu "Kuule, Isä taivaan, pyyntö tää", jonka on säveltänyt tummaihoinen afrikkalainen.

Jos virsikirjaan otetaan muualta tuttujen virsien säveliä ja tehdään niihin suomenkieliset sanat, en näe mitä vikaa tässä on. Kirkon perimmäinen missio pitäisi kai olla levittää kristinuskon sanomaa kaikille, myös Suomen ulkopuolella asuville, sekä niille, jotka asuvat Suomessa, mutta ovat syntyneen muualla.

Eri asia on sitten, jos kirkko yrittää tehdä itsestään trendikkään ottamalla virsikirjaan jotain Jeesus-räppejä ja korvaamalla kristinuskolle oleelliset elementit ja sanat jollain kierräytystä ihannoivilla lauluilla tai esimerkiksi ylistämällä sitä Muhammedia Jeesuksen rinnalla.

Itselleni tuli ketjun otsikon nähdessäni ensimmäisenä mieleen, että kirkko tekee virsiä monikulttuurisuudesta niin, että niissä Jumalan sijaan ylistetään monikulttuurisuutta. Kirkon johdossa ja sen äänenkannattajissa tähän on tietysti jo siirretty ajat sitten. Onhan se tosiaan vähän vanhanaikaista, kun enkeli taivaan ilmoittaa, että meille on syntynyt Herra. Ehkä enkeli voisi uudessa versiossa kertoa, kuinka maahanmuutto tuo selvät säästöt.

Tähän siis ei vielä olla menty, mutta ehkä seuraavassa päivityksessä jo.
Homma is the new black.

John

Vissiin aika moni täällä ymmärtänyt, että virsikirjoissa jatkossa ylistettäisiin Herran sijaan monikultturismia. Tästä nyt kuitenkaan ei ole kysymys. Komppaan tuota mitä "Ant." kirjoitti tuossa ylempänä.

Outo olio

Quote from: SimoMäkelä on 27.06.2013, 09:20:01
Kirkko haluaa virsiä monikulttuurisuudests, mutta haluaako seurakunta. Minkäköhänlaisia nekin virret tulee olemaan ja mitä tekemistä niillä on kristinuskon kanssa.

Vanhan mummon sielu varmasti rauhoittuu ja lepää kun saa kuulla monikulttuurisuus-värssyjä. Sitä elämän ehtoopuolella oleva vanhus kaipaakin.

Minulla tuli tästä kommentista mieleen mielikuva jossa itä-romanit ensin ryöstävät jonkun mummon rahat ja korut (aviomies-vainajasta muistuttava vihkisormus jne.) kadulla, ja sitten mummo menee kirkkoon, ja siellä veisataankin virsiä kiertelevistä maan kurjista romaneista, jotka ovat lähimmäisiämme, ja sorrettuja.

Samoin jos jonkun lähisukuun kuuluu (joukko)rikastuksen uhri, niin virret siitä miten muslimitkin uskovat loppujen lopuksi samaan Jumalaan, voivat kuulostaa vähän kitkeriltä.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

normi

Quote from: John on 27.06.2013, 11:14:10
Vissiin aika moni täällä ymmärtänyt, että virsikirjoissa jatkossa ylistettäisiin Herran sijaan monikultturismia. Tästä nyt kuitenkaan ei ole kysymys. Komppaan tuota mitä "Ant." kirjoitti tuossa ylempänä.
Valitettavasti tuohon suuntaan ollaan menossa ja kiihtyvää tahtia ja pikkusormea tässäkin jälleen ojennellaan. Vaikka kyse olisikin herran ylistyksestä noissa mokuvirsissäkin, niin kyllähän tässä jo kävi ilmi, että mukana on hieman myös moktutuksen ylistystä. Tuo kanttoritar tuolla jo sanoi, että:
QuoteKirkolliskokouksesta tuli aloite, että voisimme lähteä hakemaan uusia teemoja vanhojen virsien rinnalle. Yksi tärkeä uusi teema on monikulttuurisuus, Maskun kanttori Jenni Urponen sanoi Ylen aamu-tv:ssä torstaina.
Eli lähtökohta ei ole hyvät uudet virret vaan UUDET TEEMAT.

Älkää oko hyväuskoisia hölmöjä. Mokutushan tuossa on se tärkein aspekti. Suomalaisen virsikirjan virret eivät kelpaa mamuille ja mokuttajile, vaan tarvitaan eri biisejä.

Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja askel mokutuksen suuntaan on askel pois opin ytimestä (jälleen). Askeleet ovat peiniä, mutta 70-luvulta lähtien niitä pieniä askelia on otettu niin monia, että kirkko onkin jo kriisissä ja hajaannuksen tilassa.

Aina kun kirossa tehdään muutosta omista tarpeista lähtien niin mennään metsään. Itseasiassa naispappeuskaan ei lähtenyt opillisista sekoista käsin vaan naisten omista tarpeista. Voi olla, että naispappeudelle on teologiset perusteet, mutta naispappeus tuotiin kirkkoon naisten tarpeista eikä uskonnollisista syistä.

Nyt on kirkon piirisä henkilökohtaisia suvismokutustarpeita ja tin päässä on hajaannuksen lisääntyminen jos tarpeita noudatetaan.
Impossible situations can become possible miracles

Border guard

1. Alluha akbar lausuin näin:
Miks hämmästyitte säikähtäin?
Mä suuren ****** viritin
ja vyötärölle piilotin.

...

10. Nyt allahille kunnia
kun antoi muhamettinsa.
Siit imaamitkin laulavat
la ilaha ill allahu.
HS 13.3.2015: "Raiskausten määrää on Hannu Niemen mukaan voinut lisätä pitkällä tähtäimellä se, että ulkomaalaistaustainen väestö on kasvanut Suomessa.
Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen raportin mukaan joka kolmas raiskauksesta tuomittu on ulkomaalaistaustainen." https://archive.today/JVjh5

IDA

Meillä on rento meininki, meidän laulukirjassa on myös Lutherin virsiä, joten voisimme varmaan lainata muutaman monikulttuurisen virsikirjaan:

http://www.youtube.com/watch?v=NOxMzNLiEEY
qui non est mecum adversum me est

Roosamaria

Tää on traagista. Kirkko on hylännyt Jumalan. Se palvoo Jumalan sijaan ihmistä, luotua Luojan sijasta.
Tosin ihmisrakkaus kuuluu osana kristinuskoon, mutta Itse Herraa Jumalaakin voitaisiin joskus muistaa.

Kristinuskon ydinsanoma on nk. evankeliumi, eli saarna ihmisen syntisyydestä ja sen tähden Jumalan sulasta hyvyydestä ja armosta ihmisille Itse lahjoittamansa sovitus, eli pelastus.

Häh? Mitä se ny kirjoittaa? Ei tommosia jeesusjuttuja edes kirkkoon! Kirkossa pitää olla kivaa, ketkä tommosta sovitusta haluaa kuulla? Emmä tarvi mitää ihme pelastusta!

Moku-karnevaali olis hyvä juttu.    :facepalm:

siviilitarkkailija

QuoteVissiin aika moni täällä ymmärtänyt, että virsikirjoissa jatkossa ylistettäisiin Herran sijaan monikultturismia. Tästä nyt kuitenkaan ei ole kysymys.

Tai sitten tästä juurikin on kysymys.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

John

Quote from: siviilitarkkailija on 27.06.2013, 11:46:32
QuoteVissiin aika moni täällä ymmärtänyt, että virsikirjoissa jatkossa ylistettäisiin Herran sijaan monikultturismia. Tästä nyt kuitenkaan ei ole kysymys.

Tai sitten tästä juurikin on kysymys.

No ei ole. Otsikot on repäisty jonkun random kanttorin puheista.

Faidros.

Mutta mihin on unohdettu iloiset sateenkaarivirret? Nyt, kun on Helsinki-Pride viikko, myös tämä asia on huomioitava.
Jeesushan piti mekkoa ja ei saanut lapsia, joten...
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Ant.

Quote from: normi on 27.06.2013, 11:31:42
Quote from: John on 27.06.2013, 11:14:10
Vissiin aika moni täällä ymmärtänyt, että virsikirjoissa jatkossa ylistettäisiin Herran sijaan monikultturismia. Tästä nyt kuitenkaan ei ole kysymys. Komppaan tuota mitä "Ant." kirjoitti tuossa ylempänä.
Valitettavasti tuohon suuntaan ollaan menossa ja kiihtyvää tahtia ja pikkusormea tässäkin jälleen ojennellaan. Vaikka kyse olisikin herran ylistyksestä noissa mokuvirsissäkin, niin kyllähän tässä jo kävi ilmi, että mukana on hieman myös moktutuksen ylistystä. Tuo kanttoritar tuolla jo sanoi, että:
QuoteKirkolliskokouksesta tuli aloite, että voisimme lähteä hakemaan uusia teemoja vanhojen virsien rinnalle. Yksi tärkeä uusi teema on monikulttuurisuus, Maskun kanttori Jenni Urponen sanoi Ylen aamu-tv:ssä torstaina.
Eli lähtökohta ei ole hyvät uudet virret vaan UUDET TEEMAT.

Älkää oko hyväuskoisia hölmöjä. Mokutushan tuossa on se tärkein aspekti. Suomalaisen virsikirjan virret eivät kelpaa mamuille ja mokuttajile, vaan tarvitaan eri biisejä.

Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja askel mokutuksen suuntaan on askel pois opin ytimestä (jälleen). Askeleet ovat peiniä, mutta 70-luvulta lähtien niitä pieniä askelia on otettu niin monia, että kirkko onkin jo kriisissä ja hajaannuksen tilassa.

Aina kun kirossa tehdään muutosta omista tarpeista lähtien niin mennään metsään. Itseasiassa naispappeuskaan ei lähtenyt opillisista sekoista käsin vaan naisten omista tarpeista. Voi olla, että naispappeudelle on teologiset perusteet, mutta naispappeus tuotiin kirkkoon naisten tarpeista eikä uskonnollisista syistä.

Nyt on kirkon piirisä henkilökohtaisia suvismokutustarpeita ja tin päässä on hajaannuksen lisääntyminen jos tarpeita noudatetaan.

Tuo kommentti monikulttuurisuudesta kuitenkin jatkuu näin:

QuoteUrponen valmistelee uusia virsiä yhdessä muusikko Pekka Nymanin kanssa. Myös Nyman pyrkii hakemaan kansainvälisiä säveliä uusiin virsiin.

- Virsikirja on melodisesti hyvinkin rikas, mutta mielestäni se kaipaa lisää säveliä, jotka tunnetaan eri puolella maailmaa.
Perinteiden rinnalle

Eli ainakin tässä uutisessa puhutaan sävelistä.

On tunnettua, että kirkon lehdissä ja kirkon johtajien puheissa on jo pitkään kannatettu hyvin liberaalia maahanmuuttopolitiikkaa täysin avoimesti. Yksittäiset seurakunnat ovat myös kapinoineet virkaavaltaa vastaan mm. tarjoamalla turvapaikkoja sellaisille maahanmuuttajille, joilla ei pitäisi olla oikeutta olla Suomessa. Ja toisaalta kirkon ulkomaanapu on sen nykyisen johtajansa aikana aloittanut kampanjan Israelia vastaan. Miljoona kertaa Israelia pahemmin ihmisoikeuksia rikkovia muslimimaita ulkomaanapu ei boikotoi vaan sen johtaja käy niitä ahkerasti ihailemassa ja niihin tukia kaatamassa.

Mutta virsiin ollaan hakemassa tämän uutisen perusteella vain säveliä muualta maailmasta. Virsikirjalla menee siis nyt ja jatkossakin kristillisesti, mikä on poikkeuksellista nykykirkossa.
Homma is the new black.

Ilkka Partanen

Tietty sitähän voi miettiä jokainen tykönään että onkohan kirkon aktiivisin seurakuntalaisporukka pyytänyt virsiä monikulttuurillisuudelle vai onkohan kyseessä ihan oman henkilökunnan idea. Miltähän tuntuisi kun itse muuttaisi johonkin maahan, niin koulusta ylipäätään valmistuminen olisi uutisaihe, saisi helposti kutsuja puheohjelmiin, jos uskontoa joku loukkaisi niin valtakunnansyyttäjä veisi jutun eteenpäin ja korkein oikeus vielä koventaisi tuomiota, sitten yhdet kirkoissaan laulaisivat sinulle ylistyslauluja siitä monikulttuurisuudesta mitä tuot. Itse vaan rötöstelisi ja valittaisi rasismista joka käänteessä, rötöstelystä ei tulisi käytännössä minkäänlaista rangaistusta ja rasismijutuilla saisi rahaa haastatteluista.

Sellainen ihmemaahan on jo, tosin valkoinen mies ei ole sen ikoni vaan ylläpitäjä. Tasan ei käy onnenlahjat  >:(

Faidros.

Quote from: IDA on 27.06.2013, 11:39:41
Meillä on rento meininki, meidän laulukirjassa on myös Lutherin virsiä, joten voisimme varmaan lainata muutaman monikulttuurisen virsikirjaan:

http://www.youtube.com/watch?v=NOxMzNLiEEY

Koreografia saisi olla parempi tossa esityksessä. Nythän tanssipojat makaa lattialla kuin kuolleet kampelat. Kostyymeihin ja esityslavaan on kyllä upotettu rahaa runsaasti, siitä piste.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Werther

Virsi 503.
Musta Säkki suojan antaa

1.
Musta Säkki suojan antaa.
Se on vapaus jokaisen.
Lapsen kasvot huivin kätköön
se on tae neitsyyden.
Se ei vihjaa, se ei keimaa,
se on vapaus naisien.
Säkissä on turvallista.
Se on vaate jokaisen.
Mustan säkin sisällä
nauraa saa ja itkeä.

2.
Musta Säkki suojan antaa.
Peittää silmän tummuneen.
Koko suvun kunniaa
säkissä voi puolustaa.
Säkki on päässä päivän työssä
peittäen ja jemmaten,
verhot kiinni kesäyössä.
Se on muoti ikuinen.
Mustan Säkin sisällä
jokainen on tärkeä.

http://www.youtube.com/watch?v=uw-NkroGeO8

IDA

Quote from: Faidros. on 27.06.2013, 12:00:57
Koreografia saisi olla parempi tossa esityksessä. Nythän tanssipojat makaa lattialla kuin kuolleet kampelat. Kostyymeihin ja esityslavaan on kyllä upotettu rahaa runsaasti, siitä piste.

No tuo oli jostain pienestä paikalliskirkosta. Olisi netistä löytynyt uljaampiakin esityksiä. Joka tapauksessa pyhien rukouksista riittää varmasti myös Suomen evankelisluterilaiselle kirkolle.
qui non est mecum adversum me est

AstaTTT

Mielestäni kirkon yksi perustehtävä on tarjota pysyvyyttä hetkittäin liiankin nopeasti muuttuvassa maailmassa. Tästä tehtävästä kirkko haluaa eroon muuttamalla omia perusarvojaan.

Kohta pysyvyyttä hakevalle on tarjolla vain fundamentalistiliikkeitä, joiden nousussa voi tapahtua  yllättävääkin kasvua. Onko se haluttu suunta? Ev.lut.-kirkko toimii nykyään kuin telkkarin mainoskanava: jokaiselle jotakin ilman sisältöä.

SimoMäkelä

Keitä kirkko luulee palvelevansa uusilla monikulttuurisilla virsillä? Ei ne muslimit kuitenkaan kirkkoon mene. Ja ne, jotka sinne menevät, tod. näköisesti haluavat kuulla evankeliumin sanomaa...siitä huolimatta, onko kuulija aasialainen, afrikkalainen tai vaikkapa irakilainen. Taitaa olla ainoastaan kristitty, joka menee kristilliseen kirkkoon. Niin että mitä lisähyvää joku väkisin pakerrettu ja tyrkytetty monikulttuurisuus tuo Jumalanpalvelukseen?

Emo

Quote from: tapio on 27.06.2013, 11:00:23
Onneksi en ole enää ollut kirkon jäsen pitkään aikaan.

Laiha lohtu, kun Suomen jäseniä olemme yhä.

Petri_Petri

Tuosta ei selvinnyt pitääkö monikulttuurisuutta käsitellä positiivisesti vai negatiivisesti. Ilmeisesti totuudenmukaisesti:

Jumala sä ylinen
ohjaa poloinen turvaan,
saata lapset valohon
ja kaitse enkelin huomaan,
suojaa mustalta pimeydeltä
valkoisen valon tuojaa.

Virret veisaa Jeesukselle,
Jumalan lapselle laula
kuin laulanut olet aina.

Sillä muistanhan sen virren,
jota lapsena hoilattiin,
joka uskoa antoi
ja elämää kantoi.

Opeta meitä totuuteen,
että varoisimme pahuutta,
Saatanan säkeitä saatanallisia
mustiin ruusuihin verhottuja
mustamielisiä vihulaisia ja
pimeyden ytimeen vieviä teitä.

Äläkä saata kiusaukseen
vaipua monikulttuurisuuteen,
älä hekumalla sitä kehu
etten uppoa syövereihin
vaan kuljen valossa
kristityn kulttuurin talossa.

Werther

Virsi 517.
Täällä, Pohjoisessa (Herra, kädelläsi)

1.
Täällä, Pohjoisessa
suojelua saan,
turvallisin paikka päällä maan.
Täällä kaikki saavat
perheasunnon,
rahaa riittää ajokorttiinkin.
Onneni on olla
Turvapaikassa,
verhot voisi vielä vaihdattaa.
Onneni on olla
Turvapaikassa,
elämä on täällä ilmaista.

2.
Täällä, Pohjoisessa
iloita mä saan,
jonon ohi kaikki ohjataan.
Täällä tukimuodot
aina tarjotaan
eikä lasku saavu milloinkaan.
Onneni on olla
Aitiopaikalla,
espoolaisisän kotiovella.
Onneni on olla
Turvapaikassa,
Lammilaisten miesten matkassa.

3.
Täällä, Pohjoisessa
keppostella saa,
kohoa ei käsi kostamaan.
Jekut nuorten miesten,
yksittäis tapausten,
anteeksi suo Demla kaiken sen.
Onneni on olla
Turvapaikassa,
asylum ja tervetuloa.

http://www.youtube.com/watch?v=ox3-VjBmeR4

rölli2

Nyt urataan jo virretkin monikulttuurikiimassa. ei riitä, että romput vie rahat. ei muuta kuin lopuksi housut alas ja pyllistys, viekää tuhkatkin pesästä

Roope

Quote from: Ant. on 27.06.2013, 11:52:13
Tuo kommentti monikulttuurisuudesta kuitenkin jatkuu näin:

QuoteUrponen valmistelee uusia virsiä yhdessä muusikko Pekka Nymanin kanssa. Myös Nyman pyrkii hakemaan kansainvälisiä säveliä uusiin virsiin.

- Virsikirja on melodisesti hyvinkin rikas, mutta mielestäni se kaipaa lisää säveliä, jotka tunnetaan eri puolella maailmaa.
Perinteiden rinnalle

Eli ainakin tässä uutisessa puhutaan sävelistä.

Haastattelusta käy kyllä selkeästi ilmi, että kyse on ennen kaikkea virsien aiheista. Sävelmistä puhuttiin erikseen.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

matkamasentaja


maallemuuttaja

Kansikuvakin voisi olla paikallaan. Kaikki yhdessä, ihanan sopuisasti.

(http://pretmetmohammed.files.wordpress.com/2012/06/pretmetmohammed-mary.jpg?w=290)