News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Järkevä, mutta mahdoton ehdotus kuntauudistukseksi

Started by Olli Juntunen, 11.05.2013, 00:43:28

Previous topic - Next topic

Olli Juntunen

Uusin kirjoitukseni Uudessa Suomessa. Mikä kuntarakenteelle pitäisi tehdä ja miksi se on mahdotonta.

http://ollijuntunen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/139989-jarkeva-mutta-mahdoton-ehdotus-kuntauudistukseksi
...............................................
Kesällä 2011 kirjoitin, että mikäli hallitus saa aikaiseksi kuntauudistuksen niin palvelut heikkenevät ja kustannukset nousevat. Nyt julkistettujen periaatteiden seurauksena juuri tämä tulee olemaan lopputulos. Pieniltä kunnilta viedään valta järjestää sosiaali- ja terveyspalveluidensa, minkä pitäisi jollakin hämärällä logiikalla johtaa säästöihin. Samaan aikaan kuntia painostetaan yhteen riippumatta siitä, voiko kuntaliitoksilla saada hyötyä.

Koko kuntarakennekeskustelu on häiriintynyttä, koska kukaan ei koskaan ole missään väittänyt, etteikö hallintorakenteita yhdistelemällä voitaisi saada usein aikaan säästöjä. Hallitus on vain erittäin tehokkaasti estänyt säästöjen syntymisen lupaamalla viiden vuoden suojatyöpaikat kuntien henkilökunnalle. Jos henkilömäärää ei pienennetä, ei kunnista ole saatavissa millään merkittäviä säästöjä. Tällöin kuntaliitokset pikemminkin estävät säästämisen eivätkä pienennä kustannuksia.

Kunnat eivät ole itse vastuussa omista ongelmistaan, niin omituiselta kuin kuulostaakin. Kuntarakenteen ongelmat voi ratkaista ainoastaan se taho, joka ne on luonut eli eduskunta. Juuri eduskunta on vastuussa siitä, että kuntien tehtävien ja henkilöstön määrä, kuntien perimät verot ja velkaantuminen ovat räjähtäneet käsistä. Kuntarakenteemme ei ole mitenkään vanhanaikainen, itse asiassa 70- ja 80-lukujen kuntarakenne palvelisi meitä paljon paremmin kuin nykyinen.

Eduskunta määrää siitä, mitä palveluita kuntien on tarjottava asukkailleen. Eduskunta ei suoraan rahoita niitä, joskin se antaa niihin rahaa valtionosuusjärjestelmän kautta. Tämä järjestelmä on johtanut siihen, että eduskunta on voinut jatkuvasti antaa kunnille lisää velvoitteita, joita puolueet ovat eduskuntavaaleissa luvanneet äänestäjilleen. Heidän ei siis ole tarvinnut rahoittaa itse lupauksiaan. Tämä on johtanut kuntien tehtävämäärän valtavaan kasvuun. Vielä 1990 kunnilla oli lakisääteisiä tehtäviä 265, mutta vuonna 2012 tämä määrä oli 535, eli yli kaksinkertaistunut.

Kuntaliitosten sijaan kuntien itsehallintoa on vahvistettava. Kuntien asukkaiden tulee saada itse päättää, mitä palveluita he haluavat järjestää. Tämä vahvistaisi myös demokratiaa. Miksi eduskunnan pitäisi päättää ihmisten itsensä puolesta, mitä palveluita suomussalmelaiset ja helsinkiläiset haluavat?

Tämä johtaisi siihen, että eri kunnissa tehtäisiin erilaisia valintoja. Joku saattaa pelätä tämän johtavan siihen, että kunnat kilpailisivat alhaisella veroäyrillä lakkauttaen lähes kaikki palvelunsa. Itse en tätä pelkää, mutta toki valtio voisi määrittää vähimmäistason palveluille vaatien esimerkiksi koulupalveluita kaikille. Tällöin sen kuitenkin tulisi kustantaa tämä vähimmäistaso viimeistä senttiä myöten. Emme voi sallia, että eduskunta lupaa ihmisille palveluita, joita se ei rahoita itse.

Miksi tämä malli sitten on mahdoton? Valitettavasti en usko hallituksen ja eduskunnan koostuvan vastuuntuntoisista ihmisistä, jotka olisivat valmiita myöntämään, ettei kuntarakenne ole ongelma, vaan että he itse ovat vastuussa kuntien ongelmista. Niin kauan kuin näin ei tapahdu, eduskunta tulee sysäämään kunnille yhä lisää velvoitteita, joista kunnat selviytyvät yhä huonommin. Tästä syystä toistan ennusteeni: kuntapalvelut tulevat heikkenemään ja kustannukset nousemaan.

ikuturso

Juuri noinhan tuo menee.

Valtio on vastuussa kuntien ahdingosta. Tehtävät lisääntyvät ja verotulot vähenevät. Kun liitetään yhteen kymmenen pientä tyhjää lompakkoa, saadaan yksi halvatun iso tyhjä lompakko.

Katainen valtionvarainministerinä ja nyt pääminsterinä tykkää työstään, kun eliitti tykkää kun veroja vähennetään. Taas se ehdotti tuloverokevennyksiä työnteon kannustavuuden lisäämiseksi. Hallitus on ihqu, kun se vaan laskee veroja, mutta kunnanhallitus täynnä mulkkuja kun ne vaan nostaa veroja ja leikkaa palveluita.

Sitten kun valtio kasvattaa verotuloja, niin nostetaan ALVia. Köyhillä kädestä suuhun eläjillä alvin nosto koskee jokaista heidän tienaamaansa euroa, mutta rikkailla se koskee vain sitä pientä osaa tuloistaan, minkä he käyttävät kulutukseen.

Nyt kielletään pieniltä kunnilta terveyspalvelujenkin järjestäminen. Täytynee alkaa ostaa vanhoja terveyskeskuksia ja perustaa kuntiin terveysosuuskuntia tavallisen kansan lähiterveyspalveluja tuottamaan.

Tää maa on menossa ihan täysin päin persettä ja pääministeri hymyilee ajaessaan autollaan päin kalliota kun se on niin kivaa.

Valitettavasti Soinikaan ei enää aja äänekkäästi suomen irtautumista Eurosta, eli täytynee vaan ryhtyä valmistelemaan puutarhaa omavaraistalouteen ja opetella paikkaamaan hampaansa itse.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Olli Juntunen

Quote from: ikuturso on 11.05.2013, 01:43:29
Nyt kielletään pieniltä kunnilta terveyspalvelujenkin järjestäminen. Täytynee alkaa ostaa vanhoja terveyskeskuksia ja perustaa kuntiin terveysosuuskuntia tavallisen kansan lähiterveyspalveluja tuottamaan.
Tämä on tulevassa uudistuksessa suorastaan järkyttävää. Kunnathan pystyisivät kyllä vallan hyvin huolehtimaan perusterveydenhuollosta, joka olisi välttämättä järjestettävä inhimillisen matkan päässä asukkaista. Sen sijaan erikoisterveydenhoito, erityisesti leikkaukset rasittavat kuntien taloutta ja ne onkin syytä järjestää pienemmissä yksiköissä.

Luultavasti tämä johtaa siihen, että yhä suuremmalle osalle keskusten ulkopuolista väkeä matka perusterveydenhuoltoon venyy kohtuuttomaksi, kun hoitoa ei enää saa omasta kunnasta, vaan lähimmästä kaupungista.

Tämä voi johtaa siihen, että syntyy yksityisiä terveyskeskuksia, kun julkiseen ei pääse. Aika näyttää.

MW

Ihqu ajatus, tuo terveysosuuskunta. Luulenpa vaan, että lekurit ovat hinnoitelleet itsensä sen ulkopuolelle. Lääkiksen aloituspaikkojen määrissä on kuulemma jotain sääntelyä, toisin kuin monikulttikonsultaattoreiden aloituspaikoissa.

Monikulttikonsultaattoreilla on enemmän kysyntää, koska onhan meillä varaa, ja eliitin joutilaille mukuloille täytyy keksiä moraalisesti säteileviä etätyöpaikkoja.