News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Wuhanin_nuha

Quote from: petebe on 13.01.2021, 16:09:30
Quote from: valtakunnanpärkhele on 13.01.2021, 15:40:07
Quote from: jka on 13.01.2021, 15:24:05
On meinaan noita linja-autoja pitkin ja poikin pientareita pääkapunkiseudulla ihan jokapuolella. En nyt yhtäkkiä muista että nimenomaan busseilla olisi ollut mitään suurempia ongelmia lumimyräköiden kanssa. Kyllä tässä herää epäilys että nykyinen kuljettaja-aines ei vain kykene ajamaan näillä keleillä. Mikä on kun ei taidot riitä?

Musta mies  päiväntasaajalta, jonka ajokortti kai saatu poppamieheltä ja on pikakurssitettu vain mamuille suunnatussa hälläväliä työvoimakoulutuksessa bussikuskiksi paikkaamaan työvoimapulaa ja saamaan oleskeluluvan, heitetään vanhan paikallisdösän, missä renkaat tyyliä slicks  ja edes luistonestoa ei ole,  rattiin ajelemaan punavihreiden Hämeentieksi kutsuttua uutta jääränniä  lumipyryssä - Mikä voisi mennä pieleen. 

edit: ja on niitä ojissa vähän siellä sun täällä pitkin pääkaupunkiseutua muutekin, kun vähän pyryttää

Tässä kohtaa tyytyväisenä voi todeta, että pääkaupunkiseudun vasemmistoituhippi-skene saa juuri sitä mitä ovat tilanneet.

Tulee mieleeni eräs tapaus, kun asuin pari vuotta Suomessa. Ajoin joka päivä lapseni aamulla kouluun (vajaan 1 km), koska se kesti 6 min ja lapseni saivat nukkua 15-20 min pidempään. Lisäksi oli matkani varrella. Päälle vielä Helsingin bussikuskit:

Lasteni koulutiellä on yksi valo-ohjattu risteys. Se on kunnon ansa joukkoliikenteen käyttäjille, jotka juoksevat ratikkaan katsomatta kääntyviä autoja. No eikös siinä edessäni HSL:n bussi ajanut yhden naisen päälle. Jäi elottomana maahan, mutta vissiin selvisi vain vammoilla.


uuninpankko

Hämeentien suurin ongelma oli, että viidennen linjan risteykseen jätettiin liikennevalot ja vain yksi kapea ränni, jota pitkin edetä. Samaan aikaan pk-seudun busseista nyt suurin osa taitaa jo olla telibusseja, ne ovat myös ongelmallisimpia talvella, kun on kolme akselia. Ei tarvita kummoista liukasta ylämäkeä, ja kiinni ollaan. Nyt kun kuski ei pysty kiertämään Hämeentiellä jäisiä uria esimerkiksi pysäyttämällä jäiseksi sudittujen urien viereen tai puoliksi toiselle kaistalle, koko jono on sitten jumissa. Ja ohi ei pääse.

Vihreiden kaupunkisuunnittelijoiden pitäisi muistaa, että havainnekuvista huolimatta Suomessa on edelleen talvi.

Titus

^
Nuo muodostuvat jääurat toimivat myös toiseen suuntaan, eli tullemme näkemään pari mojovaa peräänajoa samassa kohti, mutta toisella puolella katua.

that's a bingo!

Titus

Jättiremontti repii ydinkeskustan auki – Kaivokatu poikki autoliikenteeltä jopa kaksi vuotta: "Tämä toteutusvaihtoehto on vähiten huono"

QuoteKaivokatua uhkaa parin vuoden kuluttua laaja liikennekatko, joka sulkisi kadun autoliikenteeltä kahdeksi vuodeksi ja ratikoilta noin vuodeksi.

Jättiremontti liittyy Kruunusillat-hankkeeseen ja Laajasalon ratikkaan, jolle suunnitellaan päätepistettä keskustaan. Raitiotietä rakennettaessa aiotaan reitin varrella tehdä samalla laajoja kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä.

TÄYSI LIIKENNEKATKO on Kruunusillat-raitiotien projektinjohtajan Ville Alajoen mukaan tehokkain tapa torjua työmaan aiheuttamia haittoja. Ilman suunniteltuja katkoja työmaa haittaisi liikennettä noin neljä vuotta ja silti läpiajo jouduttaisiin useita kertoja katkaisemaan.

– Työmaasta ydinkeskustassa syntyy väistämättä haittaa. Tämä toteutusvaihtoehto olisi huonoista vaihtoehdoista vähiten huono, Alajoki perustelee.
Lisäksi ratkaisu säästäisi rakentamiskustannuksissa noin 15 miljoonaa euroa. Raitiovaunut kiertäisivät Kaivokadun katkon aikana Kruununhaan ja Aleksanterinkadun kautta.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/3255340

liittyy tähän:

Quote"Samaan sumppuun tuodaan pikaraitiotievaunuja kolmelta suunnalta" – Pikaratikka kulkisi Jakomäestä keskustaan 42 minuuttia
Viikki–Malmin uuden pikaratikan suunnitelmia on voinut kommentoida kaupungin kerrokantasi-sivustolla. Kommentteja onkin tullut jo viitisen sataa.
Uusi pikaraitiotie vie Malmin sairaalalta tai vaihtoehtoisesti Jakomäestä Helsingin keskustaan 42 minuutissa ja Malmin kentältä keskustaan on 33 minuutin matka.

Kommentoijat kyseenalaistavat, miksi kantakaupungin jo ennestään ruuhkaisille raiteille halutaan vielä lisää vaunuja.

– Kömpelöt raitiovaunut ajelevat jo nyt jonossa peräkkäin Helsingin keskustassa ruuhkauttaen toisiaan. Silti kaupunki aikoo tuoda samaan sumppuun vielä puolta pidempiä pikaraitiotievaunuja kolmelta eri suunnalta eli Haagasta, Viikistä ja Laajasalosta. Nämä tukkisivat koko keskustan liikenteen, yksi keskustelija taivastelee.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/3186381

Raitiovaunut/pikaratikat samaa reittiä keskustaan (Hämeentietä) pitkin, mikä voisi mennä vikaan. Varsinkaan talvisin.
that's a bingo!

Eino P. Keravalta

Kaupunkisuunnittelussa on kymmeniä ongelmia nykyisin, koska vihervasemmisto ei kykene kohtaamaan realiteetteja.

Yksi ongelma on katujen kaventaminen: kaduista tehdään vaikkapa kivetyksellä tai jalkakäytävän levennyksillä hyvin kapeita, jolloin autot eivät pysty ohittamaan toisiaan. Tästä seuraa ongelmia jos auto rikkoutuu tielle tai jää lumen tai liukkauden takia paikoilleen. Jos tie olisi leveä siten, että paikalleen jääneen auton voisi sivuuttaa, ei ongelmaa olisi.

Yksi käytännön esimerkki:

Helsinki, Jakomäki, Suurmetsäntie.

Katu on Jakomäen kohdalla jaettu kahtia korkealla keskivallilla ja kivetyksellä. Se ei hillitse sinänsä nopeuksia, kuten ehkä on ajateltu, mutta se estää liikenteen sujumisen. Eräs kerta koko tie oli länteen päin tukossa talvella, koska risteyksen jälkeen oikealla oli bussi jumissa liukkauden vuoksi. Kukaan ei päässyt minnekään eikä kukaan voinut tehdä u-käännöstä ja etsiä muuta reittiä, koska vihervasemmisto oli tehnyt barrikaadin keskelle ajotietä rakentamalla siihen ylittämättömän keskivallin.

Mielestäni pitäisi luopua tällaisista keinotekoisesti kavennetuista teistä ja sen sijaan tehdä niistä niin leveitä, että rikkoutunut bussi tai muu pysähtynyt ajoneuvo voidaan ohittaa vaivatta. Tämä myös pelastaisi ihmishenkiä, koska esimerkiksi tuossa mainitussa Jakomäen ( vai luokitellaanko se Alppikyläksi ) tapauksessa kukaan autoilija ei voisi väistää sivulle takaa tulevaa ambulanssia tai paloautoa, koska sivulle ei pääse korkean kiveyksen tai vallin vuoksi. Kapeat kadut ovat saasteita aiheuttava liikenteen tulppa ja ihmishenkiä vaarantava ränni, josta pelastuslaitos ei pääse ohi.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Beef Supreme

Ongelma on ideologia jonka mukaan kadut eivät kuulu autoille. Ei sellaista vastaan voi taistella järjellä.

Joko vihreiden tai autojen on poistuttava Helsingistä kokonaan.

Eino P. Keravalta

Quote from: Waldseemüller on 17.01.2021, 16:56:53
Ongelma on ideologia jonka mukaan kadut eivät kuulu autoille. Ei sellaista vastaan voi taistella järjellä.

Joko vihreiden tai autojen on poistuttava Helsingistä kokonaan.

Autot ovat jo poistumassa. Ja niiden mukana niiden omistajat, jotka ainakin Vantaan sanomien mukaan muuttavat esimerkiksi Vantaalle ( lehden otsikko: Helsinki vuotaa Vantaalle ), koska siellä on edullisempaa ja enemmän tilaa autoille.

Autojen mukana tosin poistuvat myös veronmaksajat.

Onnea, Helsinki  :)
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

John Johnson

Katujen siis pitää olla leveitä siinä tapauksessa että tulee moottoririkko? Kaduilla myös pitää olla ilmaisia pysäköintipaikkoja. Kiva ajatus, ongelma on vaan siinä että toteutuessaan ne täyttyisivät samantien kaikilla matkalla hajonneilla romuilla ja peräkärryillä.
You cannot say Happiness without saying Penis.

I went to the bank the other day and asked the lady behind the counter to check my balance, so she pushed me!

Beef Supreme

Kadut ovat LIIKENNEväyliä. Liikenteen pitää päästä liikkumaan. Pysäköinti ei ole prioriteetti, se pitääkin kieltää jos se estää liikenteen kulun. Ja kyllä, ehdoton minimi kaikille väylille on että kaksi ajoneuvoa mahtuu ohittamaan toisensa. Korotettujen rännien rakentaminen paikallisten ylinopeuksien  tms vuoksi on idiotiaa.

Titus

Quote from: John Johnson on 17.01.2021, 17:06:28
Katujen siis pitää olla leveitä siinä tapauksessa että tulee moottoririkko?

Juuri näin.

Mutta esim lumeen/jäähän juuttuminen tai peräänajo tai mikä tahansa normaalilla kadulla kierrettävä este, niin niitä varten ei tarvitse.

:silakka:
that's a bingo!

Eino P. Keravalta

Ymmärrän, että kaikkia pihakatuja ei tarvitse rakentaa leveiksi, mutta yllämainittu Suurmetsäntie on kaupungin sisäinen valtaväylä, jota pitkin hälytysajoneuvojen on päästävä liikkumaan, vaikka kommunisteja se miten harmittaisi.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

John Johnson

Quote from: Titus on 17.01.2021, 17:17:27
Quote from: John Johnson on 17.01.2021, 17:06:28
Katujen siis pitää olla leveitä siinä tapauksessa että tulee moottoririkko?

Juuri näin.

Mutta esim lumeen/jäähän juuttuminen tai peräänajo tai mikä tahansa normaalilla kadulla kierrettävä este, niin niitä varten ei tarvitse.

:silakka:

Ihailtavan optimistista ajattelua, kun vaan se "ylimääräinen" tila ei menisi ns. omalla oikeudella harrastettuun pysäköintiin. Kannattaa ehdottaa tätä paikkakuntasi valtuustolle.
You cannot say Happiness without saying Penis.

I went to the bank the other day and asked the lady behind the counter to check my balance, so she pushed me!

artti

Koskahan helsinkiläiset potkaisee punavihreät helvettiin Helsingin valtuustosta

https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/paatoksenteko/kaupunginvaltuusto/jasenet/
Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti

Wuhanin_nuha

Quote from: Waldseemüller on 17.01.2021, 17:15:41
Kadut ovat LIIKENNEväyliä. Liikenteen pitää päästä liikkumaan. Pysäköinti ei ole prioriteetti, se pitääkin kieltää jos se estää liikenteen kulun. Ja kyllä, ehdoton minimi kaikille väylille on että kaksi ajoneuvoa mahtuu ohittamaan toisensa. Korotettujen rännien rakentaminen paikallisten ylinopeuksien  tms vuoksi on idiotiaa.

Osaatko nimetä Suomesta yhtään aluetta, jossa pysäköinti olisi kielletty ja paikalla olisi mitään liiketoimintaa? Muutamalla alueella on yritetty, parilla kadunpätkällä siis, mutta ne ovat nyt menossa konkkaan koko matkaltaan pl. juottolat.

Se on todellakin pysäköinnistä kiinni. Joukkoliikennesolmu-Tripla yritti maksullisella pysäköinnillä, mutta joutui peruuttamaan heti päätöksen. Stocka muutti pysäköintinsä maksulliseksi ja meni konkkaan. Aleksanterinkadun kaikki liikkeet ovat lopettaneet tai lopettamassa.

Golimar

Tuossa olisi aivan hyvin voinut olla kaksi kaistaa liikenneympyrään asti siten että vasen kaista jatkuisi suoraan liikenneympyrän yli ja oikea kaista kääntyisi pohjoiseen Vanhalle Porvoontielle.

https://www.google.com/maps/@60.2627228,25.0747837,3a,75y,284.34h,87.35t/data=!3m6!1e1!3m4!1sPwLscwa-NHQ9-LlW3liAEA!2e0!7i13312!8i6656

https://www.google.com/maps/@60.2630864,25.0695885,3a,75y,310.24h,79.85t/data=!3m6!1e1!3m4!1sszcH69S1WWwfP0v8wpAyVA!2e0!7i13312!8i6656

Näkymä vastakkaiselta puolelta liikenneympyrää, kyllä tuo on tahallaan tehty sumppu.

https://www.google.com/maps/@60.2631723,25.0678727,3a,75y,89.46h,81.86t/data=!3m6!1e1!3m4!1s1lhvqBBDzkn6WxRcqYnZoA!2e0!7i13312!8i6656

Lisäsin ilmakuvan liikenneympyrästä, tiealue on punaisella ja viheralue kirkkaan vihreä, nuo liikennejärjestelyt olisi voinut tehdä sujuvammiksikin.

Eino P. Keravalta

Golimar on oikeassa ja kiitos kuvista. Tosin linkkien kuvat ovat muutaman vuoden takaa, esimerkiksi kaikkia nykyisiä rakennuksia ei näy ja lisäksi kaistojen keskivalli on vieläkin jyrkempi, joten hälytysajoneuvoilla ei pääse ohi eikä väistämään todellakaan pääse, ellei ole sellainen paheksuttu maastoauto alla tai sitten kuski, joka väkisin runnoo yli välittämättä siitä, että auto menee rikki. Oikealle nouseva Vanha Porvoonväylä on ylämäkineen vaikea busseille, joiden pitää pysäkin vuoksi pysähtyä mäen alla eikä vauhtia saa. Paikka on etenkin iltapäivisin vilkkaasti liikennöitä monesta suunnasta eikä tuollaisen sumpun tekeminen ole mitään muuta kuin kiusantekoa ja ihmishengillä leikkimistä.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

John Johnson

Ilmainen väylä pysäköinnille, niin siinä on heti paikat täynnä autoja. Ihan hyvä ajatus jossain kaupunkiutopiassa, mutta pakko sitä on vaan rajoittaa.
You cannot say Happiness without saying Penis.

I went to the bank the other day and asked the lady behind the counter to check my balance, so she pushed me!

Beef Supreme

Quote from: Wuhanin_nuha on 17.01.2021, 17:49:46
Quote from: Waldseemüller on 17.01.2021, 17:15:41
Kadut ovat LIIKENNEväyliä. Liikenteen pitää päästä liikkumaan. Pysäköinti ei ole prioriteetti, se pitääkin kieltää jos se estää liikenteen kulun. Ja kyllä, ehdoton minimi kaikille väylille on että kaksi ajoneuvoa mahtuu ohittamaan toisensa. Korotettujen rännien rakentaminen paikallisten ylinopeuksien  tms vuoksi on idiotiaa.

Osaatko nimetä Suomesta yhtään aluetta, jossa pysäköinti olisi kielletty ja paikalla olisi mitään liiketoimintaa? Muutamalla alueella on yritetty, parilla kadunpätkällä siis, mutta ne ovat nyt menossa konkkaan koko matkaltaan pl. juottolat.

Se on todellakin pysäköinnistä kiinni. Joukkoliikennesolmu-Tripla yritti maksullisella pysäköinnillä, mutta joutui peruuttamaan heti päätöksen. Stocka muutti pysäköintinsä maksulliseksi ja meni konkkaan. Aleksanterinkadun kaikki liikkeet ovat lopettaneet tai lopettamassa.
No missään ei varmaan kannata laittaa pysäköintiä niin ettei autot mahdu ohi? Totta munassa parkkipaikkoja tarvitaan mutta pitäähän kaduilla silti mahtua ajamaan.

Olen kokeillut asumista ja ajamista kolmessa Euroopan suurista pääkaupungeista. Missään niissä lumi ja jää ei ole ongelma. Kadut ovat vanhastaan leveitä ja komeita. Mutta koska asukkaita >5 000 000, molemminpuoliset parkit kaventavat monet kadut yksisuuntaisiksi ja yksikaistaisiksi. Helsingin asukas- ja liikennemäärillä katuja pitää oikein kaventamalla kaventaa että saataisiin samat ongelmat... Päälle lumi ja jää sitten.

Kohtakos Helsinkiläiset pääsevät nauttimaan autottomuudesta. Katsotaan maistuuko.

Wuhanin_nuha

Quote from: John Johnson on 17.01.2021, 18:01:25
Ilmainen väylä pysäköinnille, niin siinä on heti paikat täynnä autoja. Ihan hyvä ajatus jossain kaupunkiutopiassa, mutta pakko sitä on vaan rajoittaa.

Autot maksavat veroja Suomessa vuodessa 7-8 miljardia euroa enemmän kuin tienpitoon menee rahaa, joten "ilmainen" ei oikein kuulu autoilijan sanavarastoon.

Pysäköinnin toki maksaa joku. Samoin pyörätien. Samaa maata ne käyttävät ja maalla on arvo. Yksi pysäköintipaikka on ainakin 10 000 euron arvoinen ja kun se muutetaan pyörätieksi, niin pyörätien tuolle osuudelle tulee tuo hintalappu.

Helsinki on kapea niemi, jossa liikenneongelmat ovat väistämättömiä, jos toimintoja on liikaa keskustassa. Jännästi silti juuri keskustan toimintoja halutaan kasvattaa satamilla, suurilla uusilla asuinalueilla ja täydennysrakentamisella. Tottakai kantakaupunki saadaan näin tukkoon, kuten mikä tahansa muukin viemäri tukkiintuu, kun tavaraa tulee vetokykyä enemmän.

Vallitseva linja on ensin tukkia ja sitten kalliisti rakentaa varaventtiileitä, kuten 300 miljoonan euron ratikkasiltoja ja miljardin euron Pisara-ratoja.

80 % Helsingin väestönkasvusta tulee maahanmuutosta, joten voi kysyä, onko se sen arvoista? Varmaan on, kun sillä on Helsingissä suuri poliittinen kannatus.

Itse näen Helsingin olevan tuhon tiellä. En kai muuten asuisi muualla.

Wuhanin_nuha

Quote from: Waldseemüller on 17.01.2021, 18:03:53
Quote from: Wuhanin_nuha on 17.01.2021, 17:49:46
Quote from: Waldseemüller on 17.01.2021, 17:15:41
Kadut ovat LIIKENNEväyliä. Liikenteen pitää päästä liikkumaan. Pysäköinti ei ole prioriteetti, se pitääkin kieltää jos se estää liikenteen kulun. Ja kyllä, ehdoton minimi kaikille väylille on että kaksi ajoneuvoa mahtuu ohittamaan toisensa. Korotettujen rännien rakentaminen paikallisten ylinopeuksien  tms vuoksi on idiotiaa.

Osaatko nimetä Suomesta yhtään aluetta, jossa pysäköinti olisi kielletty ja paikalla olisi mitään liiketoimintaa? Muutamalla alueella on yritetty, parilla kadunpätkällä siis, mutta ne ovat nyt menossa konkkaan koko matkaltaan pl. juottolat.

Se on todellakin pysäköinnistä kiinni. Joukkoliikennesolmu-Tripla yritti maksullisella pysäköinnillä, mutta joutui peruuttamaan heti päätöksen. Stocka muutti pysäköintinsä maksulliseksi ja meni konkkaan. Aleksanterinkadun kaikki liikkeet ovat lopettaneet tai lopettamassa.
No missään ei varmaan kannata laittaa pysäköintiä niin ettei autot mahdu ohi? Totta munassa parkkipaikkoja tarvitaan mutta pitäähän kaduilla silti mahtua ajamaan.

Olen kokeillut asumista ja ajamista kolmessa Euroopan suurista pääkaupungeista. Missään niissä lumi ja jää ei ole ongelma. Kadut ovat vanhastaan leveitä ja komeita. Mutta koska asukkaita >5 000 000, molemminpuoliset parkit kaventavat monet kadut yksisuuntaisiksi ja yksikaistaisiksi. Helsingin asukas- ja liikennemäärillä katuja pitää oikein kaventamalla kaventaa että saataisiin samat ongelmat... Päälle lumi ja jää sitten.

Kohtakos Helsinkiläiset pääsevät nauttimaan autottomuudesta. Katsotaan maistuuko.

Minäkin olen asunut vuosia eri maissa ja kaupungeissa ja aina ajanut itse autolla. Helsingissä on lyhyt lumikausi, joka vaikeuttaa pysäköintiä, mutta sen kesto on yleensä varsin lyhyt. Seuraava autoni tosin on maasturi, koska en enää Suomessa jaksa hajottaa autoani ja selkääni tuon lyhyen lumikauden aikana.

Helsingin ainoa ongelma on maahantuonti. Jos Helsinkiin tulisi vain kotimaisia ihmisiä, väestönkasvu olisi 1/5 nykyisestä ja kaikille olisi tilaa ja tontteja.

John Johnson

Quote from: Wuhanin_nuha on 17.01.2021, 18:07:03
Quote from: John Johnson on 17.01.2021, 18:01:25
Ilmainen väylä pysäköinnille, niin siinä on heti paikat täynnä autoja. Ihan hyvä ajatus jossain kaupunkiutopiassa, mutta pakko sitä on vaan rajoittaa.

Autot maksavat veroja Suomessa vuodessa 7-8 miljardia euroa enemmän kuin tienpitoon menee rahaa, joten "ilmainen" ei oikein kuulu autoilijan sanavarastoon.

Pysäköinnin toki maksaa joku. Samoin pyörätien. Samaa maata ne käyttävät ja maalla on arvo. Yksi pysäköintipaikka on ainakin 10 000 euron arvoinen ja kun se muutetaan pyörätieksi, niin pyörätien tuolle osuudelle tulee tuo hintalappu.

Helsinki on kapea niemi, jossa liikenneongelmat ovat väistämättömiä, jos toimintoja on liikaa keskustassa. Jännästi silti juuri keskustan toimintoja halutaan kasvattaa satamilla, suurilla uusilla asuinalueilla ja täydennysrakentamisella. Tottakai kantakaupunki saadaan näin tukkoon, kuten mikä tahansa muukin viemäri tukkiintuu, kun tavaraa tulee vetokykyä enemmän.

Vallitseva linja on ensin tukkia ja sitten kalliisti rakentaa varaventtiileitä, kuten 300 miljoonan euron ratikkasiltoja ja miljardin euron Pisara-ratoja.

80 % Helsingin väestönkasvusta tulee maahanmuutosta, joten voi kysyä, onko se sen arvoista? Varmaan on, kun sillä on Helsingissä suuri poliittinen kannatus.

Itse näen Helsingin olevan tuhon tiellä. En kai muuten asuisi muualla.

Näen sen kansanterveydellisenä etuna että ihmisiä kannustetaan liikkumaan lyhyet matkat jalan tai pyörällä. En asu Helsingissä, mutta työpaikkani kolleegat kaikki ajavat työmatkansa autolla, eikä puhuta mistään satojen kilometrien matkasta, vaan lähinnä mukavuussyistä tehdystä alle 5 kilometrin ajosta. Auton putsaamiseen menee enemmän aikaa kuin työmatkaan. Kukin toki tyylillään <3
You cannot say Happiness without saying Penis.

I went to the bank the other day and asked the lady behind the counter to check my balance, so she pushed me!

artti

Helsinki-Tallinna tunnelin alku on suunniteltu rakennettavan Helsinki-Vantaa lentokentän viereen. Helsinki-Tallinna tunnelin virran yläjuoksu on Baltia Valko-Venäjä Ukraina Puola ja muuttajia tulee myös Suomesta ja Pietaristakin. Ja jos pengertie Turusta Maarianhaminaan ja tunneli Ruotsin Östhammariin rakennetaan niin Suomen pääkaupunkiseudun yläjuoksu ulottuu Ruotsiin ja Norjaan. Se tarkoittaa, että kun tunnelit on rakennettu niin pääkaupunkiseudulla on liikennettä vieläkin enemmän
Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti

John Johnson

Quote from: artti on 17.01.2021, 18:28:55
Helsinki-Tallinna tunnelin alku on suunniteltu rakennettavan Helsinki-Vantaa lentokentän viereen. Helsinki-Tallinna tunnelin virran yläjuoksu on Baltia Valko-Venäjä Ukraina Puola ja muuttajia tulee myös Suomesta ja Pietaristakin. Ja jos pengertie Turusta Maarianhaminaan ja tunneli Ruotsin Östhammariin rakennetaan niin Suomen pääkaupunkiseudun yläjuoksu ulottuu Ruotsiin ja Norjaan. Se tarkoittaa, että kun tunnelit on rakennettu niin pääkaupunkiseudulla on liikennettä vieläkin enemmän

Onko sulla jotain asemakaavakuvaa tästä? Ihan kiinnostava visio.
You cannot say Happiness without saying Penis.

I went to the bank the other day and asked the lady behind the counter to check my balance, so she pushed me!

Mikke70

Quote from: artti on 17.01.2021, 18:28:55
Helsinki-Tallinna tunnelin alku on suunniteltu rakennettavan Helsinki-Vantaa lentokentän viereen. Helsinki-Tallinna tunnelin virran yläjuoksu on Baltia Valko-Venäjä Ukraina Puola ja muuttajia tulee myös Suomesta ja Pietaristakin. Ja jos pengertie Turusta Maarianhaminaan ja tunneli Ruotsin Östhammariin rakennetaan niin Suomen pääkaupunkiseudun yläjuoksu ulottuu Ruotsiin ja Norjaan. Se tarkoittaa, että kun tunnelit on rakennettu niin pääkaupunkiseudulla on liikennettä vieläkin enemmän

Helsinki-Tallinna tunneli on ihan kertakaikkista paskaa. Westerbacka vielä jaksaa jauhaa aiheesta. Ilmeisesti kuitenkin siitä, että tunneli otetaan käyttöön 2024 on jo luovuttu?
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

jmk

Quote from: John Johnson on 17.01.2021, 17:06:28
Katujen siis pitää olla leveitä siinä tapauksessa että tulee moottoririkko?

Vaikka Jonssoni uskoo yllä olleensa hurjan ironisen nokkela, niin kyllä juu just näin vähän laajentaen: Pääväylien pitää olla sen verran leveitä, etteivät ne mene heti tukkoon kun tapahtuu ihan mitä tahansa "yllättävää", jota suuren liikennemäärän kanssa varmasti tapahtuu vähän väliä. Tämä on juurikin kumipyöräliikenteen suuria vahvuuksia. Kun se pystyy kiertämään esteet ja muutenkin kulkemaan sujuvasti ja joustavasti sieltä, mistä pystyy ja sinne, mihin tarvitsee. Infraksi tarvitaan vain kohtuullisen tasainen pinta.

Vastakohtana tälle on vihervasureiden ikiaikainen lempilapsi eli rautatie- ja raitioliikenne, joka on sidoksissa omaan jumalattoman kalliiseen infraansa ja on jumissa sillä sekunnilla, kun yksikin vaihde on tukossa tai yksikin veturi simahtaa matkan varrelle tai raitiovaunu vinksahtaa ulos kiskoiltaan, koska siellä oli kuutiosenttimetri jäätä. Tämä tulee joka kerta ihmeen suurena yllätyksenä vihervasemmistolle, että ai kumma kun ei taaskaan liikenne kulje. Samanlaisessa tilanteessa kumipyöräliikenne kiertää ongelmakohdan, joko parin metrin sivuttaissiirtymällä kunhan edes sen verran on tilaa jätetty - edes tämä pari metriä ei onnistu siltä ratikalta, itse asiassa se ei osaa väistää edes kymmentä senttiä - tai jos on pahempi tukos, kierretään kortteli tai muuten mennään kiertotielle.

Kumipyöräliikenne on luotettavaa, joustavaa ja mukautuvaa. Kiskoliikenne ei.

Koska vihervasurin aivo ei kykene ajatteleman muuta kuin yhteen pakkoränniin ahdettua liikennettä, se yrittää muuttaa kumipyöräliikenteenkin sellaiseksi. Ja on sitten taas niinmar äimissään kun se jumahtaa. On se vaan ihme.

Golimar

Haastavan talvikelin tullen Hakkilassa on välillä kaos kun Keskolle meneviä rekkoja jää jumiin Kuusikon mäkeen Kyytitielle, Stenkullan mäkeen Tikkurilan tielle ja Vanhalle Porvoontielle Kyytitien risteyksen tienoille ja tuo on tosiaan suhteellisen vilkasliikenteinen paikka.


https://www.google.com/maps/search/kesko+hakkila/@60.2885739,25.059814,15.25z

no future

Quote from: Waldseemüller on 17.01.2021, 17:15:41
Kadut ovat LIIKENNEväyliä. Liikenteen pitää päästä liikkumaan. Pysäköinti ei ole prioriteetti, se pitääkin kieltää jos se estää liikenteen kulun. Ja kyllä, ehdoton minimi kaikille väylille on että kaksi ajoneuvoa mahtuu ohittamaan toisensa. Korotettujen rännien rakentaminen paikallisten ylinopeuksien  tms vuoksi on idiotiaa.
Kaupungissahan suunnittelu lähtee siitä, että liikennettä on monen muunkin laista kuin sitä audilla yksin suhaavien peräkammarinpoikien ympyrän ajelua. Tähän liittyy esimerkiksi nämä täälläkin puhuttäneet joukkoliikennehankkeet.

artti

Varsovan ja Tallinnan yhdistävä rautatie Rail Baltica valmistuu 2026. Tunneli Helsinkiin on tietenkin luonteva jatkoyhteys.

https://www.railbaltica.org/about-rail-baltica/project-timeline/
Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti

Titus

Quote from: John Johnson on 17.01.2021, 17:37:35
Ihailtavan optimistista ajattelua, kun vaan se "ylimääräinen" tila ei menisi ns. omalla oikeudella harrastettuun pysäköintiin.

esimerkissä puhuttiin kadusta joka oli jaettu keskeltä niin, ettei siitä päässyt puolelta toiselle.

Asun niin, että tämä Hämeentie näkyy ikkunasta, niin jonkunlainen käsitys on siitä kuinka liikenne on sujunut ennen ja remontin jälkeen. Nyt viikolla liikenteen tukki esim viemäreiden avausauto, roska-autot ja jakeluautot ihan säännölliseti. Lumi on aurattu niin, että nämä jäävät osittain linja-autoränniin josta bussit sitten koukkaavat kivetyksen yli raitiovaunkiskoille. Niinjuu, lumenauraus tukkii bussiväylän samalla tavalla.

Olen edelleen sitä mieltä, että rantatien parantaminen vielä leveämmällä pyörätiellä olisi ollut parempi idea ja laittaa tähän Hämeentielle esim läpiajorajoitus henkilöautoliikenteelle (juu remppasivat putkia samalla kun tämä tehtiin eli ei ollut pelkkä pyörätien rakentaminen).

that's a bingo!

Luto2



Näen sen kansanterveydellisenä etuna että ihmisiä kannustetaan liikkumaan lyhyet matkat jalan tai pyörällä. En asu Helsingissä, mutta työpaikkani kolleegat kaikki ajavat työmatkansa autolla, eikä puhuta mistään satojen kilometrien matkasta, vaan lähinnä mukavuussyistä tehdystä alle 5 kilometrin ajosta. Auton putsaamiseen menee enemmän aikaa kuin työmatkaan. Kukin toki tyylillään <3
[/quote]

Minustakin on hassua miten jotkut ajavat hyvinkin lyhyet matkat autolla vaikka joskus voisi olla kävellen nopeammin perillä. Mutta en sen takia kuvittelisi rajoittavani autoilua ja pysäköintiä.
Jos joku katsoo tarpeelliseksi ajaa niin ajakoon. Ainakin tietää verotuloja valtiolle polttoaineesta.
Mikahän olisi se sallittu matka autolla ajoon ja millä perusteella se määriteltäisiin? Mr. Johnsonin vitutuskäyrälläkö?
Jos jollekulle sopii vaikka se päivittäinen 5km/suunta kävellen tai pyöräillen niin siitä vaan mutta se ei kaikille sovi.  Ja jos jollekulle joidenkin lyhyet autoajelut tuottavat mielipahaa niin pitääkö sen takia haitata muiden liikennettä? Ihan varmastiko ne parkkipaikkaa tarvitsevat voisivat aivan hyvin kävellä sen alle 5km? Mitä jos useimmat heistä ajavatkin vaikka 10km suunta?
Mistä sinä tai kukaan muukaan tietää kunkin matkan pituutta tai tarvetta autolle.
Kansanterveyden nimissä voisi radikaalisti supistaa kauppojen ruokavalikoimiakin, aivan tarpeetonta epäterveellistä sielläkin myydään.
Samoin jokin viranomainen voisi valvoa ruoka-annosten kokoa, onhan se kansanterveydelle vaarallista jos joku kotonaan syö liikaa.
Kilpaurheilun voisi myös kieltää kansanterveyteen vedoten samoin työnteon, tapaturmia kun tapahtuu.