News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

jmk

Quote from: Vänkääjä on 10.04.2021, 13:40:25
Mahtaako sitten firmojen, jotka eivät saa Helsinkiläisille tuotteittan mainostaa, enää pysyä siellä maksamassa yhteisöveroa?
En tunne verolainsäädäntä, mutta kaiketi yrityksen kotipaikka saa olla muualla kuin missä pääasiallinen toiminta tapahtuu.

Yhteisöverot menevät sinne, missä firmalla on työntekijöitä.

(Tämä asia tuntuu olevan suurelle enemmistölle kansasta täysin tuntematon asia. Essonbaareissa tämä asia "tiedetään" ihan toisella tavalla.)

-PPT-

Vihreistä tulee seuraavissa kuntavaaleissa Helsingin suurin puolue. Heidän äänestäjänsä eivät suinkaan koostu höynäytetyistä hölmöistä, toki sellaisiakin on joukossa, vaan ihmisistä jotka aidosti kannattavat tuollaista politiikkaa.

Outo olio

Itselleni uusi tieto: tähänkin tarvittiin ulkomaan arvovieras. :(

QuoteKaupunki|Luonnonsuojelu

Vanhan­kaupunginlahden luonnon­suojelualue piti rakentaa täyteen, kunnes prinssi Philip avasi suunsa – 90-luvulla Suomessa vieraillut prinssi saattoi pelastaa Viikin kosteikot

Nelipäiväisen Suomen-vierailun aikana prinssi Philip samoili Nuuksion metsissä ja bongasi lintuja Viikissä.

Anne Kantola HS
15:24

Perjantaina kuolleella prinssi Philipillä on yllättäen ollut sormensa pelissä siinä, että Helsingissä on yhä edelleen laaja luonnonsuojelualue aivan keskustan tuntumassa.

Vuonna 1995 Edinburghin herttua saapui vierailulle Helsingin Viikkiin. Philip oli matkalla ympäristöjärjestö WWF:n puheenjohtajana. Vierailua olivat olleet masinoimassa WWF:n Suomen-osaston puuhamiehet kuten Mauri Rautkari ja Pertti Salolainen.

Prinssi Philip tunnettiin lintuharrastajana, ja tästä syystä toukokuista retkeä varten suunnattiin bongaamaan lintuja. Tuolloin 73-vuotiasta arvovierasta varten hankittiin Annalasta hevosvankkurit, joilla retkikuntaa kyydittiin Viikin opetustilojen pihapiiristä lähemmäksi kosteikkoa.

--

Yksi keskustelu on jäänyt Niemiselle erityisesti mieleen. Philipin saapuminen ajoittui aikaan, jolloin Helsingin kaupunki oli suunnitellut täydentämisrakentamista Viikintien eteläpuolelle. Rakentaminen uhkasi aktiivien mukaan Vanhankaupunginlahden luonnonsuojelualuetta, joka on tunnettu rikkaasta linnustostaan.

"And you are going to build it?"

Ja tekö aiotte rakentaa sen?

Näin Philip tokaisi kuunneltuaan Helsingin silloisen apulaiskaupunginjohtajan Pekka Korpisen esitelmöintiä Viikin rantaan suunnitteilla olleesta asutuksesta.

Philipin kanta oli, että kosteikko pitäisi ennemmin suojella kuin altistaa asutuksen aiheuttamille uhille.

Asiasta raportoitiin myös seuraavan päivän Helsingin Sanomissa (HS 4.5.1995).

"Suomen-vierailunsa tänä aamuna päättävä prinssi Philip antoi helsinkiläisille isännilleen keskiviikkona hieman aihetta olla varpaillaan. – – Prinssin mielestä helsinkiläisten kannattaisi olla Viikistä huolissaan."

Prinssi Philipin vaikutuksesta tai ei, silloiset suunnitelmat asuinrakentamisesta jäivät pääosin toteutumatta, ja näin ollen luontokohteet pelastuivat. Viikintietä kuitenkin siirrettiin etelämmäksi, mikä mahdollisti lisärakentamista alueelle.

Näin korkeavaltaiselta taholta tullut tuki luonnon suojelemiseksi oli aktiiveille ilon aihe.

"Silloin oli vakava uhka, että aivan liian tuhoisat rakennussuunnitelmat olisivat edenneet. Prinssi tuli siihen apuun", Nieminen kertoo.

--

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007911919.html
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Outo olio

Quote from: Titus on 10.04.2021, 11:46:14
QuoteIlmastohaitallisten tuotteiden ja palveluiden ulkomainonta halutaan kieltää Helsingissä. Yhteensä 15 valtuutetun allekirjoittaman valtuustoaloitteen mukaan Helsingin tulisi alkaa rajoittaa kaupungin vuokraamilla ulkomainontapaikoilla tapahtuvaa ilmastolle vahingollisten tuotteiden mainontaa ja markkinointia, sillä kaupunki on sitoutunut ilmastokriisin torjuntaan.

Aloitteen tehnyt valtuutettu Mai Kivelä (vas.) kertoo HU:lle, että koska aukotonta listaa on mahdotonta tehdä, olisi loogisinta rajata tietyt tuotteet ja palvelut kokonaan ulkopuolelle.

– Lentomatkailu, yksityisautoilu, autojen myynti ja vuokraus, lihatuotteet, muut eläinperäiset tuotteet, muut kuin ekosähkösopimukset, vaateteollisuus lukuun ottamatta vaatelainaamoita ja kierrätysvaatteita, Kivelä listaa.
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4096404

Ristiriitainen idea, vaatteiden vuokraus hyvä mutta autojen ei. Autoa kuitenkin yhä joskus tarvitaan, jolloin vuokraus mahdollistaa realistisen tavan vähentää omaa auton omistusta, tai ainakin realistisemman kuin jos pitäisi luopua sekä omistamisesta että vuokraamisesta. Minä ainakin olen käsittänyt että ilmastopiireissäkin osa fanittaisi yhteiskäyttöautoja juuri siksi että tarve autojen valmistukselle vähenee, kun sama joukko ihmisiä jakaa pienemmän määrän autoja, eikä itse omista jokainen omaa autoa. Lisäksi näitä auton yhteiskäyttöjuttuja on myös visioitu liitettäväksi osaksi julkista liikennettä joskus tulevaisuudessa. Joukkoliikenneliikelaitos Helsingin kaupungin liikenteen ei ehkä siksikään kannattaisi ottaa ehdottoman kielteistä kantaa aiheeseen.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Tahma

Quote from: Titus on 10.04.2021, 11:46:14

Liha, pikamuoti, lentomatkailu... Näiden tuotteiden ja palveluiden ulkomainonta halutaan Helsingissä kieltää: "Aukotonta listaa on vaikea tehdä"

QuoteIlmastohaitallisten tuotteiden ja palveluiden ulkomainonta halutaan kieltää Helsingissä. Yhteensä 15 valtuutetun allekirjoittaman valtuustoaloitteen mukaan Helsingin tulisi alkaa rajoittaa kaupungin vuokraamilla ulkomainontapaikoilla tapahtuvaa ilmastolle vahingollisten tuotteiden mainontaa ja markkinointia, sillä kaupunki on sitoutunut ilmastokriisin torjuntaan.

Aloitteen tehnyt valtuutettu Mai Kivelä (vas.) kertoo HU:lle, että koska aukotonta listaa on mahdotonta tehdä, olisi loogisinta rajata tietyt tuotteet ja palvelut kokonaan ulkopuolelle.

– Lentomatkailu, yksityisautoilu, autojen myynti ja vuokraus, lihatuotteet, muut eläinperäiset tuotteet, muut kuin ekosähkösopimukset, vaateteollisuus lukuun ottamatta vaatelainaamoita ja kierrätysvaatteita, Kivelä listaa.

HKL:N JOHTOKUNTA puolestaan käsitteli aloitetta torstaina. Lausunnon mukaan ilmastohaitallisen mainonnan määrittely yksiselitteisesti on haastavaa ja aiheuttaisi vaikeita tulkintatilanteita tiettyjen tuotteiden, palvelujen tai toimialojen kohdalla.

Silti lautakunta päättyi Leo Straniuksen (vihr.) vastaesityksestä päättämään yksimielisesti, että ilmastonäkökulmien huomioimisen mahdollisuuksia arvioidaan arvioida seuraavissa mainossopimusten kilpailutuksissa. HKL on eri vuokrasopimuksilla vuokrannut metroasemien, liikennevälineiden ja pysäkkikatosten mainospaikkoja JCDecaux Finland Oy:lle.
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4096404

:silakka:
Kannatan ehdottomasti ko. kieltoa! Tämä toisi kertakaikkisen hienon matkailuvaltin muulle suomelle, kun Helsinkiläiset voisivat lähteä maakuntiin sähköbusseilla turistimatkalle katsomaan "kiellettyjä" mainoksia ja ihmetellä samalla onnikan ikkunoista monikulttuurikirjon vähäisyyttä.

Sieltä Helsingin kaduilta voisi siivota mielummin ilmastomuutoksen avulla esim. sähköpotkulaudat, joita on pitkin katuja, kun  niiden akut ovat kaikin puolin ongelmallisia ja lyhytikäisiä. Samaten sähköpolkupyörätkin voisi poistaa, jos ei pysty näyttämään, että se oikeasti korvaa auton, eikä tavallisat lihaskäyttöistä polkuria.

Murkula

Mitenkä on sen suhteen, kielletäänkö tällä lainsaadännöllä myös jäävuorisalaatin ja kaikkien sitä sisältävien tuotteiden mainostaminen? Sen kaloreihin suhteutettu fossilinenpäästöarvo kun on lähellä lehmän lihaa ja merkittävästi porsasta suurempi nykyisin.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Golimar

 :facepalm: kaikenlaista tyyppiä se veroraha elättääkin.

Quote

Tuore tutkimus: Heikko-osaisilla alueilla asuvilla on jopa 30-kertainen riski joutua epäillyksi rikoksesta

X

Tutkimuksen tuloksia valotti MTV:n Uutisaamun haastattelussa tutkijatohtori Jaakko Airaksinen Helsingin yliopistosta.

X

– Suurempi johtopäätöksemme on, että vaikka muuttaisi heikko-osaisemmalle alueelle, tämä ei sinänsä nosta riskiä joutua epäillyksi rikoksesta.

X

Tutkijatohtorin mukaan 30-kertainen lukema voi näyttää suurelta, mutta varsinaisia tapausmääriä tarkasteltaessa ero ei ole kovin suuri.

X

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tuore-tutkimus-heikko-osaisilla-alueilla-asuvilla-on-jopa-30-kertainen-riski-joutua-epaillyksi-rikoksesta/8117006

https://www.google.com/search?q=Jaakko+Airaksinen&oq=Jaakko+Airaksinen&aqs=chrome..69i57j0i22i30.945j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Kallan

Quote from: Golimar on 15.04.2021, 17:39:58
:facepalm: kaikenlaista tyyppiä se veroraha elättääkin.

Quote

Tuore tutkimus: Heikko-osaisilla alueilla asuvilla on jopa 30-kertainen riski joutua epäillyksi rikoksesta

X

Tutkimuksen tuloksia valotti MTV:n Uutisaamun haastattelussa tutkijatohtori Jaakko Airaksinen Helsingin yliopistosta.

X

– Suurempi johtopäätöksemme on, että vaikka muuttaisi heikko-osaisemmalle alueelle, tämä ei sinänsä nosta riskiä joutua epäillyksi rikoksesta.

X

Tutkijatohtorin mukaan 30-kertainen lukema voi näyttää suurelta, mutta varsinaisia tapausmääriä tarkasteltaessa ero ei ole kovin suuri.

X

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tuore-tutkimus-heikko-osaisilla-alueilla-asuvilla-on-jopa-30-kertainen-riski-joutua-epaillyksi-rikoksesta/8117006

https://www.google.com/search?q=Jaakko+Airaksinen&oq=Jaakko+Airaksinen&aqs=chrome..69i57j0i22i30.945j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Kaveri aikanaan muutti Länsi-Helsingistä Itä-Helsinkiin väliaikaisesti eikä hänen rikosinnokkuutensa siitä noussut 30-kertaiseksi.

Kyllä nyt on lahjakkaasti kierretty kyllä itse ongelma, ei uskoisi millä kaikilla eri tavoilla pyritään olemaan keskustelematta itse ongelmasta. Sama kuin norsu olisi posliinikaupassa ja mietittäisiin miksi astioita rikkoontuu; ihmetellään jalkalistoja, seinää, kattoa, lattiaakin ja ihmetellään kun posliiniastioita särkyy tuon tuosta mutta norsun epäileminen astioiden rikkoontumisen aiheuttajaksi nostaisi välittömän älämölön.

Siili

Quote from: Siili on 06.04.2021, 19:58:39
Mielenkiintoinen ilmiö Ruotsista:  sillan rakentaminen alentaa asuntojen hintoja.

https://samnytt.se/panikforsaljning-av-bostadsratter-i-ursvik-nar-bron-till-rinkeby-byggs/

Nyt paikalliset moderaatit ovat heränneet:  nämä vaativat sillalle autoliikenteen estäviä puomeja sekä kameravalvontaa:

https://www.facebook.com/ModeraternaSundbyberg/posts/4114565551916110

Taitaa sikäläisten kokkareiden mielessä kypsyä haikailua roskaväen ulkona pitäville aidatuille asuinalueille.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Aidattu_asuinalue

Tässä tapauksessa kinutaan kuitenkin yhteiskuntaa huolehtimaan tuosta aitaamisprojektista.  Hiukan kyllä ihmettelen, miten sillan kameravalvonta ylläpitäisi Ursvikin järjestystä.  Yksityisautoilun esto sillalla saattaa toki vähentää rinkebygangstojen vierailuja Ursvikin puolella.

Melbac

Quote from: MiljonääriPlayboy on 10.04.2021, 13:28:35
Quote from: Titus on 10.04.2021, 11:46:14
Liha, pikamuoti, lentomatkailu...

Hmm....mikäs onkaan se valtio, jossa ei lentomatkailla, ei yksityisautoilla, ei juuri syödä lihaa(kaan), ja todellisen kestomuotipuolen (aka univormut) musikoille hoitaa PUOLUE?

V1ttu mitä touhua! Virheiden tavoitevaltio on siis Pohjois-Korea!

Ja joku vielä äänestää niitä kahjoja? :facepalm:

edit:lisäys
Noiden pääkopat pitäisi kyllä tutkituttaa.Ei kukaan täysijärkinen ehdottele tollaisia asioita.

-PPT-

Mielenkiintoinen vertailukohta on Helsingin kanssa suurin piirtein samankokoinen Oslo.

Siellä kaupunki on suunniteltu niin että n99% Oslon asukkaista asuu alueella joka on vain 1/3 kaupungin pinta-alasta.

2/3 on jätetty jonkinlaiseksi luonnonpuistoksi jossa on metsää ja peltoa eli erinomaiset ulkoilumahdollisuudet.

Uskomatonta että yhdelläkään pääkaupungilla on varaa tuollaiseen järjestelyyn.

Voisin uskoa että koska Oslo on erittäin nopeasti kasvava kaupunki niin poliittinen paine on suuri alkaa rakentamaan taloja myös tuonne metsäalueelle. Varsinkin kun se alue jossa lähes kaikki kaupunkilaiset asuvat on erittäin tiheään asutettu.

Touvottavadti pystyvät pitämään kiinni nykyjärjestelystä.

Titus


Hernesaareen asemakaava kumottiin lainvastaisena – Helsinki suunnitteli 7600 uutta asukasta ja ajatteli koko autoliikenteen kulkevan yhden tien kautta
Quote
Hel­sin­gin hal­lin­to-oi­keus on kumonnut Her­ne­saa­ren ase­ma­kaa­van, kos­ka asias­sa esi­tet­ty­jen sel­vi­tys­ten pe­rus­teel­la lii­ken­teen toi­mi­vuu­des­ta ei ol­lut ta­kei­ta. Hallinto-oikeus julkaisi asiasta tiedotteen torstaina.

Helsingin kaupunginvaltuuston hyväksymässä Hernesaaren asemakaavassa ja asemakaavan muutoksessa on osoitettu rakentamista 7 600 asukkaalle ja 3 000 uudelle työpaikalle Hernesaaren alueelle. Lisäksi alueelle on osoitettu risteily- ja venesatamat sekä lumen vastaanottoalue.

Hallinto-oikeuteen saapuneissa kahdessa kaavaa koskevassa valituksessa oli kyse muun ohella kaavan aiheuttamista vaikutuksista kaava-alueen ja lähialueiden liikenteeseen ja sen toimivuuteen.

HALLINTO-OIKEUS TOTESI, että asemakaavalla osoitettu rakentaminen ja toiminnot johtavat Hernesaaren alueen asukasmäärän, työpaikkojen ja toimintojen määrän huomattavaan lisääntymiseen, mikä vääjäämättä johtaa myös alueen liikenteen määrän kasvamiseen.

Aluetta koskevassa osayleiskaavassa ei ole osoitettu rakentamisen määrää eikä liikenteen järjestämistä yksityiskohtaisesti, ja nämä seikat on tullut selvittää ja ratkaista asemakaavoituksella.

Koska kaikki Hernesaaren autoliikenne kulkee yhden tien ja vain muutaman risteyksen kautta, aiheutuu erityisesti vaatimuksia sen selvittämiselle, luoko nyt hyväksyttävä asemakaava maankäyttö- ja rakennuslaissa tarkoitetut edellytykset liikenteen järjestämiselle.

koko juttu:
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4126445

tämän pökäleen jättäjille ja hyväksyjille kaupungin puolella  :facepalm: :facepalm:

that's a bingo!

Outo olio

^Koko Hernesaaren ja Jätkäsaarenkin rakentaminen pitäisi ja olisi pitänyt hoitaa niin, että ensin rakennetaan "keskustatunneli" Länsiväylältä Jätkäsaareen, Hernesaareen, Eteläsatamaan, Katajanokalle ja siitä pohjoiseen jonnekin Sörnäisten suuntaan, mielellään Itäväylälle ja Lahden moottoritielle asti. Tämä ei siis olisi ainoa keskustatunneli, vaan ydinkeskustan ali menevää Ruoholahti-Sörnäinen-tjsp.-keskustatunnelia täydentävä eteläisempi väylä, joka loppupäissään myös osin liittyisi tähän pohjoisempaan keskustatunneliin. Väylän tarkoitus olisi palvella satamia, ja Jätkäsaaren ja Hernesaaren työmatkaiikennettä Espooseen ja keskustan ulkopuolelle. Kun Jätkäsaarta ja Hernesaarta rakennetaan, voisi rakennusliikenteen hoitaa valmiita tunneleita pitkin, jolloin liikenne ohittaisi keskustan kokonaan. Kun alueet on rakennettu, voisi alueiden ja satamien jatkuva jokapäiväinen liikenne ohittaa/väistää keskustan kokonaan. Mutta tämä edellyttäisi mittakaavaltaan moottoritien luokkaa olevan ~10 km väylän louhimista Helsingin keskustan ali, mikä ei vihreille käy.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Kallan

Quote from: Outo olio on 01.05.2021, 15:32:46
^Koko Hernesaaren ja Jätkäsaarenkin rakentaminen pitäisi ja olisi pitänyt hoitaa niin, että ensin rakennetaan "keskustatunneli" Länsiväylältä Jätkäsaareen, Hernesaareen, Eteläsatamaan, Katajanokalle ja siitä pohjoiseen jonnekin Sörnäisten suuntaan, mielellään Itäväylälle ja Lahden moottoritielle asti. Tämä ei siis olisi ainoa keskustatunneli, vaan ydinkeskustan ali menevää Ruoholahti-Sörnäinen-tjsp.-keskustatunnelia täydentävä eteläisempi väylä, joka loppupäissään myös osin liittyisi tähän pohjoisempaan keskustatunneliin. Väylän tarkoitus olisi palvella satamia, ja Jätkäsaaren ja Hernesaaren työmatkaiikennettä Espooseen ja keskustan ulkopuolelle. Kun Jätkäsaarta ja Hernesaarta rakennetaan, voisi rakennusliikenteen hoitaa valmiita tunneleita pitkin, jolloin liikenne ohittaisi keskustan kokonaan. Kun alueet on rakennettu, voisi alueiden ja satamien jatkuva jokapäiväinen liikenne ohittaa/väistää keskustan kokonaan. Mutta tämä edellyttäisi mittakaavaltaan moottoritien luokkaa olevan ~10 km väylän louhimista Helsingin keskustan ali, mikä ei vihreille käy.

Vihreät tuntuvat välillä yllättyvän aina siitä, että kaikki eivät jaa heidän niin ehdottoman oikeaa arvomaailmaansa. Hommalla sentään ollaan edes tietoisia että kaikki eivät ole samaa mieltä heidän kanssa, mikä on hyvä juttu.
Mutta joo, se ei nyt vaan heille mitenkään käy, että keskustan ruuhkat saataisiin purettua keskustatunnelilla. Kaikkien kun pitäisi toimia, käyttäytyä, elää ja työskennellä kuten he ovat asian suunnitelleet.

Melbac

Mjooh,kuva v*tun ääliö on saanut läpi noi pyöräkaista manskulle.Ei helsinkiä ole alunperin suunniteltu sitä varten että täällä liikuttaisiin pyörillä keskustassa,sporat/metro toimii ihan hyvin täällä liikkumiseen ja noi pyöräilijät on vaan turvallisuusuhka tieliikenteelle ja kadulla kävelijöille.Siellä on taas jotkut junan tuomat valtuustossa päättäneet että olisi kiva pyöräillä steissille pyörällä kun niiden oman tuppukylän asemallekkin voi mennä pyörällä tms.

Eino P. Keravalta

Mistä tuo Suomen ilmasto-olosuhteisiin liki täysin sopimaton pyöräilyn pakkosyöttäminen oikein juontuu?

Kiinassahan 'kaikki' ajavat polkupyörällä. Olisiko Suomi kansallissosialistisen Kiinan vaikutusvallassa ja viimeksimainittu mallimaana, ainakin sananvapaus ja demokratia lähenee koko ajan Kiinan mallia.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

-PPT-

Helsinkihän on nykyään muuttotappiokunta suomen- ja ruotsinkielisten osalta. Väkiluvun kasvua ylläpitää maahanmuutto.

Näin tilastokeskus on meille kertonut. Tilastokeskus levittää äärioikeistolaista salaliittoteoriaa väestönvaihdosta.  ;D

Melbac

Quote from: Eino P. Keravalta on 02.05.2021, 14:55:58
Mistä tuo Suomen ilmasto-olosuhteisiin liki täysin sopimaton pyöräilyn pakkosyöttäminen oikein juontuu?

Kiinassahan 'kaikki' ajavat polkupyörällä. Olisiko Suomi kansallissosialistisen Kiinan vaikutusvallassa ja viimeksimainittu mallimaana, ainakin sananvapaus ja demokratia lähenee koko ajan Kiinan mallia.
Kyllä kesällä täällä on ihan hienot pyöräilykelit mutta keskustaan noi ei oikein sovi.Kohta ne varmaan alkaa vaatimaan tunneliin omat kaista pyörille ettei tarvitse pyöräillä talvella ulkona.Helsingin keskustan läpi pitää pystyä pyöräilemään maan alla säältä suojassa,kaiken lisäksi on paljon turvallisempaa pyöräillä maan alla kuin liikenteen seassa ulkona.Samalla voitaisiin tasoittaa kaikki jyrkemmät mäet. :P

Golimar

Tämä on kyllä erikoinen tapaus, onkohan kaupunki myynyt noita tontteja halvalla ja porukka ostanut niitä innoissaan kun halvalla saa. Kaivos on toiminut vuodesta 1910 ja nyt lähistön asukkaat ulisevat siitä, ihan samaa p_skaa kun vuosituhannen vaihteessa Ylästöön muutti paljon porukkaa ja ne alkoivat sitten ulista lentokentästä ihan kuin se olisi yllätys.

Quote

Kaivosyhtiö aikoo tuoda ison, pölyävän hiekkakasan alle 300 metrin päähän lapsiperheiden taloista – asukkaat ihmeissään: "Ilma on välillä harmaata kuin Lontoossa"
Lappeenrantalaiset aikovat kirjelmöidä Nordkalkin hakemuksesta aluehallintovirastolle. Se päättää ensi vuonna, saako kalkinsekaista hiekkaa alkaa kasata talojen lähelle.

Kaivosyhtiö Nordkalk hakee lupaa läjittää pölisevää hiekkaa aiempaa lähemmäs isoa asuinaluetta Lappeenrannassa.

Jos Etelä-Suomen aluehallintovirasto myöntää luvan, kalkkikaivoksen sivutuotteena syntyvää rikastushiekkaa voidaan läjittää lähimmillään alle 200 metrin päähän läheisen Ojala-Tuomelan asuinalueen taloista.

Ojala-Tuomela on lapsiperheiden suosima pientaloalue, jonne on viime vuosina rakennettu paljon uusia taloja. Nordkalkin hakemus on herättänyt asukkaissa huolta.

Alueelle vuosi sitten muuttaneen Pasi Riepposen mukaan asukkaiden huolet liittyvät etenkin hiekkapölyyn ja sen mahdollisiin terveyshaittoihin.

– Ensimmäinen on tietysti se, minkälaisia hiukkasia sieltä pölisee. Miten se vaikuttaa vaikkapa ilmastointiin tai terveyteen. Alueella asuu tosi paljon lapsia, meidänkin perheessä on kolme alle kouluikäistä lasta, Riepponen kertoo.

Läjitysalueen ympärille rakennettaisiin suojavalli, joka Riepposen mukaan muuttaisi maisemaa. Pölyn lisäksi luvassa olisi melua sekä rakentamisesta että myöhemmin läjityskuljetuksista. Huolta on Riepposen mukaan myös siitä, miten läjitys vaikuttaa kiinteistöjen arvoon.

X

https://yle.fi/uutiset/3-11908897

Muokkaus:

Tarkemmin kun luin niin ilmeisesti kyseessä on kaupungin ketkuilu.

Quote
X

Aluehallintoviraston mukaan kirjeiden lähettämisessä tapahtui inhimillinen virhe, jonka vuoksi kirjeet lähtivät ensin vain tontin omakseen ostaneille, mutta eivät vuokratonttilaisille.

X

Kallan

Quote from: Eino P. Keravalta on 02.05.2021, 14:55:58
Mistä tuo Suomen ilmasto-olosuhteisiin liki täysin sopimaton pyöräilyn pakkosyöttäminen oikein juontuu?

Kiinassahan 'kaikki' ajavat polkupyörällä. Olisiko Suomi kansallissosialistisen Kiinan vaikutusvallassa ja viimeksimainittu mallimaana, ainakin sananvapaus ja demokratia lähenee koko ajan Kiinan mallia.

Vihreissä kun kovasti ihannoidaan Hollantia ja siinä puolueessa - joka väittää itseään tiedepuolueeksi - tunnutaan ihan tosissaan ajattelevan että kyllähän Hollannin sää pätee myös Suomessa joten miksei siis pyöräilykin olisi yhtä suosittua.

Eikä pyöräilyssä mitään, mutta nyt se toimii lyömäaseena ja oikeastaan tekosyynä autoilijoita vastaan. Toki siis vihreät itse haluavat oikeasti autoilla, mutta kun jokin ihmeen pakkomielle niillä on esittää ympäristöystävällistä ja sitten itse toteuttaa salaisia yksityisautoilufantasioitaan. Ja kieltää se muilta. Jokin psykologinen juttu siinä taustalla on - ei siis suinkaan ympäristönsuojelu, vaikka he toki kovasti niin vakuuttavatkin.

Melbac

Kenen koko ikänsä helsingissä asuneen mielestä joku ruoholahti on kaupungin parhailla paikoilla?.Kaikki on nykyään "paraatipaikalla" täällä lehtineekerien ja muiden muualta tulleiden mielestä vaikka vieressä olisi joku länsiväylä yms.Olen aistivinani pientä gryndereiden propagandaa kun lueskelee lehtiä/forumeita nykyään.Tosin kai itsekkin kehuisin paskaa kaikille jos olisin ottanut lainaa ja pelkona olisi ettei sitä saisi myytyä muille korkeampaan hintaan kuin mitä itse on siitä maksanut.:D

Melbac

Quote from: -PPT- on 02.05.2021, 15:59:57
Helsinkihän on nykyään muuttotappiokunta suomen- ja ruotsinkielisten osalta. Väkiluvun kasvua ylläpitää maahanmuutto.

Näin tilastokeskus on meille kertonut. Tilastokeskus levittää äärioikeistolaista salaliittoteoriaa väestönvaihdosta.  ;D
Pitäisi kyllä katsoa pk-seutu vs toinen kaupunkin kuin pelkkää helsinkiä.Täällä kun vaihdat kämppää toiselle puolle katua niin vaihtuu kunta.

Murkula

Quote from: Eino P. Keravalta on 02.05.2021, 14:55:58
Mistä tuo Suomen ilmasto-olosuhteisiin liki täysin sopimaton pyöräilyn pakkosyöttäminen oikein juontuu?

Kiinassahan 'kaikki' ajavat polkupyörällä. Olisiko Suomi kansallissosialistisen Kiinan vaikutusvallassa ja viimeksimainittu mallimaana, ainakin sananvapaus ja demokratia lähenee koko ajan Kiinan mallia.
Mikähän on, miksiköhän ei voida ottaa mallia vaikkapa Seinäjoelta, jossa eräs kävelykatu on kävelykatu vain kesäisin. Talvisin siinä kulkevat autot kuten aina ennenkin.

Idea on sinänsä nerokas ja voitaisiin noin vain hyödyntää Helsingissäkin. Nythän näitä kaistoja ei käytä puolet vuodesta kukaan ja ei siinä nyt niin suurta vaivaa ole keväisin/syksyisin liikutella paria betoniporsasta ja kylttiä. Vaan eipä Helsinkiläiseltä tuplapalkkaiselta päättäjältä voi odottaa samaa järkeä, kuin maalaiskaupungissa on totuttu näkemään.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Siener

Arvuuttelen tuon uuden keskittymän nimeä: Viherstad, MokuHeaven, GimmeGrantParadise

Titus

ensin vaikeutetaan autoilu tappiin, rakennetaan joukkoliikenneväyliä ja sitten leikataan bussivuoroja koska kukaan ei käytä niitä (toki leikkaukset suunnitellaan koronan jälkeiselle ajalle):

QuoteHSL karsii bussivuoroja kuudella miljoonalla eurolla ensi syksynä
Koronaepidemia vei matkustajat, eivätkä edelliset karsinnat riitä kattamaan tulomenetyksiä.

KORONAEPIDEMIAN kurittama Helsingin seudun liikenne (HSL) joutuu jälleen tekemään uusia karsintoja bussiliikenteessä ensi syksynä.

Sekä Helsingissä, Espoossa että Vantaalla säästöt on tarkoitus kohdentaa ruuhka-ajan bussiliikenteeseen lähinnä vuorovälejä harventamalla. Ensisijainen säästötoimenpide on hyödyntää bussireittien ajoaikojen nopeutumista, jolloin kalustoa voidaan käyttää tehokkaammin. Bussiliikenne on nopeutunut, koska matkustajia kulkee entistä vähemmän ja muu ajoneuvoliikenne on vähentynyt.

Osastonjohtaja Tero Anttila sanoo, että muutoin säästöissä käytetään juustohöylää.

"Kaikki edelliset karsinnat jäävät voimaan, ja nämä uudet karsinnat tulevat niiden päälle", Anttila sanoo.
HSL päätti viimeksi tammikuussa 6,5 miljoonan euron karsinnoista. Säästöjä saatiin aikaan Itä-Helsingin bussiliikennettä säätämällä, metron ruuhka-aikaa supistamalla ja raitiolinjojen 4 ja 10 vuoroväliä harventamalla.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007957581.html


Yhä vähemmän ja vähemmän ihmisiä joilla on tarve tulla keskustaan. Yhä enemmän yrityksiä joilla ei ole syytä olla keskustassa. Tällainen päätöksenteko tukee kierrettä mukavasti.


White flightin alkusointuja Hgin keskustan alueella  8)
that's a bingo!

Titus


Erikoinen tilanne Helsingissä: asuntoja valmistuu melkein kuin suuren muuton aikaan, mutta väki valuu muualle
Helsingin kaupunginkanslian kaupunkitietoyksikön järjestelmäpäällikkö Pekka Vuori näkee tilanteessa yhtymäkohtia 2000-luvun alkuun.

QuoteHELSINGISSÄ on parhaillaan meneillään erikoinen tilanne: kaupungissa hätyytellään jo kaikkien aikojen asuntotuotantoennätyksiä samaan aikaan kun väestönkasvu on hidastunut ja pois Helsingistä suuntautuva muutto on kasvanut.

Viime vuonna Helsinkiin valmistui 7 280 asuntoa, kun tavoite oli 7 000 asuntoa. Käytännössä enemmän asuntoja on valmistunut vain 1960-luvun alussa lähiörakentamisen huippuvuosina: vuonna 1961 Helsinkiin valmistui huimat 8 537 asuntoa, ja vuonna 1962 asuntoja valmistui 7 300.

Tavoite on vuodesta 2019 lähtien ollut rakentaa 7 000 asuntoa vuodessa, mutta tähän tavoitteeseen ei vielä vuonna 2019 päästy. Asuntoja valmistui tuolloin yhteensä 6 736.

Helsingin kaupunkiympäristön apulaispormestarin Anni Sinnemäen (vihr) ja kaupunginvaltuutettu Risto Rautavan (kok) aloitteesta tavoite on vuodesta 2023 alkaen rakentaa jopa 8 000 asuntoa vuodessa. Tarkoitus on, että rakentamalla tarpeeksi asuntoja Helsinki voisi hillitä asumiskustannusten kasvua.

TILANTEESTA tekee kiinnostavan se, että samalla kun asuntotuotantotavoitteita on roimasti nostettu, väestönkasvu on Helsingissä heikentynyt tasaisesti vuodesta 2018 alkaen. Viime vuonna pudotus oli erityisen jyrkkä: Helsingin väkiluku kasvoi vuonna 2020 noin 3 090 asukkaalla, kun vielä vuonna 2019 kasvua oli yli 5 000 henkeä.

Muuttotappio kehyskuntiin, seudun ulkopuolelle ja muualle Suomeen kasvoi niin ikään vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä huomattavasti verrattuna aiempiin kymmeneen vuoteen.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007956766.html

ai mihin tällainen johtaa ?

grynderirakentajilla jää myymättömiä asuntoja käteen: joku vuokra-asuntosijoittajayritys ostaa niitä köntässä ja vuokraa Kelalle koska se on turvallisin vuokranmaksaja eikä hinnalla ole niin väliä.

-> uudetkin asuinalueet on saatu ghettoutumisen alkuun asuttamalla sinne esim 10-15% matuja jolloin white flight kiihtyy edelleen ympäröiviltä alueilta.

nice  8)
that's a bingo!

P

Erehdyin pitkästä aikaa Kuopion keskustaan ohi ajellessa. Juu, torilla ja sen ympärillä oli hiljaista. Oliko se Haapaniemenkadulle, oli rakennettu ansa. Mikään ei estänyt ajamista ja kääntymistä sinne, mutta seuraavassa risteyksessä oli ainut mahdollinen käännös vasempaan sallittu vain busseille ja suoraanajo vain busseille. Tai sitten "tontille ajo", joka oli sallittu. Missään aikaisemmin ei ollut mitään varoitusta tästä!

Savolaista huumoria?

Aika hiljaisen oloista oli. Liikkeellä olevat ihmiset olivat pääosin 60v - kuoleman väliltä. Muutamia nuorempia näkyi. Kansallispukuisia ja  huivipäisiä musliminaisia. Foodoran ja Voltin ulkomaalaisia lähettejä....

Juu-u. On kaapunti muuttunut.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Titus

Ikävä haju paljasti vakavan puutteen uudella asuinalueella Helsingissä – Asukkaiden jätevedet valuivat puhdistamattomana ympäristöön

QuoteHUOMIOTA herättävä haju paljasti vakavan virheen asuinalueella Sepänmäenpuistossa Helsingissä.

Puronvarteen äskettäin valmistuneista asuintaloista oli valunut asukkaiden jätevesiä suoraan puhdistamattomana tontilla sijaitsevaan hulevesialtaaseen.

Helsingin seudun ympäristön (Hsy) päivystäjien mukaan jätevedet olivat kulkeutuneet hulevesialtaasta, niin ikään puhdistamattomina, suoraan Longinojaan. Asiaa ryhdyttiin tarkastamaan koska ohikulkija oli havahtunut huomattavaan hajuun ja tehnyt asiasta hälytyksen Hsy:lle.

Hsy tyhjensi ja puhdisti altaan tiistaina. Hsy:n osastonjohtaja Kia Aksela vahvistaa, että puhdistustoimet johtuivat jätevesipäästöstä.

SYY ympäristövahingolle löytyi asuintalon tai asuintalojen puutteellisissa jätevesiverkkojen kytkennöissä. Jätevesijohtoja ei ollut kytketty lainkaan yleiseen jätevesiverkkoon.

"Mehän käymme kytkemässä uudet talot vesijohtoverkkoon, sen sijaan jätevesikytkennän tekee urakoitsija. Nopeimmin tämä tilanne saataisiin korjattua, jos meidän asentajat tekisivät nyt sen oikean kytkennän", Aksela sanoo.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007957672.html


meno on niin keharilandiaa kuin voi olla....  :facepalm:

Aksela tietää itsekkin, että tuskin tänä vuonna tapahtuu mitään asian eteen...
that's a bingo!

Golimar

Lisää vihreä siirtymää.

Quote

Muotiketju Halonen jättää "kaupallisesti hiipuneen Helsingin ydinkeskustan" yli 50 vuoden jälkeen, myös Redin liike lopetetaan
Helsingin ydinkeskustan jättävien liikkeiden listalle ilmaantui tiistaina jälleen yksi uusi nimi.

X

Halonen sulkee ydinkeskustan myymälänsä ja siirtää toimintansa jatkossa suuriin kauppakeskuksiin.

Halonen perustelee päätöstä sillä, että heidän mukaansa "ydinkeskustan kaupallisuus on hiipunut", ja asiakkaat ovat siirtyneet kauppakeskuksiin.

X

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007957751.html

Titus

Asuntoja rakennetaan kiihtyvään tahtiin, mutta ei niitä köyhille ostajille ole tarkoitettu. Ja jos on, niin vähän säädetään niin ei ole enää:

QuoteSuomen Pankilta kova vaatimus: Asuntolainoihin velkakatto ja pituusrajoitus "viipymättä"
Tänään klo 15:07
Pankkien edunvalvoja ärähti heti: "Olemme vasta toipumassa koronapandemian synnyttämästä talouskriisistä."

Suomen Pankin (SP) mukaan kotitalouksien kasvavaan velkaantumiseen liittyviä riskejä tulisi vähentää tuloihin sidotulla velkakatolla ja rajoittamalla uusien asuntolainojen enimmäispituutta.

– Velkakatto ja asuntolainojen pituusrajoitus tulisi saada viipymättä käyttöön lainaehtojen höltymisen pysäyttämiseksi, SP:n varapuheenjohtaja Marja Nykänen sanoi SP:n Euro & talous -tiedotustilaisuudessa tiistaina.

SP:n mukaan uusien asuntolainojen keskikoko on kasvanut. (tosi kumma juttu!)

– Rahoitusvakauden näkökulmasta suomalaisten lisääntynyt velkaantuminen ja erityisesti pitkien asuntolainojen yleistyminen on huolestuttavaa, Nykänen sanoi.
SP:n mukaan pitkiä asuntolainoja nostetaan nyt enemmän kuin koskaan, ja entistä suurempi osa uusien asuntolainojen määrästä on myönnetty ihmisille, joilla on runsaasti velkaa heidän tuloihinsa nähden, SP:n tiedotteessa todetaan.

SP: Kasvava velka uhka tulevista talouskriiseistä selviytymiselle
SP:n mukaan kotitalouksien pitkään kasvanut velkaantuneisuus uhkaa heikentää Suomen kykyä selvitä tulevista talouskriiseistä. Suomen Pankki on jo aiemmin tuonut esiin huolensa siitä, että finanssi- ja talouskriisejä on usein edeltänyt kotitalouksien liiallinen velkaantuminen. Mitä enemmän kotitaloudet velkaantuvat noususuhdanteessa, sitä alttiimpia ne ovat vähentämään kulutusta, kun talouden kasvu alkaa hidastua.

Asuntoluotonanto on SP:n mukaan vilkastunut kesästä 2020 lähtien ja kasvattanut kotitalouksille kertynyttä velkataakkaa.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/8ee88b64-d931-4295-ad58-9c182222cec7


Jos et pysty ostamaan arvoaan kasvattavaa asuntoa, niin lapsesikin ovat köyhiä ja saavat perinnöksi käteen mitä vuokrista on jäänyt yli.

-> luodaan ja vahvistetaan köyhyyden kierretä estämällä vaurastuminen edes velan kautta.

niin ja tämä ym jutusta:

QuoteFA suhtautuu kriittisesti toimenpiteisiin, jotka monimutkaistavat lainanmyöntöä ja vaikeuttavat työvoiman liikkuvuutta tilanteessa, jossa talous on toipumassa pandemiasta.

– Jos velkakatto otetaan käyttöön, ajankohta tulee sitoa positiivisen luottotietorekisterin valmistumiseen. Ilman rekisteriä velkakatto on torso, Mattila sanoo.
Mattila korostaa, että velkaantumista arvioitaessa on tarkasteltava velkojen ohella myös kotitalouksien sijoituksia ja säästöjä.

jos ei ole asuntoa esim perintönä tulossa, niin "positiivisen luottorekisterin" pisteet ei ole kovin hyvät.

edit: tähän "positiiviseen luottorekisteriin" kerätään vähän muutakin kuin maksetut laskut, esim toteutunut ja arvioitu eläkekertymä ja paljonko ka hilloa tilillä.

that's a bingo!