News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Alman lehdet: Tupakkatyöryhmä vaatii - eroon parveketupakoinnista

Started by Smiley, 18.06.2013, 09:39:17

Previous topic - Next topic

CaptainNuiva

Terveysfasistit taas asialla tai itse asiassa asiattomalla asialla...Pistää nimittäin ihmetyttämään että miksi eivät vaadi kaupungissa vaikkapa bussien kieltämistä, se kun sopivasti puhaltaa putkesta kun kohdalle sattuu niin sen jälkeen on tuha valittaa passiivisen tupakoinnin aiheuttamasta ongelmasta tai peräti terveyshaitasta.

Olen näitä terveysfasisteja joskus tavannut ja aina näillä on jotain valittamista, he eivät tunne elävänsä jos eivät pääse jostain asiasta valittamaan muille sellaiseen tyyliin kuin koko planeetta pyörisi heidän napansa ympärillä.

Viimeisin tapaaminen tämän omalaatuisen ihmislajin kanssa tapahtui joitakin päiviä sitten huoltiksen terassilla.
Istuin nurkkapöydässä ja siemailin papumehuani sekä polttelin röökiäni (Tuhkakupit joka pöydässä).
Paikkalle tulee äiti kahden tyttärensä kanssa (Noin 8-12 vuotiaat) ja varsinkin toinen tytär jutuistaan päätelleen tuntui kärsivän jonkin sortin pakkomielteisestä huomionkipeydestä.
Koko perhanan terassi oli tyhjiä pöytiä täynnä niin piti änkeä pöytääni istumaan vanhemman tyttären johdolla....Ja sitten tämä mielenterveysongelmastaan kärsivä tyttö sanomaan minulle että "Hyi kuinka tuo tupakka haisee!".
Minulta paloi tietty hihat siihen paikkaan ja sanoin tälle tytölle että terassi on täynnä tyhjää, nyt valitset itsellesi oman pöydän ja otat allelsi samat jalat jotka toivat sinut tähän minun varaamaani pöytään...Hiljenivät mutta eivät lähteneet vaan loukkaantuneen oloisina jököttivät paikoillaan, äiti käänsi selkänsä minulle.
Totesin itselleni että mikäähän ei pakoita minua tässä enää istumaan ja nousin lähteäkseni.
Sanoin vielä lähtiessäni äidille että opeta tyttärellesi tapoja, tuolla tyylillä ei maailmalla pärjätä...Ei vastausta.

Tupakanpoltto voi olla tyhmä tapa mutta ei tyhmyydessään yltä lähellekkään näiden terveysfasistien tapoja, tungetaan viereen urputtamaan ja itkemään :facepalm:

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

kekkeruusi

Quote from: Sour-One on 18.06.2013, 16:21:25
Quote from: kekkeruusi on 18.06.2013, 16:16:22
Vaikkapa minä, enkä edes polta. Ravintoloille tuosta tuli isot laskut ja asiakasmäärät tippuivat pysyvästi. Jos savuttomuus olisi ollut hyvä myyntivaltti, niin johan ne ravintoloitsijat olisivat muuttaneet ravintolansa savuttomiksi ilman pakkoakin. Jännä kyllä ei niin tehty.

Nimenomaan jännä ettei tehty. Joutuivat tekemään pakon edessä ja totesivatkin että mainio juttu
Ei tehty, kun ei ollut kysyntää. Millä ihmeen perustelulla sanot, että ravintoloitsijat ovat pitäneet tätä kieltolakia mainiona juttuna? Median juttujen perusteella ravintoloitsijat ovat pelkästään valittaneet tästä kieltolaista ja sen seurauksista, etupäässä asiakasmäärien pysyvästä laskusta.

Quote from: nnnrsk on 18.06.2013, 17:30:59
Siitä tietää, että turhimmista turhimmat kukkahattutädit asialla, kun lähdetään moralisoimaan alkoholia tai tupakkaa. Yhtään todellista ainutlaatuista rakentavaa ideaa omistamattomien wannabe-päättäjäpyrkyreiden pätemisen pyrkimistapa numero yksi. Tyhjänpäiväistä moralisointisontaa.

Eihän tässä mitään moralisoida, vaan halutaan estää toisten ihmisten häiritseminen. Tupakointi on ainakin minulle yhdentekevää niin kauan kuin en joudu itse savuja haistelemaan.
Tottakai se on pelkkää moralisointia. Tyhjäntoimittajien pätemisen tarvetta.

QuoteJa ei, minua ei haittaa naapurin röyhyttely. Haju ei ole terveydelle haitallista ja on itse asiassa ihan mukava aromi.

Tämä on makuasia.
No, kun se kerran on makuasia, niin ei siitä sitten mitään lakia tarvitse tehdä. Kerrostalossa on muutakin elämää kuin vain se minäitte ja sille pitää olla sietokykyä. Naapurin ipanat mekastavat käytävässä, joku käyttää hajusteita niin että koko käytävä on kyllästetty, joku tekee kaaliruokia hajuineen ja joku pimputtaa epävireisesti pianoa. Tehdäänkö kaikille noille omat kieltolait?

Sour-One

Quote from: kekkeruusi on 18.06.2013, 17:58:06
Quote from: Sour-One on 18.06.2013, 16:21:25
Vaikkapa minä, enkä edes polta. Ravintoloille tuosta tuli isot laskut ja asiakasmäärät tippuivat pysyvästi. Jos savuttomuus olisi ollut hyvä myyntivaltti, niin johan ne ravintoloitsijat olisivat muuttaneet ravintolansa savuttomiksi ilman pakkoakin. Jännä kyllä ei niin tehty.

Nimenomaan jännä ettei tehty. Joutuivat tekemään pakon edessä ja totesivatkin että mainio juttu
Ei tehty, kun ei ollut kysyntää. Millä ihmeen perustelulla sanot, että ravintoloitsijat ovat pitäneet tätä kieltolakia mainiona juttuna? Median juttujen perusteella ravintoloitsijat ovat pelkästään valittaneet tästä kieltolaista ja sen seurauksista, etupäässä asiakasmäärien pysyvästä laskusta.

Siitä tietää, että turhimmista turhimmat kukkahattutädit asialla, kun lähdetään moralisoimaan alkoholia tai tupakkaa. Yhtään todellista ainutlaatuista rakentavaa ideaa omistamattomien wannabe-päättäjäpyrkyreiden pätemisen pyrkimistapa numero yksi. Tyhjänpäiväistä moralisointisontaa.

Eihän tässä mitään moralisoida, vaan halutaan estää toisten ihmisten häiritseminen. Tupakointi on ainakin minulle yhdentekevää niin kauan kuin en joudu itse savuja haistelemaan.

QuoteJa ei, minua ei haittaa naapurin röyhyttely. Haju ei ole terveydelle haitallista ja on itse asiassa ihan mukava aromi.

Tämä on makuasia.
No, kun se kerran on makuasia, niin ei siitä sitten mitään lakia tarvitse tehdä. Kerrostalossa on muutakin elämää kuin vain se minäitte ja sille pitää olla sietokykyä. Naapurin ipanat mekastavat käytävässä, joku käyttää hajusteita niin että koko käytävä on kyllästetty, joku tekee kaaliruokia hajuineen ja joku pimputtaa epävireisesti pianoa. Tehdäänkö kaikille noille omat kieltolait?

höpö höpö. kekkeruusi haluaa taas esittää vastarannan kiiskiä.

elven archer

Quote from: CaptainNuiva on 18.06.2013, 17:47:08
Terveysfasistit taas asialla tai itse asiassa asiattomalla asialla...
Koska se tupakanlemu on niin ihanaa omaan kämppään tunkeutuessa? Minua ei kiinnosta pätkääkään tupakoijien oman terveytensä pilaaminen, siitä vain. Mutta esim. se, kun ei kesähelteillä pysty pitämään ikkunaa auki ilman tuota karseaa lemua, kiinnostaa kummasti. Ei edes tarvitse aukaista ikkunaa, että tulee usein sisälle tuo karsea katku. Tupakoijat eivät hajuaistinsa pilanneina oikein tajua useinkaan koko asiaa.

Olen näitä terveysfasisteja joskus tavannut ja aina näillä on jotain valittamista, he eivät tunne elävänsä jos eivät pääse jostain asiasta valittamaan muille sellaiseen tyyliin kuin koko planeetta pyörisi heidän napansa ympärillä.
Siinähän uskottelet itsellesi. Kyllä luulisi omassa kodissaan saavan olla ilman, että haisee paska. Paitsi, että paska haisee paljon paremmalta.

elven archer

Quote from: Leso on 18.06.2013, 10:04:29
Vaan kummasti ollaan oltu hiljaa aina silloin, kun Venäjällä metsät palaa.

Se savu ei ole koskaan haitannut.
Totta kai se on haitannut. Siitähän on ollut varoituksiakin, että ihmisiä kehotetaan pahimpina aikoina pysymään mieluummin sisällä. Itsekin olen jättänyt joskus lenkin väliin, kun on ollut todella huono ilmanlaatu. Meinasitko, että Suomella on Venäjän metsäpaloihin samanlainen kontrolli kuin parveketupakointiin? Säädetäänkö laki, että Venäjällä ei saa metsä palaa ja valvotaan sitä? Onko sinulla vielä lisää olkiukkoja poltettavaksi?

Leso

Mikä helvetin olkiukko on se, että kun Venäjällä metsät palaa?
Selitäpäs se, nimimerkki elven archer?
Juu kuule mun mielestä ne pitäis kieltää, ehdottomasti.
Vaan kuinkas toteutat kiellon, häh?

Kyllä, olen elänyt lapsuuteni ja nuoruuteni tupakansavussa. Inhosin sitä.
Nyt koetan itse olla "huomaavainen tupakoitsija", kuljetan jopa taskussani pestyä pilttipurkkia, koska se on mainio sekä tulen- että savunpitävä tuhkis.

Vaan kun ei. Kaikki pitää saada kieltää. Sitten ollaan tyytyväisiä.

Miksi ei ravintoloitsija tai juottoloitsija saisi itse päättää?
Eiku eiku eiku, miukumauku ja me ollaan hyviksii.  :P

Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Sunt Lacrimae

Quote from: Smiley on 18.06.2013, 09:39:17
Kertoo paljon jo se että "kieltoyritykset ovat kuitenkin kaatuneet selvän terveyshaitan puutteeseen."

Tästä iänikuisesta kerrostalotupakointikeskustelusta tulee vähän mieleen kännykät ja säteily. Selkeää näyttöä ei koskaan ole, mutta aina joku jaksaa vaatia ja ehkä kaivaa jonkun tutkimuksentapaisen väitettään tukemaan, olkoon kuinka kiistanalainen tutkimus hyvänsä.

Selkeää terveyshaittaa ei ole näytetty, joten jäljelle jää mukavuushaitta. Jotain häiritsee meikäläinen tupakalla kerrosparvekkeella, minua häiritsee naapurin pianonsoitto ja toisen naapurin koirat joiden takia se ramppaa rappukäytävää eestaas pitkin yötä kun nelijalkaisen pitää käydä kusella. En kuitenkaan vaadi esimerkiksi muusikko- tai eläinvapaata rappua.

Ja ei, minua ei haittaa naapurin röyhyttely. Haju ei ole terveydelle haitallista ja on itse asiassa ihan mukava aromi.

Vielä typerämpi on nykyisen tupakkalain yleisötilaisuuksia koskeva osa, joka kieltää tupakoinnin ulkoalueilla järjestettävien yleisten tilaisuuksien katoksissa ja katsomoissa sekä muissa tilaisuuden seuraamiseen välittömästi tarkoitetuissa tiloissa, joissa osallistujat oleskelevat paikoillaan. Lain muotoilussa tai Valviran tulkinnassa ei oteta kantaa siihen, edellyttääkö kielto oikeaa passiivisen tupakoinnin haittaa sivullisille, vaan käytännössä esim. festarin esiintymislavan ympärille on rajattava yleisömäärästä ja väentiheydestä riippumaton kieltoalue. Vaikka siellä lavan edessä olisi kymmenen ihmistä ja kaikki 20 metrin etäisyydellä toisistaan, siellähän ei tupakoida.

Erityisen typeräähän tämä on siksi, että kyse on ulkoalueesta. Ymmärrän sen, että jos porukkaa on ihan vieri vieressä ympärillä olevia saattaa haitata kessuttelu, mutta kun lainsäädäntö ei anna minkäänlaista mahdollisuutta oman maalaisjärjen käyttöön tässä suhteessa.
Play stupid games, win stupid prizes.

Adolf Stege

Tulis vaan vielä kieltolaki. Voi sitä rahan lätinää...

Merimakkara

Jaa. Kaupunkikämpässäni olen tupakoinut vain parvekkeella. Emäntä pisti siihenkin stopin ja siirryin pihalle tupakoimaan. Ni eiku perkeleen mummot alkoivat vinkumaan siitäkin ohikulkiessaan. Minusta noista vinkujista löyhkäsi kuolema.

pw

Tupkoitaijoiden fanaattista solumyrkyn puolustelua on hämmentävää seurata. Kummasti se vaan aina rauhoittuu kun (huom. KUN) keuhkosyöpä alkaa syövyttää kroppaa. Olen joutunut saattamaan kaksi keuhkösyöpään kuollutta sukulaista haudan lepoon. Tai no, kukapa ei olisi.

Tupakointi on lähes varma keino hankkia itselleen ennenaikainen lähtö yhdellä kivuliaimmista vittumaisimmista tavoista. Jokainen tietysti saa tehdä itsemurhan omalla tavallaan mutta sivullisten myrkytystä en suvaitse.

Kannatan Norjan mallia: täyskielto tupakoinnille kaikilla julkisilla paikoilla.

sivullinen.

Quote from: pw on 18.06.2013, 19:45:49
Jokainen tietysti saa tehdä itsemurhan omalla tavallaan mutta sivullisten myrkytystä en suvaitse.

En minäkään myrkytystä suvaitse, mutta tupakanpoltto on todella kaukana siitä.

Tappavat katseet eivät oikeasti tapa. Sitä ei pidetä edes tapon yrityksenä. Olisi paljon parempi, jos ei sanojen sisältöjä venytettäisi ihan mielettömyyksiin. Tupakkaa paljon suurempi kuolinsyyn aiheuttaja ovat autot. Niiden aikaansaamiin hiukkaspäästöihin kuolee joka vuosi satoja tuhansia sivullisia. Jokainen saa itse autoilla itselleen automurhan, mutta sivullisten myrkyttäminen autoilemalla on kiellettävä. Autoilevalla kerrostalonaapurilla ei ainakaan pitäisi olla syytä tupakoinnista valittaa.

Että kielletään vaan kaikki. Sillä siitä pääsee.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

kekkeruusi

Quote from: pw on 18.06.2013, 19:45:49
Tupkoitaijoiden fanaattista solumyrkyn puolustelua on hämmentävää seurata. Kummasti se vaan aina rauhoittuu kun (huom. KUN) keuhkosyöpä alkaa syövyttää kroppaa. Olen joutunut saattamaan kaksi keuhkösyöpään kuollutta sukulaista haudan lepoon. Tai no, kukapa ei olisi.

Tupakointi on lähes varma keino hankkia itselleen ennenaikainen lähtö yhdellä kivuliaimmista vittumaisimmista tavoista. Jokainen tietysti saa tehdä itsemurhan omalla tavallaan mutta sivullisten myrkytystä en suvaitse.

Kannatan Norjan mallia: täyskielto tupakoinnille kaikilla julkisilla paikoilla.
Tupakan haju ei ole tiedettävästi tähän päivään mennessä syöpää kenellekään aiheuttanut. Lisäksi joka kolmas meistä tiettävästi elämänsä aikana syöpään sairastuu, tupakoinnista riippumattakin.

Leso

Eikä suinkaan tule jättää huomiotta sitä seikkaa ja sääntöä, jota kokemukseni mukaan harjoittavat varsinkin eteläisemmät naapurimme rekisterikilvistä päätellen...

Eli että autot parkkeerataan surutta ja huoletta pelastusteille.

Meni ooteeksi, mutta ihmishenkien pelastamisen kannalta katson sen olevan suurempi ongelma kuin parveketupakointi.

Itseasiassa parveketupakoitseva naapurini yhdessä nyky-Suomen ghetoista on helvetin paljon parempi infolähde kuin edes onneton paikallis(moku)lehti.

Parveketupakoitsijat, kuten esimerkiksi minä, tarkkailevat ympäristöään.
Nöösit tervehenkiset eivät koskaan nää vtu yhtään mitään tärkeää.

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari

CaptainNuiva

Tuli vielä takavuosilta mieleen erään valopään juttu merenkulkijoiden ammattilehdessä, silloin kun tupakkalaki tuli voimaan.
Jutussa selvitettiin tarkasti että laivallakaan ei saa tupakoida 15 metriä lähempää seinää....Joillain laivatyypeillä tämä olisi merkinnyt sitä että saa tupakoida vain meressä.

Jutussa myös tiedettiin kertoa että jos tupakointi toistuu niin asiasta pitää tehdä poliisille rikosilmoitus jolloin hankitaan poliisi paikalle joka sakottaa tupakoitsijaa.
Edelleen, jos sakotuksesta huolimatta tupakointi jatkuu niin silloin työpaikka suljetaan  :facepalm:

Murhista,tapoista,raiskauksista,liikenneonnettomuuksista tai mistä tahansa katastrofista viis kun tapahtuu tupakointi, silloin on poliisin saavuttava paikalle vaikka keskellä merta ja suljettava laiva :o

Tietyiltä tyypeiltä menee holtti täysin kun pääsevät milloin minkäkin lain perusteella kertomaan muille miten huonoja ihmisiä ovat ja miten itse on erinomaisen hyvä ynnä lakeja kaikin tavoin noudattava  :roll:
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Leso

No mutta onhan se logiikka ihan selvä.

Jos kunniamurhaat tyttäresi, murhaat vain yhden ihmisen.

Jos tupakoit parvekkeella, passiivimurhaat kokonaisen kerrostalon.

Daa-ah!  :facepalm:

Tomi

Quote from: John Doe on 18.06.2013, 09:57:44
Parvekkeella ei saisi polttaa, mutta sisällä saisi jossa on esim. pieni vauva.
Ei saa jos vuokranantaja niin määrää. Toki jos on oma asunto, niin sitten asia on eri.

Kertoisiko joku mitä hyötyä on tupakoinnista???

Pelkkää haittaa terveydelle, itselleen ja läheisille (passiivinen tupakointi).
Paljon rahanmenoa, esim. 1 aski päivässä = n. 5 euroa (korjatkaa jos en osaa laskea tarkkaan). Kuukaudessa n. 150-155 euroa (30/31 päivää)
Vuodessa 5*365=1825 euroa!
Ei todellakaan halpaa, kyllä tuolle rahalle voi keksiä parempaakin käyttöä-
+ ylimääräiset sairastelukulut.

sivullinen.

Otetaan mukaan maahanmuuttoulottuvuutta. Mitä tekee valkoihoinen saksatar, kun tullessaan töihin Suomeen kohtuullisella palkalla, toteaa ensin palkasta neljänneksen katoavan veroihin, kaupoissa tavaroiden olevan muuta eurooppaa huomattavasti kalliimpia ja lopuksi pääsee siihen unelmataloon eli neuvostokuutioon Pasilassa, ja ennenkuin hän on ehtinyt sulatella asunnon ensisilmäystä kerrotaan miten suihkua ei saa käyttää 8-22; sisällä, eikä parvekkeella, saa tupakoida; takuuvuokra on paritonnia, jota varten pitää avata pankkitili; pitää hankkia asuntovakuutus; pitää ilmoittautua väestörekistereihin ja muihin virastoihin; ja sitä rataa? Tottakai hän tulee iloiseksi. Sillä tämähän on kuin vanha kunnon itä-Saksa. Täällä viettää mieluusti pari kuukautta nauttien ostalgiasta.

Mutta asumaan tänne hän ei halua jäädä, kuten eivät ketkään muutkaan. On kuitenkin tiettyjä erikoisryhmiä, joille suodaan tiettyjä erityisoikeuksia - "positiivista syrjintää", joka auttaa viihtymisessä. Niistä en paljoakaan tiedä. Eksoottisista ruuanlaittotavoista, jotka ovat paloturvallisuuden kannalta erittäin riskialttiita ja kiinteistön kunnon kannalta tuhoisia, olen kuullut. Vapaamielisyydestäni huolimatta jonkinlaisia rajoituksia sellaiselle käytökselle saattaisin sallia - varsinkin kun kyseessä ovat kaupungin vuokra-asunnot. Rasistiksi leimautumisen pelossa kiellän sanoneeni äskeistä.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

lekamies

Paljon työryhmien lätinää tupakasta mutta tolkuttomasti lisääntyneestä (mamu)rikollisuudesta vaietaan, en ymmärrä.
"Teillä on kulttuuri, identiteetti, historia ja jotain, mikä yhdistää kansanne. Meillä ruotsalaisilla ei ole kuin juhannus ja jotain muita yhtä tyhmiä asioita."
        Mona Sahlin puheessaan turkkilaiselle nuorisojärjestölle Euroturkille maaliskuussa 2002.

Leso

Quote from: Tomi on 18.06.2013, 22:19:59
Ei saa jos vuokranantaja niin määrää. Toki jos on oma asunto, niin sitten asia on eri.

Pelkkää haittaa terveydelle, itselleen ja läheisille (passiivinen tupakointi).
Paljon rahanmenoa, esim. 1 aski päivässä = n. 5 euroa (korjatkaa jos en osaa laskea tarkkaan). Kuukaudessa n. 150-155 euroa (30/31 päivää)
Vuodessa 5*365=1825 euroa!
Ei todellakaan halpaa, kyllä tuolle rahalle voi keksiä parempaakin käyttöä-
+ ylimääräiset sairastelukulut.

No siitä on kuule sekin hyöty, että saat sen tupakoineen sukulaisen vitunmoisella työllään ansaitseman perinnön itsellesi.
On nääs ihan tasan tarkkaa, että se sinua kiinnostaa, ei se aikanaan röökillehaissut sukulaisesi, joka kuoli "ennen aikojaan".

nnnrsk

Quote from: kekkeruusi on 18.06.2013, 17:58:06

En ihan ymmärrä logiikkaasi. Onko minkäänlainen häiriöistä valittaminen sinusta moralisointia? Vai onko tupakansavusta valittaminen moralisointia, koska se on niin vähäpätöinen häiriö? Jos laitan parvekkeelle sangollisen paskaa haisemaan koko kesäksi ja joku valittaa hajusta, onko se moralisointia?

Tämä on makuasia.
No, kun se kerran on makuasia, niin ei siitä sitten mitään lakia tarvitse tehdä. Kerrostalossa on muutakin elämää kuin vain se minäitte ja sille pitää olla sietokykyä. Naapurin ipanat mekastavat käytävässä, joku käyttää hajusteita niin että koko käytävä on kyllästetty, joku tekee kaaliruokia hajuineen ja joku pimputtaa epävireisesti pianoa.

Siinä talossa, jossa minä asun, ei ainakaan katsoa hyvällä mekastusta ja voimakkaiden hajujen levittämistä porraskäytävään. Kyllä asia menee minusta oletuksena niin päin, että kerrostalossa asuva hyväksyy sen, ettei voi elää miten tahtoo, vaan joutuu ottamaan toisetkin huomioon. Ei niin päin, että asukas sitoutuu sietämään kaikenlaista perseilyä naapurien taholta. Käytännössä tietenkin jokin kohtuullinen kompromissi on yleensä hyvä.

QuoteTehdäänkö kaikille noille omat kieltolait?

Ei tarvitse minusta tehdä. Riittää, kun annetaan taloyhtiöille mahdollisuus päättää omissa järjestyssäännöissään siitä, missä määrin eläminen saa häiritä muita asukkaita. Juuri sitähän tässä kai ehdotetaankin?

kekkeruusi

Miksi siitä pitäisi olla hyötyä?

EwithAllinPoe

Tupakoinnissa ärsyttävintä on se, kun jos itse ei polta, ja sattuu seuraan, jossa muut polttavat, niin jos haluaa olla tasavertainen ihminen tupakoitsijoiden kanssa, eikä jäädä ulkopuoliseksi kaikista jutuista, niin pitää mennä tupakoitsijoiden kanssa tupakalle vaikka ei tupakoisi. Eli pitää valita jäädäkö yksin vai mennäkö "tupakalle" mukaan, ja olla sitten huomioimatta savuhaitat. Se on kyllä aika rasistista, jos joutuu valitsemaan seuransa sen mukaan tupakoiko joku vai ei  :roll:

Onhan se parveketupakointi hajuhaitta, mutta on tosiaan moni muukin käry ja savu.
Sydänmesi kuuluu minulle.

kekkeruusi

Quote from: nnnrsk on 18.06.2013, 23:32:34
En ihan ymmärrä logiikkaasi. Onko minkäänlainen häiriöistä valittaminen sinusta moralisointia? Vai onko tupakansavusta valittaminen moralisointia, koska se on niin vähäpätöinen häiriö? Jos laitan parvekkeelle sangollisen paskaa haisemaan koko kesäksi ja joku valittaa hajusta, onko se moralisointia?
Niin kuin jo aiemmin sanoin, ne jotka jaksavat tällaisesta yrittää tehdä koko kansaa koskevaa kieltolakia ovat tyhjänpäiväisiä kukkahattuja jotka eivät mihinkään todelliseen yhteiskunnan parantamiseen edes pysty.

No, kun se kerran on makuasia, niin ei siitä sitten mitään lakia tarvitse tehdä. Kerrostalossa on muutakin elämää kuin vain se minäitte ja sille pitää olla sietokykyä. Naapurin ipanat mekastavat käytävässä, joku käyttää hajusteita niin että koko käytävä on kyllästetty, joku tekee kaaliruokia hajuineen ja joku pimputtaa epävireisesti pianoa.

Siinä talossa, jossa minä asun, ei ainakaan katsoa hyvällä mekastusta ja voimakkaiden hajujen levittämistä porraskäytävään. Kyllä asia menee minusta oletuksena niin päin, että kerrostalossa asuva hyväksyy sen, ettei voi elää miten tahtoo, vaan joutuu ottamaan toisetkin huomioon. Ei niin päin, että asukas sitoutuu sietämään kaikenlaista perseilyä naapurien taholta. Käytännössä tietenkin jokin kohtuullinen kompromissi on yleensä hyvä.[/quote]
Seli seli. Se, että ipanat joskus mekastaa tai käytävässä haisee, ei ole sellainen asia josta soitettaisiin poliisia paikalle tai potkittaisiin asukkaita pois. Miksi siis tupakanhaju olisi jokin poikkeus?

Quote from: nnnrsk on 18.06.2013, 23:32:34
QuoteTehdäänkö kaikille noille omat kieltolait?

Ei tarvitse minusta tehdä. Riittää, kun annetaan taloyhtiöille mahdollisuus päättää omissa järjestyssäännöissään siitä, missä määrin eläminen saa häiritä muita asukkaita. Juuri sitähän tässä kai ehdotetaankin?
Ei ehdoteta. Olepa tarkkana.

Leso

Voivoi, Vilmariina, oletpas hölmö.
Et siis tajua sitä, että parhaat jutut ja juorut on aina röökipaikalla, vaan kuvittelet, että sinut jotenkin sinne pakotetaan? Ei kuule pakoteta. Ihan itte tuut kuuntelemaan.
Enpä jaksa uskoa, että sinua sinne erikseen raahataan, vaan että änkeät sinne kuuntelemaan juttuja. Varsinkin, kun tosiasia on, että siellä ne parhaat jutut liikkuu.

Toi on niin tupakoitsemattomien jeesustelua.

Sulla on tupakoitsemattomana tasan sata oikeus jäädä issekseks sisälle.
Piruako änget sinne pakkaseen?

saint

Quote from: kekkeruusi on 18.06.2013, 23:46:38
Miksi siitä pitäisi olla hyötyä?

Kuinka paljon touhutaankaan jotain sellaista, mistä ei ole suoranaista mitattavissa olevaa "hyötyä", mutta jonka tekeminen on nautinnollista ja tuottaa mielihyvää.
"Annapas kun autan; tässä lisää köyttä"  -Leso

dothefake

"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

EwithAllinPoe

Katsoppas, Lesokin tajusi jutun idean kaiken räpätyksen lomassa  :)
Sydänmesi kuuluu minulle.

Leso

Quote from: Vilmariina Mesivirta on 19.06.2013, 00:10:52
Katsoppas, Lesokin tajusi jutun idean kaiken räpätyksen lomassa  :)

Niinku miten "tajusin"?

Jos sulla oli joku ajatus alunperin, niin et sitten osannut sitä aukikirjoittaa?

Turha pelata "Mystistä Naista", koska sulla ei ole siitä näyttöä.

Veikko

Olen tästä ehkä aikaisemminkin kirjoittanut, nimittäin siitä, että kohtelias tupakoitsija ei savuttele parvekkeella, jos savu menee naapurin parvekkeelle - ja avonaisesta parvekkeen ovesta sisään - tai naapurin ikkunasta sisään. (Ja miksi tämä kuuluu aivan alkeelliseenkin kohteliaisuuteen, pitäisi olla sanomattakin selvää.) Valitettavasti kaikki tupakoitsijat eivät omaa edes tuota alkeellista kohteliaisuutta ja naapureiden viihtyisyyden kunnioitusta, joka johtaa sitten pakkokeinoihin. Niin vetää - tai sitten ei - kun savuttaakin.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Dim Archer

Satunnaisena tupakoitsijana en viitsi tai kehtaa polttaa parvekkeella. Polttakoon ken polttaa. Kadulla kyllä sauhu palaa komiasti. Sehän on nähtävissä, että tupakointi poistetetaan vaihe vaiheelta pois kokonaan. Ken ties. Siksi olenkin alkanut lisätä röökaamista. Itse tuotteen kieltämistä vältetään loppuun asti, mutta käytölle laitetaan niin tiukat suitset notta. Kaikki hyöty lypsetään loppuun asti ja sitten siirrytään muihin bisneksiin.