News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

jka

Quote from: junakohtaus on 13.02.2014, 13:02:58
Toi ei kyllä ollut mikään vastaus mihinkään.

Mä nyt edelleen tahtoisin kuulla jotain siihen, että kaavoituskommunisti pakottaa tekemään sitä, mitä sinä tahdot, kun taas markkinat vapaina toimittaisivat sitä, mitä minä tahtoisin. Rakennusliikkeet ruopivat maata innoissaan kun ajattelevat, että minä ja hipit saataisiin systeemit uusiksi, niin kerrankin pääsisi tekemään sitä mitä jengi tahtoo ostaa.

Millä perusteella sä kuvittelet vastoin markkinasignaaleja tietäväsi mitä ihmiset *oikeasti* tahtovat ja miksi sä olet kommunisti ja tahdot pakottaa heidät elämään oikein eikä väärin?

Helsingissä on 380.000 työpaikkaa. 150.000 työntekijää tulee jostain muualta kuin Helsingistä ja noistakin 70.000 ei tule edes Helsingin välittömistä naapurikunnista vaan vieläkin kauempaa. Pääkaupunkiseudun pendelöinti on maailmanmittakaavassakin ihan järjettömän suurta. Tämä ei ole edes mikään Helsingin ongelma. Sama ongelma on kaikilla Suomen ytimillä.

Ja tässä oli siis vain Helsinkiin pendelöijät. Ihan sama suhde on Espoolla ja Vantaalla ja näihin pendelöidään ihan samoin taas vähän kauempaa kuin Helsinkiin.

Tämä kertoo karua kieltä siitä että ihmiset, tarkemmin sanottuna työtä tekevät ihmiset eivät halua tai eivät voi asua siellä missä heidän työpaikkansa on. Täysin järjetöntä politiikkaa ja tämä tilanne on tehty nimenomaan poliittisilla päätöksillä. Markkinaehtoisesti tuollaista tilannetta ei tietenkään voi syntyä. Ei ihmiset vapaaehtoisesti ole näin tyhmiä että uhraavat monta tuntia päivässä työmatkoihin.

Liitteenä kuva pääkaupunkiseudun pendelöintiliikenteestä joka on aivan totaalisen järjettömän näköinen.

Otan taas piilaakson esimerkkinä miten homma toimii markkinaehtoisesti. Piilaakson alueella pendelöidään ylipäätään murto-osa tuosta ja suunnat on täysin sekaisin naapurikaupunkien välillä. Suurin pendelöinti menee taas kokonaan päinvastaiseen suuntaan ytimestä. Eli San Franciscosta pendelöidään piilaaksoon, eikä päinvastoin. Eli tuo sama kuva olisi sellainen että nuolia menee ristiin rastiin naapurikuntien välillä ja ytimestä päinvastoin tulee nuolia, eikä kaikki nuolet pääty sinne.



junakohtaus

Alat lähestyä asiaa.

Mitä se kertoo on, että ei olla rakennettu. Hinnat väittävät alueen olevan sitä halutumpaa mitä kaupungimpaa se on, mutta koska te kommunistit estätte rakentamasta lisää kaupunkia, ollaan tässä.

Pendelöinti voisi kertoa tuota mitä sinä väität, jos asuminen kaupungissa olisi edullisempaa, mutta kun se ei ole.

Tokene tuosta sosialismista ja lakkaa väittämästä tietäväsi mitä ihmiset haluavat. Usko markkinaa, koska markkina ei valehtele.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

junakohtaus

Siinä olet tietysti oikeassa, että tämä on tekemällä tehty tilanne. Minä tahtoisin muuttaa sitä, sinä tahdot tehdä lisää samaa.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

jka

Quote from: junakohtaus on 13.02.2014, 16:47:48
Pendelöinti voisi kertoa tuota mitä sinä väität, jos asuminen kaupungissa olisi edullisempaa, mutta kun se ei ole.

Asuntojen hinnat ei kerro tuosta yhtään mitään. Sinun pitää laskea asuntojen hinta + työmatkakulut niin saat vertailukelpoisen tuloksen mitä ihmiset arvostaa ja mitä ei.

Niillä jotka pendelöi on huomattavasti suurempi tulotaso kuin helsinkiläisillä. Helsinkiläiset ovat tuon kartan persaukisia. Ja nekin rikkaat jotka Helsingissä asuu ei tee muuten työtä.

guest3656

Quote from: junakohtaus on 13.02.2014, 16:47:48
Alat lähestyä asiaa.

Mitä se kertoo on, että ei olla rakennettu. Hinnat väittävät alueen olevan sitä halutumpaa mitä kaupungimpaa se on, mutta koska te kommunistit estätte rakentamasta lisää kaupunkia, ollaan tässä.

Pendelöinti voisi kertoa tuota mitä sinä väität, jos asuminen kaupungissa olisi edullisempaa, mutta kun se ei ole.

Tokene tuosta sosialismista ja lakkaa väittämästä tietäväsi mitä ihmiset haluavat. Usko markkinaa, koska markkina ei valehtele.

Ymmärrät pendelöinnin joko tietämättömyyttäsi tai tahallisesti väärin. Pendelöinti on vain yksi ilmiö aluesuunnittelussa ja on monen eri asian summa, joista vähäisin ei ole kehitysmaalaisten joukkomuutto Helsinkiin.

Helsingin kaupunkikehitys on kaukana markkinavetoisuudesta. Päinvastoin, se on lähempänä bresneviläistä jälkistalinistista byrokratiaa. Työnjakokin on selkeä: vihervasemmistolainen nonmeklatuura päättää asuntorakentamisen mittasuhteista ja asukkaiden valinnasta. Kokoomuksen oligargit toteuttavat suurelliset suunnitelmat. Kantaväestö siirretään kauemmaksi uusien kehitysmaista saapuvien asukkaiden tieltä.



sr

Quote from: Dharma on 13.02.2014, 15:28:10
Suomessa on vihreiden ansiosta laitonta ja rangaistavaa (myös käytännössä) ilmaista vihaa ihmisryhmää kohtaan, niin korostettakoon tässä, että en vihaa vihreäitä. Suren vain heidän uhrejaan.

Ei ole laitonta. Juuri poliittiset ryhmät puuttuvat laista "kiihottaminen kansanryhmää vastaan". Poliittiset ryhmät eivät siis nauti samanlaista lainsuojaa vihapuheelta kuin melkein millä muulla tahansa määritellyt ihmisryhmät. Se ei tietenkään muuta mihinkään sitä, miten idioottimaisena sinun silmitöntä vihervihaasi joku saattaa pitää.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

junakohtaus

Väite siitä, että pendelöintihelvetti johtuisi siitä, kun ei vain ole rakennettu tarpeeksi hajalleen ja väljää, on muuten totaalisen tolkuton.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

jka

Quote from: junakohtaus on 13.02.2014, 17:37:02
Väite siitä, että pendelöintihelvetti johtuisi siitä, kun ei vain ole rakennettu tarpeeksi hajalleen ja väljää, on muuten totaalisen tolkuton.

Ainakaan minä en ole väittänyt että väljä sinänsä on lääke pendelöintiin.

Nyt rakennetaan tuo uusi pasila. Tiukempaa kuin koskaan. Pendelöinti vain pahenee tuon takia. Väite että tiukasti rakentaminen poistaisi pendelöintihelvetin on muuten ihan samoin totaalisen tolkuton.


Dharma

Quote from: sr on 13.02.2014, 17:08:15
Quote from: Dharma on 13.02.2014, 15:28:10
Suomessa on vihreiden ansiosta laitonta ja rangaistavaa (myös käytännössä) ilmaista vihaa ihmisryhmää kohtaan, niin korostettakoon tässä, että en vihaa vihreäitä. Suren vain heidän uhrejaan.

Ei ole laitonta. Juuri poliittiset ryhmät puuttuvat laista "kiihottaminen kansanryhmää vastaan". Poliittiset ryhmät eivät siis nauti samanlaista lainsuojaa vihapuheelta kuin melkein millä muulla tahansa määritellyt ihmisryhmät. Se ei tietenkään muuta mihinkään sitä, miten idioottimaisena sinun silmitöntä vihervihaasi joku saattaa pitää.

Minulle on täysin se ja sama, vaikka jokainen pitäisi. Minua kiinnostavat vain faktat ja niistä johtuvat konkreettiset asiat, kuten lämpötila, ravinto, suoja, jne. Näen erittäin suuria ongelmia, joita ei Suomessa tiedosteta ja näen samalla itseni ja kaltaiseni (lähes koko kansan) hyvin riippuvaisena järjestelmästä, joka on vaarassa romahtaa. En itse aio osallistua asiasta päättämiseen tai siihen pyrkimiseen mitenkään, koska tiedän, että politiikassa kaltaiseni eivät pärjää ja olen asialle vain haitaksi henkilönä. Mutta se ei mitenkään muuta sitä, että vihervasemmistolaiset valtaan päästyään ovat syöpä, joka on lähes tappanut suomalaisen yhteiskuntamallin, vaikka hyvin harva sitä edes huomaa. Kohta huomaa. Ranskassa ollaan juuri nyt tilanteessa, jossa vastaava malli on kaatumassa. Heidän velkansa on ylittämässä 100 % BKT:sta ja mainitsemani kaltaiset ongelmat ovat vanhempia ja syvemmällä. Mutta koska Suomi on pieni avoin talous, kaataa tämä tauti meidät paljon totaalisemmin ja äkkinäisemmin kuin ison Ranskan ja sen yhteiskuntamallin.

junakohtaus

Quote from: jka on 13.02.2014, 17:46:50
Quote from: junakohtaus on 13.02.2014, 17:37:02
Väite siitä, että pendelöintihelvetti johtuisi siitä, kun ei vain ole rakennettu tarpeeksi hajalleen ja väljää, on muuten totaalisen tolkuton.

Ainakaan minä en ole väittänyt että väljä sinänsä on lääke pendelöintiin.

Nyt rakennetaan tuo uusi pasila. Tiukempaa kuin koskaan. Pendelöinti vain pahenee tuon takia. Väite että tiukasti rakentaminen poistaisi pendelöintihelvetin on muuten ihan samoin totaalisen tolkuton.

Eihän se kymmenien vuosien systemaattinen hajottaminen millään yhdellä Pasilalla tokene, varsinkaan kun siitä ei ole uskallettu tehdä tiukkaa, ettei pelti pahoita mieltään.

Jatkan toteamalla pähkähulluksi ajatuksen, että joku maksaisi viisi tonnia neliöltä jostain, missä ei oikeastaan tahdo asua, kun samalla rahalla saisi tuplaneliöt jostain sieltä, missä teidän kommunistien mukaan hänen pitäisi haluta asua. Minkähän takia mekin ostettiin tää kämppä Valkasta, vaikka jo Pihliksestä olisi saanut tuplaneliöt ja Vantaalta kolminkertaiset samalla rahalla?
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

jka

Quote from: junakohtaus on 13.02.2014, 18:13:16
Jatkan toteamalla pähkähulluksi ajatuksen, että joku maksaisi viisi tonnia neliöltä jostain, missä ei oikeastaan tahdo asua, kun samalla rahalla saisi tuplaneliöt jostain sieltä, missä teidän kommunistien mukaan hänen pitäisi haluta asua. Minkähän takia mekin ostettiin tää kämppä Valkasta, vaikka jo Pihliksestä olisi saanut tuplaneliöt ja Vantaalta kolminkertaiset samalla rahalla?

Kyllähän osa jengistä haluaa asua kaupungissa. En tätä ole koskaan kiistänyt. Näille pitää rakentaa tietysti kaupunkia.

Mutta kun asuminen on se mikä porukkaa erottaa niin silloin varianssia pitää saada myös työpaikkojen sijaintiin. Kaikki työpaikat ei vaan voi olla ytimessä tai sitten pendelöidään ja kenelläkään ei ole hauskaa. Ei edes kaupunkilaisilla.


junakohtaus

Työpaikathan ovat hajaantumassa koko ajan. Kantakaupungissa nyt on joitain keskittymiä kuten meillä Vallilassa muistaakseni 12 000 työpaikkaa ja etelässä on paljon pieniä konttorityölafkoja, rahoitussektori viihtyy Aleksilla ja sellaista. Liikkuva työ tehdään kehillä mistä pääsee liikkumaan, flygarin kupeessa on iso logistiikka-alan keskittymä ja niin edelleen.

Jotenkin mulla on koko ajan sellainen olo, että sä et lainkaan tunne näitä asioita.

Eräs aivan mahdollinen kehityssuunta on, että pendelöinnin suunta on vaihtumassa. Jengistä on kivaa asua kaupungissa, mutta firmojen monesti kannattaa asettua vähän syrjemmälle.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

sr

Quote from: Dharma on 13.02.2014, 17:55:42
Minulle on täysin se ja sama, vaikka jokainen pitäisi. Minua kiinnostavat vain faktat ja niistä johtuvat konkreettiset asiat, kuten lämpötila, ravinto, suoja, jne. Näen erittäin suuria ongelmia, joita ei Suomessa tiedosteta ja näen samalla itseni ja kaltaiseni (lähes koko kansan) hyvin riippuvaisena järjestelmästä, joka on vaarassa romahtaa. En itse aio osallistua asiasta päättämiseen tai siihen pyrkimiseen mitenkään, koska tiedän, että politiikassa kaltaiseni eivät pärjää ja olen asialle vain haitaksi henkilönä. Mutta se ei mitenkään muuta sitä, että vihervasemmistolaiset valtaan päästyään ovat syöpä, joka on lähes tappanut suomalaisen yhteiskuntamallin, vaikka hyvin harva sitä edes huomaa. Kohta huomaa. Ranskassa ollaan juuri nyt tilanteessa, jossa vastaava malli on kaatumassa. Heidän velkansa on ylittämässä 100 % BKT:sta ja mainitsemani kaltaiset ongelmat ovat vanhempia ja syvemmällä. Mutta koska Suomi on pieni avoin talous, kaataa tämä tauti meidät paljon totaalisemmin ja äkkinäisemmin kuin ison Ranskan ja sen yhteiskuntamallin.

Ok, onko vaihtoehtoinen anglo-saksinen malli sitten jotenkin erityisesti parempi? USA:n julkinen velka on 74% BKT:stä, Britanniassa se on 90%, Irlannissa 118% ja Japanissa jopa yli 200%. Vertaa noita Suomen 53%:in tai Ruotsin 38%:in. Oikeastaan kuulisin mielelläni esimerkin maasta, jossa on "suomalaista yhteiskuntamallia" parempi tuon julkisen velan kurissa pitämiseen.

Oliko muuten George W. Bush "vihervasemmistolainen"? Hän sai lahjaksi Clintonilta ylijäämäisen valtiontalouden, mutta onnistui kääntämään sen alijäämäiseksi jopa nopean talouskasvun (2001-2007) aikana ja sitten luovuttamaan sen täydessä syöksykierteessä Obamalle. Olisiko hänen mallinsa sinusta siis toimivampi Suomelle?
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Dharma

Minä ei toivoisi muuta kuin, että nämä jotka puhuvat muiden puolesta pitäisi sitä ja pitäisi tätä jättäisivät meidät muut rauhaan. Rakentakaan omalla rahallanne ihan mitä haluatte ihan minne tahansa, mutta on sairasta, että asioistamme päättävät ihmiset, joille on aivan itsestään selvää, että muut päättävät ihmisten asioista kuin nämä itse. Teidät on aina aika tuhonnut ja olette jääneet historiaan hirviöinä.

jka

Quote from: junakohtaus on 13.02.2014, 18:36:06
Työpaikathan ovat hajaantumassa koko ajan. Kantakaupungissa nyt on joitain keskittymiä kuten meillä Vallilassa muistaakseni 12 000 työpaikkaa ja etelässä on paljon pieniä konttorityölafkoja, rahoitussektori viihtyy Aleksilla ja sellaista. Liikkuva työ tehdään kehillä mistä pääsee liikkumaan, flygarin kupeessa on iso logistiikka-alan keskittymä ja niin edelleen.

Joo, jonkun verran tällaista liikehdintää on ollut havaittavissa. Mutta tuo ei ole ollut Helsingin päättäjien tahto. Työpaikat ovat valuneet Helsingistä pois siitä huolimatta että Helsingin kaupunki on kyllä taistellut kynsin ja hampain vastaan.

Uusi pasila on taas uusi epätoivoinen yritys kääntää tätä kehitystä. Pitäisi tulla 50.000 työpaikan keskittymä yhteen ainoaan pisteeseen. Täysin päin helvettiä ajateltu konsepti jonka vain viherpipertäjä pysyy perustelemaan itselleen järkeväksi.

junakohtaus

Suhtaudun hieman skeptisesti väitteeseen, että työpaikat olisivat valuneet pois Helsingistä. Ei sulla lukuja olisi?
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Dharma

(http://i.imgur.com/1ihICbi.jpg)

http://www.hel.fi/hel2/tietokeskus/julkaisut/pdf/13_02_11_Tila_ja_kehitys2013.pdf

Eli tuon perusteella näyttäisi, että Helsinki on pärjännyt hyvin, mutta mutta, mitäs ne Helsingin työpaikat ovatkaan: julkisen sektorin duuneja! Näitä mokuteollisuuden yms.

Yksityisen sektorin työpaikat ovat kehittyneet näin:

(http://i.imgur.com/Rrta1wr.jpg)

Pysyneet siis Helsingissä ennallaan huomattavasta väestönkasvusta huolimatta, mutta lisääntyneet muualla pk-seudulla.

jka

Quote from: junakohtaus on 13.02.2014, 18:56:53
Suhtaudun hieman skeptisesti väitteeseen, että työpaikat olisivat valuneet pois Helsingistä. Ei sulla lukuja olisi?

Ainakin Helsingin työpaikkaomavaraisuus laskee kuin lehmän häntä. Kaikkien muiden naapurien työpaikkaomavaraisuus nousee.

Kertoo siitä että Helsinkiin muuttaa jengiä mutta työpaikkoja ei enää synny edes samaa tahtia. Espooseen ja Vantaallekin muuttaa jengiä mutta työpaikkoja syntyy enemmän kuin jengiä tulee.

Tuosta näet käppyrääkin. Valitettavasti vain vuodesta 2007 eteenpäin. Sama kehitys on ollut kuitenkin koko 2000-luvun, mutta en tähän hätään löydä pidempää käppyrää.

Kuntien työpaikkaomavaraisuus

Dharma

sr:ltä voisi kysyä, mikä olisi oikea tapa suhtautua poliittiseen liikkeeseen, joka ideologisista syistä tuhoaa satojen tuhansien suomalaisten heikkotuloisten mahdollisuuden nykyisen tasoiseen koulutukseen, terveydenhoitoon, eläkkeeseen ja sosiaaliturvaan? Itseäni sellainen sylettää niin paljon, että yritän olla ajattelematta. Vaatimaton inhoreaktio on aika pientä.

Onnikka

Quote from: Dharma on 13.02.2014, 19:03:19

Eli tuon perusteella näyttäisi, että Helsinki on pärjännyt hyvin, mutta mutta, mitäs ne Helsingin työpaikat ovatkaan: julkisen sektorin duuneja! Näitä mokuteollisuuden yms.

Riippumatta työpaikoista pitäisi mielestäni Helsingin taloudellista kehitystä verrata Euroopan muihin pääkaupunkeihin eikä mihinkään teennäiseen lukuun työpaikoista tms. jota voi manipuloida.

Ja se olisi pitänyt liittää vähintään Espooseen ja Vantaaseen jo kauan sitten, jotta olisivat saaneet aikaan tehdä sinne muuttaville asuntoja. Nykyisin ehkä sopiva hinta yksiöstä olisi 300 euroa ja kaksiosta (pariskunnalle, lapsia omaavat kumminkaan eivät muuta) 500 euroa ja samalla valtio sitoutuisi maksaan ne kunnes töitä löytyy.
Hinnat sillä että riittävän korvesta saa rivitalokaksion vuokrattua sillä 300 eurolla, niinpä ei taida hinkua muuttaa olla muita kuin töitä tahtovilla siihen hintaan.

Nykyselläänhän kunnat kisaavat hyvistä veronmaksajista, se oisi syytä lopettaa. Ja samalla muuttaa hallintoa ja tukia niin että ne tahtoisi uusia asukkaita. Valtiontuethan ne toimii eli ei ne työttömät kuntien talouteen vaikuta muuta kuin myönteisesti - vaan kun paremmat ihmiset ei tahdo duunareita lähelleen niin valtion talous on kovin toissijainen asia heille.
(Samalla ei yksikään kunta asunnottomille asuntoa anna tai siihen rahaa, kun paremmat ihmiset ei heitä tahdo nähdä.)

Oami

Quote from: Dharma on 13.02.2014, 14:16:52
Quote from: sr on 13.02.2014, 14:15:32

Et vastannut kysymykseen.

Koitapa uudestaan. Lue kysymykseni ja koita vastata siihen, älä johonkin ihan muuhun.

Työmatkapyöräily ei voi korvata käytännössä missään muualla kuin köyhissä maissa mitään muuta liikennemuotoa missään määrin. Jos et tätä ymmärrä, niin sovit joukkoon.

Ovatko Alankomaat ja Tanska köyhiä maita? Miten maan köyhyys mitataan?

Voit tietysti vastata tähän "työmatkapyöräilijöiden määrällä" niin saadaankin kätevä kehäperustelu.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

junakohtaus

Lehmän hännän kulma ei näytä kovinkaan jyrkältä?
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

jka

Quote from: junakohtaus on 13.02.2014, 19:24:33
Lehmän hännän kulma ei näytä kovinkaan jyrkältä?

Älä anna tuon skaalauksen hämätä. -3%-yks/4 vuotta. Samaan aikaan Espoo +3%-yks. Lehmän häntien suunta on joka tapauksessa toistensa peilikuva. 15 vuotta niin Espoo on tällä tahdilla työpaikkaomavaraisempi kuin Helsinki. Ja tämäkin edellyttää että Helsingin rautatiaseman seiniä pystyssä pitäviä notkujia ei kerätä nykyistä nopeampaa tahtia. En ihan usko tähän oletukseen joten lehmän hännnän kulma todennäköisesti jyrkkenee tuosta maahanmuuton lisääntyessä.

junakohtaus

Sikäli kyllä ollaan samaa mieltä, että Helsingissä ihan liikaa ihqutetaan moqutuxen ihqudaata.

On itse asiassa erittäin mielenkiintoinen kysymys mitä asialle voisi tehdä Helsingin omin toimin kävelemättä perustuslain yli tömps tömps. Toistaiseksi ei näytä siltä, että Helsingin hurskaat pyynnöt kaikille muille ottaa osansa rikkaudesta purisivat kovinkaan kovaa.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Dharma

Quote from: Oami on 13.02.2014, 19:23:56

Ovatko Alankomaat ja Tanska köyhiä maita? Miten maan köyhyys mitataan?

Voit tietysti vastata tähän "työmatkapyöräilijöiden määrällä" niin saadaankin kätevä kehäperustelu.

Molemmat maat ovat erittäin varakkaita. Samoin Itävalta. Näissä maissa on tähän asti ja varmaan jatkossakin varaa rakentaa vaikka jokaiselle oma pyöräkaista kotiovelta töihin. Suomessa siihen ei ole varaa. Hintaa nostaa erityisesti volyymiero, mutta ratkaisevaa on julkisen talouden tila. Suomessa on PAKKO leikata ja todella paljon. Käytännössä tämä onnistuu vain luopumalla ideologisista hankkeista ja tuottamalla sitä, mistä tienataan. Pyöräteillä ei tienata. Niitä ei kannata rakentaa. Pyörät voivat ajaa autojen seassa Suomessa aivan hyvin siihen saakka, kunnes peruspalvelujen turvaamiseksi on vakaa veropohja ja voidaan alkaa syöttömään lemmikkejä.

Sama pätee kaikkeen raideliikenteeseen yms. mistä tässä ketjussa on kyse. Ja siihen, että joukkoliikenteen tuet voidaan aivan hyvin poistaa kokonaan, koska joukkoliikenteen taloudellinen vaikutus säilyy silti. Mukavuusvaikutus ei-tuottaville on toki negatiivinen, mutta jostain se 10 mrd e/v on revittävä ja nopeasti. Mieluummin tästä kuin tärkeämmistä menoeristä, kuten sosiaali- ja opetuspuolesta, josta Vantaalta kuuluu jo aivan hurjia uutisia.

Kaupunkisetä

Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 13.02.2014, 16:17:12
Quote from: Kaupunkisetä on 13.02.2014, 12:18:15
Ensinnäkään kysymys ei ole autoilun vastustamisesta, vaan ihan vaan parkkipaikoista ja siitä miten ne maksetaan.

Tähän esitin jo yhden mahdollisen ratkaisun:

"Jos uudet asuinalueet esimerkiksi jaettaisiin vapaarahoitteisiin, autoiluun perustuviin kaupunginosiin ja autottomiin kaupunginosiin, joihin keskitettäisiin kaikki sosiaalinen asuntotuotanto, päästäisiin optimaaliseen ratkaisuun. Autottomien ei tarvitsisi tällöin osallistua autoilun kustannuksiin ja myös omistusasuntojen hintakehitys säilyisi näillä alueilla maltillisena."

Koska autoilun suurimmat vastustajat, samoin kuin maahanmuuton kannattajat ovat pääosin vihreitä, olisi kysymyksessä win-win-tilanne.
Tällaisiin neronleimauksiin on tapana todeta että minäkin olen yrittänyt selittää verottajalle olevani pienituloinen, koska minulla ei ole autoa, mutta kun ei mene läpi.

Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 13.02.2014, 16:17:12
Quote from: Kaupunkisetä on 13.02.2014, 12:18:15
Toiseksi, vaihtoehdot eivät ole ei lainkaan hallipaikkoja tai yksi per asunto, vaan siitä väliltä.

Autohallipaikkoja ei rakenneta nytkään näin paljoa. Omassa taloyhtiössäni autohallipaikat vietiin käsistä. Nyt on ilmoitustaululla jatkuvasti ostoilmoituksia eli olisiko pitänyt rakentaa vielä enemmän?
Mikäänhän ei kiellä rakentamasta enemmän. Kaava määrää minimin. Ja milläköhän hinnalla ne on teillä myyty?

Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 13.02.2014, 16:17:12
Quote from: Kaupunkisetä on 13.02.2014, 12:18:15
Kolmanneksi, nimenomaan keskitetty pysäköintilaitos on kaikkein tehokkain ratkaisu niin taloudellisesti kuin liikenteellisesti, sinne esimerkiksi voidaan järjestää helpommin tehokas ajoyhteys kuin tusinaan erilliseen halliin. Tuollaisessa laitoksessa myös on helpompi toteuttaa nimeämättömät paikat, jolloin sama paikkamäärä palvelee parhaimmillaan lähes kaksinkertaista määrää autoja.

Tehokkuus vs. mukavuus. On kiva kun omasta parkkiruudusta on matkaa hissiin 10 metriä. Paikan pitää luonnollisesti olla oma omassa taloyhtiössä.
Jos se on niin kovin kivaa että siitä haluaa maksaa, niin toki grynderi tarjoaa sellaista riemumielin, ja mikäs siinä.-


Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 13.02.2014, 16:17:12
Quote from: Kaupunkisetä on 13.02.2014, 12:18:15
Neljänneksi, erillisen kallioluolan voi todistetusti rakentaa jälkeenpäin, kellarien lisäämine on sen sijaan vaikeaa. Toiseen suuntaan muuten, jos ja todennäköisesti kyllä kantakaupungin uudisalueilla on kellaripaikkoja liikaa riesaksi saakka, niin niiden tilojen käyttöjen edes varastona voi olla mahdotonta (mm. paloturvallisuus).

Tulee moninverroin kalliimmaksi rakennella autohalleja jälkeenpäin. Läheskään aina ei edes ole mahdollista.
No itseasiassa toteutuneiden hintojen perusteella ei tule. Esim. Töölönlahden luola ei ole sen kalliimpi kuin vaikka Jätkäsaaren kellaripaikat. Jälkitoteutuksessa toiseen suuntaan vetää se, ettei sitä luolaa ole pakko tehdä talon alle, on se mitä savea tahansa.

junakohtaus

Dharma,

ihan P/T-luvulla nimenomaan autoiluinfran turvottaminen on yleensä ideologinen hanke ja siksi autoiluinfralle ei olekaan tapana mitään panostuotosta laskea vaan sitä tehdään normin eikä rätingin mukaan. Pyöräilyinvestoinnit taas ovat kannattavia, kuten myös kevyt raide. Raideliikenteen rekordia hämärtävät länsimetro ja pisara, jotka ovat olemassa, koska tunnelisetä tahtoo penetroitua ja kiistatta ne ovat törkyisen kalliita juttuja, joiden toimittamat asiat olisi fiksumpaa hoitaa muuten.

Kerro mulle mitä muuta jokin Hakamäentie on kuin ideologinen hanke.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Oami

Quote from: Dharma on 13.02.2014, 14:16:52
Työmatkapyöräily ei voi korvata käytännössä missään muualla kuin köyhissä maissa mitään muuta liikennemuotoa missään määrin. Jos et tätä ymmärrä, niin sovit joukkoon.

Quote from: Dharma on 13.02.2014, 20:29:41
Quote from: Oami on 13.02.2014, 19:23:56
Ovatko Alankomaat ja Tanska köyhiä maita? Miten maan köyhyys mitataan?

Molemmat maat ovat erittäin varakkaita.

Päätäpä nyt.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Dharma

Quote from: junakohtaus on 13.02.2014, 21:11:51
Dharma,

ihan P/T-luvulla nimenomaan autoiluinfran turvottaminen on yleensä ideologinen hanke ja siksi autoiluinfralle ei olekaan tapana mitään panostuotosta laskea vaan sitä tehdään normin eikä rätingin mukaan. Pyöräilyinvestoinnit taas ovat kannattavia, kuten myös kevyt raide. Raideliikenteen rekordia hämärtävät länsimetro ja pisara, jotka ovat olemassa, koska tunnelisetä tahtoo penetroitua ja kiistatta ne ovat törkyisen kalliita juttuja, joiden toimittamat asiat olisi fiksumpaa hoitaa muuten.

Kerro mulle mitä muuta jokin Hakamäentie on kuin ideologinen hanke.

Tähän typerään väittelyyn osallistuminen tekee osallistujista (minusta) vieläkin typerämmän. Argumenttien taso sen kuin vain paranee. Milloin se, että pyöräteitä kannattaisi muuttaa talvisin parkkipaikoiksi johtaakin siihen, että parkkipaikkoja kannattaisi muuttaa pyöräteiksi kesällä. Ja nyt tämä.

Nuo kaikki investoinnit ovat ihan sitä samaa roskaa, joka on tuhonnut Suomen menestystarinan. Näin on päässyt käymään, koska julkinen sektori kasvoi pikkuhiljaa niin isoksi, että kun yksityinen sakkasi, niin julkisen talouden pöhö tuhosi lopulta lähes kaikki. Suomeen ei ole koskaan kannattanut rakentaa yhtään metriä moottoritietä tai (nykyaikana) raideliikennettä. Nämä ovat olleet investointeja, joiden taloudellinen lopputulos olisi saatu paljon pienemmällä panoksella aikaan. Siis ideologista kulutusta. Sinne ne edellisten onnistumisien hedelmät menivät.

Dharma

Quote from: Oami on 13.02.2014, 21:14:56

Päätäpä nyt.

Tanskassa ja Alankomaissa työmatkapyöräily ei ole korvannut mitään, vaan siellä työmatkoja on aina tehty laajasti pyörällä. Vaikea asia.