News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Kotimaan talousuutisia (yhdistetty)

Started by Juha Päivärinta, 09.06.2009, 13:17:14

Previous topic - Next topic

törö

QuoteVTV moittii valtion virastojen johtajia: Kilometrin taksimatkoja, liian kalliita hotelleja, kuitittomia matkalaskuja...

Opetusministeriön johtava virkamies yöpyi Kööpenhaminassa hotellissa, jossa yö maksoi 909 euroa.

http://yle.fi/uutiset/3-9306235

Supernuiva

Quote from: tuo mies on 23.11.2016, 13:25:03
Yksi viikinkilaiva tilattiin Jugoslaviasta jo 80-luvun lopulla, ja valmiiksi se tuli Splitin telakalla itsenäisessä Kroatiassa. Korjatkaa mutuiluani tarvittaessa.
Mutuilua korjataan kirjoittajan pyynnöstä:

Amorella valmistui 1988 Jugoslaviassa, Splitin telakalla.
Isabella valmistui 1988 Jugoslaviassa, Splitin telakalla.

Tämän alussarjan piirustukset myytiin (kaiketi ruotsalaisille?), jotka tilasivat Euroway-liikenteeseen kaksi laivaa: Frans Suell ja Frans Kockum.

Frans Suell oli telakalla lähes valmis sodan aikana, voisi kaiketi sanoa, että laiva valmistui Kroatiassa 1992, vaikka valmistus aloitettiin Jugoslaviassa. Nykyään Frans Suell on Gabriella. Laiva oli myös vähän aikaa Turun ja Tukholman välisessä liikenteessä Silja Scandinavia -nimellä. Sota viivästytti laivan valmistumista noin vuodella. Isot pojat ovat myös kertoneet, että Gabriellassa on vielä nykyäänkin nähtävissä kyljissä sodan aiheuttamia naarmuja ja painaumia. (Luodin osumia, kranaatin sirpaleiden aiheuttamia koloja, yms.) Samaan syssyyn sanotaan, ettei niitä voi enää nykyään erottaa muista vuosien aikana tulleista naarmuista, sillä pahimmat sodan aiheuttamat vauriot on korjattu telakointien aikana. Yhtä kaikki, Suomeen liikennöi tällä hetkellä säännöllisesti laiva, joka on ollut rakentamisen aikana telakalla rintamalinjojen välissä. Eikä tästä ole ajallisesti kovin kauaa, sillä Gabriella-laiva on uusin Tukholman ja Helsingin välisessä liikenteessä olevista laivoista.

Frans Kockumin valmistumisen aikaan 1994 Euroway-liikenne oli jo loppunut kannattamattomana ja tämä Kroatiassa valmistunut laiva myytiin DFDS:lle. Nykyään tämä laiva on Crown of Scandinavia.

Viking Linen liikenteessä on ollut jo 1960-luvulla Jugoslaviassa valmistuineita laivoja: Kapella ja Marella. Ulkomuistista Kapella vuodelta 1967 ja Marella vuodelta 1970. Telakka ei ollut tuolloin kuitenkaan Split.

Tällä hetkellä Isabella on Tallinkin Isabelle.

Amorella ja Gabriella ovat vielä nyt tällä hetkellä ainoat Viking Linen laivat, jotka on valmistettu muualla kuin Suomessa.

Viking Linen entisistä osakasvarustamoista vain SF Line on tilannut laivoja Jugoslaviasta. Nykyäänhän SF Line on nimeltään Viking Line, sillä varustamo otti käyttöönsä entisen markkinointiyhtiönsä nimen muiden osakasvarustamojen mentyä konkurssiin (Rederi AB Slite, Gotlannista, Myrstenin suvun perheyhtiö, vuonna 1993) tai kilpailija Siljan ostettua varustamon (Rederi AB Sally, 1987).

Sliten "vääryydellä ja kierolla pelillä" toteutettu konkurssi tuntuu monista ruotsalaisista pahalta yhä tänä päivänä. Siljan omistajat halusivat kilpailijan pois markkinoilta, tästä johtuen Sliten viimeisin uudistilaus on nykyään TallinkSilja Europa. (Tiedän, aluksen nimi on edelleen virallisesti Silja Europa, vaikka Tallink markkinoi laivaa vain Europana.) Tavallaan ironista, että vaikka Siljan johto ajoi kilpailijan pankkisuhteidensa kautta konkurssiin, meni Silja myös itse käytännössä myöhemmin halvalla kilpailijalle. Brändinä Silja oli arvokas vain suomalaisten keskuudessa. Kaiketi Silja-nimi on käytössä enää vain suomalaisten ostouskollisuuden vuoksi, muutoin Silja Line olisi ajettu jo tavaramerkkinä kokonaan alas.

Sliten konkurssin jälkeen voitiin todeta, että kaikkien velkojen maksamisen jälkeen rahaa jäi vielä yli. Varustamo olisi ollut elinkelpoinen, mutta Ruotsin devalvaatio antoi pankeille tekosyyn katkaista varustamon luototus.

Jos Rederi AB Slite olisi saanut jatkaa, olisi laivamatkailu Ruotsiin todennäköisesti hohdokkaampaa. Nyt jäljellä ovat vain ne varustamot, jotka ovat aina tarjonneet kyytiä ei niin hohdokkailla laivoilla. Toki SF Linen tilaama Cinderella on poikkeus tästä säännöstä, mutta ehkä vain Sliten antaman kirityksen johdosta? Mistä tulee mieleen, että persaudit tarvitsisivat nuivan kirittäjän. Olemme Hommalla emmekä laivafoorumilla, tästä johtuen maahanmuuttoaihe on saatava mukaan jollain tavalla jokaiseen postaukseen.

Alun "romurellasta" on kuitenkin saatu vuosien saatossa kestävä ja toimiva laiva, sillä vielä aiemmin yksikään toinen ruotsinlaiva ei ole liikennöinyt yhtä kauan Turusta Tukholmaan. Tänä syksynä Amorella on tullut olleeksi tällä linjalla jo 28 vuotta, huonoksi osoittautunut laiva ei olisi ollut näin pitkään liikenteessä. Merimailien osalta tämä alus saattaisi olla tällä hetkellä kaikkein pisimmän matkan taivaltanut kaikista Suomesta säännöllisesti liikennöivistä kansimatkustajia kuljettavista autolautoista?

hattiwatti

Quote from: Kommunisti-muslimi on 23.11.2016, 10:21:20
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/458519-viking-line-tilaa-jattilautan-kiinasta-tallainen-siita-tulee

Todella mahtavaa toimintaa laivayhtiöltä. Suomen talous nousee sillä, että tilataan laivat Kiinasta. Ilmeisesti suomalainen laivanrakennustaito ei ole riittävä.

Kiinassa ei ole Mattiputkosia ja AY-liikkeitä häiriköimässä.

Titus


Orpo varoittaa: Keväällä voi olla edessä jopa 1–2 miljardin euron lisäleikkaukset

http://www.hs.fi/kotimaa/a1480054928897

hs jumittuu hävittäjähanintoihin todellisten kasvaneiden kustannusten syiden ollessa maahanmuuttosidonnaisia...

that's a bingo!

Supernuiva

Quote from: Titus on 26.11.2016, 12:05:07
hs jumittuu hävittäjähanintoihin todellisten kasvaneiden kustannusten syiden ollessa maahanmuuttosidonnaisia...

Milloin perusaudit julkistavat maahanmuuton kustannuksista lupaamansa selvityksen? Viime eduskuntavaaleissa tämä lupaus oli varsin usein mainittu, mutta nyt kaiketi aktiivisesti unohdettu.

Jos mitään ei kuulu ennen kunnallisvaaleja, on asia haluttu unohtaa. Toimimattomuus on selvä signaali siitä, ettei heitä kiinnosta mokutuksen haitat valtiollisella tai edes kunnallisella tasolla.

Titus


Tavallaan talousuutinen, koska, kuten ennenkin, suomalaisia kusetetaan maksamaan enemmän.
Kustannus voi olla asiakkaalle melkoinen, esim oma liittymä lienee tällä hetkellä n10€ rajoittamaton,
jos siitä siirrytään /giga veloitukseen, niin morjens

Miapetra Kumpula-Natri hoitaa asiaa EUssa:

EUROOPAN parlamentin teollisuus- ja tutkimusvaliokunta äänesti tiistaina murskaluvuin ehdotuksesta,
jonka mukaan matkapuhelinliikenteen roaming-tukkumaksuja pitäisi laskea tuntuvasti alemmalle tasolle
verrattuna komission ja jäsenmaiden ehdotuksiin.

Äänestyksellä pyritään lanaamaan tietä sille, että roaming-maksut todella poistuisivat EU-maissa ensi vuoden kesäkuussa.
Valiokunta antoi myös "vahvan mandaatin" sille, että parlamentin puolesta asiasta neuvottelee tukkumaksujen lakia valmisteleva
europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (sd). Hänen tehtäväkseen tulee vääntää kättä komission, jäsenmaita edustavan
neuvoston ja parlamentin "trilogeissa" eli kolmikantaneuvotteluissa, jotka alkavat 14. joulukuuta.

Kumpula-Natri sanoo, että "en katso asiaa yhden maan näkökulmasta vaan eurooppalaisesta näkökulmasta".
On kuitenkin selvää, että hänen ajamansa linja on myös Suomelle mieluinen.

Suomessa on pelätty, että korkeat roaming-tukkuhinnat kaatuvat kuluttajien
maksettaviksi tai heikentävät operaattoreiden kannatusta ja investointinäkymiä.

http://www.hs.fi/talous/art-2000004886322.html


that's a bingo!

Uuno Nuivanen

Quote
Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

Julkaistu: 7.12. 6:01

Kansan protestiäänet tuottavat poliittisia yllätyksiä kautta länsimaiden, mutta kapinointi ei itsessään yllätä. Se on talousanemian seurausta – ja se taas on epäonnistuneen talouspolitiikan eikä populismin syytä, kirjoittaa Taloussanomien erikoistoimittaja Jan Hurri. ...

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000004895108.html

hattiwatti

Sputnikia kannattaa lukea ihan siksi, kun se on näitä EU:n julkilausumia propagandamedioita. Ei muuten niin jaksaisi, mutta kun tulee samanlainen olo kun kakarana katseli salaa k-18 videoita vaikka olisivat olleet tylsiä.

Tässä uutisessa onkin aikamoista propagandaa? Ehkä Suomea koitetaan horjuttaa. Muistakaa, että Trumpin valinta ja kannatus oli venäläisten hakkereiden salajuoni. Vakuutusyhtiö Ilmarinen on selkeästi juonessa mukana?

https://sputniknews.com/business/201612071048261048-finnish-pension-fund-usa-trump/

QuoteWhereas Scandinavian economists have been bracing for a hard landing after Trump's rise to power, the Finnish pension fund Ilmarinen, which is one of Scandinavia's biggest asset managers that oversees about $38 billion worth of funds, is moving its resources to the US due to prospects of a US boom.

Ilmarinen plans to offset its underweight in the US through investments in primarily fixed-income products, commodities and real estate, as well as US stocks. The fact that Ilmarinen is drifting away from the Eurozone and putting more emphasis on the US market reflects an overall lack of confidence in Europe, Bloomberg reported.

Of late, European investors have been increasingly high-strung as the EU member states are facing a series of elections that may lead to unpredicted results due to the public dissatisfaction with years of austerity measures aggravated by the migrant crisis. Earlier this week, Italian Prime Minister Matteo Renzi resigned after losing a referendum he himself had called to push through constitutional changes, plunging one of the EU's biggest economies into political limbo. Further "surprises" of this scope threaten to trigger a new wave of political and economic chaos for Europe. The present situation creates a grim outlook for the European economy, according to Ilmarinen CEO Timo Riitikalo. In contrast, the dollar is expected to further rise in value, provided that US President-elect Donald Trump's plans pay their way. According to Riitikalo, the US may potentially go on a "spending spree" that may put American growth in a turbo mode.

However, this decision may seem a bit erratic considering previous commentaries by Ilmarinen Chief Investment Officer Mikko Mursula. In November, Mursula expressed fear that Trump's victory may become a severe blow to the Finnish economy due to his well-known support of protectionism and his anti-globalist stance. Finland, which for years has been one of the foremost beneficiaries of globalization, may suffer greatly, Mursula told Finnish newspaper Arvopaperi. Murula's fear of US protectionism was shared by Penna Urrila, Chief Economic Policy Adviser at Confederation of Finnish Industries EK.

Meanwhile, the Danish investment manager Formuepleje has also registered a shift towards the US. "This is due to two factors. One is the so-called Trump effect. The stock market sees opportunities for timely stimuli from Donald Trump. The market, including us, also sees opportunities for improved framework conditions in the US, primarily because of tax cuts," equity strategist Otto Friedrichsen from Formuepleje told Danish newspaper Finans, venturing that the US will provide the greatest earnings growth.

Trump's economic policy implies tax cuts, job creation and increased spending on infrastructure projects. In particular, Trump's electoral program proposed to reduce the maximum income tax rate from the current 39.6 to 33 percent and simplify the progressive scale of taxation, leaving three rates only: 33, 25 and 12 percent. Significant tax relief is also expected to be provided for big businesses: Trump proposed slashing the US corporate tax from 35 to 15 percent.

Earlier, the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) improved its forecast for global GDP growth in 2017 by 0.1 percent from 3.2 to 3.3 percent against the backdrop of Trump's victory.

Virallisen median mukaan Brexitin ja Trumpin ja kaikkien muiden vastaavien vaalivoittojen jälkeen piti iskeä kammottava markkinakaaos, sillä eiväthän nyt populistit osaa palvella finanssikorporaatioiden tarpeita näitä tyydyttävällä tavalla? Ilmarisen irrationaalisen käytöksen on oltava vähintään itärajan takaa juoniteltu, tai jotain.

törö

QuoteItseään Suomen suurimmaksi huumekaupaksi mainostaneen Douppikaupan käytännön toiminta valottui huomattavasti, kun tulli pääsi käsiksi sen pääorganisaattoriksi syytetyn miehen tietokoneeseen. Huumekauppias näyttää pohtineen myynnin edistämistä ja markkinointia kuin mikä tahansa kasvuyritys.

http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/jarkyttava-epaily-julki-jattimaisesta-huumenettikaupasta-13-vuotiaalle-lahetettiin-ilmainen-lsd-nayte-joutui-lahtemaan-koulusta/6202944

Golimar

QuoteYli kymmenen miljoonan euron rahoituksen kerännyt turkulainen Tapp Commerce -startup on ajautunut yllättäen konkurssiin. Konkurssi astui voimaan 2. joulukuuta Varsinais-Suomen käräjäoikeuden päätöksellä.

Tapp Commercen toimitusjohtaja Warren Sample on konkurssista toistaiseksi vähäsanainen, eikä halunnut kommentoida yrityksen tulevaisuutta.

"Meillä on ollut viime aikoina viivästyksiä pääomasijoitusten toimittamisessa, mikä on aiheuttanut ongelmia kassavirtoihin. Työskentelemme sijoittajien kanssa tilanteen korjaamiseksi, jotta voimme selvittää asiat päävelkojamme kanssa Suomessa."Vuonna 2013 perustettu Tapp Commerce on luonut kehittyville markkinoille palvelun, jonka ansiosta pankkikortittomat ja -tilittömät ihmisetkin voivat käydä kauppaa käteisen sijaan digitaalisesti kännykällä. Sekä digitaalisena maksujärjestelmänä että markkinapaikkana toimivalla Android-sovelluksella oli puoli vuotta sitten Kaakkois-Aasiassa käyttäjinä yli 30 000 paikallismyyjää ja 3 miljoonaa ostajaa.

Mobiilipalvelun avulla esimerkiksi tavallinen kyläkauppias voi ryhtyä digiyrittäjäksi ja alkaa myydä asiakkailleen sähköisiä palveluja kuten vaikkapa bussilippuja, puheaikaa tai prepaid-sähköä.

Konkurssi-ilmoitus tulee yllättäen, sillä vasta kesällä yritys sai muhkean, yli 8 miljoonan rahoituspotin australialaiselta Amma Private Equity -sijoitusyhtiöltä. Aiemmat pääomasijoitukset mukaan lukien rahoitusta on kertynyt tähän mennessä noin 12 miljoonaa euroa.

http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/12-miljoonan-euron-rahoituksen-kerannyt-turkulainen-startup-ajautui-konkurssiin-6605805

https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/tapp-commerce-oy/25733497/paattajat

https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=Tapp+Commerce+

jmk

Quote from: Golimar on 09.12.2016, 08:36:34
Konkurssi-ilmoitus tulee yllättäen, sillä vasta kesällä yritys sai muhkean, yli 8 miljoonan rahoituspotin australialaiselta Amma Private Equity -sijoitusyhtiöltä.

Kahdeksalle miljoonalle voi keksiä monenlaista käyttötarkoitusta, jopa sellaisia, jotka yllättävät rahoittajan.

Uuno Nuivanen

Jabba juuri kehui telkkarissa, kuinka talous kasvaa kohisten, mutta:

QuoteJulkaistu: 15.12. 14:32
Tavaroiden ja palveluiden yhteenlaskettu vienti laski kolme prosenttia heinä–syyskuussa vuoden takaiseen verrattuna, kertoo Tilastokeskus.
Tavaroita ja palveluita vietiin ajanjaksolla yhteensä 18,3 miljardin euron arvosta.

Palveluiden vienti laski viisi prosenttia, samoin tullin mukainen tavaravienti. Kuitenkin välityskaupasta ja valmistuttamisesta saatava tavaravienti moninkertaistui, mikä pienensi kokonaisviennin laskun kolmeen prosenttiin.

Tavaroiden ja palveluiden yhteenlaskettu tuonti säilyi edellisvuotta vastaavalla tasolla. Tavaroita ja palveluita tuotiin 18,7 miljardilla eurolla.

Jokainen voinee päätellä, mistä tuo kasvu tulee.

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000005008085.html

Golimar

QuoteIT-PALVELUJA tuottava CGI aloittaa yt-neuvottelut, joilla tavoitellaan 240 henkilötyövuotta vastaavia kustannussäästöjä. Neuvottelut koskevat kaikkia CGI:n toimipaikkoja Suomessa. Yhtiössä on noin 3 200 työntekijää.

Toimitusjohtaja Tapio Volanen perustelee irtisanomisia kiristyvällä kilpailulla, digitalisaation tuomalla rakennemuutoksella ja it-palvelujen kasvun heikkoudella Suomessa.

"Meidän ja muiden it-toimijoiden viime vuosien sopeutustoimet osoittavat konkreettisesti sen, millaisessa muutoksessa koko toimialamme elää. Asiakkaat odottavat IT-toimittajilta uudenlaisia palveluja yhä kustannustehokkaammin tuotettuna, mikä edellyttää jatkuvia investointeja toiminnan, palvelujen, osaamisen ja laadun kehittämiseen", Volanen sanoo tiedotteessa.

KANADALAINEN CGI on maailman suurimpia it-palvelujen tuottajia. Suomessa se on Tiedon jälkeen toiseksi suurin noin 14 prosentin markkinaosuudella.

Suomen CGI:n juuret ovat ruotsalaisessa WM-datassa ja Novo Groupissa. WM-data osti vuonna 2004 Novo Groupin. Vuonna 2006 brittiläinen Logica osti WM-datan ja vuonna 2012 CGI osti koko Logican.

http://www.hs.fi/talous/art-2000002916352.html

QuoteNoin 3 000 työntekijää työllistävä CGI aikoo seuraavan kolmen vuoden aikana palkata tuhat uutta työntekijää.

It-alan palveluja tarjoava CGI Suomi aloittaa ensi vuonna mittavan rekrytointikampanjan, jonka tavoitteena on palkata tuhat uutta nuorta yrityksen palvelukseen. Kampanja kohdistuu etenkin opiskelijoihin ja vasta valmistuneisiin.

CGI:llä on Suomessa noin 3 000 työntekijää, joten tuhannen uuden työntekijän palkkaaminen on merkittävä toimenpide. Toimitusjohtaja Tapio Volanen myöntää, että tavoite on kunnianhimoinen, mutta tehtävissä. Rekrytoinnit on tarkoitus toteuttaa seuraavan kolmen vuoden aikana.

Volasen mukaan huomattava henkilöstötarve kumpuaa yrityksen asiakaskunnasta. Digitalisaatio luo uusia tarpeita niin asiakkaille kuin palveluntarjoajalle. CGI onkin jo useita vuosia tehnyt yhteistyötä oppilaitosten kanssa saadakseen tuoretta osaamista riveihinsä.

– Sitä kautta me ollaan havaittu, että siellä on ihan briljanttia osaamista, innokkuutta ja sen kaltaista innovatiivisuutta, jota asiakkaat meiltä odottavat, Volanen kertoo.

Näin isoja rekrytointeja CGI ei ole kuitenkaan aiemmin tehnyt. Uusien työntekijöiden palkkaus tapahtuu pääosin Future Talent -harjoitteluohjelman kautta. Kyseessä on niin sanottu trainee-ohjelma, josta harjoittelijalle maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Ohjelma kestää neljästä kuuteen kuukautta.

– Jos siinä ajassa syntyy molemmin puolin hyvä fiilis, niin meillä on tarkoitus tehdä mahdollisimman paljon vakinaisia työsuhteita, Volanen vakuuttaa.

Ohjelman taustalla on mestari-kisälli -malli, jossa nuorten tekijöiden kyvyt yhdistetään kokeneiden työtekijöiden taitoihin.

– Kun laitetaan samaan tiimiin nuoria osaajia ja meiltä hieman kokeneempia osaajia, niin silloin me saadaan tyypillisesti tosi hyviä lopputuloksia.

Rekrytoinnit alkavat tammikuussa Finlandiatalolla järjestettävällä Future Talent -tapahtumalla.

http://yle.fi/uutiset/3-9360780

https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/cgi-holdings-suomi-oy/20675523/yleiskuva

https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/yritys/03575029/yleiskuva

https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=Volanen+Tapio+Johannes+

Fiftari

QuoteTurkulainen miljoona-startup perui konkurssinsa ja paljastui australialaiseksi

Turkulaislähtöinen startup-yritys Tapp Commerce onnistui purkamaan konkurssinsa keskiviikkona. Varsinais-Suomen Käräjäoikeus oli asettanut yhtiön konkurssiin joulukuun alussa työeläkevakuutusyhtiö Varman hakemuksesta.

"Siirrymme takaisin tavanomaiseen liiketoimintaan", Tapp Commercen toimitusjohtaja Warren Sample kertoo Tiville.

Konkurssi-ilmoitus hämmensi, sillä yhtiö on kertonut julkisuudessa keränneensä yhteensä 12 miljoonan euron rahoituksen. Tappin liiketoiminta on Samplen mukaan jatkunut konkurssiin asettamisesta huolimatta.
-----
Oikeuden päätöksestä käy kuitenkin ilmi, että suomalaisyhtiön emoyhtiö on Tapp Group Ltd, joka on rekisteröity Australiaan. Miljoonia Tapp Commerceen sijoittanut Amma Private Equity -sijoitusyhtiö on niin ikään australialainen.
TiVi
Loput linkistä
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Golimar

#2024
Miljardööri hyötyy asumistuesta ja haittamaahanmuutosta.

QuoteRuotsalainen julkkis­miljardööri omistaa nyt lähes 4 000 asuntoa Helsingin seudulla – "Olin ollut kiinnostunut Suomesta jo vähän aikaa"
Yhdysvaltalaisen talouslehden Forbesin mukaan Selinin omaisuus on 1,81 miljardia euroa.

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005016666.html

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/03/svensk-miljardar-ager-tusentals-bostader-i-helsingforsregionen

http://www.friatider.se/tar-46500-kr-i-hyra-f-r-etta-till-invandrare


Spesialisti

QuoteMiljardööri hyötyy asumistuesta ja haittamaahanmuutosta.

Tästähän koko touhussa on kysymys. Moraaliton kapitalisti kuppaa töissä käyvän pottunokan tilittämät verorahat liiveihinsä.

Uuno Nuivanen

Matubisneksen voitot ovat suuria, mutta kerääntyvät melko harvoille.

Tappioista saamme kaikki nauttia.

repo

Mamut ja matut ovat kuin ovatkin kultamunia.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

Vredesbyrd

Oliko tämä jo täällä? Maan infraa thatcheroidaan nyt kovaan malliin ja SINÄ MAKSAT! Mites muuten se persujen lupaus väliaikaisen autoveron poistamisesta?
http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005020027.html
QuoteLiikenneministeri Berner: Väylien yhtiöittämisen jälkeen autoilijaa laskuttavat tien käytöstä vakuutusyhtiöt, teleoperaattorit ja autokauppiaat
Ministeri Anne Bernerin mukaan valtion väylien yhtiöittämisestä päätetään kevään kehysriihessä.

Studio Kulmapöytä: Paljonko autoilusta pitää kohta maksaa, Anne Berner?

00:16 / 19:52

Nyt toistetaan: Studio Kulmapöytä: Paljonko autoilusta pitää kohta maksaa, Anne Berner?
Marko Junkkari HS
Julkaistu: 24.12. 2:00 , Päivitetty: 26.12. 10:44
"VALTION liikenneverkkoyhtiö on alusta, jonka päälle yksityinen sektori voi tuottaa palveluita", liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) sanoo.

Lause ei sinänsä kuulosta hätkähdyttävältä. Liikenneverkko. Alusta. Palvelut. Aika vaikea lauseesta on saada tolkkua.

Kyseessä olisi kuitenkin liikenteen vallankumous, joka vaikuttaisi jokaisen suomalaisen elämään. Se mullistaisi ihmisten tavan liikkua – ja tavan, jolla liikkumisesta maksetaan.

Juha Sipilän (kesk) hallitus päätti keväällä, että liikenne- ja viestintäministeri Bernerin johdolla selvitetään valtion liikenneverkkoyhtiön perustamista.

Tarkoitus on yhtiöittää valtion tiet, rautatiet ja meriväylät. Uusi yhtiö vastaisi Suomen väylien ylläpidosta, kunnostuksesta ja rakentamisesta. Tähän asti ne on rahoitettu budjetista.

Oppositio nosti metelin.

Kohu kuitenkin laantui pian, sillä samaan aikaan julkistettiin liikennekaari. Se on lakipaketti, jossa liikennemarkkinoiden sääntely kootaan yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Poliitikot keskittyivät puhumaan taksiluvista.

Kohua laimensi myös se, että liikenneverkkoyhtiötä vasta selvitetään. Päätöstä hallitus ei ole tehnyt. Mutta pian se tekee.

ANNE BERNERIN mukaan liikenneverkkoyhtiöstä pitäisi päättää huhtikuun lopun kehysriihessä. "Silloin pitää päättää jatketaanko asian valmistelua vai ei", Berner sanoo.

Syynä on se, että jos liikenneverkkoyhtiö aloittaa vuoden 2018 alusta – kuten on suunniteltu – kehysriihessä pitää tehdä isoja muutoksia autoilun verotukseen eli autoveroon, ajoneuvoveroon ja polttoaineveroon.

Joko veroista luovuttaisiin tai niitä laskettaisiin merkittävästi, sillä jatkossa teiden käytöstä maksettaisiin erikseen.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner vakuuttaa, että suunniteltu väyläyhtiö ei päädy yksityiseen omistukseen.
(KUVA: SAMI KERO / HS)

Bernerin mukaan järjestely on kustannusneutraali. Autoilun kustannukset eivät nouse, ministeri lupaa. Berner vakuuttaa, että lupaukseen voi luottaa. "Tiukka kilpailu pitää hinnat alhaalla", Berner sanoo.

MIKÄ kilpailu? Verkkoyhtiöhän olisi luonnollinen monopoli.

Bernerin mukaan kilpailu on koko homman juju.

Jos uudistus tehdään, kaikkiin Suomen teillä ajaviin autoihin asennettaisiin sim-kortti tai jokin järjestelmä, joka kertoisi kuinka paljon autolla ajetaan. Liikenneverkkoyhtiö ei kuitenkaan suoraan laskuttaisi autoilijaa, vaan sen hoitaisivat yksityiset palveluntarjoajat.

Palveluntarjoaja laskuttaisi autoilijaa oman hinnoittelunsa mukaisesti. Se voi tarjota joko kilometrikohtaista hinnoittelua tai esimerkiksi kiinteähintaista kuukausipakettia, jolla asiakas saa ajaa niin paljon kuin sielu sietää.

Homma toimisi siis samaan tapaan kuin teleoperaattoreilla, joilla on kiinteähintaisia datapaketteja.

Liikenneverkkoyhtiö saisi rahansa palveluntarjoajalta, joka maksaisi teiden käytöstä tukkuhintaa.

Berner uskoo, että halukkaita palveluntarjoajia löytyy helposti. "Ensimmäisinä toimijoina voisivat olla esimerkiksi vakuutusyhtiöt, teleoperaattorit ja autokaupat", Berner visioi.

Poikkeuksena olisivat kuitenkin kuljetusyritykset. Ne voisivat Bernerin mukaan ostaa ajonsa suoraan tukkuhinnalla liikenneverkkoyhtiöstä.

Samaan syssyyn Berner korostaa, että mitään ei ole vielä päätetty. Selvitys on kesken.

BERNERIN mukaan tähän mennessä tehdyt selvitykset osoittavat, että väylien yhtiöittäminen olisi taloudellisesti järkevää.

"Sen myötä kyky investoida väyliin voisi kaksin- tai kolminkertaistua nykyisestä."

Kun valtion väyläomaisuus laitetaan uuden yhtiön taseeseen, se voi ottaa sitä vastaan lainaa. Bernerin mukaan tämä toisi lisää rahaa ja pitkäjänteisempää suunnittelua liikenneinvestointeihin. "Eduskunta hyväksyisi yhtiön esittelemän investointisuunnitelman aina 12 vuodeksi eteenpäin."

Liikenneväylät ovat keskeinen osa kansallisomaisuutta. Ministeriön kaavailujen mukaan valtio omistaisi väyläyhtiöstä 65 prosenttia ja maakunnat 35 prosenttia.

Moni pelkää, että yhtiöittämisen jälkeen seuraava askel on väyläyhtiön yksityistäminen. Bernerin mukaan näin ei tule käymään.

Saksassa on vastikään yhtiöitetty valtion väyliä. Siellä väyläyhtiön omistus betonoitiin niin, että osakkeiden myyminen on lähes mahdotonta. Bernerin mukaan näin toimittaisiin myös Suomessa.

PERUSSUOMALAISET ovat suhtautuneet epäilevästi väylien yhtiöittämiseen. Näin ollen on mahdollista, että hanke kaatuu hallituksen kehysriihessä.

"Kehysriihessä voidaan tehdä asiasta faktapohjainen päätös", Berner sanoo.

Jos suunnitelma kaatuu, ministeriöissä on Bernerin mukaan valmisteltu b-vaihtoehtoa. Maakuntauudistuksen myötä iso osa liikennejärjestelmän tehtävistä siirtyy maakuntiin.

Autoilun verotusta joudutaan Bernerin mukaan joka tapauksessa uudistamaan. "Vaatii aika mittavia muutoksia verojärjestelmään, että päästään niihin päästötavoitteisiin, joihin Suomi on sitoutunut."

Psykoanalyyttisessä näkökulmassa aikuinen on ihminen, jolle ei tarvitse valehdella. Aikuinen kestää, jos hänelle sanotaan, miten asia on.

hattiwatti

Itse kiinnitän erityisesti huomiota, miten tässä ajetaan kansalaiskontrollia ja orwellilaista yhteiskuntaa salakavalin keinoin.

http://mvlehti.net/2016/12/26/bernerin-jouluhaastattelu-maantiet-korporaatioille-sim-kortilla-valvotaan-ja-rahastetaan-liikkumista/

QuoteLiikenne- ja viestintäministeri Anne Berner on jo pitkä ajan esittänyt liikenneväylien yhtiöittämistä. Joulun 2016  sanomana Berner toistaa jo aiemmin lausumansa suunnitelmansa, että hän tuo ehdotuksensa kevään 2017 kehysriiheen.

SIM-kortti valvontaa ja rahastusta varten

Anne Berner ei ehdota eikä laskelmoi, että valtio- ja kunnallisverotusta kansalaiset maksaisivat jatkossa vähemmän uuden ehdotuksensa seurauksena, vaan kansalaiset maksaisivat tiellä liikkumisesta korporaatioille:

    Vakuutusyhtiö, teleoperaattorit ja mahdollisesti autokauppiaat perisivät rahaa liikenneväylien käyttäjiltä.

Varmasti myös vakuutusyhtiö Ilmarinen olisi mukana hyötyjissä, sillä Anne Berner on kuulunut Ilmarisen hallitukseen, vaikka hänen eronsa asui voimaan 23.4.2015 vakuutusyhtiöstä.

    Suomalaisten liikkumisen valvontaa ja rahastusta varten autoihin asennettaisiin sim-kortti tai joku muu laite, joka kertoo, kuinka paljon ja missä autolla ajetaan.

Yksittäiset palveluntarjoajat rahastaisivat autoilijaa oman hinnoittelunsa mukaisesti.

Aika paljon on maailmalla kaikenlaisia projekteja joissa käyttäjädataa valvotaan jotain tarkoitusta varten, mutta sitten on muitakin tarkoituksia joista ei välttämättä kerrota. Aktiivikansalaisten tulee olla valppaina.

Intiassa deletoitiin joku 86% käteisen rahan volyymistä pois, jotta korruptiolla saadut rahat menettäisivät arvonsa, terrorismin rahoitus hälvenisi ja hallitsevalla puolueella olisi helpompi voittaa vaalit kun kilpailevien puolueiden korruptioraha haihtuisi. Sittemmin on perusteltu digitalisaation edistämisellä ja yhteiskunnalla ilman käteistä, jonka Jungnerkin on joskus esittänyt meillä. No se tarkoittaisi, että joku 300 m ihmistä maaseudulla vajoaisi barter-kauppaan, mutta vastaavankokoisen keskiluokan käteisettömyys saattaisi sisältää vastaavanlaisia piilohyötyjä kuin Bernerinkin esityksessä:
http://www.catchnews.com/india-news/usha-ramanathan-offers-the-most-radical-hypothesis-of-the-note-ban-yet-1479754933.html/fullview


Vredesbyrd

Jos pidemmälle miettii, tässä luodaan pimeät huutolaismarkkinat toimeentulosta syrjäytyneille, joilla on luottohäiriömerkintä. Eiväthän nämä saa mitään tienkäyttösoppareita rekisterimerkinnöillään kuten eivät muitakaan pakollisia palveluita.
Psykoanalyyttisessä näkökulmassa aikuinen on ihminen, jolle ei tarvitse valehdella. Aikuinen kestää, jos hänelle sanotaan, miten asia on.

hattiwatti

Oma ongelmansa digitaalisessa valvonnassa on se, että kun emme ole itsenäinen, vaan kaikki data kansalaisten liikkumisesta menisi sille samalle epäilyttävälle valtioliitolle, joka juuri signeerasi julkilausuman sanktioida kaikkea itseensä kohdistuvaa kritiikkiä enkä oikein luota sellaiseen.

Eli toisaalta on liberaalidemokraattinen vapaa liikkuuvuus yli kansallisten rajojen kenen tahansa tulla millä aikomuksilla hyvänsä, toisaalta kaikki data menee tuntemattomia tarkoituksia varten ylikansallisille toimijoille. Hardcore uusliberalismi ja globalisation!

mannym

Tiestön ylläpito palttirallaa 750 - 800 miljoonaa / vuosi. Tienpäältä kerätyt verot, autovero, ajoneuvovero, polttoaineiden verot yms. 7,5 - 8 miljardia / vuosi. Nyrkkisääntönä 10% vuosittaisesta veropotista palaa liikenteeseen.

Yksikään noista palvelua tuottavista yhtiöistä ei tee mitään hyväntekeväisyyttään. Raha on se joka puhuu. 8 miljardin potti on jaossa, jos valtio vähentää veroja vastaamaan omaa panostaan, niin tien "palveluiden" tuottajat kyllä kuittaavat mielellään kaiken löysän rahan pois.

"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Titus

Quote from: mannym on 26.12.2016, 21:07:20
Tiestön ylläpito palttirallaa 750 - 800 miljoonaa / vuosi. Tienpäältä kerätyt verot, autovero, ajoneuvovero, polttoaineiden verot yms. 7,5 - 8 miljardia / vuosi. Nyrkkisääntönä 10% vuosittaisesta veropotista palaa liikenteeseen.

Yksikään noista palvelua tuottavista yhtiöistä ei tee mitään hyväntekeväisyyttään. Raha on se joka puhuu. 8 miljardin potti on jaossa, jos valtio vähentää veroja vastaamaan omaa panostaan, niin tien "palveluiden" tuottajat kyllä kuittaavat mielellään kaiken löysän rahan pois.

Voi vain arvata mistä se "puuttuva löysä raha" kerätään takaisin valtion kassaan... 
that's a bingo!

mannym

Valtion laskutavan tuntien jostain kummallisesta.

Valtion laskutapa, autoveron alennus tuo - x miljoonan loven valtion kassaan (En muista), Sitä kompensoimaan tarvitaan mopo ja venevero.

Autoveron lasku kuitenkin vilkastutti autokauppaa tuoden valtion kassaan enemmän kuin budjetoitu menetys. Tosin valtion viskaalit laskevat sen silti menetykseksi koska oltaisiinhan vanhalla verolla saatu myydyistä autoista isompi summa veroina.

Valtion verokassa on siten plussalla, eli mopo ja venevero on tarpeeton, mutta kun on päätetty ja valtion viskaali laskee...

Eniten hämmentää nämä kansanedustajiksi valitut ja ministereiksi, jotka nielevät valtion viskaaleiden laskuopin kyselemättä.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

JoKaGO

Quote from: mannym on 26.12.2016, 21:07:20
Tiestön ylläpito palttirallaa 750 - 800 miljoonaa / vuosi. Tienpäältä kerätyt verot, autovero, ajoneuvovero, polttoaineiden verot yms. 7,5 - 8 miljardia / vuosi. Nyrkkisääntönä 10% vuosittaisesta veropotista palaa liikenteeseen.

Yksikään noista palvelua tuottavista yhtiöistä ei tee mitään hyväntekeväisyyttään. Raha on se joka puhuu. 8 miljardin potti on jaossa, jos valtio vähentää veroja vastaamaan omaa panostaan, niin tien "palveluiden" tuottajat kyllä kuittaavat mielellään kaiken löysän rahan pois.

Eikös se liikenteestä jaossa oleva potti ole tuo 750-800 miljuunaa? Siihen sitten voittomarginaalikerroin päälle. Nuo loput noin 7 miljardia säilyy ja kasvaa kuten tähänkin asti, valtion kassan täytteenä mm. mokuttavien jakkukalkkunoiden palkkoihin.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Uuno Nuivanen

QuotePERUSSUOMALAISET ovat suhtautuneet epäilevästi väylien yhtiöittämiseen. Näin ollen on mahdollista, että hanke kaatuu hallituksen kehysriihessä.

Persujen suhtautumisilla on perinteisesti pyyhitty persusta.

hattiwatti

Ongelma on taas, että ollaan "kriittisiä" tai "suhtaudutaan epäillen", tai klassikko, että mielestäni pitäisi erota, mutta se ei ole realistista... you name it.

Mun mielestä poliitikon minimivaatimus olisi olla selkeästi vastaan tai puolesta. Mitä muuta virkaa niillä on kuin edustaa kansaa joka tietyin osin on joko puolesta tai vastaan.

Se mikä kummittelee takana, mitä olen vuosia foorumille kirjoitellut, että persuilla ei ole mitään asiantuntija-organisaatiota taustallaan, eivätkä yksityishenkilöt siellä osaa ottaa yhteyttä asiantuntijoihin vaikka yksärillä täältä. Näin Kepu ja Kok vuosikymmenten aikana rakentuneilla organisaatioillaan osaavat aina löytää sopivan tohtorin ja vihtorin argumentoimaan nuo kumoon tai tehdä vaikka sellaiset matupoliittiset hallitusohjelmat niin täyteen porsaanreikiä, että persut voi shakkimatittaa täysin.

hattiwatti

Koska se hallituksen kehitysriihi on? Pitäisikö etsiä ja toimittaa dataa aiheesta näille epäilevästi suhtautuville jotta niillä olisi edes jotain dataa takanaan. Siinä aiheessa voisi tehdä kollektiivityötä.

Ajatelkaa jos olisi tämä kaikenkattava yhtiöittäminen + TTIP soppari jolla sitten voisi myydä ties kenelle tämän yhtiöitetyn omaisuuden jotka sitten olisivat sijoittajasuojan takana. Maanpetturuus potenssiin tuhat. Tähän kehitykseen on kiinitettävä enemmän huomiota.

hattiwatti

Tämä "mitä soten takana" - ketju kannattaa myös tsekata asiaan kuuluvana http://hommaforum.org/index.php/topic,118455.msg2504491.html#msg2504491

Tuntuu, että nyt on myynnissä koko maa, eikä kukaan huomaa mitään. Homma voisi olla parhaillaan asioiden kollektiivisessa tutkimisessa mitä tässä on meneillään. Connect the dots....