News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2013-06-20 HS/NYT: Nyt puhuvat pimeän taksin kuljettajat

Started by mielipide, 20.06.2013, 11:07:43

Previous topic - Next topic

desperaato

Quote from: salieri on 20.06.2013, 21:20:46
Luuleeko joku että tuossa on jotain abdulia haastateltu? no ei todellakaan ole, ei pravdan toimittajien tarvitse ketään haastatella, tarina on jo valmiiksi päässä.

Enemmän kuin todennäköistä. Ehkä "seurue" on ollut yössä ja vihertaxin kyydissäkin. Varmasti 3 vihertaxaria ei tuolla tavalla avaudu ihan vaan ventovieraille matkalla (kummallista reittiä) Elielin aukiolta Kallioon? Ja että prätkäpoliisikin vielä perässä, joka seurasi mutta ei sitten päädytty kuin korttelin ympäri (sikäli mikäli sen verran Hellsinkiä tunnen).

lekamies

Taattua Pravdaa, ensin nyyhkytarina Abdulista ja sitten lisää nyyhkytarinaa viattomista maahanmuuttajista joita suomalaiset vainoavat. Oksettaa !
"Teillä on kulttuuri, identiteetti, historia ja jotain, mikä yhdistää kansanne. Meillä ruotsalaisilla ei ole kuin juhannus ja jotain muita yhtä tyhmiä asioita."
        Mona Sahlin puheessaan turkkilaiselle nuorisojärjestölle Euroturkille maaliskuussa 2002.

KalleK

Minä taidan olla tässä taksiasiassa nyt selkeässä vähemmistössä, mutta sellaiseksi on mennyt Helsingin taksimeininki nykyään, että kannatan lämpimästi pimeitä takseja.

Iso ongelma on juurikin se, mikä tuossa jutussakin tuli esille, eli että niitä takseja ei nyt vaan yksinkertaisesti ole tarpeeksi juuri silloin kun niitä kipeimmin satunnainen bilettäjä tarvitsisi, eli pikkujouluaikaan ja kaikkina muina juhlapäivinä kun kansaa on paljon liikkeellä.

On täysin kohtuutonta, että taksijonossa seisotetaan ihmisiä saatanallisessa pakkasessa tuntikausia ja sitten kun ja jos se taksi nyt ylipäätään ennen aamunkoittoa saapuu, niin hinta on aivan järjetön eikä missään suhteessa itse palveluun. Jos jumalauta 10 minuutin matkasta saa pulittaa 30 euroa niin onhan se nyt aivan järjetöntä.

Tällaisina iltoina olen käyttänyt pimeitä takseja, eikä ole yhtään omatuntoa kolkuttanut, päinvastoin. Toivon että mahdollisimman monet muutkin toimivat samoin ja että pimeitä takseja tulee entistä enemmän Helsinkiin. Niin kauan kunnes tilanne järkeistyy.

Miksi ihmeessä niitä lupia ei voida muka myöntää helpommin ja minkä helvetin takia sitä taksia pitäisi sitten luvan saatua ajaa joka päivä 24h? Miksei myönnetä esim. viikonloppulupia tai jollain muulla konstilla taata se, että sen hemmetin taksin saa silloin kun sitä kipeimmin tarvitsee?

Suomi on talvella aika jumalattoman kylmä paikka ja siinä menee helposti koko ilta pilalle jos joutuu pää jäässä seisomaan parikin tuntia baari-illan jälkeen jossain typerässä taksijonossa (ja ei, ratkaisu ei ole se, että "älä mene baariin").

Miksi ihan jokaisessa muussa maailman maassa tämä taksihomma toimii, muttei täällä? Yhdessäkään muussa maailman maassa ei tarvitse takseja jonotella pakkasessa eikä muutenkaan, ei yhdessäkään. Miksi muut maat ovat tämän yhtälön kyenneet ratkaisemaan?

Tai sitten tehdään julkinen liikenne ympärivuorokautiseksi, joka ikisenä vuoden päivänä. Käy se niinkin. Mutta ihmisten täytyy päästä sujuvasti kotiin pitkäksikin venähtäneen baari-illan jälkeen.
"Meillä on isot pippelit ja teillä pienet, öhö öhö"

Tabula Rasa

Itselläkin kotikaupungin tuntemus aivan riittävä ja useimmat juhlapäivät sen verran nähtyjä että voisi ne illat/yöt ajaa taksia. No miksikäs en aja? Koska taksin ajamiseen vaadittavat luvat/muu shaiba on aivan liian kallista satunnaiskeikkailijalle. Ja pitääkö niitä vielä väliajoin uusia? 1500e lupiin/laitteisiin jos riittääkään Jostain vajaasta paristakymmenestä illasta vuodessa. Verojen jälkeen palkoista jää lähinnä tekemisen riemu.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

foobar

Ei Hesarille ole tärkeää lupakäytäntö, vaan ulkomaalaisten rikollisten tukeminen. Astutte Hesarin virittämään ansaan kuvitellessanne että heitä kiinnostaisi asioiden järkevöittäminen. Vähintään vuosikymmenen kokemus osoittaa, ettei se koskaan ole tavoitteena kun juttuun on ympätty "maahanmuuttaja."

Hesarin tavoite on saada ihmiset valittamaan taksilupakäytännöistä ja sitten kääntää tämä reaktio "paperittomien" (oleskeluluvaton, ajokortiton, y-tunnukseton, taksiluvaton, jne...) ulkkarien kampanjansa tueksi. Mistään muusta ei ole kyse.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Joker

Taustoista sen verran että yksi toimittajista, Aurora Rämö oli se kakkimaan muttei vielä potalle oppinut Ylioppilaslehden toimittaja.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288537886651.html

Tuolla meriitillä pääsee sitten uransa huipulle HS:n Nyt-liitteen freelancer-toimittajaksi.

Olisipa ollut kiva lukea juttu siitä kun nuorisotoimittajat olisivat paskoneet pitkin pimeitä takseja ja kuvailleet Abdin ja Hassanin ja Muhammadin reaktioita.

Kiitos HS taas tästäkin. Voisin kirjoittaa tähän että neekerit ja ählämit vittuun Suomesta, mutta en kirjoita koska se olisi rasistista ja tulkittavissa vihapuheeksi. Siksipä tyydyn vain toteamaan, että kaikki HS:n toimittajat vittuun Suomesta. En usko että kukaan jää kaipaamaan, ja jos jää niin Afrikkaan vaan perässä. Tehkää vaikka juttu Monrovian pimeistä takseista, sielläkin on varmaan Liberian sisällissoda  veteraaneilla sydäntäsärkeviä tarinoita kerrottaviksi.
Shaving primate Fahad Firas - Pelastakaa sotalapsi Fahad Firas

Lahti-Saloranta

Quote from: Joker on 20.06.2013, 23:03:53
Taustoista sen verran että yksi toimittajista, Aurora Rämö oli se kakkimaan muttei vielä potalle oppinut Ylioppilaslehden toimittaja.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288537886651.html
Tuolla meriitillä pääsee sitten uransa huipulle HS:n Nyt-liitteen freelancer-toimittajaksi.
Kun Hesari siirtyi tabloidikokoon niin olisivat samalla vaihtanee paperintoimittajan serlaan. Olisi meinaan tullut puhdasta vaikka olisi leveämpikin ahteri.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Uuno Nuivanen

Quote from: detonator on 20.06.2013, 18:21:26
Aika pitkälle samoilla linjoilla kaikkien kirjoittajien kanssa.

Hesari haluaa edistää suomalaisen yhteiskunnan täydellistä rappiota, jossa rikokset eivät enää olisi rikoksia, kun ne tehdään maahanmuuttajien voimin.

En vain mitenkään ymmärrä, miten tätä suuntausta voidaan enää kauaa jatkaa, koska toimintaa harjoitetaan käytännössä pelkällä lisääntyneellä velanotolla. Ehkä 8-10 Miljardin vuotuinen syömävelka (tuotannon poistuessa maasta) käsitetään "pysyväksi hätäavuksi".

Jonkinlainen "reality check" on pakko olla tulossa suhteellisen pian. Velkaannumme enemmän ja enemmän, että voisimme raunioittaa suomalaista yhteiskuntaa moraalisesti ja taloudellisesti. Se on mahdoton yhtälö.

Jälleen kerran allekirjoitan. Enää veikataan, montako vuotta totaaliseen romahdukseen on. Kokoomus suurimman vallan terävimpänä kärkenä on vastuunalainen tänä päivänä. Jälkeenpäin on turha itkeä, Ilkankin.

Neljä vuotta? Vaikka rappio ei tule yhtenä tiettynä päivänä, se tulee kello kaulassa, ja se kello soi jo.  :'(

guest7001

Quote from: KalleK on 20.06.2013, 22:00:31
Iso ongelma on juurikin se, mikä tuossa jutussakin tuli esille, eli että niitä takseja ei nyt vaan yksinkertaisesti ole tarpeeksi juuri silloin kun niitä kipeimmin satunnainen bilettäjä tarvitsisi, eli pikkujouluaikaan ja kaikkina muina juhlapäivinä kun kansaa on paljon liikkeellä.

On täysin kohtuutonta, että taksijonossa seisotetaan ihmisiä saatanallisessa pakkasessa tuntikausia ja sitten kun ja jos se taksi nyt ylipäätään ennen aamunkoittoa saapuu, niin hinta on aivan järjetön eikä missään suhteessa itse palveluun. Jos jumalauta 10 minuutin matkasta saa pulittaa 30 euroa niin onhan se nyt aivan järjetöntä.

Tässä hieman faktaa:

Helsingissä on yksi taksi alle 500 asukasta kohden. Euromaiden pääkaupungeista ainoastaan Dublinissa on suurempi taksitiheys. Ongelma-aikojen (kuten pikkujouluruuhkat) syy on se, että verorahoin tuettu julkinen liikenne seisottaa lähes koko kalustoaan varikolla, kun kysyntä on suurin... esimerkiksi pikkujouluaikana. Mikseivät ihmiset suuntaa valitustaan siinne minne se kuuluu? Eli VR:lle ja HKL:lle?

Jostain syystä julkiselta liikenteeltä ei vaadita minkäänlaista palvelua ja vihermediassakin joukkoliikenneongelmasta tehdään "taksiongelma". Jostain syystä ajatellaan, että itsenäisillä liikkeenharjoittajilla on kaupungissa olevista ihmismassoista joku ensisijainen, kollektiivinen "yhteiskuntavastuu", ja kalusto ja työvoima pitäisi mitoittaa 4:n viikottaisen ruuhkatunnin mukaan... tai muutaman pikkujouluviikonlopun mukaan. Mitä esimerkiksi kaksinkertaisella kapasiteetilla tehtäisiin loput viikon 164 tuntia?

Samalla logiikalla suuronnettomuuden sattuessa HYKS voitaisiin pitää suljettuna ja syyttää yksityisiä lääkäriasemia heitteillejätöstä kapasiteetin puuttuessa.

Hinnoista...

HS paheksui jutussaan taannoin, että Tallinnassa on 2 kertaa halvemmat taksit. Mietitäänpä.

Tässä Tallinna Takson hinnat:
Matkan lähtöhinta: 3.6 EUR (56.33 kr)
Kilometrihinta (päivisin): 0.69 EUR (10.8 kr)
Kilometrihinta (öisin): 0.88 EUR (13.77 kr)
Odotustunnin hinta: 15.18 EUR (237.52 kr)

HS oli oikeassa. Taksihinnat ovat todellakin suunnilleen 1/2 Suomen hinnoista (km-taksa yli puolet, lähtömaksu öisin hieman alle puolet, päivisin reilusti yli), mutta zuurnalistilta "unohtui" mainita sellainen pikkuseikka, että virolaisen keskipalkka 775 euroa on sunnilleen 1/4 suomalaisen 2940 euron keskipalkasta. Suomalaiselle Tallinnan taksi on halpa, mutta virolaiselle se on kallis - suhteutettuna paljon kalliimpi kuin suomalainen taksi suomalaiselle.

Otetaanpa suora vertailu joukkoliikenteeseen: Vuonna 1995 seutulippu pk-seudulla maksoi 7 markkaa. Nyt hinta kaiken maailman yhtiöittämisten ja "yksityistämisten" jälkeen on yli 4 Euroa.

Kun jätetään rahan arvon muutos huomioimatta (tämä tarkoituksella, lue eteenpäin), niin nousua on n. 350 prosenttia, ja kaikki kannattamattomat linjat syrjäseuduilta on lakkautettu. Ja ajatelkaapa miten paljon julkinen liikenne oikeasti maksaisi kuluttajille, jos valtion ja kuntien avustukset tiputettaisiin kertaheitolla pois.

Vuonna 1996 taksin yölähtömaksu oli 29 markkaa. Nyt se on markoiksi suoraan käännettyinä (8.80€) n. 53 markkaa. Tämä muutos siis 17 vuoden aikana!

Jokainen voi tästä laskea, kuinka paljon reaalihinnat ovat halventuneet suhteessa muuhun kustannustasoon ja elinkustannusindeksiin. Jonkun Tallinnan käyttäminen verrokkina Suomen hintatasoon on kuin kuudesluokkalaisen lapsen (tai HS:n kommunistitoimittajan) logiikkaa.

Kaikki tietävät pk-seudun kuljettajapulan, joka johtuu huonoista palkoista työn raskauteen nähden. Yökuljettajan palkka on on noin 10 Euroa tunnilta. Palkkoja entisestään (lue: taksoja) alentamalla ja autoja lisäämällä varmaan hommaan tulisi helpotusta? Epäilemättä. Ainakin niiden mielestä, joiden ymmärrys riittää korkeintaan päättämään, pyyhkivätkö he ahterinsa tänään vasemmalla vai oikealla kädellään.

Miten luulisit, että hintatasolle kävisi, jos ala vapautettaisiin... kun muistetaan, että alalla vallitsee valtava työvoimapula ja valtio ei enää määrittelisi maksimihintaa, joka on muuten täsmälleen sama Helsingissä ja Suolijärvellä? Kuvitteletko tosiaan, että pääsisit sen jälkeen pikkujouluaikana Keravalle tai Klaukkalaan vajaan perheellisen ruokakassin hinnalla... kuljettajalle n.15-20€:n bruttohyödyllä tunnin öisestä työsuorituksesta, suurimman kysynnän aikaan?

Olisiko myös mahdollista, että ala muuttuisi S/K-ryhmien tapaiseksi oligopoliksi, kun Kokoomuksen ja Kauppakamarin lobbarit ottaisivat sen haltuunsa? Olisiko mahdollista, että hinnat nousisivat 350 prosenttia, kuten hintasäännöstelystä vapautetussa katsastustoiminnassa, ja kuluttajien rahat menisivät A-Katsastuksen tapaan suoraan veroparatiiseihin?

Ei tietenkään, koska vapaa kilpailu, vapaa markkinatalous, klöpälisäätiö (sic) ja kaiken sääntelyn purkaminen tuo meille jatkuvasti kaikenlaista hyvää, kuten voimme päivittäin työllisyysuutisista lukea [Lisää tähän vapaasti Kauppakorkeasta vastavalmistuneen märkäkorvan idealistista Kokoomustuubaa].

Taksialalla ei ole olemassa mitään "puolittaista" vapautusmallia, missä SPR:n soppakeittiötoiminnan sponsoroimana kuljettajat ajaisivat (usein aggressiivisia) humalaisia neljän aikaan yöllä ruokapalkalla ja kuluttajat saisivat autojen lisääntyessä (mutta kustannusten pysyessä nykyisenä) jostain taivaasta halvemmat hinnat. Joko luvanvaraisuudesta luovutaan ja hinnottelu vapautetaan täysin Ruotsin malliin, tai sitten pitäydytään muun Länsi-Euroopan systeemissä.

PS: Ruotsi oli ainoa EU-maa, joka luopui taksien luvanvaraisuudesta ja nyt Ruotsin hallitus tutkii parhaillaan, miten alan voisi saada takaisin kontrolliin veronkiertäjiltä, varkailta ja mamuhuijareilta. Kaikki tietävät, miten siinä aikoinaan kävi:
http://www.thelocal.se/16868/20090112/
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200809308350886_ul.shtml

Miten TYHMÄ pitää ihmisen olla, että kannattaa samaa järjestelmää tänne? Järjestelmää, jota pidetään koko Euroopassa varoittavana esimerkkinä.

Quote from: KalleK on 20.06.2013, 22:00:31
Minä taidan olla tässä taksiasiassa nyt selkeässä vähemmistössä, mutta sellaiseksi on mennyt Helsingin taksimeininki nykyään, että kannatan lämpimästi pimeitä takseja.

Jep... mamurikollisuudella Suomi nousuun! (http://www.naturephotohub.com/public/style_emoticons/default/thumbsup.gif)



Renegade Kane

QuoteRuotsissa taksien hintoja ei ole säädelty. Siksi asiakkaan on osattava katsoa, minkä hintaisen taksin ottaa – tai kyydistä voi tulla todella kallis.

Pahimmillaan matka esimerkiksi Arlandan lentokentältä Tukholmaan voi maksaa kymmenkertaisesti sen, minkä hinnoiltaan kohtuullisimmat taksifirmat veloittavat matkasta.

Taksin valinta vaatii tarkkuutta, mutta se ei ole mahdotonta. Taksien on ilmoitettava ikkunassa olevassa tarrassa maksimihinta kymmenen kilometrin matkalle, joka kestää noin 15 minuuttia. Nyrkkisääntö on, ettei tämä hinta saisi olla yli 310 kruunua (35 euroa). Tarrassa ilmoitetaan taksat myös eri vuorokaudenajoille. Isoimmalla on merkitty korkein mahdollinen hinta.

Hinnoiltaan kohtuullisia suuria taksifirmoja ovat Tukholmassa Taxi Stockholm, Taxi 020 ja Taxi Kurir. Niiden kaikkien vertailuhinnat ovat noin 300 kruunua, ja niillä on liikenteessä paljon autoja.

Tukholman 6 000 taksista noin tuhat on niin sanottuja vapaa-ajajia, joiden hinnat voivat nousta pilviin. Kovin vertailuhinta Tukholmassa on 9 909 kruunua, 1 114 euroa.

Nämä taksit ovat saaneet Tukholman matkailuviranomaiset huolestumaan. Riistohinnoista on jo haittaa turismille, kun matkailijoille jää huonoja kokemuksia Tukholmassa liikkumisesta.

Monilla taksifirmoilla on kiinteä hinta muun muassa matkoille lentokentiltä kaupungin keskusta-alueelle.

Arlandan kentällä taksit ovat järjestäytyneet useaan eri jonoon taksifirman mukaisesti. Pääterminaalin ulkopuolella olevien taksijonojen päällä roikkuu kyltit. Niitä kannattaa katsoa, vaikka taksinkuljettajat kovasti huitovatkin jonosta saadakseen asiakkaan.

Tukholmassa asiakas valitsee aina haluamansa taksin eli jonon ensimmäistä ei tarvitse missään nimessä ottaa. Vertailuhinta kannattaa aina katsoa tai napata sellaisen firman auto, johon luottaa.

Kun tilaa taksin, on soitettava haluamansa yhtiön numeroon. Kaikkien taksien yhtä yhteistä vaihdetta ei ole.

Monilla taksifirmoilla on myös hyvät verkkosivut, joilta taksin voi tilata etukäteen.

http://www.hs.fi/matka/a1305561944928
Tukholman vapaassa systeemissä verrokkimatka maksaa 35 euroa.
Vastaava Helsingissä liikenteestä riippuen 20-25 euroa.

Jos ala Suomessa liberalisoitaisiin, nostaisi se sata varmasti hintoja. Ja kuten Tukholmassa, tietämättömien/humalaisten huijaukset lisääntyisivät. Samaten ajaminen ilman mittaria lisääntyisi. Mahdollisesti myös "muu myynti" kuten viinan/tupakan/huumeiden myyminen takaluukusta. Verovapaana tietenkin. Vapautuksen ainoa plussa olisi se, että kyytitarjonta muutamana juhlayönä lisääntyisi. Hinta tosin olisi kalliimpi kuin nyt...

Jossain banaanimaassa vapauttaminen voisi toimia, mutta Suomen kaltaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa sen haitat ovat suuremmat kuin hyödyt. Vapautus toimii teoriassa, mutta ei käytännössä. 

CaptainNuiva

Quote from: Renegade Kane on 21.06.2013, 09:45:38
QuoteRuotsissa taksien hintoja ei ole säädelty. Siksi asiakkaan on osattava katsoa, minkä hintaisen taksin ottaa – tai kyydistä voi tulla todella kallis.


Tukholman 6 000 taksista noin tuhat on niin sanottuja vapaa-ajajia

http://www.hs.fi/matka/a1305561944928

Jossain banaanimaassa vapauttaminen voisi toimia, mutta Suomen kaltaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa sen haitat ovat suuremmat kuin hyödyt. Vapautus toimii teoriassa, mutta ei käytännössä.

Vapaa-ajajia.... :flowerhat:
Meilläkin on niitä mutta niitä nimitetään BG-pakuiksi ja vapaus koskee kuskia, mistään ei tarvitse välittää.
On vain ajankysymys että milloin kerjäläiset siirtyvät "Autokaupasta" myös logistiikkarikastamisen puolelle.
Silloin tulee riittämään paljon uutisia joita hesari ei voi sellaisenaan julkaista.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Melbac

Quote from: Lasse on 20.06.2013, 19:35:49
Quote from: mielipide on 20.06.2013, 11:07:43
QuoteNyt puhuvat pimeän taksin kuljettajat
Nyt Tänään, klo 6:20 toimitus

Huonosti on käynyt myös Loosen edessä odottelevalle Alimille, joka on ajanut pimeää taksia kaksi vuotta.

Hänellä on kolme lasta. Heille hän valehtelee käyvänsä töissä, koska häpeää sitä, että elää Kelan rahoilla.

Antakaa mun arvata, Alimin lasten äiti puolestaan juksaa Kelaa saadakseen yksinhuoltajakorotuksen ja ruokot valdelta?

Lisäveikkaus: Alimin asumis- ja toimeentulotukien maksama kämppä on on laittomasti alivuokrattu virolaiselle työporukalle ja Alim viettää perhe-elämää superasunnossa, vaikka tietty vähän hävettää...
Sinäänsä ironista että ottaa kyllä kelan rahat ja ajaa samalla taksia pimeästi eikä näe asiassa mitään pahaa.Tainnut ikinä edes maksaa penniäkään veroja suomeen jotka se olisi ansainnut työllä josta olisi maksettu verot ja muut maksut eli käytännössä pelkkä menoerä valtiolle.

pirttihirmu

Omasta mielestäni tämä oli tavanomaista Hyysärijuttua paljon parempi. Pitää kuitenkin muistaa, että jo otsikonkin mukaan jutun tarkoitus oli kertoa asiat pimeiden taksikuskien näkökulmasta. Tätä kaverit varmaan uskovat itsekin. Itsekään en arvosta itkutarinoita, enkä sitä, että asiaa käsiteltiin aivan kuin olisi valtion virhe, että Suomessa lupia ei jaeta aivan kaikille ilmaiseksi. Myös se kuskien "uhrius" olisi ärsyttänyt vieläkin enemmän, mikäli tuo mielipide olisi ollut täysin toimittajan kynästä. Hyvää oli kuitenkin se, että erikseen mainittiin, etteivät kuskit osaa kertoa hyvää syytä olla hankkimatta sitä lupaa. Syytellään rasismia ja suomalaisia, ja halutaan lupaa yli kaiken, mutta mitään ei olla valmiita tekemään. Rivien välistä oli luettavissa, että kirjoittajienkin mielestä on kuskien oman tahdon mukaista ajaa pimeitä takseja. Toisaalta saatan lukea liikaa rivien välistä. Eihän tämä mitään huippujournalismia kai vieläkään ole, mutta munsta tällaista lukee jo paljon mieluummin kuin vastaanottokeskuksen apeiden verhojen tarinaa. Kai sitä on niin turtunut paskajournalismiin, että kun asiaa käsitellään edes _jotakuinkin_ neutraalisti, luulee sitä lukevansa vuoden uutisspektaakkelia.
Mä en usko, et sä tai JamesHirvisaari olis kiinnostunut raiskauksista.

"Täälpäin maailmaa" ko on tapana vetää perjantaipullo ja sit raiskata se oma vaimo, ni siin ei tilastoihin pääse.   [email protected]

l'uomo normale

Odottelen vain, että saamme kehitysmaatyyliin yksityiset pikkubussit hoitamaan pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä. Hinta ja reitti olisivat neuvottelukysymyksiä kuskin ja matkustajien kesken. Edullista, tehokasta ja ekologista. :)
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Renegade Kane

#44
Suomessa taksialan vapauttaminen toisi alalle massoittain maahanmuuttaja-yrittäjä-kuljettajia. Voidaan kysyä, mikä on mamu-yrittäjien veronmaksumoraali (vert. ravintolat)? Muslimitaustaiset miehet eivät paljoa arvosta humalaista, minihameista naista. Veli Venäläiselle saattaa tulla vastustamaton kiusaus kääntää kännisen lämiskä. Jo nyt mamu-kuljettajien lisäännyttyä nuo lieveilmiöt ovat nähtävissä. Vapautuksen seurauksena ne räjähtäisivät käsiin.

Vielä kerran rautalangasta vääntäen. Automäärän lisääntyessä kyytitulot vähenevät, jolloin pärjätäkseen on koijattava potilasta vedättämällä matkaa tai hintaa. Lievimmillään se tarkoittaa pidempää ajoreittiä tai antamalla "vahingossa" liian vähän vaihtorahaa takaisin. Pahimmillaan se tarkoittaa asiakkaan omaisuuden varastamista - jopa asiakkaan kotoa. Bonuksena valkoista, paljastavasti pukeutunutta, humalaista naista halveksuvat kuljettajat.

Kari Kinnunen

Quote from: KalleK on 20.06.2013, 22:00:31
Minä taidan olla tässä taksiasiassa nyt selkeässä vähemmistössä, mutta sellaiseksi on mennyt Helsingin taksimeininki nykyään, että kannatan lämpimästi pimeitä takseja....

Ja paljon kitinää.

Oletkos Kalle tullut ajatelleeksi, että taksi ei ole julkista palvelua vaan yksityistä yrittämistä.

Kirjoittajat ovat aivan oikeassa sinä, että vapauttaminen luultavasti pompsauttaisi hinnat pilviin. Sekin tietysti, että kuinka paljon niitä autoja sitten lisää saataisiin.
Ei se pitkän baari-illan viettäneiden Kallejen kuskaaminen niin kivaa ole.

Sietäjä

Quote from: pirttihirmu on 21.06.2013, 10:47:33
Omasta mielestäni tämä oli tavanomaista Hyysärijuttua paljon parempi. Pitää kuitenkin muistaa, että jo otsikonkin mukaan jutun tarkoitus oli kertoa asiat pimeiden taksikuskien näkökulmasta. Tätä kaverit varmaan uskovat itsekin. Itsekään en arvosta itkutarinoita, enkä sitä, että asiaa käsiteltiin aivan kuin olisi valtion virhe, että Suomessa lupia ei jaeta aivan kaikille ilmaiseksi. Myös se kuskien "uhrius" olisi ärsyttänyt vieläkin enemmän, mikäli tuo mielipide olisi ollut täysin toimittajan kynästä. Hyvää oli kuitenkin se, että erikseen mainittiin, etteivät kuskit osaa kertoa hyvää syytä olla hankkimatta sitä lupaa. Syytellään rasismia ja suomalaisia, ja halutaan lupaa yli kaiken, mutta mitään ei olla valmiita tekemään. Rivien välistä oli luettavissa, että kirjoittajienkin mielestä on kuskien oman tahdon mukaista ajaa pimeitä takseja. Toisaalta saatan lukea liikaa rivien välistä. Eihän tämä mitään huippujournalismia kai vieläkään ole, mutta munsta tällaista lukee jo paljon mieluummin kuin vastaanottokeskuksen apeiden verhojen tarinaa. Kai sitä on niin turtunut paskajournalismiin, että kun asiaa käsitellään edes _jotakuinkin_ neutraalisti, luulee sitä lukevansa vuoden uutisspektaakkelia.

Koska omasta mielestäni Hesarin jutut eivät lähtökohtaisesti ole huonoja (niitäkin toki on), en pitänyt tuota erityisen hyvänä, mutta kun luin sen tänään ajan kanssa, se ei enää tuntunut niin huonolta kuin eilen. Nopeasti luettuna huomio kiinnittyi juuri kuskikuvausten tunteellisuuteen, mutta olihan siinä ihan oikeaa asiaakin, eikä jutusta jäänyt sellaista vaikutelmaa, että toimittajat olisivat jotenkin kuskien puolella. Ennemminkin kuvailivat tilannetta kuskien näkökulmasta ja pyrkivät vain inhimillistämään nämä.

Tänäänhän Hesarissa oli jatkoa aiheesta ihan uutisjutun muodossa.

M.K.Korpela

Quote from: detonator on 21.06.2013, 01:12:50Ongelma-aikojen (kuten pikkujouluruuhkat) syy on se, että verorahoin tuettu julkinen liikenne seisottaa lähes koko kalustoaan varikolla, kun kysyntä on suurin... esimerkiksi pikkujouluaikana. Mikseivät ihmiset suuntaa valitustaan siinne minne se kuuluu? Eli VR:lle ja HKL:lle?

Hyvä pointti jota harvoin otetaan esille. Olen pääkaupunkiseudulla asunut kahdesti. Ericssonin aikoihin Tapiolassa ja ammattikursseilla Hyvinkäällä. (stadilaisile ehkä Hyvinkää on jo periferiaa eikä pääkaupunkiseutua  :D)

Kun puhutaan näistä pikkutuntien taksiruuhkista, on tosiaan syytä kysyä miksi aina oletetaan että kotiin on päästävä nimenomaan taksilla.  Lisätarjonta juoppojunille, ratikoille ja busseille purkaisi jonoja ihan varmasti. Seuraavaksi tosin sitten näiden kuskit eivät halua yötyötä ja aletaan parkua työturvallisuudesta kun on niin hankalia asiakkaita, mutta miksi sitten tuo riskinotto känniasiakkaiden muodossa olisi taksareiden "yksinoikeus" ? Julkisten kuskit saavat ihan vain tottua asiantilaan, siinä kaikki.

Quote from: CaptainNuivaMeilläkin on niitä mutta niitä nimitetään BG-pakuiksi ja vapaus koskee kuskia, mistään ei tarvitse välittää.
On vain ajankysymys että milloin kerjäläiset siirtyvät "Autokaupasta" myös logistiikkarikastamisen puolelle.
Silloin tulee riittämään paljon uutisia joita hesari ei voi sellaisenaan julkaista.

Yksi Tanskan Kansanpuolueen ensimmäisiä pointteja oli, että MENA-kuskit eivät pitäneet näppejään erossa naispuolisista asiakkaista edeten seksuaalirikoksiin saakka.
M.K.Korpela ratsastaa.
DO NOT LOOK AT LASER WITH THE REMAINING EYE
YLLÄRI !

Sunt Lacrimae

Quote from: KalleK on 20.06.2013, 22:00:31
Minä taidan olla tässä taksiasiassa nyt selkeässä vähemmistössä, mutta sellaiseksi on mennyt Helsingin taksimeininki nykyään, että kannatan lämpimästi pimeitä takseja.

Iso ongelma on juurikin se, mikä tuossa jutussakin tuli esille, eli että niitä takseja ei nyt vaan yksinkertaisesti ole tarpeeksi juuri silloin kun niitä kipeimmin satunnainen bilettäjä tarvitsisi, eli pikkujouluaikaan ja kaikkina muina juhlapäivinä kun kansaa on paljon liikkeellä.

On täysin kohtuutonta, että taksijonossa seisotetaan ihmisiä saatanallisessa pakkasessa tuntikausia ja sitten kun ja jos se taksi nyt ylipäätään ennen aamunkoittoa saapuu, niin hinta on aivan järjetön eikä missään suhteessa itse palveluun. Jos jumalauta 10 minuutin matkasta saa pulittaa 30 euroa niin onhan se nyt aivan järjetöntä.

Tällaisina iltoina olen käyttänyt pimeitä takseja, eikä ole yhtään omatuntoa kolkuttanut, päinvastoin. Toivon että mahdollisimman monet muutkin toimivat samoin ja että pimeitä takseja tulee entistä enemmän Helsinkiin. Niin kauan kunnes tilanne järkeistyy.

Miksi ihmeessä niitä lupia ei voida muka myöntää helpommin ja minkä helvetin takia sitä taksia pitäisi sitten luvan saatua ajaa joka päivä 24h? Miksei myönnetä esim. viikonloppulupia tai jollain muulla konstilla taata se, että sen hemmetin taksin saa silloin kun sitä kipeimmin tarvitsee?

Suomi on talvella aika jumalattoman kylmä paikka ja siinä menee helposti koko ilta pilalle jos joutuu pää jäässä seisomaan parikin tuntia baari-illan jälkeen jossain typerässä taksijonossa (ja ei, ratkaisu ei ole se, että "älä mene baariin").

Miksi ihan jokaisessa muussa maailman maassa tämä taksihomma toimii, muttei täällä? Yhdessäkään muussa maailman maassa ei tarvitse takseja jonotella pakkasessa eikä muutenkaan, ei yhdessäkään. Miksi muut maat ovat tämän yhtälön kyenneet ratkaisemaan?

Tai sitten tehdään julkinen liikenne ympärivuorokautiseksi, joka ikisenä vuoden päivänä. Käy se niinkin. Mutta ihmisten täytyy päästä sujuvasti kotiin pitkäksikin venähtäneen baari-illan jälkeen.

Kulje yöbussilla tai kävele kotiin mikäli tolpalla on jonoa, tai kävele sellaiselle tolpalle jossa on vähemmän jonoa.

Jos kuljet pimeällä taksilla, voit yhtä hyvin ostaa talorempat kahden euron puolalaisilta tai tee-se-itse-miehenä työkalut joltain kilikalikeikan tekijältä, kuka myy saalistansa Huuto.netissä "kun suomalaiset työmiehet ovat niin kalliita niinq". Samalla logiikalla voisit myös protestoida S-Ryhmän ja Keskon duopolia ja päivittäistavarakaupan korkeita hintoja niin, että ostaisitkin kaupan sijaan safkat ja partaterät nistiltä, joka on käynyt kaupassa reppualennuksilla. Samanlaista narsistista rikollisen toiminnan edistämistä yhtä kaikki.
Play stupid games, win stupid prizes.

CaptainNuiva

#49

QuoteNyt puhuvat pimeän taksin kuljettajat
Nyt Tänään, klo 6:20 toimitus

Helsingin yössä ajaa kymmeniä pimeitä takseja. Vietimme niiden takapenkeillä kesäisen lauantaiyön.



Sydän muljahtaa rinnassa.

"Ajokortti ja rekisteriote", sanoo poliisimies matalalla äänellä.

Hassin ojentaa molemmat hermostuneena. Hiljaisuus tuntuu minuuteilta.

Poliisimies katsoo ensin kyytiläisiä, sitten Hassinia.

"Mihin matka?"

"Kallioon."

"Jaaha. Mitäs siellä on?"

Hassin hiljenee. Vastauksen sijasta hän kohauttaa hartioitaan.

"Mä en puhu suomea hirveän hyvin. Kallioon mennään."

"Entäs te kaksi siellä kyydissä", poliisimies aloittaa.

"Mä sanon teille nyt kuulkaa varoituksen sanan. Älkää menkö tämmösiin kyyteihin. Näissä tapahtuu pahoinpitelyitä ja ryöstöjä."

Poliisimies tuijottaa pistävästi. Tilanne on kiusallinen.


Hän on poliisiratsiasta selvästi ahdistunut. Hän ajaa takaisin keskustaan ja jättää rautatieasemalla pois.

"Kiitos teille, kiitos, kiitos", hän sanoo, eikä suostu ottamaan senttiäkään.

"Mä menen nyt suoraan kotiin. En uskalla tänään enää ajaa."

Autoon jää istumaan helpottunut mies.

http://nyt.fi/20130620-nyt-puhuvat-pimeaen-taksin-kuljettajat/

Quote


Paha poliisi tulee ilman syytä tuijottomaan pistävästi ja rikastaja ahdistuu aivan kauheesti....tämä tarina on niin sydäntäsärkevä, pahuutta pukkaa viattoman ja yritteliään ihmisen päälle ihan hulluna :'(
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Maastamuuttaja

Luotettavien lähteiden mukaan Helsingissä on mahdollista tilata suomea ymmärtävä ja sitä moitteettomasti puhuva taksi. Tilausmenettely ei noudata positiivisen diskriminaation periaatetta, joten ihmisoikeusjärjestöt (ml. Frank Johansson and his Big Band) tulevat hautaamaan tämän käytännön niin pian kuin mahdollista.

rölli2

menevätkö nämä samat toimittajat seuraavaksi romanipakun kyytiin maakuntiin seuraamaan miten sitä rahaa tahkotaan

M.K.Korpela

Quote from: detonator on 21.06.2013, 01:12:50Olisiko myös mahdollista, että ala muuttuisi S/K-ryhmien tapaiseksi oligopoliksi, kun Kokoomuksen ja Kauppakamarin lobbarit ottaisivat sen haltuunsa?

Jotenkin säädyllisen hintaiset Taxi Kurir ja Taxi Stockholm hallitsevat Tukholman markkinoita kahdestaan ja juuri noin sinä kävisi. Tämän duopolin ulkopuolella on sitten toimijoita joiden palvelukset maksavat x kruunua kilometri.
M.K.Korpela ratsastaa.
DO NOT LOOK AT LASER WITH THE REMAINING EYE
YLLÄRI !

desperaato

Vielä pienenä kommenttina niille, jotka puolustavat taxin "vapautusta" tyyliin sverige. Taksilla kun on velvoite hoitaa listanmukaiset vuorot, joita taas "vapaa-takseilta" ei voitaisi velvoittaa.

Juhannus aatto, päivävuoro, tienasin 5€/h. No, tämä oli ennalta odotettavaa mutta tuskin kovin moni "vapaa-taxi" olisi ollut töissä ollenkaan. Silloin ne neljä taksin tarvitsijaa eivät olisi sitä taksiaan saaneet.

Ai niin, unohdin että tietysti viehertaxi olisi ollut tuuraamassa "lupataxia" ja kaiki olisivat iloinen?


Iloveallpeople

Tämä on yksi vihervasemmistolaisimmista ja perversseimmistä jutuista, joita olen ikinä lukenut. Uskomatonta, että tälläisen pystyy lukemaan jonkin maan suurimmasta lehdestä ja sitten kun se maa vielä sattuu olemaan oma kotimaa.  :facepalm:
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

foobar

Quote from: desperaato on 21.06.2013, 18:00:36
Vielä pienenä kommenttina niille, jotka puolustavat taxin "vapautusta" tyyliin sverige. Taksilla kun on velvoite hoitaa listanmukaiset vuorot, joita taas "vapaa-takseilta" ei voitaisi velvoittaa.

Juhannus aatto, päivävuoro, tienasin 5€/h. No, tämä oli ennalta odotettavaa mutta tuskin kovin moni "vapaa-taxi" olisi ollut töissä ollenkaan. Silloin ne neljä taksin tarvitsijaa eivät olisi sitä taksiaan saaneet.

Ai niin, unohdin että tietysti viehertaxi olisi ollut tuuraamassa "lupataxia" ja kaiki olisivat iloinen?

Voisi olla ollutkin, johtuen siitä että tummaihoisia ei voi vaatia maksamaan veroja tai mitään muutakaan tai olla olematta bisniksiensä aikana työttömyystuilla. Kyllä sillä pohjalla "yrittäjiä" löytyy. Ongelmana on vain se, että jos kaikki maan yrittäjät ja raskaan työn raatajat olisivat mustia, heidän bisnesinnokkuutensa näillä premisseillä varmasti laskisi kun valtion verokertymä lähenisi nollaa.

Suomalaisiin tällainen vapaamatkustaminen ei tietenkään ulotu, koska tasavertaisuus.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

foobar

Quote from: Sietäjä on 21.06.2013, 14:14:12
Nopeasti luettuna huomio kiinnittyi juuri kuskikuvausten tunteellisuuteen

No hei. Afrikkalaiset ovat yksinkertaisia mutta iloisia villejä. Siis pienellä veellä. Heihin on suhtauduttava kuin sukulaisten lapsiin. Mikään muu porukka kuin myötäymmärtäjät ei ole niin luihin ja ytimiin asti tätä ajatusta omaksunut. Useinhan maailmanparantajat asettavat varsinaiset maahanmuuttajat ja vammaiset vertailukohdiksi, että jos kohtelemme vammaisia ihmisinä niin miksi emme voisi kohdella varsinaisia... niinku häh.

Itse uskon että jopa "afrikan villit" ovat kykeneviä tekemään päätöksensä itse, kantamaan vastuun niistä ja yleisesti käyttäytymään rationaalisesti eikä tunteiden orjina - jos vain itse haluavat. Olen kai jonkin sortin äärirasisti.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

desperaato

Quote from: foobar on 21.06.2013, 18:57:07
Itse uskon että jopa "afrikan villit" ovat kykeneviä tekemään päätöksensä itse, kantamaan vastuun niistä ja yleisesti käyttäytymään rationaalisesti eikä tunteiden orjina - jos vain itse haluavat.

Yksikin esimerkki vahvistai uskoasi?
Ja tästä pääsemmekin siihen, että kaiketi afrikkalainenkin voi hoitaa hommansa täällä pohjoisessa ihan jees. Kun sama työläinen laitetaan tekemään samaa työtä maanosansa miesten (puhumattakaan naisten) kanssa, homma vaan jostain syystä ei enää pelaakaan.


Quotekäyttäytymään rationaalisesti eikä tunteiden orjina - jos vain itse haluavat.

Juuri näin. Tapauksessa heidän vain pitää olla ainoita laumansa edustajia.

Rokka

Quotejos tapaus etenee rikostutkintaan. Ankarimmillaan rikoksia tehtaillut kuljettaja voidaan karkottaa maasta.

Tämän ihmeen jos joskus näkisi, epäilen ettei tätä ole tapahtunut yhtään kertaa. Raiskaajia ja ryöstäjiä ei karkoiteta, mutta pimeää taksia ajavat karkoitetaan, just joo.

CaptainNuiva

Hiukan jäi vaivaamaan että tulostiko hesarin toimittaja pimeän taksin takapenkille myöskin läjän kuten väänsi bussiin taannoin?
Jos väänsi niin mitä sanoi Ahmed, ahdistuko kenties ?
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."