News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Kotimaan talousuutisia (yhdistetty)

Started by Juha Päivärinta, 09.06.2009, 13:17:14

Previous topic - Next topic

mannym

Quote from: Infernaalinen_aviomies on 02.04.2019, 19:37:54
Hei tämähän on hauskaa. Itse et kykene todistamaan Vahteran lukuja oikeiksi (etkä ole yrittänytkään), joten oman logiikkasi mukaan myönnät niiden olevan väärässä?

Varmaankaan et pahastu, jos uskon tässä asiassa YLE:n faktantarkastajia ja valtiovarainministeriötä kuin sinua. Tuo sinun logiikkasi kun ei nyt vakuuta.

Niin minun ei tarvitse todistaa Vahteran lukuja oikeiksi, ne on Vahteran lukuja, ne on esitetty lähteineen. Mutta usko vain Ylen faktantarkastajiin ja Valtiovarainministeriöön, jotka eivät ole lukuja esittäneet lähteineen. Vaan ovat tyytyneet valittamaan Vahteran luvuista. Niin muuten omia kriteereitäsi lainaten, VM:n virkamiehistä, moniko näistä jotka Vahteran lukuja kommentoivat ovat "alan asiantuntijoita" sen Google Scholarin mukaan? Tai Ylen Faktantarkastajista? Ethän vain *gasp* vaadi Vahteralta suurempaa todistustaakkaa ja "asiantuntijuutta" kuin vaadit YLE:n faktantarkastajilta tai VM:n virkamiehiltä?

"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Dangr

Quote from: Infernaalinen_aviomies on 16.03.2019, 18:42:53
Oleellista tässä ei kuitenkaan ole se onko Pauli kirjanpitäjä vai tilintarkastaja vaan se, ettei Vahteralla näytä olevan ensimmäistäkään julkaisua siirtolaisuuden talousaspekteista alan vertaisarvioidussa kirjallisuudessa. Saatan erehtyäkin, ei olisi ensimmäinen kerta, mutta kun Google Scholarilla asiaa tutkailin niin tämä vaikuttaisi olevan asianlaita.
Pitääkö metalliteollisuudessa olevan kirjanpitäjän tai tilintarkastajan olla ammattitaitoinen jyrsijä tai hitsaaja ennen kuin voi laskea firman eurot?
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Ahmed Ahne III

Quote from: Infernaalinen_aviomies on 02.04.2019, 19:37:54
Quote from: mannym on 30.03.2019, 13:38:27
Eli oikeastaan kun et kykene Vahteran lukuja kumoamaan, joudut myöntämään niiden olevan oikeita. Vaikka ne onkin iltalehden blogissa esitetty.

Hei tämähän on hauskaa. Itse et kykene todistamaan Vahteran lukuja oikeiksi (etkä ole yrittänytkään), joten oman logiikkasi mukaan myönnät niiden olevan väärässä?

Varmaankaan et pahastu, jos uskon tässä asiassa YLE:n faktantarkastajia ja valtiovarainministeriötä kuin sinua. Tuo sinun logiikkasi kun ei nyt vakuuta.

Anteeksi, mutta miten pystyt suoltamaan päivästä toiseen tällaista shaibaa?  :facepalm:
Kirjailemani viestit kohdistuvat yhteiskunnallisten ja poliittisten mielipiteiden perusteella määrittyviin ihmisryhmiin eikä niistä ole tunnistettavissa sellaista vakaumusta, jonka perusteella määrittyvät ihmisryhmät saavat kiihottamisrikoksessa tarkoitettua suojaa heihin kohdistuvalta uhkaavalta viestinnältä.

foobar

Quote from: Siili on 16.03.2019, 18:57:50
Quote from: Infernaalinen_aviomies on 16.03.2019, 18:42:53
Siksi kannattaakin kysyä itseltään, miksi on valmis uskomaan hänen rustaamiaan lukuja enemmän kuin sellaisten, jotka ovat elääkseen oikeasti perehtyneet asiaan ja julkaisseet alan vertaisarvioidussa kirjallisuudessa.

Perehtyisin niihin hyvin mielelläni, mutta kerropa, mistä tällaisia Suomea koskevia lukuja löytyy?

Minulla on hieman sellainen kutina, että moisten lukujen kaivaminen ole kovin suosittua valtavirtataloustieteilijöiden keskuudessa.  Syytä en tiedä.

Eikös tämän hallituskauden tavoitteena ollut selvittää tämä maahanmuuton kustannusvaikutus? Jos siihen ei virkamieskunta kykene millään selkeällä tavalla kokonaisessa vaalikaudessa, voi vahvasti epäillä että jokin taho haluaa vahvasti ettei selvyyttä saada. Siitä ulkopuolisten, rajallisemmalla tiedolla varustettujen syyttely ei paljoa auta.

Ei pitäisi olla niin kauhean vaikeaa valtion virkamiesten tehdä arviota siitä onko maahanmuuton vuosikustannus, kokonaisvaltaisuuden kannalta tolkullisesti raamitettuna puoli, yksi, kaksi, kolme, neljä vai viisi miljardia. Paljon pienemmistäkin asioista saadaan kyllä arvio tehtyä ja luvuista mesotaan suureen ääneen ilman tarvetta pöyristyä niiden mainitsemisesta. Nykytilanteessa pidän 1.5-4 miljardin vuosittaista kokonaiskuluvaikutusta täysin realistisena haarukkana kunnes se näytetään jotenkin konkreettisemmin kuin "ei pidetä realistisina" -heitoilla paikkansapitämättömäksi.

Yllä oleva haarukka on noin 320-860 euroa per maahanmuuttajataustainen kuukaudessa. Kun ottaa huomioon että Suomen asukkaat aiheuttivat vielä tämän vaalikauden alussa keskimäärin yli 100 euron julkisen sektorin budjettialijäämän henkeä kohden, en näe mitenkään mahdottomaksi yllä olevia lukuja huomioon ottaen sen että käytännössä kaikki merkityksellisen kokoiset maahanmuuttajaryhmät sekä työllistyvät huonommin että matalammalla palkkatasolla kuin keskimääräiset suomalaiset.

Jos Vahtera väittäisi maahanmuuton kustannusten olevan 10 miljardia vuodessa olisi luvut helppo lytätä. Hän ei kuitenkaan tee niin. Pelkkä ylimielinen sutkauttelu ei esim. 3 miljardin väitteen kumoamiseen riitä, pitäisi tehdä se oikea selvitys.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Infernaalinen_aviomies

Quote from: mannym on 03.04.2019, 05:13:12
Niin minun ei tarvitse todistaa Vahteran lukuja oikeiksi, ne on Vahteran lukuja, ne on esitetty lähteineen. Mutta usko vain Ylen faktantarkastajiin ja Valtiovarainministeriöön, jotka eivät ole lukuja esittäneet lähteineen.

Niin aionkin tehdä, ja olen tehnyt tässä jo alusta lähtien. Mitä tulee asiantuntijuuteen, olemme jo todistaneet ettei Vahtera ole alan asiantuntija joten argumentissasi ei ole pointtia. Minäkin voin hyvin kumota lapsen väitteen siitä että kuu on juustoa, koska tiedän kuusta paljon enemmän kuin kyseinen lapsi. Samoin ylen faktantarkastajat ja VM tietävät tästä asiasta enemmän kuin Vahtera.

Ylipäätään en näe, miksi hirttäydyt Vahteran lukuihin. Voithan vedota muihin lukuihin, missä haarukoidaan suorastaan maahanmuuttajien/turvapaikanhakijoiden nettovaikutusta talouteen, ja jotka ovat alan varsinaisten ammattilaisten tekemiä. Sen kun kaivat tulokset esiin.

Pointtini on edelleen, ja olen tämän nyt jo sangen monesti vääntänyt rautalangasta, että niitä oikeasti uskottavia arvioita on moneen suuntaan. Siis sinun ennakkoasenteesi mukaisiakin tuloksia on. Mutta on myös niitä toisia, joiden mukaan turvapaikanhakijoista on hyötyä taloudelle. On fiksua muodostaa oma käsityksensä uskottavien tietojen koko joukon mukaan eikä karsia pois sellaisia tietoja jotka eivät vahvista omia ennakkoasenteita.

Tomatoface

Quote from: Infernaalinen_aviomies on 04.04.2019, 21:06:31
Quote from: mannym on 03.04.2019, 05:13:12
Niin minun ei tarvitse todistaa Vahteran lukuja oikeiksi, ne on Vahteran lukuja, ne on esitetty lähteineen. Mutta usko vain Ylen faktantarkastajiin ja Valtiovarainministeriöön, jotka eivät ole lukuja esittäneet lähteineen.

Niin aionkin tehdä, ja olen tehnyt tässä jo alusta lähtien. Mitä tulee asiantuntijuuteen, olemme jo todistaneet ettei Vahtera ole alan asiantuntija joten argumentissasi ei ole pointtia. Minäkin voin hyvin kumota lapsen väitteen siitä että kuu on juustoa, koska tiedän kuusta paljon enemmän kuin kyseinen lapsi. Samoin ylen faktantarkastajat ja VM tietävät tästä asiasta enemmän kuin Vahtera.

Ylipäätään en näe, miksi hirttäydyt Vahteran lukuihin. Voithan vedota muihin lukuihin, missä haarukoidaan suorastaan maahanmuuttajien/turvapaikanhakijoiden nettovaikutusta talouteen, ja jotka ovat alan varsinaisten ammattilaisten tekemiä. Sen kun kaivat tulokset esiin.

Pointtini on edelleen, ja olen tämän nyt jo sangen monesti vääntänyt rautalangasta, että niitä oikeasti uskottavia arvioita on moneen suuntaan. Siis sinun ennakkoasenteesi mukaisiakin tuloksia on. Mutta on myös niitä toisia, joiden mukaan turvapaikanhakijoista on hyötyä taloudelle. On fiksua muodostaa oma käsityksensä uskottavien tietojen koko joukon mukaan eikä karsia pois sellaisia tietoja jotka eivät vahvista omia ennakkoasenteita.

Todellisia "luotettavia lähteitä". Löytyykö sun lelulaatikosta muuta?
O tempora, o mores!

mannym

Tämähän on näppärää. Vahtera on kht tilintarkastaja. Mitkä ovatkaan ne Ylen faktantarkastajien tai VM:n virkamiesten asiantuntijuuteen viittaavat meriitit? Yksi tilintarkastaja latoo luvut pöytään. Nimettömät "asiantuntijat" eivät niin tee. Mutta luotat niihin nimettömiin "asiantuntijoihin" vaikka 1. Et näe heidän lukujaan. 2. Et pysty tarkistamaan mistä luvut ovat peräisin ja 3. Et kykene nimeämään heitä tai osoittamaan heidän ammattitaitoaan taikka asiantuntijuuttaan.

QuoteYlipäätään en näe, miksi hirttäydyt Vahteran lukuihin. Voithan vedota muihin lukuihin, missä haarukoidaan suorastaan maahanmuuttajien/turvapaikanhakijoiden nettovaikutusta talouteen, ja jotka ovat alan varsinaisten ammattilaisten tekemiä. Sen kun kaivat tulokset esiin.

Niin minä annoin luvut ne ovat Vahteran. Sinä et vieläkään ole antanut lukuja tai edes nimennyt niitä asiantuntijoita.

QuotePointtini on edelleen, ja olen tämän nyt jo sangen monesti vääntänyt rautalangasta, että niitä oikeasti uskottavia arvioita on moneen suuntaan. Siis sinun ennakkoasenteesi mukaisiakin tuloksia on. Mutta on myös niitä toisia, joiden mukaan turvapaikanhakijoista on hyötyä taloudelle. On fiksua muodostaa oma käsityksensä uskottavien tietojen koko joukon mukaan eikä karsia pois sellaisia tietoja jotka eivät vahvista omia ennakkoasenteita.

Minä olen pyytänyt sinulta niitä arvioita joiden mukaan tp hakijoista tai hum maahanmuutosta on taloudelle hyötyä. Koska ne ovat sinun mukaasi kaikille selviä tai helposti löydettävissä niin tilastokeskuksen sivuilta ne löytyvät varmasti. Osoita ne.

Toisaalta aistin ja olen aistinut jo pitkään että tulit tänne haastamaan meitä netsejä, argumenteilla joilla pärjää baarissa ennen pilkkua. Mutta täällä niillä ei pärjää.

Jos sinusta hum maahanmuutto on hyödyksi taloudelle niin listaa lähteesi. Muistaen samalla että puhumme Suomesta joten niiden lähteiden ja asiantuntijoiden joihin jatkuvasti vetoat luulisi olevan kotimaisia.

Vahtera on listannut kulut. Vahteran lukujen uskottavuus kumoutuu luvuilla. Ei Vahteran henkilön arvostelulla. Ei nimettömillä YLE:n faktantarkastajilla tai nimettömillä VM:n virkamiehillä, joilla omaa julkista lukua ei ole esittää.

Eli haasta ennakkoasenteesi ja luulosi. Niin me muutkin teemme.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

jka

Minkä ihmeen "alan"?

Toistetaan nyt jälleen kerran. Kyseessä ei ole mikään tutkimus. Se kerää ainoastaan julkisista lähteistä luvut. KHT tilintarkastajaa korkeampaa auktoriteettia ei ole olemassakaan joka kykenee keräämään nuo luvut jotka Vahtera on esittänyt.

Ihan tiedoksi, että Valtiontalouden tarkastusvirasto, VTV, tarkistaa kaikki Suomen julkisen hallinnon tilit. Tämä pulju ei ylipäätään ole muuta kuin tilintarkastajia ja tämä on korkein auktoriteetti joka Suomen talouden numeroita ylipäätään tutkii ja jonka hyväksyntä vaaditaan lopulta ihan kaikelle toiminnalle mitä tässä maassa tapahtuu.

https://www.vtv.fi/tarkastus-ja-valvonta/tilintarkastus/

Jopa VM, jota pidät tässä auktoriteettina on täysin alisteinen tilntarkastukselle ja jos otat jotkut YLE:n faktantarkarkastajat tähän jonain auktoriteettina yli kenen tahansa KHT tilintarkastajan, puhumattakaan Vahterasta joka on yksi Suomen arvostetumpia tilintarkastajia, niin sinulla näyttää olevan ihan perusasasiatkin täysin hukassa.

jka

Toistaiseksi et ole tuonut tänne vielä yhtään tutkimusta jossa olisi uskottavia arvioita "moneen suuntaan". Odotan innolla että sellaisen tuot. Mielelläni perkaan läpi kaikki jotka tänne linkkaat.

Fiksua on tosiaan muodostaa käsitys uskottavan tiedon varassa. Sinulta pelkästään se uskottava tieto puuttuu edelleen kokonaan, puhumattakaan tämän pohjalta muodostetusta käsityksestä.

jka

Tässäpa sosiaaliturvapolitiikan dosentin, yhteiskuntatieteiden tohtorin, vakuutusmatemaatikon (SHV) ja  eläkkeiden ja sosiaaliturvan rahoituksen asiantuntijan Olli Pusan faktantarkistus Vahteran lukuihin.

https://beta.oikeamedia.com/o1-103808

Odotan että YLEN:n ja VM:n "asiantuntijat" paljastaa ensin edes nimensä, puhumattakaan että kertoisivat mitkä varsinaiset numerot on väärin ja miksi ja mitkä nimerot olisi enemmän oikein ja miksi. Kukaan ei ole edelleenkään omalla nimellään tullut ulos tässä suhteessa. Olli Pusa tuli nyt oikeastaan ensimmäisenä omalla nimellään ulos ja nimenomaan vahvistaa Vahteran luvut.

Itse asiassa koko keskustelu on jo lähtökohtaisesti naurettavaa Vahteran luvuista. Jos Vahteran luvut haluaa osoittaa ylipäätään vääräksi niin silloin pitää löytää miljardiluokan heitto numeroista. Ellei sieltä löydä vähintään miljardin heittoa niin luvut olisi siltikin suuruusluokaltaan oikein ja mikään ei edelleenkään muuttuisi. Vahterahan ei väitäkään lukuja absoluuttiseksi faktaksi vaan nimenomaan suuruusluokka-arvioksi.

Odotan innolla että VM:n asiantuntijat tulee ulos omalla nimellään ja osoittaa miljardiluokan heiton Vaheran luvuista. Jos näin ei tapahdu niin YLE:n faktantarkistus osoittaa itse olevansa täyttä sontaa ja VM:n nimettömät virkamiehet pitäisi erottaa koska eivät selkeästi ole päteviä tehtäväänsä kun eivät kykene edes miljardiluokan kalkyyleihin tässä asiassa.

mannym

Äläs nyt, kun toinen naiivisti uskoo kaikkea mikä omaa ennakkokäsitystään tukee, vaikka ei kykene antamaan lukuja tai nimiä, mutta on silti niin oikeassa, että kykenee samalla valittamaan muiden kykenemättömyydestä kyseenalaistamaan ennakoluulojaan, tai avoimista mielistä uusille tiedoille.

(s)Tietysti meidän pitää luottaa ammattitaitoisen ja neutraalin tiedonvälityksen suurmajakka YLE:n nimettömiä ja luvuttomia faktantarkastajia, jotka siteeraavat nimettömiä ja luvuttomia VVM:n virkamiehiä, todeten että Vahteran luvut ovat väärin, mutta eivät kerro kuinka paljon tai mihin suuntaan. Sekä sillä istumalla heittää Vahteran luvut ikkunasta epäluotettavina, eikä ikinä palata asiaan muuten kuin muiden nimettömien ja ammattitaitoisten sekä neutraalien tahojen luvuttomiin arvioihin tukeutuen. (s)

Katsotaan nyt kuinka infernaalinen miekkonen nyt taas väistää asiassa, kenties se menee seuraavasti "me emme keskustele tässä nyt asiasta x vaan ..." kuten tähän saakka.

Infernaalinen_aviomies

Quote from: mannym on 07.04.2019, 18:15:21
Katsotaan nyt kuinka infernaalinen miekkonen nyt taas väistää asiassa, kenties se menee seuraavasti "me emme keskustele tässä nyt asiasta x vaan ..." kuten tähän saakka.

Luitko ylemmän kommenttini, siteeraan siitä ilman lainaustoimintoa:

Vahteran luvut on kyseenalaistettu uskottavien tahojen toimesta. Vaikka ei olisikaan kyseenalaistettu , ei niiden olemassaolo ole mitenkään ristiriidassa ylläolevan pointtini kanssa. Sinänsä minua alkaa vähitellen kiinnostaa, onko teillä sittenkään osoittaa niitä uskottavia tutkimuksia missä tullaan lopputulokseen että turvapaikanhakijoista on nettomääräisesti taloudellista haittaa. Olen olettanut että sellaisia on, mutta koska puhutte ihmeellisistä huuhaalaskelmista, niin alan epäillä asiaa.

mannym

Quote from: Infernaalinen_aviomies on 10.04.2019, 20:16:34
Quote from: mannym on 07.04.2019, 18:15:21

Luitko ylemmän kommenttini, siteeraan siitä ilman lainaustoimintoa:

Vahteran luvut on kyseenalaistettu uskottavien tahojen toimesta. Vaikka ei olisikaan kyseenalaistettu , ei niiden olemassaolo ole mitenkään ristiriidassa ylläolevan pointtini kanssa. Sinänsä minua alkaa vähitellen kiinnostaa, onko teillä sittenkään osoittaa niitä uskottavia tutkimuksia missä tullaan lopputulokseen että turvapaikanhakijoista on nettomääräisesti taloudellista haittaa. Olen olettanut että sellaisia on, mutta koska puhutte ihmeellisistä huuhaalaskelmista, niin alan epäillä asiaa.

Niin väität että niitä on, mutta niitä et tänne asti ole tuonut. Pyynnöistä huolimatta. Se on vaikeaa katsella uskottavia tietoja kun pyynnöistä huolimatta niitä ei esitetä.

Uskottavat tahosi Vahteran kohdalla ovat nimettömät ylen toimittajat ja nimettömät vvm:n virkamiehet. Jäsen jka aikaisemmin kirjoitti vtv:n asemasta ja tilintarkastajista.

Eli uskottavia tutkimuksia tai tietoja ei sinulta ole tullut. Joten niitä ei ole ja olet muodostanut mielipiteesi pohjalta joka ei kestä tarkastelua.

Luka Mokonesi

https://yle.fi/uutiset/3-10825306

QuoteFazer myy ravintolatoimintansa globaalille monimiljardiyritykselle – Kaupassa siirtyy lähes puolet koko konsernin työntekijöistä

Fazer haluaa jatkossa keskittyä ravintolatoiminnan sijaan muuhun liiketoimintaan. Fazer Food Services kattaa lähes kolmasosan konsernin liikevaihdosta.

Fazer-konserni on sopinut myyvänsä ruokailupalvelutoimintansa Fazer Food Servicesin monikansalliselle Compass Group PLC:lle, yhtiöt kertovat. Kaupan hinta on 475 miljoonaa euroa ja se vaatii vielä kilpailuviranomaisten hyväksynnän.

Muun muassa henkilöstöravintoloita pyrittävän Fazer Food Servicesin liikevaihto on 600 miljoonaa euroa ja se työllistää 7 000 henkilöä, joista Suomessa 3 900.

Koko Fazer-konsernin liikevaihto oli vuonna 2018 noin 1,6 miljardia euroa. Fazer työntekijämäärä pienenee lähes puoleen. Liikevaihtoa kutistetaan yli kolmasosalla.

Fazer Food Servicesiin kuuluu brändeistä muun muassa Amica-ruokapalvelut ja Fazer Food & Co. Yhteensä ravintoloita on noin 1 000.

Yhtiö kertoo keskittyvänsä jatkossa kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaan. Niistä ja nyt myytävästä liiketoiminnasta ei ole ollut juurikaan taloudellista hyötyä toisilleen, Fazer perustelee.

– Olemme erittäin iloisia, että olemme sopineet Fazer Food Servicesin myynnistä Compass Group PLC:lle. Fazer Food Services voi kaupan toteutuessa aloittaa uuden vaiheen, jossa se saa vahvaa tukea kasvaa ja kehittää edelleen liiketoimintaansa. Fazer-konserni puolestaan aikoo hyödyntää yrityskaupasta saatavat varat kasvustrategiansa toteuttamiseen, Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum sanoo tiedotteessa.

Brittiläisen Compass Group PLC:n liikevaihto on peräti 26 miljardia euroa. Se toimii 45 maassa ja työllistää 600 000 työntekijää.
"Maapallon elämä on kestänyt suurempia muutoksia kuin mitä ihminen on nähnyt. Maapallo selviää hyvin ihmisestä ja on täällä vielä kauan ihmisen jälkeenkin." -mannym

"Gustafsson on asunut Bangkokissa 57 vuotta, mutta sanoo yhä olevansa farang." -HS-

Tomatoface

There's no business like..

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006221188.html

"Kela maksaa satoja miljoonia euroja suoraan vuokranantajille – asumistukien määrä noussut 81% kymmenessä vuodessa"

BKT kasvaa taas kohisten.. Sääli vain veronmaksajaa :facepalm:
O tempora, o mores!

guest15586

Quote from: Tomatoface on 30.08.2019, 19:02:54
There's no business like..

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006221188.html

"Kela maksaa satoja miljoonia euroja suoraan vuokranantajille – asumistukien määrä noussut 81% kymmenessä vuodessa"

BKT kasvaa taas kohisten.. Sääli vain veronmaksajaa :facepalm:

Ja huvittavaa kyllä, että yksityisen vuokranantajan ei oikeastaan kannattaisi pitää rahojaan kiinni sijoitusasunnoissa. Parempaa tuottoa on tarjolla muualta ja pienemmällä riskillä.

simppali

Ehkäpä tänne Matti Virenin kirjoitus liittyy talouteen ja Sitraan..joka myös liittyy talouteen.

Virenillä on erittäin hyviä blogeja lähinnä talouteen liittyvistä asioista, mutta tarkka lukija lukee muutakin.

https://www.oikeamedia.com/o1-119612

"Oletettavasti Sitrassakin on huomattu, että alkuperäinen "missio" ei oikein enää kanna, vaan on löydettävä "uusia tuotteita". Tämän uuden roolin silmiinpistävin piirre on organisaation nopea paisuminen; palkkalistoilla on jo 200 "asiantuntijaa" ja muuta eksperttiä. Sijoitustoiminta on jäänyt jonkinlaiseksi sivutuotteeksi. Ongelmallista vaan on, että viime vuosina tuloksenteko tällä suunnalla on ollut kelvotonta: viime vuoden sijoituksista (60 M) kertyi tappiota peräti 55 miljoonaa euroa. Tulos taitaa olla jonkinlainen maailmanennätys alallaan. Tulee mieleen vain Kansa -yhtiön tappiot vuodelta 1993 (jolloin yhtiö de facto meni konkurssiin). Esko Seppäsen mainion kirjan "Punapääoman romahdus" kertomus Kansan (ja Erkki Pesosen) seikkailuista päätyy hieman samanlaiseen arvioon tappioiden suuruudesta kuin Sitran vuoden 2018 tuloskin: neljän miljardin (markan) taseella tuotettiin kolmen miljardin tappiot, joita toden totta voi pitää jonkinlaisina maailmanennätyksinä".

Entistä Junckerin kahvinkeittäjää, Jyrki Kataista ollaan vääntämässä Sitran yliasiamieheksi..n. 22.120€ kuukausipalkalla.

Leppoisa toimi, kunhan vähän toimistoa sisustaisi, kävisi sportti-lomilla ja muistaisi ulostautua kerran vuodessa kertomaan että; Hyvin menee Sitralla.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Supernuiva

Quote from: Helmeri on 30.08.2019, 19:28:07
Ja huvittavaa kyllä, että yksityisen vuokranantajan ei oikeastaan kannattaisi pitää rahojaan kiinni sijoitusasunnoissa. Parempaa tuottoa on tarjolla muualta ja pienemmällä riskillä.

Mistä saa nykyaikana tuota parempaa tuottoa pienemmällä riskillä?

guest15586

Quote from: Supernuiva on 30.08.2019, 23:35:28
Quote from: Helmeri on 30.08.2019, 19:28:07

Mistä saa nykyaikana tuota parempaa tuottoa pienemmällä riskillä?

Osakkeista, rahastoista, mistä vaan. Asuntosijoittamisen riski on hemmetinmoinen eikä rajoitu pelkästään talouden tilaan. Teorissa voi saada 5...6% tuottoa, mutta ei missään nimessä keskimäärin. Taloyhtiön remonttien takia tuotto tippuu kahteen kolmeen prossaan ja jos asukiksi sattuu idiootti, tuotossa ollaan jo miinuksen puolella. Asuntosijoittamisessa on jotain järkeä vain jos on odotettavissa asunnon arvon nousua. Sitä voi sitten miettiä kun on satku kiinni asunnossa ja arvo ehkä nousee jotain jossain ajassa ja omaisuutesi haltijana on asukki jota et tunne.

Irtisanomisaika on puoli vuotta ja jos on vuokrat maksamatta useamman kuukauden, niin toki voi purkaa vuokrasopimuksen. Käytännössä aikaa menee tuo sama puoli vuotta ennenkuin pääsee eroon ja häätöön vissiin tarvitaan kärjäoikeuden päätös.

Eli hyvin on helppo saada parempaa tuottoa pienemmällä riskillä.

repo

Quote from: simppali on 30.08.2019, 23:26:43
Entistä Junckerin kahvinkeittäjää, Jyrki Kataista ollaan vääntämässä Sitran yliasiamieheksi..n. 22.120€ kuukausipalkalla.

Leppoisa toimi, kunhan vähän toimistoa sisustaisi, kävisi sportti-lomilla ja muistaisi ulostautua kerran vuodessa kertomaan että; Hyvin menee Sitralla.

Nyt kun Postin pääjohtajan yli 80.000 kk-palkka nousi valtamedian otsikoihin, niin onhan Kataisen tuleva palkka aivan hirveän surkea, joten tuskin se motivoi yhtä näyttäviin suorituksiin kuin Postissa.

Matti Vireniltä hyvä blogi-kirjoitus yllä. Olisi todella syytä ajaa Sitra alas. Poliittista tahtoa ei vain tule olemaan moiseen vielä pitkään aikaan.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

repo

Tuosta Postin taloudellisesta tilanteesta löytyi mielenkiintoinen tiedon palanen Suomen Uutisten toukokuussa julkaisemasta jutusta.

https://www.suomenuutiset.fi/tyontekijat-taistelevat-postin-tyoehtoshoppailua-vastaan-asiaa-vaikea-saada-julkisuuteen-koska-lehtitaloilla-on-oma-lehma-ojassa/

Quote from: Suomen Uutisettoukokuu 22, 2019 15:09
Työntekijät taistelevat Postin työehtoshoppailua vastaan – asiaa vaikea saada julkisuuteen, koska lehtitaloilla on "oma lehmä ojassa"
[...]

Kiinan lähetykset tuottavat Suomen Postille tappiota

On kansainvälisesti tiedossa oleva ongelma, että Kiinasta tulevien postilähetysten jakelu on monille vastaanottajamaille raskaasti tappiollista toimintaa. Esimerkiksi USA:n postille koituvien tappioiden arvioidaan olevan kymmeniä miljoonia dollareita vuodessa.

Tämä johtuu siitä, että postialan kansainvälisissä sopimuksissa Kiina katsotaan kehitysmaaksi, joten siltä ei peritä normaaleja maksuja. Niinpä saapuvien lähetysten jakelun tuottamat tappiot jäävät esimerkiksi Suomen Postin kontolle. Heidi Nieminen kertoo usein kysyneensä Postilta tarkkaa lukua Kiinasta tulevien lähetysten tuottamista tappioista, mutta sitä ei ole suostuttu hänelle kertomaan.

– Ihmiset ihmettelevät, miksi Kiinasta tilatuissa tuotteissa on niin halvat toimituskulut.

– Jos lähetykset hinnoiteltaisiin oikeaan hintaan, lähetysmäärät romahtaisivat, Nieminen ennustaa.

Juttussa kuvaillaan myös "työvoimapulaa", jota paikkaamaan tarvitaan uutta työvoimaa ulkomailta. Ja kyseessä on valtiojohtoinen yritys, mihin PS:n edustaja Jani Mäkelä otti vähän kantaa ikään kuin vakiomallisella tiedotteella ja juuri sopivasti asian julkisen käsittelyn aallonharjalla.

Quote from: Suomen Uutisetelokuu 31, 201914:50
Mäkelä: Postin pomo nauttii ökypalkkaa ja työntekijöitä kyykytetään – "Ministerin vihellettävä peli poikki, huono johtaminen on jatkunut jo pitkään"
https://www.suomenuutiset.fi/makela-postin-pomo-nauttii-okypalkkaa-tyontekijoita-kyykytetaan-ministerin-vihellettava-peli-huono-johtaminen-jatkunut-jo-pitkaan/

Minua kiinnostaisi tätä valtion omistajaohjauksesta vastaavan ministerin kovistelua (onko tuo nyt edes kovistelua - jotain pikku torumista) enemmän, miksi ja miten Postia ohjataan valtion toimesta "työvoimapulaan", ulkomaisen työvoiman tarpeeseen ja, vaikka olemme suuressa ja mahtavassa EU:ssa vaikuttamassa, niin tässä asiassa Kiinaa käsitellään kauppapoliittisesti silkkihansikkain - jälleen kerran täysin unohtaen, mikä on Suomen etu ja kenen tehtävä on vaalia Suomen etua?

Jani Mäkelä (ps.): Näin laiskoihin ulostuloihin ei ole varaa.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

Roope2

Kun lääkkeiden omavastuuta on kasvatettu, erilaisia vanhusten indeksejä jäädytetty, niin talkoista on säästynyt yksi porukka: yhteiskunnan tuella asujat.

Nythän asunnon kokoon vaikuttaa ruokakunnan suuruus. Tuetut asujat voisivat osallistua talkoisiin, kun pienennetään asumisneliöitä/lärvi, jolloin pienemmästä asunnosta yhteiskunta maksaa vähemmän.
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

foobar

Quote from: Roope2 on 02.09.2019, 09:23:36

Kun lääkkeiden omavastuuta on kasvatettu, erilaisia vanhusten indeksejä jäädytetty, niin talkoista on säästynyt yksi porukka: yhteiskunnan tuella asujat.

Nythän asunnon kokoon vaikuttaa ruokakunnan suuruus. Tuetut asujat voisivat osallistua talkoisiin, kun pienennetään asumisneliöitä/lärvi, jolloin pienemmästä asunnosta yhteiskunta maksaa vähemmän.

Muistelen että jokin kaupunkimaantieteen proffa tai vastaava puhuva pää piti Hesarissa jopa tyyliin alle 45 neliön (en todellakaan muista yksityiskohtia) asuinalaa per henki epäinhimillisenä. Kun tämä yhdistetään ilmaisen elämisen oikeuteen Pääkaupunkiseudulla on tuloksena melkoinen veronmaksajan maailmanloppu. Tällä kriteerillä oma pieni kaksioni on yksin elämiseen liian pieni!

Kaikkea on kiva saada mutta jos sen saa ilmaiseksi ei se kauheasti maksajia inspiroi kovempaan työntekoon. Ollaan isoissa ongelmissa kun todellisten nettoveronmaksajien osuus on yhä pienempi vähemmistö ja erilaisten tulonsiirtojen saajat yhä suurempi osuus äänestäjistä.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Tomatoface

Hallitus myy valtion omaisuutta jotta kehitysapuun saadaan lisärahaa:

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/7c79df28-c615-438e-866b-6151035c8a0a

"MTV: Hallitus päättää budjettiriihessä valtionomaisuuden myynnistä miljardilla eurolla"

"Hallitus linjasi jo aiemmin tekevänsä tällä kaudella kertaluontoisia tulevaisuusinvestointeja enintään kolmen miljardin euron edestä."

"Rinteen hallituksen "tulevaisuusinvestointeihin" kuuluu muun muassa lisärahaa ammattikoulujen opettajien palkkaamiseen, luonnonsuojeluun ja kehitysyhteistyöhön. Siitä, mitä kaikkea ensi vuoden tulevaisuusinvestointeihin kuuluu, ei ole vielä tiedossa."

Vihreä unelma jyllää :facepalm:
O tempora, o mores!

Golimar

Quotex

Maailmantalouden epävarmuus on alkanut rokottaa yhä selvemmin teknologiateollisuutta, ilmenee alan etujärjestön julkaisemista tiedoista. Lähes kaksi kolmasosaa alan teollisuusyrityksistä kertoo, että on saanut loppukesän ja alkusyksyn aikana vähemmän tilauksia kuin edellisellä vuosineljänneksellä. Tarjouspyyntöjen määrän kerrotaan pudonneen jyrkästi.

Tiedot perustuvat Teknologiateollisuus ry:n tuoreeseen tilauskanta- ja henkilöstötiedusteluun.

– Tulokset viestivät suhdannekäänteestä, toimialojen epäyhtenäisestä kehityksestä sekä yritysten välisten erojen kasvusta. Huomionarvoista on, että esimerkiksi teknologiateollisuuden suurimman toimialan, kone- ja metallituoteteollisuuden, vientitilausten arvo on supistunut kolme kvartaalia peräkkäin, sanoo Teknologiateollisuus ry:n pääekonomisti Petteri Rautaporras tiedotteessa.

x

https://yle.fi/uutiset/3-11032855

törö

QuoteKohun keskelle joutuneiden yksityisten hoivayhtiöiden johtajat ovat nauttineet tehtävässään erinomaista palkkaa.

Kovimmat tulot sai viime vuonna Attendo Suomen toimitusjohtaja ja suuromistaja Pertti Karjalainen, joka tienasi yhteensä noin 4,2 miljoonaa euroa.

Viime vuoden verotietojen mukaan Karjalaisen ansiotulojen osuus oli noin 511 000 euroa ja loput 3,1 miljoonaa euroa tulivat hänelle pääomatuloina.

Parhaimmillaan Karjalainen on omistanut Attendosta noin 250 miljoonan euron osakepotin. Tämän vuoden toukokuussa hän on myynyt Attendon osakkeitaan arviolta noin 20 miljoonan euron edestä.

Toisen hoivakohussa ryvettyneen hoivayrityksen Mehiläisen toimitusjohtaja Janne-Olli Järvenpää puolestaan ansaitsi viime vuonna yhteensä noin 1,8 miljoonaa euroa.

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/815370-attendon-pomolla-yli-42-miljoonan-tulot-nain-tienasivat-muut-hoivakohuihin

Kommunisti-muslimi

EU päätti taas niin kivan asian, että olen jälleen tosi iloinen.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaikki-pullotuslinjastot-menevat-uusiksi-eu-n-uusi-muovidirektiivi-tulee-kalliiksi-suomelle/7617978#gs.eov04h

QuoteEU:n uusi muovidirektiivi uhkaa aiheuttaa kymmenien miljoonien eurojen kulut Suomen juomateollisuudelle. Direktiivi vaatii, että muovisen korkin on pysyttävä kiinni pullossa koko sen käytön ajan. Uudenlaisten korkkien käyttöönotto vaatisi pullotuslinjastojen uusimista. Lisäksi pullossa kiinni pysyvän korkin valmistamiseen kuluisi enemmän muovia kuin nykyisiin korkkeihin.

...

Direktiivin mukaan pulloihin on kehiteltävä uudenlainen korkki, mutta kukaan vielä tiedä, millainen sen pitäisi olla.

– Sitä ei vielä tiedetä. Komissio ei ole vielä esittänyt minkäänlaista prototyyppiä sille, että minkälainen tämän tekniikan pitäisi olla, huomauttaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen.

...

Seurauksena muovin käyttö lisääntyy

Pullossa kiinni pysyvien korkkien valmistaminen kuluttaa enemmän muovia kuin nykyiset korkit. Laskelmien mukaan muovin käyttö lisääntyisi Euroopassa 50 000 - 200 000 tonnilla.

– Tämän direktiivin myötä on todennäköistä, että muovipullon kaulaa joudutaan lisäämään ja sitten se väkänen, jolla korkki on kiinni tulee pullokohtaisesti tarkoittamaan 1-2 grammaa lisää muovia. Iso huoli on, että tämä tulee lisäämään voimalla muovin käyttöä Euroopassa, sanoo Pakarinen.

...

Direktiivi voimaan 2024

Suomi, muut Pohjoismaat ja Saksa yrittivät saada direktiiviin poikkeuksia, mutta siinä ei onnistuttu.

– Direktiivi tulee ja lainsäätäjä on kertonut, ettei siihen pääse juuri enää vaikuttamaan. Suomi on nyt kärsimässä muiden maiden toteutumattomista jätehuoltoratkaisuista tai erilliskeräysjärjestelmistä, summaa Vihavainen.

Nyt olisi Suomella näytön paikka. Voisivat ilmoittaa EU:lle, että meidän käytäntömme tässä asiassa on täysin riittävä eikä direktiivin vaatimia muutoksia tulla tekemään.

Sen sijaan Suomi tulee toteuttamaan direktiivin vaatimat muutokset täysimääräisesti, kustannuksista välittämättä. Valitettavasti.

Uuno Nuivanen

Tässä juuri aamulla maitotölkkiä avatessani tuumin, että irtomuovikorkki se on tässäkin.. mutta mitäs siitä, kunhan saamme osoittaa nöyryyttä ja kuuliaisuutta, kustannuksista piittaamatta. Virkamiesarmeijamme kyllä huolehtii kaikkien mahdollisten ja mahdottomien direktiivien noudattamisesta.

Archaeopteryx

En minä kauhean ongelmallisena näe korkin ja pullon välistä kiinteää liitosta, sen voinee varsin helposti integroida korkin sinetin kanssa ilman mainittavia materiaalilisäyksiä.

Eri asia on, mitä JÄRKEÄ ko. toimenpiteessä on vaikkapa Suomessa, jossa pullot ja niiden korkit kiertävät huomattavan tehokkaasti verrattuna pantittomiin Euroopan maihin. Saatika että EU:n pitää taas kerran olla etulinjassa maailmanparannuksen kanssa toissijaisilla keinoilla, kun 90% maailman merien muoviroskasta on peräisin kymmenestä joesta, joista kahdeksan sijaitsee Aasiassa ja kaksi Afrikassa.

Laittakaa nyt ensin EU:n laajuinen panttijärjestelmä pystyyn, niin aletaan sitten miettimään niitä korkkiongelmia.

Kommunisti-muslimi

Quote from: Uuno Nuivanen on 08.11.2019, 09:12:25
Tässä juuri aamulla maitotölkkiä avatessani tuumin, että irtomuovikorkki se on tässäkin.. mutta mitäs siitä, kunhan saamme osoittaa nöyryyttä ja kuuliaisuutta, kustannuksista piittaamatta. Virkamiesarmeijamme kyllä huolehtii kaikkien mahdollisten ja mahdottomien direktiivien noudattamisesta.
Oletko varma, että kyseessä oli nimenomaan maito eikä maitojuoma? Sori off-topicci.  :P