News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Miten vastata tyhjentävästi kysymykseen "Oletko rasisti?"

Started by Arde, 15.06.2013, 18:26:29

Previous topic - Next topic

Arde

Tuossa alla luettelen eri tilanteita joissa puoli vahingossa tai hieman ärsyyntyneenä käydyn keskustelun tasosta toteat jotain minkä keskustelukumppanisi tai seurueeseesi kuuluva kokee rasistiseksi. Kerro mikä olisi mielestäsi paras lyhyt ja ytimekäs vastaus kulloisessakin tilanteessa esitettyyn kysymykseen?

1 Sinulta kysytään epäillen/pelokkaasti ääni väristen ja huuli väpättäen kysymys: "Oletko rasisti?"

1a, Olet kahden kysyjän kanssa joka on ystäväsi.
1b, Olet kahden kysyjän kanssa joka on puolituttusi.
1c, Olet kahden kysyjän kanssa joka on uusi tuttavuutesi.
1d, Olet kahden kysyjän kanssa joka on uusi tuttavuutesi ja jonka kanssa toivot pääseväsi "tamppaamaan lakanoita"
1e, Olet seurueessa jossa sinun kanssasi samoin ajattelevilla uskot olevan yliedustus.
1f, Olet seurueessa jossa sinun kanssasi samoin ajattelevilla uskot olevan aliedustus.

2 Sinulta kysytään tulisieluisesti natsikortti pöytään iskien ja tuimasti silmiin tuijottaen kysymys: "Oletko rasisti"

2a, Olet kahden kysyjän kanssa joka on ystäväsi.
2b, Olet kahden kysyjän kanssa joka on puolituttusi.
2c, Olet kahden kysyjän kanssa joka on uusi tuttavuutesi.
2d, Olet kahden kysyjän kanssa joka on uusi tuttavuutesi ja jonka kanssa toivot pääseväsi "tamppaamaan lakanoita"
2e, Olet seurueessa jossa sinun kanssasi samoin ajattelevilla uskot olevan yliedustus.
2f, Olet seurueessa jossa sinun kanssasi samoin ajattelevilla uskot olevan aliedustus.

Vastauksista toivon löytäväni sekä puolustavia että hyökkääviä vasta argumentteja kulloiseenkin tilanteeseen :)

guest11919

Vastaan aina, seurasta riippumatta, samalla tavalla: "En missään tapauksessa ole. Rasismi tarkoittaa rotusyrjintää. En hyväksy sellaista ajattelua, että ihminen olisi syntymästään lähtien alempiarvoinen ihonvärin tai rodun perusteella."

Alkuasukas

"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Marko Parkkola

Arde

Itse olen käyttänyt aina ja joka tilanteessa sitä vanhaa "En ole rasisti vaan realisti" hokemaa/lauseen alkua mutta sitä ei mielestäni kannata käyttää noissa mainitsemissani kuin ehkä kohdissa:
1a
1b
1e
2e

M.K.Korpela

Quote from: Arde on 15.06.2013, 18:26:29Vastauksista toivon löytäväni sekä puolustavia että hyökkääviä vasta argumentteja kulloiseenkin tilanteeseen :)

Kysymys "oletko rasisti" on sellaista laatua, että kysyjä pitää oikeutenaan määritellä mikä rasismi on. Vähän sukua sille mahdottomalle kysymykselle "vieläkö hakkaat akkaasi." Vastaan joskus kysymyksellä "oletko kannibaali."

Jos kysytään aggressiivisesti vastaan kukkahatulle aika usein haista paska.  :D
M.K.Korpela ratsastaa.
DO NOT LOOK AT LASER WITH THE REMAINING EYE
YLLÄRI !

Tragedian synty

Pyydän määrittelemään sanan "rasisti". Jos se tarkoittaa maahanmuuttokriitikkoa, kritisoin sanan määritelmää ja uhmakkaasti sanon, että olen. Jos se tarkoittaa rotusortajaa, sanon, etten ole, ja otan puheeksi Perussuomalaisten rasisminvastaisen julkilausuman ja sen saaman vastaanoton.

Olen sen verran sanavalmis keskustelija (ainakin jos tiedän, mistä puhun), että uskoisin onnistuvani hyvinkin vihervasemmistolaisessa seurassa voittamaan väittelyn. Olen lisäksi niin epäsosiaalinen, ettei minulla ole mitään pelkoa menettää hyviäkään ystäviä (jollaisia juuri nyt tosin ei ole) mielipiteitteni vuoksi. Ehkä d-kohdissa varoisin enemmän sanojani, mutta toisaalta en haluaisi päästä tamppaamaan lakanoita keskustelukyvyttömän tai etenkään fanaattisen vihervasemmistolaisen kanssa.
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

savipolvi

Mitä vittua, mulla on oikeus olla omaan mielipiteeseen. >Olen

Hermo

Noin provokatiiviseen kysymykseen voi ihan huoletta heittää vastakysymyksen: "Mitä sinä sillä tiedolla teet? En usko, että mitään hyvää ainakaan"

Haukion Kala OY

Minä totean, että kyllä olen rasisti ja jos se vituttaa jotain niin lyön häntä kuonoon.

siviilitarkkailija

Ihminen joka kokee tarvetta tentata kanssaihmisiltään ovatko nämä jotain negatiivista, on pääsääntöisesti itse löytänyt itsestään elementin jota eivät käsitä.

Vastaus kysymykseen on siis "et ole rasisti enkä minäkään ole, olemme ihmisiä ja meillä on oikeus ennnakoluuloihimme, uskomuksiimme ja jopa mielipiteisiin. Kanssaihmisten oikeuksien polkemiseen meillä kummallakaan ei ole oikeutta varsinkaan silloin kun kuvittelemme saavuttavamme oikeuksia ja velvollisuusksia mitätöimällä jotain hyvää"
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

matkamiehiii

Noniin en usko että perus kylämamman kanssa rotu/rasismi-keskustelusta paljon irti saisi joten en todellakaan lähtisi tuollaiseen lapselliseen väittelyyn.

Jossain pienemmissä piireissä voisin kertoa todelliset mielipiteeni tarpeen tullen.

törö

Suosittelen tätä standardivastaukseksi:

Milloin te suvakit tajuatte, että moniarvoisessa yhteiskunnassa täytyy olla tilaa rasisteillekin? Kulttuurirelativistisesti ajatellen rasismi on aivan yhtä hyvä suhtautumistapa muihin rotuihin kuin suvaitseminenkin, joten siinä ei voi olla mitään väärää.

Sitten päälle vähän suvakkien suvaitsemista ja täydellinen vastaus on annettu.

Arde

Niin tarkoitin siis että miten vastata noihin ilman että pyrkii tuhoamaan koko mahdollisen keskustelun alun?
Vittujen haistattaminen kun ei mielestäni edistä ainakaan minun/sinun päämääriä.

-PPT-

Itse asiassa minulla meni 1d tilanteessa kerran erittäin lupaavalta vaikuttava tilaisuus sivu suun kun erehdyin tuntemattoman seurassa kertomaan mielipiteitäni maahanmuuttopolitiikasta. Silloin kyllä hieman harmitti kieltämättä.

jmm

Vastaan kieltävästi aina ja kaikissa tilanteissa. En kannata minkäänlaista rotusortoa tai yksilöiden eriarvollistamista rodullisten tai niihin verrattavissa olevien ominaisuuksien perusteella.
"The difference between a cult and religion? A cult is led by a guy who knows it's bullshit. In a religion, that guy is dead." - Joe Rogan

matkamiehiii

Quote from: Arde on 15.06.2013, 19:00:46
Niin tarkoitin siis että miten noissa tilanteissa keskustelua kannattaisi pyrkiä jatkamaan?
Vittujen haistattaminen kun ei mielestäni edistä ainakaan minun/sinun päämääriä.

Ei näin: Olen HC-rasisti, uskon että jotkut rodut on alempiarvoisia ja sen vuoksi pitää laittaa uuniin. Hitler on jumalani. "tekee sieg heil käsimerkkejä ja puhuu saksaa mongertaen"

Näin: Ymmärrän näkökulmasi mutta vaikuttaisi siltä että eri kulttuurit ja rodut on erilaisia mutta samaan aikaan tasa-arvoisia, eri kulttuureja ja rotuja ei pidä sekoittaa turhaan keskenään koska niiden eri ominaisuudet ei pääse elementtiinsä täällä pohjolassa ihan niinkuin meidän ominaisuudet ei pääse aavikolla. Jotkut rodut on älykkäämpiä ja jotkut urheilullisempia, mutta silti tasa-arvoisia globaalisti.

Ernst

Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

JiM

No voisin aloittaa vaikka..

'Minun mielestäni rasismisyyllistäjä on kansanmurhaaja.. oletko sinä siis sitä mieltä tai epäiletkö että minä olen rasisti?..'

kekkeruusi

"Miksi kysyt?" / "Mitä se sulle kuuluu?"

Rusinapulla

Tällaisissa ansoituksissa tekisi aina mieli siteerata valtakunnankansleri P. Siitointa ihan vain seuratakseni minkä reaktion se kysyjässä aiheuttaa. Mutta kun en koe minkäänväristä ihmistä toista paremmaksi tai huonommaksi, sen määrittää käytös ja muiden huomioiminen, niin vastaus olisi en ole rasisti.
"Teidän on pakko hyväksyä meidän ikivanhat perinteemme: lihakarjan teurastaminen islamilaiseen tapaan tai vaikka se, että naiset pitävät huivia. Tästä ei voi keskustella."
- H. Bahmanpour 16.9.2014 Helsingin Sanomat

normi

Miksi tuollaista kysyt? Vihjaatko, että olen rasisti?  >:(

Näin...  ;)

(riippuu tietysti vähän kysyjästä)
Impossible situations can become possible miracles

Horn Hill

"Olen. Niin olet Sinäkin. Nykymääritelmän mukaan rasismi ei ole rotusyrjintää vaan ihmisten arvottamista tuttuuden perusteella.

Jokainen henkisesti tasapainoinen ja terve ihminen arvottaa korkeimmalle oman perheen, lähisukulaiset ja ystävät. Sitten tulevat samaan etnisen ryhmään ja kansaan kuuluvat, jotka jakavat samat arvot ja joihin voi samaistua. Viimeiseksi jäävät vieraat ihmiset joilla on vieraat tavat, kulttuuri ja kieli.

Tämä on normaalia inhimillistä käyttäytymistä, jossa ei ole mitään väärää tai hävettävää.

Rotusortoa ja yleensäkin syrjintää, oli se negatiivista tai positiivista, vastustan."

Vihaista puhetta.
Netin harmaa setä.

Arttuvonretee

Quote from: Haukion Kala OY on 15.06.2013, 18:54:23
Minä totean, että kyllä olen rasisti ja jos se vituttaa jotain niin lyön häntä kuonoon.

Ai saatana että repesin. Onnex oli duunin näyttö.

KalleK

Sen olen huomannut, että niillä joilla on tarve esittää moinen kysymys, ovat niitä joilla on jo valmiiksi kiveen hakattu Asennetm. Ei sellaisten kanssa kannata jatkaa koko aiheesta ollenkaan, parasta vain todeta "en" ja vaihtaa puheenaihetta.

En itse ylipäätään keskustele esim. maahanmuutosta käytännössä lainkaan "elävässä elämässä", muutoin kuin korkeintaan ulkomaan reissuilla paikallisten kanssa, jolloin aiheesta keskusteleminen tuntuu olevan paljon luontevampaa. Kotimaassa kun homma kääntyy lähes välittömästi fanaattiseksi, suorastaan hysteeriseksi vaahtoamiseksi eikä minulla ole sellaiseen teatteriin minkäänlaista kiinnostusta.

Kuvaavaa on eräs tapaus, kun tapailin hetken aikaa erästä naikkosta ja ensimmäisenä aamuna tulin jostain syystä ohimennen maininneeksi äänestäneeni Halla-ahoa, niin tämä nuori nainen purskahti saman tien itkuun. Siis ihan oikeaan, vuolaaseen itkuun. Samalla hän mutisi pää käsien välissä, että "ei voi olla totta, rasisti! Byäääähhhh!!!!"

Itse en voinut kuin nauraa päälle, koska tilanne oli niin absurdi ja kysyin samalla, että oletko sitten itse äänestänyt? Saatuani myönteisen vastauksen, kysyin samaan hengenvetoon että saanko arvata; Vihreitä? Vastauksen varmaan arvaattekin :D

Kaikesta huolimatta tapailumme kuitenkin jatkui, joten samapa tuo sinänsä. Mutta paremmaksi olen katsonut pitää politiikasta keskustelemisen täällä netin syövereissä.
"Meillä on isot pippelit ja teillä pienet, öhö öhö"

Arde

Quote from: Horn Hill on 15.06.2013, 19:36:23
"Olen. Niin olet Sinäkin. Nykymääritelmän mukaan rasismi ei ole rotusyrjintää vaan ihmisten arvottamista tuttuuden perusteella.

Jokainen henkisesti tasapainoinen ja terve ihminen arvottaa korkeimmalle oman perheen, lähisukulaiset ja ystävät. Sitten tulevat samaan etnisen ryhmään ja kansaan kuuluvat, jotka jakavat samat arvot ja joihin voi samaistua. Viimeiseksi jäävät vieraat ihmiset joilla on vieraat tavat, kulttuuri ja kieli.

Tämä on normaalia inhimillistä käyttäytymistä, jossa ei ole mitään väärää tai hävettävää.

Rotusortoa ja yleensäkin syrjintää, oli se negatiivista tai positiivista, vastustan."
Kiitos!

Tuota voin käyttää kaikissa edellämainitsemissani tilanteissa, lisää näitä. :)

mietinen

Oma arvomaailmani on samankaltainen YK:n Ihmisoikeuksien yleismaailmallisen julistuksen kanssa. Useat uskonnolliset ja kulttuuriset perinteet ovat arvojeni vastaisia.

Halutessasi voit pitää minua suvaitsemattomana, koska en pidä kaikkia käyttäytymistä toivottavana ihmisten hyvinvoinnin kannalta. Ennen kaikkea uskon kuitenkin ihmisten kykyyn oppia.