News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Nuiva maantieteen pro gradu: Kutsumattomia vieraita

Started by Joona Räsänen, 23.06.2013, 19:37:58

Previous topic - Next topic

Veturinainen

Pyörrän aikaisemman arvioni: kyllä tällä vänkäämisellä on edelleen viihdearvoa.
Puolueiden kannatusilmoitukset ovat julkisia. Lue Hesarin viimekertainen juttu tämän linkin takaa.

Alkuasukas

Quote from: Veturimies on 26.06.2013, 20:15:04
Ei ole... Katariinat voisivat pysyä Katariinoille avatussa ketjussa.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Joona Räsänen

Quote from: Alkuasukas on 26.06.2013, 20:16:17
Quote from: Veturimies on 26.06.2013, 20:15:04
Ei ole... Katariinat voisivat pysyä Katariinoille avatussa ketjussa.
Myös minä toivoisin, että Katarina ja Junes jatkaisivat väittelyään toisessa ketjussa. Tässä ketjussa voidaan keskustella gradustani.

Katariinan kanssa olen samaa mieltä siitä, että äidinkieli ei ole välttämättä hyvä muuttuja tutkittaessa (etnistä) ryhmää tai kansaa, joka on kielellisesti monimuotoista.

Mielestäni on kuitenkin hiukan ongelmallista todeta:

Quote from: Katarina.R on 26.06.2013, 19:46:46
Noin 99% somalialaisista on ryhmässä somalinkieliset ja 99% myanmarilaisista ryhmässä Myanmarin kansalaiset. Sen takia nuo luvut ovat vertailukelpoiset. Lähes puolet somalialaisista puuttuu tuosta ryhmästä Somalian kansalaiset ja 65% myanmarilaisista taas ryhmästä burmankieliset.

...ellei määrittele mitä käsitteet "myanmarilaiset" tai "somalialaiset" tarkoittavat. Jos ei pidä paikkaansa että:
myanmarilaiset = Myanmarin kansalaiset
niin keitä myanmarilaiset sitten ovat? Miten heidät määritellään myanmarilaisiksi? Itsekin olen sivunnut työssäni näitä esimerkiksi "suomalaisuuteen" ja identiteettiin liittyviä ongelmia...

hakare

Suomessa on ainakin yksi erityisalue Lieksa, jossa voidaan havainnoida somalien todellista työllistymistä.

Onko joku kuullut, että kukaan lähes puolestatuhannesta kunnassa oleskelevasta somalista olisi oikeissa markkinaehtoisissa töissä ?

Maakunnassa on hurja tarve juuri nyt mansikanpoimijoista. Oletko nähnyt koskaan somalia noissa hommissa mansikkapellolla tai mustikkametsässä?

Vertailun vuoksi: muutaman thaimaalaisen herrasmiehen olen itse bongannut ja kateeksi kävi kavereiden keruuvauhti.
Muuten olen sitä mieltä, että suvaitsevaisuus pitää kriminalisoida. Lievemmistä tekomuodoista sakkoja, mutta törkeästä suvaitsevaisuudesta (esim. turvapaikkahuijarin kätkeminen) väh. 2 vuotta kuritushuonetta.

hakare

Haloo Katarina.R, ovatko Lieksan ihmiskokeen asiat liian vaikeita kommentoitaviksi ? Puolentuhatta hyvin levännyttä paperinsa hukannunnutta koneinsinööriä siellä odottelee Hesan vuokra-asuntojen vapautumista. Paikalliset työt ei voisi vähemmän kiinnostaa.
Muuten olen sitä mieltä, että suvaitsevaisuus pitää kriminalisoida. Lievemmistä tekomuodoista sakkoja, mutta törkeästä suvaitsevaisuudesta (esim. turvapaikkahuijarin kätkeminen) väh. 2 vuotta kuritushuonetta.

rölli2

Quote from: hakare on 28.06.2013, 18:42:13
Haloo Katarina.R, ovatko Lieksan ihmiskokeen asiat liian vaikeita kommentoitaviksi ? Puolentuhatta hyvin levännyttä paperinsa hukannunnutta koneinsinööriä siellä odottelee Hesan vuokra-asuntojen vapautumista. Paikalliset työt ei voisi vähemmän kiinnostaa.

Hmmm. tämä onkin mielenkiintoinen huomio. suomeen otetaan mamuja paikkaamaan työvoimapulaa. niille jotka asiaa kovasti ihmettelevät on vastattu, että kakki työt kun eivät kelpaa suomalaisille. Eli paikkakunnalla on mansikanpoimintaa mutta somalialaisia ei ole värvätty näihin hommiin. Eivätkö he ole työvoimatoimistossa työnhakijoina? Estääkö kuviteltu koneinsinöörin koulutus heitä menemästä mansikkapellolle? Katsoin vähän aikaa sitten uutisista, että mansikanpoimintaan on vaikea saada väkeä. Itse ole ollut nuorena monena kesänä taimitarhahommissa eikä tehnyt heikkoakaan

nuiv-or

Quote from: rölli on 30.06.2013, 17:41:07
Hmmm. tämä onkin mielenkiintoinen huomio. suomeen otetaan mamuja paikkaamaan työvoimapulaa. niille jotka asiaa kovasti ihmettelevät on vastattu, että kakki työt kun eivät kelpaa suomalaisille. Eli paikkakunnalla on mansikanpoimintaa mutta somalialaisia ei ole värvätty näihin hommiin. Eivätkö he ole työvoimatoimistossa työnhakijoina? Estääkö kuviteltu koneinsinöörin koulutus heitä menemästä mansikkapellolle? Katsoin vähän aikaa sitten uutisista, että mansikanpoimintaan on vaikea saada väkeä. Itse ole ollut nuorena monena kesänä taimitarhahommissa eikä tehnyt heikkoakaan

Off-topiccia, tämän voi tunkea Katarina.R vastaa -ketjuun.

Mitä tulee kysymykseesi, niin:

- ei ole olemassa suomalaisuutta
- somali ei eroa ulkonäöltään suomalaisesta, joten mihin perustuvat havaintosi mansikkapellon työntekijöistä?
- kaikki aika, minkä koneinssi viettää mansikkapellolla, on poissa suunnittelutyöstä. Olen varma, että ovat tälläkin hetkellä kehittävät mansikanpoimintakonetta. Sen jälkeen poistuu työvoimapula.
- miksi nyt puhutaan niin paljon mansikoista? Rasismi ei kannata marjansyönnissä, söisit sinäkin esimerkiksi reilun kaupan ananasta.
- totta kai he ovat työnhakijoina työkkärissä, muutenhan tulisi karenssia.

Lahti-Saloranta

Quote from: hakare on 26.06.2013, 22:25:33
Suomessa on ainakin yksi erityisalue Lieksa, jossa voidaan havainnoida somalien todellista työllistymistä.
Onko joku kuullut, että kukaan lähes puolestatuhannesta kunnassa oleskelevasta somalista olisi oikeissa markkinaehtoisissa töissä ?
Maakunnassa on hurja tarve juuri nyt mansikanpoimijoista. Oletko nähnyt koskaan somalia noissa hommissa mansikkapellolla tai mustikkametsässä?
Syy ettei somaleja näy on mansikan muodosta johtuva  uskonnollinen ja tytyrvallisuuteen liittyä kysymys.  Somalinaiselle mansikan poiminta ei sovellu uskonnollisista syistä. Somalimiehet saattaisivat kiihottua liikaa hypistellessään mansikoita ja silloin kontallaan olevien naispuolisten marjanpoimijoiden työturvallisuus olisi vaarassa.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista