News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Kysy maahanmuuttajalta!

Started by Maanmurtaja, 24.03.2013, 15:38:23

Previous topic - Next topic

Maanmurtaja

Quote from: desperaato on 24.03.2013, 17:01:38
Määritteletö itsesi "suvaitsevaiseksi" ts. monikulttirisuuden kannattajaksi?
Puhut (kirjoitat) hyvin suomea. Onko sinulla ollut vaikeuksia työnsaannissa etnisen taustasi takia?

Terve tuloa forumille, koska erilainen.

En usko monikulttuurisuuteen enkä vastusta sitä. Mielestäni Suomessa monikulttuurisuuden pakottaminen kansalle on liian aikaista.

Kiitos, yritin kovasti oppia tämän kielen. Ammattikoulussa sain huonoja kokemuksia etnisen taustani takia. Lopetin kesken ja ryhdyin yrittäjäksi.

Micke90

Quote from: Maanmurtaja on 24.03.2013, 16:30:07

Olen nyt 26-vuotias, asunut suomessa 9-vuotta. En aio muuttaa takaisin, koska minulla ei ole enää mitään elämää siellä. En voi edes käydä kotimaassa, koska minut pakotetaan armeijaan saman tien. Saudi-Arabiasta en tiedä, mutta mielestäni Iranin hallitus on tällä hetkellä suurin uhka koko ihmiskunnalle.

Siis 26-vuotias ja tullut Suomeen 17-vuotiaana ja kirjoitat noin hyvin suomea? Ei kuule mene läpi! Etsi joku tyhmempi. Kaltaisiasi on täällä kyllä ennenkin ollut. Tulee mieleen eräskin Svensken...  ;D

Maanmurtaja

Quote from: käpykaarti on 24.03.2013, 17:09:31
Quote from: Maanmurtaja on 24.03.2013, 17:06:04
En hyväksy ja koska en ole muslimi niin vastustan kovasti.
Pidätkö islamin leviämistä todellisena uhkana?

Islam on mielestäni sairaus ja muslimit on sen potilaita. Mielestäni ei kaikki muslimit ole niitä "oikeita muslimeita". Oikea muslimi on Bin Ladin ja sen seuraajat.

matkamiehiii

Quote from: Micke90 on 24.03.2013, 17:20:48

Olen nyt 26-vuotias, asunut suomessa 9-vuotta. En aio muuttaa takaisin, koska minulla ei ole enää mitään elämää siellä. En voi edes käydä kotimaassa, koska minut pakotetaan armeijaan saman tien. Saudi-Arabiasta en tiedä, mutta mielestäni Iranin hallitus on tällä hetkellä suurin uhka koko ihmiskunnalle.

Siis 26-vuotias ja tullut Suomeen 17-vuotiaana ja kirjoitat noin hyvin Suomea? Ei kuule mene läpi! Etsi joku tyhmempi. Kaltaisiasi on täällä kyllä ennenkin ollut.
Älä nyt, yllättävän nopeasti sitä kielen oppii jos sitä käyttää joka päivä.  :flowerhat:

Micke90

Quote from: matkamiehiii on 24.03.2013, 17:28:13
Älä nyt, yllättävän nopeasti sitä kielen oppii jos sitä käyttää joka päivä.  :flowerhat:

Jokin tuossa tökkii. 17-vuotias on kuitenkin muuttaessaan jo melkein aikuinen. Ei sen ikäinen voi oppia kieltä noin hyvin.

Maanmurtaja

Quote from: Ari-Lee on 24.03.2013, 17:12:19
Onko sinulla ystävä- tai tuttavapiirissä fundamentalistisia tai jollain tavalla islamistisia henkilöitä? Oletko koskaan kokenut henkistä painostusta uskonasioihin liittyen?

Hieman tietoa mitä on persialaisuus jos joku erehtyy luulemaan jotain muuta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Persia
http://en.wikipedia.org/wiki/Aryan#In_Iranian_literature
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/ir.html

QuotePersian 61%, Azeri 16%, Kurd 10%, Lur 6%, Baloch 2%, Arab 2%, Turkmen and Turkic tribes 2%, other 1%
Ystäväpiirissäni on kyllä muslimeja, mutta ei islamisteja. Aina keskustellaan islamista ja välillä menee aika kuumaksi. Lopulta päädytään tähän lauseeseen: "usko mihin haluat, mutta pidä se kotona."

Elemosina

Quote from: Micke90 on 24.03.2013, 17:30:04
Quote from: matkamiehiii on 24.03.2013, 17:28:13

Jokin tuossa tökkii. 17-vuotias on kuitenkin muuttaessaan jo melkein aikuinen. Ei sen ikäinen voi oppia kieltä noin hyvin.

Kyllä on mahdollista.
Puhun omakohtaisesta kokemuksesta ja olin tuota vanhempi ulkomaille muuttaessani. Parin-kolmen vuoden jälkeen luulivat paikalliseksi.
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

Micke90

Quote from: Elemosina on 24.03.2013, 17:33:03

Kyllä on mahdollista.
Puhun omakohtaisesta kokemuksesta ja olin tuota vanhempi ulkomaille muuttaessani. Parin-kolmen vuoden jälkeen luulivat paikalliseksi.

Hmm. No, muuttihan se Roman Schatzkin tänne 26-vuotiaana ja puhuu täydellistä suomea. Kai tuo sitten on iranilainen, vaikka vieläkin epäilyttää.

Maanmurtaja, miksi tulit tälle palstalle ja aiotko osallistua muihinkin keskusteluihin?

Lahti-Saloranta

Oliko suomen kieli vaikea oppia ja milloin mielestäsi opit suomea niin hyvin että tulit sillä toimeen jokapäiväisissä asioissa ( et tarvinnut tulkkia ).
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Maanmurtaja

Quote from: Veli Muilu on 24.03.2013, 17:14:19
Quote from: Maanmurtaja on 24.03.2013, 17:03:48
Quote from: matkamiehiii on 24.03.2013, 16:52:31
Mitä mieltä olet muista pakolaisryhmistä Suomessa, oletko havainnut huonoa asennetta ym. häiriökäyttäytymistä eri etnisten ryhmien välillä ym., kerro jotain kokemuksia ajastasi pakolaiskeskuksessa jne...  Onko suurin osa porukasta tulevia rikollisia vai tulevia kunniakansalaisia noin keskimäärin.

Itse en ole asunut pakolaiskeskuksessa joten en tiedä asiasta mitään, mutta tuntuu, että suuri osa niistä on joko rikollisia tai ne ei oikeasti tarvitse turvapaikkaa. Tämäntyyppiset pilaa muiden esim. poliittisten pakolaisten aseman. On myös niitä kunnon ihmisiä jotka tarvitsee oikeasti apua, mutta niitä karkotetaan maasta. Tämä johtuu siitä että Suomeen tulee paljon niitä valehtelijoita.

Tunne voipi olla aito vaikkakin ei aina oikea. Eräs perhetuttumme on pääkaupunkiseudulla eräässä kelassa päättämässä avustus asioissa. Hänen näppituntuma on että n.20% turvapaikka asiakkaistaan on aitoja pakolaisia, apua tarvitsevia. Eli 80 % pilaa loppujen maineen. Uusin villitys näiden perustetteettomia tukia syystä tai toisesta jäävien koijareiden parissa on marssia poliisilaitokselle ja tehdä rikos ilmoitus rasisimista. Myös uhkailut ovat arkipäivää.

Kyllä niitä hyväksikäyttäjiä on kieltämättä paljon.

Quote from: -PPT- on 24.03.2013, 17:15:22
Kerroit että joutuisit heti armeijaan jos menisit Iraniin. Kuinka aktiivisesti he yrittävät tavoitella armeijan välttelijöitä? Onko pelkoa että sinut tultaisiin väkisin hakemaan?

Tiedän vaan sen, että heti kun kone laskeutuu Teheraniin ja näytän passini, ne ottaa passin pois ja vie putkaan ja en tiedä mitä sen jälkeen. Ei ainakaan päästä takaisin.

Marko Parkkola

Periaatteessa kummeksun miksi minun pitäisi kysyä joltakulta asioita vain siksi, että hän on maahanmuuttaja, mutta kysynpä silti.

Kun olit koulussa, oliko sinulla ns. omakielistä opetusta vai oliko opetus suomenkielistä?

matkamiehiii

Mitä työtä teet parhaillaan?
Kiinnostaisko aikanaan sitten (10v päästä tyyliin) poliitikka esim. perussuomalaisten riveissä, saisit varmasti hyvin kerättyä maahanmuuttajien ääniä ja voisit auttaa Persuja luomaan parempaa pakolaispolitiikkaa todellista apua tarvitseville huijarien sijaan kun olet itse käynyt prosessin läpi.  :flowerhat:

Maanmurtaja

Quote from: Micke90 on 24.03.2013, 17:20:48

Siis 26-vuotias ja tullut Suomeen 17-vuotiaana ja kirjoitat noin hyvin suomea? Ei kuule mene läpi! Etsi joku tyhmempi. Kaltaisiasi on täällä kyllä ennenkin ollut. Tulee mieleen eräskin Svensken...  ;D

Kiitos! Otan kohteliaisuutena  :)

Quote from: Micke90 on 24.03.2013, 17:35:51
Quote from: Elemosina on 24.03.2013, 17:33:03

Kyllä on mahdollista.

Maanmurtaja, miksi tulit tälle palstalle ja aiotko osallistua muihinkin keskusteluihin?

Koska minulla on pitkästä aikaa vapaa viikonloppu :D No ei... Uutisia seuratessani en törmännyt mihinkään monipuoliseen keskusteluun. Haluan ottaa painon niskaani ja olla toinen osapuoli =)

Quote from: Lahti-Saloranta on 24.03.2013, 17:36:03
Oliko suomen kieli vaikea oppia ja milloin mielestäsi opit suomea niin hyvin että tulit sillä toimeen jokapäiväisissä asioissa ( et tarvinnut tulkkia ).

Tulkkia en tarvinnut vasta kun olin asunut 1.5 vuotta. Mutta 3-vuoden jälkeen aloin puhumaan hyvin.

Quote from: Marko Parkkola on 24.03.2013, 17:40:16
Periaatteessa kummeksun miksi minun pitäisi kysyä joltakulta asioita vain siksi, että hän on maahanmuuttaja, mutta kysynpä silti.

Kun olit koulussa, oliko sinulla ns. omakielistä opetusta vai oliko opetus suomenkielistä?

Kaikki oli suomenkielistä.

Maanmurtaja

Quote from: matkamiehiii on 24.03.2013, 17:45:21
Mitä työtä teet parhaillaan?
Kiinnostaisko aikanaan sitten (10v päästä tyyliin) poliitikka esim. perussuomalaisten riveissä, saisit varmasti hyvin kerättyä maahanmuuttajien ääniä ja voisit auttaa Persuja luomaan parempaa pakolaispolitiikkaa todellista apua tarvitseville huijarien sijaan kun olet itse käynyt prosessin läpi.  :flowerhat:

Olen yrittäjä. En tykkää politiikasta, mutta voisin mennä vastaanottokeskukseen haastattelijaksi :D

Micke90

Quote from: Maanmurtaja on 24.03.2013, 18:01:59

Olen yrittäjä. En tykkää politiikasta, mutta voisin mennä vastaanottokeskukseen haastattelijaksi :D

Ahaa. Minkä alan yrittäjä?

Marko Parkkola

Quote from: Maanmurtaja on 24.03.2013, 17:49:28
Quote from: Marko Parkkola on 24.03.2013, 17:40:16

Kaikki oli suomenkielistä.

Jes! Tämä tukee teoriaani siitä, että omakielinen opetus on täyttä tuubaa ja rahan haaskausta. Tai ainakin minulla on nyt anekdoottinen todiste asiasta.

siikret

Miten paljon Iranissa on ei-muslimeja?

Maanmurtaja

Quote from: Micke90 on 24.03.2013, 18:03:13
Quote from: Maanmurtaja on 24.03.2013, 18:01:59

Ahaa. Minkä alan yrittäjä?

Yksityisyyssyistä en vastaa tähän. Mutta ei ravintola-alaa   :D

Quote from: siikret on 24.03.2013, 18:10:56
Miten paljon Iranissa on ei-muslimeja?

Virallisesti 90% on muslimeja. Varmaan mukaan lukien minun ei-muslimi perhe ;) Itse koin islamia vain koulussa koska se oli pakollista.

Tulituki

Siirrytäänkö ensi yönä kesäaikaan?
Nostalgiaa: Koulu päättyi taas suvivirteen, reksi huusi: "Kommarit hirteen!"

Maskit uuniin

Micke90

Quote from: Maanmurtaja on 24.03.2013, 18:19:17

Eli olet siis tulkki tai maahanmuuttajakonsultti?

Emo

Oletko bahai, kristitty vaiko ateisti?

ike60

Tervetuloa forumille, Maanmurtaja!

Vietätkö paljon aikaasi muiden maahanmuuttajanuorten kanssa? Jos vietät, minkälaisia ovat heidän asenteensa suomalaisiin?

Oletko koskaan kuullut kavereidesi sanomana suomalaisia koskevia yleistyksiä (siis esimerkiksi "suomalaiset ovat hitaita/nopeita/hiljaisia/suulaita")? Oletko kuullut yleistyksiä jotka koskevat erityisesti suomalaisia tyttöjä, poikia, naisia tai miehiä? Oletko kuullut muihin etnisiin ryhmiin kohdistuvia yleistyksiä?

Maanmurtaja

Quote from: Micke90 on 24.03.2013, 18:28:43
Quote from: Maanmurtaja on 24.03.2013, 18:19:17

Eli olet siis tulkki tai maahanmuuttajakonsultti?

En ole.

Quote from: Emo on 24.03.2013, 18:31:47
Oletko bahai, kristitty vaiko ateisti?

En kuulu mihinkään uskonnolliseen/uskonnottomaan joukkoon.

Emo

Quote from: Maanmurtaja on 24.03.2013, 18:35:32

Et kuulu, mutta mihin uskot vai oletko jumalankieltäjä? Kiinnostaa enemmän se mitä ajattelet kuin se mihin kuulut tai et kuulu.
En minäkään virallisesti tällä hetkellä kuulu mihinkään uskonnolliseen tai uskonnottomaan joukkoon.

Jaakko P.

Juttelin erään irakilaisen kristityn kanssa joka vaikutti järkimieheltä. Koska minulla on tuttavapiirissä persialaisia, keskustelu siirtyi heihin. Irakilainen sanoi jotakuinkin näin että iranilaiset/persialaiset ovat kuin vampyyrejä, heillä on kaksi naamaa, voivat olla hyvinkin ystävällisiä ja auttavaisia mutta näyttävät vain tätä valheellista naamaansa. Keskustelu käytiin englanniksi mutta sana 'vampire' oli se jota hän käytti. Mietin kaverin järkevyyttä sitten uudemman kerran.
Mitä olet mieltä tästä? Tunnetko irakilaisia ja onko tällaiset ennakkoluulot tavallisia vai harvinaisia teidän välillä?
Quote from: Uuno Nuivanen on 07.05.2010, 12:31:14
Olen todennut, että kaikki on rasismia. Paitsi mokutus.

Maanmurtaja

Quote from: ike60 on 24.03.2013, 18:35:10
Tervetuloa forumille, maanmurtaja!

Vietätkö paljon aikaasi muiden maahanmuuttajanuorten kanssa? Jos vietät, minkälaisia ovat heidän asenteensa suomalaisiin?

Oletko koskaan kuullut kavereidesi sanomana suomalaisia koskevia yleistyksiä (siis esimerkiksi "suomalaiset ovat hitaita/nopeita/hiljaisia/suulaita")? Oletko kuullut yleistyksiä jotka koskevat erityisesti suomalaisia tyttöjä, poikia, naisia tai miehiä? Oletko kuullut muihin etnisiin ryhmiin kohdistuvia yleistyksiä?

Kiitos!

Työni takia en tapaa paljon maahanmuuttajia. Ei minun kaveripiirissäni sellaista harjoiteta. Päinvastoin haukutaan niitä jotka pilaa laiskuudellaan meidän mainetta. Yleistyksiä on kyllä kaikilla ryhmillä. Kurdit, afganit, arabit,  turkkilaiset, somalit jne. kaikilla on omat "leimaukset".

Micke90

Taitaa tuo sittenkin olla mamu. Käyttää nimittäin sellaisia lauserakenteita, joita suomalaiset eivät yleensä käytä. Ulkomaalaiseksi kuitenkin harvinaisen hyvin oppinut suomea. Hyvä!  :D

Maanmurtaja

Quote from: Emo on 24.03.2013, 18:38:34
Quote from: Maanmurtaja on 24.03.2013, 18:35:32

Et kuulu, mutta mihin uskot vai oletko jumalankieltäjä? Kiinnostaa enemmän se mitä ajattelet kuin se mihin kuulut tai et kuulu.
En minäkään virallisesti tällä hetkellä kuulu mihinkään uskonnolliseen tai uskonnottomaan joukkoon.

Uskon siihen että olen tässä nyt ja elän nyt. Ja jos "Jumala" on olemassa niin se/hän voisi näyttää naamansa eikä lähettää koko ajan näitä epäsuoria vihjeitä monen tuhannen uskonnon kautta, että "olen olemassa".

Quote from: Jaakko P. on 24.03.2013, 18:44:25
Juttelin erään irakilaisen kristityn kanssa joka vaikutti järkimieheltä. Koska minulla on tuttavapiirissä persialaisia, keskustelu siirtyi heihin. Irakilainen sanoi jotakuinkin näin että iranilaiset/persialaiset ovat kuin vampyyrejä, heillä on kaksi naamaa, voivat olla hyvinkin ystävällisiä ja auttavaisia mutta näyttävät vain tätä valheellista naamaansa. Keskustelu käytiin englanniksi mutta sana 'vampire' oli se jota hän käytti. Mietin kaverin järkevyyttä sitten uudemman kerran.
Mitä olet mieltä tästä? Tunnetko irakilaisia ja onko tällaiset ennakkoluulot tavallisia vai harvinaisia teidän välillä?

En tiedä mitä tämä irakilainen on kokenut, enkä tule sanomaan, että "miksi, me iranilaisethan ollaan ihania ihmisiä".

Arabit inhoavat iranilaisia. Syy on mielestäni siinä, ettei islam ole tarttunut kunnolla iranilaiseen kulttuuriin. Sen takia arabit sanovat, että "iran on kussut islamiin". Koska silloin kun islam oli laajentumassa (pakolla), persialla (nykyinen Iran) oli ja on vieläkin omat uskonnot jo moneen vuosisataan. Ja vaikka islamin laajentajat tappoi, raiskasi ja tuhosi kaikki kulttuuriin liittyvät aineistot, sitä persialaista kulttuuria on vieläkin olemassa ja mielestäni vahvemmassa asemassa kuin islam.

Emo

Quote from: Maanmurtaja on 24.03.2013, 19:09:21

Arabit inhoavat iranilaisia. Syy on mielestäni siinä, ettei islam ole tarttunut kunnolla iranilaiseen kulttuuriin. Sen takia arabit sanovat, että "iran on kussut islamiin". Koska silloin kun islam oli laajentumassa (pakolla), persialla (nykyinen Iran) oli ja on vieläkin omat uskonnot jo moneen vuosisataan. Ja vaikka islamin laajentajat tappoi, raiskasi ja tuhosi kaikki kulttuuriin liittyvät aineistot, sitä persialaista kulttuuria on vieläkin olemassa ja mielestäni vahvemmassa asemassa kuin islam.

Olen itsekin kuullut ja lukenut, että irakilaiset (arabit) vihaavat iranilaisia juuri noista syistä mitkä kerroit.
Islamin väkivaltainen levittäminen Persiaan oli myös tiedossani, joten enpä ihmettele vaikka viha olisi molemminpuolista.

veikko1980

Iranin kansa alkaa olla sairaan väsynyt (kuva) ja regiimin toimista, totta?

Iranilaiset ovat suht fiksuja ja koulutettuja nykyään, totta?

Naiset sutivat ja revittävät jotta he pääsisivät näyttämään runkoaan, totta?
monikulttuuri vie terveyteni