News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Siili

Quote from: l'uomo normale on 31.07.2024, 15:00:01

Sen ajan Kontula-asuinkerrostaloissa ei yleensä ollut alkujaan julkisivulaattoja, pelkkä betonielementtiseinä vain. Myöhemmin remointoitaessa julkisivuja on tehty inhimillisemmän näköisiksi.

Kuvasta päätellen nimen omaan pintakerros on romahtanut. Jos osoittautuu, että romahdus johtuu kelvottomasta remontista, voi moni muukin rakennus joutua erityissyyniin.  Tiedossa saattaa olla kalliita paukkuja monille asoylle.

l'uomo normale

Quote from: Siili on 31.07.2024, 15:09:54
Quote from: l'uomo normale on 31.07.2024, 15:00:01

Sen ajan Kontula-asuinkerrostaloissa ei yleensä ollut alkujaan julkisivulaattoja, pelkkä betonielementtiseinä vain. Myöhemmin remointoitaessa julkisivuja on tehty inhimillisemmän näköisiksi.

Kuvasta päätellen nimen omaan pintakerros on romahtanut. Jos osoittautuu, että romahdus johtuu kelvottomasta remontista, voi moni muukin rakennus joutua erityissyyniin.  Tiedossa saattaa olla kalliita paukkuja monille asoylle.

Tilaisuus purkavalle uudisrakentamiselle?
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Lalli IsoTalo

Quote from: Kallan on 24.07.2024, 11:15:33Varmaan toki kolmas syy lienee ollut polittinen suhmurointi kulissien takana, miksi pysäkkejä sitten tuli liikaa.

Olen pikkasen sitä mieltä, että pysäkkejä on sopivasti. Jos niitä olisi yli puolet vähemmän, Jokeri palvelisi huomattavasti pienempää asiakasvirtaa. Tosin koko Jokeri oli tietenkin aivan kammattova virheinvestointi, kun linja 550 olisi ajanut, ja ajoikin, aivan saman asian. Mutta koska linjaa 550 ajettiin autolla, joita vihreät vihaavat, se piti korvata raiteilla. Ja saatiinhan sotkeuttua pääkaupunkiseudun autoliikenne moneksi vuodeksi.
^^^
Suhmuroinnista: yksi syy näihin raideratkaisuihin lienee uusi rakennustuotanto uusille alueille. Saadaan mamuille ilmaista liikkumista, kun matkalippuja ei tarkasteta oikeastaan koskaan.

Ainakin Viikinmäen komeat kalliot on nähtävästi tarkoitus tuhota ikuisesti uudella rakennustuotannolla. Vantaajoen itäpuolella puolella olisi tyhjää peltoa hurumücce mihin rakentaa, mutta ilmeisesti on ajateltu, että matkasta pysäkille tulisi liian pitkä.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Siili

Quote from: Lalli IsoTalo on 31.07.2024, 15:20:22
Suhmuroinnista: yksi syy näihin raideratkaisuihin lienee uusi rakennustuotanto uusille alueille.

Nimen omaan.  Raiteiden rakentaminen betonoi julkisen infran rakenteita.  Jatkossa se keskitetään takuuvarmasti niiden äärelle.  Bussilinjojen olemassaolo ei tuo samanlaista varmuutta tästä infrasta riippuvaisille rakennussijoittajille.

Uuno Nuivanen

 :facepalm:

QuotePetteri Orpo HS:lle: Tunnin juna toteutetaan

Tunnin juna -hanke on aiheuttanut viime aikoina eripuraa hallituspuolueiden kesken. Liikenneministeri kommentoi aiemmin, etteivät kustannukset näytä "kovin mairittelevilta".

Pääministeri Petteri Orpon (kok) mukaan tunnin juna -hanke toteutetaan hallitusohjelmassa sovitun mukaisesti. Orpo sanoo Helsingin Sanomien haastattelussa, että hankkeen toteuttamisesta "ei ole kahta kysymystä".

– Me toteutamme tämänkin hankkeen osalta hallitusohjelmaa sovitusti. Seuraavista vaiheista neuvotellaan kaupunkien kanssa, Orpo sanoo HS:lle.

Tunnin juna -hanke on aiheuttanut viime aikoina eripuraa hallituspuolueiden kesken. Asiasta vastaava liikenneministeri Lulu Ranne (ps) sanoi aiemmin heinäkuussa IS:n haastattelussa, ettei hanke maksaisi kovin hyvin itseään takaisin.

– Kun ihan faktoihin perustaa mielipiteensä, hyöty-kustannus-suhde ei näytä kovin mairittelevalta. Ei näytä siltä, että hanke maksaisi kovin hyvin itseään takaisin, Ranne sanoi

Orpon mukaan keskustelu tunnin junasta on sisältänyt paljon väärinymmärryksiä ja liioittelua. Häneen mukaansa hallitusohjelma, johon hanke on kirjattu, on kokonaisuus ja sen koko maata koskettava liikennepolitiikka on tasapainoinen.
...
Turun Tunnin juna -yhtiön pääomittamiseen aiotaan käyttää 460 miljoonaa euroa valtion rahaa. Summa on tarkoitus rahoittaa rahoittaa valtion omaisuutta myymällä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000010599867.html

Siili

Quote from: l'uomo normale on 31.07.2024, 15:18:11

Tilaisuus purkavalle uudisrakentamiselle?

Talo on valmiiksi kahdeksankerroksinen, joten samalle pläntille ei saa merkttävästi enempää neliötä vallitsevan kaavan puitteissa.  Tosin kaavamuutoksella saisi viereen pari-kolme yhtä isoa kerrostaloa ihan Kontulan metroasemaan äärelle, tyhjien kalliopintojen tilalle.  Metron ansiosta niiden asukkaille ei tarvitsisi edes rakentaa parkkitilaa.

https://www.google.com/maps/place/Keinulaudantie+5,+00940+Helsinki/@60.2346826,25.0821137,335a,35y,270h,39.4t/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x469208b803b9b0d1:0x1732f86cd8fc27d6!8m2!3d60.2342632!4d25.0748786!16s%2Fg%2F11dzmt2y2h?entry=ttu

Torspo

Quote from: Siili on 31.07.2024, 15:48:44
Quote from: Lalli IsoTalo on 31.07.2024, 15:20:22
Suhmuroinnista: yksi syy näihin raideratkaisuihin lienee uusi rakennustuotanto uusille alueille.

Nimen omaan.  Raiteiden rakentaminen betonoi julkisen infran rakenteita.  Jatkossa se keskitetään takuuvarmasti niiden äärelle.  Bussilinjojen olemassaolo ei tuo samanlaista varmuutta tästä infrasta riippuvaisille rakennussijoittajille.
Täsmälleen yhtä paljon rakentamista saataisiin korkeasti kaavoitetuilla alueilla alle puolella pysäkkimäärästä, kaavasta riippuen jopa enemmän.

Toki onhan sekin jonkinlaista ideologiaa rakentaa matalaa betonielementtitaloa silminkantamattomiin. Kouvola forever!

Titus

Quote from: Siili on 31.07.2024, 17:18:43
Tosin kaavamuutoksella saisi viereen pari-kolme yhtä isoa kerrostaloa ihan Kontulan metroasemaan äärelle, tyhjien kalliopintojen tilalle. 

Suojeltu linnoitusrakennelma ?
that's a bingo!

Siili

Kioski­yrittäjä Matti Jäntti lopettaa puistossa ja sanoo suorat sanat uudistuksista

72-vuotias Matti Jäntti on pitänyt Esplanadin puistossa kesäkioskia jo 27 vuotta. Nyt hän lopettaa, sillä Espa on tyhjentynyt asiakkaista.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010587126.html

QuoteTässä paikassa Jäntti on myynyt kahvia ja jäätelöä 27 kesää, mutta kuluva kesä on viimeinen.

"Tulin viime jouluna siihen päätökseen, että minä en tule enää tänne", hän toteaa.

Ratkaisun taustalla on tyytymättömyys Esplanadin uudistusta kohtaan. Esplanadeille tehtiin viime vuonna uusia liikennejärjestelyitä. Molemmilta kaduilta poistettiin toinen ajokaista ja parkkipaikat.

"Katso nyt, ei tuossa Etelä-Espalla ole auton autoa!"

"Ei se kaupunkipyörä tuo asiakkaita, vaan Mersu", hän väittää.

QuoteVuonna 2022 kaupunkiympäristön apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr.) perusteli suunnitelmaa HS:lle niin, että keskustasta tulisi vetovoimaisempi, kun kävelyyn ja viihtymiseen varattaisiin enemmän tilaa.

Uudistus on Jäntin mielestä saanut aikaan päinvastaisen tilanteen: Aiemmin ihmiset viettivät aikaa Esplanadin puistossa, mutta eivät enää.

Häntä ärsyttää sekin, että kokeilu on veronmaksajien maksama.

Nikolas

Sinnemäki on vuosikaudet uurastanut sen eteen että kaupungin keskustan viihtyisyyttä ja elinvoimaisuutta parannetaan tekemällä autoilijoiden (ts. maksukykyisten asiakkaiden) elämästä helvettiä. Hän on ollut ponnisteluissaan ahkera ja johdonmukainen.

Torspo

QuoteHäntä ärsyttää sekin, että kokeilu on veronmaksajien maksama.
Yllä lainaus Sillin lainauksesta.

Yrittäjä on tässä maksajana rankimman kautta. Yritys joudutaan lakkauttamaan, koska vihervasemmisto leikkii talousosaajia.

JoKaGO

Quote from: Torspo on 04.08.2024, 16:03:43
QuoteHäntä ärsyttää sekin, että kokeilu on veronmaksajien maksama.
Yllä lainaus Sillin lainauksesta.

Yrittäjä on tässä maksajana rankimman kautta. Yritys joudutaan lakkauttamaan, koska vihervasemmisto leikkii talousosaajia.

Niinpä, siis veronmaksajien rahoilla tapettiin taas yksi yritys  :facepalm:

Eivätkö suomalaiset koskaan opi? Vasemmiston bisnekset ovat kaikki menneen perseelleen, E-liike, E-öljyt, Vakuutusyhtiö Kansa, STS, ... Ainoastaan AY-liike porskuttaa (lähes) pakkojäsenmaksujen verovapauden takia, vaikka sieltäkin löytyy poikkeus, perseelleen mennyt ammattiliitto TVK, linkki jonneille:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Toimihenkil%C3%B6-_ja_Virkamiesj%C3%A4rjest%C3%B6jen_Keskusliitto

Helsingissä menee huonosti, mutta niin menee Tampereella ja Turussakin, samasta syystä. Punikki-vihreät.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

l'uomo normale

Quote from: Siili on 04.08.2024, 15:16:26
Kioski­yrittäjä Matti Jäntti lopettaa puistossa ja sanoo suorat sanat uudistuksista

72-vuotias Matti Jäntti on pitänyt Esplanadin puistossa kesäkioskia jo 27 vuotta. Nyt hän lopettaa, sillä Espa on tyhjentynyt asiakkaista.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010587126.html


Toisaalta: Vauraammille on tullut paljon lisää hienoja kahviloita ja nuorekkaat voivat ostaa pahvimukikahvin Espan K-marketista, joka avattiin kymmenisen vuotta sitten Siwana. Lisäksi tänä vuonna avattiin Aleksille Normal, josta saa kaikki erikoiskahvit 1,80€. Puiston penkillä voi kahvinsa jälkeen istua niin pitkään kuin huvittaa. Tavallisten eläkeläisrouvien olisin kuvitellut olevan perinteisen kioskikahvilan asiakkaita, mutta nyky-Helsingissä keskustan täyttää vauraampi väki ja sitten nuoriso, jota eivät vanhat puistokahvilat kiinnosta.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Paawo

^Vauraamman väen ja nuorison (laajassa merkityksessä siis) kulkemiset ja poikkeamiset kaupunkioloissa eivät koskaan ole olleet kiinni siitä miten helposti paikka x on yksityisautolla saavutettavissa.

Tämänkaltaiset paikat ovat niitä jotka sinnemäkisen viherhumpan seurauksena menettävät elinvoimansa, jalompien päämäärien kuristamana.

Sama keskustan nopeaa autioitumista aiheuttava ilmiö käynnissä pienemmissäkin yksityisautoilua tietoisesti vaikeuttamaan alkaneissa taajamissa ympäri Suomen.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Aimo Räkä

Quote from: Paawo on 05.08.2024, 06:44:08Sama keskustan nopeaa autioitumista aiheuttava ilmiö käynnissä pienemmissäkin yksityisautoilua tietoisesti vaikeuttamaan alkaneissa taajamissa ympäri Suomen.
Paremmat päättäjät tekevät päinvastoin. Liikennettä sujuvammaksi. Lisää parkkipaikkoja.
sopimaton ja väärä

Epäluottamusmies

Voisi aikakirjoja varten laittaa tähän kirjauksen. Mikähän on Hellsingin vihreiden yleinen asenne eläintarhoja kohtaan? Juteltiin Kruunuvuoren sillan rakennustöistä ja reitistä. Raiteiden vetäminen Korkeasaaren päälle ei tunnu kovin intuitiiviselta. Sitä vastapäätä Mustikkamaalla tuntuisi olevan järkevämpi reitti, vaikka tulisi pieni mutka. Korkeasaarihan on hyvin jyrkkärantainen. Sitten ne eläimet. Liikenteen lisääminen eläintarhan reunassa ei ole kovin eläinrakasta. Onko suunnitelmana seuraavaksi pienentää eläintarhan aluetta ja jättää joku jämä kotieläinpuisto muutamalla kanalla ja vuohella? Loput saaresta esim vihreiden omien kavereiden taiteilijalesbosiirtolaksi tms?

Vainoharhaa vai selvänäköisyyttä?

Murkula

Quote from: Aimo Räkä on 05.08.2024, 09:25:14
Quote from: Paawo on 05.08.2024, 06:44:08Sama keskustan nopeaa autioitumista aiheuttava ilmiö käynnissä pienemmissäkin yksityisautoilua tietoisesti vaikeuttamaan alkaneissa taajamissa ympäri Suomen.
Paremmat päättäjät tekevät päinvastoin. Liikennettä sujuvammaksi. Lisää parkkipaikkoja.
Kävin tuossa Ruotsin puolella, sekä totesin monen analyysi Suomesta toiminnan nurinkurisuudesta on hyvinkin pitävä.

Ei siellä mitään erikoisia pyöräbaanoja ollut, mutta niiden normaalien kävely/pyöräteiden talvikunnossapito oli ensisijaista ja pyörille oli oikein erikseen parkkihalleja. Ihmiset kulkivat pyörillä, koska se oli kätevää ja mahdollista, ei sen takia että siihen pakotettiin. Baanan sijaan oli erillinen lenkkipolku, johon pyörillä ei ollut asiaa. Ei ollut sellaista kiusantekoa, että autoilua rajoitettiin tarkoituksella ja tehtiin tarkoituksellisia ruuhkia, vaan autolla pääsi hyvinkin kätevästi ihan sinne keskustan kävelykadun juureen asti. Parkkipaikkoja löytyi ja osa paikoista oli tehty erikseen leveiksi, niin että hotellin eteen sopi sekä taksit että bussi tien viereen liikennettä haittaamatta.

Busseilta ja kuormureita vaaditiin Euro6, kaupunki oli investoinut itse sähköbussit kyseenalaisen yhtiöitetyn bussiliikenteen sijaan, mutta yksityisautoilijat ajelivat vanhoillakin savuttavilla volvoilla ja ei uhkailtu tonnin sakolla ohjelmoinnista. Päätielle päästessä odotti 110 km/h rajoitus, eikä ihmiset vääntäneet rajoituksesta huolimatta heti väkisin ohi, kuten suomessa 80 km/h rajoituksella jos nopeus oli välillä alle 85. Arkkitehtuurissakin niihin neukkukuutioi torneihinkin oli sovitettu edes vähän erikokoisia ja muotoisia ikkunoita ja parvekkeita, sen ahdistavan neukkuboxi ja/tai ylimoderni arkkitehtyyrin sijaan mitä täälläpäin tehdään.  Sitä tuli oikein maalaisenakin mieleen, että isossa kaupungissahan voisi oikeasti elää, kunhan se vain on Ruotsalainen kaupunki eikä Suomalainen.

Sitä on niin vaikea selittää, miten paljon se vaikuttaa että kymmenet pienet asiat on tehty edes vähän paremmin ja järkevämmin. Eikä se sillä, että kaikki olisi sielläkään täydellisesti, kyllä se Tukholman kiilusilmäinen polttomoottoriautokielto tulee vielä varmasti osumaan tuulettimeen, ellei peruunnu tulevassa lamassa kokonaan. Vaan kyllä sillä silti on silti kaksi eri asiaa yrittää oikeasti parantaa asioita, kuin tehdä tarkoituksella vain kiusaa ja sakottaa/verottaa muna pystyssä päälle.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Jorma M.

^ mutta eikö se toisaalta ole hyvä?

Siis että Helsinki on perseestä Tukholmaan verrattuna. Liikenteenkin suhteen. Saadaan Hki nopeammin paskarappioon. Ei ugri muuten havahdu.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".


Epäluottamusmies


HDRisto

Quote from: Siili on 13.08.2024, 07:25:17
Kuljin tässä eräänä päivänä Kuninkaantammessa ja törmäsin tällaiseen puurakennelmaan:

https://tengbom.se/app/uploads/sites/4/2024/05/lammenranta-pysakointitalo-ulkokuva-1536x842.jpg

Estetiikan riemuvoitto?

https://www.sttinfo.fi/tiedote/69977654/suomen-ensimmainen-puujulkisivuinen-parkkitalo-valmistuu-kuninkaantammeen?publisherId=11580673

Tuohan on ekologinen keksintö. Sään ja lämpötilan mukaan käpristyvät seinäpäreet säätelevät tuuletusta ilman mitään koneikkoja.

pienivalkeapupu

"Luulen, että pääsääntöisesti, kirjoitukseni ovat totta."

"Minun täytyy toimia epävarmuudessa, vaikkei minulla aina ole kaikkea informaatiota ja tietoa."

tomto


Lalli IsoTalo

Quote from: Siili on 13.08.2024, 07:25:17
Kuljin tässä eräänä päivänä Kuninkaantammessa ja törmäsin tällaiseen puurakennelmaan: Estetiikan riemuvoitto?

https://www.sttinfo.fi/tiedote/69977654/suomen-ensimmainen-puujulkisivuinen-parkkitalo-valmistuu-kuninkaantammeen?publisherId=11580673

Kiilasi suoraan "Itsensä kanssa riitelevä rumuuskompleksi" -kilpailun kärkeen.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Uuno Nuivanen

QuoteErikoisen julkisivusta tekee myös se, että se tulee ajan mittaan harmaantumaan samaan tapaan kuin vanhat ladot.

Ajan kanssa tulee vielä hienompi, ja jännempi kun lahot levyt alkavat putoilla kuin Finlandia-tönöstä konsanaan.

jmk

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010626570.html
Quote
Kruunusillat-raitiotien Hakaniemen osaston projektipäällikkö Jussi Kainulainen arvioi, että liikenteenohjaus ja -haitat saattavat tulla ihmisille yllätyksenä.

Minulle ei tule ollenkaan yllätyksenä, että järjetön megalomaaninen Kruununsillat-projekti aiheuttaa jättimäisiä liikennehaittoja. Se aiheuttaa niitä ihan normaalistikin, ja tietenkin vielä lisää, kun työmaalla sattuu onnettomuus joka katkaisee Hakaniemen sillan liikenteen.

Keskustan sisääntulohan on tarkoituksella kuristettu ahtaaksi, että varmasti ei olisi toimivia vaihtoehtoisia yhteyksiä. Helsinkiläinen liikennesuunnitteluhan ei perustu vikasietoisen verkoston luomiseen, vaan katujen katkomiseen sieltä ja täältä ajatuksella "liikenne voisi mennä jonnekin muualle, ihan sama minne". Kaaoksen varmistamiseksi pannaan monella suunnalla kadut yhtä aikaa remonttiin (Mansku).

Kuvassa tolkuton bussijono. "Autoilua kannattaa poliisin mukaan välttää, mikäli mahdollista." Tarkoittaa ehkä, että busseilua kannattaa välttää. Samoin raitiovaunuilua kannattaa välttää, koska nekin ovat siellä jumissa.

Onnea helsinkiläiset! Juuri tätä olette tilanneetkin. Harmi tietysti, että naapurikuntalaisetkin voivat joutua kärsimään, mutta ehkä hekin pikku hiljaa oppivat yksinkertaisen totuuden: Ei kannata mennä Helsinkiin eikä edes Helsingin kautta.

EDIT. Toinen kuva (Yleltä, "Hämeentien liikenneruuhkaa tiistaiaamuna"). Huomatkaa vilkas polkupyöräliikenne.

Titus

^
Paikan kiertävä Pitkäsiltahan on remontin alla joten ko nosturin nostotyömaan ohi meneminen vaatii jonottamisen sen kautta.

"fixuimmat" oikaisevat Kallion läpi ja tällä hetkellä liikenne seisoo linjoja ja Porthaninkatua myöten.

Toki julkinen liikenne on aivan seis ja jono Kurviin asti.





that's a bingo!

pamaus

Turun ja Helsingin laivasatamavertailu?

Matkustin syystä Ahvenanmaale autolla ja kuinka helppoa se olikaan Turusta käsin. Ajat motaria suoraan, pysyt kaupunkialueela yhdellä kaistalla ja muistat kääntyä Nesteen aseman kohdalla vasempaan. Olet satamassa ja vot, laivassa.

Autolauttaliikenteen voisi siis hyvin ulkoistaa Hell'sinkistä Turkkuseen. Pääkaupungin autoliikkujat voisi siten jättää omaan marinaadinsa muhimaan Sinnemäen aivoituksien kanssa.

PS: Paluumatkalla Mantun grillistä saa eväät paluumatkalle, kun puffet ei lautalla maistunut.

Pamaus - tapahtui Viipurissa 30.11.1495 ja uudestaan 19.5.2024  https://mil.in.ua/en/news/an-explosion-occurs-at-an-oil-depot-in-vyborg/ . Vajakkien keskuudessa uumoillaan  ullatusilotuksen sattuneen.

jmk

Quote from: jmk on 13.08.2024, 10:30:43
Kuvassa tolkuton bussijono. "Autoilua kannattaa poliisin mukaan välttää, mikäli mahdollista." Tarkoittaa ehkä, että busseilua kannattaa välttää. Samoin raitiovaunuilua kannattaa välttää, koska nekin ovat siellä jumissa.

Unohdin sanoa, että myös metroilua kannattaa välttää, mikäli mahdollista. (Koska Rautatientorin aseman remontti.)

Myös pyöräilyä ja jalkailua alueella kannattaa välttää, mikäli mahdollista.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010626678.html
Quote
Onnettomuudessa pyöräilijä törmäsi jalankulkijaan.

jmk

Quote from: pamaus on 13.08.2024, 11:21:11
Turun ja Helsingin laivasatamavertailu?

Helsingissä on yksi ihan toimiva satama, Vuosaaressa. Kehäkolmoselta jatketaan tunneliin ja tunnelin jälkeen ollaankin jo satamassa.