News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2013-06-20 HS/NYT: Nyt puhuvat pimeän taksin kuljettajat

Started by mielipide, 20.06.2013, 11:07:43

Previous topic - Next topic

mielipide

QuoteNyt puhuvat pimeän taksin kuljettajat
Nyt Tänään, klo 6:20 toimitus

Helsingin yössä ajaa kymmeniä pimeitä takseja. Vietimme niiden takapenkeillä kesäisen lauantaiyön.


1980-luvulla Abdul sai luodista kahdesti. Hän oli 14-vuotias.

Abdul vietiin sotilassairaalaan. Neljä hoitajaa piteli rimpuilevasta pojasta kiinni, kun luodit kaivettiin esiin. Puudutusainetta ei ollut. Äiti itki vieressä.

Oli Afganistanin sota, maa oli Neuvostoliiton miehittämä.

25 vuotta myöhemmin Abdul ajaa Helsingin yössä mustaa Mazdaa maksusta. Sodasta on muistona kaksi arpea. Toinen hauiksen alla oikeassa käsivarressa, toinen oikeassa reidessä.

Abdulin lisäksi pimeää taksia ajavat Sergei, Hassin ja Alim – sekä kymmenet muut.

Vietimme heidän kyydissään kesäisen lauantaiyön.



Pimeä taksi on helppo saada Helsingissä viikonloppuyönä. Eniten niitä on rautatieasemalla ja Annankadulla.

Pimeiden taksien määrää ei tiedä kukaan, mutta taksiyrittäjiä edustavan Taksiliiton toimitusjohtajan Lauri Säynäjoen mukaan niiden määrä on koko maassa kasvussa.

"Me ollaan sitä tiiviisti seurattu. Taksitarkastajat ovat huomanneet, että niitä näkyy liikenteessä koko ajan enemmän."

Taksitarkastajat päivystävät Helsingissä aamukahdeksasta aamuneljään. Heidän tehtävänään on ottaa vastaan palautteita ja valvoa, että etenkin ruuhka-aikoina taksit ottavat kyytinsä taksitolpilta.

Abdul sen sijaan on ottanut meidät kyytiin rautatieasemalta. Hän on iloinen, hieman takaraivolta kaljuuntuva mies, joka puhuu ja hymyilee koko matkan.

Abdulin ajopeilistä roikkuu pieni Koraani, taskumalli.

"Se tuo turvaa", hän sanoo.

"Ei tule kolareita."

Kotimaassaan Abdul oli kenkäsuunnittelija. Hän on erikoistunut naisten kenkiin. Suomessa kenkäsuunnittelijana ei ole töitä, pitäisi ryhtyä yrittäjäksi.

"Tulin Suomeen syksyllä 2005 Viking Linen laivalla. Astuin ulos laivasta ja näin raitiovaunun. Ajattelin, että onpa vanha ja hidas, olen tullut köyhään maahan!" hän sanoo melkein huutaen, heilauttaa kättä ja saa kuulijansa nauramaan.

Ennen Suomea Abdul asui Iranissa. Siellä hän meni vaimonsa kanssa naimisiin ja lähti Kreikkaan pakolaiseksi. Suomeen hän tuli, koska ystävät Kreikassa kehottivat. Sanoivat, että Finland on hyvä maa, mene sinne. Ja Abdul tuli, vaikkei ensin edes tiennyt, missä Suomi on.

"Olemme yrittäneet vaimon kanssa lapsia, mutta Jumala ei anna", Abdul sanoo ja huokaa.

"Kohtu, siellä on ongelmia. Vaikka lääkäri antoi tabletin, se ei auttanut."

Hänellä on ollut Suomen kansalaisuus kaksi vuotta. Kielitestin läpäiseminen oli kansalaisuuden saamisessa hankalinta. Abdul opiskelee rakennusalaa.

"Maanantaina alkaa työharjoittelu", hän sanoo, muttei luota töiden saamiseen harjoittelun jälkeen.

"Mulle aina sanotaan, että pitää olla kokemusta. Onhan mulla. Mutta se on iranilainen ja kreikkalainen kokemus. Se ei kelpaa."

Abdul alkaa rullata oikean käden hihaa kohti olkapäätä.

"Tästä se meni sisään. Sieltä kaivettiin", hän selittää ja hivelee sormillaan 25 vuotta vanhaa arpea. Se kulkee kolmessa osassa. Luoti on iskeytynyt lihaan ja pistänyt sen murskaksi senttien alueelta. Jalasta puuttuu lihaa, koko luodin arpi on yksi ammottava monttu.


Taksiliiton mukaan poliisi ei valvo pimeitä takseja tarpeeksi.

Liiton mielestä poliisin pitäisi tehdä niin kuin aikoinaan Turussa, jossa pimeä taksibisnes kukoisti kymmenen vuotta sitten. Poliisit lisäsivät valvontaa, ja laittomien taksien määrä väheni nopeasti.

"Poliisi vetoaa resurssipulaan, mikä on ikävää", valittelee Taksiliiton toimitusjohtaja Lauri Säynäjoki.

Tänä vuonna pimeästä taksitoiminnasta on annettu Helsingissä neljä ilmoitusta. Viime vuonna ilmoituksia tehtiin 22.

"Luvattoman taksiliikenteen valvontaan ei ole erikseen resursseja", sanoo rikosylikomisario Juha Laaksonen Helsingin poliisista. Joskus poliisi valvoo pimeitä takseja tehostetusti, yleensä niitä seurataan muiden töiden ohella.

Lisäksi on hyvin vaikeaa todistaa, että joku ottaa maksun ajamastaan kyydistä, ellei asiakas itse halua sitä kertoa. On siis epätodennäköistä, että poliisi kirjoittaisi pimeän taksin kyydissä istuvalle sakkoja. Useimmiten niitä saa kuljettaja, jolta saattaa lähteä myös ajokortti, jos tapaus etenee rikostutkintaan. Ankarimmillaan rikoksia tehtaillut kuljettaja voidaan karkottaa maasta.

Kalliossa taksirumba on kiihkeimmillään puoli kahdelta, kun melkein kaikki kapakat lopettavat alkoholin tarjoilun.

Helsinginkadulla langanlaiha mies, ehkä noin neljänkymmenen, ilmestyy jostain jalkakäytävälle ja huitoo maanisesti.

"Hei, tarviitteko kyytiä? Kymmenellä eurolla", mies sanoo hilpeästi.

Se on halpa hinta, sillä keskimäärin pimeän taksin kyyti maksaa Helsingin kantakaupungissa 20 euroa, pituudesta riippumatta.

Mies vetää turvavyön kiinni, kääntää avainta ja ottaa jyrkän vasemman. Ajotyyli on yhtä maaninen kuin aiempi huitominen.

"Onks teillä ollut hyvä ilta? Mulla on", hän aloittaa ja jatkaa saman tien:

"Tämä on viides kerta, kun mä suoritan ajokortin. Ei, kyllä mulla on kortti, mutta suoritan sen uudestaan, koska laki vaatii, että ei saa harrastaa pimeää taksia. Jäin kiinni monta kertaa. Huono tuuri seuraa mua koko ajan. Joskus pelottaa ajaa, mutta mitä mä voin?"

Mikä pelottaa?

"Poliisit. Olen ajanut viisi vuotta, kun sain potkut työpaikasta. Työkaverit haukkuivat mua koko ajan. Ei lisätty palkkaa, mutta lisättiin töitä. Se oli ravintola, ala-asteella. Olen kiertänyt töissä kaikki Helsingin ala-asteet ja lukiot."

Oletko hakenut uutta työtä?

"Koko ajan haen työtä. Mä kaipaan työpaikkaa. Musta on tullut vanha. En jaksa ottaa riskejä enää. Mutta on pakko ajaa pimeää taksia, että saan maksettua tämän auton. Joskus illassa saa kymmenen euroa, joskus 50, joskus 100."

"Olen suorittanut ajoneuvoasentajan lisenssin. Siellä se paperi on, koristettuna kaapin päällä. Kohta varmaan laitan sen tauluun."

Naurua, käännös Espalle oikeaan.

"Olen asunut Suomessa pitkät 13 vuotta."

Oletko harkinnut ihan oikean taksin ajamista?

"Koko ajan."

"Jos joku auttaa mua hankkimaan taksiluvan, niin heti huomenna lopetan tämän. Epäkunnollisen työn. Niin mun vaimo sanoo."

Miksei hän sitten hae sellaista?

Mies ei ymmärrä kysymystä.



Taksiala on Suomessa yhtä tiukasti säädeltyä kuin apteekkien toiminta. Taksien lukumäärää säätelee laki.

Taksinkuljettajaksi haluavan täytyy käydä 30-tuntinen taksinkuljettajan koulutus ja päästä läpi kahdesta kokeesta.

Lisäksi kuljettajan tulee olla luotettava ja taustaltaan nuhteeton.

Jos taas halajaa taksiyrittäjäksi, on oltava entuudestaan kokemusta taksinkuljettajan työstä.

Taksikurssit ovat täynnä, mutta kuljettajista on pulaa: läheskään kaikki kursseilla käyneet eivät jää alalle.

Lupien määrän päättää elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Helsingissä lupia on tällä hetkellä 1 372.

Ruuhkaöinä Helsingin kaikki taksit saavat olla ajossa – mutta kiireisenä yönä määrä ei riitä mihinkään.

Kilpailuviraston apulaisjohtajan Seppo Reimavuon mukaan taksiala on Suomessa selvästi ylisäänneltyä.

"Taksien lukumäärä ei saisi olla valtion määrittelemä asia", Reimavuo sanoo.

Määrät mitoitetaan Helsingin taksiautoilijat ry:n puheenjohtajan Arto Marttisen mukaan siten, että liiketoiminnasta tulee kannattavaa riittävän monelle. Asiakkaita pitää riittää sekä päivä- että yöaikaan.

"Ei tunnu olevan sellaista taksimäärää, joka riittäisi viikonloppuöihin, puhumattakaan juhlapyhistä", Marttinen sanoo.

Vaikka enimmäismäärän tuplaisi, tolpilla olisi todennäköisesti silti jonoa.

Kuten tänäkin yönä. Taksijono kiemurtelee Elielinaukiolla.

Aseman toisella puolella Rautatientorille pysäköineen auton ikkunasta varisee tupakan tuhkaa.

Sisällä istuva parikymppinen mies kohauttaa olkiaan ja nyökäyttää päätään, kun tiedustelemme kyytiä. Hyppäämme autoon ja kerromme haluavamme Kallioon.

"Onko se Helsingissä?" mies kysyy.

Hän on Sergei. Hän on Venäjältä. Aksentinkin tunnistaa: vokaalin edessä on aina "j". Musta nahkatakki, vaaleaksi pestyt farkut. Suippokärkiset kengätkin ovat nahkaa. Sergei naputtelee kojelaudasta törröttävään navigaattoriin epäröiden Kallio.

Sergei on 23-vuotias, ja hän on asunut Suomessa puolet elämästään. Helsingissä tosin vasta kaksi viikkoa.

Sergei muutti rajan yli isoäitinsä kanssa, kun tämä löysi suomalaisen miehen. Sergein isä asuu Saksassa ja äiti Pietarissa.

Auto kääntyy Mannerheimintielle ja pujottelee kohti Oopperaa. Vaimea ääni hukkuu välillä auton hurinaan. Sergei aikoo hankkia Suomesta parin vuoden työkokemuksen joko rakennus- tai varastohommista ja pyrkivänsä sitten työnjohtotehtäviin.

"Kaveri kertoi, että hänen kaveri oli näyttänyt rahatukkua kerran ja kertonut, että tällä voi tienata", Sergei kertoo.

"Mutta tämä on vaarallista työtä."

Kiinni jäämisen vuoksiko?

"Silloinkin." Sergei kohauttaa olkiaan ja hiljentyy tuijottelemaan tietä.

Taustalla soi venäjänkielinen tekno. Mies sytyttää uuden tupakan.

"En aio jatkaa tätä. Mutta mun täytyy ostaa ruokaa."

Olemme perillä. Sergei pysäyttää, ottaa rahat vastaan, hyvästelee pelkällä nyökkäyksellä, kääntää auton ja rullaa takaisin kohti keskustaa.

Vuoden 2010 jälkeen työttömyysaste lähti Suomessa laskusuuntaan kaikilla paitsi maahanmuuttajilla. Nyt Suomessa asuvien ulkomaiden kansalaisten työttömyysaste on 25,9 prosenttia. Se on paljon. Kaikkien Suomessa asuvien työttömyysaste oli viime huhtikuussa vajaat yhdeksän prosenttia.

Mutta Annankadulta saa töitä. Kun suosittu yökerho Loose sulkee kaljahanat puoli neljältä, alkaa pimeiden taksien kortteliralli.

Yleensä pelin henki on tämä: pimeän taksin odottaja seisahtuu tienposkeen ja katsoo ohi ajavaa autoa. Pian joku ajaa sivuun ja viittoo luokseen.

Mutta nyt sininen Bemari ajaa jo kolmatta kertaa ohi, katoaa korttelin taakse ja palaa pian takaisin. Yritämme saada katsekontaktia mieheen. Hän ei katso meitä vaan yksinäistä nuorta naista toisella puolella katua. Kuljettaja hidastaa ja yrittää saada naisen kyytiin. Nainen ei lähde, sillä hän ei etsi taksia, vaan odottaa ystävää.

Poliisille tehdään jatkuvasti rikosilmoituksia pimeissä takseissa tapahtuneista ryöstöistä, raiskauksista ja pahoinpitelyistä. Poliisin mukaan tyypillinen tapaus menee niin, että kuljettaja juottaa jo valmiiksi humalaiselle asiakkaalle lisää alkoholia ja ohjaa tämän pankkiautomaatille nostamaan rahaa. Siellä urkitaan tunnusluku ja lopulta varastetaan kortti ja tyhjennetään tili. Näitä tapauksia on tullut poliisin tietoon tänä vuonna 30 kappaletta.


Mutta aina vain asiakkaat eivät ole niitä, jotka pelkäävät. Rikosten uhreiksi joutuvat myös kuskit. Joskus asiakas saattaa istua kyytiin, ottaa rekisterinumeron ylös ja soittaa poliisille.

Huonosti on käynyt myös Loosen edessä odottelevalle Alimille, joka on ajanut pimeää taksia kaksi vuotta. Hän on koko Suomessa olonsa aikana ravannut työhaastatteluissa.

"Tahdon vain tehdä työtä, mitä tahansa. Anna rahaa, niin siivoan vaikka tämän kadun tästä", Alim sanoo ja huitoo käsillään kohti Loosea.

Kerran asiakkaat ajeluttivat Alimin kauas ja potkivat sitten auton hajalle.

"Suomalaiset ovat rasisteja, he katsovat ihonvärisi ja tekevät päätelmänsä. Mutta te olette valkoisia, ette voi tietää."

"Tässä työssä voi sattua: voit tulla tapetuksi tai jotain pahempaa."

Hänellä on kolme lasta. Heille hän valehtelee käyvänsä töissä, koska häpeää sitä, että elää Kelan rahoilla.

"Just give me a lupataksi and it is enough!"

Hänkään ei kerro, mikä sen saamisessa on vaikeaa.



Nousemme Loosen edestä punaisen Toyotan kyytiin. Kuljettaja kiskaisee käsijarrusta niin että auto nytkähtää ja huikkaa ikkunasta.

"Minne matka?"

Kallioon.

"Okei, tulkaa kyytiin. Mun nimi on Hassin."

Autossa tuoksuu vanilja. Hassin on ujon ja hieman pelokkaan oloinen. Hän kertoo olevansa Irakista ja napsauttaa vaisusti radiokanavan päälle.

"Tulin Suomeen 15 vuotta sitten. Irakissa oli vaikeaa, tiedätte varmaan Saddam Husseinin?"

Yhtäkkiä takana vilkkuvat valot: moottoripyöräpoliisi!

Hassin katsoo sivupeilistä, nostaa kulmiaan pelästyneenä ja ajaa sivuun. Pyörä ajaa vierelle.

Sydän muljahtaa rinnassa.

"Ajokortti ja rekisteriote", sanoo poliisimies matalalla äänellä.

Hassin ojentaa molemmat hermostuneena. Hiljaisuus tuntuu minuuteilta.

Poliisimies katsoo ensin kyytiläisiä, sitten Hassinia.

"Mihin matka?"

"Kallioon."

"Jaaha. Mitäs siellä on?"

Hassin hiljenee. Vastauksen sijasta hän kohauttaa hartioitaan.

"Mä en puhu suomea hirveän hyvin. Kallioon mennään."

"Entäs te kaksi siellä kyydissä", poliisimies aloittaa.

"Mä sanon teille nyt kuulkaa varoituksen sanan. Älkää menkö tämmösiin kyyteihin. Näissä tapahtuu pahoinpitelyitä ja ryöstöjä."

Poliisimies tuijottaa pistävästi. Tilanne on kiusallinen.

Kiitos, mutta tässä ei ole ongelmaa.

Poliisimies lähtee ja ilmoittaa seuraavansa autoa. Hassin siirtyy ajoväylälle ja kääntyy Kaivokadulle.

Hän on poliisiratsiasta selvästi ahdistunut. Hän ajaa takaisin keskustaan ja jättää rautatieasemalla pois.

"Kiitos teille, kiitos, kiitos", hän sanoo, eikä suostu ottamaan senttiäkään.

"Mä menen nyt suoraan kotiin. En uskalla tänään enää ajaa."

Autoon jää istumaan helpottunut mies.





Näin juttu tehtiin

Toimittajat Antti Pikkanen, Aurora Rämö ja Iida Tikka sekä valokuvaaja Miikka Pirinen liikkuivat Helsingin yössä lauantaina 8. kesäkuuta. He lähestyivät pimeitä takseja joko ryhmänä tai pareittain.

Kuljettajille ei kerrottu, että kyydissä istuvat ovat toimittajia. Journalistin ohjeiden mukaan toimittaja voi käyttää poikkeuksellisia tiedonhankintakeinoja yhteiskunnallisesti merkittävien seikkojen selvittämiseen. Tässä menettelyllä päästiin lähelle harmaan talouden ilmiötä eli pimeitä takseja.

Jutussa mainittujen kuljettajien nimet ja autojen merkit on muutettu.


http://nyt.fi/20130620-nyt-puhuvat-pimeaen-taksin-kuljettajat/


Eli Hesarin toimittajien mielestä pimeän taksin kuljettaja joutuu rikoksen uhriksi jos kyydissä ollut ilmoittaa pimeästä taksista poliisille?

Eli Hesarin toimittajien mielestä se että ilmoittaa pimeästä taksista poliisille on rikos ja pimeästä taksista poliisille ilmoittaja on rikollinen?

Hesarin toimittajien ajatusmaailma on todella vääristynyt ja sekaisin.

:facepalm:

Jos halutaan välttää muiden maiden tekemät virheet maahanmuutossa niin miksi ihmeessä suomen maahanmuuttopolitiikka on kopioitu ruotsista ja miksi sitä aina verrataan ruotsiin?

Ruotsi on maa jossa on maahanmuuttaja-alueita joihin palokunta ja ambulanssi eivät mene ilman poliisia ja poliisitkin vain 2 auton ryhmissä!

Viikon radiokasvo

QuotePoliisille tehdään jatkuvasti rikosilmoituksia pimeissä takseissa tapahtuneista ryöstöistä, raiskauksista ja pahoinpitelyistä. Poliisin mukaan tyypillinen tapaus menee niin, että kuljettaja juottaa jo valmiiksi humalaiselle asiakkaalle lisää alkoholia ja ohjaa tämän pankkiautomaatille nostamaan rahaa. Siellä urkitaan tunnusluku ja lopulta varastetaan kortti ja tyhjennetään tili. Näitä tapauksia on tullut poliisin tietoon tänä vuonna 30 kappaletta.[/b]

Juu... ajetaan pimeetä taksia, joka määritelmän mukaisesti on pimeä: verot jätetään maksamatta ja taksilupa puuttuu. Juotetaan jo valmiiksi kännisiä "asiakkaita", ryöstetään näiden rahat ja/tai raiskataan. Mutta Hesari tekee jutun taksikuskiparasta, joka on tullu Suomeen Kreikan kautta, on joutunut sodassa ammutuksia (näyttökin ammutuksi joutumisesta on vedenpitävä: toimittajan sana, joka perustuu ammutuksi tulleen sanaan), joten ei saa tuomita pimeitä takseja ja niistä seuranneita yksittäistapauksia.
Tosta jutun lopusta sai sellaisen kuvan, että tuo taksikuski pelkää, että hänen henkilöllisyytensä tulisi julki. Miksi hän pelkää? Tulee mieleeni jokin aika sitten YLEn "dokumentti" käpykaartilaisista jotka piilottelivat jatkosodan ajan Varsinais-Suomen maaseudulla. Pitivät kuulemma 70-luvulle saakka "matalaa profiilia" tekemättä jättämisistään. Miksi? Kekkoslovakian aikana käpykaartilaisuus olisi ollut valtaapitävien (ja toimittajien) keskuudessa kunniamerkin arvoinen teko. Vastaavasti pyssyjoukkioon kuuluminen on monikulttuurisessa Suomessa kunniamerkillä palkittava teko.

Nää nyyhkytarinat (vrt. transseksuaalinen joukkomurhien toimeenpanija, joka joutui Suomessa huumausainerikoksista vankilaan koska oli tai ei ollut poliisin vasikka) rupee todella sieppaan. Eikö toimittajaksi pääsemiseen vaadita enää minkäänlaista järjenkäyttöä sen suhteen, millainen toiminta on ylistämisen tai nyyhkimisen arvoista ja minkälainen taas ei ole?
"On vaikka kuinka paljon dokumentteja, mutta ei toki millään paperilla painettuna." --Eräs klassikkotrolli

Sunt Lacrimae

Quote from: kryyni on 20.06.2013, 11:51:19
QuotePoliisille tehdään jatkuvasti rikosilmoituksia pimeissä takseissa tapahtuneista ryöstöistä, raiskauksista ja pahoinpitelyistä. Poliisin mukaan tyypillinen tapaus menee niin, että kuljettaja juottaa jo valmiiksi humalaiselle asiakkaalle lisää alkoholia ja ohjaa tämän pankkiautomaatille nostamaan rahaa. Siellä urkitaan tunnusluku ja lopulta varastetaan kortti ja tyhjennetään tili. Näitä tapauksia on tullut poliisin tietoon tänä vuonna 30 kappaletta.[/b]

Juu... ajetaan pimeetä taksia, joka määritelmän mukaisesti on pimeä: verot jätetään maksamatta ja taksilupa puuttuu. Juotetaan jo valmiiksi kännisiä "asiakkaita", ryöstetään näiden rahat ja/tai raiskataan. Mutta Hesari tekee jutun taksikuskiparasta, joka on tullu Suomeen Kreikan kautta, on joutunut sodassa ammutuksia (näyttökin ammutuksi joutumisesta on vedenpitävä: toimittajan sana, joka perustuu ammutuksi tulleen sanaan), joten ei saa tuomita pimeitä takseja ja niistä seuranneita yksittäistapauksia.

Ymmärrän täysin oikeita taksikuskeja, joita sapettaa pimeiden taksien sompailu pitkin kaupunkia. Ammattikuski maksaa veronsa (sekä tuloista, että yrittäjänä myös ajoneuvot, renkien sote- ja eläkemaksut, jne.) on käynyt läpi lupaprosessin ja koulutuksen jonka tarkoituksena on nimenomaisesti estää kusetus ja ammattitaidottomien tyyppien sompailu alalla. Siinä sitten käyt kurssit ja paperisodat ja kattelet Steissin tolpalta, kun ties mitä pommeja ajelevat kuskit napsivat viikonloppuiltana viereisellä parkkipaikalla kyytiä. Ottaisi meikäläistäkin päähän.

Miksi Hesari pyrkii glorifioimaan rikollisuutta ja samalla leimaamaan rikollisuudesta huolestuneet kansalaiset itse rikollisiksi?
Play stupid games, win stupid prizes.

siviilitarkkailija

Quote from: Sunt Lacrimae on 20.06.2013, 12:01:45

Miksi Hesari pyrkii glorifioimaan rikollisuutta ja samalla leimaamaan rikollisuudesta huolestuneet kansalaiset itse rikollisiksi?

Eikö tuo tullut jutussa selväksi. Kyseiset pimeän talouden harjoittajat ovat maahanmuuttajia ja sellaiset eivät voi vihervasemmistolaisen happivajaan logiikan mukaan olla rikollisia vaan viattomia uhreja. Taksilupien saaminen on Helsingissä liian kovan työn takana jos pitää maksaa verot, osata osoitteita ja vielä pitäisi olla rehellinenkin.

Kun tarkastelemme kaupungin hyvinvoinnin tuhoamispyrkimyksiä niin vihervasemmistolainen taksituholainen on luonnollisessa elementissään "rikkomassa ja paskomassa" tilanteita sellaiseksi että kaikilla on paha olla. Sanoman toimittajat nyt vaan vihaavat julkista liikennettä. Eikö tuo ole tullut selväksi. Aseman seinää ja liikennevälineen ikkunaa töhrivä on sanoma osakeyhtiössä "väärinymmärretty sankari". Kaukoliikenteen bussin penkkiin paskoo nuori naistoimittaja joka kirjoittaa hesarille. Joten onhan tuo aivan loogista ja lehden linjan mukaista että verottomana ja ilman asianmukaista lupaa taksitoimintaa harjoittava maahanmuuttaja on "viaton uhri" jonka yritystoimintaa kaupungin lupajärjestelmä kohtuuttomasti haittaa.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

SimoMäkelä

QuoteMutta aina vain asiakkaat eivät ole niitä, jotka pelkäävät. Rikosten uhreiksi joutuvat myös kuskit. Joskus asiakas saattaa istua kyytiin, ottaa rekisterinumeron ylös ja soittaa poliisille.

Todella erikoinen päättely. Hesari voisi ja sen pitäisi avata tuota katsantotapaa tarkemmin. Koska itse en millään muotoa ymmärrä pimeästä taksista poliisille ilmoittamista rikoksena, enkä näin ollen pimeän taksin kuljettajaa rikoksen uhrina.

Viikon radiokasvo

Rikoslakiin lisää pykäliä: "pimeän taksin kyytiin istuminen" (=pimeän taksipalvelun ostaminen), rekisterinumeron tallentaminen ja poliisille soittaminen. Myös tuottamukselliset tekomuodot ("istahtaminen" jne.) pitää ottaa mukaan. Myös yritykset pitää säätää rangaistaviksi.

Jonkin toiminnan ostamisen kriminalisoinnistahan päättäjillämme on jo kokemusta. Tokihan toiminta saadaan loppumaan kun sen ostaminen kielletään. Seksin ostaminen esimerkiksi on laitonta, myyminen ei. Myös pimeä taksitoiminta voitaisiin sallia, ostaminen ja ostamisen seuraukset voitaisiin kriminalisoida. Aijoo, raiskauksessahan vastuuta ollaan jo nyt siirtämässä rikoksen uhrille ("pitää tiedostaa vastuunsa"-puheet).
"On vaikka kuinka paljon dokumentteja, mutta ei toki millään paperilla painettuna." --Eräs klassikkotrolli

foobar

Pimeästä taksista (joka hankkii laillisen järjestelmän kierrolla itselleen taloudellista hyötyä) ilmoittaja on rasisti eli rikollinen.

Pimeän taksin kuljettaja on parhaimmillaan "paperiton" (oleskeluluvaton ulkomaalainen maassaolija, vähintään siis maasta poistettava) eli kunniakansalainen.

Tämäntasoisesta argumentoinnista tulee väkisinkin taistolaisuus mieleen.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Viikon radiokasvo

Quote from: foobar on 20.06.2013, 12:29:06
Pimeästä taksista (joka hankkii laillisen järjestelmän kierrolla itselleen taloudellista hyötyä) ilmoittaja on rasisti eli rikollinen.

Pimeän taksin kuljettaja on parhaimmillaan "paperiton" (oleskeluluvaton ulkomaalainen maassaolija, vähintään siis maasta poistettava) eli kunniakansalainen.

Aikaisemmin luulin, Halla-ahon ja muiden harhaanjohtamana, että rasismi, kuten mikään muukaan ajatus ei ole rikos, täten rasisti tai mikään muukaan ajatusta työstävä ei ole rikollinen.
No nyt ymmärsin viimein sen, minkä olin jättänyt ymmärtämättä aiemmin. Elämäni helpottui kun kääreet poistettiin silmiltäni ja näen valon!!!!11

Vaikka laman aikana ei saisi toivoa minkäänlaisia työttömyyttä lisääviä toimenpiteitä (vai mitä Vihreät & laillisen yritystoiminnan kriminalisointi), toivoisin silti, että Wikipedia-artikkelia "Helsingin Sanomat" muutettaisiin muodosta "on levikiltään suurin suomalainen tilattava päivälehti" muotoon "oli suomalainen päivälehti".
"On vaikka kuinka paljon dokumentteja, mutta ei toki millään paperilla painettuna." --Eräs klassikkotrolli

Arkontti

QuoteRikosten uhreiksi joutuvat myös kuskit. Joskus asiakas saattaa istua kyytiin, ottaa rekisterinumeron ylös ja soittaa poliisille.

Parin virkkeen päässä mainitaan:
QuoteKerran asiakkaat ajeluttivat Alimin kauas ja potkivat sitten auton hajalle.

Eikö tuo nyt enemmän viittaisi rikokseen kuin se, että joku soittaa poliisille laittomasta taksitouhusta? Onko Hesarissa menneet tekstinpätkät vähän sekaisin juttua kootessa, vai onko tuo eka tosiaan tarkoitettu noin?





Blanc73

Quote1980-luvulla Abdul sai luodista kahdesti. Hän oli 14-vuotias.

Abdul vietiin sotilassairaalaan. Neljä hoitajaa piteli rimpuilevasta pojasta kiinni, kun luodit kaivettiin esiin. Puudutusainetta ei ollut. Äiti itki vieressä.

Oli Afganistanin sota, maa oli Neuvostoliiton miehittämä.

25 vuotta myöhemmin Abdul ajaa Helsingin yössä mustaa Mazdaa maksusta. Sodasta on muistona kaksi arpea. Toinen hauiksen alla oikeassa käsivarressa, toinen oikeassa reidessä.

Voi luoja mikä nyyhkytarina :'( :'(  Hesari siis valkopesee paskajutullaan laittomia pimeitä takseja, jotka lupien puuttumisen lisäksi kusettavat ja rosvoavat humalaisia. Myös yllätysseksi on mahdollinen sattumus.

Milloin Hesari tekee vastaavan ymmärtäväisen ja humaanin oksennusjutun etno-raiskaajista?  :facepalm:
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Sietäjä

Quote from: SimoMäkelä on 20.06.2013, 12:20:18
QuoteMutta aina vain asiakkaat eivät ole niitä, jotka pelkäävät. Rikosten uhreiksi joutuvat myös kuskit. Joskus asiakas saattaa istua kyytiin, ottaa rekisterinumeron ylös ja soittaa poliisille.

Todella erikoinen päättely. Hesari voisi ja sen pitäisi avata tuota katsantotapaa tarkemmin. Koska itse en millään muotoa ymmärrä pimeästä taksista poliisille ilmoittamista rikoksena, enkä näin ollen pimeän taksin kuljettajaa rikoksen uhrina.

Toimittaja kirjoittaa paskasti tuon kohdan. Siinä kaksi perättäistä, pimeän kuskin työn varjopuolista kertovaa lausetta linkittyy toisiinsa, vaikka näin ei kuuluisi olla, sillä ei pimeästä taksista ilmoittaminen mikään rikos ole. Hesarin olisi todellakin syytä oikaista tuo kohta.

Sunt Lacrimae

Quote from: Sietäjä on 20.06.2013, 12:50:21
Quote from: SimoMäkelä on 20.06.2013, 12:20:18
QuoteMutta aina vain asiakkaat eivät ole niitä, jotka pelkäävät. Rikosten uhreiksi joutuvat myös kuskit. Joskus asiakas saattaa istua kyytiin, ottaa rekisterinumeron ylös ja soittaa poliisille.

Todella erikoinen päättely. Hesari voisi ja sen pitäisi avata tuota katsantotapaa tarkemmin. Koska itse en millään muotoa ymmärrä pimeästä taksista poliisille ilmoittamista rikoksena, enkä näin ollen pimeän taksin kuljettajaa rikoksen uhrina.

Toimittaja kirjoittaa paskasti tuon kohdan. Siinä kaksi perättäistä, pimeän kuskin työn varjopuolista kertovaa lausetta linkittyy toisiinsa, vaikka näin ei kuuluisi olla, sillä ei pimeästä taksista ilmoittaminen mikään rikos ole. Hesarin olisi todellakin syytä oikaista tuo kohta.

Jutun yleisestä sävystä päätellen kyseesä lienee toimittajalta käynyt freudilainen lipsahdus eikä oikolukuvirhe.
Play stupid games, win stupid prizes.

Sietäjä

Quote from: Sunt Lacrimae on 20.06.2013, 12:53:15
Quote from: Sietäjä on 20.06.2013, 12:50:21
Quote from: SimoMäkelä on 20.06.2013, 12:20:18
QuoteMutta aina vain asiakkaat eivät ole niitä, jotka pelkäävät. Rikosten uhreiksi joutuvat myös kuskit. Joskus asiakas saattaa istua kyytiin, ottaa rekisterinumeron ylös ja soittaa poliisille.

Todella erikoinen päättely. Hesari voisi ja sen pitäisi avata tuota katsantotapaa tarkemmin. Koska itse en millään muotoa ymmärrä pimeästä taksista poliisille ilmoittamista rikoksena, enkä näin ollen pimeän taksin kuljettajaa rikoksen uhrina.

Toimittaja kirjoittaa paskasti tuon kohdan. Siinä kaksi perättäistä, pimeän kuskin työn varjopuolista kertovaa lausetta linkittyy toisiinsa, vaikka näin ei kuuluisi olla, sillä ei pimeästä taksista ilmoittaminen mikään rikos ole. Hesarin olisi todellakin syytä oikaista tuo kohta.

Jutun yleisestä sävystä päätellen kyseesä lienee toimittajalta käynyt freudilainen lipsahdus eikä oikolukuvirhe.

Voi se olla niinkin. Joka tapauksessa syytä korjaamiseen on. Puolustan usein Hesaria, koska täällä näkemys on niin yksipuolisen tyrmäävä. Tällä kertaa on myönnettävä, että taksijuttu on aika lapsellinen.

Lauttasaaren Emiiri

Quote from: siviilitarkkailija on 20.06.2013, 12:11:44Taksilupien saaminen on Helsingissä liian kovan työn takana jos pitää maksaa verot, osata osoitteita ja vielä pitäisi olla rehellinenkin.

Nykyään taksikortin saa, jos osaa edes säällisesti käyttää navigaattoria ja ymmärtää enemmän kuin kaksi sanaa suomea. Valitettavasti pääkaupunkiseudulla olen huomannut hiljattain, että taksikuskien ammattitaitoiseen joukkoon on tullut runsaasti viritteisiä kuskeja, joiden kohdalla hyvinkin yksinkertaiset ajosuunnat eivät toimi. Taksi ei osannut Kampista Helsinginkadulle, taksikuski ei millään ymmärtänyt osoitetta, jota sanoin, ei kuulemma löytynyt vaikka kirjain kirjaimelta tavasin. Lopulta kyllästyin ja pistin kännykän navigaattorin päälle ja sanoin että mene tuon mukaan. Tässä jälkimmäisessä tapauksessa ei edes alkomaholilla ollut osuutta asiaan. Jos olisin muistanut taksin numeron kirjoittaa ylös, olisi valitus ollut tarpeen.

Jos virallinen on nykyään tuota tasoa niin mitäköhän ne pimeät...
Onko falskia sitten sanoa, että edustan suomalaisia, jos en kuitenkaan halua puhua sellaisten puolesta, jotka elämästä vieraantuneina ajattelevat vain omaa napaansa, täyttävät vatsansa teollisesti kasvatetulla lihalla ja katsovat maailmaa televisiosta ja autonsa ratin takaa mukavasti istuen?
- Kimmo Helistö

Viikon radiokasvo

Quote
Nykyään taksikortin saa, jos osaa edes säällisesti käyttää navigaattoria ja ymmärtää enemmän kuin kaksi sanaa suomea. Valitettavasti pääkaupunkiseudulla olen huomannut hiljattain, että taksikuskien ammattitaitoiseen joukkoon on tullut runsaasti viritteisiä kuskeja, joiden kohdalla hyvinkin yksinkertaiset ajosuunnat eivät toimi. Taksi ei osannut Kampista Helsinginkadulle, taksikuski ei millään ymmärtänyt osoitetta, jota sanoin, ei kuulemma löytynyt vaikka kirjain kirjaimelta tavasin. Lopulta kyllästyin ja pistin kännykän navigaattorin päälle ja sanoin että mene tuon mukaan. Tässä jälkimmäisessä tapauksessa ei edes alkomaholilla ollut osuutta asiaan. Jos olisin muistanut taksin numeron kirjoittaa ylös, olisi valitus ollut tarpeen.

Käsittämätöntä, että taksikuskin ammattiin ei vaadita paikallistuntemusta. Tuo taksikuski ei näköjään ollut vaivautunut opettelemaan edes navigaattorin käyttöä. Positiivisen syrjinnän seurauksia käytännössä. Valituksestasi ei olisi ollut mitään hyötyä. Eikös täällä hommalla ollut aiemmin puhetta sävytteisviritteisistä takseista, kuinka "alkoholia me ei ottaa kyyti" ja "nainen hilja taksisa" ym. neronleimauksia?
"On vaikka kuinka paljon dokumentteja, mutta ei toki millään paperilla painettuna." --Eräs klassikkotrolli

ElenaDaylights

QuoteKerran asiakkaat ajeluttivat Alimin kauas ja potkivat sitten auton hajalle.

Alim kun sanoo jotain toimittajalle, se muuttuu ehdottomaksi totuudeksi. Äkkiseltään luettuna Alimin muilutus assosioitaisiin rasistiseksi hyökkäykseksi. Ehkä alimin taksilta puuttuukin ostajan ja myyjän välinen sopimus, mikä ei maksun tullen pätenytkään. Koijata yritettiin molemmin puolin?
Noh, Juusto katolla takaa oikeusturvaa molemmille osapuolille, tarvittaessa poliisin avustuksella. Eikö Alim tätä tiennyt vai miksi annoit omaisuutesi tuhottavaksi?

hei punakommarit, minkä kenttäoikeuden päätöksellä? mehän ollaan metsässä!

Viimeinen suomalainen

Pykälät käyttöön, siihen jo nykylainsäädäntö antaa mahdollisuuden. Auto rikoksentekovälineenä valtiolle ja kuskit maasta ulos! As simple as that.
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

rähmis

Päivääkään liian aikaisin en katkaissut tämän kakkalehden kestotilausta. Pentikäisen monojen jälkeen Hesarin mocumania on saavuttanut aivan käsittämättömät mittasuhteet.

Ilkka Partanen

Quote from: SimoMäkelä on 20.06.2013, 12:20:18
QuoteMutta aina vain asiakkaat eivät ole niitä, jotka pelkäävät. Rikosten uhreiksi joutuvat myös kuskit. Joskus asiakas saattaa istua kyytiin, ottaa rekisterinumeron ylös ja soittaa poliisille.

Todella erikoinen päättely. Hesari voisi ja sen pitäisi avata tuota katsantotapaa tarkemmin. Koska itse en millään muotoa ymmärrä pimeästä taksista poliisille ilmoittamista rikoksena, enkä näin ollen pimeän taksin kuljettajaa rikoksen uhrina.

Jännää että seksin ostamisesta puuhataan rikosta, mutta pimeän taksin käyttäminen ei ole rikos. Miksei kaiken kuitittoman toiminnan tukeminen saatettaisi rikolliseksi niin olisi vähän jännitettä ostopuolellakin?

Faidros.

Quote from: Ilkka Partanen on 20.06.2013, 17:29:47
Quote from: SimoMäkelä on 20.06.2013, 12:20:18
QuoteMutta aina vain asiakkaat eivät ole niitä, jotka pelkäävät. Rikosten uhreiksi joutuvat myös kuskit. Joskus asiakas saattaa istua kyytiin, ottaa rekisterinumeron ylös ja soittaa poliisille.

Todella erikoinen päättely. Hesari voisi ja sen pitäisi avata tuota katsantotapaa tarkemmin. Koska itse en millään muotoa ymmärrä pimeästä taksista poliisille ilmoittamista rikoksena, enkä näin ollen pimeän taksin kuljettajaa rikoksen uhrina.

Jännää että seksin ostamisesta puuhataan rikosta, mutta pimeän taksin käyttäminen ei ole rikos. Miksei kaiken kuitittoman toiminnan tukeminen saatettaisi rikolliseksi niin olisi vähän jännitettä ostopuolellakin?

Jos käyttää pimeää taksia ja jättää maksamatta, mikä on rikosnimike? Rikollisen harhauttaminen? ;D
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Renegade Kane

Quote from: Lauttasaaren Emiiri on 20.06.2013, 13:18:13Nykyään taksikortin saa, jos osaa edes säällisesti käyttää navigaattoria ja ymmärtää enemmän kuin kaksi sanaa suomea. Valitettavasti pääkaupunkiseudulla olen huomannut hiljattain, että taksikuskien ammattitaitoiseen joukkoon on tullut runsaasti viritteisiä kuskeja, joiden kohdalla hyvinkin yksinkertaiset ajosuunnat eivät toimi. Taksi ei osannut Kampista Helsinginkadulle, taksikuski ei millään ymmärtänyt osoitetta, jota sanoin, ei kuulemma löytynyt vaikka kirjain kirjaimelta tavasin. Lopulta kyllästyin ja pistin kännykän navigaattorin päälle ja sanoin että mene tuon mukaan. Tässä jälkimmäisessä tapauksessa ei edes alkomaholilla ollut osuutta asiaan. Jos olisin muistanut taksin numeron kirjoittaa ylös, olisi valitus ollut tarpeen.

Jos virallinen on nykyään tuota tasoa niin mitäköhän ne pimeät...
Helsingin ammattiajolupaa ei pitäisi kevyesti saada. Muihin kuntiin voi olla löysemmät kriteerit...

Ongelma on joidenkin kulttuurien "laajemmat perhe- ja omistusoikeuskäsitykset", joiden mukaan kaikki suvun miehet saavat ajaa yhden suvun miehen (henkilökohtaisella) ajoluvalla. Asiasta on näyttöä, mutta laajuus on arvoitus. Ongelma on mahdollinen, koska käytännössä yksittäisen yrittäjän on mahdotonta valvoa kuka autolla milloinkin lähtee töihin. Ja voihan luvaton kuski vaihtua myös kesken ajovuoron vaikka luvallinen auton tallista hakisikin.

guest7001

Aika pitkälle samoilla linjoilla kaikkien kirjoittajien kanssa.

Hesari haluaa edistää suomalaisen yhteiskunnan täydellistä rappiota, jossa rikokset eivät enää olisi rikoksia, kun ne tehdään maahanmuuttajien voimin.

En vain mitenkään ymmärrä, miten tätä suuntausta voidaan enää kauaa jatkaa, koska toimintaa harjoitetaan käytännössä pelkällä lisääntyneellä velanotolla. Ehkä 8-10 Miljardin vuotuinen syömävelka (tuotannon poistuessa maasta) käsitetään "pysyväksi hätäavuksi".

Jonkinlainen "reality check" on pakko olla tulossa suhteellisen pian. Velkaannumme enemmän ja enemmän, että voisimme raunioittaa suomalaista yhteiskuntaa moraalisesti ja taloudellisesti. Se on mahdoton yhtälö.



Outo olio

Quote from: siviilitarkkailija on 20.06.2013, 12:11:44Joten onhan tuo aivan loogista ja lehden linjan mukaista että verottomana ja ilman asianmukaista lupaa taksitoimintaa harjoittava maahanmuuttaja on "viaton uhri" jonka yritystoimintaa kaupungin lupajärjestelmä kohtuuttomasti haittaa.

Vähän aikaa sitten oli hesarissa joku mielipidekirjoitus, jossa joku "yhteiskunnallinen ajattelija" esitti että jos ammattiyhdistysliikkeestä luovuttaisiin, palkansaajien asema ja arvostus paranisivat, ja nyt Nyt-liite kirjoittaa siitä miten lupien vaatiminen rajoittaa työn tekemistä. Onko syynä uusi päätoimittaja, vai mistä syystä lehti on nyt fanaattisen markkinoiden vapauden kannalla?
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Outo olio

Quote from: Arkontti on 20.06.2013, 12:45:33
QuoteRikosten uhreiksi joutuvat myös kuskit. Joskus asiakas saattaa istua kyytiin, ottaa rekisterinumeron ylös ja soittaa poliisille.

Parin virkkeen päässä mainitaan:
QuoteKerran asiakkaat ajeluttivat Alimin kauas ja potkivat sitten auton hajalle.

Eikö tuo nyt enemmän viittaisi rikokseen kuin se, että joku soittaa poliisille laittomasta taksitouhusta? Onko Hesarissa menneet tekstinpätkät vähän sekaisin juttua kootessa, vai onko tuo eka tosiaan tarkoitettu noin?

Ei muuten olisi eka kerta vähän ajan sisään, kun tekstejä leikataan hassusti:

2013-05-28 HS Mielipide: Asiakkaiden vähättelyn vuoksi en halunnut siirtyä esimiestehtäviin
http://hommaforum.org/index.php/topic,83294.0.html
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

guest7001

Quote from: Outo olio on 20.06.2013, 18:42:28
vai mistä syystä lehti on nyt fanaattisen markkinoiden vapauden kannalla?

Tätä sopii ihmetellä. Onhan näitä äärilibertaristihihhuleita.

Kansainvälisessä pankkitoiminnassa ja investointipankkiirien touhuissa nähtiin erinomaisesti, mihin täysin "vapaat ja säätelemättömät markkinat" johtivat. Eli käytännössä koko läntisen maailman konkurssiin ja velkahelvettiin. Ja loppujen lopuksi vapaiden, täysin säätelemättömien markkinoiden porsastelun kustansivat veronmaksajat.

Eli eivätpä nuo niin mustavalkoisia asioita ole.


Lasse

Quote from: mielipide on 20.06.2013, 11:07:43
QuoteNyt puhuvat pimeän taksin kuljettajat
Nyt Tänään, klo 6:20 toimitus

Huonosti on käynyt myös Loosen edessä odottelevalle Alimille, joka on ajanut pimeää taksia kaksi vuotta.

Hänellä on kolme lasta. Heille hän valehtelee käyvänsä töissä, koska häpeää sitä, että elää Kelan rahoilla.

Antakaa mun arvata, Alimin lasten äiti puolestaan juksaa Kelaa saadakseen yksinhuoltajakorotuksen ja ruokot valdelta?

Lisäveikkaus: Alimin asumis- ja toimeentulotukien maksama kämppä on on laittomasti alivuokrattu virolaiselle työporukalle ja Alim viettää perhe-elämää superasunnossa, vaikka tietty vähän hävettää...
NOVUS ORDO HOMMARUM

Maastamuuttaja

Ei ole hyvä merkki sekään, että niin monet valitsevat verottoman kuljetuksen. Mitä enemmän sellaisia asiakkaita sitä enemmän pimeitä takseja.

desperaato

Quote from: kryyni on 20.06.2013, 12:26:01
Rikoslakiin lisää pykäliä: "pimeän taksin kyytiin istuminen"

Verrataan maksullisen sexin ostamiseen. Uhrihan on tietysti vihertaxari.

No, itsehän ajan taxia mutta tamperseen vihreiden taxien tilanteesta en osaa sanoa kun en aikoihin ole yövuoroja ajellut. Mutta "lupataxi". Nää veijjarit ei vaan tajua, eikä välitä tajuta, että jos tyyppi saa 100€ puhtaana, sen olis pitäny ajaa "lupataxia" 450€ edestä, joka käy jo ihan työstä.

Aamulehdessä oli tällä viikolla juttu, tais olla vihreetaxi tuomittu just mutta juttu meni näin: Tyyppi otti vihreentaxin, määränpäänä Ruovesi, taskussa 5k€ käteistä ja ranteessa rolexi. Maksoi vihertaxille 100€ etumaksua, kuski tarjos "kaljan", seuraava muistikuva kun kuski potkii tyyppiä ulos autosta.
Tulos: Tyyppi pääsi Kangasalle (15-20 km TRE keskustasta), rolexi ja 5k€ käteistä köyhempänä.

"Lupataxi" tuonne Ruovedelle olisi maksanut n.125€.

salieri

Luuleeko joku että tuossa on jotain abdulia haastateltu? no ei todellakaan ole, ei pravdan toimittajien tarvitse ketään haastatella, tarina on jo valmiiksi päässä.

foobar

Quote from: detonator on 20.06.2013, 19:08:52
Quote from: Outo olio on 20.06.2013, 18:42:28
vai mistä syystä lehti on nyt fanaattisen markkinoiden vapauden kannalla?

Tätä sopii ihmetellä. Onhan näitä äärilibertaristihihhuleita.

Kansainvälisessä pankkitoiminnassa ja investointipankkiirien touhuissa nähtiin erinomaisesti, mihin täysin "vapaat ja säätelemättömät markkinat" johtivat. Eli käytännössä koko läntisen maailman konkurssiin ja velkahelvettiin. Ja loppujen lopuksi vapaiden, täysin säätelemättömien markkinoiden porsastelun kustansivat veronmaksajat.

Eli eivätpä nuo niin mustavalkoisia asioita ole.

Hesarin tapauksessa veikkaisin, että kaikki minkä tekee "varsinainen", varsinkin afrikkalainen tai muslimi, on tulkittava hyväksi. Jos hän saa siitä taloudellista etua, sitä on kehuttava silloinkin, kun ainoa syy sen edun saamiseen on yleisten sääntöjen kiertäminen. Kun taas normaali suomalainen hetero tekee jotain, se on pahaa. Pelkkä olemassaolokin on tuomittavaa, vaikka se on ainoa keino rahoittaa varsinaisten räjähtävää menestystä. En usko että tällaisella jakomielisellä ajattelutavalla on paljoakaan tekemistä libertarismin vaan pikemminkin pakkomielteisen ideologiaohjautuneen mielenvikaisuuden kanssa.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.