News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2013-05-21 HS: Helsinki kannattaa suurpääkaupunkia-mm. vähentäisi segregaatiota

Started by skrabb, 21.05.2013, 08:29:49

Previous topic - Next topic

Suomi2050

Quote from: Taimi on 21.05.2013, 18:32:35
Miksi pitää keskittää kaikki tälle rannikolle? Miksei Suomea rakennettaisi ja työllistettäisi tasaisesti? Miksi kaikkien pitää tunkea tänne?

Varmaan taloudellisista syistä.

Sour-One

Quote from: Suomi2050 on 21.05.2013, 18:39:48
Quote from: Taimi on 21.05.2013, 18:32:35
Miksi pitää keskittää kaikki tälle rannikolle? Miksei Suomea rakennettaisi ja työllistettäisi tasaisesti? Miksi kaikkien pitää tunkea tänne?

Varmaan taloudellisista syistä.

Itse veikkasin, että esim. itä-suomeen on vaikea luoda työpaikkoja, kun potentiaaliset työntekijät ovat muuttaneet etelä-suomeen. Sinällään työvoima, kiinteistöt yms. olisivat reippaasti halvempia ja tukeakin varmasti saisi. Kuljetuskuluista tietty lisäkustannuksia.

Melbac

Quote from: Mangustin on 21.05.2013, 14:09:57
Quote from: Melbac on 21.05.2013, 10:52:46
Käsittääkseni espoo ja vantaa on velkaisempia kuin helsinki.Itse en kuntia lähtisi yhdistämään vaan sopisin jonkinlaista yhteistyötä eli esim kirjastoja/terveyskeskuksia voisi käyttää sen mukaan että mikä on lähin sekä yhtenäinen bussiliikenne,metroliikenne ja junaliikenne pääkaupunkiseudulla yms.
Espoon talous on ihan tasapainossa ja Espoon Sähkön (joka btw oli saakelin tunarointia koska sähköyhtiö on luonnollinen monopoli ja tuottaa aina) myynnistä saadut varat poikivat kivasti rahastoissa. Vantaasta en tiedä.

Kirjastot ovat vapaasti kaikkien käytettävissä. PK-seudulla on yhteiset kirjastokortit, eikä aineistoa tarvitse edes hakea alueen toiselta reunalta vaan sen voi tilata lähikirjastoon. Myös yliopistojen kirjastot palvelevat kaikkia.

Terveyskeskukset ovat kaupunginosittain, kävelymatkan päässä enemmistöllä seudun asukkaista. Suurin osa on lisäksi työterveyshuollon tai YTHS:n asiakkaita.

Liikenne on jo yhtenäistä ja toimii hyvin, vaikka Helsingin puolelta sitä yritetään romuttaa mm. Pisara-ratahankkeella, jolla aiotaan pilata  kantakaupunki lopullisesti.
näköjään tullut toi helmet kortti jossain vaiheessa joka käy kaikkiin pk-seudun kirjastoihin.Helsingissä joudut maksamaan seutulipun hinnan jos ylität kunnan rajan ja muutenkin niiden reitit on suunniteltu kunnan mukaan eli parantamisen varaa olisi.

-PPT-

En usko että Kokoomus lähtee liitosta aktiivisesti ajamaan tai ainakin se olisi penteleen typerä liike. Helsingin kokkarit saattavat liitosta halutakin mutta Espoon aatetoverit vastustavat jyrkästi. Jos liitos ajetaan pakolla läpi niin espoolaiset äänestäjät saattavat vaaleissa muuttaa äänestyskäyttäytymistään radikaalisti.

vilach

Quote from: Sour-One on 21.05.2013, 17:53:27Helsingin AINUT motivaatio on saada lisää veronmaksajia ja nykyistä rikkaampia sellaisia.
Ei ainut. Yhdistämällä kuntia voi asuttaa itähelsingin kehitysmaalaisia muihin kuntiin, voi saada enemmän rahaa kunnan budjettiin myymällä maata, koska kaavoitusmonopoli kasvaa, keskusvallan kasvattaminen jne. Syitä on monta.
Quote from: Taimi on 21.05.2013, 18:32:35Helsinki voi kaikinmokomin kasvaa ylöspäin, eli kohti pilviä
Tässä asiassa pitää olla vain vähimmäistiheydet riippuen etäisyydestä keskustasta, viheralueiden vähimmäismärästä. Kaikesta muusta asukkaat pitää päättää. Sääntelyt = suunnitelmatalous, pitää siirtyä kapitalismiin.
QuoteJuuri luonto on tällä alueella se, joka tuo viihtyvyyden.
Minulle samoin. Siksi haluan asua väljässä kaupunginosassa, jossa viheralueita 1/3 alasta.
QuoteHelsingin asuntopolitiikka on täysin järjetön.
Millä tavalla?
QuoteKoska olen tämän kaupungin paljasjalka-asukas, en osaa oikein muuallekaan lähteä
Asutko kaupungin vuokra-asunnossa?
QuoteSiksi, stadilaisena, toivoisin, että meille jätettäisiin edes muutamia metsiä sinne, tänne kaupunkia, eikä rakennettaisi kauniita alueita täyteen.
En pidä metsistä. Metsä = pimeys, kylmyys, kosteus. Pidän pensaista, ruohosta ja matalista puista.

Sour-One

Quote from: vilach on 21.05.2013, 19:03:55
Quote from: Sour-One on 21.05.2013, 17:53:27Helsingin AINUT motivaatio on saada lisää veronmaksajia ja nykyistä rikkaampia sellaisia.
Ei ainut. Yhdistämällä kuntia voi asuttaa itähelsingin kehitysmaalaisia muihin kuntiin, voi saada enemmän rahaa kunnan budjettiin myymällä maata, koska kaavoitusmonopoli kasvaa, keskusvallan kasvattaminen jne. Syitä on monta.

Millä lailla enemmän kuin Vantaa, Espoo, Kauniainen tai jokin muu Hesaan liitettäväksi kaavailtu kunta?

Sour-One


Lasse

Quote from: Sour-One on 21.05.2013, 19:35:18
Muistattekos tämän? Kun liitos oli totta, naukkailin lasin tai pari hyvää viskiä.

http://www.adressit.com/keskustelu/769

Jep, muistan. Josta muistui mieleen seuraava:

Helsingin karille menevä haave
http://octavius1.wordpress.com/2010/03/14/helsingin-karille-meneva-haave/
Quote
Helsinki ryösti pari vuotta sitten lounais-Sipoon maa-alueet. Tavoitteena oli saada aikaa lisää asuntoja pääasiassa maahan tulviville Afrikasta ja Lähi-idästä tuleville ihmismassoille. Projekti oli alusta saakka ainutlaatuinen, sillä koskaan aiemmin ei ole tarkoituksella suunniteltu tällaista Suomen oloissa valtavaa mamu-keskittymää ja sen vaatimia palveluita.

Alustavissa arvioissa ja maa-alueiden liitosten perusteissa puhutaan 50 000 – 200 000 ihmisen ghetosta. Perusteluissa asiaa verhottiin valehtelemalla suoraan alueelle suunniteltavan pientalovaltaista viherkaupunkia. Märän haaveen kruunasi itämetron jatkaminen, joka turvaisi alueen liikenneyhteydet.

Märkä monikulttuurinen asuntohaave ei etene aivan suunnitellusti. Nyt kun vihdoin Helsingin kaupunkisuunnittelutoimiston henkilöt ovat tutustuneet asiaan, alkaa totuus paljastua. Ryöstetyn alueen rannikko on suurelta osin Naturassa ja suurin osa lopusta tulva-aluetta. Täyttömaata tarvittaisiin niin valtavia määriä, ettei rakentaminen todellakaan ole käytännöllistä, vaan tuhottoman kallista. Rahaa Helsingillä taas ei ole.

Suurin osa sopivasta tonttimaasta rannikon tuntumassa on tietysti jo rakennettu. Helsinki taas on jo mennyt julkisesti lupaamaan, ettei pakkolunastukseen turvauduta, mitä itse vahvasti epäilen.

Kun rannikolta ei tilaa löydy, pitää mennä Porvoonväylän pohjoispuolelle, eli käytännössä Sipoonkorpeen. Kansallispuistoksi suuniteltuun alueeseen kajoaminen ei taas poliittisesti onnistu. Jos Sipoonkorven laaja yhtenäinen metsäalue päätetään tuhota, edessä ovat käytännön haasteet. Sipoonkorpi on pääasiassa jyrkkiä kallioita ja niiden välissä olevia suoalueita. Käytännössä sielläkin olisi edessä massiiviset räjäytystyöt ja maan täyttöä loputtomiin. Kunnallistekniikan rakentaminen uudelle alueelle on tavattoman kallista, oli kaavoituksen lopputulema mikä tahansa.

Voi jo nyt ennustaa, että koko projektista tulee tämän Suomi-Afrikaksi-hankkeen yksi suurista monumenteista. Lapsenuskoiset ja täysin reaalimaailmasta irronneet päättäjät tekevät sellaisia virheitä, joita ei edes hullukaan olisi kymmenen vuotta sitten voinut uneksia.

Olisi voinut kuvitella, että edes yksi Helsingin päättäjistä olisi oikeasti tutustunut alueeseen, mutta ei. Ilmeisesti kukaan ei ole edes käynyt paikan päällä. Olisi kannattanut ottaa vaikka koira ja kierrellä Sipoonkorpi ja rannikon mutarannat rauhassa ajatuksen kanssa läpi.

Nyt asia on sylissä ja ensimmäiset luonnokset ovat kaupunkisuunnitteluviraston pöydällä. Kukaan ei uskalla sanoa asiaa ja totuutta ääneen. Tavoitellun viidennesmiljoonan suuri mamuttamo on kuihtunut hädin tuskin 20 000 ihmisen kanikoppiasunnoiksi.

Asukasmäärä on joka tapauksessa niin pieni, että suunnitellut investoinnit infraan ja metroon ovat täysin järjettömiä. Alustavien laskelmien mukaan Sipoon mamuttamon rakentaminen infroineen ja metroineen maksaa Helsingille niin paljon, että kunnallisvero pitäisi nostaa pysyvästi 24 %:iin.

Tämäkin luku tulee vain siitä oletuksesta, että nettomaksajien määrä pysyy samana. Aivan varmaa taas on, että nettomaksajien pako Helsingistä kiihtyy, kun veropaineet kasvavat. Kun maksajat lähtevät, onkin kunnallisveron taso 27-28 %:n välissä.

Lounais-Sipoon kaavoitusfarssissa on kuitenkin yksi hyvä puoli ja normaali ihminen yrittää hakea kaikista asioiden positiiviset ja valoisat näkymät. Farssin paras juttu liittyy suunniteltuun uuteen taajamaan ja sen nimeen.

Kaupunkisuunnitteluviraston toimistoslangissa se tunnetaan nimittäin työnimellä Lähi-itäkeskus.
NOVUS ORDO HOMMARUM

Lumina

Quote from: Teemu Lahtinen on 21.05.2013, 18:35:36
Quote from: Lumina on 21.05.2013, 12:09:09
Pelkkä lainamäärähän ei kerro kaupungin taloustilanteessa kokonaisuutta. Tilinpäätöksissä 31.12.2012 Helsingillä oli velkaa 6905 €/asukas, Vantaalla 4642 €/asukas ja Espoolla 867 €/asukas. Mistähän johtuu, että Espoo on näistä kolmesta vähinten innoissaan yhdistymisestä...?  :o

Espoon kaupunkikonsernilla on kylläkin lainaa n. 6000e/asukas, joten siinä mielessä tuo on harhaanjohtava tieto.

Aivan, noi saamarin kaupunkikonsernit vielä mukaan. Enpä jaksa nyt kaivaa tietoja ja korjailla. :D

Sour-One

Quote from: Lasse on 21.05.2013, 22:27:34
Quote from: Sour-One on 21.05.2013, 19:35:18
Muistattekos tämän? Kun liitos oli totta, naukkailin lasin tai pari hyvää viskiä.

http://www.adressit.com/keskustelu/769

Jep, muistan. Josta muistui mieleen seuraava:

Helsingin karille menevä haave
http://octavius1.wordpress.com/2010/03/14/helsingin-karille-meneva-haave/
Quote
Helsinki ryösti pari vuotta sitten lounais-Sipoon maa-alueet. Tavoitteena oli saada aikaa lisää asuntoja pääasiassa maahan tulviville Afrikasta ja Lähi-idästä tuleville ihmismassoille. Projekti oli alusta saakka ainutlaatuinen, sillä koskaan aiemmin ei ole tarkoituksella suunniteltu tällaista Suomen oloissa valtavaa mamu-keskittymää ja sen vaatimia palveluita.

Alustavissa arvioissa ja maa-alueiden liitosten perusteissa puhutaan 50 000 – 200 000 ihmisen ghetosta. Perusteluissa asiaa verhottiin valehtelemalla suoraan alueelle suunniteltavan pientalovaltaista viherkaupunkia. Märän haaveen kruunasi itämetron jatkaminen, joka turvaisi alueen liikenneyhteydet.

Märkä monikulttuurinen asuntohaave ei etene aivan suunnitellusti. Nyt kun vihdoin Helsingin kaupunkisuunnittelutoimiston henkilöt ovat tutustuneet asiaan, alkaa totuus paljastua. Ryöstetyn alueen rannikko on suurelta osin Naturassa ja suurin osa lopusta tulva-aluetta. Täyttömaata tarvittaisiin niin valtavia määriä, ettei rakentaminen todellakaan ole käytännöllistä, vaan tuhottoman kallista. Rahaa Helsingillä taas ei ole.

Suurin osa sopivasta tonttimaasta rannikon tuntumassa on tietysti jo rakennettu. Helsinki taas on jo mennyt julkisesti lupaamaan, ettei pakkolunastukseen turvauduta, mitä itse vahvasti epäilen.

Kun rannikolta ei tilaa löydy, pitää mennä Porvoonväylän pohjoispuolelle, eli käytännössä Sipoonkorpeen. Kansallispuistoksi suuniteltuun alueeseen kajoaminen ei taas poliittisesti onnistu. Jos Sipoonkorven laaja yhtenäinen metsäalue päätetään tuhota, edessä ovat käytännön haasteet. Sipoonkorpi on pääasiassa jyrkkiä kallioita ja niiden välissä olevia suoalueita. Käytännössä sielläkin olisi edessä massiiviset räjäytystyöt ja maan täyttöä loputtomiin. Kunnallistekniikan rakentaminen uudelle alueelle on tavattoman kallista, oli kaavoituksen lopputulema mikä tahansa.

Voi jo nyt ennustaa, että koko projektista tulee tämän Suomi-Afrikaksi-hankkeen yksi suurista monumenteista. Lapsenuskoiset ja täysin reaalimaailmasta irronneet päättäjät tekevät sellaisia virheitä, joita ei edes hullukaan olisi kymmenen vuotta sitten voinut uneksia.

Olisi voinut kuvitella, että edes yksi Helsingin päättäjistä olisi oikeasti tutustunut alueeseen, mutta ei. Ilmeisesti kukaan ei ole edes käynyt paikan päällä. Olisi kannattanut ottaa vaikka koira ja kierrellä Sipoonkorpi ja rannikon mutarannat rauhassa ajatuksen kanssa läpi.

Nyt asia on sylissä ja ensimmäiset luonnokset ovat kaupunkisuunnitteluviraston pöydällä. Kukaan ei uskalla sanoa asiaa ja totuutta ääneen. Tavoitellun viidennesmiljoonan suuri mamuttamo on kuihtunut hädin tuskin 20 000 ihmisen kanikoppiasunnoiksi.

Asukasmäärä on joka tapauksessa niin pieni, että suunnitellut investoinnit infraan ja metroon ovat täysin järjettömiä. Alustavien laskelmien mukaan Sipoon mamuttamon rakentaminen infroineen ja metroineen maksaa Helsingille niin paljon, että kunnallisvero pitäisi nostaa pysyvästi 24 %:iin.

Tämäkin luku tulee vain siitä oletuksesta, että nettomaksajien määrä pysyy samana. Aivan varmaa taas on, että nettomaksajien pako Helsingistä kiihtyy, kun veropaineet kasvavat. Kun maksajat lähtevät, onkin kunnallisveron taso 27-28 %:n välissä.

Lounais-Sipoon kaavoitusfarssissa on kuitenkin yksi hyvä puoli ja normaali ihminen yrittää hakea kaikista asioiden positiiviset ja valoisat näkymät. Farssin paras juttu liittyy suunniteltuun uuteen taajamaan ja sen nimeen.

Kaupunkisuunnitteluviraston toimistoslangissa se tunnetaan nimittäin työnimellä Lähi-itäkeskus.

Jaa niin että pitäis nostaa pysyvästi 24 prosenttiin?  ;D Nousishan tuo kunnallisverotuotto reilu puoli miljardia per vuosi. Siis noin niinkuin teoriassa

Mika.H

Mitä stadin kanssa liittoutuva kunta voittaisi?

Yrittäkääpäs keksiä jotain. Tähän mennessä ei kukaan ole keksinyt mitään.
Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Sour-One

Quote from: Mika.H on 21.05.2013, 23:31:23
Mitä stadin kanssa liittoutuva kunta voittaisi?

Yrittäkääpäs keksiä jotain. Tähän mennessä ei kukaan ole keksinyt mitään.

Jos liittyvä kunta olisi muutaman tuhannen asukkaan kokoinen, niin keksisin mutta vantaa, espoo, kirkkonummi, kauniainen... ei mitään hyötyä

-PPT-

Onneksi itselläni ei ole lapsia eikä tule koskaan olemaankaan mutta jos olisi niin kyllä miettisin tarkkaan ennen lasten kouluikää, että kannattaako pk-seudulla asua kun yhä enenevässä määrin koulun aloittavat ikäluokat pääkaupunkiseudulla ovat ei-suomalaisia. Ei lapsia tule käyttää minään sosiaalisina koekaniineina tai monikulttuurisuuden mannekiineina. Tämä on suurin syy ns white flight-ilmiöön että koulujen taso romahtaa maahanmuuton myötä koska opiskelussa edetään usein hitaimman sanelemin ehdoin. Jokainen haluaa parasta omalle lapsellensa. Edes pahimmat kukkahattutädit eivät omia lapsiansa laita multikultikouluihin koska he itsekin tietävät miten kelvottomia ne ovat vaikka tekopyhästi muuta väestöä toruukin lastensa viemisestä vähemmän rikastetuille alueille kouluansa käymään.

Mika.H

Quote from: Sour-One on 21.05.2013, 23:39:36
Quote from: Mika.H on 21.05.2013, 23:31:23
Mitä stadin kanssa liittoutuva kunta voittaisi?

Yrittäkääpäs keksiä jotain. Tähän mennessä ei kukaan ole keksinyt mitään.

Jos liittyvä kunta olisi muutaman tuhannen asukkaan kokoinen, niin keksisin mutta vantaa, espoo, kirkkonummi, kauniainen... ei mitään hyötyä

Kukaan ei ole koskaan pystynyt vastaamaan tuohon mitään. Toki stadilaisten lasien läpi löytyy hyötyjä, mutta naapurikuntien lasien läpi ei ole tosiaan kukaan keksinyt yhtään mitään.

Tuo kysymys lopettaa muuten kuntaliitoskeskustelut kuin seinään. kannattaa kokeilla. Joka paikassa.

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

skrabb

Tukholman Husbyn mamumellakkaketjusta asiaa, joka koskee myös Helsinkiä.

QuoteTid finns att rädda Helsingfors från upplopp
http://hbl.fi/nyheter/2013-05-21/452626/tid-finns-att-radda-helsingfors-fran-upplopp

Helsinkiä koskeva pikakäännös:
QuoteOn aikaa pelastaa Helsinki levottomuuksilta

Suomalaiset poliitikot seuraavat huolestuneina Ruotsin levottomuuksien kehittymistä.
Vaikka Suomi on toistaiseksi säästynyt mellakoilta, mutta Helsingissä on samanlaisia ongelmia kuin Tukholmassa.

- Segregaatio on ongelma koko pääkaupunkiseudulla, sanoo RKP:n Marcus Rantala, joka vaikuttaa myös Helsingin kaupunginvaltuustossa ja hallituksessa.
Rantala  näkee TYÖTTÖMYYSTILASTOT ja koulutustason eri alueilla varoittavina esimerkkeinä.

- On erittäin huolestuttavaa, että jako täällä on niin vahva. Se ehkä vahvistaa, että me olemme samankaltaisessa tilanteessa Ruotsin kanssa ja hälytyskellojen pitäisi soida, kun katsoo näitä numeroita.

Miten reagoit Tukholman tapahtumiin?
- On erittäin epämiellyttävä lukea niistä.
[...]
(Metropolialueen) Asuntopolitiikka ja maankäytön suunnittelu (pitää saada) saman katon alle, tarkoituksena on ehkäistä joidenkin alueiden slummiutuminen.

Rantala kehottaa päätökseen metropolikysymyksessä. Helsinki on itse asiassa jo toteuttanut useita toimia välttääkseen Ruotsin virheet, sanoo sekä Rantala ja apulaiskaupunginjohtaja Ritva Viljanen. - Yritämme luoda työpaikkoja ja varmistamme, että nuoret maahanmuuttajataustaiset saavat koulutuksen, erityisesti keskiasteen koulutuksen, sanoo Ritva Viljanen.

Siinähän se syy Helsingin ja Pajusen hinkuun pääkaupunkiseudun metropoliin tulikin. Mamutaakan ja mamuilun aiheuttamien ongelmien & kustannusten jakaminen. MOT.
Äänessä kaksi stadin mokuttajaa ja p-an aiheuttajaa. Toinen RKP:sta ja Demari Viljaska.
On ne mainoita tapauksia, eivätkä edes osaa hävetä!
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

mielipide

Quote from: Lumina on 21.05.2013, 12:09:09
Pelkkä lainamäärähän ei kerro kaupungin taloustilanteessa kokonaisuutta. Tilinpäätöksissä 31.12.2012 Helsingillä oli velkaa 6905 €/asukas, Vantaalla 4642 €/asukas ja Espoolla 867 €/asukas. Mistähän johtuu, että Espoo on näistä kolmesta vähinten innoissaan yhdistymisestä...?  :o

Lisäksi kun otetaan huomioon että Kuntaliiton ennusteen mukaan Helsingin velka kaksinkertaistuu seuraavien 3 vuoden aikana ja Helsinki gettoutuu kovaa vauhtia ja veronmaksajat muuttavat pois niin Helsinki on menossa aivan perseelleen.

Vantaan velkaisuus on aika suurelta osin sijoitusvelkaa eli kehä 3 peruskorjattiin ja junarata lentokentälle on kohta valmis joten Vantaan tilanne helpottaa jos eivät nyt rakenna kaikkia uuden junaradan ympäryksiä täyteen maahanmuuttaja-gettoja.

Toivottavasti mikään ympäryskaupunki ei liity Helsingin kokoomus-vihreä-demari ghettoutumis-soppaan ennenkuin Helsingin rahat ovat vain täysin loppu sillä suomen maahanmuuttopolitiikka taitaa muuttua vain sillä että rahat loppuu Helsingistä ja vihaiset ihmiset kyselee kokoomukselta, vihreiltä ja demareiltä että mitä "v*ittua te ootte tehny Helsingillle ja Helsingin taloudelle?"

Jos halutaan välttää muiden maiden tekemät virheet maahanmuutossa niin miksi ihmeessä suomen maahanmuuttopolitiikka on kopioitu ruotsista ja miksi sitä aina verrataan ruotsiin?

Ruotsi on maa jossa on maahanmuuttaja-alueita joihin palokunta ja ambulanssi eivät mene ilman poliisia ja poliisitkin vain 2 auton ryhmissä!