News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

jka

Quote from: junakohtaus on 28.03.2014, 10:55:25
QuoteAside from San Francisco, Palo Alto has the worst inbound commutes and the biggest jobs-to-housing imbalance.

http://www.bizjournals.com/sanjose/news/2014/03/06/silicon-valley-traffic-worsened-23.html?page=all


Tuossa näet konkreettisesti mistä tuolla ylempänä puhuin. Palo Altoon on Googlen myötä syntynyt lyhyessä ajassa enemmän työpaikkoja kuin asumista. Tuloksena on välittömästii työmatka-aikojen piteneminen.

Tasapaino on ainoa joka ratkaisee työmatkaongelmat. Ei työpaikkojen keskittyminen.

Nyt Piilaaksoa aletaan tiivistämään ja seurauksena on alueen tuottavuuden lasku. Lyödäänkö vaikka vetoa? Tuolla nähdään nyt livenä kun alue ylittää tuon optimipisteen josta puhuin.

junakohtaus

Mielenkiintoinen mahdollisuus.

Ei sillä, kukaan ei ole vielä keksinyt mitään tapaa jolla kasvava talous ei keskittyisi maantieteellisesti.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

jka

Eihän USA:kaan ole keskittynyt maantieteellisesti. Urbaaneja alueita tulee lisää. Vanhojen alueiden asukastiheys ei kasva.

USA:n asukastiheydeltään tihein yhtenäinen urbaani alue Los Angeles--Long Beach--Anaheim, CA. Asukastiheys 2700 asukasta/km2

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_United_States_urban_areas


Helsinki 2800 asukasta/km2.

Jos maata löytyy niin kasvava talous ei todellakaan keskity maantieteellisesti tietyn asukastiheyden saavuttamisen jälkeen.

Oami

Quote from: junakohtaus on 28.03.2014, 10:20:24
Mitä kakaroihin tulee, jokaisella pitäisi olla oikeus kaupunkilapsuuteen.

"Lapsella on oikeus x-lapsuuteen" -osastoa on tottunut näkemään ihan toisaalla tällä foorumilla ja ihan toisilta kirjoittajilta...
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

jka

Quote from: Kaupunkisetä on 28.03.2014, 09:12:53
Lue nyt vaikka tää http://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisut/yos_2013-14.pdf

Heh, tuohan on varsinainen huumoripläjäys kun nyt ehdin lukemaan koko läystäkkeen. Tuollaisia hockey-stickejä tulevaisuuden projektioissa en olekaan nähnyt sitten vuoden 1999 kun luin silloisten IT-kuplafirmojen liiketoimintasuunnitelmia.

Ei millään pahalla mutta vittu mitä paskaa! Jos oikeasti tällaisen perusteella tehdään kaavoitusta pääkaupunkiseudulla niin ei hyvää päivää.

junakohtaus

Quote from: Oami on 28.03.2014, 19:47:06
Quote from: junakohtaus on 28.03.2014, 10:20:24
Mitä kakaroihin tulee, jokaisella pitäisi olla oikeus kaupunkilapsuuteen.

"Lapsella on oikeus x-lapsuuteen" -osastoa on tottunut näkemään ihan toisaalla tällä foorumilla ja ihan toisilta kirjoittajilta...

Kuten aina, se oli pikemminkin väräjävän tunteen ilmaus kuin faktaväite.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

junakohtaus

Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

jka

Hyvä, hyvä. Toimistoja asunnoiksi. Kannatetaan täällä takarivissäkin.

junakohtaus

Ennen kaikkea tossa on isoa se, että kirottu parkkinormi pystyttiin ekaa kertaa ihan vain ohittamaan.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Onnikka

http://www.hs.fi/kaupunki/Hyv%C3%A4t+veronmaksajat+muuttavat+Helsingin+l%C3%A4hikuntiin/a1396046512301
QuoteHallitus sopi syksyllä 2013, että ministeriöt alkavat selvittää malleja Helsingin seudun metropolihallinnosta.
Yksi kerros lisää hallintoa.  ;D
Helpompi olisi joko ottaa kaikki kuntien tontit valtiolle, perustaa valtion rakennusyhtiö joka rakentaa ne tai yhdistää kunnat ja valikoida sinne kunnollisia poliitikkoja jotka ymmärtäisivät pääkaupunkiseudun merkityksen koko maan taloudelle.
Tietenkin kivoja suojatyöpaikkoja tahtovat lisää kavereilleen joten metropolihallinnon tekevät.

Teemu Lahtinen

Meillä Espoossa ongelma on lähinnä valtio, joka panttaa maaomaisuuksiaan.

jka

Quote from: Teemu Lahtinen on 31.03.2014, 23:28:50
Meillä Espoossa ongelma on lähinnä valtio, joka panttaa maaomaisuuksiaan.

Eikös enneminkin yksityinen maanomistus. Ei voi kaavoittaa kun kaikki voitot valuvat yksityisille. Yksityiset ei taas myy koska odottavat vielä suurempia voittoja kaavoituksesta.

Tämä umpisolmu ratkeaisi jos osattaisiin oikeasti tehdä maankäyttösopimuksia. Mutta kun puolin ja toisin vain kyräillään niin mitään ei tapahdu. Ei se ole lopulta maanomistajankaan etu vain odotella. Ei se pelto tai metsä mitään tuota ellei sitä saa myydyksi tonttina. Näennäinen arvonnousu ja odottelu ei paljoa lämmitä jos aluetta ei koskaan kaavoiteta.

Toisaalta taas esim Histan alue on täyttä pelleilyä. Minkä ihmeen takia jokaiseen hankkeeseen pitää koplata rautatie. Ei omakotitaloasujat halua joukkoliikennettä ja ratikoita alueelleen. Juuri sen takia omakotitalot rakennetaan huitsin nevadaan kun niitä ei haluta. Jos Histaan halutaan molemmat: omakotitaloja ja toimiva joukkoliikenne niin vituralleen menee tuokin. Ei synny lopulta kumpaakaan. Syntyy tuonnekin lopulta paska lähiö.

Maisteri Vihannes

Quote from: jka on 01.04.2014, 08:43:46
Ei se pelto tai metsä mitään tuota ellei sitä saa myydyksi tonttina.

Pelto tuottaa peltona ja metsä metsänä. Voi olla, että tuotot ovat pienempiä kuin tonttina, mutta "ei mitään" on kuitenkin väärä ilmaisu.

jka

Quote from: Maisteri Vihannes on 01.04.2014, 10:38:32
Quote from: jka on 01.04.2014, 08:43:46
Ei se pelto tai metsä mitään tuota ellei sitä saa myydyksi tonttina.

Pelto tuottaa peltona ja metsä metsänä. Voi olla, että tuotot ovat pienempiä kuin tonttina, mutta "ei mitään" on kuitenkin väärä ilmaisu.

No jaa. Histassa on sentään vielä oikeaa maataloustoimintaakin mutta ei tuo siltikään tuota mitään. Tuotto pitää laskea sidotulle pääomalle. Jos olet saanut metsän perintönä "ilmaiseksi" ja saat siitä jotain tuottoa niin ei tuotto tässäkään tapauksessa ole ääretön.

Kukaan ei osta metsää tai peltoa kehä-III:n vierestä tuotto-odotuksella että myy puut tai alkaa maanviljeljiäksi. Hinnoissa on sisällä kaavoituksen odottelu ja näillä hinnoilla maatalous on persnetollista toimintaa. Asia ei muutu miksikään että olet saanut maan perintönä. Pääoman vaihtoehtoiskustannus on ihan sama.

Metsä tai pelto tuottaa "metsänä ja peltona" kun niihin sidottu pääoma on arvoltaan pelkkä metsän tai pellon arvo. Näin ei pääkaupunkiseudulla ole enää missään.


Ink Visitor

Helsinkiläisten kesäparatiisi jäämässä talojen alle – Kiisteltyyn Kivinokkaan halutaan 6000 asukasta

Kivinokka on tärkeä virkistysalue ja siellä sijaitsee satoja helsinkiläisten kesämökkeinä toimivia kesämajoja. Uuden asuinalueen vastustajat osoittivat mieltä rakentamissuunnitelmia vastaan perjantaina

Helsinki suunnittelee kiisteltyyn Kivinokkaan 6000 asukkaan puukaupunginosaa.

Tällä hetkellä Kivinokka tunnetaan lähinnä kesämajoistaan ja rehevästä luonnostaan.

Uudesta asuinalueesta on tarkoitus suunnitella pääosin yksityisautoilusta vapaa ja sen joukkoliikenneyhteydet pohjautuisivat metroon ja bussiin. Esimerkiksi Herttoniemen ja Kulosaaren metroasemille on Kivinokasta muutamien kilometrien matka.

Alueelle tulisi asuntojen lisäksi myös työpaikkoja noin tuhannelle ihmiselle.

Suurimmissa suunnitelmissa alueelle kaavailtiin jopa 12 000 ihmisen asuinaluetta.

Kesämajat pois talojen alta

Kivinokan puolesta on järjestetty perjantaina mielenosoitus. Mielenosoittajat ja monet valtuutetut ovat vaatineet Kivinokan säilyttämistä virkistysalueena myös jatkossa.

Kaupunkisuunnitteluviraston esityksessä vain Kivinokan itäpuoli jäisi virkistys- ja luonnonsuojelualueeksi. Myös osa kesämajoista säilyisi.

Kivinokassa on eri yhdistysten hallintaan vuokratuilla alueilla yli 600 kesämajaa, uimaranta, venesatama ja viljelypalstoja. Lisäksi Kivinokassa sijaitsee Kulosaaren kartano ja Herttoniemen siirtolapuutarha.

Nyt tehtyjen suunnitelmien mukaan vain kolmasosa eli noin 200 kesämajaa säilyisi.

Uusien talojen alta siirrettäville majoille luvataan etsiä uusi paikka joko Kivinokan itäosasta tai muilta alueilta. Myös Kulosaaren kartano kunnostettaisiin.

Itäväylä kannen alle

Kivinokan rakentamisen yhteydessä kaupunki suunnittelee Itä-Helsingin liikenteen valtaväylän, Itäväylän kattamista.

Kattaminen yhdistäisi Kivinokan uuden asuinalueen Herttoniemen keskukseen ja Herttoniemenrantaan. Samalla Itäväylän ympäristöön rakennettaisiin asuntoja noin 4000 asukkaalle.

Kaupunkisuunnitteluvirasto perustelee Kivinokan rakentamissuunnitelmia sillä, että sinne on jo valmiiksi olemassa hyvät liikenneyhteydet. Myös alueen maapohja on rakentamiselle suotuisaa.

Kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee rakentamissuunnitelmia näillä näkymin ensi vuoden alussa ja mahdollinen kaavaehdotus Kivinokasta tehtäisiin alkuvuodesta 2016.

http://yle.fi/uutiset/helsinkilaisten_kesaparatiisi_jaamassa_talojen_alle__kiisteltyyn_kivinokkaan_halutaan_6000_asukasta/7174152
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

junakohtaus

Histaa on kytketty rautatie siksi, että turunväylä alkaa jo nyt olla täynnä ja jotenkin sieltäkin on liikkumaan päästävä. Seuraava kysymys.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

jka

Quote from: junakohtaus on 11.04.2014, 09:36:58
Histaa on kytketty rautatie siksi, että turunväylä alkaa jo nyt olla täynnä ja jotenkin sieltäkin on liikkumaan päästävä. Seuraava kysymys.

Mihin sieltä pitäisi päästä liikkumaan jos työpaikat olisi siinä Ikean vieressä? Ei yhtään mihinkään.

Jos Histaan kaavoitetaan 20.000 asukkaan pientaloalue ja Ikean ympärille 10.000 työpaikkaa niin liikennemäärät Turunväylällä vähenisi nykyisestä ihan ilman rautateitäkin. Sillä missä ja miten ihmiset asuu ei ole merkitystä liikenneruuhkiin. Ainoastaan sillä on merkitystä miten työpaikat ovat jakautuneet suhteessa ihmisten mahdollisuuksiin asua mahdollisimman monen ihmisen asumistarpeet tyydyttäen.

Edelleen toistan itseäni. Ihmiset ei ole niin tyhmiä etteivätkö optimoisi asumistaan siten että matkustus minimoituu kunhan optimointiin annetaan vain mahdollisuus. Se, että ihmiset asutetaan Histaan ja työpaikat sullotaan Helsingin keskustaan tai Keilanimeen on päinvastoin liikenneruuhkien maksimoimista vaikka käytössä olisi rautatiekin.

msm

Quote from: junakohtaus on 28.03.2014, 10:20:24
Mitä kakaroihin tulee, jokaisella pitäisi olla oikeus kaupunkilapsuuteen.

Kaupungissa lapset oppivat vain ryyppäämään ja maleksimaan, joten kaupunkilapsuus tulisi pikimmiten kieltää.

Lasten kuuluu telmiä pihalla, metsässä, kiipeillä puissa, käydä ongella eikä vetelehtiä jossain kauppakeskuksessa.

no future

Quote from: msm on 12.04.2014, 01:52:30
Quote from: junakohtaus on 28.03.2014, 10:20:24
Mitä kakaroihin tulee, jokaisella pitäisi olla oikeus kaupunkilapsuuteen.

Kaupungissa lapset oppivat vain ryyppäämään ja maleksimaan, joten kaupunkilapsuus tulisi pikimmiten kieltää.

Lasten kuuluu telmiä pihalla, metsässä, kiipeillä puissa, käydä ongella eikä vetelehtiä jossain kauppakeskuksessa.
Maalla lapset oppivat vain maleksimaan metsässä, ryyppäämään ja nussimaan lampaita, joten maalaislapsuus tulisi kieltää.

junakohtaus

No kun ne histan asukkaat nyt vain eivät mene töihin siihen viereen. Vähintään toisen aikuisen duunimesta on kuitenkin muualla.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

jka

Quote from: junakohtaus on 13.04.2014, 11:24:52
No kun ne histan asukkaat nyt vain eivät mene töihin siihen viereen. Vähintään toisen aikuisen duunimesta on kuitenkin muualla.

Siltikin tuossakin tapauksessa tilanne parantuisi nykyisestään. Nyt tilanne on se että perhe asuu Veikkolassa, Nummelassa tai Vihdissä tai vieläkin kauempana ja molempien duunimesta on muulla eli Helsingissä tai jossain Keilanimessä.

Jos tästä porukasta edes osa asuisi Histassa ja toinen kävisi duunissa Ikean vieressä niin tilanne olisi aivan helvetin paljon parempi kuin tällä hetkellä ja myöskin ruuhkat turunväylälläkin kehä III:sen sisällä pienempiä kuin nyt.

Tuo on todella huono vasta-argumentti, että jos toinen vanhempi joutuu kuitenkin käymään muualla töissä niin tuo ei kannata. Siltikin tuo on työmatkaliikkumisen optimipiste joka minimoi liikkumisen tarpeen ja tiputtaa liikkumista suoraan 50% nykyisestä. Millään muullakaan mallilla et pääse parempaan lopputulokseen.


junakohtaus

Ei mulla ole mitään sitä vastaan, että Ikean nurkille kaavoitetaan työpaikkoja. Mitkä firmat sinne sijoittuvat on toinen juttu.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

jka

Quote from: junakohtaus on 13.04.2014, 17:02:06
Ei mulla ole mitään sitä vastaan, että Ikean nurkille kaavoitetaan työpaikkoja. Mitkä firmat sinne sijoittuvat on toinen juttu.

Sinne sijoittuu vaikka kaikki firmat jos vain niin päätetään ja markkinat toimisi. Jos kaavoitus vapautuisi niin että joka ainoalle tontille kehä III:n sisällä voisi rakentaa ihan mitä tahansa niin toimistotilan hinta olisi tasan sama kuin asuintilankin. Hyvin harvalla yrityksellä olisi varaa olla enää keskustassa.

Se, että yritykset pakkautuu keskustoihin johtuu vain "kaavoitussubventiosta". Toimistotilaa kaavoitetaan enemmän kuin asuintilaa suhteessa kysyntään jolloin niiden hinta on halvempi kuin täysin toimivilla markkinoilla kuuluisi olla.

Sikanez

Quote from: no future on 12.04.2014, 10:39:31
Quote from: msm on 12.04.2014, 01:52:30
Quote from: junakohtaus on 28.03.2014, 10:20:24
Mitä kakaroihin tulee, jokaisella pitäisi olla oikeus kaupunkilapsuuteen.

Kaupungissa lapset oppivat vain ryyppäämään ja maleksimaan, joten kaupunkilapsuus tulisi pikimmiten kieltää.

Lasten kuuluu telmiä pihalla, metsässä, kiipeillä puissa, käydä ongella eikä vetelehtiä jossain kauppakeskuksessa.
Maalla lapset oppivat vain maleksimaan metsässä, ryyppäämään ja nussimaan lampaita, joten maalaislapsuus tulisi kieltää.
Ennen oli myös kauppaloita. Oliko siellä paras lapsuus?
"Ei ole olemassa syyttömiä ihmisiä. On vain huonosti kuulusteltuja." - Josef Stalin

Titus


Tällainen on luettavissa:


​Tietokeskuksen Erilaistuva pääkaupunkiseutu-raportti kertoo, että vaikka keskitulot, kantaväestön koulutustaso ja muunkielisten
määrä ovat lisääntyneet koko seudulla, alueiden erot esimerkiksi tuloissa ja koulutuksessa ovat silti kymmenessä vuodessa kasvaneet.

Vaikka varsinaista kurjistumisen kierrettä ei pääkaupunkiseudulla ole, osa alueista on kuitenkin jäänyt kehityksen tahdista jälkeen.
Tämän seurauksena alueiden väliset erot ovat kasvaneet. Asuinalueiden sosioekonominen ja etninen eriytyminen näkyy pääkaupunkiseudulla
selkeänä ja voimistuneena. 

http://www.hel.fi/hel2/Tietokeskus/julkaisut/pdf/14_04_28_Tutkimuksia_1_14_Vilkama.pdf


:flowerhat:
that's a bingo!

siviilitarkkailija

Suomalaisen joukkoliikenneajattelun vihervasemmistolainen kukkanen on Siemens yhtiön tekemät automaattiovet länsimetroon. Tilaaja, HSL, on vaatimalla vaatinut että länsimetron ovia ei ohjata ihmisvoimin vaan automaatin avulla. Automaattisen oven valmistaa halvimman tai "parhaimman" automaattioven tekijä, Siemens. Ideana on ollut säästää ihmistyökustannuksissa kun ovia ei avaa ja sulje ja seuraa ihminen. Tämä sinänsä ymmärrettävä ajatus valitettavasti ei toimi eikä tule toimimaan mutta koska laskun maksaa kuntalainen ja kunta, kukaan ei ole laittanut holtittomaan automaatiotuhlaukseen piikkiä kiinni. Niin hassulta kuin asia kuulostaa, ihmismassan kulku ovesta liikennevälineeseen on käsittämättömän monimutkainen ja vaikea kokonaisuus jota ei kertakaikkiaan kannata automatisoida.

Valitettavasti joukkoliikenneinfran nykyhallinnossa istuu joukko vihreitä ja  korporaatiokommunistisia kokoomushörhöjä, joiden ainoa ajatus näyttää olevan halu keksiä pyörä uudelleen. Ihmisten palkkaaminen ovien käytön seuraamiseen on paha asia. Autoomaatio on hyvä asia. Se että automaatio ei kertakaikkiaan toimi, maksaa käsittämättömän paljon ja vaatii tolkuttomia lisärakennuskustannuksia jotka ennenpitkää menevät nekin rikki (kaksinkertaiset ovet jotka jatkuvassa käytössä tulevat rikkoutumaan). Puhumattakaan asiakasryhmien erilaisuudesta liikuntarajoitusten ja ymmärryskyvyn suhteen.

Mikäli länsimetron suunnittelussa ja tilaamisessa ei oltaisi mukana tekniikkaan ihastuneen korporaatiokommunistisen kokoomuksen sekopäisessä maailmassa, länsimetro olisi todennäköisesti jo valmis ja paljon halvempi kuin mitä se automaattisena tulee olemaan. Sen operointikustannukset olisivat hivenen korkeammat mutta asiakkaitaan se olisi jo palvellut ja palvelisi paremmin kuin automatisoitu juna.

On mielipuolinen ja tolkuton ajatus että HSL tilaa rapistuvaan ja monikulttuuriseen väkivallan ja huumeiden kyllästämään kaupunkikokonaisuuteen automaattimetron jossa ei ole ihmisvalvontaa kuin tilattuna tai satunnaisena partiona. Käytännöllisesti katsottuna Siemensin automaattimetrosta tulee muutamassa vuodessa pääkaupunkiseudun merkittävin huumausaineiden jakelu- ja käyttökeskus. Mutta ehkäpä tämä huumausainekaupan ja kaupunkituhon metrolevitys on osa vihreiden ja kokoomuksen uutta varain- ja jäsenhankintaa. Vihreät keräävät tukea huumeidenkäyttäjien ja kokoomus huumekaupan rahastajien keskuudesta ja uudesta metrosta tulee merkittävin huumausaineiden jakelukanava.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

orientexpressen

Ei metrojunien koko ajon (ei siis vain ovien käytön) automatisointiyritys minusta ole mikään kovin puoluepoliittinen kysymys. Enemmänkin kyseessä on pienen HKL:n (ei siis HSL:n, jolla ei ole asian kanssa juuri mitään tekemistä) virkamiesklikin päähänpinttymä, missä automatisoinnin eduista ja haitoista valehtelemalla on saatu poliitikot hyväksymään hanke.

Automatisoinnin on aluen perin väitetty olevan merkittävästi toteutuvaa halvempi hanke (kymmeniä miljoonia satojen miljoonien sijaan), teknisesti yksinkertaisempi toteuttaa, vähentävän henkilökuntamenoja ja mahdollistavan junien vuorovälin tihentämisen. Todellisuudessa vastaavaa vanhojen metrojunien automatisointia ei ole toistaiseksi toteutettu missään päin maailmaa ja sen onnistuminen on kyseenalaista, henkilökuntamenot eivät vähenny koska metronkuljettajat siirtyvät asemavahdeiksi ja junien vuoroväliä on täysin mahdollista tihentää myös ilman automatisointia (tiheä vuoroväli ei ole mitenkään sidoksissa automaattiajoon). Lisäksi automatisointi tulee pidentämään junien matka-aikoja koska asemilla täytyy odotella laituriovien avautumista ja sulkeutumista, mikä heikentää hankkeen kannattavuutta (matka-aikatappiot) ja pakottaa ostamaan lisää junayksiköitä.

Mitä matkustajien valvontaan ajon aikana tulee, niin ei metronkuljettajilla nykyiselläänkään ole siihen juuri mahdollisuuksia, kun täytyy keskittyä junan ajamiseen. Vielä vähemmän heillä on mahdollisuuksia mennä järjestyshäiriöihin väliin. Niistä juopoista, narkkareista ym. huolehtiminen on järjestyksenvalvojien ja poliisin heiniä.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Onnikka

Tässäpä sitä varsin kehno ehdotus:
http://yle.fi/uutiset/mallia_hollannista_ja_tanskasta__kaupunkipyoraily_voisi_olla_suomessakin_helppoa_ja_nopeaa/7243280
Quote– Hollannissa ja Tanskassa liikennekadulla on yksisuuntaiset pyörätiet molemmin puolin katua. Tällöin pyöräilijä liikkuu samaan suuntaan kuin autot ja liittymissä pyörät menevät samalla tavalla kuin autot. Kun ollaan erillään autoliikenteestä, silloin on kaksisuuntainen laadukas pyörätie, jossa on jalkakäytävä erikseen.

Kolmanneksi laatutekijäksi Vaismaa nostaa hidaskadun, jossa pyörät ja autot kulkevat turvallisesti samaa väylää.

Molemmissa asuneena en pidä ehdotusta hyvänä. Perustelen sillä että eipä se erikoisen mukavaa ollut ajella kuin mikäkin kilpapyöräilijä niillä pyöräsivustoilla. Suomessa vielä kelit on erilaiset. Talvella ei sada vettä joka raikastaa ilmaa vaan tulee lunta. Erityisesti talvella pakokaasun ja nykyisin yleinen diisselin käry pysyy siinä alhaalla. Onhan se luultavasti silti terveellisempää pyöräillä kuin autolla ajella mutta kovin mukavaa ei ole. Tuli viime talvena koitettua kun tarkoitus oli kiloja pudottaa. Ei onnistu ainakaan multa talviulkoilut. Yskittää, nokka vuotaa, oksettaa. Kesällä ei tapahdu samaa.

Mutta oman osansa autoveroista saisi puolestani laittaa siihen että kunnollisia, autoteistä kokonaan erillisiä pyöräilyteitä olisi ja samalla voitaisiin rakennella kävelemistä ja hölkkäämistä varten kuntopolkuja. Syrjemmälle pururatoja ja keskustoihin autoilta rauhoitettuja teitä joihinka vaikka hiekkaa asvaltin sijaan.

Suurempiin kaupunkeihin voisi sisätiloihin tehdä kuntopolut joita saisi kävellä tai pyöräillä. Katuja olisi kohtuullisen helppoa kattaa, Helsingissä voisi laajentaa maanalaisen kaupungin koko keskustan laajuiseksi.

siviilitarkkailija

Luultavasti ainoa asia mikä Ruotsin tai muiden maiden ongelmalähiöille olisi toimiva ratkaisu, on lähiöiden totaalinen purkaminen. Tapahtuuko se sodan, kansalaislevottuuden, etnisen puhdistuksen ja Detroit-mallisen hylkäämisen kautta, on lopputuloksen kannalta yhdentekevää.

Lähiöt ovat valtavia työvoimareservaatteja joista on tullut työttömyysreservaatteja. Niitä ei ole rakennettu elämistä vaan oleilua varten. Mikäli yhteiskunta ei kykene löytämään tuottavaa työtä lähiölle, sen purkaminen on luultavasti kaikkein siunauksellisin ja taloudellisesti kannattavin teko.

Lähiö on sosiaalidemokraattisen yhteiskuntasuunnittelun huipentuma joka on monikulttuurisen yhteiskunnan todellisuudessa muotoutunut luvattoman usein asumishelvetiksi. Oikeastaan siitäkin syystä että lähiöt on rakennettu työvoimareservaateiksi. Ja kun työtä ei ole, niistä on tullut työttömyysreservaatteja.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

junakohtaus

QuoteOn mielipuolinen ja tolkuton ajatus että HSL tilaa rapistuvaan ja monikulttuuriseen väkivallan ja huumeiden kyllästämään kaupunkikokonaisuuteen automaattimetron jossa ei ole ihmisvalvontaa kuin tilattuna tai satunnaisena partiona. Käytännöllisesti katsottuna Siemensin automaattimetrosta tulee muutamassa vuodessa pääkaupunkiseudun merkittävin huumausaineiden jakelu- ja käyttökeskus. Mutta ehkäpä tämä huumausainekaupan ja kaupunkituhon metrolevitys on osa vihreiden ja kokoomuksen uutta varain- ja jäsenhankintaa. Vihreät keräävät tukea huumeidenkäyttäjien ja kokoomus huumekaupan rahastajien keskuudesta ja uudesta metrosta tulee merkittävin huumausaineiden jakelukanava.

Tämä on niin hilariöösillä tavalla järjetöntä, etten oikein osaa edes kommentoida. Ei kuljettaja nytkään mitään erityisemmin valvo.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.