News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Helsingin ja Vantaan vähiten/eniten "rikkaat" koulut ja asuinalueet?

Started by Mutsi, 05.05.2013, 12:50:25

Previous topic - Next topic

Mutsi

Olen seuraillut foorumia jo useita vuosia, mutta vasta nyt aktivoiduin kirjoittamaan tästä aiheesta. Toivon, että saisin täältä asiallisia vastauksia ja apua koskien Helsingin ja Vantaan kouluja ja asuinalueita.

Olemme muuttamassa 5-vuotiaan tyttäreni kanssa pääkaupunkiseudulle, joka ei ole meille ennestään tuttua aluetta. Huolestuneena olen seurannut eri kaupunginosien ja koulujen "rikastumista" ja haluan olla varma, ettei lapseni joudu tällaiseen kouluun. Haluaisin tietoa siitä, mitkä ovat Helsingin ja Vantaan vähiten rikastuneet koulut ja asuinalueet, joille muuttoa voimme harkita. Sekä henkilökohtaiset kokemukset että tilastotiedot ovat tervetulleita. Ja ei, ne diplomaattien ulkomaalaiset lapset eivät oletusarvoisesti ole ongelma, kuten me kaikki tiedämme...

Kertokaa myös, mikäli teillä on tietoa alueen hintatasosta omistusasuntojen osalta. Hinta ei ole kuitenkaan ensisijainen kriteerimme, vaan alueen rikastuneisuus (joka puolestaan heijastuu kaikkeen). Omaa autoa meillä ei ole, joten vähintäänkin jonkinlainen bussiyhteys keskustaan tulisi olla. Tarkoitus on etsiä asunto aivan koulun läheltä.

Yritin kysellä asiasta erilaisilta "mammafoorumeilta", mutta sain vastaukseksi lähinnä katkeraa v*ttuilua ja kauhistelua. Oletankin, ettei täällä tarvitse erikseen lähteä selittämään miksi haluan lapseni kouluun toisten, keskiluokkaisten (tai sitä ylempien sosiaaliluokkien) valkoisten lasten kanssa, vaan keskityttäisiin itse asiaan. Mikäli aiheesta on jo keskustelua, otan mielelläni linkkejä vastaan. Toivottavasti myös muut samoja asioita pohdiskelevat vanhemmat saisivat tästä ketjusta apua, koska ulkopaikkakuntalaisena näiden asioiden selvittely pelkän netin avulla on työlästä eikä kaikkea nk. hiljaista tietoa ole saatavilla.

junakohtaus

Kyllä toi kaikki kuitenkin hinnasta lähtee. Paljonko teillä on mahdollisuutta laittaa asuntoon?
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Jaffasiini

Asunnonvälittäjältä voi kysellä.

Jollei ole varaa hyvään alueseen, niin koulun saa valita.
Esimerkiksi saksalainen koulu löytyy.
http://www.dsh.fi/Suomeksi/Yleisinfo/Hakeminen
http://fi.wikipedia.org/wiki/Yksityiskoulu

Toistaiseksi kait yhäti kristilliset koulut ja steinerkoulut ovat olleet kehnompia oppimistuloksiltaan kuin tavalliset keskitason peruskoulut.

Topi Junkkari

Varoitan Vantaan Mikkolasta. Siellä ovat pk-seudun halvimmat omistusasunnot, eikä syyttä.

Paikallinen peruskoulu on ns. yhtenäiskoulu, jossa kaikki ekaluokkalaisesta päihdeongelmaiseen teiniin asti ovat saman katon alla ja oppilasmäärä lähentelee tuhatta.

Suomen tunnetuin islamisti Jaakko Hämeen-Anttila perheineen asuu siellä.

Oma asuinalueeni Helsingin Vuosaari, tarkemmin Meri-Rastila, on mainettaan parempi. Omassa asuintalossani ulkomaalaiset asukkaat puhuvat enimmäkseen viroa ja venäjää.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Mutsi

Sitä on hieman vaikea suoralta kädeltä heittää. Olen pohtinut, että voisimme asua pienemmässä omistusasunnossa (haussa kolmio, mutta kaksiokin kelpaisi) tai jopa harkita vuokralla asumista, kunhan sopiva kaupunginosa löytyy.

Tiedän, että pääkaupunkiseudulla on kallista, mutta ei meillä ehkä sentään puolta miljoonaa ole laittaa. Siitäkään huolimatta, että se on melko vähän pääkaupunkiseudun mittakaavassa...

Mutsi

Löysin tällaisen listauksen koskien Helsinkiä ja Espoota, Vantaa puuttuu:
http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=577633

HELSINKI. Vähiten äidinkielenään vierasta kieltä puhuvia.

Santahamina 1.5%
Pirkkola 1.6%
Paloheinä 1.7%
Tattarisuo 1.7%
Itä-Pakila 2.0%
Itä-Pakilan peruspiiri 2.1%
Tuomarinkylän peruspiiri 2.1%
Länsi-Pakila 2.2%
Länsi-Pakilan 2.2%
Suomenlinna 2.4%
Tahvonlahti 2.6%
Torpparinmäki 2.9%
Viikinranta 3.0%
Käpylä 3.0%
Kuninkaantammi 3.0%
Tapaninvainio 3.0%
Munkkivuori 3.3%
Pajamäki 3.5%
Puistola 3.7%
Hakuninmaa 4.0%
Maununneva 4.1%
Metsälä 4.2%
Vanha Munkkiniemi 4.2%
Tammisalo 4.3%
Kivihaka 4.3%
Tuomarinkartano 4.3%
Pohjoinen suurpiiri 4.3%

junakohtaus

Häveliäisyys ei tässä oikein auta. Budjetti määrää ja jos et tahdo sitä kertoa, on aika vaikea auttaa.

Topi Junkkari

Quote from: Nousuhumala on 05.05.2013, 13:05:21
Tuo listaus vaikuttaa ihan pätevältä, tosin Puistolasta minulla on hieman eri käsitys.

Oikaisenpa taas kerran tämän väärinkäsityksen.

Paikallisjuna-aseman nimi on Puistola.

Junaradan länsipuolella on Tapulikaupungin kerrostalolähiö, joka on syvältä takapuolesta. Muistaakseni joku poliitikko ei-kovin-monta vuotta sitten ehdotti koko roskan purkamista maan tasalle.

Radan itäpuolella puolestaan on rauhallinen Puistolan pientaloalue, joka on kotimaista mukavaa seutua. Asuin siellä rivitalokolmiossa 2008 - 2010.

Juna-aseman nimen takia Tapuli usein sekoitetaan Puistolaan, mutta oikeasti ne ovat täysin eri paikat! Tuossa kohtaa Helsinkiä junarata muodostaa Rio Granden eli elintasokuilun.

LISÄYS: Samankaltainen ero vallitsee Rastilan ja Meri-Rastilan välillä.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

Eino P. Keravalta

En tunne Vantaata laajalti, mutta aivan Vantaan pohjoisrajalla on Vallinojalla Vantaan seudun steinerkoulu. Se on käsittääkseni moniosaajista täysin vapaa koulu ja 100-prosenttisen valkoinen. Lähistöllä on paljon omakotitaloja ja rivitaloja, vähän kauempana tosin muutama kerrostalokin. Notkujia alueella on visuaalisen havainnon perusteella vain vähän; joku afrikkalainen joskus venttailee bussipysäkillä. Voin olla väärässä, mutta alueen pitäisi olla valkoisuuteensa nähden jopa melko kohtuuhintainen. Tämä käsitys perustuu vuosien sivusta seuraamiseen, hiljaisten signaalien havainnointiin ja intuitioon. Tosin kaupassa "joutuu" käymään Korsossa, ellei sitten halua mennä Keravan suuntaan, jonne on kolmisen kilsaa pidempi matka. Ei kyllä varmaankaan absoluuttisesti Vantaan parasta aluetta, mutta hyvin kaukana siitä huonoimmastakin.. viisaammat saavat täydentää ja korjata.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Tragedian synty

Minä suosittelen omaa kotiseutuani eli Vartioharjua. Rauhallinen omakotitaloalue, jolla ei rikkauksiin törmää. Ympärillä tosin rikastuneempia lähiöitä, mutta ei niistä mitään ryöstöretkiä tehdä. Liikenneyhteyksistä tärkein on metro, joka kulkee Puotilan kautta. Hinnat tosin alkavat olla pilvissä, mutta kyllä muitakin kuin omakotitaloja löytyy.
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

Mutsi

Quote from: junakohtaus on 05.05.2013, 13:07:49
Häveliäisyys ei tässä oikein auta. Budjetti määrää ja jos et tahdo sitä kertoa, on aika vaikea auttaa.

No esimerkiksi 300K?

Eino P. Keravalta

Ei ole minun asiani, mutta itse kyllä epäröisin muuttaa niin Helsinkiin kuin Vantaallekin, koska mitä luultavimmin ne yhdistyvät jossain vaiheessa yhdeksi velkaiseksi ja mocuttuneeksi jättihelvetiksi. Ehkäpä ympäristökunnat pelastuvat tältä hankkeelta, joten ehkä niitä kannattaa harkita myös. Moneen paikkaan pääsee junallakin.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

hutkija

Noilla spekseillä muutama vaihtoehto:
- Arabianranta jos haluaa lähelle keskustaa (n.3-4km) ja kerrostaloon, erittäin vähän rikastusta, vasta nyt alueelle tullut pari kaupungin vuokrataloa, ja se määrä sulautuu vielä hyvin :)
- omakotitaloalueista muutama nosto: Itä- ja länsi Pakila, Hiekkaharju (Vantaalla mutta junaradan varressa)

junakohtaus

Jos fyrkkaa on 300K ja asukkaita aikuinen & lapsi, sanoisin että kantakaupunki on oikea valinta. Lauttasaarta voisi katsoa jos ihan kaupunkimainen asuminen ei houkuta. Käpylä, Koskela myös valikossa.

junakohtaus

Itse asiassa Hermanniin mä menisin noilla spekseillä. Rauhallinen kiva alue, oma lastentarha alueella, hyvät palvelut kävelyetäisyydellä, hyvät liikenneyhteydet sekä julkisilla, fillarilla että omalla autolla joka suuntaan. Luulisin tolla rahalla irtoavan sieltä säädyllisen kolmion.

Jaffasiini

Quote from: Eino P. Keravalta on 05.05.2013, 13:42:52
Ei ole minun asiani, mutta itse kyllä epäröisin muuttaa niin Helsinkiin kuin Vantaallekin, koska mitä luultavimmin ne yhdistyvät jossain vaiheessa yhdeksi velkaiseksi ja mocuttuneeksi jättihelvetiksi. Ehkäpä ympäristökunnat pelastuvat tältä hankkeelta, joten ehkä niitä kannattaa harkita myös. Moneen paikkaan pääsee junallakin.
Samoilla linjoilla olisin minäkin. Tosin en niinkään näitten mokuttajien takia vaan koska kaupungeissa on kehno ilma.
Tästä pikaisesti pari eka sivulla haussa ollutta.

Vihti. Omakotitalo. 238k pyynti.
http://tinyurl.com/d4hxuuy
QuotePerustiedot Sijainti:    Vihti Vihtijärvi
Vihtijärventie 101, 03790 VIHTIJÄRVI
Tyyppi:    Omakotitalo
Omistusmuoto:    omistusasunto
Velaton hinta:    238 000 €
Myyntihinta:    238 000 €
Vapautumisen lisätiedot:    1-2 kk kaupanteosta
Rakennusvuosi:    2005
Käyttöönottovuosi:    2005
Kuvaus:    3h, k, s, khh + yläkertavaraus

Lohja. http://alturl.com/8dffv
QuoteSijainti:    Lohja Nummi
Haissiantie 5, 09810 Nummi
Tyyppi:    Omakotitalo
Omistusmuoto:    omistusasunto
Velaton hinta:    179 000 €
Myyntihinta:    179 000 €
Vapautumisen lisätiedot:    Vapautuu jopa parissa viikossa kaupanteon jälkeen, kesää odotellessa.
Rakennusvuosi:    2005
Kuvaus:    3h + tupakeittiö + kph + eteinen + terassi ~25m2
Jää vielä rahaa autoonkin jos aikaa on ajella kauempaa.
Syrjässä myös tontteja saa halvemmalla, uuden talon voisi rakennuttaa 300k budjetilla jo.
Lisätään esimerkki vielä:
Tontin voi ostaa vaikka laatikosta:
http://tinyurl.com/bl66ppy 63k
QuoteMyydään Sipoon Boxissa 2000 m2 määräosa. Rakennuslupa myönnetty omakotitalolle jonka kokonaisala on 109m2. Maaperä on kalliota n.1-2m syvyydellä. Rakentaminen on mahdollista aloittaa heti. Kunnan vesi- ja viemäriliitynnät on jo rakennettu kiinteistölle.
Halvin hus 120k (olettaen että kunnalla ei ole rajoituksia jotka estää senlaisen rakentamisen)
http://www.alvsbytalo.fi/husprogram/ainikki/65/
Jäljelle jää 300k:sta vielä riittämiin kaikenmoisiin pihatöihin ja liittymien liittämisiin yms.

-PPT-

Tikkurilan arvoa nostaa myös kohta valmistuvat matkakeskus ja kehärata.

Topi Junkkari

Katsokaa ketjun otsikko, te kognitiorajoitteiset!

Lohja ja Vihti ja mitä muumin espoita niitä onkaan eivät kuulu aihepiiriin. Sama kun ehdottaisitte jollekulle Tampereelle töihin tulevalle asumista Mäntässä.

Eino P. Keravalta

Quote from: Topi Junkkari on 05.05.2013, 14:04:46

Lohja ja Vihti ja mitä muumin espoita niitä onkaan eivät kuulu aihepiiriin. Sama kun ehdottaisitte jollekulle Tampereelle töihin tulevalle asumista Mäntässä.

Joskus on hyvä ajatella vähän laatikon ulkopuolelta..  ;)

Jaffasiini

Quote from: Topi Junkkari on 05.05.2013, 14:04:46

Parempia vaihtoehtoja silti. Koululainen kerrostalossa. Siinä sitten lukemaan läksyjä kun joku muusikko harjoittelee tai lapsiperhe riitelee illalla läksyjen tekoaikaan ja nukkuakin voi yrittää kun jokin pappa betalar-opiskelija huudattaa stereoita keskellä yötä viikolla kutsuttuaan kymmenen kaveriansa ravintoloitten sulkeuduttua kotiinsa, viikonloppuisin baarista palaavien töissäkäyvien hoitaessa saman asian.

junakohtaus

Ai sellaista on elämä kerrostalossa. Nyt tiedetään sitten tämäkin.

Eino P. Keravalta

Eiköhän se asiaa kysynyt henkilö osaa itse päättää, mitä tekee tai tulee tekemään. Ei meidän tarvitse täällä keskenämme kinata. Eihän se ole haitaksi, että annamme vinkkejä ja näkemyksiä laajalla kädellä.

junakohtaus

Nyt pitäisi vielä tietää työpaikan sijainti, koska se määrää pk-seudulla hyvin paljon sitä, mihin kannattaa edes harkita muuttavansa.

Jaffasiini

Quote from: junakohtaus on 05.05.2013, 14:10:00
Ai sellaista on elämä kerrostalossa. Nyt tiedetään sitten tämäkin.
Noin puolessa on vain kerran viikossa yöllä meteliä mitä minä olen asunut. Ehkä kaupungin asunnot on hiljaisempia, ne on jääneet väliin. Noin puolessa 4-5 kertaa viikossa, sellaista joka hereillä pitää. Jotkut onnistuvat nukkumaan vaikka remppaa tehtäisiin metrin päässä, muttei kait useimmat onnistu. Eikä paljoa hyödytä jos talo on muuttaessa rauhallinen koska ei tarvitse kun yhden naapureista vaihtua ja hiljaisuus muuttuu diskoksi.

Että ollos hyvä vaan.

junakohtaus

Mä olen asunut koko ikäni kerrostalossa ja noin kolme kertaa yhteensä on ollut jotain häiriötä.

Afrikan kirjeenvaihtaja

Omakotitalo kaukana työpaikasta ei ehkä ole kovin hyvä vaihtoehto, jos perhe koostuu äidistä ja pienestä lapsesta.
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

Topi Junkkari

A. k.: etenkään, jos kyseessä on Ulla-Maija Apu-Raha.

Mitä kuntarajoihin ja -liitoksiin tulee, minun veikkaukseni on, että lähivuosina syntyy Vantaa-Kerava-ehkä Tuusula, Espoo-Kirkkonummi-ehkä vielä lännemmäksi sekä Helsinki-loputkin Sipoosta. Kauniainen jää itsepäiseksi kuriositeetiksi, koska RKP.

junakohtaus

Jos kuvitellaan, että avaajan työpaikka on keskustan suunnilla, ehdotan hyvin painokkaasti sitä Hermannia.

Eino P. Keravalta

Tietenkin kiinnostavia alueita pitää käydä myös itse tarkastelemassa jalkautumalla vaikkapa ilta-aikaan paikan päälle ja päivällä voi kulkea koulun ohi, nojailla hetken aitaan ja tarkastella, miten paljon pellavapäitä leikkii välitunnilla. Eikä hullumpi ajatus ole sekään, että käy paikallisessa pubissa kyselemässä seudun mahdollisia sosiaalisia ongelmia. Lisäksi netistä - ja varmaan tältäkin saitilta - löytyy karttoja, joista voi katsoa tulotasoja kaupunginosittain. Ja luonnollisesti, mitä köyhempi alue, sen enemmän kehitysmaalaisia ja sitä enemmän vaikeuksia kouluissa ja asuinkerrostaloissa.

junakohtaus

Päivällä näkee parhaiten paljonko on joutoväkeä ja missä kunnossa. Autokanta kertoo myös paljon ja se, ovatko talot siistissä kondiksessa.