News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Dharma

Quote from: junakohtaus on 11.05.2015, 10:10:11
Ai niin. Globaali trendi on kylläkin keskustojen nousu, esikaupunkien vajoaminen, mutta mitäpä tuosta.

Työpaikat ovat muuttaneet keskustoista kaikkialla. Samoin palveluista iso osa. Keskustat ovat hallintoa ja vihervasemmistolaista ajanviettoa. Tämä toimii niissä maissa, joissa em. ryhmien tulokehitys on hyvää. Suomessa se tulee olemaan katastrofaalista seuraavat 10+ vuotta.

Dharma

Tai ehkä pitäisi muuttaa sinne, missä metrorata ja vihervasemistolaisuuden todelliset vaikutukset näkyvät täysimääräisesti maanarvossa: Kontulaan. Putkiremontoitu 84 m2 asunto alle 200ke. Neliöhinta 1/3 siitä, mitä uusi vastaava maksaa:

http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/9344901?utm_source=hs.fi&utm_medium=tf-desktop&utm_content=etusivu&utm_campaign=tf-oas

Näin hienosti vihervasemmisto kehittää yhteiskuntaamme. Eihän tuossa asunnossa ole mitään muuta vikaa kuin alueen muut asukkaat ja siksi hintataso on noin puolet kaupungin keskiarvosta.

no future

Kulosaari, Lauttasaari, Etelä-Haaga, Tapiola, Vallila, Laajasalo, Westend(!), Koskela, Pitäjänmäki jne., eikä tarvitse puolta miljoonaa laittaa asuntoon.

Heikinlaakso, Vartiokylä, Kivikko jne, niin saa jo rivareita ja omakotitalojakin alle 300k €. Mut näähän toki on jo ihan slummissa.

Mut kun pitää omalla autolla päästä Nokalle nopeasti, mieluiten motaria pitkin ovelta ovelle, niin vaikeaa voi elämä olla.

Helsingin kantakaupungin asunnoissa varmaan hinta/kysyntä kohtaavat paljon markkinaehtoisemmin kuin esimerkiksi uusilla alueilla kuten Kalasatama ja Jätkäsaari.

junakohtaus

Pianhan se nähdään laskeutuuko ikuinen yö Helsingin ylle ja valoa antavat enää mellakoitsijoiden sytyttämät talot.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

no future

Quote from: junakohtaus on 11.05.2015, 14:51:55
Pianhan se nähdään laskeutuuko ikuinen yö Helsingin ylle ja valoa antavat enää mellakoitsijoiden sytyttämät talot.
Katajannokkahan on jo vallattu hippien toimesta. Omat tutut ovat opiskelijoina asuneet ties missä kommuuneissa/kimppakämpissä tuolla. Ja Punavuoren rappiostahan oli vasta pari viikkoa sitten ihan Hesarissakin.

Dharma

Quote from: no future on 11.05.2015, 13:45:22
Kulosaari, Lauttasaari, Etelä-Haaga, Tapiola, Vallila, Laajasalo, Westend(!), Koskela, Pitäjänmäki jne., eikä tarvitse puolta miljoonaa laittaa asuntoon.

Heikinlaakso, Vartiokylä, Kivikko jne, niin saa jo rivareita ja omakotitalojakin alle 300k €. Mut näähän toki on jo ihan slummissa.

Mut kun pitää omalla autolla päästä Nokalle nopeasti, mieluiten motaria pitkin ovelta ovelle, niin vaikeaa voi elämä olla.

Helsingin kantakaupungin asunnoissa varmaan hinta/kysyntä kohtaavat paljon markkinaehtoisemmin kuin esimerkiksi uusilla alueilla kuten Kalasatama ja Jätkäsaari.

noista kaikista on joukkoliikenteellä sama matka kuin Espoon keskiosista. auto ei ole vaihtoehto, koska parkkipaikkoja ei ole katajanokalla. jos hyväksyy tunnin matka-ajan suuntaansa, ei kannata jäädä Helsingin rajojen sisälle

monet noista maintsemistasi alueista ovat lisäksi yli 5000 e/m2, mikä tekee 2+2:n hengen asunnosta nopeasti puolimiljoonaa. Meillä on nyt 180 m2 Wienin keskustassa. Vuokra 1800 e/kk. Wienissä asiat on tehty hieman eri tavalla kuin Helsingissä.

Dharma

kaikki voittaisivat, jos julkisen sektorin hallinto siirrettäisiin kehille. samalla niitä voisi karsia kovalla kädellä

Chew Bacca

Pyöräilydebatti oli viihdyttävää, toivottavasti asia ei ole loppuunkäsitelty! Kysyisin ihan tosissani että mitkä ongelmat pyöräilyn on tarkoitus poistaa? Kuinka pitkä työmatka on ajateltu pyörällä mahdolliseksi ja järkeväksi? Entä ne työlliset joille auton ainoa vaihtoehto on pyörä-bussi-pyörä (eli kaksi polkupyörää)? Entä työtavarat, jos mukana kulkee muutakin kuin ironinen nahkasalkku? Kuinka pitkäksi pyöräilykausi kuvitellaan? Entä sosiaali- ja pukeutumistilat, jos työasuna on vaikka puku eikä goretex? Kuinka pitkäkestoinen pyöräilymatka on järkevää ajankäyttöä - kukapa ei _haluaisi_ tunnin lenkkiä työtunteja ennen ja niiden jälkeen? Miten pyöräilijä hoitaa ruokakaupassa asioinnin?

Olen pyöräilyn kannattaja mutta velosipeedi ei ole mikään jumalratkaisu ... mihinkään.

Punavuoresta Pasilaan on hyvä polkaista, ja kakkakeleillä spåralla pääsee. Mutta ratkaisu taitaa olla viaabeli ehkä prosentille pk-seudun työvoimasta. Siihen nähden pyöräily on punainen silakka.

Dharma

Quote from: no future on 11.05.2015, 16:07:15
Quote from: junakohtaus on 11.05.2015, 14:51:55
Pianhan se nähdään laskeutuuko ikuinen yö Helsingin ylle ja valoa antavat enää mellakoitsijoiden sytyttämät talot.
Katajannokkahan on jo vallattu hippien toimesta. Omat tutut ovat opiskelijoina asuneet ties missä kommuuneissa/kimppakämpissä tuolla. Ja Punavuoren rappiostahan oli vasta pari viikkoa sitten ihan Hesarissakin.

Katajanokka on hieno esimerkki Helsingin sosialistisesta asuntopolitiikasta. Kärki rakennettiin 1979-1984. Meitä oli silloin 70 lasta per luokka aste. Tätä nykyä luokkia on jopa yhdistetty. Alue on täysin kuollut palvelujen suhteen. Jonkin verran mamut vaihtuvat kaupungin vuokrataloissa. Talot ovat rapistuneet heikosta rakennnuslaadusta johtuen ja jännästi kaupunki vapautti alueen kerralla sääntelystä, jolloin merinäköalan omaavat saivat sadan tonnin verottoman lahjan. Tätä ennen toki aika moni oli hamstrannus hintasäänneltyjä asuntoja, joita sai vuorkata vapaasti. Tutullani on neljä samasta yhtiöstä. Jollain kuulemma kuusi. Vuokra toki markkinahintaan. Ja täysin laillista ja sääntöjen mukaista. Oikein kunnon reaalisosialismin näyttelyalue.

Dharma

Quote from: junakohtaus on 11.05.2015, 14:51:55
Pianhan se nähdään laskeutuuko ikuinen yö Helsingin ylle ja valoa antavat enää mellakoitsijoiden sytyttämät talot.

Miksi mellakoita? Lähiöiden ostareilla on rauhallista. Samoin asematunnellissa. Ne ovat esimerkkejä Helsingin keskustan tulevaisuudesta. Ainoat yksityiset palvelut ovat kebab-ravintoloita ja keskibaareja. Edes R-kioskit eivät enää kannata näissä paikoissa.

orientexpressen

Quote from: Chew Bacca on 11.05.2015, 16:22:05
Kuinka pitkä työmatka on ajateltu pyörällä mahdolliseksi ja järkeväksi?

Riippuu jokaisesta itsestään. Erittäin monille esim. puolen tunnin työmatka yhteen suuntaan on vielä ok. Keskinopeudella 15 km/h se tekee 7,5 km ja keskinopeudella 20 km/h 10 km.

Quote from: Chew Bacca on 11.05.2015, 16:22:05Entä ne työlliset joille auton ainoa vaihtoehto on pyörä-bussi-pyörä (eli kaksi polkupyörää)?

Ongelma ratkeaa vaikka tällaisen (kuljetus onnistuu bussissa jos pyörälle on laukku) avulla tai tosiaan hankkimalla jonkun puoliromun mummopyörän kakkospyöräksi, jonka uskaltaa jättää bussipysäkille seisomaan.

Quote from: Chew Bacca on 11.05.2015, 16:22:05Entä työtavarat, jos mukana kulkee muutakin kuin ironinen nahkasalkku?

Pyöräilijän paras väline on selkäreppu ja mahdollisesti oikein isoja tavaroita varten peräkärry.

Quote from: Chew Bacca on 11.05.2015, 16:22:05Kuinka pitkäksi pyöräilykausi kuvitellaan?

Aika lailla ympärivuotinen se on. Talvipyöräilystä pidättäytyvät pelkäävät turhia. Esimerkiksi talvijalankulkijoilla kaatumisriski on paljon isompi kuin talvipyöräilijöillä (myös silloin, jos pyörää ei ole varustettu nastarenkailla).

Quote from: Chew Bacca on 11.05.2015, 16:22:05Entä sosiaali- ja pukeutumistilat, jos työasuna on vaikka puku eikä goretex?

Useimmilla työpaikoilla on sosiaali- ja pukeutumistilat.

Quote from: Chew Bacca on 11.05.2015, 16:22:05Kuinka pitkäkestoinen pyöräilymatka on järkevää ajankäyttöä - kukapa ei _haluaisi_ tunnin lenkkiä työtunteja ennen ja niiden jälkeen?

Suhteellisen monella pk-seudulla on nytkin tunnin työmatka. Periaatteessa sen hyväksytyn tunnin työmatkan voi viettää yhtä hyvin bussin penkillä, auton ratissa kuin pyörän satulassakin. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa on se hyvä puoli, että liikunnan ja raittiin ilman tarve tulee tyydytettyä siinä samalla.

Quote from: Chew Bacca on 11.05.2015, 16:22:05Miten pyöräilijä hoitaa ruokakaupassa asioinnin?

Tilavan selkärepun tai peräkärryn (viikko-ostokset) avulla.

Quote from: Chew Bacca on 11.05.2015, 16:22:05Mutta ratkaisu taitaa olla viaabeli ehkä prosentille pk-seudun työvoimasta. Siihen nähden pyöräily on punainen silakka.

Nykyäänkin pyöräily on ratkaisu selvästi isommalle prosentille pk-seudun työvoimasta kuin vain 1%:lle.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Chew Bacca

Kysymyspatterini tarkoitus oli kartoittaa se kuinka suuri osa pk-seudun liikenteestä olisi todellisuudessa mahdollista siirtää polkupyörälle. Ilmeisen selvä vastaus on: se osuus joka asuu optimietäisyydellä työpaikaltaan, jolla on palvelut lähellä tai ainakin työmatkan varrella, jolla ei ole hoitoon tai harrastuksiin kuljetettavia pieniä lapsia ja muutenkin pieni perhe (ruokakuljetustarve), joka on fyysisesti terve, jolla on säännölliset työajat (polkaisepa tunti kotiin klo 04.00), jonka työpaikka tarjoaa peseytymismahdollisuuden ja varusteiden kuivatukseen tilat, ja kaikki tämä koskee vain henkilöliikennettä, silloin kun sää sen sallii. Reppu ei ole vastaus tarkoitamaani tavarankuljetukseen, eikä pakkasella tai sohjossa ajaminen todellakaan ole pelkkä valintakysymys.

Onko heittää arvausta tämän segmentin koosta, ja minkälainen impact tämän segmentin pyöräilyyn siirtymisellä olisi Helsingin ns ruuhkaisuuteen? Oletan että suuri(n) osa kuvaillusta porukasta _asuu jo_ erinomaisten joukkoliikenneyhteyksien varrella. Heidän siirtymisensä polkupyöräilijöiksi olisi zero vaikutus siihen osaan liikkujista joka ei ole samassa tilanteessa. Tai tavara- ja huoltoajoon. Joukkoliikenne menettäisi käyttäjiä, eli niitä jotka voivat todellisuudessa tehdä valinnan pyörän ja julkisen välillä.

Kuka ajelee Helsingin keskustassa tai keskustaan huvikseen? Tai ajaa kantakaupungin sisäistä työmatkaa autolla? Itse kävin viimeksi talvella käyttämässä lasta leikkauksessa. Ainoa vaihtoehto oli taksi. Parkkimaksu 30 E. Sisään ja ulos suorinta tietä, hyvin tuntemaani reittiä. Yhtä paskaahan se oli, ei liikenteen määrän vaan hankaluuden vuoksi. Joka reitti tukittu, pakottaen kulkemaan paljon pidemmän ja ruuhkaisemman matkan kuin olisi tarpeen. Inshallah ei tarvitse käydä isolla kirkolla enää koskaan. Yleensä tulenkin junalla, mutta aina ei vain voi.

Mulle käy vaikka satasen maksu keskustaan ajavilta. Sittenhän taksista tulee kilpailukykyinen vaihtoehto! Kunhan kehä I:n käyttäjiä ei rangaista keskustan huonosta suunnittelusta. Kehät ja säteittäiset toimivat minusta ihan hyvin ja palvelevat koko pk-seutua, eikä vain latte-sudeettialuetta. Aika paljon tulee ajeltua.

Lisää kysymyksiä: onko tutkittu mistä kantakaupunkiin tullaan työhön ja millä? Monelleko on työn puolesta paikoitus? Eikö autot saisi pois verottamalla parkkihallit ja firmojen takapihapaikat tärviölle? Loppuisi väärinliikkuminen kaikilta alle 100kE/vuosi kuleilta!

Kimmo Pirkkala

Minä luulen että sähköpyöristä on tulossa aika kova juttu sitä mukaa kun jengi niitä kokeilee. Aikomuksessa itselläkin moinen maastokäyttöön hommata syksyn tullen.

Dharma

Quote from: ääridemokraatti on 11.05.2015, 21:26:16
Minä luulen että sähköpyöristä on tulossa aika kova juttu sitä mukaa kun jengi niitä kokeilee. Aikomuksessa itselläkin moinen maastokäyttöön hommata syksyn tullen.

olen kokeillut. itsellä ab-kortti. järkyttävää, että tuota saa ajaa ilman liikennevakuutus ta. esimerkki vihervasemmiston härskiydestä. omalle viiteryhmälle vedetään etuja välittämättä ulkoisvaikutuksista eli tässä tapauksissa onnettomuuskustannuksista työnantajille ja julkiselle sektorille

Dharma

Helsingissä ei ole ruuhkia. sen sijaan valtava yliherkkyys autoille. kannattaisi tulla vaikka tänne Wieniin katsomaan. volyymit paljon isompia, mutta liikenne välineet sopusoinnussa ja autolla pääsee loistavasti. autojen kulun vaikeuttaminen keskustaan vauhdittaa työpaikkojen siirtymistä pois sieltä ja siten kurjistumista.

joukkoliikennettä käyttävä pendelöijä ei keskustassa kuluta. saati sitten polkypyöräilijä.

viimeisin iso siirtyä oli Kesko, joka lähti Katajanokalta

l'uomo normale

Quote from: Markus Bunders on 10.05.2015, 12:53:00
Helsingin keskustan slummiutuminen saattaa olla äkillinen ja lähempänä kuin moni ymmärtääkään.

Toistaiseksi ydinkeskustaa (kauppakeskukset ja muutamat liikekadun pätkät, Rautatieasema) on kiivaasti gentrifioitu. Mistäs sen tietää olisimmeko nyt  käänteessä. Uusia hankkeita ei ole nyt kai enää aloitettu.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

junakohtaus

Tämä tosiaan on sillä lailla näppärää, että kohtahan toi nähdään mitä tapahtuu. Meillä Valkassa ei näy slummiutumisesta jälkeäkään vaan pikemminkin mennään toiseen suuntaan, kun kämpät kallistuvat ja palvelut paranevat, mutta ehkä jo huomenna. Kenties jonain aamuna herään slummissa.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Dharma

Quote from: junakohtaus on 12.05.2015, 11:35:41
Tämä tosiaan on sillä lailla näppärää, että kohtahan toi nähdään mitä tapahtuu. Meillä Valkassa ei näy slummiutumisesta jälkeäkään vaan pikemminkin mennään toiseen suuntaan, kun kämpät kallistuvat ja palvelut paranevat, mutta ehkä jo huomenna. Kenties jonain aamuna herään slummissa.

Kuten sanottua, julkisen sektorin ja siitä elävien kupla on puhkemassa. Alijäämä on elättänyt Suomessa 300 - 500 000 työläistä liikaa. Yksityinen sektori tehostui (jatkuvasti) jo 2008 ja jätti keskustan. Yksityisen sektorin osalta sieltä on lähdössä viimeiset isot pääkonttorit ja kauppakeskukset.

jka

Quote from: junakohtaus on 12.05.2015, 11:35:41
Tämä tosiaan on sillä lailla näppärää, että kohtahan toi nähdään mitä tapahtuu. Meillä Valkassa ei näy slummiutumisesta jälkeäkään vaan pikemminkin mennään toiseen suuntaan, kun kämpät kallistuvat ja palvelut paranevat, mutta ehkä jo huomenna. Kenties jonain aamuna herään slummissa.

Miten konkreettisesti palvelut ovat parantuneet sanotaan nyt viimeisen 5 vuoden aikana? Mitä palveluita nyt on mitä viisi vuotta sitten ei ollut.

Helsingissä, kuten muuten kaikissa muissakin kasvukeskuksissa on kaikkien aikojen ennätysmäärä liiketiloja tyhjillään tällä hetkellä. Aika vaikea uskoa että tällä kehityksellä palvelut olisi oleellisesti parantuneet jos kerran jo käytössä olevia liiketiloja ei ole tullut lisää vaan päinvastoin vähentynyt.


Dharma

Tähän väliin yksi hieno esimerkki vihervasemmistolaisesta kaupunkisuunnittelusta: keskuskirjasto.

Kyseessä on siis 100 miljoonan euron (+ýlitykset) rakennushanke, jota perustellaan Suomen valtion tulevalla 100-vuotispäivällä. Samaan aikaan kirjojen kysyntä on kovassa trendinomaisessa laskussa sähköisten tuotteiden syödessä niiden kysyntää. Keskuskirjaston haluajat perustelevat keskuskirjastoa sillä, että siitä tulee monitoimitila ja kohtaamistapaikka.

Ehdotus: Keskuskirjaston sijaan pitäisi rakentaa sisäampumarata! Se voisi toimia monitoimitilana ja kohtaamispaikkana, muistuttaisi paremmin nimellisestä tarkoituksestaan ja ennen kaikkea olisi kaikint tavoin hyödyllisempi kuin keskuskirjasto.

Tuo pelkkä rakennuskustannus 100 me (+ylitykset) on 6,5 euroa per Helsingin kaupungin omistama kirja.  :facepalm:


Dharma

Quote from: tuo mies on 12.05.2015, 10:59:24
Quote from: Markus Bunders on 10.05.2015, 12:53:00
Helsingin keskustan slummiutuminen saattaa olla äkillinen ja lähempänä kuin moni ymmärtääkään.

Toistaiseksi ydinkeskustaa (kauppakeskukset ja muutamat liikekadun pätkät, Rautatieasema) on kiivaasti gentrifioitu. Mistäs sen tietää olisimmeko nyt  käänteessä. Uusia hankkeita ei ole nyt kai enää aloitettu.

Sokos on välittömän sulkemisuhan alla. Stockmann erittäin vakavassa kannattavuuskriisissä. Sanoma-talo myytiiin pääomasijoittajalle ennakoiden toimituksen supistumista ja siirtoa. Kesko siirsi pääkonttorinsa pois Katajanokalta. Tässä viimeisimmät isot poistumat ja tulevat sellaiset Helsingin kaupungin keskustasta.

Sikanez

Quote from: Markus Bunders on 11.05.2015, 16:18:13
Quote from: no future on 11.05.2015, 13:45:22
Kulosaari, Lauttasaari, Etelä-Haaga, Tapiola, Vallila, Laajasalo, Westend(!), Koskela, Pitäjänmäki jne., eikä tarvitse puolta miljoonaa laittaa asuntoon.

Heikinlaakso, Vartiokylä, Kivikko jne, niin saa jo rivareita ja omakotitalojakin alle 300k €. Mut näähän toki on jo ihan slummissa.

Mut kun pitää omalla autolla päästä Nokalle nopeasti, mieluiten motaria pitkin ovelta ovelle, niin vaikeaa voi elämä olla.

Helsingin kantakaupungin asunnoissa varmaan hinta/kysyntä kohtaavat paljon markkinaehtoisemmin kuin esimerkiksi uusilla alueilla kuten Kalasatama ja Jätkäsaari.

noista kaikista on joukkoliikenteellä sama matka kuin Espoon keskiosista. auto ei ole vaihtoehto, koska parkkipaikkoja ei ole katajanokalla. jos hyväksyy tunnin matka-ajan suuntaansa, ei kannata jäädä Helsingin rajojen sisälle

monet noista maintsemistasi alueista ovat lisäksi yli 5000 e/m2, mikä tekee 2+2:n hengen asunnosta nopeasti puolimiljoonaa. Meillä on nyt 180 m2 Wienin keskustassa. Vuokra 1800 e/kk. Wienissä asiat on tehty hieman eri tavalla kuin Helsingissä.
Oletko kartoittanut Katajanokasta kohtuullisen venematkan etäisyydellä olevat paikat?
"Ei ole olemassa syyttömiä ihmisiä. On vain huonosti kuulusteltuja." - Josef Stalin

Dharma

Quote from: Sikanez on 12.05.2015, 12:34:16

Oletko kartoittanut Katajanokasta kohtuullisen venematkan etäisyydellä olevat paikat?

Jääolot estävät ympärivuotisen veneilyn, mutta ilmatyynyaluksella toki pääsisi jään ja väylien yli.


Oami

Itse ammattiautoilijana olen ainakin tyytyväinen jokaisesta pyöräilijästä, joka ei ole henkilöautonsa kanssa viemässä kaistaa mm. minulta.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

junakohtaus

Niin, no. Eihän meillä Valkassa ole kuin OP-Keskus, Ässäkeskus, helvetin moinen Nordean it-keskus, Sonera ja pari muuta sekä sitten pienemmät päälle. Oisko jokin 12 tuhatta työpaikkaa, jos en ihan väärin muista.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Dharma

Quote from: junakohtaus on 12.05.2015, 22:07:43
Niin, no. Eihän meillä Valkassa ole kuin OP-Keskus, Ässäkeskus, helvetin moinen Nordean it-keskus, Sonera ja pari muuta sekä sitten pienemmät päälle. Oisko jokin 12 tuhatta työpaikkaa, jos en ihan väärin muista.

kutsut näitä palveluiksi?

no future

päivän, ta siisd elisen, lehedessä (TI 12.5.2015) Vapaavuori loihe lausuman: http://www.hs.fi/paivanlehti/12052015/a1431315429515

Mut joo siis, panettelua, vittuilua ja epäisänmaallista käytöstä. Kommunistejakin kaikki kun eivät autoile 247.

Chew Bacca

No tuossahan se todetaan taas: polkupyörä ja joukkoliikenne ovat vaihtoehtoisia _keskenään_. Kumpikaan ei koskaan voi olla ratkaisu kaikille ja aina.

Oliko niitä lukuja, kuinka moni kantakaupungissa työskentelevä asuu kohtuullisen pyörämatkan sisällä? Enpä usko. Pitää siis vain uskoa että jos ihmiset olisivat hyviä, kaikki pyöräilisivät ja joukkoliikenne loppuisi maailma pelastuisi. Mutta kukaan ei tunnu tietävän mikä pyöräilyn todellinen volyymipotentiaali on.

Pysyn kannassani että pyöräilyhehkutus, niin terveellistä ja kätevää kuin tsygeily onkin, ei ole ratkaisu vaan cityvihreä haave, jopa pakkomielle.

Miksi muuten Vallila pyörii jutuissa koko ajan? Se ei ole kantakaupunkia, julkinen liikenne on vilkasta, ihanteellinen pyöräetäisyys keskustan lattevyöhykkeelle ja kaksi valtaväylää ulos. Siellä asuvalla on kaikki syyt pyöräillä, sateen sattuessa sporailla. Mikä oli ongelma?

junakohtaus

Kutsun niitä työpaikoiksi, jotka kuulemma kantakaupungista ovat jo kadonneet vai miten se meni.

Palveluitakin toki löytyy. Saa syödä, juoda ja treenata. Rättejä joutuu menemään ostamaan vähän kauemmaksi. Sitten on toki vielä väestömäärän mukaiset julkiset palvelut ja uimahalli toki palvelee vähän isompaa aluetta kuin vain Valkkaa.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

jka

Uimahalli :). No sittenhän on palvelut melkein yhtä hyvät kuin jossain Kirkkonummen keskustassa tai Klaukkalassa.