News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Melbac

Quote from: Emo on 12.08.2021, 07:19:48
Quote from: Melbac on 12.08.2021, 06:33:57
Quote from: -PPT- on 11.08.2021, 21:31:09
Helsingissä asuu stadilaisia ja hesalaisia. Valitettavasti jälkimmäinen porukka muodostaa jo enemmistön ja se näkyy politiikassa ja päätöksenteossa.
mjooh,ne muualta tänne muuttaneet tekevät sellaisia päätöksiä joita koko ikänsä täällä asuneet eivät ikinä tekisi.

Vittu mitä paskaa 😂

Esimerkiksi Kirsi Piha, Jan Vapaavuori, Alex Stubb ja Anni Sinnemäki ovat syntyperäisiä omassa rakkaassa Hellsingissä ikänsä asuneita ( Stubb toki eurooppalainen) että ihan omin voimin olette kotikaupunkinne paskoneet.
Tarja Halonenkin on stadilainen, ei mikään lehmänsonnanhajuinen  hesalainen. Monet näistä teidän hienoista stadilaisistanne ovat tehneet päätöksiä, jotka ovat pilanneet koko Suomen, ei pelkästään Hellsinkiä.
Siellä on 85 edustajaa.Helsingin kaupunginvaltuusto ei päätä maan asioista vaan eduskunta.

Titus

Quote from: Emo on 12.08.2021, 07:19:48
Vittu mitä paskaa 😂

^ jep, apulaispormestarit on 2 x helsingistä, kauhajoelta, länsi-saksasta ja afghanistanista ja valtuuston pj on malilaistaustainen

;D
that's a bingo!

Emo

Quote from: Melbac on 12.08.2021, 09:04:28
Quote from: Emo on 12.08.2021, 07:19:48
Quote from: Melbac on 12.08.2021, 06:33:57
Quote from: -PPT- on 11.08.2021, 21:31:09
Helsingissä asuu stadilaisia ja hesalaisia. Valitettavasti jälkimmäinen porukka muodostaa jo enemmistön ja se näkyy politiikassa ja päätöksenteossa.
mjooh,ne muualta tänne muuttaneet tekevät sellaisia päätöksiä joita koko ikänsä täällä asuneet eivät ikinä tekisi.

Vittu mitä paskaa 😂

Esimerkiksi Kirsi Piha, Jan Vapaavuori, Alex Stubb ja Anni Sinnemäki ovat syntyperäisiä omassa rakkaassa Hellsingissä ikänsä asuneita ( Stubb toki eurooppalainen) että ihan omin voimin olette kotikaupunkinne paskoneet.
Tarja Halonenkin on stadilainen, ei mikään lehmänsonnanhajuinen  hesalainen. Monet näistä teidän hienoista stadilaisistanne ovat tehneet päätöksiä, jotka ovat pilanneet koko Suomen, ei pelkästään Hellsinkiä.
Siellä on 85 edustajaa.Helsingin kaupunginvaltuusto ei päätä maan asioista vaan eduskunta.

Tässä ei mitään uutta ja ihmeellistä, mutta älä väitä, etteivät stadilaiset itse mädätä kotikaupunkiaan. Kyllä totisesti mädättävät Stadia ja koko Suomea ja koko Eurooppaa.
Naurettavaa itkeä, että böndeltä muka muutti sikatilallisia Hellsinkiin ja he tekivät huonoja päätöksiä jollaisia synttperäinen ei ikinä tekisi, kun noita syntyperäisiä stadilaisia supermädättäjiä voi hatusta googlaamattakin repaista vaikuttavan kauhugallerian.

no future

Quote from: Torspo on 10.08.2021, 20:09:44
Hämeentie, eli Vihreiden ihannekaupunkirakentaminen. Tie muutettiin parivuotisella täysremontilla joukkoliikenne- ja kevyen liikenteen väyläksi.

Kuljin tänään tämän vihreän ihanteen läpi väliltä Hakaniemi - Kurvi. Tämä pätkä oli ennen vilkkaimmin liikennöityjä väyliä Helsingissä ja pyörätiet olivat jo silloin mutta kaistoja oli kaksi suuntaansa. Pätkä on noin 1,3 km pitkä ja menin siitä iltaruuhkan aikaan. Liiketiloja on edelleen paljon tyhjillään ja busseja ja raitiovaunuja oli suunnilleen saman verran kappalemääräisesti kuin kevyttä liikennettä.

Piti oikein asiakseni kävellä Kurvista Hakikseen Säveleen asti. Saldo: taisi olla 4 tai 5 tyhjää liiketilaa. Kahdesta en muista mitä niissä on ollut, yksi oli kellosepän paja mikä muutti saman kadun varteen, ja neljäs oli ironisesti autokoulu, mikä sekin todennäköisesti muutti eikä lopettanut. Yksi pizzeria oli todennäköisesti lopettanut, mutta siinäpä se. Ja mitä noita on, 100, 150 liiketilaa kadunmatkalla.

Kertokaa nyt jo tyhmälle missä se yritysten joukkopako autoilun loppumisen myötä on?

L. Brander

Miksi on järkevää, että esimerkiksi Helsinki käyttää rajusti rahaa uusiakseen liikennemerkit sukupuolineutraaliksi ennätysajassa, kun vaaratilanteita aiheuttavien puuttuvien liikennemerkkien asennusta tehdään pikkuhiljaa? Ehkä tähän(kään) on turha odottaa yhdenkään vasemmistolaisen tai oikeistoliberaalin vastausta.


Quote from: IL13.8.2021Tämä on todellinen vaaranpaikka auton ja pyörän kohdatessa – yli puolet suomalaisista ei tunne sääntöä

Tiesitkö, ettei polkupyörällä ole automaattisesti etuajo-oikeutta, kun se ylittää autotien suojatietä pitkin?
...
Liikenneturva muistuttaa, ettei esimerkiksi kaikkia uusia liikennemerkkejä ole ehditty asentaa ensimmäisen siirtymävuoden aikana.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/6a6dc640-17a8-498a-9ca2-4e32a3216316

Quote from: IS 22.9.2020Helsinki uusii nopealla tahdilla kaikki 100 000 liikennemerkkiään – sukupuolet katoavat, millimetrien kokoisista muutoksista tulee suuria kustannuksia
...

Laissa siirtymäajaksi merkkien vaihdolle on määritelty kymmenen vuotta, mutta Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara on määrätty tekemään työ huomattavasti lain vaatimuksia nopeammin.
...
– Työstä pyritään kuitenkin selviytymään mahdollisimman nopeasti, sillä Helsinki ei halua olla liikennemerkkien museo...
...
https://www.is.fi/autot/art-2000006644176.html

EDIT:

Onkohan Hepo tehnyt kantelua puuttuvista liikennemerkeistä?

Quote from:  Hepo 29.10.2020Helsingin laittomista liikennemerkeistä kantelu oikeuskanslerille

Helsingin Polkupyöräilijät ry on tehnyt oikeuskanslerille kantelun lainvastaisista liikennemerkeistä Helsingissä.

https://hepo.fi/2020/10/29/helsingin-laittomista-liikennemerkeista-kantelu-oikeuskanslerille/
Dystooppinen salamasota

Melbac

Quote from: no future on 12.08.2021, 18:04:20
Quote from: Torspo on 10.08.2021, 20:09:44
Hämeentie, eli Vihreiden ihannekaupunkirakentaminen. Tie muutettiin parivuotisella täysremontilla joukkoliikenne- ja kevyen liikenteen väyläksi.

Kuljin tänään tämän vihreän ihanteen läpi väliltä Hakaniemi - Kurvi. Tämä pätkä oli ennen vilkkaimmin liikennöityjä väyliä Helsingissä ja pyörätiet olivat jo silloin mutta kaistoja oli kaksi suuntaansa. Pätkä on noin 1,3 km pitkä ja menin siitä iltaruuhkan aikaan. Liiketiloja on edelleen paljon tyhjillään ja busseja ja raitiovaunuja oli suunnilleen saman verran kappalemääräisesti kuin kevyttä liikennettä.

Piti oikein asiakseni kävellä Kurvista Hakikseen Säveleen asti. Saldo: taisi olla 4 tai 5 tyhjää liiketilaa. Kahdesta en muista mitä niissä on ollut, yksi oli kellosepän paja mikä muutti saman kadun varteen, ja neljäs oli ironisesti autokoulu, mikä sekin todennäköisesti muutti eikä lopettanut. Yksi pizzeria oli todennäköisesti lopettanut, mutta siinäpä se. Ja mitä noita on, 100, 150 liiketilaa kadunmatkalla.

Kertokaa nyt jo tyhmälle missä se yritysten joukkopako autoilun loppumisen myötä on?
En ole kyllä itse käynyt tuolla päin pitkään aikaan mutta kyllä paikka on hiljentynyt ihan selvästi.Et kai laskenut mitään kelaa näihin firmoihin?.:D

/offtopic
Saa olla kyllä juuri helsinkiin muuttanut jos väittää ettei tuolta olisi pikkuputiikkeja lähtenyt.Omasta mielestä tolla välillä ei ole mitään 100-150 liikettä edes jos katsoo katutason liikkeitä.Alle sata taitaa olla oikea luku.Aika moni taitaa olla uusi liike joka sitten menee parin vuoden sisällä konkkaan.

no future

"Mitään Kelaa" tuolla ei ole aikoihin ollut, ja muutenkin se on taloyhtiölle/vuokranantajalle se ja sama onko vuokralla yksityinen vai julkinen lafka.

Yleisesti, niin Hämeentiellä ja täällä Kalliossa muutenkin, on kivijalkaliiketiloissa todella vähän/ei ollenkaan julkisia lafkoja, tai edes suurten ketjujen paikkoja. Mitä tossa Hämeentiellä on, kaksi K-kauppaa, postin pakettiautomaatti, onko muuta? Pienyrityksiähän ne korostuneesti on, ja hyvä niin. Hakaniemessä on yhä pieni yksityinen kioski R-kioskien kiusana, ja Mäkkärit, heset sekä kaikkialle tunkeva Espresso House on ajettu alueen laidoille.  ;D Kotipizzan tulo Porthaninkadulle aiheutti epäuskoista silmienpyörittelyä jokunen vuosi sitten, ja vaikka s-mafiaa ei täälläkään pakoon pääse niin yllättävän moni kysyy ruokapaikkaa/baaria valittaessa että "ei kai se ole bonuskorttimesta?"

Olin pitkästä aikaa duunissa kahdessa isossa ostoskeskuksessa kehätien varrella, ja onhan ne ihan eri maailma. Samat ruokapaikat molemmissa, samat kahvilat, samat taustamusiikit, samalla lailla säädetty valaistus, ilmastoinnin lämpötila jne. Outoja paikkoja.

Fiftari

QuoteRatikat kulkevat pahasti vajaina Tampereella – Nysse-pomo: "Alku on lupaava"

Linja 1 Taysin ja Sorin aukion välillä on kerännyt keskimäärin 20 matkustajaa vuoroa kohden. Tilaa olisi 264:lle.

XXX

Vuosia sitä hehkutettiin. Mutta lopulta kysyntä vaikuttaa vaisulta.

Kyse on tamperelaisten mielipiteet jakavasta, maanantaina virallisen liikennöintinsä aloittaneesta ratikasta. Tampereen seudun joukkoliikenteen, tuttavallisemmin Nyssen tilastojen mukaan matkustajia on ollut maanantaista keskiviikkoon keskimäärin 21 000 vuorokautta kohden.

XXX

JO PELKKÄ talviaika lisää Periviidan kokemuksen mukaan matkustajamääriä kolmanneksella.

– Määrät kaksinkertaistuvat, kun pandemia hellittää. 45 000 on realistinen lukema.

Hervanta on osoittautunut selvästi Tampereen yliopistollista sairaalaa suositummaksi suunnaksi keskustasta katsoen. Pyynikintori–Hervanta-väliä kulkeva linja 3 on kerännyt keskimäärin 60 matkustajaa vuoroa kohden.

XXX

20 on varsin vähän. Semminkin kun yli 37-metrisen jättiratikan kapasiteetti on 264 matkustajaa. Käytännössä linjan 1 vaunuissa on keskimäärin 92,5-prosenttisen tyhjiä.

Linja 1 ajaa vuorokaudessa noin 250 vuoroa. Linja 3:n vuoromäärä on 280.

ON LUONNOLLISTA, että matkustajamäärät ovat pienempiä ruuhka-ajan ulkopuolella. IS:n havainnon mukaan Hämeenkadulla tiistai-iltana pian kello 18 jälkeen kulkeneessa linjan 1 vaunussa oli yksi ainoa matkustaja.

– Kaikkina aikoina matkustajia ei ole niin paljon. Toisaalta keskellä päivääkin ratikoissa on ollut matkustajia suuriakin määriä, Periviita lisää.
Ratikan vaikutusarviointia tehtäessä yhden vuorokauden matkustajamääräksi arvioitiin 45 000.
IS

Saas nähdä että alkavatko muokkaamaan bussivuoroja lisää niin että pakko käyttää ratikkaa.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Melbac

Asemiehestä iso operaatio Vallilassa
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fec49fb4-5950-47a8-b982-bf53d020b688

Ilmeisesti sininauhasäätiön asuntolan porukkaa.Tuolla on sattunut ja tapahtunut vuosien varrella vaikka mitä.Joku kehu täällä vielä niitä konepajan kämppiä.:P

Golimar

Quote
X

Pälkäneen kunta myi tontin vanhan kaatopaikan päältä. Kun roina maan uumenissa lahosi ja mätäni, tontti alkoi vajota ja talo sen mukana.

X

Asukkaat vaativat tuhoutuneesta talosta korvauksia 600 000 euroa. Tapaus on esillä oikeudessa maanantaina.

Tontin paikalla oli aikoinaan soramonttu. 1980-luvulla se täytettiin kannoilla, rakennusjätteellä ja teollisuusjätteellä. Päälle lyötiin muutama metri soraa, ja näin syntyi tontti, jolle nousi neljän huoneiston rivitalo.

Kun vanhaan soramonttuun kipattu jäte lahosi, tontti vajosi ja samalla vajosi talo. Asunnoissa yksi nurkka on 20 senttiä alempana kuin toinen nurkka.

X

Talo on ollut vuosia asumiskiellossa ja se on määrätty purettavaksi.

Purkukustannukset lienevät 50 000 - 60 000 euroa. Ja kalliiksi talo on tullut asukkaille muutenkin.

Asukkailla on pankkilainaa, joka liittyy asumiskelvottomaan asuntoon. Ja jokaisen on täytynyt hankkia uusi asunto, koska talo on asumiskiellossa.

– Asukkaat ovat surkeassa asemassa, koska ovat joutuneet kahta asuntoa maksamaan kaiken aikaa. Pälkäneen kunta ei tee muuta kuin vinoilee, sanoo isännöitsijä Veikko Tiainen.

Isännöitsijä Tiainen väittää, että eräs kunnan johtomies pyysi häntä palaveriin ja teki siellä tarjouksen, josta isännöitsijä kuitenkin kieltäytyi. Tiaisen mukaan kunta tarjoutui ostamaan talon ja tontin yhdellä (1) eurolla.

– Ne kai luulivat, että me pelkäämme purkukustannuksia ja yrittivät ostaa talon ja tontin yhdellä eurolla, Tiainen kertoo.

– Jälkeenpäin kiistettiin, että olisi tehty tällainen tarjous. Oli vain epävirallinen keskustelu, Tiainen kertoo.

X

https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000008209735.html

-PPT-

Viikonloppu tuli vietettyä Jyväskylässä. Siinä kaupungissa tulee aina mieleen että jos Jyväskylän yliopisto lakkautettsisiin niin kuinkahan nopeasti Jyväskylä taantuisi joksikin Mikkelin tai Hämeenlinnan tasoiseksi vanhusten kaupungiksi.

Jyväskylässäkin on Tampereen tautia liikkeellä. Siis suunnitelmia on rakentaa paljon korkeita tornitaloja, mikä saa kaupungin vaikuttamaan kokoaan suuremmalta.

Titus

nyt kun hämeentie on saatu elävöitettyä vihreäksi asfaltoimalla se laidasta laitaan, niin seuraavaksi sitten seuraava siivu Kalliota:

Villi ehdotus Kallioon: Useita katuja suljettava autoilta, kävelykatu yhdistäisi "kalliolaisuuden ytimet"
QuoteKaupunkimaantieteilijät Timo Hämäläinen ja Miika Norppa ideoivat reitin, joka yhdistäisi Kallion suosituimmat kadut toisiinsa ja muuttaisi nykyisiä autoteitä urbaanin oleilun keitaiksi.

oona Bäckgren HS
24.8. 10:43
FLEMINGINKATU Helsingin Kallion kirjaston ja Helsinginkadun välillä voitaisiin muuttaa kokonaan kävelykaduksi.

Ja entä jos Porthaninkadulta vähennettäisiin parkkipaikkoja ja niiden tilalle saataisiin leveämmät jalkakäytävät, joita elävöittäisivät istutukset, penkit ja ravintoloiden terassit?

Nämä ehdotukset ovat osa Timo Hämäläisen ja Miika Norpan suunnitelmaa, joka kantaa työnimeä "Kallion luuppi". Kyse on vapaaehtoispohjalta laaditusta ehdotuksesta, jolla he halusivat herätellä keskustelua itäisen kantakaupungin tulevaisuuden suunnittelusta.

"Kalliolaisuuden ytimiä pitäisi sitoa tiiviimmin toisiinsa ja tehdä lisää tilaa ihmisille", sanoo kaupunkimaantieteilijä ja bloggaaja Hämäläinen.

"Hyvä keino tämän toteuttamiseen olisi rengasmainen reitti, joka kulkisi välillä Porthaninkatu-Fleminginkatu-Vaasankatu-Hämeentie."

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008211831.html

jep, terasseja ja ravintoloita...

edellinen vastaava projektihan meni ns käteen ja reisille koska:

QuoteHämäläinen ei lannistu myöskään siitä, ettei Vaasankadun taannoinen kävelykatukokeilu ottanut koskaan tuulta alleen.
"Kokeilu epäonnistui, koska sitä ei tehty kunnolla. Viihtyisän kävelyalueen luominen vaatii muutakin kuin kadun sulkemista autoilta."
that's a bingo!

Huppupelikaani

PS:n kaupunginvaltuutettu Teija Makkonen kirjoittaa US:n puheenvuorossa kruunusilloista. Hankkeeseen pitäisi taas upottaa lisää helsinkiläisveronmaksajien varoja.  Ja valtuustossa asia näyttää olevan läpihuutojuttu.

Tämänhetkisen arvion mukaan tämä on liitännäishankkeineen sellainen vajaan miljardin ideologinen pikku projekti. Siis jos nyt joku uskoo, ettei kustannukset nouse edelleen merkittävästi valmistumiseen (2028–) mennessä.

Quote
Valtuustossa käsiteltiin 25.8 Kruunusillat-hankkeen hankesuunnitelman enimmäishinnan korottamista raitiotieosuuden osalta (+71 M€, total 326 M€) sekä vuoden 2021 talousarvioon merkittyjen määrärahojen ylittämistä (+17,4 M€).

———

Liitännäishankkeiden ja -kustannusten kanssa koko Kruunusillat-hankkeen hinta on nousemassa 430 miljoonasta jopa 800 miljoonaan euroon. Myös Vapaavuoren kesällä valmistuneen selvityksen mukaan kustannustaso olisi syytä hyväksyttää valtuustossa uudelleen ennen hankkeeseen ryhtymistä.

Laajasalon asukkaiden kannalta on ymmärrettävää, että liikenneyhteyksien parantaminen on alueen asukkaille luvattu (tähänkin on kuitenkin useita vaihtoehtoja, kuten sähkölauttaliikenne). Hankkeen kokonaisuudessa on kuitenkin myös huomioitava, että Kruunusiltojen kustannukset sekä jatkuvat budjetin ylitykset poikkeavat rajusti kaupunkilaisille luvatuista kustannuksista. Kustannusten toistuva ja mittava ylittäminen kaatuu kaikkien helsinkiläisten veronmaksajien niskaan.

———

PS ehdotti valtuuston kokouksessa lopulta myös hankesuunnitelman enimmäishinnan ja talousarvion ylitysoikeuden korottamisen hylkäämistä. Molemmat palautusehdotukset sekä hylkäysehdotukset kuitenkin kaatuivat valtuuston äänestyksessä. Kruunusiltahanketta pusketaan läpi kuin pyhää lehmää kustannuksista välittämättä.

———

Kruunusilloista saatavat tuotot tulevat kattamaan vain vähän hankkeen kokonaiskustannuksia. Toinen merkittävä huomio on, että hankkeen hyöty-kustannussuhde on 0,45 toteuttamisvuodelle 2026 eli hanke jää alle yhteiskuntataloudellisen kannattavuusrajan (1,0). Vuonna 2016 valmistuneessa hankearvioinnissa hyöty-kustannussuhde oli vielä hiukan parempi 0,66.

———


Eino P. Keravalta

Pieni havainto liikennesuunnittelusta ja sen epäonnistumisesta.

Viime aikoina on yhä enemmän alkanut näkyä autoteitä, joilla vuoroin toinen, vuoroin toinen kaista on tukittu noin 50 metrin välein ja päästäkseen eteenpäin pitää koukata vastaantulevan kaistan kautta mutta tietenkin sieltä tulevaa liikennettä väistäen. Idean idea on kai se, että tiellä ajonopeudet laskevat kun pitää joko hidastaa tai pysäyttää odotellen, että vastaantuleva liikenne menee ohi, jotta pystyy itse jatkamaan matkaa.

Ongelma on siinä, että samalla kun kyseinen ratkaisu hidastaa ajonopeuksia, se samalla myös kasvattaa niitä. Miksi? No, koska kun kuljettaja näkee, että vastaantulevan auton ja oman kaistan päättymisen vuoksi on kaksi vaihtoehtoa, joko hidastaa tai sitten kiihdyttää ehtiäkseen ennenkuin vastaantuleva auto on oman kaistan tukkeen kohdalla, moni saattaa painaa kaasua ehtiäkseen pullonkaulasta ensin. Samalla ajosta tulee nykivää, jarrutellaan ja kiihdytellään aina sen mukaan, miten arvellaan ehdittävän pullonkaulasta. Paitsi, että tämä aiheuttaa peräänajoja, se aiheuttaa myös kaahailua ja päästöjen lisääntymistä kiihdytyksineen ja jarrutuksineen. Lisäksi tietä ylittävien lasten kyky arvioida ohi ajavien autojen nopeutta vaikeutuu kun osa ajaa tavallista hitaammin pullonkaulaan ja osa taas tavallista nopeammin ehtiäkseen ensin.

Tällaisia tienpätkiä on varmasti sadoittain. Vantaalaiset voivat käydä testaamassa esimerkiksi Rekolan Joukontiellä. Ihan paska tie. Lisää kaahailua ja liikenneonnettomuuksien riskiä.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

no future

Siis onko autoilijat keskimäärin niin tyhmiä, että hidasteet tiellä lisäävät kaahailua? Tuossa Joukontiellähän on 30km/h rajoitus, mutta sekään ei ilmeisesti merkinnyt mitään?

Eino P. Keravalta

Quote from: no future on 28.08.2021, 13:14:09
Siis onko autoilijat keskimäärin niin tyhmiä, että hidasteet tiellä lisäävät kaahailua? Tuossa Joukontiellähän on 30km/h rajoitus, mutta sekään ei ilmeisesti merkinnyt mitään?

Ennen tieremonttia Joukontie oli aivan tavallinen tie ilman yksikaistaisia pullonkauloja eikä siinä mitään kaahailua ollut, vaikka pitkä suora onkin. Tien reunassa on leveä suojatie, paikka on rauhallinen omakotitaloalue, näkyvyys hyvä paitsi jos ajaa länteen niin oikealta tuleva Pirjontie on pensasaidan takana vähän piilossa. Siinä saattaa kuitenkin ajaa vaikka 40 km/h aivan turvallisesti niinkuin moni tekikin ennen pullonkaulapöljyyttä. Nyt sitten nopeuksia kiihdytellään, jotta ehditään pullonkaulaan ennen vastaantulijaa..

Liikennesuunnittelumoka  :facepalm:
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Uuno Nuivanen

Quote from: Eino P. Keravalta on 28.08.2021, 16:47:51
Liikennesuunnittelumoka  :facepalm:

Ei vaan täydellinen onnistuminen. Nykyisen liikennesuunnittelun päämäärä kun on haitata liikennettä mahdollisimman paljon.

insinörtti

Quote from: Uuno Nuivanen on 28.08.2021, 16:52:08

Ei vaan täydellinen onnistuminen. Nykyisen liikennesuunnittelun päämäärä kun on haitata liikennettä mahdollisimman paljon.

Ironista on se, että haittaamisella pyritään liikenteen vähentämiseen. Todellisuudessa se tietenkin lisää ajoneuvojen määrää tiellä, koska jos ajoneuvon keskinopeuden pudottaa puoleen, se viettää tiellä tupla-ajan entiseen verrattuna.

Eino P. Keravalta

Quote from: insinörtti on 28.08.2021, 17:01:55
Quote from: Uuno Nuivanen on 28.08.2021, 16:52:08

Ei vaan täydellinen onnistuminen. Nykyisen liikennesuunnittelun päämäärä kun on haitata liikennettä mahdollisimman paljon.

Ironista on se, että haittaamisella pyritään liikenteen vähentämiseen. Todellisuudessa se tietenkin lisää ajoneuvojen määrää tiellä, koska jos ajoneuvon keskinopeuden pudottaa puoleen, se viettää tiellä tupla-ajan entiseen verrattuna.

Aivan.

Ja nämä pullonkaulatiet ovat lisänneet turvattomuutta ja turhaa kiihdyttelyä, mikä taas lisää päästöjä. Autoilijankaan huomio ei enää ole niin paljon vaikkapa jalankulkijoissa, koska autoilija kyttää edessä olevia pullonkauloja hahmottaakseen, kannattaako hänen pudottaa vain nostaa nopeutta.

Joukontiellä ei ollut mitään liikenteellistä ongelmaa ennenkään, sitten sinne tehtiin pari vuotta kestänyt jättiremontti ja tulos: vaarallisempi ja stressaavampi tie niin jalankulkijoille kuin autoilijoillekin.

Yksi tavoite oli tietysti autoilijoiden kiusaaminen, jotta nämä alkaisivat ajaa fillareilla, potkulaudoilla tai hevoskärryillä, mutta se ei tietenkään toimi, koska joukkoliikenne ei toimi, varsinkaan tuollaisella pientaloalueella, missä yleensä asuu monenlaisia harrastuksia omaavia lapsiperheitä peräkärryineen ja veneineen, pihahommineen. Vai onko joku yrittänyt tuoda kotiinsa 300 litraa multaa bussilla?

Se auto on tarpeen niille, jotka sillä ajavat, sen todistaa jo se, että autoilu on Suomessa niin halvatun kallista, ettei kukaan hanki autoa vain huvikseen tai vittuillakseen. Teiden pilaaminen ja pysäköintipaikkojen tuhoaminen ei tässä hippejä auta, koska autot eivät siitä vähene, vaan aiheuttavat vain enemmän haittaa ja päästöjä kierrellessään pullonkauloja ja etsiessään pysäköintipaikkoja. Ja 'parhaimmassa' tapauksessa se autoilija muuttaa joko kaupunginosaa tai jopa kaupunkia, että pääsee ajamaan autollaan.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Kallan

Quote from: no future on 28.08.2021, 13:14:09
Siis onko autoilijat keskimäärin niin tyhmiä, että hidasteet tiellä lisäävät kaahailua? Tuossa Joukontiellähän on 30km/h rajoitus, mutta sekään ei ilmeisesti merkinnyt mitään?

Kysymys kannattaa esittää näin päin: onko liikennesuunnitteluteorioissa tarkastamisen paikka, jos itse liikenteessä liikkuvat toimivat oikeassa elämässä aivan eri tavalla kuin jokin liikennesuunnitteluteoria X antaa ymmärtää.

-PPT-

Muutama päivä sitten kävin Salossa. Aina kun puhutaan paikkakunnista joissa on liian yksipuolinen elinkeinorakenne niin yleensä kyseessä on paperiteollisuusvaltaiset paikkakunnat joissa jokin tehtaan lopettaminen syöksee paikkakunnan taloudelliseen kurimukseen.

Salon kohdalla tuo elinkeinorakenteen yksipuolisuus on ollut kiinni Nokian matkapuhelintehtaasta. Sen lopettaessa koko kaupunki kertaheitolla muuttui valtionapua tarvitsevasi kriisikunnaksi kun aikaisemmin se oli jopa Suomen rikkain kunta, todellinen nousukas kunta.

Väkisinkin tulee mieleen että onko siellä ollut poikkeuksellisen epäpäteviä poliitikkoja kun luulisi että hyvistä vuosista olisi jotain jäänyt sukanvarteen.

Sellaisen huomion tein Salossa että ryssää kuulin kerran  pois posmotettavan mutta muutoin näin pelkkiä pottunokkia. Olen alkanut kiinnittää tuollaiseen huomiota vaikka suvakeillehan tuollaisten asioiden huomioiminen on pakkomielle. Esim heitä häiritsee valtavasti että Baltian maissa kaikki ihmiset ovat valkoisia.

no future

Ei kyllä tule mietittyä muiden ihmisten ihonväriasioita ulkomailla tai kotosuomessakaan liikuessa.  Eikä äkkiseltään tule mieleen että kukaan äärisuvakki olisi tällaisista aktiivisesti raportoinutkaan?

Toista se on persukansanedustajat Kärkkäisellä käymässä, saati tämä palsta missä järjestetään oikein kantalaskentoja jossain Keravan torilla.

Väestönvaihtaja

Quote from: no future on 02.09.2021, 02:43:44
Ei kyllä tule mietittyä muiden ihmisten ihonväriasioita ulkomailla tai kotosuomessakaan liikuessa.  Eikä äkkiseltään tule mieleen että kukaan äärisuvakki olisi tällaisista aktiivisesti raportoinutkaan?
Saska Saarikoski taisi joskus raportoida miten oli huomannut Suomen olevan hyvin valkoihoinen maa.

Onko Saska "äärisuvakki" vai ei on toinen asia.

RP

Täällä toiset kauhistelee pyöräväylien ja toiset autoramppien hintoja. Tässä yksi molemmille, vaikkei se mikään uutinen olekaan. Finlandiatalon korjaus, 122 miljoonaa kolmessa vuodessa. Ihan vähäistä suurempi siivu koko kaupungin rakennus & korjausbudjetista. Olen itse sen verran vanha, että muistan kun niitä laattoja edellisen kerran vaihdettiin .

https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/paatoksenteko/lautakunnat-ja-johtokunnat/kaupunkiymparisto-asiakirja?year=2021&ls=11&doc=Kymp_2021-09-14_Kylk_28_El&fbclid=IwAR3jObBeQl_YuGaNOD3-eKEKc1vGUWkxGtCBo9K37D1Aqp54EaFMpusTtjA
(asiakohta 6).
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Nikolas

Quote from: RP on 10.09.2021, 12:40:41

Finlandiatalon korjaus, 122 miljoonaa kolmessa vuodessa. Ihan vähäistä suurempi siivu koko kaupungin rakennus & korjausbudjetista. Olen itse sen verran vanha, että muistan kun niitä laattoja edellisen kerran vaihdettiin .


Muistaakseni jo silloin oli puhetta siitä, että käyristyneille marmorilaatoille olisi huokeampia ja kestävämpiä vaihtoehtoja. Itse kannatin marmorilaattojen korvaamista samankokoisilla muotoon pokatuilla, ruostesuojatuilla ja jauhemaalatuilla teräslevyillä. Jos vielä varmempaa ruostumattomuutta halutaan, sitten voi käyttää materiaalina vaikka ruostumatonta tiskipöytäpeltiä. Sekin tulisi halvemmaksi ja kevyemmäksi kuin marmori. Kotimainen rosteri, oisko huono idea?

Eino P. Keravalta

Quote from: Aimo Räkä on 10.09.2021, 13:19:01
Quote from: Hae-won on 02.09.2021, 03:58:08Saska Saarikoski taisi joskus raportoida miten oli huomannut Suomen olevan hyvin valkoihoinen maa.
Harmittiko se Saskaa?

Saskaa harmittaa aina kaikki se, mikä normisuomalaista ja suomalaisten enemmistöä ilahduttaa. Ja päinvastoin.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Golimar

Quote

SAISIKO olla koti Helsingistä 450 eurolla kuukaudessa? Kyllä kiitos, tuumivat sadat ihmiset viime sunnuntaina.

Asuntoesittelyyn Mellunmäen Sinkilätiellä kiemurteli jopa 500 kiinnostuneen ihmisen jono.

"Heti ensimmäisenä päivänä kun ilmoitimme asunnosta, saimme 250 hakemusta ja näyttöön tuli useita satoja ihmisiä. Asuntonäyttöilmoitukset piti sulkea netistä lopulta kokonaan", kertoo asuntojen rakennuttaja Toivo Groupin toimitusjohtaja Markus Myllymäki.

X

"Kyse on Ara-asumisen muodosta. Nyt vuokralle tulevat uudet asunnot ovat korkotuettuja kohteita", kertoo Myllymäki.

Se tarkoittaa, että asuntoihin ei pääse käsiksi kuka tahansa. Kriteerit ovat tiukat. Valintaperusteita ovat asunnon tarve, varallisuus ja tulot. Etusijalle pyritään asettamaan kaikkein kiireellisimmässä tilanteessa olevat, kuten asunnottomat, vähävaraiset ja pienituloiset hakijat.

Tavallisesti tuetun asumisen yksiöihin valikoituukin esimerkiksi pienituloisia eläkeläisiä tai ilman kotia olleita. Isompiin asuntoihin on pääsy vaikkapa vähävaraisilla lapsiperheillä.

X

Sinkiläntien hanke on Helsingin kaupungin täydennysrakentamisen kohde ja osa uudistavaa asuntopolitiikkaa, jonka tarkoituksena on torjua asuinalueiden eriarvoistumista.

"Paras tapa ehkäistä segregaatiota on se, että jokaisella alueella olisi kaikkia erilaisia väestöryhmiä ja tuloluokkia", Markus Myllymäki sanoo.

X

Myllymäki ei ole havainnut, että nimby-ilmiöksi kutsuttu, niin sanottu epämiellyttävien asioiden vastustaminen ja eriarvoistamisen muoto olisi nostanut päätään Mellunmäessä.

X

Asuntohaku on yhä auki. Asunnot vuokrataan kalustamattomina. Mikäli asunto myönnetään esimerkiksi kodittomalle, huonekalut täytyy hankkia itse.


https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000008262944.html

https://www.google.com/maps/place/Sinkil%C3%A4tie,+00970+Helsinki/@60.2343246,25.109602,538m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x46920f4e98e27e35:0x854029b4056abfe1!8m2!3d60.2342341!4d25.1117692

P

Quote from: RP on 10.09.2021, 12:40:41
Täällä toiset kauhistelee pyöräväylien ja toiset autoramppien hintoja. Tässä yksi molemmille, vaikkei se mikään uutinen olekaan. Finlandiatalon korjaus, 122 miljoonaa kolmessa vuodessa. Ihan vähäistä suurempi siivu koko kaupungin rakennus & korjausbudjetista. Olen itse sen verran vanha, että muistan kun niitä laattoja edellisen kerran vaihdettiin .

https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/paatoksenteko/lautakunnat-ja-johtokunnat/kaupunkiymparisto-asiakirja?year=2021&ls=11&doc=Kymp_2021-09-14_Kylk_28_El&fbclid=IwAR3jObBeQl_YuGaNOD3-eKEKc1vGUWkxGtCBo9K37D1Aqp54EaFMpusTtjA
(asiakohta 6).

Juu.Täysin järjetöntä pistää italialaista marmoria, joka kestää seinässä 25-vuotta ja taas uutta. Viime kerrallakin oli ehdotuksena komposiittilevy, jossa vain pinnassa on marmoria, eikä se käyristy. Tai kotimainen vaalea kivi, joka kestäisi sata vuotta.

Minulla on vielä Finlandiatalon marmoria kirjapainoina. Sitä sai vapaasti roskalavoilta, kun purkivat seinät viimekerran.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

no future

Toi Mellunmäen Sinkilätien kohdehan ei ole missään arvolähiössä, vaan kivenheiton päässä Meltsin metrikseltä. Siihen pellolle on viime vuosina rakennettu pienkerrostaloja, ja jokunen uusi ok-talokin on tien toisella laidalla. Länsimäentien toisellekin puolelle kai rakennetaan paraikaa.

Melbac

Quote from: no future on 15.09.2021, 23:15:36
Toi Mellunmäen Sinkilätien kohdehan ei ole missään arvolähiössä, vaan kivenheiton päässä Meltsin metrikseltä. Siihen pellolle on viime vuosina rakennettu pienkerrostaloja, ja jokunen uusi ok-talokin on tien toisella laidalla. Länsimäentien toisellekin puolelle kai rakennetaan paraikaa.
Mellunkylä eli metroasemalta vuokkiin(vuosaareen) päin paikka rauhottuu aika paljon verrattuna metroaseman ympäristöön.Ei helsingissä mitään "arvolähiöitä" ole kuin ehkä kulosaari/lauttasaari ja munkkiniemi.Noi "arvolähiöt" jutut on kiinteistövälittäjien suoltamaa p*skaa.Yrittävät kai myydä ulkopaikkakuntalaisille noita kämppiä tms.Aika hauska ratkaisu tossa talossa toi ensimmäisen kerroksen sisäpiha,kukaan tuskin tulee ikinä siihen taakse tuolla päin.Samoin jos aamulla menet kalsareilla partsille niin suora näkyvyys naapurin parvekkeelle ja melko varmasti näet ikkunoista naapuriin sisään yms.Käytännössä verhot aina kiinni.Toi 450€/kk on 21 neliön yksiö ja talo sijaitsee 600m päässä metroasemasta.Tosta tulee mieleen nämä suihku vaatekaapissa viritelmät mitä keskustassa on/ollut.:D

/offtopic
Jos jotain kämppää voisi sanoa "arvokämpäksi" omasta mielestä näin helsinkiläisena niin se on tyyliin koko ylin kerros muutettu yhdeksi kämpäksi wanhassa talossa lähellä keskustaa.

/edit