News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2012-06-21 Kaleva: Lakialoite kerjäyskiellosta (Immonen, Packalén, Halla-aho)

Started by Eve, 21.06.2012, 20:28:19

Previous topic - Next topic

Rubiikinkuutio

Quote from: Tuomas3 on 27.06.2012, 15:21:06

Kannatan erittäin lämpimästi kerjäyksen kieltämistä, mutta eipä nyt aleta etsimään "pettureita". Kaikilla tulee olla oikeus omaan mielipiteeseensä.

Tietenkin on, mutta kyllä minulla äänestäjänä on myös oikeus vaihtaa parempaan PS:n ehdokkaaseen, jos olen sattunut erehtymään?

On siis TOTAALISEN järjetön ajatus, että ei voi listata "väärin" äänestäneitä, jos asia on tärkeä? Eikä sillä ole MITÄÄN tekemistä mielipiteenvapauden kanssa.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

yxtoine humanisti

Quote from: Siili on 27.06.2012, 15:23:20
Quote from: yxtoine humanisti on 27.06.2012, 15:10:42Pointtini kritiikissäni on se, että mielestäni on väärin sosiaalistaa ihmiset palkkatyöntekijöiksi syyllistämällä, leimaamalla ja hylkimällä. Pitäisi olla muita keinoja houkutella ihmiset töihin.
Nälkä ja vilu?
Aika äärimmäinen tapa motivoida. Paha sanoa, mitä tuleman pitäisi. Äkkiseltään voisi ajatella, että se opettaisi ilmeisimmän syyn ja seurauksen: ei työtä, ei palkkaa; ei palkkaa, ei käytettävissä olevaa rahaa, jolloin työkykyisellä ei olisi muita hyväksyttyjä vaihtoehtoja kuin ansaita rahaa tai jättäytyä hyväntekeväisyyden varaan. Mutta nälkäinen ja viluinen tuskin jaksaisi paljonkaan ajatella hyväksyttyjä vaihtehtoja: primitiivinen nälkä veisi voiton. Tuloksena osa viluisista voisi etsityä kynsin hampain ansiotyöhön tai sinnitellä hyväntekeväisyyden avulla, osa puolestaan tukeutuisi rikollisiin keinoihin. (Jos on lukenut Victor Hugoa - :) -  tietää, että kurjuudesta tulee usein noidankehä.)

Jos ihminen ei motivoidu palkkatyöhön muutoin kuin joutumalla työttömänä hyljeksityksi tai äärimmäiseen puutteeseen, työyhteisöllisyyttä tai sen tarjoamia toimenkuvia pitäisi tarkistaa. Vai onko se niin, ettei työnteon pidäkään olla kivaa tai tuntua erityisen mielekkäältä? Miksi sitä siinä tapauksessa pidetään ihmisen elämän tärkeimpänä sisältönä? Eloonjäämisenkö takia?

jumahul

Maailmalla on esimerkkejä aika äärimmäisistä tapauksista kerjäämiseen liittyen. Esimerkiksi Kiinassa tuli juuri voimaan laki, jolla sanktioitiin alaikäisten kaikenlainen kerjääminen koska "pomot" rampauttivat pikkulapsia tahallaan, että he vetoaisivat ihmisten tunteisiin ja saisivat enemmän rahaa.

Tuomas3

Quote from: Rubiikinkuutio on 27.06.2012, 15:41:22
Quote from: Tuomas3 on 27.06.2012, 15:21:06

Kannatan erittäin lämpimästi kerjäyksen kieltämistä, mutta eipä nyt aleta etsimään "pettureita". Kaikilla tulee olla oikeus omaan mielipiteeseensä.

Tietenkin on, mutta kyllä minulla äänestäjänä on myös oikeus vaihtaa parempaan PS:n ehdokkaaseen, jos olen sattunut erehtymään?

On siis TOTAALISEN järjetön ajatus, että ei voi listata "väärin" äänestäneitä, jos asia on tärkeä? Eikä sillä ole MITÄÄN tekemistä mielipiteenvapauden kanssa.
Voi toki listata, mutta petturi-termi oli sangen vahva.

Sakkeus

Quote from: Olli Immonen on 27.06.2012, 13:03:48
Tässä vielä lakialoite [klips]

QuoteLaki järjestyslain 7 ja 16 §:n muuttamisesta

Seuraamuksena kerjäämisestä voitaisiin tuomita lainkohdan mukaisesti sakkorangaistus.

Mitkäs ne ankarat seuraamukset sakon maksun laiminlyönnistä olivatkaan? Ai niin, eihän niitä ollutkaan...

nuiv-or

Quote from: Sakkeus on 27.06.2012, 17:24:23
Mitkäs ne ankarat seuraamukset sakon maksun laiminlyönnistä olivatkaan? Ai niin, eihän niitä ollutkaan...

Voi olla peruste karkottamiselle. Silti, aloite on liian lepsu. Rajat pitää sulkea tältä porukalta, porttikielto laivoihin ja ulkomaalaislain pykälät otettava käyttöön. Jos ei ole mitään asiaa maahan, ei saisi myöskään tulla. Rajavalvonta takaisin on ainoa ratkaisu. Tämä on päivänselvä asia.

Meiltä loppuu putkat  kesken, jos näitä aletaan pitämään joka kepposesta 48 tuntia säilössä.

Morsum

Quote from: Fetissimies on 27.06.2012, 14:22:59
Listassa ei ole näköjään kaikki PS-edustajat.

Osaatko sanoa ketkä ovat pettureita ja mikä on heidän motiivi? Vai kehtasivatko edes tarjota huonoa selitystä.  :facepalm:

PÖWWWÖISTÄ! Oikein pettureita.
LGBTQ, harajukufashion, rainbowfashion, BLM, ACAB, NATO,
https://www.instagram.com/morsumi/

Afrikan kirjeenvaihtaja

Quote from: yxtoine humanisti on 27.06.2012, 15:10:42
Pointtini kritiikissäni on se, että mielestäni on väärin sosiaalistaa ihmiset palkkatyöntekijöiksi syyllistämällä, leimaamalla ja hylkimällä. Pitäisi olla muita keinoja houkutella ihmiset töihin. (Esimerkiksi työ- ja elinkeinokeskuksessa asioimisesta on tullut monelle nuorelle, ja miksei vähän varttuneemmallekin, painajainen: sen sijaan, että he saisivat ohjausta ja rohkaisua, he saavat korvat luimussa kuulla työvoimaviranomaiselta kunniansa, ja olla erilaisten holhoustoimenpiteiden kohteena. Ei ole oikein, että työtöntä kohdellaan ongelmatapauksena työttömyytensä takia. Häntä tulisi kohdella yhteiskunnalle tärkeänä, hmm, voimavarana. "Me tienataan täl!" 8) )

Minulla on alalta jonkin verran työkokemusta. Mielestäni työntekijä saa jossain määrin valita tapansa kohdella asiakkaitaan. Mutta sen lisäksi on otettava huomioon lait ja asetukset sekä erinäiset linjaukset. Käytännössä oli ikävää joutua kertomaan, että jollain muulla luukulla ei sitten tippuisi rahaa.

Suurin ongelma on kai kuitenkin se, että työpaikkoja ei ole tarjolla riittävästi. Hauskasta puuhastelusta taas ei välttämättä makseta ja pakollisena sen hauskuus haihtuu. Työstä tai harjoittelusta kieltäytyminen johtaa ikäviin sanktioihin, mutta jos niin ei olisi, nykyistä vielä useammat valitsisivat tuilla elelemisen. Olen sitä mieltä, että monet vähät välittävät syrjäytyneen leimasta.
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

HCassidy

Quote from: Lemmy on 27.06.2012, 12:33:51
Quote from: HCassidy on 24.06.2012, 23:31:34
1. Katusoitto ei ole kerjäämistä. Katusoitto on katusoittoa. Suomessa oli nyt juhannuksenakin satoja sellaisia ulkoilmatapahtumia, joissa soitettiin jotain instrumenttia.

Ero on siinä, osaako soittaa. Katusoittoon lupa, luvan edellytyksenä soittokoe. Muuten joka spurgulla on kohta joku vitun vihellyspilli tai muovikippo jota ne paukuttavat.
Katutaiteilijat ovat asia erikseen kuin kerjäläiset.

Näin muuten viikonloppuna nuoralla tanssivan viulistin.

Kiitoksia mielipiteestä. Rajanveto ei ole helppoa.

HCassidy

Quote from: Elemosina on 27.06.2012, 12:34:58
Quote from: HCassidy on 27.06.2012, 12:28:06
Quote from: Siili on 25.06.2012, 11:55:26
Quote from: HCassidy on 24.06.2012, 23:31:34
1. Katusoitto ei ole kerjäämistä. Katusoitto on katusoittoa. Suomessa oli nyt juhannuksenakin satoja sellaisia ulkoilmatapahtumia, joissa soitettiin jotain instrumenttia.

Näkisin, että jos näillä soittajilla on esillä astia, johon kerätään rahaa, he ovat kerjäläisiä.  Sen lisäksi, että he ovat soittajia.



Kiitos mielipiteestä. Entä jos kyseessä on jokin kylätapahtuma, johon kerätään pääsymaksua? Miten sellainen tapahtuma erotettaisiin kerjäämisestä?

Samalla tavalla kuin siitä että kun menet futismatsiin/lätkämatsiin niin sinne päästäkseen pitää maksaa pääsymaksu ja saat lipun. Samalla tavalla. Eihän tuo esimerkkisi ole mitenkään rinnastettavissa keskustelun aiheena olevaan kerjäämiseen.

Älä viitsi sekoittaa luvallista rahankeruuta kaikenkirjavien porukoiden harjoittamaan kerjäämiseen.
Valitettavasti myös feissareiden sun muiden järjestöjen rahankeruu on luvallista, vaikka aina yritetään vedota siihen että miten kerjäläisten kerjäämisen erottaa näiden "kerjäämisestä". Järjestöillä ja feissareilla pitää olla esittää rahankeruulupa, jonka saa poliisilta. Ja feissarithan oikeastaan pyrkivät tekemään sopimuksen jatkuvasta maksusuorituksesta, eli he eivät vastaanota käteistä eivätkä ilmeisesti saakaan ottaa rahaa vastaan. Hiukka erilaista touhua siis.

Tarkempaa tietoa rahankeruuluvasta: http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/0/0A14F93E322B026BC22571DA002EBE85?opendocument

Kiitoksia tästä, mutta tämä ei ratkaise itse ongelmaa. Kaduilla on myös ihan keräysluvan kanssa puhdasta rahaa kerääviä järjestöjä. Esimerkkinä mainitsemasi feissaus voi olla luotaantyöntävää ja joskus häiritsevää, mutta monille opiskelijoille se on yksi niitä duuneja joita nykyään on pakko ottaa, jos haluaa jostain edes vähän työkokokemusta/rahaa. Jos mennään historiassa hieman taaksepäin, niin 1980-luvulla Suomessa ei ollut katusoittajia, ja jo pelkän kitaran(!) kantamisesta saattoi päästä putkaan.

Minä olen muuten ihan mielelläni valmis sekoittamaan kerjäämisen ja tiettyjen puolueiden järjestämät kerjäämistapahtumat :)

HCassidy

Quote from: Tuomas3 on 27.06.2012, 15:21:06
Quote from: Rubiikinkuutio on 27.06.2012, 15:07:01
Quote from: Fetissimies on 27.06.2012, 14:22:59

Listassa ei ole näköjään kaikki PS-edustajat.

Osaatko sanoa ketkä ovat pettureita ja mikä on heidän motiivi?

Äkkipäältä näyttäisi tältä:

Tolppanen Maria /ps
Niikko Mika /ps
Oinonen Pentti /ps
Mölsä Martti /ps
Kivelä Kimmo /ps
Mattila Pirkko /ps
Kannatan erittäin lämpimästi kerjäyksen kieltämistä, mutta eipä nyt aleta etsimään "pettureita". Kaikilla tulee olla oikeus omaan mielipiteeseensä.

Olen tismalleen samaa mieltä.

Lalli IsoTalo

Quote from: HCassidy on 28.06.2012, 22:19:58
Jos mennään historiassa hieman taaksepäin, niin 1980-luvulla Suomessa ei ollut katusoittajia, ja jo pelkän kitaran(!) kantamisesta saattoi päästä putkaan.

WTF.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Rubiikinkuutio

Quote from: Tuomas3 on 27.06.2012, 17:12:34

mutta petturi-termi oli sangen vahva.

En nyt ottanut sitä kauhean tosissani sitä, mutta jos "Fetissimies" oli tosissaan, niin silloin olen toki termistä erimieltä.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

yxtoine humanisti

(Tämän pitäisi ehkä olla jossain toisessa ketjussa...)

Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 27.06.2012, 20:18:50Mielestäni työntekijä saa jossain määrin valita tapansa kohdella asiakkaitaan. Mutta sen lisäksi on otettava huomioon lait ja asetukset sekä erinäiset linjaukset.
Kyllä. Varmasti on työvoimaviranomaisia, jotka jaksavat suhtautua asiakkaisiinsa hyvin positiivisesti, ja kunnioittavat heidän persoonallisuuttaan ja vapauksiaan siinä määrin kuin mahdollista. Mutta työvoimaviranomaisetkin väsyvät ja ote rutinoituu. Anyway, en tarkoittanut niinkään viranomaisen henkilöä kuin virkavelvollisuuksia. Kontrolli kiristyy ja viran puolesta osoitettava asenne näkyy "asetuksissa ja linjauksissa": kun tulosvastuu tai työllisyystilanne painaa päälle, linjakin kovenee.

Jonkinlaisen esimerkin taustalla vaikuttavasta asenteesta voi löytää vertailemalla jonkin yrityksen ja TET:n työnhakuoppaita. Yritysten oppaiden riveiltä välittyä arvostus, kannustus, innostus ja rohkaisu ovat usein aivan toista luokkaa, kuin TET:n oppaissaan tarjoama työnhaun tuki. Yritysten oppaissa asenne on markkinahenkinen: "sinä osaat! sinä voit! sinä olet hyvä!", kun taas TET:n tarjoilema asenne on melko pessimistinen: "Työnhaku on haasteellista ja työpaikkoja on erittäin vaikeaa saada. Todennäköisesti paikan vie joku sinua parempi. Mutta aina pitää yrittää, ihan yrittämisen vuoksi, ettet ihan turhaan kotonasi köki." Lannistunut ja epäonnistumaan valmistautunut työnhakija, joka ei usko itseensä, ei ole se potentiaalisin ehdokas.

QuoteSuurin ongelma on kai kuitenkin se, että työpaikkoja ei ole tarjolla riittävästi. Hauskasta puuhastelusta taas ei välttämättä makseta ja pakollisena sen hauskuus haihtuu.
(Kuten todettua... ;))

QuoteTyöstä tai harjoittelusta kieltäytyminen johtaa ikäviin sanktioihin, mutta jos niin ei olisi, nykyistä vielä useammat valitsisivat tuilla elelemisen.
(Oikeastaan kaikki ne asiakkaidensa työllistämistavat, joiden palkkauksessa TET on osallisena, ovat jonkinlaista "tuella" elämistä - mutta tällä kertaa tuelle vaaditaan vastinetta.) Niin, olet oikeassa. Mutta silti: motivoinnin perustaminen pakkoihin ja sanktioihin tai leimaamiseen on mielestäni kyseenalaista, jos tavoitellaan omatoimisuutta ja itseluottamusta.

QuoteOlen sitä mieltä, että monet vähät välittävät syrjäytyneen leimasta.
Oleellista tässä on se, ettei syrjäytyneeksi leimaaminen ole yhdentekevää, koska sillä on sosiaalisia, poliittisia ja käytännöllisiä seurauksia, jopa persoonaan käyviä. ("Syrjäytyneeseen" saa kohdistaa toimenpiteitä.) Todennäköistä on, että pitkän aikaa syrjäytyneenä kohdeltu alkaa käyttäytyä kuten syrjäytynyt, koska omaksuu yhteisöllisen roolinsa. Omaksuttuja rooleja puolestaan on vaikeaa vaihtaa kovin nopeasti.

Työttömyys ei ole mielestäni pätevä peruste luokitella ketään syrjäytyneeksi. Parhaiten työllistynevät ne, jotka kokevat kuuluvansa joukkoon ja tuntevat, että heillä on jotakin annettavaa ja saatavaa yhteisönsä keskuudessa.

Ehkä ne, jotka eivät välitä syrjäytyneen leimastaan, eivät tunne itseään syrjäytyneiksi - ja vähät välittävät siitä, mitä heistä ajatellaan. Ehkä he saavat riittävästi tunnustusta yhteisöllisyydelleen, johonkin kuulumiselleen, jostakin toisaalta. Mutta jos kyse on esimerkiksi eristäytynyttä elämää viettävästä ja itsensä epäonnistuneeksi tuntevasta ihmisestä, syrjäytymisleima voi pahentaa tilannetta: ulkopuolisuuden tunne voimistuu. Yhdentekevää leima ei liene myöskään niille, jotka uskovat työelämään keskeisenä elämänsisältönä ja identiteetin määrittelijänä.

Olli Immonen

Quote from: Fetissimies on 27.06.2012, 14:22:59
Listassa ei ole näköjään kaikki PS-edustajat.

Osaatko sanoa ketkä ovat pettureita ja mikä on heidän motiivi? Vai kehtasivatko edes tarjota huonoa selitystä.  :facepalm:

Pentti Oinosella ei ollut mahdollisuutta allekirjoittaa lakialoitetta, koska hän on ollut pitkällä sairauslomalla. Hänellä on siihen pätevä ja perusteltu syy.

Muiden motiiveista minulla ei ole valitettavasti tietoa. Joka tapauksessa painotan, että  Oinosta lukuun ottamatta jokaisella kansanedustajalla on ollut mahdollisuus allekirjoittaa lakialoite.

Toivon kuitenkin, ettei porukkaa alettaisi jaotella "pettureihin" ja "ei-pettureihin". Jokaisella edustajalla on myös oikeus olla allekirjoittamatta lakialoitetta, jos niin haluaa. Viimekädessä äänestäjät sitten päättävät siitä, ovatko kansanedustajan tekemät valinnat näissä kysymyksissä osuneet oikeaan.

Rubiikinkuutio

Quote from: Olli Immonen on 29.06.2012, 11:13:11

Jokaisella edustajalla on myös oikeus olla allekirjoittamatta lakialoitetta, jos niin haluaa.

Ilman muuta. Kyse on poliittista päätöksistä. Jos edustajasta laki on huono, niin minusta hänellä on jopa velvollisuus toimia oman näkemyksensä mukaan. Samaten toki äänestäjät saavat näin hyvää tietoa siitä mitä heidän edustajansa ajattelevat ja näin osaavat valita sopivimman ehdokkaan.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Taikakaulin

Laitetaan nyt tähän ketjuun tämä, vaikka eri aloite onkin kyseessä kuin tuo vuoden 2012 kerjäläisaloite.

QuoteKerjäämisaloitteella vaisu aloitus eduskunnassa

Kerjäämistä rajoittava lakialoite sai eduskunnassa varsin vaisun aloituksen torstaina. Laajaa kannatusta saaneen lakialoitteen lähetekeskustelussa oli vain kourallinen kansanedustajia.

Kokoomuksen Arto Satosen aloitteen on allekirjoittanut yli sata kansanedustajaa kuudesta eri puolueesta.

Aloitteessa ehdotetaan, että kerjäläisten pitäisi rekisteröityä. Rekisteröitymispakkoa perustellaan sillä, että näin saataisiin kitkettyä kerjäämisen taustalla olevaa järjestäytynyttä rikollisuutta.

Samalla paikalliselle poliisilaitokselle annettaisiin oikeus päättää kerjäämiseen sopivat alueet, mikä antaisi mahdollisuuden kieltää kerjäämisen esimerkiksi keskustoissa ja yleisötapahtumissa. Vastaavanlaisia rajoituksia on jo esimerkiksi Espanjassa ja Ranskassa. Rekisteröitymistä edellytetään muun muassa Norjassa.

Kerjäämistä ei kuitenkaan oltaisi kieltämässä kokonaan kuten vuonna 2011 käsittelyssä olleessa aloitteessa.


Vasemmistoliiton Anna Kontula vastusti yksin, joskin voimakkaasti, ehdotettuja muutoksia. Kontula epäili kerjäämisrajoitusten olevan perustuslain vastaisia.

– Lisäksi kaikki ne lieveilmiöt, joita tällä yritetään ehkäistä, on jo itsessään kriminalisoitu, Kontula sanoi.

Kokoomuksen Satosen mielestä yhteiskunnalla pitää olla keinoja puuttua kerjäämiseen.

– Suomalainen yhteiskunta on kyennyt jo ajat sitten järjestämään maan asiat niin, että suomalaisten ei tarvitse kerjätä, Satonen sanoi.

Kerjäämisen kieltäminen kaupunkien keskustoista olisi Kontulan mielestä vain ongelmien siivoamista pois silmistä.

– Meillä on erittäin synkkä historia siitä, mihin tällainen köyhyyden kriminalisointi johtaa, Kontula sanoi ja viittasi entisaikojen köyhäinhoitoon.

Hänestä kerjäämisen rajoittaminen olisi myös jatkoa romanien sorrolle.

Satonen vastasi Kontulalle, että hän toivoisi köyhien asioihin parannusta Romaniassa ja Bulgariassa.

– Kenenkään ihmisarvon kannalta ei ole parasta lähteä kerjäämään ympäri Eurooppaa.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/627513/Kerjaamisaloitteella+vaisu+aloitus+eduskunnassa
Lahjoita suomalaisen kulttuurin säilymiseen - https://www.luonnonperintosaatio.fi

"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."

Roope

Quote
49. TORSTAINA 8. TOUKOKUUTA 2014 kello 16.00
5)  Laki järjestyslain 7 §:n muuttamisesta

Lakialoite

Keskustelu

Arto Satonen /kok (esittelypuheenvuoro): Arvoisa puhemies! Kyseessä on lakialoite kerjäämisen sääntelystä. Tämän aloitteen on allekirjoittanut 102 kansanedustajaa, eli tätä aloitetta tukee eduskunnan enemmistö. Allekirjoittajia on kuudesta puolueesta. Minun lisäkseni aloitteessa ovat olleet alusta asti mukana ja osaltaan nimiä keräämässä Reijo Tossavainen, Kari Rajamäki ja Antti Rantakangas.

Arvoisa puhemies! Suomeen saapuvien kerjäläisten määrä on kasvanut lähivuosien aikana merkittävästi, erityisesti Bulgariasta ja Romaniasta saapuvien. Kesällä 2013 kerjäläisten määräksi Suomessa arvioitiin 300-500 kerjäläistä, jotka kerjäsivät pääkaupunkiseudulla, muissa suurissa kaupungeissa ja kiersivät kesätapahtumien perässä eri puolilla Suomea, mikä viime kesänä oli uusi ilmiö. Aiemmin osa kerjääjistä toimi myös aggressiivisesti, kunnes siihen lakimuutoksella puututtiin.

Kerjäämiseen liittyy myös oheisrikollisuuden vaara. Bulgarian ja Romanian kansalaiset tekivät viime vuonna lähes 3 000 rikosta Suomessa. Kaikki niistä ei ole - eikä varmaan enemmistökään - kerjäläisten tekemiä, mutta kerjäläisiin ja siihen yhteyteen liittyy kiistatta myöskin rikollisuutta, ainakin pienimuotoista rikollisuutta.

Kerjäämisen taustalla on epäilty olevan järjestäytynyttä toimintaa. Esimerkiksi Romaniassa kaksi Suomeenkin kerjäläisiä järjestänyttä rikollisjärjestöä ja niiden johtajia on tuomittu pitkiin rangaistuksiin, jopa 8-10 vuoden rangaistuksiin. Kerjääjien osalta onkin syytä varmistaa, että he eivät ole ihmiskaupan uhreja.

Useissa Euroopan maissa kerjäämistä on alueellisesti rajoitettu tai se on jopa kokonaan kielletty. Esimerkiksi Isossa-Britanniassa kerjääminen on kokonaan kiellettyä julkisilla paikoilla, ja Tanskassa ulkomaista kerjääjää voi odottaa jopa viiden vuoden mittainen porttikielto Tanskaan. Alueellisia rajoituksia löytyy myös Espanjasta, Ranskasta, Slovakiasta ja Tšekistä muun muassa.

Myöskin Norjassa on käyty varsin perusteellista keskustelua kerjäämisen rajoittamisesta, ja siellä on ollut esillä malli, jossa kerjäläisten tulee rekisteröityä, jotta voivat harjoittaa kerjäämistä. Näin poliisilla on tiedossa kaikki maassa kerjäämistä harjoittavat ihmiset, ja poliisi voi tarvittaessa selvittää heidän taustansa. Rekisteröityminen tuo kerjäläiset virallisen järjestelmän piiriin, mikä vähentää riskiä kerjäläisten hyväksikäytöstä ja ihmiskaupasta.

Norjan laki sallii myös alueellisen kerjäämisen kiellon, ja parasta aikaa siellä keskustellaan siitä, että kunnat voisivat omalla alueellaan kieltää kerjäämisen joissakin kaupunginosissa tai koko kunnan alueella, mikä voisi olla hyvin toimiva tapa myös Suomessa. On hyvin tärkeää, että kerjäämistä voidaan rajoittaa, kuten sanoin, joko koko kunnassa tai esimerkiksi kaupunkien keskustoissa, matkailukohteissa ja kesätapahtumissa. Paikallisesti tiedetään parhaiten valita ne alueet, joilla kerjäämistä ei haluta tapahtuvan.

Tämä lakiesitys, joka siis on eduskunnan enemmistön kannattama, koskee järjestyslain 7 §:n muuttamista, itse asiassa sinne uuden, 4 momentin mukaantuomista seuraavasti: "Yleisellä paikalla ilman rahankeräyslaissa 31.3.2006/255 tarkoitettua yleishyödyllistä tarkoitusta tapahtuvan rahan keräämisen edellytyksenä on sen toimeenpanopaikan poliisilaitoksen suorittama rahan kerääjän rekisteröinti. Rahan kerääjän on tehtävä ehdotus keräämispaikasta. Rahan keräämisen toimeenpanopaikan poliisilaitoksella on, ottaen huomioon yleisen järjestyksen ja turvallisuuden vaatimukset, oikeus määritellä tarkempi kerjäämispaikka ehdotuksen perusteella. Rahan keräämiseen sovelletaan rahankeräyslain kielto-oikeutta ja uhkasakon asettamista sekä rangaistusta koskevia säännöksiä." Aloite on jätetty 25. päivä maaliskuuta 2014.

Haluan vielä lopuksi sanoa sen, että tämä eduskunnan enemmistö, joka on aloitteen allekirjoittanut, on varmaan tehnyt sen pitkälti siksi, että kerjääminen ja siihen liittyvät oheisongelmat on koettu sellaisiksi, että suomalaisella yhteiskunnalla pitää olla keino puuttua siihen, koska suomalainen yhteiskunta on kyennyt jo ajat sitten järjestämään maan asiat niin, että suomalaisten ei tarvitse täällä kerjätä.

Reijo Tossavainen /ps:  Arvoisa herra puhemies! Kerjäämisestä on hankala puhua. Heti kun avaa suunsa, on joku muka suvaitseva kimpussa leimakirveineen. Rakentava, asiallinen keskustelu on liian vaikeaa. Kysymys kerjäämisestä on vähän samantapainen keskustelunaihe kuin maahanmuutto. On olemassa vain yksi totuus, ja muulla tavalla asian näkevät leimataan ja tuomitaan heti. Siis melkoista suvaitsemattomuutta, tai niin kuin minä sanon, "muka suvaitsevaisuutta" ja "muka sivistyneisyyttä". Valitettavasti myös media edustaa muka suvaitsevaista. Se on leimannut kerjäämisen ja myös maahanmuuton nykykäytäntöjen arvostelun täysin sopimattomaksi. Vaikka tämän lakialoitteen takana on eduskunnan enemmistö, niin silti se on mediankin mielestä täysin tuomittava teko. Olen kuitenkin melko varma, että suomalaisten suuri enemmistö on sitä mieltä, että ulkomailta tulevien kerjäläisten asioiden kuntoon laitto on ensisijaisesti heidän kotimaittensa tehtävä. Toissijaisesti se on EU:n tehtävä ja kaikkein viimeiseksi meidän suomalaisten.

Arvoisa puhemies! Kerjäämisessä on usein kysymys omaksutusta elämäntyylistä, jopa vuosisataisesta perinteestä ja sen seurauksista. Sen muuttaminen ei onnistu hetkessä. Se on vuosien ellei vuosikymmenien mittainen urakka, hyvä, jos se onnistuu sittenkään. Kyseessä on siten monimutkainen ja vaikea ongelma.

Mistä tässä lakialoitteessa lopulta on kysymys? Ei sen kummemmasta kuin siitä, että maassamme siirryttäisiin pitkälti samanlaiseen käytäntöön, mikä on vallitseva monessa muussa Euroopan maassa, ja huom. näissä maissa kerjäämisen pelisääntöjä puoltavia ei leimata rasisteiksi. Henkinen ilmapiiri näissä maissa on sallivampi, suvaitsevampi. Korostan, että lakiesityksellä ei haluta kieltää kerjäämistä. Siitä ei todellakaan ole kysymys. Kysymys on vain ja ainoastaan siitä, että estetään ikävät lieveilmiöt. Jos kerjääjä joutuu rekisteröitymään ja jos hänelle voidaan osoittaa kerjäämiseen sopiva paikka, niin näin toimien kerjäämistä voidaan tarvittaessa valvoa ja estää esimerkiksi järjestäytyneen rikollisuuden toiminta. Mikä myös tärkeää: näin toimien erilaiset vapaaehtoiset tahot ja viranomaiset voivat nykyistä helpommin auttaa kerjäläisiä heidän arjen asioissaan.

Anna Kontula /vas:  Arvoisa puhemies! Tämän lakialoitteen takana on Suomen eduskunnan enemmistö. Sen puuhamiehinä on toiminut neljä valkoihoista, keski-ikäistä, eliittiin kuuluvaa miestä. Nyt täällä vingutaan, kuinka meitä ei suvaita ja meillä ei ole tilaa tässä yhteiskunnassa. Tällaisen jälkeen on vaikea jatkaa asiallisella linjalla.

Lakialoite on huono ainakin kolmesta syystä. Ensinnäkin se todennäköisesti ei ole Suomen perustuslain mukainen. Tätä väitettäni perustelen sillä, että silloin kun käytiin keskustelua kerjäämisen kriminalisoinnista, useat oikeusoppineet ottivat kantaa ja arvioivat, että tämäntyyppinen lainsäädäntö olisi etnistä syrjintää. Nyt tässä lakialoitteessa toimenpiteiden kohde on jopa selvemmin tietty etninen ryhmä kuin oli silloin kerjäämisen kriminalisoinnista käydyn keskustelun yhteydessä.

Toinen syy, miksi tämä lakialoite on huono, on se, että se ei toteuta itse asettamiaan tavoitteita. Suomessa ei ole todettu kerjäämiseen liittyvää ihmiskauppaa, mutta jos sellaista ilmenisi, silloin ihmiskaupan uhreja tulisi auttaa, ei rekisteröidä ja siivota pois silmistä.

Lakialoitetta on perusteltu sillä, että kyllähän Suomeen tulevia työntekijöitäkin rekisteröidään ja se on aivan normaali käytäntö. Näin toki onkin, mutta jos tulet Suomeen työntekijänä, sinulla on myös lukuisia sellaisia oikeuksia ja sellainen turvaverkko, joita kerjäläisellä ei ole. Lisäksi kaikki ne lieveilmiöt, joita tällä lailla halutaan ehkäistä tai vähentää, on jo itsessään kriminalisoitu tai sitten ne ovat luonteeltaan sellaisia, että niitä ei voi kriminalisoida.

Kolmas seikka, miksi en kannata tätä lakialoitetta, on se, että sen kohta, joka antaisi oikeuden alueellisiin kerjäämiskieltoihin, on käytännössä köyhyyden siivoamista pois silmistä. Meillä on erittäin pitkä ja erittäin synkkä historia siitä, mihinkä tällainen köyhyyden kriminalisointi johtaa. Meillä on vuosisatojen dokumentaatio viranomaisten mielivallasta ja lainsuojattomuuden aiheuttamasta altistumisesta muiden hyväksikäytölle. Se on myös itsessään oikeusloukkaus silloin, jos ajatellaan, että pelkästään sen takia, että ihminen on köyhä tai tietyn etnisen ryhmän jäsen, hänellä ei olisi oikeutta tiettyihin kaupungin liituraitakortteleihin, joissa meidän poliitikkojen ei tarvitsisi köyhyyttä nähdä.

Erityisen ikävän tästä aloitteesta tekee se, että se on niin helppo asettaa osaksi romanien vuosituhantista sortoa, joka sinällään on surullinen osoitus ihmisen muuttumattomuudesta. Tästä näkökulmasta käsin myös ihmisoikeusjärjestöt ovat vakavasti arvostelleet niitä romanien syrjinnän muotoja, joita tässä osittain aikaisemmin edustaja Satonen jo luetteli jättäen kuitenkin mainitsematta esimerkiksi Ranskan isot romanikylien purkamiset ja karkotukset, jotka siellä ovat viime aikoina olleet paljon julkisuudessa.

Nimenomaan romanit ovat usein olleet yhteiskunnan köyhimpiä, yhteiskunnan syrjityimpiä ja monenlaisten kriminalisointien kohteina. Saksassa romanit olivat yksi niistä ryhmistä, jotka kantoivat hihamerkkejä. Ranskan karkotukset tuossa mainitsinkin, samanlaisia on ollut käynnissä viime vuosina myös Italiassa. Suomessa aina 70-luvulle asti heitä irtolaissäädännön pohjalta suljettiin työleireihin. Minä en halua olla osana sellaista eduskuntaa, joka jatkaa tätä perinnettä. Minä toivon olevani osa sellaista eduskuntaa, joka osaa astua jo ihmisyyden seuraavalle tasolle.

Kari Rajamäki /sd:  Herra puhemies! Tässä asiassa on kyllä rehellisesti ja rohkeasti pystyttävä tarkastelemaan myöskin hyvin hankalia asioita, ja myöskin täytyy katsoa vähän taustaa, sisältöä ja myöskin sitä arkea ja todellisuutta, missä olemme.

Ensinnäkin: Voi olla varmaan vähän erilaisia painotuksia niin tämän aloitteen puolustajilla kuin vastustajilla, mutta minä haluan aluksi todeta, että valitettavasti kerjääminen ei ole suomalaisen yhteiskunnankaan tämän päivän arjessa outo asia. Ihmisillä on hätä. On sosiaalista hätää. On laskuja maksamatta. Meillä on lapsiköyhyyttä, 130 000 lapsiköyhää.

Korostan siis sitä, että se ministeri Holmlundin esitys ei ollut asiallinen. Minä esimerkiksi en tukenut millään tavalla sitä ministeri Holmlundin esitystä, koska se oli nimenomaan juuri kerjäämisen kriminalisointia, eikä siinä otettu edes kunnolla huomioon, että erilaiset järjestöt, kansalaisjärjestöt ynnä muut, voivat olla myöskin sosiaalisen hädän merkeissä liikkeellä. Siinä oli omat ongelmansa sen valmistelussa.

Sitten haluan myöskin sisäministerikaudeltani Romanian ja Bulgarian osalta kuvata, että romanien asema omissa maissaan ja myöskin sosiaalinen tarve lähteä toimeentulon merkeissä maasta oli muun muassa syynä, kun Newcastlessa Iso-Britannian puheenjohtajakaudella syksyllä 2005 vaadin Suomen sisäministerinä Romanian ja Bulgarian sisäministerien tapaamista, siis virallista neuvottelua, jossa huomautin näiden maiden sisäministereille, että heidän on, jos he aikovat EU-jäsenyyteen, pystyttävä huolehtimaan oman maansa kansalaisista. Minä olen vähän sitä mieltä, että tässä on EU:n piirissä kyllä ollut heikkoa hoitoa ja painetta ilmeisesti näiden maiden viranomaistenkin suuntaan. Haluan tämän vain taustaksi tässä todeta.

Meillä hyvin herkästi sotketaan myöskin käsitteitä ja puhutaan mustavalkoisesti asioista. Minun mielestäni on rehellisesti tunnustettava, että tässä ilmiössä on mukana myöskin hallitusohjelmassa mainittua, jonka myöskin edustaja Kontula on ollut hyväksymässä, sellaista piirrettä, jonka takia hallitusohjelmaan kirjattiin, että lainsäädäntöä kehitetään ihmiskaupan torjumiseksi kaikissa muodoissaan ja varmistetaan keinot torjua kerjäämisen organisointia. Tämä hallitusohjelma tehtiin Säätytalolla kesällä 2011. Silloin oli myöskin tiedossa niitä asioita, joista jokainen, joka on turvallisuus- taikka poliisiasioiden kanssa ollut tekemisissä, joko minun aikanani tai sen jälkeen, eri tehtävissä, tietää: tähän on liittynyt organisoitua toimintaa.

Muun muassa ministeriaikanani Slovakian romanien organisoitu tulo Suomeen johti siihen, että me teimme hyvin nopeat turvapaikkakäsittelyt, jotta tämä ei paisunut tuhansien henkilöiden tuloksi, koska meidän vastaanottojärjestelmämme ja päivärahajärjestelmämme suosi poliisin havaintojen mukaan paljon myös sellaista ilmiötä, että tultiin jopa perhekunnittain Suomeen ja muutaman kuukauden, puolen vuoden turvapaikan hakeminen tuotti useiden vuosien tulon verrattuna kyseisten maiden toimeentuloon. Siis se oli systemaattista. Parhaimmat tapaukset Helsingin poliisissa olivat kolme kertaa Suomen veronmaksajien rahoilla palautetut lennot omiin maihinsa. Siis se oli organisoitua. Ja nyt myöskin on jokaisen tunnistettava, että kerjäläisten joukossa on hyvin usein edelleen samoja henkilöitä.

Sitten tähän liittyy tietysti se, mikä on varmaan ongelma, joka pitäisi myöskin avoimesti käydä läpi: tämä toimeentulotukikytkentä, ja eri viranomaisten yhteistyö, voidaanko ilmoittaa poliisille ja miten eri viranomaisemme toimivat. Tämä pitäisi avoimesti käydä läpi. Suomi on EU:n sinisilmäisin tasavalta kyllä monessa maahanmuutto- ja turvapaikka-asiassa.

Suomen puheenjohtajuusaikana 2006 hyväksyttiin laajennetun yhteisvastuun periaate, jossa nimenomaan maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikassa linjattiin se, että suojelun tarpeessa oleville pitää varmistaa suojelu. Se tarkoitti nimenomaan muun muassa Välimeren maiden oman paineen osalta sitä, että kolmansien maiden kansalaisten pitää asianmukaisesti asiat hoitaa, jotta siis nimenomaan Eurooppaan saapuneet kolmansien valtioiden kansalaiset, turvapaikanhakijat saavat asianmukaisen kohtelun ja ylläpidon siinä jäsenvaltiossa, minne he ensiksi saapuvat. Vasta sen jälkeen voidaan puhua laajennetusta yhteisvastuusta taloudellisesti osallistumisesta. Nyt monessa tapauksessa tämä vuotaa ja se aiheuttaa sitten myös EU:n ulkopuolelta ongelmia. Mutta nyt puhutaan tietysti sisäisestä tilanteesta. Meillä on normaali käytäntö, jota muut EU-maat käsittääkseni noudattavat. Eli, edustaja Satonen voi tätä tarkentaa, mutta mielestäni käytäntö on, että 3 kuukauden ylittävä työnhaku johtaa ilmoitusjärjestelmään eli ilmoittautumiseen ja rekisteröintiin. Kyllä kai nyt se 3 kuukauden kerjääminenkin pitää merkitä, jos se toimeentuloon liittyy.

Eli tässä on tällainen aukko. Valitettavasti meillä on nyt muutoinkin kyllä Suomessa jostain syystä... Ja se johtuu siitä, että ei rehellisesti ja avoimesti käydä läpi turvapaikkajärjestelmään liittyviä aukkoja. Meillä on muun muassa 51 §:n porsaanreikä, joka on selvä houkutin laittomaan maahanmuuttoon, jota yhdessä EU:n kanssa myös olemme sopineet sitoutuvamme torjumaan. Siinä on mahdollisuus, että tilapäisellä oleskeluluvalla jäädään notkumaan. Meillä on tällä hetkellä erittäin vakavista rikoksista syytettyjä ja kiinnisaatuja henkilöitä, jotka ovat vastaanottokeskuksissa. Siinä kun vapaaehtoisesta paluusta pystytään taiteilemaan ja kieltäytymään, he ovat vuoden päästä sitten kotoutettavissa ja työoikeuden piirissä, niin voi miettiä, että onko... Minä puhun nyt järjestelmästä. Koko järjestelmää pitää pystyä arvioimaan, ja tiedän, että ministeri Räsänen parhaillaan esimerkiksi tätä puolta yrittää katsoa. Osin tähän liittyy myöskin se, että Suomen käytäntö paperittomien terveyspalveluiden osalta on vaarassa niin, että meidän vetovoima erityisesti laittoman maahanmuuton osalta alkaa myöskin kasvamaan, jos me esimerkiksi ilmoittaudumme kaikkien vaikeiden tuberkuloositapausten hoitomaaksi.

Tässä on monia kysymyksiä. Mutta minä näen tämän hyvin pitkälti niin, että meillä olisi pitänyt olla aikoinaan sen järjestyssääntökäytännön pohjilta kunnilla mahdollisuus myös toimia ja reagoida. Ministeri Thorsin aikana näistä asioistahan tehtiin yhtäkkiä pesäero kaikkiin niihin periaatteisiin, mitä EU:n puheenjohtajuusaikana linjasimme, että suojeluntarpeessa oleville on suojelu järjestettävä Geneven sopimuksen mukaisesti ja perusteltujen turvapaikanhakijoiden turva pitää hoitaa mutta että perusteettomien turvapaikanhakijoiden osalta pitää olla nopeat käytännöt, palautukset ja laitonta maahanmuuttoa tulee torjua. Minä puhun kokonaisuudesta, mutta tältä osin myöskin on täysin sinisilmäistä todeta, etteikö tähän ilmiöön liity nyt myös sellaisia ihmiskauppaan liittyviä riskejä - jos naisia ja turvattomia lapsia on täällä kerjäämässä, niin on aina vaara, että siihen tulee sitten mukaan heidän suojelunsa kannalta tosi vakavia asioita, ja myös sellaisesta on epäilyjä ollut esillä.

Ei tätä siis hallitusohjelmaan kirjoitettu huvikseen, vaan ihan kaikki puolueet olivat sitä mieltä, että on oltava keinot torjua kerjäämisen organisointia. Ja siitä minä näen, että yhtä lailla - kun EU:ssa on normaalikäytäntö, jota kaikki muut EU-maat käsittääkseni noudattavat, yli 3 kuukauden työnhakijoilta ja niin edespäin - kyllä Suomessa täytyy nyt tältä osin myöskin tätä asiaa hoitaa, ja myös viranomaisten eri yhteydenpidon pitää parantua, että tieto myöskin kulkee. Sen lisäksi, että edelleen EU:n piirissä kyllä Romanian ja Bulgarian suuntaan pitäisi sitten myöskin tätä kansainvälistä painetta olla paljon paljon vahvemmin kuin nyt on ollut.

Outi Mäkelä /kok:  Arvoisa puhemies! Itse olen allekirjoittanut tämän aloitteen ja toivon todella, että tämä saa myönteisen suhtautumisen valiokuntakäsittelyssä. Harvoinhan eduskunnasta mikään aloite varsinaisesti menee läpi, mutta tässä voisi olla sellainen läpimurtopaikka. (Kari Rajamäen välihuuto) Itse olen myös sitä mieltä, että me ollaan nyt saatu kansalaisaloitteesta hyvinkin toimiva ja keskustelua herättävä tapa käydä keskustelua myös täällä eduskunnassa, ja toivon, että myös siihen verrattuna nämä eduskunnan aloitteet otetaan tosissaan ja vaikka sitten tuotaisiin uudestaan tänne käsittelyyn.

Suomen pitää olla maa, jossa kenenkään ei pidä elääkseen kerjätä, ja se on ihan fakta. Sen takia itse lähdin tähän aloitteeseen mukaan. Itse koen, että tässä on, kuten edustaja Rajamäki tuossa edellä totesi, mahdollisuus siihen, että kerjäläisyyteen liittyy Suomessa myös ihmiskauppaa, hyväksikäyttöä. Hyvin useinhan ihmiset, jotka tuolla kerjäävät, ovat jollain tavalla sairaita, vanhoja, raskaana olevia. Vaikea kuitella, että ihmiset siinä tilassa ylipäätään hakeutuisivat Suomeen kadulle kerjäämään. Totta kai hätä on suuri, mutta miten se ylipäätään tapahtuu, että tänne niin paljon ihmisiä tulee? Koen, että tässä on paljon organisoitua. Itse, kun olen asemilla tehnyt vaalityötä, havaitsin myös silloin, kun puhuttiin siitä, että kerjäämisen sijaan voitaisiin turvautua tämmöiseen katusoittoon, että yhtäkkiä kaikilla näillä romaneilla olikin haitari mukana, osasivat he sitten soittaa tai ei, mutta sitä haitaria vedeltiin edestakaisin ja tuntui, että siinäkin se systemaattisuus, organisoituminen, se näkyi. Jostain niitä haitareita tuli.

Kyllä tässä selkeästi on jotain sellaista, mikä ei ihan vedenpitävää ole, ja toivon, että tämän aloitteen myötä kannustetaan siihen, että näitä pelisääntöjä selkeytetään. Työnteko on Suomessa kannattavaa, työn vastaanottaminen on kannattavaa ja kerjäämällä kenenkään ei tarvitse eikä tule Suomessa itseään elättää.

Arto Satonen /kok:  Arvoisa puhemies! Edustaja Kontulalle tahdon todeta sen, että te kävitte varsin pitkästi läpi siinä, että mikä on romanien tilanteen historia Euroopassa, ja ei siihen sinänsä ole mitään kommentoitavaa, mutta tässä ei nyt kyllä ole ihan siitä asiasta kyse. Ei Suomessa romanit kerjää, ei Ruotsista tule tänne romaneita kerjäämään. Romaneita tulee kerjäämään kaikkiin Euroopan maihin ainoastaan Romaniasta ja Bulgariasta. Eikö silloin se kerro siitä, että heidän asiansa pitää siellä hoitaa? Euroopan unioni on myöntänyt vähemmistöongelmien ratkaisemiseen 13,3 miljardia euroa, josta huomattava osa Romanialle ja Bulgarialle romaniongelman ratkaisemiseen. Kyllä se siellä täytyy pystyä se asia ratkaisemaan. En minä usko, että kenenkään ihmisarvon kannalta on parasta lähteä ympäri Eurooppaa kerjäämään, vaikka sen tekisi vapaaehtoisestikin. Edelleen uskon, ja siitä on näyttöä myös oikeusistuimista, että on myöskin niitä, jotka eivät sitä tee vapaaehtoisesti.

Sitten vielä haluan palata siihen, mitä tästä asiasta on uutisoitu. Yle teki asiasta jutun, jossa haastateltiin yhtä romanikerjääjää, iäkästä vanhusta ja jossa hän totesi, että hän tienaa kerjäämällä 10-15 euroa päivässä ja hän sitten vaan lähettää tämän rahan lapsenlapsilleen. Täytyy sanoa, että Suomi ei ainakaan ole kallis maa, jos täällä 10-15 euroa päivässä tienaamalla vielä voi rahaa jollekin muullekin lähettää. Eli se yhtälö ei toimi millään muulla kuin sillä, että tavalla tai toisella saadaan jotain tukea yhteiskunnalta sen lisäksi täältä Suomesta tai että siihen liittyy jotain oheisrikollisuutta tai muuta toimintaa, joka tekee kannattavaksi sen 10-15 euron päiväsaldon, kun se matkakin pitää maksaa, jossain pitää asua ja itsekin pitää syödä.

Anna Kontula /vas:  Niin, olisi kauhean kiva, jos ihmiset, jotka täällä käyttävät puheenvuoroja, perehtyisivät niihin asioihin, joista puhuvat, niin että ei tarvitsisi aloittaa heti ihan asiavirheiden korjaamisella.

Ensinnäkin Rajamäelle toteaisin, arvoisa puhemies, että Euroopasta ei ole tutkimuksellista evidenssiä sosiaaliturvashoppailusta, joten tällaiset kauhukuvat siitä, että tänne tulevat heti kaikki Euroopan keuhkotautiset, ovat samaa luokkaa kuin silloin, kun Neuvostoliitto hajosi, uhattiin, että meille tulee miljoona pakolaista heti rajan yli. Tämmöisiä voidaan kyllä pyöritellä, mutta ainakaan toistaiseksi meillä ei ole mitään evidenssiä näiden tueksi. Myöskään turvapaikkakäytännöt eivät liity Bulgarian ja Romanian romanien täälläoloon nykytilanteessa käytännössä millään lailla.

Edustaja Satonen vetosi tuossa siihen, että asiat olisi hoidettava lähtömaissa. Minä olen aivan samaa mieltä, että asiat olisi hoidettava lähtömaissa, ja toivon, että niin tapahtuu ja Suomi sitä alkaisi tosissaan ajaa. Näinhän ei tällä hetkellä tapahdu. Mutta kun kysymys on vakavasta rakenteellisesta ongelmasta siellä, niin on epärealistista kuvitella, että asiat siellä hoituisivat kuntoon nopeammin kuin sukupolvessa. Jos tänä hetkenä täällä olevaa ilmiötä pyritään ratkaisemaan jollakin, joka toteutuu parhaimmillaan 20 vuoden sisään toisaalla, niin silloin ovat kyllä jo lähtökohta-asetelmat pielessä.

Edustaja Rajamäki totesi tuossa, että ei kysymys ole nyt kerjäämisen kriminalisoinnista. Ainakin kysymys on kerjäämisen osakriminalisoinnista, ja silloin, jos puhe ei olekaan enää vain niistä liituraitakortteleista, jotka lakialoitteissa on mainittu, vaan kokonaisista kunnista, kuten edustaja Satonen tässä puheenvuorossaan esitteli, on aika merkittävästä kerjäämisen kriminalisoinnista kysymys.

Minä olen vuosien ajan tutkinut ja kirjoittanut ihmiskaupasta, köyhyydestä ja yhteiskunnan marginaaleista ja tässä työssä haastatellut ihmisiä ympäri Eurooppaa sellaisissa maissa, joissa vastaavia lainsäädäntöjä on. Käytännössä aika tavallista on, että kun kerjääminen, maleksiminen, prostituutio, jokin muu yleistä pahennusta herättävä toimenpide jollakin alueella kielletään, niin ihmiset, jos heillä ei ole vaihtoehtoja, eivät suinkaan lakkaa sitä toimintaa harjoittamasta, vaan heistä tulee lainsuojattomia, jotka joko organisoivat sen toimintansa niin, että pystyvät toimimaan poliisin huomaamatta, tai sitten vaihtoehtoisesti suostuvat sellaiseen järjestelmään, jossa he mieltävät poliisin määräämät sakot ikään kuin suojelurahoiksi, mikä käytännössä johtaa vain siihen, että ne ovat yksi siitä toiminnasta koituva kulu, jota varten sitten täytyy myydä seksiä taikka keräjätä hieman enemmän.

No, miten torjutaan ihmiskauppaa? Minä edelleen allekirjoitan hallitusohjelman vaatimuksen ihmiskaupan tehokkaammasta torjunnasta, ja tämä on todellinen ongelma, vaikka kerjäämisen organisointi sinällään ei välttämättä ole ongelma, organisointiahan on monenlaista. Itse kävin tutustumassa Moldovaan, joka on ihmiskaupan suurvalta Euroopassa, keskeisiä lähettäjämaita. Kirjoitin raportin siellä siitä, mihinkä toimenpiteisiin siellä on päästy ihmiskaupan estämiseksi. Kaikkien sikäläisten toimijoiden, sekä kansainvälisten järjestöjen että paikallisten toimijoiden, viesti oli hyvin yksiselitteinen: kriminalisoinnit, varsinkaan uhrien kriminalisoinnit, eivät poista ihmiskauppaa, päinvastoin tekevät uhreista entistä haavoittuvaisempia. Jos ihmiskauppaa halutaan vähentää, se lähtee liikkeelle potentiaalisten uhrien emansipoinnista ja vaihtoehtojen tarjoamisesta, siis aivan päinvastaisesta politiikasta kuin lakiesityksen tekijät nyt tässä esittävät.

Toisin kuin tässä keskustelussa on annettu ymmärtää, Suomessa toimivat romanikerjäläiset eivät uskalla Suomessa hakea toimeentulotukea kuin aivan poikkeuksellisissa tilanteissa. Myös heidän työllistymismahdollisuutensa täällä ovat heikot johtuen pitkälti suomalaisten työmarkkinoiden rakenteista, ei suinkaan siitä, että heiltä ei löytyisi ammattitaitoa. Minun luonani asui kuukauden verran bulgarialainen romaniperhe, ja tämän kanssa yhdessä pyrin löytämään työtä perheen miehelle. Hän osasi seitsemää kieltä, oli monella lailla ammattitaitoinen ihminen, mutta yhdessäkään me emme löytäneet semmoista työpaikkaa, johonka hän olisi kelvannut ilman suomen ja englannin kielen taitoa.

Näillä Bulgarian ja Romanian romaneilla ei ole myöskään pääsyä terveydenhuoltoon Suomessa kuin hyvin rajallisesti kansalaisjärjestöjen järjestämänä tai poikkeuksellisissa akuuttitilanteissa, mikä johtaa siihen, että terveysongelmat ovat heille suuri riski ja suuri uhka joutua erilaisen hyväksikäytön kohteeksi. Esimerkiksi jostakin syystä Suomessa raskaaksi tullut nuori romaninainen halvimmillaankin joutuu maksamaan abortista 1 000 euroa. Se on iso raha, jos sen joutuu pulloja keräämällä tai kerjäämällä hankkimaan, ja takuulla sellainen tekijä, joka altistaa erilaiselle hyväksikäytölle. Tässä mielessä siis meidän järjestelmän ulossulkevuus, syrjäyttävyys, marginalisointi, joita tämä lakialoite vain tukee, ovat se keskeinen mekanismi, joka altistaa näitä ihmisiä ainakin hyväksikäytölle, mahdollisesti myös ihmiskaupalle, jos nämä usein esitetyt, toistaiseksi todistamattomat epäilyt ihmiskaupasta pitäisivät paikkansa, ja toimenpiteiden pitäisi olla aivan päinvastaisia nykyisiin nähden.

Outi Mäkelälle, jos hän vielä jossain täällä talossa on monitorien ääressä kuulolla, sanoisin, että kerjääminen ei ole missään päin maailmaa loppunut kieltämällä. Ainoa tapa kerjäämisen lopettamiseksi on se, että ihmisille on oikeasti muita vaihtoehtoja. Jos epäilette täällä toimivien romanikerjäläisten kykyä arvioida omia vaihtoehtojaan ja omaa tilannettaan, niin hyvä keino ottaa asiasta selvää on puhua heidän kanssaan, keskustella, kartoittaa yhdessä asioita ja sen jälkeen arvioida tilannetta uudestaan.

Kari Rajamäki /sd:  Arvoisa puhemies! Kun me nyt edustaja Kontulan kanssa kahden kesken olemme täällä salissa (Anna Kontula: Onhan puhemies!) korjaamassa asiavirheitä, niin haluan ihan kaikella ystävyydellä, samalla kun arvostan edustaja Kontulan tietoja ja asiantuntemusta, korjata kuitenkin pari asiaa, jotka ovat aika olennaisia.

Sisäministerineuvostossa ainakin 2003-2007 puhuttiin hyvin avoimesti turvapaikkashoppailusta. Se on aivan yleinen käsite, ei niinkään Suomen lehdistössä, mutta yleinen oikeus- ja sisäministereiden ja maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan ilmiö. Kyllä se ihan tunnistettava asia on, ja myöskin meillä oli selvästi havaittavissa siihen liittyviä asioita ja on edelleen.

Toinen asia on tämä: Olin ylpeä siitä, kun me otimme ihmiskaupan torjunnan Suomen puheenjohtajuuskauden ihan ykkösasiaksi, ja muun muassa YK:n asianomaisten viranomaisten kanssa järjestin Kööpenhaminassa ja myöskin ministerineuvoston yhteydessä monta erilaista teematilaisuutta. Miten järkyttävällä tavalla paljastui, että viranomaisten tiedonkulku Euroopassa, jopa Brysselissä EU:n ytimessä, ei kulkenut, vaan nigerialainen seksiorjaksi joutunut nainen, joka oli houkuteltu maahan, löytyi keskeltä kaupunkia kirkosta apua pyytämässä.

Eli tämä ilmiö on todella vakava, ja me olemme sinisilmäisiä, kun emme osaa tunnistaa, viranomaiset eivät pidä riittävästi yhteyttä. Ei tätä ihan papin varaan voi jättää. Eli siinä mielessä myöskin näistä ilmiöistä toivon mukaan EU:ssa puhutaan yhtä vakavasti kuin Suomen puheenjohtajuuskaudella. Toivon, että edustaja Kontula aktiivisena edustajana tutustuu Suomen puheenjohtajuuskauden agendaan ja niihin asiakirjoihin, joita ainakin omalta osaltani yritin ihan vakavasti viedä eteenpäin, että EU:ssa nämä asiat tunnistettaisiin.

Anna Kontula /vas:  Arvoisa puhemies! Sosiaaliturvashoppailu on kyllä yleisesti käytössä oleva käsite, mutta sillä ei ole minkäännäköistä tutkimuksellista evidenssiä. Minä voin toimittaa edustaja Rajamäelle parikin asiaa käsittelevää artikkelia, artikkelia, joissa tätä asiaa on pyritty selvittämään eri puolilla Eurooppaa. Tässä ainoastaan muutama kuukausi sitten Tanska pyrki järjestämään sosiaaliturvashoppailusta seminaarin. Hämmennyksekseen sitten järjestäjät totesivatkin, että kaikki paikalle kutsutut tutkijat yksiselitteisesti totesivat, että mikäli tällaista sosiaaliturvashoppailua esiintyy, niin ainakaan ei sellaisena tilastollisesti merkittävänä ilmiönä, joka olisi tutkimuksellisesti todettavissa. Maahanmuuttoviranomaiset nyt monessa muussakaan asiassa eivät ole nojanneet sitä tietämystään minkäännäköiseen tieteelliseen tutkimukseen. Minä en usko, että se on ensisijainen lähde silloin, kun pyritään yhteiskunnallisia ilmiöitä selvittelemään.

Mitä tulee ihmiskaupan tunnistamiseen, toki viranomaisasiakirjoistakin jotain apua saattaa olla, mutta minä olen huomannut sellaisen ilmiön, että ne ovat nimenomaan niitä viranomaisasiakirjoja kirjoittavat tahot, jotka valittavat sitä, kuinka vaikeaa ihmiskauppaa on tunnistaa. Sitten kun on tekemisissä ruohonjuuritason sosiaalityöntekijöiden tai niiden pappien tai meidän kenttätutkijoiden kanssa, niin ei meillä ole mitään vaikeuksia tunnistaa ihmiskauppaa. Ihmiskaupan tunnistaa, kun pysähtyy puhumaan ihmisen kanssa, kysymään, mitä sulle kuuluu, kuuntelemaan, miten hän vastaa. Aika nopeasti saa selville ne keskeiset vinkit siitä, mistä todella ihmiskaupassa on kysymys. Mutta se, että nämä ihmiset eivät tule koskaan viranomaisten silmien eteen, on osittain juuri se rakenteellinen ongelma, joka tämän lakiesityksen myötä vain pahenisi, eli sellaisten ihmisten, jotka saattaisivat olla potentiaalisesti avun tarpeessa, marginalisoiminen, siivoaminen pois sellaisten viranomaistoimijoiden ulottuvilta, jotka ehkä pienellä harjoittelulla saattaisivat pystyä tunnistamaan ne ongelmat.

Arvoisa puhemies! Vielä nopeasti haluaisin nostaa semmoisen kiinnostavan ilmiön, joka liittyy tähän lakialoitteeseen ja jota en pysty aivan varmaksi sanomaan mutta jonka haluan kuitenkin tuoda vielä esiin.

Näyttää nimittäin mahdolliselta, että mikäli tämä lakialoite toteutuisi ja todella kävisi niin, että romanikerjäläiset sankoin joukoin kävisivät rekisteröitymässä kerjäläisiksi, niin tämä oleellisesti helpottaisi heidän pääsyään suomalaisen asumisperustaisen sosiaaliturvan piiriin. EU-tuomioistuin nimittäin on ottanut käyttöön sellaisen käsitteen kuin intressien keskuspaikka, missä henkilön tosiasiallinen asuinpaikka määritellään erilaisten toimintojen ja muun, lähiomaisten sijainnin ja viimeaikaisen oleskelupaikan perusteella. Meillä on Saksasta jo useampia sellaisia keissejä, joissa Saksan sosiaaliturvalainsäädäntö ei ole antanut muusta Euroopan maasta tulevalle EU-kansalaiselle sosiaaliturvaa mutta EU-tuomioistuin tai vastaava elin on sen sitten taannut, kun on katsottu, että henkilö tosiasiallisesti asuu kuitenkin Saksassa ja on järjestelmässä sosiaaliturvaan oikeutettu.

No, kerjäämisen rekisteri ei yksinään tietenkään todennäköisesti vielä tähän riitä, mutta se on ainakin yksi semmoinen keskeinen instituutio, johon romanikerjäläiset saattaisivat tulevaisuudessa voida vedota silloin, jos he haluavat vakiinnuttaa oleskelunsa täällä ja hankkia oikeuden suomalaiseen sosiaaliturvaan, mitä heillä nyt pääsääntöisesti ei ole.

Keskustelu päättyi.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

ämpee

Meillä muistaakseni on aika ankara rahankeräyslaki, joka edellyttää lupaa rahan kerjäämiseen ihmisiltä.
Pelkästään tuon lain perusteella on mahdollista säätää ammatikseen kerjääminen laittomaksi.

Kyse ei ole, eikä voi olla, mikään etninen ongelma/kysymys, sillä ammatikseen kerjäämisen kriminalisointi ei ota kantaa ammatikseen kerjäävän taustaan.
Tai sitten jossain on parempaa(?) tietoa siitä mitkä, tai mikä ihmisryhmä enää nykyaikana ammatikseen kerjää, jolloin kyse on etnisestä väärästä ammatinvalinnasta.

Jos jonkun täytyisi sopeutua nykyaikaan, näitä vajakkeja lukuunottamatta, niin juuri romanien.
Heidän etäisyytensä nykyiseen yhteiskuntaan kasvaa kaiken aikaa, ja vain sen takia, että heidän oma kulttuurinsa sitoo heitä itseään niin voimakkaasti entiseen.

Hiljattain oli uutisissa maininta niistä ongelmista mitä täysin kouluttamaton "maahanmuuttaja" kohtaa nykyaikaisessa tietoyhteiskunnassa, aivan samat ongelmat ovat arkipäivää maassamme olevilla koulutusta karttavilla ryhmillä, he kaikki ovat ongelmissa saman asian takia, eli nykyaika vaatii vähimmäismäärän peruskoulutusta jota ennen ei edes kuviteltu tarvittavan.
Ongelmia hoitelevat enemmistön maksamat avustajat, mutta ongelmaa se ei poista.

Ei ole sortoa vaatia takapajuisuuden poistamista, ei ole vääryyttä vaatia astumaan nykyaikaan tasavertaisena kaikkien muitten kanssa.
Tasa-arvoon kuuluu oikeuksien lisäksi niistä erottamattomat velvollisuudet, ilmaisia lounaita ei ole kenellekään.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."