News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

P

Quote from: no future on 16.11.2022, 13:26:17
Quote from: Dangr on 16.11.2022, 12:17:11
Pitäisikö kaupungissa autopaikat kiinnittää tiettyihin asuntoihin? Sillätavalla autopaikan tarvitseva voisi ostaa kalliimman asunnon autopaikalla ja autoton voisi ostaa halvemman asunnon.

Tietysti vaikeampi tehdä vanhaan asuntokantaan kuin uuteen.

Ja kaupunkiin mahtuvat kaikki. Niin kävelijät, pyöräilijät, sähköskootterit ja autoilijat kunhan käyttäydymme kunnolla. Ihan liikaa näkee minäminä itsekkyyttä ja turhaa kiirehtimistä.

Kaupungissahan autopaikat myydään yleensä omina osakkeinaan, myös tuossa Kallion uudessa kerrostalossa. Hinnat vaihtelee karkeasti 30 ja 70 tuhannen välillä.

Tuo summa paikkaan ja 35-100 k€ uuteen sähköautoon, niin pääsee autoilemaan. Suorastaan edullista?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

no future

Quote from: P on 16.11.2022, 17:43:24
Quote from: no future on 16.11.2022, 13:26:17
Quote from: Dangr on 16.11.2022, 12:17:11
Pitäisikö kaupungissa autopaikat kiinnittää tiettyihin asuntoihin? Sillätavalla autopaikan tarvitseva voisi ostaa kalliimman asunnon autopaikalla ja autoton voisi ostaa halvemman asunnon.

Tietysti vaikeampi tehdä vanhaan asuntokantaan kuin uuteen.

Ja kaupunkiin mahtuvat kaikki. Niin kävelijät, pyöräilijät, sähköskootterit ja autoilijat kunhan käyttäydymme kunnolla. Ihan liikaa näkee minäminä itsekkyyttä ja turhaa kiirehtimistä.

Kaupungissahan autopaikat myydään yleensä omina osakkeinaan, myös tuossa Kallion uudessa kerrostalossa. Hinnat vaihtelee karkeasti 30 ja 70 tuhannen välillä.

Tuo summa paikkaan ja 35-100 k€ uuteen sähköautoon, niin pääsee autoilemaan. Suorastaan edullista?
Noiden rakentaminen maksaa kymmeniä tuhansia. Pitäisikö taloyhtiön kustantaa autopaikat niitä haluaville osakkaille, vai myydä ne käypään hintaan?

Dangr

Kaveri muutti keskustaan ja rupesi odottamaan autotallipaikkaa. Ei ole kymmenessä vuodessa onnistunut. Useat käyttävät käyttöautolleen, mutta kymmenestä tallista pari on varastona, yhdessä on vanhan leskirouvan miehen auto jolla ei ole ajettu kymmeneen vuoteen, yhdessä on harrasteauto jolla ajetaan kymmenen kertaa vuodessa ja yhdessä varastoidaan kuolinpesän vanhaa corollaa.

Tallipaikka maksaa parikymppiä kuussa, että "kaikilla on varaa vuokrata, ei vain rikkailla". Tuossa tulee taas että kuinka tarkoituksenmukaisessa käytössä ne ovat? Tietyllä tapaa yhteismaan ongelmaa, paikan luovuttamalla ei hyödy juuri mitään ja "onhan se hyvä olla olemassa". Tarkoituksena kuitenkin lienee käyttöauton säilyttäminen?

Pitäisikö kaikki paikat olla taloyhtiön ja ne vuokrattaisiin huutokaupalla kerran vuodessa? Silloin ne pysysivät todennäköisesti  aina tarpeellisessa käytössä?
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Eino P. Keravalta

Quote from: Dangr on 16.11.2022, 18:04:48
Kaveri muutti keskustaan ja rupesi odottamaan autotallipaikkaa. Ei ole kymmenessä vuodessa onnistunut.

Erittäin ikävä asia.

En kyllä ostaisi mitään asuntoa sellaisesta yhtiöstä, missä pitää jonottaa autopaikkaa tai sitten pitää ilmoittaa ja sopia selkeä päivämäärä kun autopaikka on käytössä. Autopaikka on minimivaatimus niin omistus- kuin vuokrakämppäänkin. Ilman sitä ei synny mitään diiliä.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Dangr

Quote from: Eino P. Keravalta on 16.11.2022, 18:16:48
Quote from: Dangr on 16.11.2022, 18:04:48
Kaveri muutti keskustaan ja rupesi odottamaan autotallipaikkaa. Ei ole kymmenessä vuodessa onnistunut.

Erittäin ikävä asia.

En kyllä ostaisi mitään asuntoa sellaisesta yhtiöstä, missä pitää jonottaa autopaikkaa tai sitten pitää ilmoittaa ja sopia selkeä päivämäärä kun autopaikka on käytössä. Autopaikka on minimivaatimus niin omistus- kuin vuokrakämppäänkin. Ilman sitä ei synny mitään diiliä.
No, ei se ole niin paha kuin kuulostaa. Huomasi ettei tarvitsekaan autoa kun kaikki on niin lähellä ja joukkoliikenne toimii sekä hommasi sähköpyörän ja vuokraa autoa ne harvat kerrat kun sitä tarvitsee. Tai lainaa minun.
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

P

Quote from: Eino P. Keravalta on 16.11.2022, 18:16:48
Quote from: Dangr on 16.11.2022, 18:04:48
Kaveri muutti keskustaan ja rupesi odottamaan autotallipaikkaa. Ei ole kymmenessä vuodessa onnistunut.

Erittäin ikävä asia.

En kyllä ostaisi mitään asuntoa sellaisesta yhtiöstä, missä pitää jonottaa autopaikkaa tai sitten pitää ilmoittaa ja sopia selkeä päivämäärä kun autopaikka on käytössä. Autopaikka on minimivaatimus niin omistus- kuin vuokrakämppäänkin. Ilman sitä ei synny mitään diiliä.

Kun yhtä asuntoa olin 90-2000-luvun vaihteessa ostamassa, yhden asuntoehdokkaan mukaan olisi tullut autotallin osakkeet suhteellisen ison kaupungin keskustassa. Olisi ollut hyvä diili. Ongelmaksi vaan muodostui autotallin pituus. Mun silloinen käyttöauto, 5,6 metrinen pilinjatke jäi vajaa puolimetriä tallinoven ulkopuolelle... Pitäisi lailla kieltää liian pienten tallien rakentaminen ja liian pienet parkkiruudut. ;)

Näin jälkikäteen olisi kannattanut ostaa ja vuokrata talli eteenpäin... Ja myydä pois sopivasti ennen putkiremppaa, koska tallin vastikekerroin oli 1,5x suhteessa tavalliseen vastikkeeseen. Tallin kautta olisi osallistunut aika mukavasti putkiremppaan. ;) No ostin juuri putkirempatusta talosta kaksion sen sijaan... Josta sain autopaikan samantien.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Augustus

Quote from: sancai on 14.11.2022, 12:19:07
...

Tiesittekö, että modernistisen kaupunkisuunnittelun isä oli muuan ranskalainen degeneroitunut rappiososialisti nimeltä Le Corbusier?  Hän keksi, että korttelikaupunki on räjäytettävä teiden ja parkkipaikkojen tieltä. Kuten sosialismi yleensä, myös modernistinen kaupunkisuunnittelu epäonnistui. Kauniit ja tiiviit kaupungit korvasi lähiöankeus, melu, ruuhka, pitkät välimatkat, ostoskeskukset, moottoritiet... Lukuisat kylät ja kaupungit suorastaan lanattiin matalaksi pysäköinnin tieltä Suomessa.
...
Tuosta Le Corbusierista en aikaisemmin muuta tiennyt kuin sen, että hän on  tunnettu nimi arkkitehtuurin historiassa. Mutta tosiaankin hänellä on on ollut visionäärisiä ajatuksia kaupunkisuunnittelusta, kuten Wikipedia kertoo. Onko nyt sitten Le Corbusier rappiososialisti (mitä se nyt sitten tarkoittaakin), en tiedä. Ilmeisesti hänen ideat kaupunkisuunnittelusta Wikipedian mukaan ovat 20-luvulta. Silloin kai oli vallalla muutenkin teknologiaa ihannoivat, funktionalistista maailmankuvaa painottavat ideat. En nyt sitten halua linkittää tätä tiukasti orastavaan fasismiin tai  jo läsnä olevaan sosialismiin, mutta joku yhteys oli lienee kummallakin ollut olemassa johonkin rationaaliseen kaupunkisuunnitteluun.

Joskus vuosia sitten näin vanhan valokuvan Pariisista, jossa oli kuvassa kuvattuna tieristeys. Näkymä jonka voit ottaa vaikka nyt Helsingin kantakaupungista tai missä tahansa Euroopan isommassa kaupungissa, jossa on vanhoja kerrostaloja oikealla ja vasemmalla ja tie eteenpäin.  Siinä oli ajotie suoraan keskellä kuvaa eteenpäin ja tiet oikealle ja vasemmalle näkyvissä. Näkymässä  oli siistit jalkakäytävät kivetyksineen. Talon seinässä näkyi julisteita luultavasti tulevista tapahtumista.  Kuvan tienäkymässä ei ollut kuitenkaan yhtään autoa. Jotenkin ihmettelin kuvaa, koska se oli samaan aikaan moderni ja samaan aikaan vanha ja sitten lopulta huomasin kuvan valokuvausajankohdan, se oli muistaakseni joku 1850-luku tms ja sitten oivalsin, että auto oli tuolloin vasta tulevaisuuden keksintö noin 40+ vuotta eteenpäin ja autoilun vaikutus tieliikenteeseen oli vasta edessä joskus 70+-vuotta eteenpäin.

Dangr

Quote from: Augustus on 16.11.2022, 18:58:03
...Le Corbusier...
Takkiraudalla oli hyvin vankka kielteinen mielipide kyseisetä herrasta. Kannattaa lukea jos löytää internetin syvyyksistä.
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

P

Quote from: Dangr on 16.11.2022, 19:03:01
Quote from: Augustus on 16.11.2022, 18:58:03
...Le Corbusier...
Takkiraudalla oli hyvin vankka kielteinen mielipide kyseisetä herrasta. Kannattaa lukea jos löytää internetin syvyyksistä.

No hän kunnostautui myös autosuunnittelijana.

Le Corbusierin autokonsepti 1930-luvulta:

https://macsmotorcitygarage.com/le-corbusiers-dream-car-the-1936-voiture-minimum/

"Charles-Édouard Jeanneret—we know him by his adopted name, Le Corbusier—was a leading architect, artist, urban planner, and visionary of the 20th century. Without his efforts, our world of today could look remarkably different. It was Le Corbusier who said, "To be modern is not a fashion, it is a state," and "a house is a machine for living." Among his many  passions, Le Corbusier was a car guy. An enthusiastic Voisin owner, he instantly recognized the automobile's power to alter the face of civilization, and in his "white phase" of the 1920s, he insisted that vehicles were included in the illustrations of his architecture.

Raised in French-speaking La Chaux-de-Fonds, Switzerland, in 1930 Le Corbusier became a citizen of France. In 1936, along with his cousin and business manager, Pierre Jeanneret, he entered a design competition sponsored by France's Société des Ingénieurs de l'Automobile (SIA), for a simple, volume-production car that would cost no more than 8000 Francs—a Voiture Minimum.  A people's car, in the language of the time."
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Augustus

Quote from: Dangr on 16.11.2022, 19:03:01
Quote from: Augustus on 16.11.2022, 18:58:03
...Le Corbusier...
Takkiraudalla oli hyvin vankka kielteinen mielipide kyseisetä herrasta. Kannattaa lukea jos löytää internetin syvyyksistä.
Hmm, no en edes tiedä mikä on ollut oikeastaan Takkirauta, paitsi joku edesmennyt bloggari/website joskus ennen tms. Nyt alkoi kiinnostamaan, miksi joku Le Corbusier on sitten joku suuri pahis kaupunkisuunnittelussa? Tämä kai sopii tähän ketjun otsikkoon ihan hyvin.

simppali

Hesassa mennään vihreiden pillin mukaan,,saadaan katsella tyhjiä näyteikkunoita ja muutamaa ihmistä kävelemässä lähes moottoritien levyisillä kävely-pyöräilybaanoilla.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009203154.html
QuoteKierros Helsingin keskustassa paljastaa totuuden: Helsingin keskustasta uhkaa tulla tyhjien liiketilojen näyttely.

Helsingin keskustan ydinkortteleissa on 780 liiketilaa, näistä tyhjillään on 15 prosenttia eli 117 tilaa. Tämä selvisi Helsingin kaupungin tilaamassa elinvoimalaskennassa, joka toteutettiin loka–marraskuussa.
Apulaispormestari Sinnemäki on kommetoinut hesan keskustan tilaa.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009203957.html
QuotePÄÄTÖS tuo Helsingin kaupunkiin tarvitun piristysruiskeen, sanoo lautakunnan puheenjohtaja Anni Sinnemäki (vihr).

"Olen tyytyväinen siihen, että päätös syntyi. Nyt näemme tilanteen, jossa Helsingin keskustalla ei mene hyvin. Koronapandemia on kohdellut keskustaa rankasti ja lisäksi keskustaa haastavat pitkäaikaiset trendit, kuten verkkokauppojen kasvu", Sinnemäki sanoo.

Hän painottaa, että keskustan vetovoimaisuutta voidaan lisätä antamalla lisätilaa kävelylle ja viihtymiselle sekä tekemällä tilasta astetta miellyttävämpi. Tätä auttaa esimerkiksi liikenteen melun vähentyminen.
Eli Sinnemäen mielestä on ok, että espalla voi kävellä niin leveäraiteista kävelyä kuin huvittaa. Sinnemäen mielestä (kai) nämä kävelijät ryntäävät jäljellä oleviin kauppoihin, tai vuokraavat liiketiloja.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Augustus on 16.11.2022, 19:42:39

Hmm, no en edes tiedä mikä on ollut oikeastaan Takkirauta, paitsi joku edesmennyt bloggari/website joskus ennen tms. Nyt alkoi kiinnostamaan, miksi joku Le Corbusier on sitten joku suuri pahis kaupunkisuunnittelussa? Tämä kai sopii tähän ketjun otsikkoon ihan hyvin.

Le Corbusier on ollut esikuva monelle arkkitehdille ja sen äijän kirouksesta esim. meillä ei meinata päästä eroon. Kaupunkien talot ovat halvan näköisiä laatikoita, kun samalla rahalla saisi tehtyä laadukkaamman ja arvokkaamman näköisiä taloja.  Jokaisessa Suomen kaupungissa on lähiöitä joiden suunnittelijan esikuva tämä ukko on ollut.

Dangr

Quote from: Augustus on 16.11.2022, 19:42:39
Quote from: Dangr on 16.11.2022, 19:03:01
Quote from: Augustus on 16.11.2022, 18:58:03
...Le Corbusier...
Takkiraudalla oli hyvin vankka kielteinen mielipide kyseisetä herrasta. Kannattaa lukea jos löytää internetin syvyyksistä.
Hmm, no en edes tiedä mikä on ollut oikeastaan Takkirauta, paitsi joku edesmennyt bloggari/website joskus ennen tms. Nyt alkoi kiinnostamaan, miksi joku Le Corbusier on sitten joku suuri pahis kaupunkisuunnittelussa? Tämä kai sopii tähän ketjun otsikkoon ihan hyvin.

Minusta useat hänen talot ovat hyvännäköisiä. Mutta korjaus kirjoitukseeni: Blogin nimi oli Takkirauta ja bloggarin Ruukinmatruuna.

Erään hänen kirjoituksen(Totalitarismin arkkitehti) olen tallentanut, laitan pari lainausta:

Le Corbusier oli arkkitehtuurille samaa kuin mitä Pol Pot oli sosiaalipolitiikalle. Toki Le Corbusier oli paljon lahjakkaampi kuin kambodzhalainen kollegansa, mutta hän käytti lahjakkuutensa - jopa nerokkuutensa - tuhoisasti. Eikä ole sattumaa, että hän vapaaehtoisesti käytti lahjansa sekä Hitlerin nukkehallituksen Vichy'ssä palveluksessa että Stalinin palveluksessa. Mutta Pol Potin tapaan hän halusi hävittää ja tuhota kaiken aiemman, ja aloittaa Vuodesta Nolla - pyyhkäistä koko arkkitehtuurin siiheastisen historian olemattomiin. Ennen minua ei ollut mitään, minun jälkeeni kaikki.

Ja tästä muistutuksena maailman suurkaupungit ovat täynnä teräsbetonikuutioita, joiden tehtävänä onkin ollut pyyhkäistä koko arkkitehtuurin siihenastinen historia borg-kuutioiden tavoin olemattomiin ja assimiloida maailman arkkitehtuuri yhdeksi, tasapaksuksi mössöksi - ei ole sattumaa, että funktionalismi tunnetaan anglosaksisessa maailmassa nimellä International Style. Tämä laatikkoarkkitehtuuri onkin ollut niin kaikkien maailman teknillisten korkeakoulujen kuin rakennuttajienkin rahapussin idee fixe siitä lähtien, ja televisiosarja Ruma Suomi näytti varsin hyvin, mikä on teorian ja käytännön ero. Funktionalismin tavoitteet olivat selkeys, koruttomuus ja toiminnallisuus: lopputuloksena on lähes poikkeuksetta ollut rumuus, ikävystyttävyys ja toimimattomuus.

Siinä, missä Speer ja Jofan palvelivat totalitarismia, Le Corbusier puolestaan loi sitä. Le Corbusierillä oli aspergermainen pakkomielle teräsbetoniin - kaikista rakennusmateriaaleista kaikkein halvimpaan, teknisimpään, epäinhimillisimpään sekä helpoimmin sääistyvään.

Meidän tulee luoda massatuotantomieli.
Mieli massatuotantoasuntojen rakentamista varten.
Mieli massatuotantoasunnoissa elämistä varten.
Mieli massatuotantoasuntojen luomista varten.
(Kohti uutta arkkitehtuuria, 1924)

Mutta on yksi ihmisryhmä, jotka rakastavat funktionalismin korutonta, yksinkertaistettua ja paljasta pintaa, ja he ovat vandaalit. Paljas, sileä pinta tarjoaa mitä mainioimman alustan töherryksille ja graffiteille.

Mutta ehkä kaikkein pahin epäinhimillisyys, mikä Le Corbusieria leimaa, on hänen pakkomielteisyytensä tyhjyyteen. Talot ovat vertikaalisuuntaisia valtateitä, hän toteaa; entäpä sitten talojen välissä?

Ei mitään!

Nuo alueet, hän toteaa, ovat puistoja varten. Mutta millaisia puistoja? Jotain samanlaista kuin Helsingin Esplanadi tai Keskuspuisto?

Ei. Le Corbusierille sana "puisto" tarkoittaa betonielementtilevyillä katettua paljasta tilaa, jossa tyhjyys vallitsee. Le Corbusierin piirroksissa harvoin näkee ihmisiä muutoin kuin luomassa skaalaa tai mittatikkuina, ja muutoin ihmiset ovat hänelle muurahaisen kaltaisia pikkuotuksia, välttämättömiä pahoja, jotka pilaavat muutoin täydellisen perspektiivin.

Eikä tuossa kuvassa ole yhtäkään katua. Kaikki kulkuväylät ovat valtateita. Valtatiet olivat hänelle mainioita kulkuväyliä, jota pitkin saattoi rynnistää mahdollisimman nopeasti pisteestä A pisteeseen B - Le Corbusierillä oli pakkomielle nopeisiin autoihin ja lentokoneisiin - ja valtateille ei ihmisillä ollut mitään asiaa. Tie on steriili, neutraali ja pastöroitu ihmisbasilleista. Katu puolestaan on eloisa, arvaamaton, laskelmoimaton ja hyvin sosiaalinen paikka.

Le Corbusier inhosi menneiden aikojen arkkitehtuuria, ja aivan erityisesti gotiikkaa. Hän totesi:
Gotiikka ei perustu palloille, kartioille ja sylintereille, vaan niiden kaksiulotteisille projektioille. Ja tästä syystä gotiikka ei ole erityisen kaunista. Goottilainen katedraali toki kiinnostaa meitä outona ratkaisuna vaikeaan ongelmaan, mutta ongelmaan, joka on aseteltu huonosti, sillä sen ratkaisu ei lähde suurista alkeismuodoista
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Augustus

Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 16.11.2022, 20:02:16
Quote from: Augustus on 16.11.2022, 19:42:39

Hmm, no en edes tiedä mikä on ollut oikeastaan Takkirauta, paitsi joku edesmennyt bloggari/website joskus ennen tms. Nyt alkoi kiinnostamaan, miksi joku Le Corbusier on sitten joku suuri pahis kaupunkisuunnittelussa? Tämä kai sopii tähän ketjun otsikkoon ihan hyvin.

Le Corbusier on ollut esikuva monelle arkkitehdille ja sen äijän kirouksesta esim. meillä ei meinata päästä eroon. Kaupunkien talot ovat halvan näköisiä laatikoita, kun samalla rahalla saisi tehtyä laadukkaamman ja arvokkaamman näköisiä taloja.  Jokaisessa Suomen kaupungissa on lähiöitä joiden suunnittelijan esikuva tämä ukko on ollut.
Okei, mutta onko tämä nyt sitten oikeasti totta, vai joku urbaani legenda vaan. Perusteluita kaivataan. En oikein jaksa uskoa, että jotkut "halvan näköiset laatikot" ovat vain yhden ihmisen ideoiden syytä. Luultavasti halvan näköisiä laatikoita on rakennettu sen takia että ne ovat halpoja rakentaa elementtitekniikan (tms.) takia. Jos on laaja asuntopula, niin silloin esteettiset kysymykset jäävät taka-alalle ja tuolloin on ollut  järkevää rakentaa halvalla runsaasti asuntoja.

Augustus

Quote from: Dangr on 16.11.2022, 20:20:10
...
Le Corbusier oli arkkitehtuurille samaa kuin mitä Pol Pot oli sosiaalipolitiikalle. Toki Le Corbusier oli paljon lahjakkaampi kuin kambodzhalainen kollegansa, mutta hän käytti lahjakkuutensa - jopa nerokkuutensa - tuhoisasti. Eikä ole sattumaa, että hän vapaaehtoisesti käytti lahjansa sekä Hitlerin nukkehallituksen Vichy'ssä palveluksessa että Stalinin palveluksessa. Mutta Pol Potin tapaan hän halusi hävittää ja tuhota kaiken aiemman, ja aloittaa Vuodesta Nolla - pyyhkäistä koko arkkitehtuurin siiheastisen historian olemattomiin. Ennen minua ei ollut mitään, minun jälkeeni kaikki.

Ja tästä muistutuksena maailman suurkaupungit ovat täynnä teräsbetonikuutioita, joiden tehtävänä onkin ollut pyyhkäistä koko arkkitehtuurin siihenastinen historia borg-kuutioiden tavoin olemattomiin ja assimiloida maailman arkkitehtuuri yhdeksi, tasapaksuksi mössöksi - ei ole sattumaa, että funktionalismi tunnetaan anglosaksisessa maailmassa nimellä International Style. Tämä laatikkoarkkitehtuuri onkin ollut niin kaikkien maailman teknillisten korkeakoulujen kuin rakennuttajienkin rahapussin idee fixe siitä lähtien, ja televisiosarja Ruma Suomi näytti varsin hyvin, mikä on teorian ja käytännön ero. Funktionalismin tavoitteet olivat selkeys, koruttomuus ja toiminnallisuus: lopputuloksena on lähes poikkeuksetta ollut rumuus, ikävystyttävyys ja toimimattomuus.
...
Okei, sun kirjoituksesi oli ihan hyvä ja kattava, mutta siitä välittyy kyllä syvä inho koko miestä kohtaan. En voi sanoa että olet väärässä, koska mun tietotaito arkkitehtuurin historiasta ei riitä arvioimaan kirjoituksesi faktuaalista totuusarvoa. Mutta jotenkin maallikkona olen taipuvainen näkemään asian hieman lievemmässä valossa. Jotkut henkilön ohjelmajulistukset ovat  ehkä oman aikansa raflaavia ohjelmajulistuksia. Mutta ei siinä mitään, mun täytyy yrittää tutustua tähän Le Corbusieriin tarkemmin. Mitä muut ovat Le Corbusierista mieltä?

Dangr

Quote from: Augustus on 16.11.2022, 20:44:54
"Okei, sun kirjoituksesi oli ihan hyvä ja kattava, mutta siitä välittyy kyllä syvä inho koko miestä kohtaan. En voi sanoa että olet..." 
Ei ollut minun kirjoitus enkä ole Ruukinmatruuna. Oli ehkä kolmasosa yhdestä hänen bloggauksesta. Ihan varmistukseksi.

Vielä yksi:
https://web.archive.org/web/20120315164614/http://takkirauta.blogspot.com/2010/10/huono-arkkitehtuuri-osa-iv.html

Ja toinen(Rottakoe Corbusiermaisessa asuntokoneessa):
https://vaestotiede.wordpress.com/2015/10/14/rottien-utopia/
"Calhoun ennusti, että jos ihmisyhteisö päästetään kasvamaan rajatta, lopputulos ei ole välttämättä nälänhätä vaan sosiaalinen hätä – seksuaaliset perversiot, hedonismi, nihilismi, silmitön väkivaltaisuus ja lopulta yhteisön atomisoituminen ja syntyvyyden romahtamonen – olisivat vääjäämättömiä seurauksia, ja lopulta tällainen yhteisö olisi tuhoon tuomittu.
...
Ja tämä kaikki on nähtävissä kaikkialla länsimaissa, jossa kaupungistuminen on edennyt pitkälle ja jossa sosiaaliset normit ja yhteisöllisyys on alkanut murentua. Pisimmällä ollaan Britanniassa, jossa alaluokka on jo ylittänyt tuon tapahtumahorisontin. Yhtäläisyydet anakykloosiin ovat selkeääkin selkeämmät – ja tuo tapahtumahorisontti vastaa siirtymistä demokratiasta oklokratiaan."

Ja jotta itse asiaakin, niin jännä kuinka kova brutalismi muuttuu pehmeäksi kun vihertää.
Brutalism vs ecobrutalism
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Melbac

Lapsille tuttu suojatie korvattiin pyöräväylällä Helsingissä
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5502667

"Aleksis Kiven kadun loppupäästä poistettu suojatie herättää pelkoa ja hämmästystä lähialueen asukkaissa. Erityisen huolestuneita tilanteesta ollaan viereisessä Pasilan peruskoulussa, koska monet Itä-Pasilasta ja Konepajan alueelta tulevat lapset ylittävät kadun samasta paikasta vanhasta tottumuksesta. Suojatien tilalla on kaksi kadunylityspaikkaa, joissa väistämisvelvollisuus on pyöräilijöillä ja jalankulkijoilla."

Ketä noista oikein päättää?.Toi tollainen kuullostaa aivan hullulta toiminnalta.

Dangr

Quote from: Melbac on 17.11.2022, 07:25:15
Ketä noista oikein päättää?.Toi tollainen kuullostaa aivan hullulta toiminnalta.
Ihan älytön päätös. Aikuisilta ei onnistu 50 metrin matka liikennevaloille, niin silloin ei lapsiltakaan. Mutta ilmeisesti lainsäädännöstä tulee, lainaus artikkelista:
"–  Liikennevalo-ohjaamaton suojatie muutettiin kadunylityspaikaksi, sillä lainsäädännön mukaan kyseinen suojatie sijaitsi liian lähellä Savonkadun liikennevalo-ohjattua risteystä."
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

L. Brander

Quote from: Melbac on 17.11.2022, 07:25:15
Lapsille tuttu suojatie korvattiin pyöräväylällä Helsingissä
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5502667

"Aleksis Kiven kadun loppupäästä poistettu suojatie herättää pelkoa ja hämmästystä lähialueen asukkaissa. Erityisen huolestuneita tilanteesta ollaan viereisessä Pasilan peruskoulussa, koska monet Itä-Pasilasta ja Konepajan alueelta tulevat lapset ylittävät kadun samasta paikasta vanhasta tottumuksesta. Suojatien tilalla on kaksi kadunylityspaikkaa, joissa väistämisvelvollisuus on pyöräilijöillä ja jalankulkijoilla."

Ketä noista oikein päättää?.Toi tollainen kuullostaa aivan hullulta toiminnalta.


Näistä päättää helsinkiläisten äänestäjien valitsemien poliitikkojen palkkaamat ja ohjeistamat kaupungin syöttöporsaat. Vihreitä, vasemmistoa, demareita ja valtaosaa kokkareita äänestämällä saa pyöräilyutopiaa lasten turvallisuuden, toimivan liike-elämän, kunnossapidettyjen katujen ja yleisen viihtyvyyden sijaan. Elämä on valintoja äänestyskopissakin.
Dystooppinen salamasota

Lalli IsoTalo

— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Nikolas

Ilmeisesti Turun kaupunki on päässyt eroon Turun taudistaan, joka perinteisesti tahmaannutti Turun politiikkaa. Tästä todistaa Turun tiheä metroverkosto, jota havainnollistaa kuvaliite. Lähde: Google Maps.

no future

Noi AKK:n liikennejärjestelyt on elänyt aika paljon tässä vuoden aikana, enkä vielä ota kantaa nykytilanteeseen. Mutta näin tossa lähes päivittäin autoilevana olen kyllä yleisesti mieltä että jokaisen koulun kohdalla saisi olla liikennevalot, ihan sama vaikka niitä sitten olisi 50 metrin välein. Tuohan ei autoilun suhteen ole mikään erityisen vilkas väylä sen enempää aamulla kuin illallakaan. Tänäkin aamuna mietin että suurin vaaranpaikka tuolla on aamupimeässä kadunvarteen liian lähelle suojatietä pysäköidyt autot ja niiden takaa mahdollisesti tulevat pienet koululaiset, tai jalankulkijat ylipäätään. Pitkä suora tie missä todellakin kannattaa ajaa varovasti.

Titus

Quote from: Augustus on 16.11.2022, 20:44:54
Mitä muut ovat Le Corbusierista mieltä?

Pari ihan kivaa tuolia, muuten  :roll:

imo Wittgensteinkin oli mielenkiintoisempi arkkitehtina  ;D
that's a bingo!

Titus

Quote from: Melbac on 17.11.2022, 07:25:15
Ketä noista oikein päättää?.Toi tollainen kuullostaa aivan hullulta toiminnalta.

Joku alueella asuva ja tuon hyödylliseksi itselleen kokeva liikennesuunnittelija ?

perussettiä Hgissä, uskokaa tai älkää
that's a bingo!

Melbac

Quote from: Titus on 17.11.2022, 15:19:25
Quote from: Melbac on 17.11.2022, 07:25:15
Ketä noista oikein päättää?.Toi tollainen kuullostaa aivan hullulta toiminnalta.

Joku alueella asuva ja tuon hyödylliseksi itselleen kokeva liikennesuunnittelija ?

perussettiä Hgissä, uskokaa tai älkää
Voin hyvin uskoa.Ne ei ole saanut hoidettua sitä saraste juttua kuntoon(eli se palkan maksu ei ole toiminut vaikka niillä ollut 6kk? aikaa) ja nyt sitten mennään kunnan rahoilla oikeuteen.Vantaa otti ton systeemin käyttöön myös mutta ne otti samantien käyttöön pikapalkan jos/kun tulee jotain ongelmia.Samaan aikaan noi keskustelee ja tappelee jostain täysin turhista asioista ja muuttaa koululaisille tarkoitettuja suojateitä koulun vierestä pyöräteiksi.:)

no future

Quote from: Melbac on 18.11.2022, 06:13:42
Quote from: Titus on 17.11.2022, 15:19:25
Quote from: Melbac on 17.11.2022, 07:25:15
Ketä noista oikein päättää?.Toi tollainen kuullostaa aivan hullulta toiminnalta.

Joku alueella asuva ja tuon hyödylliseksi itselleen kokeva liikennesuunnittelija ?

perussettiä Hgissä, uskokaa tai älkää
Voin hyvin uskoa.Ne ei ole saanut hoidettua sitä saraste juttua kuntoon(eli se palkan maksu ei ole toiminut vaikka niillä ollut 6kk? aikaa) ja nyt sitten mennään kunnan rahoilla oikeuteen.Vantaa otti ton systeemin käyttöön myös mutta ne otti samantien käyttöön pikapalkan jos/kun tulee jotain ongelmia.Samaan aikaan noi keskustelee ja tappelee jostain täysin turhista asioista ja muuttaa koululaisille tarkoitettuja suojateitä koulun vierestä pyöräteiksi.:)
Siis Kaupunkiympäristön toimialan liikennesuunniteluihmisten pitäisi laittaa Stadin palkanmaksuasiat kuntoon? Mitä sä oikein sössötät?

Melbac

Quote from: no future on 18.11.2022, 09:00:07
Quote from: Melbac on 18.11.2022, 06:13:42
Quote from: Titus on 17.11.2022, 15:19:25
Quote from: Melbac on 17.11.2022, 07:25:15
Ketä noista oikein päättää?.Toi tollainen kuullostaa aivan hullulta toiminnalta.

Joku alueella asuva ja tuon hyödylliseksi itselleen kokeva liikennesuunnittelija ?

perussettiä Hgissä, uskokaa tai älkää
Voin hyvin uskoa.Ne ei ole saanut hoidettua sitä saraste juttua kuntoon(eli se palkan maksu ei ole toiminut vaikka niillä ollut 6kk? aikaa) ja nyt sitten mennään kunnan rahoilla oikeuteen.Vantaa otti ton systeemin käyttöön myös mutta ne otti samantien käyttöön pikapalkan jos/kun tulee jotain ongelmia.Samaan aikaan noi keskustelee ja tappelee jostain täysin turhista asioista ja muuttaa koululaisille tarkoitettuja suojateitä koulun vierestä pyöräteiksi.:)
Siis Kaupunkiympäristön toimialan liikennesuunniteluihmisten pitäisi laittaa Stadin palkanmaksuasiat kuntoon? Mitä sä oikein sössötät?
Lähinnä yleisesti kaikki tuntuu kusevan helsingin kaupungilla tällä hetkellä.Toi etteivät saa jotain palkkoja maksettua ajallaan kertoo jonkinlaisesta kyvyttömyydestä kaupungin johdossa.Ei paljoa tuntunut haittaavan että haastettiin oikeuteen koska kaupunki maksaa oikeuskulut ja tietenkin ne korvaukset mitä se pistetään maksamaan.Samaa kaavaa taidetaan vetää ton baanan kanssa,nythän noi vatipäät haluaa että itäväylälle asetetaan 60 rajoitus koska siihen viereen tulee pyörätie.:D

/edit
Itäväylän nopeusrajoitusta lasketaan 60 kilometriin tunnissa – viereen rakennetaan pyöräbaana
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5504478

"Itäbaanan eli keskustasta Itä-Helsingiin vievän pyöräilyn "pikareitin" yksi osuus tulee sijoittumaan Itäväylän varteen.

Tällä hetkellä laaditaan yleissuunnitelmaa osuudesta, joka ulottuu Herttoniemen Valurinkadulla sijaitsevasta Itäväylän alikulusta Virvatulentien kohdalle Itäkeskukseen.

Baana on Herttoniemen teollisuusalueella linjattu uusiksi siten, että se kulkee Mekaanikonkatua, ei Sahaajankatua, joka osoittautui liian haastavaksi muun muassa tonttiliittymien suuren määrän takia.

Massiivinen puiden kaato pyöräbaanan tieltä järkyttää – "Helsingin kaupunki on täysin piittaamaton asukkaistaan"

Roihuvuorentien ja Virvatulentien välinen niin sanottu Itäpolun osuus tulee kulkemaan Itäväylän vieressä.

Roihuvuoresta tulevaa Itäväylän ramppia lyhennetään ja muokataan turvallisemmaksi ja Itäväylän nopeusrajoitusta lasketaan baanalinjauksen läheisyydessä nykyisestä 80 km/h:sta 60 km/h:n."

Jaska Pankkaaja

"Tati" täyteen vaan tiet tukkivia "petoniaaseja", aasithan siellä lauteilla jo ovatkin, bulevaardeja (moottoriteitä joilla on 40 km/h rajoitus), tietulleja jos jostain sinne pääsee ja kaikenlaisia ajoväylien kavennuksia ja P paikkojen poistamisia! Kannatan lämpimästi!
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Outo olio

Quote from: Lalli IsoTalo on 17.11.2022, 12:38:36


Jos asuisin paikan vieressä, veisin tienylityskohtaan kotitekoisen kyltin jossa lukisi "'auto ajaa päältä'-kohta", jotta lapset muistavat.

Jälkimmäisessä kuvassa paikan ohittaa bussi, jonka kyljessä on mainos "kaikkea voi kokeilla kerran", tahatonta mustaa huumoria, tai sitten valokuvaajalla oli loistava tilannetaju.


Kirjoitusvirhe: piste muutettu pilkuksi.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Melbac

Quote from: Outo olio on 18.11.2022, 16:56:01
Quote from: Lalli IsoTalo on 17.11.2022, 12:38:36


Jos asuisin paikan vieressä, veisin tienylityskohtaan kotitekoisen kyltin jossa lukisi "'auto ajaa päältä'-kohta", jotta lapset muistavat.

Jälkimmäisessä kuvassa paikan ohittaa bussi, jonka kyljessä on mainos "kaikkea voi kokeilla kerran", tahatonta mustaa huumoria, tai sitten valokuvaajalla oli loistava tilannetaju.


Kirjoitusvirhe: piste muutettu pilkuksi.
Tonne pasilan peruskoululle menee tosin myös kävelysilta savontien yli eli sitä suojatietä ei tarvitsisi käyttää.Nyt sitä ylityspaikkaa käyttänee itä-pasilasta päin tulevat.