News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Skeptikko

Quote from: no future on 23.12.2020, 23:22:24
Itse kun yksityistyöautoilevana asun tässä parin korttelin päässä, niin työmaa ja muutokset ei ole vaikuttanut juuri ollenkaan liikenteen sujuvuuteen.

Minusta on alkanut vaikuttaa siltä, että Hämeentien henkilöautoliikennettä on alkanut siirtyä häiritsevässä määrin mm. Pengerkadulle ja sitäkin vielä kapeammille ja mutkaisille sivukaduille, minne se sopii paljon huonommin kuin suoralle ja leveälle Hämeentielle. Samaan ilmiöön tuntuu liittyvän voimakkaasti yleistynyt väärään suuntaan yksisuuntaisia kapeita katuja pitkin ajaminen. Nykyään yhdessä viikossa voi nähdä useitakin väärään suuntaan ajelijoita ja osa ajaa vielä verraten kovaa vauhtia.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Titus

^
Oma huomio on (en tiedä onko mielikuva vai oikeasti), että Kallion kirjaston ympärillä liikenne on kasvanut reilusti.

Toinen huomio (joka alkoi kun Hämeentie "avattiin"), niin kun paloautot/ambulanssit lähtevät Kallion asemalta ja ovat menossa Hämeentielle ja Hakaniemen suuntaan eivät aina aja alas Viidettä linjaa, vaan usein ensin oikealle Porthaninkatua ja siitä vasemmalle Neljättä linjaa alas Hämeentielle.

Onko tuo Viides linja/Hämeentie-risteys ajoittain niin tukossa, että tuosta on nopeampi reitti ?

that's a bingo!

jmk

^ Olisihan hullun hommaa enää mennä kuorma-auton kokoisella paloautolla Kurviin, joka on ahdistettu hädin tuskin yhden bussin vetäväksi ränniksi. Sielläpä soittelisi pillejä pysäkillä seisovan bussin takana.

Torspo

Quote from: jmk on 30.12.2020, 14:21:15
^ Olisihan hullun hommaa enää mennä kuorma-auton kokoisella paloautolla Kurviin, joka on ahdistettu hädin tuskin yhden bussin vetäväksi ränniksi. Sielläpä soittelisi pillejä pysäkillä seisovan bussin takana.
Pillit päällä saa ajaa kiskojen päällä ja niin usein tekevät. Ruuhkaisina hetkinä ajavat melkein kaikilla stadin spårakiskoilla lähes poikkeuksetta. Uusi reittivalinta saattaa liittyä kääntymisvaikeuksiin pääväylälle.

Titus

Quote from: jmk on 30.12.2020, 14:21:15
^ Olisihan hullun hommaa enää mennä kuorma-auton kokoisella paloautolla Kurviin, joka on ahdistettu hädin tuskin yhden bussin vetäväksi ränniksi. Sielläpä soittelisi pillejä pysäkillä seisovan bussin takana.

TÄH ? Viestini kuvailemalla tavalla noihan ajaa poispäin Kurvista (jonne matkaa paloassalta joku kilsan verran...)...

Eli Neljättä alas Hämeentielle jossa oikealle kohti Hakaniemeä.

???
that's a bingo!

jmk

Quote from: Titus on 30.12.2020, 15:22:38
TÄH ? Viestini kuvailemalla tavalla noihan ajaa poispäin Kurvista (jonne matkaa paloassalta joku kilsan verran...)...

Äh, en lukenut reittikuvaustasi kunnolla. Ajattelin automaattisesti niitä itään/koilliseen päin suuntaavia brankkareita jotka ennen kurvasivat aina Kurvin kautta. Oliskohan ne siihen suuntaan tulleet Helsinginkadun kautta. En tiedä mitä tekevät nyt.

valtakunnanpärkhele

#4326
Mennäänpä Stadista hetkeksi punaiselle Tampereelle, kyllä paskaa liikennesuunnittelua osataan muuallakin.

Tuolla päin hiljattain pyörineenä sanoinkin, että tuossa on yksi risteys, missä tulee raitovaunu kolaroimaan ja paljon ja nyt kolahti sitten eka kerran eikä takuulla viimeisen.
Paikka: Hervannan valtaväylää Hervantaan päin ja siitä Turtolan liittymä.

Myös Kalevan Prisman kohdalla on melko vaarallinen auto-ratikka risteys, missä tulee tapahtumaan.
Lisäksi Hervannassa on jänniä liikenneympyröitä mistä Ratikka menee suoraan keskeltä läpi mutta autot kiertävät, peltiä tulee menemään ruttuun sielläkin, lisäjännitystä tuo vielä suuri määrä kehitysmaakuskeja.

Ehkä muualla Tampereella myös vastavia hazardipaikkoja, paremmin Tamperetta tuntevat voivat valaista.

Siis aivan järjetöntä liikennesuunnittelua, no ratikka piti saada ja tunkea väkisin alueelle minne sitä ei ole alunperin suunniteltu ja halvin tarjous voittaa niin tälläista shaibaa tulee. 

QuoteTämä risteys on yksi Tampereen raitiotien vaarallisimmista lähestyvä ratikka jää helposti täysin pimentoon, näin siinä ajetaan
Vaaralliseksi etukäteen arvioitu liittymä paranee vielä ennen Tampereen ratikan liikennöinnin alkamista. Katso, miten risteyksessä kuuluu ajaa ja millaisessa tilanteessa vaaranpaikka muodostuu.
https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000007444726.html

QuoteNäin Tampereen ensimmäinen raitiovaunukolari tapahtui, katso kuvat ja video paikalta – Vaaralliseksi tiedetyn risteyksen turvallisuutta parannettiin jo loppukesästä
Kolarissa oli osallisena taksi ja raitiovaunu. Auto vahingoittui hinauskuntoon. Onnettomuuspaikka on tiedetty vaaralliseksi ja sen turvallisuutta parannettiin loppukesästä. Tampereen kaupungin suunnittelupäällikön Ari Vandellin mielestä Tampereen uudessa raitiotieliikenteessä ovat meneillään nyt haastavimmat
https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000007711720.html
edit: sori, että linkin uutiset maksumuurin takana.
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

Fiftari

^Tuosta suunnittelusta... Sepänkadulle aletaan nyt ilmeisesti väkertää tuota raidehelvettiä. Eli jatkuu pirkankadulta sepänkadulle ja sieltä sitten lopulta rantatielle ja lielahteen.

No joka tapauksessa. Havainnekuvassa muistaisin nähneeni että sepänkatua pitkin menisi yksi pari ratikan raiteita ja siinä vierellä yksi kaista rantatien/särkänniemen suuntaan ja yksi keskustaan.
Nyt siis tilanne on tällä hetkellä se että siinä on ollut kaksi kaistaa jotka olivat täynnä, mitähän mahtaa tapahtua kun otetaan yksi kaista ratikan käyttöön. JOka tapauksessa liittymä rantatieltä keskustaan on sellainen pommi että ajelen pelkästään pispalan kautta. Saa nähdä kuinka tuo tulee kannattamaan vai tehdäänkö siitä väkisin kannattava poistamalla linja-auto vuorot ratikan tieltä.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

valtakunnanpärkhele

#4328
Quote from: Fiftari on 30.12.2020, 17:21:51
Saa nähdä kuinka tuo tulee kannattamaan vai tehdäänkö siitä väkisin kannattava poistamalla linja-auto vuorot ratikan tieltä.
Varmasti väkisin poistetaan ainakin osa, Sama juttu kävi länsi-metron myötä  Espoossa, kaikki suorat linjat Helsinkiin poistettiin, tilalle tuli  keräilyreittejä, jotka syöttävät asiakkaita metrolle.  Seuraus oli se, että matka-ajat keskustaan vähintään tuplaantuivat ihmisillä.  Ennen esim. Kivenlahdesta pääsi bussilla 20min keskustaan, nyt menee suunnilleen se 45-55min.  Tämä tyhmä järjestely varastaa kymmeniä tuhansia tunteja ihmisiltä päivässä.

edit: Metroa voi sentään odottaa puolen kilometrin kävelyn ja 2-3kpl rullaportaissa tetsaamisen jälkeen lämpimässä tunnelissa, Tampereen ratikkaa taas saa odottaa paskakelissäkin ulkona, kun tällaiselta syöttölinjan bussilta tulet.

J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

l'uomo normale

Quote[...]
Kaisu Moilanen HS
2:00
HELSINGIN päärautatieaseman raiteiden alittavan Kaisantunnelin rakentaminen alkaa vuodenvaihteessa. Rakennustöiden alkaminen vaikuttaa junamatkustajien arkeen, sillä kulku osalle junalaitureista pitenee nykyisestä.

Valmistuessaan uusi tunneli avaa uuden ja aiempaa sujuvamman kulkureitin Kaisaniemen puiston ja keskustakirjasto Oodin välille. Nykyinen junalaiturit yhdistävä alikulkutunneli päättyy länsipäässä portaisiin.

[...]

Tunnelista tehdään noin kahdeksan metriä leveä. Noin neljä metriä leveä polkupyöräväylä erotetaan jalankulkijoiden väylästä reunakiveyksellä. Uudesta tunnelista ei tule suoraa kulkua junalaitureille, mutta kulku vanhaan alikulkutunneliin rakennetaan tunnelin itäpäästä ja keskeltä uuden pyöräpysäköinnin kohdalta. Vanhan tunnelin kautta on siten kulku junalaitureille.

Vanha jalankulkijoille tarkoitettu alikulkutunneli pysyy käytössä rakennustöiden ajan.


KAISANTUNNELIN rakennustyöt alkavat tukirakenteiden rakentamisella. Niillä turvataan nykyinen junaliikenne entisillä reiteillään ja lähes tavanomainen kulku suurimmalle osalle junalaitureista, sanoo projektinjohtaja Esa Juhantila.

Myös kaukoliikenteen laiturit kaventuvat hieman, sillä rakennustöiden vuoksi kulku laitureille tapahtuu jalankulkusiltojen kautta.

Juhantila arvioi, että tunnelin varsinaiset louhintatyöt voisivat alkaa helmikuussa. Louhinta jatkunee noin vuoden tai jopa puolentoista vuoden ajan.

Alue on entistä merenpohjaa, mikä tekee maasta alueittain pehmeää, Juhantila sanoo. Osa tunnelista rakennetaankin paalujen varaan, sillä joltain kohdin peruskallio löytyy vasta noin 15 metriä nykyisestä maanpinnasta.

[...]

RAKENNUSTYÖT vaikuttavat junamatkustajien arkeen jo nyt. Laiturialueen itäpäässä on jo voimassa kiertoreitti laitureille 1 ja 2.

Laitureille kuljetaan nyt aluksi laituria 3 pitkin noin 20 metrin matka, ja tämän jälkeen siirrytään erillistä, ohjattua reittiä pitkin laitureille 1 ja 2.

Rautatieasemalle junalla saavuttaessa kuljetaan laitureilla 1 ja 2 kohti asemaa, ja työmaa-aidan kohdalla käännytään oikealle erilliselle reitille, joka vie asemalle.

Sunnuntaina 3. tammikuuta alkavat rakennustyöt myös laiturialueen länsipäässä.

Tämän vuoksi laitureilta 18 ja 19 lähtevät junat lähtevät ja saapuvat noin 100 metriä tavanomaista kauemmas asemasta. Näillä laitureilla kävelymatkat aseman suuntaan pitenevät.

Lisäksi työmaa-alue sulkee Töölönlahdenkadun ja laiturin 19 välisen lyhyen yhteyden.

[...]

Kaisantunnelin tarkoituksena on helpottaa pyöräilyä itä-länsisuunnassa. Uuden tunnelin pää on hyvin lähellä baanaa, ja siksi tunnelin odotetaan vähentävän pyöräliikennettä rautatieaseman edustalla.

Nykyistä junalaiturit alittavaa alikulkukäytävää on pidetty liian kapeana viralliseksi pyöräreitiksi. Vanha alikulkutunneli jää käyttöön, ja se yhdistyy uuteen tunneliin kaikkiaan kolmesta kohdasta.

Polkupyörille tulee lähes 1 000 uutta pysäköintipaikkaa ja Helsingin kaupungin liikennelaitoksen pyöräkeskus.

Kaisantunnelin on arvioitu maksavan noin 23 miljoonaa euroa ja valmistuvan vuonna 2023.

Olet lukenut jo 144 artikkelia edellisen seitsemän päivän aikana! Se on aika paljon maksutonta lukemista. Kannattaisi vaikka tutustua kaksi viikkoa HS Digiin, sekin on maksutonta.

Boldaus minun.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Kallan

Quote from: l'uomo normale on 31.12.2020, 02:16:13
Olet lukenut jo 144 artikkelia edellisen seitsemän päivän aikana! Se on aika paljon maksutonta lukemista. Kannattaisi vaikka tutustua kaksi viikkoa HS Digiin, sekin on maksutonta.

Boldaus minun.
[/quote]

;D ;D ;D ;D ;D ;D Nerokasta "siviilisissisodankäyntiä", siitä hatun nosto!

Saa muuten nähdä miten tuo Kaisantunneli vaikuttaa Kaisaniemen huumediilerien sijoittumiseen. Näissä suunnitelmissa kun tunnutaan systemaattisesti jättämään huomiotta turvallisuutta vähentävät tekijät, joita haalitaan Suomeen systemaattisesti lisää, joka vuosi. Nytkin tuo aiempi tunneli on vaikuttanut olevan aikas rauhallinen.

Pentecost

Quote from: valtakunnanpärkhele on 30.12.2020, 16:52:03
Mennäänpä Stadista hetkeksi punaiselle Tampereelle, kyllä paskaa liikennesuunnittelua osataan muuallakin.
...

Ehkä muualla Tampereella myös vastavia hazardipaikkoja, paremmin Tamperetta tuntevat voivat valaista.

Siis aivan järjetöntä liikennesuunnittelua, no ratikka piti saada ja tunkea väkisin alueelle minne sitä ei ole alunperin suunniteltu ja halvin tarjous voittaa niin tälläista shaibaa tulee. 

Tuossa pari päivää sitten todistin ratikan kulkemisen kaupunkikuvassa ensimmäistä kertaa. Ensimmäinen ajatus oli, että ratikka on aivan julmetun iso Hämeenkadulla kulkevaksi ajoneuvoksi. Tampereen ratikkahan on hieman yli 33 metriä pitkä ja sanoisin sen olevan melko massiivinen ilmestys. Se on noin kolmanneksen pidempi ilmeisesti, mitä Metropilin vastaavat eli kahden vaunun asemasta kolme vaunua.

En nyt osaa muuten kommentoida kuin, että melko iso sekä painava kapistus suhteellisen pienille väylille. Tamperetta vaivaa tuo sama idiotismi, mikä kaikkia muitakin ylisuunniteltuja kaupunkeja eli tuhotaan se, mikä toimi, ja tuodaan kaikenlaisia 30km/h rajoituksia joka paikkaan. Yksi esimerkki on rantatunneli, jossa 60 rajoitus, jota halutaan alentaa entisestään. Oman havaintoni mukaan porukat ajelevat noin 80-90km/h. Kun rajoitukset ovat päin persettä, niin lainkunnioituksenkin laita on vähän samoin.

Kyllä Vihreät kokoomuksen suosiollisella avustuksella saavat aikaiseksi kalliin, toimimattoman ja entistä ruuhkaisemman kaupungin. Olenkin muuttamassa pois Tampereelta ensi kuussa, vaikka työ täällä edelleen säilyykin.

Paska punikkikaupunki.
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

Titus

Quote from: Pentecost on 31.12.2020, 10:21:50
Tampereen ratikkahan on hieman yli 33 metriä pitkä (37.3m kertoo virallinen tieto) ja sanoisin sen olevan melko massiivinen ilmestys. Se on noin kolmanneksen pidempi ilmeisesti, mitä Metropilin vastaavat eli kahden vaunun asemasta kolme vaunua.

no nönnönnöönääs, täällä on kohta kahta eri kokoa, eli city-liikenteen sekaan pienempi ja sitten periferiareiteille raide-jokeri  ;D

sitten tietysti metro ja lähijunat joka tekee yhteensä kustannustehokkaat neljä erillistä vaunu/raidekokonaisuutta  :roll:

;)

edit: piti ihan tarkistaa ja ranevaunu on jopa raidejokeriakin pidempi... mitä helvettiä? https://fi.wikipedia.org/wiki/Artic , aika raskas töppäys jopa liikennesuunnittelijoilta  >:(
that's a bingo!

Eino P. Keravalta

Onneksi olkoon, kaikki pääkaupunkiseudun raiskaajat, ryöstäjät, puukottajat, narkkarit, ahdistelijat, sekopäät ja rappioalkoholistit: kun kerran tykkäätte notkua Steissin maisemissa, teille tullaan nyt laajentamaan katettu ulkoilmapalvelu, jossa voitte olla suojassa sateelta ja ulkopuolisten tarpeettomilta katseilta!

Ikioma tunneli, nimeltään Kaisantunneli Aisankannattajantunneli saa meiltä tyhmiltä veronmaksajilta yli 20 miljoonaa euroa, että te viihdytte ja voitte paremmin toteuttaa elämänne päämääriä. Kuinka ikävä teidän olikaan pyöriä tuulisilla ja sateisilla kaduilla yön tunnit. Mutta nyt ei niskaanne kohta enää sada, vaan teillä on satoja neliömetrejä omaa tilaa, jonne vaikka majoittua yöksi, tehdä leiri, tavata kavereita, pitää sadetta, raiskata joukolla, ryöstää ja pitää muuta hauskaa, josta pidätte!
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

P

Quote from: Titus on 31.12.2020, 11:26:15
Quote from: Pentecost on 31.12.2020, 10:21:50
Tampereen ratikkahan on hieman yli 33 metriä pitkä (37.3m kertoo virallinen tieto) ja sanoisin sen olevan melko massiivinen ilmestys. Se on noin kolmanneksen pidempi ilmeisesti, mitä Metropilin vastaavat eli kahden vaunun asemasta kolme vaunua.

no nönnönnöönääs, täällä on kohta kahta eri kokoa, eli city-liikenteen sekaan pienempi ja sitten periferiareiteille raide-jokeri  ;D

sitten tietysti metro ja lähijunat joka tekee yhteensä kustannustehokkaat neljä erillistä vaunu/raidekokonaisuutta  :roll:

;)

edit: piti ihan tarkistaa ja ranevaunu on jopa raidejokeriakin pidempi... mitä helvettiä? https://fi.wikipedia.org/wiki/Artic , aika raskas töppäys jopa liikennesuunnittelijoilta  >:(

Ranevaunu jyrää myös pääkadulla ihmisten seassa, toisin kuin raidejokeri.  Kiva jäädä alle. Tulee laakista vainaa, eikä jää kitumaan? Se lie suunnittelijoiden humaani lähtökohta?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

-PPT-

On uuden toriparkin myötä Turunkin keskusta hiljentynyt ja muuttunut joukkoliikenteen ja kävelijöiden alueeksi. Hansa-keskuksessa ei kuitenkaan ole yhtään tyhjää liiketilaa toisin kuin esim Jyväskylän keskustan forumissa jossa noin puolet liiketilasta on tyhjää.

no future

Onko Turkuun nyt lisätty kävelykatuja, vai millä
logiikalla parkkipaikkojen lisääminen hiljentää keskustan?

John Johnson

Kyllä sinne autollakin mahtuu. Niin moni vaan luulee ajavansa todellisuutta isompaa autoa. Jollain henkilöautolla mennään bussiliikenteen jättämissä urissa, koska ei osata hahmottaa auton oikeata laitaa. Ihan positiivista kehitystä, että autoilu tapahtuu vain pitkillä matkoilla ja keskustat on kevytliikennettä ja kävelyä varten.
You cannot say Happiness without saying Penis.

I went to the bank the other day and asked the lady behind the counter to check my balance, so she pushed me!

Fiftari

Saunapoliisi lanseerasi uuden termin peltipoliisista. Ovat nykyisin sitten liikenneturvallisuustolppia.
Pastersteinhän on kiivas puhumaan kameroista liikenneturvallisuuden parantajina ja vaikka siellä olisi tutkimusta ja professoria vastassa niin siitäkin huolimatta hän on oikeassa.
Eli siis ihan perus viranomainen. He eivät ole koskaan väärässä. Ei esimerkiksi silloin kun oli puhetta siitä että jos liikennemerkki on lumen peitossa niin silloin autoilijan pitäisi mennä putsaamaan ja varmistamaan. Tämähän taisi päättyä siihen että esimiestasolta tultiin antamaan diplomaattivastaus ja vihjattiin että Pastersteinin olisi parempi lopettaa vänkääminen tästä asiasta.

[tweet]1344950093833756674[/Tweet]
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

foobar

Quote from: valtakunnanpärkhele on 30.12.2020, 19:42:53
Quote from: Fiftari on 30.12.2020, 17:21:51
Saa nähdä kuinka tuo tulee kannattamaan vai tehdäänkö siitä väkisin kannattava poistamalla linja-auto vuorot ratikan tieltä.
Varmasti väkisin poistetaan ainakin osa, Sama juttu kävi länsi-metron myötä  Espoossa, kaikki suorat linjat Helsinkiin poistettiin, tilalle tuli  keräilyreittejä, jotka syöttävät asiakkaita metrolle.  Seuraus oli se, että matka-ajat keskustaan vähintään tuplaantuivat ihmisillä.  Ennen esim. Kivenlahdesta pääsi bussilla 20min keskustaan, nyt menee suunnilleen se 45-55min.  Tämä tyhmä järjestely varastaa kymmeniä tuhansia tunteja ihmisiltä päivässä.

edit: Metroa voi sentään odottaa puolen kilometrin kävelyn ja 2-3kpl rullaportaissa tetsaamisen jälkeen lämpimässä tunnelissa, Tampereen ratikkaa taas saa odottaa paskakelissäkin ulkona, kun tällaiselta syöttölinjan bussilta tulet.

No jaa. Ennen metroliikennettä asuin luokkaa 150 metrin päässä paikallisesta (ei siis esim. Länsiväylän varren) bussipysäkistä jolta pääsi keskustaan niin näppärästi kuin suunnilleen mahdollista. Bussi kulki siitä 20 minuutin välein. Ongelmana oli se että talviaikaan aikataulujen ja todellisuuden välillä ei ollut minkäänlaista kytköstä. Pysäkillä sai siis odottaa keskimäärin kymmenen minuuttia nauttien loskasta. Lisäksi bussi oli saapuessaan usein niin täynnä että jopa seisominen oli hankalaa.

Sittemmin tuli metro ja muutin sen viereen. Metron liikennöintiväli on 2,5 minuuttia arkisin normaaleihin aikoihin, toki pidempi illalla ja viikonloppuisin muttei silloinkaan tolkuton. Kävelymatka pysyi suunnilleen samana, ulkona ei tarvitse olla käytännössä lainkaan ja bussin tasoista tungosta ei nähnyt käytännössä koskaan edes ennen korona-aikaa. Teoreettinen vertailukelpoinen (vähän pitää tehdä tulkintaa koska vaihdoin asuntoa) matka-aika, jos sitä mitataan bussien kannalta kaikista myötämielisimpään kohteeseen eli Kamppiin (tai Ruoholahteen) piteni metron Otaniemi-mutkan vuoksi ehkä 2-5 minuutilla, mutta reaalitodellisuudessa sen saa suoraan takaisin käytännön pysäkkiodotusajoissa ja mukavuudessa.

Toki jos ei satu asumaan kävelyetäisyydellä metroasemasta tilanne ei ole ihan yhtä ruusuinen. Juttu tässä kuitenkin on että myös kaupunkirakenne muuttuu metron laajennuksen myötä.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

foobar

Quote from: P on 31.12.2020, 18:10:31
Ranevaunu jyrää myös pääkadulla ihmisten seassa, toisin kuin raidejokeri.  Kiva jäädä alle. Tulee laakista vainaa, eikä jää kitumaan? Se lie suunnittelijoiden humaani lähtökohta?

Pikaisella vilkaisulla uutisiin saa mielikuvan siitä että raitiovaunuonnettomuuksissa kuolee Helsingissä noin yksi henkilö kolmessa vuodessa, ja loukkaantumisia tapahtuu suunnilleen saman verran. Otsikoiden lukemisella vaikuttaa siltä että nämäkin onnettomuudet ovat profiloituneet jotenkin muutoin kuin satunnaisen kadunylittäjän spontaaneiksi yliajoiksi. Ei se ratikka yleensä ihan huomaamatta päälle hyökkää...
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

P

Quote from: foobar on 02.01.2021, 09:22:30
Quote from: P on 31.12.2020, 18:10:31
Ranevaunu jyrää myös pääkadulla ihmisten seassa, toisin kuin raidejokeri.  Kiva jäädä alle. Tulee laakista vainaa, eikä jää kitumaan? Se lie suunnittelijoiden humaani lähtökohta?

Pikaisella vilkaisulla uutisiin saa mielikuvan siitä että raitiovaunuonnettomuuksissa kuolee Helsingissä noin yksi henkilö kolmessa vuodessa, ja loukkaantumisia tapahtuu suunnilleen saman verran. Otsikoiden lukemisella vaikuttaa siltä että nämäkin onnettomuudet ovat profiloituneet jotenkin muutoin kuin satunnaisen kadunylittäjän spontaaneiksi yliajoiksi. Ei se ratikka yleensä ihan huomaamatta päälle hyökkää...

No tuo on offtopic. Pointti oli ransuratikan "humaaniudessa" onnettomuustapauksissa. Massaa piisaa.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Melbac

Quote from: foobar on 02.01.2021, 09:22:30
Quote from: P on 31.12.2020, 18:10:31
Ranevaunu jyrää myös pääkadulla ihmisten seassa, toisin kuin raidejokeri.  Kiva jäädä alle. Tulee laakista vainaa, eikä jää kitumaan? Se lie suunnittelijoiden humaani lähtökohta?

Pikaisella vilkaisulla uutisiin saa mielikuvan siitä että raitiovaunuonnettomuuksissa kuolee Helsingissä noin yksi henkilö kolmessa vuodessa, ja loukkaantumisia tapahtuu suunnilleen saman verran. Otsikoiden lukemisella vaikuttaa siltä että nämäkin onnettomuudet ovat profiloituneet jotenkin muutoin kuin satunnaisen kadunylittäjän spontaaneiksi yliajoiksi. Ei se ratikka yleensä ihan huomaamatta päälle hyökkää...
Kyllä sporan alle voi jäädä aika helpostikkin alle jos ei ole valppaana,tulee toisen takaa yms.Viimeksi joku 12v? oli jäänyt alle jossain valillassa ja toi alue on vähän sellainen alue missä ei olettaisi kenenkään jäävän alle koska näkee noi jo pitkältä.

foobar

^ Jalankulkijoiden onnettomuuksista aiheuttaa Helsingissä kuitenkin raitiovaunuliikenne vain viisi prosenttia. Se on toki paljon ajossa olevien kulkuvälineiden määrään suhteutettuna, mutta kokonaisuuteen ei juurikaan vaikuttaisi vaikka raitiovaunut muuttuisivat yhtäkkiä täysin turvallisiksi ympäristölleen...
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

John Johnson

^Eihän tuo mikään yllätys ole kun 99% autoilijasta ajaa päivässä kodin ja työn välillä vain 2 matkaa. Mikä tahansa linjakuski on tätä harjaantuneempi ottamaan muut liikenteenkäyttäjät huomioon. Yksityisautoilun karsiminen tekisi liikenteestä kaikille turvallisempaa.
You cannot say Happiness without saying Penis.

I went to the bank the other day and asked the lady behind the counter to check my balance, so she pushed me!

pörrö

Hesarista:

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007717933.html

QuoteVantaan kalleimmilla asuinalueilla saa edelleen lukaalin espoolaisen rivitaloasunnon hinnalla – Muutama ratkaiseva tekijä on houkutellut jo pitkään hyvätuloisia asukkaita Espooseen

Espoo ja Vantaa ovat hyvin samanlaisia kaupunkeja. Niitä kuitenkin erottaa yksi ratkaiseva piirre, joka on tehnyt toisesta korkeakoulutettujen ja hyvätuloisten asuinalueen.

Artikkelissa lähinnä ruoditaan sitä, miksi Espoossa asuinneliöt ovat kallimpia kuin Vantaalla.

Quote"Espoo on pitkään ollut tunnettu pientalovaltaisena, luonnonläheisenä, rauhallisena ja pienen mittakaavan asuinalueena, ja se on houkutellut korkeasti koulutettuja asukkaita alueelle. Se maine on ollut myös erittäin hyvin paikkansa pitävä, tähän saakka."

Espoon kehitys hyvin koulutettujen ja hyväpalkkaisten ihmisten pientalovaltaisena asuinalueena on ollut myös itseään ruokkiva kehä. Kun maine on kerran saavutettu, se on imenyt perässään lisää juuri tällaista väestöä. Lisäksi korkeasti koulutettua väkeä vetävät työpaikat ja Aalto yliopisto.

Silmiin tökkäsi kuitenkin seuraava kommentti:

QuoteAsiaa voi katsoa myös toisesta kulmasta. Aluekehittämisen konsulttitoimisto MDI:ssä johtavana asiantuntijana työskentelevä Timo Aro kommentoi vieraskielisten ja pienituloisempien muuttoliikettä HS:lle joulukuussa.

"Pidän tätä kehitystä myös tervehdyttävänä. Kyllä muidenkin kuntien kuin Helsingin ja Vantaan pitää kantaa vastuuta, että huonompiosaisuus jakautuisi tasaisemmin."

Anteeksi, mitä?! Että siis töitä tekevien, veroja maksavien asukkaiden pitäisi "kantaa vastuuta" huonompiosaisista?

Nyt kyllä haen tylsimmän (puu)voiveitsen ja lähden nyrhäämään ranteita auki.  :facepalm:

Titus

Koska maahanmuuttajat tuottavat rahaa, niin kaikkein köyhimpiin kuntiin tarvitaan maahanmuuttajia. MOT by MDI

Saanko arvata, että "uutisessa" ei arvailla miksi veroa maksava porukka ei halua muuttaa Vantaalle ?

:silakka:
that's a bingo!

Melbac

Helsinki ja vantaa haluaa että niiden maahanmuuttajat muuttaa espooseen ettei niiden tarvitse maksaa noista aiheutuvia kuluja?.Tai toi mielidehän oli jonkun konsulttioimiston tyypin mielipide.

l'uomo normale

Aamuyöstä oli vielä ilmaisjuttu.

Jutussa muistaakseni kaupunkitutkimuksen professori Mari Vaattovaara, joka aiemmin taisi saada huomiota ehdottamalla, että somaleille rakennettaisiin asuntoja joissa on erilliset keittiöt mies ja naisväelle, on nyt huolissaan että Espooseen rakennetaan liikaa kerrostaloasuntoja köyhille ja varakkaammat muuttavat pois.

Missähän Mari Vaattovaara itse asuu? Jos joku vasemmistolaisena tai muuten "edistyksellisenä" pidettävä asiantuntijanoloinen alkaa huolestua Espoon väestön muuttumisesta köyhemmäksi uudisrakentamisen myötä, siihen kannattaa kiinnittää huomiota. Gryndereitä ja heihin sidoksissa olevia poliitikkoja asia ei välttämättä kiinnosta; kunhan saavat rahansa ja pääsevät alta pois.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

foobar

Quote from: pörrö on 04.01.2021, 12:59:46
Hesarista:

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007717933.html

QuoteVantaan kalleimmilla asuinalueilla saa edelleen lukaalin espoolaisen rivitaloasunnon hinnalla – Muutama ratkaiseva tekijä on houkutellut jo pitkään hyvätuloisia asukkaita Espooseen

Espoo ja Vantaa ovat hyvin samanlaisia kaupunkeja. Niitä kuitenkin erottaa yksi ratkaiseva piirre, joka on tehnyt toisesta korkeakoulutettujen ja hyvätuloisten asuinalueen.

Artikkelissa lähinnä ruoditaan sitä, miksi Espoossa asuinneliöt ovat kallimpia kuin Vantaalla.

Quote"Espoo on pitkään ollut tunnettu pientalovaltaisena, luonnonläheisenä, rauhallisena ja pienen mittakaavan asuinalueena, ja se on houkutellut korkeasti koulutettuja asukkaita alueelle. Se maine on ollut myös erittäin hyvin paikkansa pitävä, tähän saakka."

Espoon kehitys hyvin koulutettujen ja hyväpalkkaisten ihmisten pientalovaltaisena asuinalueena on ollut myös itseään ruokkiva kehä. Kun maine on kerran saavutettu, se on imenyt perässään lisää juuri tällaista väestöä. Lisäksi korkeasti koulutettua väkeä vetävät työpaikat ja Aalto yliopisto.

Silmiin tökkäsi kuitenkin seuraava kommentti:

QuoteAsiaa voi katsoa myös toisesta kulmasta. Aluekehittämisen konsulttitoimisto MDI:ssä johtavana asiantuntijana työskentelevä Timo Aro kommentoi vieraskielisten ja pienituloisempien muuttoliikettä HS:lle joulukuussa.

"Pidän tätä kehitystä myös tervehdyttävänä. Kyllä muidenkin kuntien kuin Helsingin ja Vantaan pitää kantaa vastuuta, että huonompiosaisuus jakautuisi tasaisemmin."

Anteeksi, mitä?! Että siis töitä tekevien, veroja maksavien asukkaiden pitäisi "kantaa vastuuta" huonompiosaisista?

Nyt kyllä haen tylsimmän (puu)voiveitsen ja lähden nyrhäämään ranteita auki.  :facepalm:

Miksi katsottaisiin sitä miksi esim. Vantaata pidetään keskimäärin p*rsläpenä asuinpaikaksi (varsinkin sen kaupunkimaisimmissa osissa) ja pohdittaisiin sitä miten ongelman voisi korjata kun voidaan syyttää Espoota siitä että sillä on hyvä maine? Siinpä taas sellainen lähestymistapa asioihin että pelkkää hyvää on varmasti luvassa, varsinkin jos työkalupakin työkalu jota on pakko käyttää on käytännössä lukutaidottomien vihamielisen kulttuurin edustajien sisään lapiointi väkiluvun kasvun korostamisen nimissä.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.