News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kansalaisaloite: Ruotsin kieli valinnaiseksi oppiaineeksi kaikilla kouluasteilla

Started by Teemu Lahtinen, 04.03.2013, 00:30:07

Previous topic - Next topic

Roope

Quote from: -PPT- on 29.04.2014, 07:40:25
Todella hysteerinen vuodatus höblältä. Noin sitä sivistynyttä kielikeskustelua pitää tosiaan käydä. Hyvä höblä!

Pääkirjoituksen takana oli Höblän toimittaja Janne Strang, joka muun muassa määritteli Husbyn mellakoinnin rasismista johtuvaksi luokkataisteluksi.

Epäilin tätä aikoinaan itseironiseksi huumoriksi, mutta eipä sitten ollut:
Quote from: Roope on 22.09.2013, 23:36:17
Höblässä kolumni kolmesta suomenruotsalaisesta (yhtenä toimittaja itse), jotka "kyllästyneenä jytkyretoriikkaan" perustivat työryhmän "Pakkoruotsin ystävät – Tvångssvenskans vänner", jonka ideoitiin muun muassa kampanjoivan pakkoruotsin puolesta tarjoamalla ravintoloissa juomia puoleen hintaan niille, jotka tekevät tilauksen ruotsiksi.

Quote...työstimme some-kampanjan, jossa Facebook-status tai twiitti hashtagilla #pakkoruotsi osoittaa, että vastustat vihaa lietsovaa mielipideilmastoa. "Pakkoruotsin" puolustaminen olisi myös isku sivistyksen ja avoimuuden puolesta.

Suunnitelmissa oli myös näyttely ruotsista Suomessa. Sanomalehtien mainoskampanjassa näytettäisiin klassisia muotokuvia historiamme suurmiehistä sellaisilla sloganeilla kuin "Gustav Paulig oli mamu", "Mannerheim oli suomenruotsalainen" ja "Karl Fazer oli mamun poika".

Mutta suuret hankkeet vaativat suuria resursseja ja paljon aikaa, joten teimme kuten suomenruotsalaiset tekevät - menimme hattu kourassa "säätiöön".

Siellä saimme hieman ajattelemisen aihetta. 1) Pakkoruotsi-käsitteeseen on ehkä vaikea liittää positiivisia mielikuvia. 2) Ei ole olemassa mitään erityistä rahastoa, joka myöntäisi rahaa ruotsimyönteiseen suomalaisten "aivopesuun". 3) Jos Kulturfonden maksaa viulut, kampanjalta menee uskottavuus. (..)

Pettyneinä seisoimme kadulla, kokosimme ajatuksiamme, harkitsimme joukkorahoitusta - ja panimme projektin jäihin.

Mutta hyvän oikea-aikaisen idean tunnistaa siitä, että sen keksii moni samanaikaisesti. Luin viikolla ilolla HS-toimittaja Saska Saarikosken kaikin tavoin fantastisesta ideasta muuttaa usein ikävä ja sisäänpäin lämpiävä "Ruotsalaisuuden päivä" iloiseksi ruotsivaikutteiseksi juhlapäiväksi nimeltä "Päivä på svenska". (..)   (käännös)
Hbl: Janne Strang: En god idé som hittade hem 22.9.2013
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

Ylen ruotsinkielisisten televisiouutisten toimittajan mukaan Kokoomuksen puheenjohtajaksi pyrkivä Alexander Stubbi ei tuonut tiedotustilaisuudessa esiin, mitä eroa hänellä ja hänen kilpailijallaan Jan Vapaavuorella on. "Toinen on nimeltään Jan Vapaavuori ja toinen Alexander Stubb", kuten Stubb asian väisti.

Toimittaja totesi kuitenkin yhden eron. Siinä missä Vapaavuori on ilmoittanut voivansa keskustella pakkoruotsista, Stubb panisi jo ekaluokkalaiset opiskelemaan sekä englantia että ruotsia. Armollisesti Stubb tämän jälkeen luopuisi pakollisuudesta ehkä kuudennen luokan jälkeen. Kielikysymystä käsitellyt Stubb painotti, että ei ole koskaan kohdannut ketään, joka harmittelisi oppimaansa kielitaitoa, oli se sitten vaikka swahilia.

Yle Areena: Tv-nytt 29.4.2014

finnTroll

Tämä on ainoa kerta kun olen allekirjoittanut netissä yhtään mitään.

Piispahenrikin porukka voi kömpiä takaisin Tukholmaan tai Uppsalaan. :flowerhat:

Pahaksi parkittu Lalli
https://www.youtube.com/watch?v=wL3U0l0iOxc
Minkä ylipäänsä voi sanoa, sen voi sanoa selvästi.

elven archer

Quote from: Roope on 29.04.2014, 20:56:03
Kielikysymystä käsitellyt Stubb painotti, että ei ole koskaan kohdannut ketään, joka harmittelisi oppimaansa kielitaitoa, oli se sitten vaikka swahilia.
Parempi vertaus olisi käsitellyt sitä suurinta osaa pakkoruotsin lukeneista, jotka eivät oppineet käyttökelpoista kielitaitoa kaikista siihen laitetuista tunneista ja energiasta huolimatta. Mutta Stubb tietysti hienosti tuo vertauksellaan esiin, kuinka eliittipiireissä ainakin aikuisikänsä liitänyt ihminen on täysin ulkona kansalaisten asioista ja kuinka huonosti hän siten sopii kansalaisten johtajaksi.

elukka

Quote from: mub on 29.04.2014, 02:32:59
Suomen ruotsivastainen liike pitää paljastaa siksi, mikä se on - vanhentunut, etnisesti motivoitunut kampanja, joka heikentää koko yhteiskuntaa.
[...]
Pakkoruotsin vastustaminen on "ruotsivihaa" HBL:n mielestä. Onko myös pakkopohjoissaamen vastustaminen "pohjoissaamevihaa"? Pakkoamharan vastustaminen "amharavihaa"? Pakkovenäjän vastustaminen "venäjävihaa"?
Juu juu, sitäppä se on nii, ruohtivihhoo ruohtivihhoo
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

Roope

QuoteAlexander Stubb haluaa tehdä Suomesta kansainvälisen

Puheenjohtajaehdokas katsoo, että ruotsin opetus pitäisi aloittaa ensimmäisenä kouluvuonna.

[...]

Ruotsin ja sen lisäksi toisen kielen opetus pitäisi aloittaa jo ensimmäisellä luokalla suomenkielisille oppilaille, katsoo Stubb, joka itse on kasvanut kaksikielisessä perheessä.

- Opin englantia hyvin aikaisin ja sitten ranskaa ja saksaa, ja olen huomannut, että mitä vanhemmaksi tulee, sen vaikeampaa on oppia kieliä. Kuudentena kouluvuonna, kun kielenopiskelusta tulee raskaampaa, ruotsi voisi sitten olla vapaaehtoista, sanoo Stubb.

- Minusta ruotsin ja suomen pitäisi kansalliskielinämme olla mahdollisimman luonnollisia meille kaikille. En ole koskaan tavannut henkilöä, joka olisi hajonnut siihen, että osaa jotain kieltä: "Minä osaan swahilia, onpa kiusallista".  (käännös)
Åbo Underrättelser: Alexander Stubb vill göra Finland internationellt 30.4.2014

Stubbin ehdotus on epäilemättä suunnattu ruotsinkielisille, mutta mielenkiintoista siinä on se, että pakkoruotsista kuudennella luokalla luopuessaan se on itse asiassa vastoin lähes kaikkia Folktingetin ja muiden pakollisen ruotsin poistamista vastustavien viime aikoina esittämiä argumentteja.

nollatoleranssi

^
Vieläkään ei ole kunnolla osattu perustella edes pakkoruotsia, niin miten voidaan perustella kielen opetuksen aikaistamista? Varsin paradoksaalista, että ruotsin kielen osaamista pidetään sivistyksen mittarina, vaikka tarvetta sille ei olisikaan.

Jos kysytään kielen tarpeesta, niin aina vedotaan lauseeseen: "Ehkäpä tarvitset kieltä jatkossa kun asioit ruotsinkielisten kanssa tai muutat Ruotsiin...".
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

norske

Quote from: SerialSuicideBomber on 28.04.2014, 19:52:03
Quote from: -PPT- on 28.04.2014, 19:06:22
Tuo on pakkoruotsittajien suosikkiargumentti, että ei voi tietää minne elämä heittelee. Ei niin, elämä voi heitellä vaikka ulkomaille sellaiseen maahan, jossa millään ruotsin kielellä ei tee mitään.
Kyllä. Olen siitä itsekin todiste.

Myös minä, useita kymmeniä maita takana, eivät edes ruotsalaiset puhu omaa kieltään missään vaan poikkeuksetta englantia.
Tuleva Perussuomalainen, sopi tai ei

Laura Huhtasaaresta Suomen seuraava ja samalla ensimmäinen NAISPRESIDENTTI !

nollatoleranssi

Tulihan muuten mieleen se perustelu, että miksi pakkoruotsia halutaan alemmille luokille; alaluokkalaiset eivät osaa ajatella kriittisesti, että mistä kielestä heille on hyötyä ja mistä ei.

Loogisuus ruotsin kielen opettamisesta katoaa vasta sitten, kun ruotsia ruvetaan vertaamaan vähän isompiin kieliin ja ajattelemaan mm. Suomen vientimaita, joista nostin taulukon esiin ylempänä. Ruotsi on tällä hetkellä isoin vientimaa (vähän isompi kuin Venäjä tai Saksa), mutta se on lähes samassa suhteessa muihin isoihin vientimaihin. Lisäksi Ruotsissa puhutaan loistavaa englantia, joka saattaa olla esteenä viennin keskittyessä varsinkin Venäjälle ja ehkä myös Saksaan, saati sitten muihin maihin.

Ruotsikauppaa Suomi tuskin pystyy edes nykyisestä kasvattamaan. Muista maista ne markkinat löytyvät.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Roope

Quote from: nollatoleranssi on 30.04.2014, 15:26:38
^
Vieläkään ei ole kunnolla osattu perustella edes pakkoruotsia, niin miten voidaan perustella kielen opetuksen aikaistamista?

Saahan sitä vaatia. Toteutuessaan tuo Stubbin malli kuitenkin johtaisi nykyisen pakkoruotsin purkamiseen ja virkamiesruotsivaatimuksen poistamiseen. Jos ruotsi olisi viiden ensimmäisen vuoden jälkeen vapaaehtoista, jäisi sen osaaminen yleisesti alkeelliselle tasolle, ja peruskoulun lopussa käyttämättömät opit olisivat muisto vain. Lukiossa ruotsin opiskelua ei voisi vaatia, koska neljän välivuoden jälkeen se jouduttaisiin aloittamaan taas alusta. Toisaalta tämä veisi pohjan myös yliopistoruotsilta ja ylipäätään virkamiesruotsin vaatimiselta.

Stubbin tarkoitus ruotsinkielisen yleisön edessä oli varmaan ihan toinen, mutta hahmottelemallaan kielimallilla hän tulikin kumonneeksi väitteet nykyisen kaikille pakollisen ruotsin välttämättömyydestä ruotsinkielisten palvelujen turvaamiseksi.

rölli2

olipa sitten kyse kerjäläisrikollisten hyysäämisestä tai pakkoruotsittamisesta niin aina näiden asioiden vastustajat ovat kolmannen valtakunnan hirviöitä jotka lemuavat ruumisuuneille

Roope

Quote from: Roope on 29.04.2014, 20:56:03
Toimittaja totesi kuitenkin yhden eron. Siinä missä Vapaavuori on ilmoittanut voivansa keskustella pakkoruotsista, Stubb panisi jo ekaluokkalaiset opiskelemaan sekä englantia että ruotsia. Armollisesti Stubb tämän jälkeen luopuisi pakollisuudesta ehkä kuudennen luokan jälkeen.

Rivit suoriksi:
QuoteVapaavuori: En kyseenalaista pakollista kouluruotsia

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori kieltää, että olisi kyseenalaistanut pakollisen kouluruotsin. Hufvudstadsbladetin haastattelussa viikko sitten Vapaavuori sanoi, että hän on valmis keskustelemaan pakollisen ruotsinopetuksen tulevaisuudesta.

Vapaavuoren mukaan tämä lausunto ei pidä paikkaansa.

- Minä en kyseenalaista pakollista kouluruotsia, minä olen ollut vahvasti sen puolesta koko elämäni. Tuen myös Alexander Stubbin ajatusta siitä, että meidän pitäisi oppia lisää kieliä ja aloittaa ruotsinopetus aikaisemmin.

Mutta Hufvudstadsbladetissa sinä sanoit, että olet valmis keskustelemaan pakollisen ruotsinopetuksen lakkauttamisesta?

- Kaikki, mitä lehdissä kirjoitetaan, ei ole koko totuus.

Vapaavuori sanoo, että riikinruotsalaisen äitinsä kautta hän on seurannut läheltä, millaista on elää ruotsinkielisenä Suomessa.

- Minun käsitykseni on, että ainoa tapa taata ruotsinkieliset palvelut tässä maassa on opettaa kieltä niin monelle kuin mahdollista. Mutta on sitten toinen kysymys, mitä pitäisi tehdä kouluopetukselle, että suomenkieliset lapset saataisiin kiinnostumaan oppimaan ruotsia.  (käännös)
Svenska Yle: Vapaavuori: Jag ifrågasätter inte den obligatoriska skolsvenskan 3.5.2014

Marianne Lydénin viikon takainen juttu ruotsinkielisten ravistelemiseksi:
QuoteVapaavuori valmis tarkastelemaan kouluruotsia

Vapaavuoren ajatukset kouluruotsista RKP:n painajainen

Mikäli Jan Vapaavuoresta tulee Kokoomuksen puheenjohtaja, pakollinen kouluruotsi voi joutua lahtipenkkiin ja silloin RKP:n olosta hallituksessa tulee enemmän kuin epämiellyttävää.

Jan Vapaavuori ei aio tehdä suuria muutoksia Kokoomuksen nykyiseen linjaan. Sen sijaan vastakohtana nykyiselle puheenjohtaja Kataiselle hän on valmis keskustelemaan pakollisen kouluruotsin lopettamisesta.

- Minusta se on tärkeä keskustelu, sanoo Vapaavuori.

[...]

Kun HBL esitti kysymyksen pakollisesta kouluruotsista, tuli joka tapauksessa esiin tärkeä ero. Kataisen myönteinen asenne ruotsiin on periaatteellinen, ja tämä näkyy hallitusohjelman kirjauksena kaksikielisyydestä. Vapaavuorella on riikinruotsalainen äiti, ja hänen asenteensa on positiivinen, mutta enemmän käytännöllinen. Jos pakollisuudella ei saada toivottua tulosta, on voitava keskustella sen lopettamisesta, hän järkeilee.

- On tärkeää käydä asiasta perusteellinen keskustelu. Tästä keskustellaan myös RKP:n sisällä. Joka tapauksessa meidän on taattava suomenruotsalaisten palvelut, mutta onko nykyinen järjestelmä todella paras ruotsinkielisten kannalta, pohtii Vapaavuori, ja sanoo olevansa valmis keskustelemaan pakollisuudesta.

[...]

Jos Vapaavuoresta tulee puheenjohtaja, hänestä tulee myös pääministeri ja silloin RKP joutuu tilanteeseen, jossa hallitusneuvottelujen johtaja on valmis tinkimään yhdestä puolueen pyhimmistä periaatteista.

Puoluejohtaja Carl Haglund toteaa, että on sinänsä legitiimiä ajatella, että kaksikielisyyden voi turvata muillakin tavoin kuin pakollisella opetuksella, mutta hän myöntää, että Vapaavuoren asenteesta voi tulla pitemmällä tähtäimellä hankala. Lyhyellä tähtäimellä Haglund lähtee siitä, että eduskunta äänestää suurella enemmistöllä pakollisen kouluruotsin lakkauttavaa kansalaisaloitetta vastaan ja että sitä kunnioitetaan riippumatta siitä, kuka johtaa "minihallitusneuvotteluja" sen jälkeen, kun Katainen on jättänyt pääministerin tehtävät.

- Eduskuntavaaleista tulee ensi vuonna kovat. Eduskuntaäänestyksen jälkimainingeissa saattaa olla puolueita, jotka esittävät vaalikampanjassa uutta kansalaisaloitetta "pakkoruotsia" vastaan. Siksi meidän on varmistettava, että olemme neuvottelupöydässä, kun seuraavaa hallitusohjelmaa kirjoitetaan, sanoo Haglund.

Hän ei halua antaa yksiselitteistä vastausta kysymykseen, voiko RKP istua hallituksessa, joka lakkauttaa pakollisen kouluruotsin. Se riippuu kokonaisuudesta, hän sanoo.

- Jos lakkauttamisella on tarkoitus hävittää kaksikielisyys, ei RKP ole mukana, mutta jos on olemassa suunnitelma, johon sisältyy kaksikielisyyttä vahvistava kouluopetuksen uudelleenjärjestely, voi se olla eri asia.

Kolmas vaihtoehto on, että hallitus säilyttää nykyisen tilanteen. Se, mitä tapahtuu, riippuu siitä, kuka johtaa hallitusneuvotteluja ja kenet pääministeri, Vapaavuori tai joku muu, kutsuu neuvottelupöytään. Vapaavuorelle kouluruotsi ei ole mikään tärkeä kysymys, mutta tällä kertaa ei ole sanottua, että RKP saa kutsun, ja Perussuomalaiset voivat haluta saada "pakkoruotsin" lakkauttamisen puumerkikseen hallitusohjelmaan.  (käännös)
Hbl: Vapaavuori beredd att syna skolsvenskan 23.4.2014

Oami

No hieno juttu että Vapaavuori itse teki asian selväksi, siltä varalta että joku kokoomuksen kannattaja ei tätä jo valmiiksi tiennyt tai ainakin arvannut.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

foobar

Ainoa eduskuntapuolue jonka talous kestää RKP:n lahjusboikotin taitaa olla PS. Vapaavuori haluaa kertoa, ettei hän halua viedä puoluetta konkurssiin. Se vaatii pieniä kompromisseja, jotka nyt sattuvat liittymään puolueen vapauteen päättää itse linjoistaan.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Oami

Quote from: foobar on 03.05.2014, 14:19:11
Ainoa eduskuntapuolue jonka talous kestää RKP:n lahjusboikotin taitaa olla PS. Vapaavuori haluaa kertoa, ettei hän halua viedä puoluetta konkurssiin. Se vaatii pieniä kompromisseja, jotka nyt sattuvat liittymään puolueen vapauteen päättää itse linjoistaan.

Muutoksella kestää myös.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

vihapuhegeneraattori

Quote from: Roope on 30.04.2014, 15:13:27
QuoteAlexander Stubb haluaa tehdä Suomesta kansainvälisen

Puheenjohtajaehdokas katsoo, että ruotsin opetus pitäisi aloittaa ensimmäisenä kouluvuonna.

[...]

Ruotsin ja sen lisäksi toisen kielen opetus pitäisi aloittaa jo ensimmäisellä luokalla suomenkielisille oppilaille, katsoo Stubb, joka itse on kasvanut kaksikielisessä perheessä.

- Opin englantia hyvin aikaisin ja sitten ranskaa ja saksaa, ja olen huomannut, että mitä vanhemmaksi tulee, sen vaikeampaa on oppia kieliä. Kuudentena kouluvuonna, kun kielenopiskelusta tulee raskaampaa, ruotsi voisi sitten olla vapaaehtoista, sanoo Stubb.

- Minusta ruotsin ja suomen pitäisi kansalliskielinämme olla mahdollisimman luonnollisia meille kaikille. En ole koskaan tavannut henkilöä, joka olisi hajonnut siihen, että osaa jotain kieltä: "Minä osaan swahilia, onpa kiusallista".  (käännös)
Åbo Underrättelser: Alexander Stubb vill göra Finland internationellt 30.4.2014

Stubbin ehdotus on epäilemättä suunnattu ruotsinkielisille, mutta mielenkiintoista siinä on se, että pakkoruotsista kuudennella luokalla luopuessaan se on itse asiassa vastoin lähes kaikkia Folktingetin ja muiden pakollisen ruotsin poistamista vastustavien viime aikoina esittämiä argumentteja.

Stubbin puheet kannattaa muistaa jos se voittaa puheenjohtajakisan. Varmasti löytyy kokoomuksenkin äänestäjiä jotka eivät arvosta 1.luokalta alkavaa pakkoruotsia.

En pidä PS:n laiskuudesta YLE ja raja-asioissa tällä hetkellä. EU-, Eduskunta- ja Kuntavaaleissa on turha odottaa mun ääntä.

Mutta Hallis on puolueen toilailuista huolimatta ollut uskollinen asialle. Siksi ääni on 5!

B52

http://www.hs.fi/sunnuntai/Ruotsi+on+kiva+mutta+hyödytön+kieli/a1399085057942

Olen opiskellut kaiken maailman kieliä. Nyt tajuan, että olisi pitänyt oppia vain yksi.

Tykkään kielistä. Lähes koko elämäni ajan olen opiskellut jotakin kieltä. Tuhansia tunteja.

Mutta osaan käyttää sujuvasti ainoastaan suomea. Minulla ei ole niin kutsuttua kielipäätä. Olen kateellinen kaikille niille kaksi- tai kolmikielisille kavereilleni, jotka vaihtavat kieltä lennosta.

Koulussa valitsin tietenkin kielilinjan. Pitkää ruotsia, pitkää saksaa, lyhyttä ranskaa ja englantia.

Aika moni koulua käynyt suomalainen osaa kolmea neljää kieltä, mikä herättää ulkomailla hämmästystä. Silloin tuntee ylpeyttä suomalaisesta koululaitoksesta.

Kehuihin on tapana vastata, että suomea puhuu niin harva, että meidän on opiskeltava muitten kansojen kieliä.

Maailmassa, jossa kasvoin, ei ollut vaikea motivoida itseään. Kielet avasivat maailman. Ranska oli taiteen, diplomatian, gastronomian, kilpapyöräilyn, rakkauden ja jopa postin kieli. Sen osaamisessa oli rankasti statusta.

Saksa taas oli tekniikan, kaupan, mäkihypyn, runouden ja filosofian kieli, jota luokan tytöt oppivat seurustelemalla, kun kaupunkiin tuli kesäisin mukavia saksalaispoikia. Ruotsia tarvitsi, kun lähti kesätöihin Ruotsiin.

Sivistyneet ihmiset osasivat kieliä. Usein kuuli elämänohjeen: Opiskele kieliä, nuori mies. Se kannattaa aina.

Se oli monikielinen Eurooppa. Saksalla pärjäsi koko Keski-Euroopassa, Ranskassa taas selvisi ainoastaan ranskalla, Italiassa oli osattava italiaa. En muista koskaan yrittäneeni puhua ruotsalaiselle englantia.

Nicht hinauslehnen, Ne pas se pencher au dehors, È pericoloso sporgersi, Do not lean out.
Mutta se Eurooppa on menneisyyttä. Jos nykyisin yritän sönköttää nuorelle berliiniläiselle saksaa, hän vaihtaa sen sitkeästi yhä uudelleen englanniksi. Sama Tukholmassa. Hollannissa ja Tanskassa ihmisiä voi puhutella suoraan englanniksi. Virolaiset poliitikot vastaavat nykyisin englanniksi, aiemmin suomeksi. Katainen ja Reinfeldt puhuvat keskenään tasaveroisesti englantia.

Vaihtavatko helsinkiläishipsterit Air Berlinin lennolla kielen saksaksi? Zweimal Kaffee mit Milch, bitte. Epäilen.

Nyt puhutaan euroenglantia. Eurooppa on muuttunut suureksi lentoasemaksi, ja lentoasemilla on luontevaa kommunikoida ainoalla ilmaliikenteen kielellä. Et edes tiedä, mitä olisivat muilla kielillä Baggage drop, Security check, Transfer flights.

Olin valinnut väärän taktiikan. Luin kaikkia muita kieliä paitsi englantia, sillä sitä oppi amerikkalaisilta kavereilta ja popmusiikista. Ja sille tasolle se jäi, oli niin kiire opiskella muita kieliä, tulla kansainväliseksi.

Mutta – huomasin järkytyksekseni – hyvä kielitaito tarkoittaakin nyt sujuvaa englantia. On plussaa, jos lisäksi selviää jollakin muulla kielellä. Olin opetellut yhdeksää kieltä, enkä osannut yhtään niistä kunnolla. Lukiolaisetkin puhuvat parempaa englantia kuin minä.

Tiedän, mitä aiotte sanoa. Jos haluaa ymmärtää syvästi Portugalia, on puhuttava sukkaa kutovan mummon kanssa portugalia.

Olen ihan samaa mieltä. Mutta oikeasti tavallisempaa on joutua puheisiin nykyeurooppalaisen kanssa, joka taatusti puhuu parempaa englantia kuin minä portugalia.

Minustakin on kivempi keskustella niin, että edes toinen puhuu äidinkieltään. Inhoan euroenglannin latteutta. Valtaosaa ihmisistä se ei häiritse.

Tässä vaiheessa aina sanotaan, että kielten oppiminen on myös kulttuurin oppimista. Oui, oui.

Mutta vaeltavathan länsinuoretkin rinkat selässä ympäri Aasiaa tutustumassa vieraisiin kulttuureihin, mutta eivät opettele hindiä, nepalia, thai-kieltä tai tagalogia.

Sanon tämän raskain mielin: olisin voinut käyttää aikani paremmin kuin taivuttelemalla ranskan ja espanjan verbejä.

Kielipääomastani tuli värikäs laahus, jota on kyllä mukava esitellä, mutta aika epäkäytännöllinen se on. Jos nyt olisin kaksikymppinen, vaihtaisin sen kyllä virheettömään englantiin.

En minä halunnut tällaista Eurooppaa, mutta tällainen siitä tuli. Olisin viihtynyt siinä vanhassa paremmin.

Koululaiset pänttäävät: nous reussissions, vous reussissiez, ils reussissaient, mutta eivät kuule missään ranskaa. He oppivat taitavasti sijoittamaan saksan modaaliapuverbin pääverbin infinitiivissä lauseen loppuun, mutta eivät ymmärrä mitä tarkoittaa Hände hoch! tai Hau ab!

Menneessä maailmassa oli ranskan-, venäjän- ja italiankielisiä elokuvia, saksalaisia poliisisarjoja.

Millä ihmeellä motivoin seuraavaa sukupolvea opettelemaan kieliä, joita he eivät kuule missään? Ei saksalaisia sloganeita, ei ranskalaisia fraaseja.

Maailmassa ei näy mitään merkkejä siitä, että englannin voittokulku pysähtyisi.

Päinvastoin, se luultavasti kiihtyy: englanninkielisiä sanoja ja sloganeita tulee suomen sekaan lisää. Lapsemme käyttävät arjessaan vielä enemmän englantia.

Ja nyt tullaan arkaan asiaan.

Miten motivoin lapsen lukemaan ruotsia? Varsinkin, jos asun vaikka Kuopiossa tai Kajaanissa. Entä jos hän kuulee, että Ahvenanmaan kouluissa suomi ei ole pakollinen kieli?

Pohjoismainen yhteys? Kas, kun ei Kalmarin unioni.

Minusta ruotsin pitäisi olla koulussa vapaaehtoista. Kaikkeen ei ole aikaa.

Nyt nousi monta persukorttia. Sanomalla näin joutuu äkkiä sijoitetuksi perussuomalaisten leiriin.

Jos jonkin aineen on edelleen oltava koulussa pakollista, niin ainakin historian.

Että ymmärtäisi, mitä maailmassa tapahtuu. Historia on tunnettava, jotta ei eläisi menneessä.

Teen tämän nyt vielä selväksi: Pidän Ruotsista ja ruotsin kielestä, ja minusta on hauskaa yrittää puhua ruotsia. Hufvudstadsbladet on hyvä lehti, ja ruotsinkieliset tv-ohjelmat ovat mainioita. Suosittelen lämpimästi ruotsin opiskelua. Mutta maailma on muuttunut.

Englanti on voittanut pelin. Unfortunately.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

mub

Kappas, yksi järjen ääni löytyy Helsingin Sanomistakin.

Tietysti piti heittää pakollinen "irtisanoudun persuista"-kortti, mutta ei se mitään.
84

kummastelija

Rasistisen KansanPuolueen näkökulma: Suomenkieliset ovat sen verran sivistymätöntä etnistä ryhmää että ainoastaan pakko-opettamalla ensiksi ruotsin kielen, heillä on mahdollisuus oppia sivistyneitä tapoja ja muita kieliä.

Kiitos RKP että kannatte huolta siitä ettei maailma valu dekadenssiin jos fenno-ugri ilmaantuu paikalle ilman ruotsin kielen taitoa ja suomenruotsalaisten opettamaa sivistyneisyyskriteeristöä.
"Syö paskaa ja kuole pois!!" - PEN sananvapauspalkinnolla palkittu Abdirahim Hussein suomalaisnaiselle. 5.11.2015
"Hussein teki riko­sil­moi­tuksen vihapuheesta" Hussein on jakanut sosiaalisessa mediassa useita esimerkkejä siitä, miten häntä on nimitelty ja uhkailtu eri viesteissä: 18.8.2015

Eino P. Keravalta

Näinhän se, Ilkka, on.

Englanti on tänä päivänä maailmankieli, halusimme tai emme. Monet meistä käyttävät englantia päivittäin. Se on syöpynyt alitajuntaammekin: eräänkin kerran riitelin naiseni kanssa ja osa kipakoista väitöksistä tuli englanniksi. Ihmiseen ei voi olla vaikuttamatta se, että ajattelee asioita vieraan kielen välityksellä, kielen, joka joissain kohdin on ilmaisuvoimaisempi tai kuvaavampi kuin oma kieli.

Me emme taida englannin voittokululle suuriakaan voida. Enkä tiedä, tarvitseeko sille voida mitään muuta kuin pitää hyvää huolta omasta äidinkielestään. Jokainen opiskelkoon, mitä kieliä ikinä tahtookin, mutta mielestäni englanti on ainoa kieli, jota koulussa pitäisi pakollisena opettaa - koska se on todellinen maailmankieli. Muiden kielten tulisi olla vapaaehtoisia, sillä ne syövät paljon resursseja. Minustakin ruotsi on kiinnostava kieli, mutta ei sitä Suomessa tarvitse opiskella, koska jokainen ruotsinkielinen osaa suomea, kuten minunkin kaksikieliset lapseni.

Jokaisen eurooppalaisen tulee siis vaalia omaa kieltään ja lisäksi opiskella englantia edes auttavasti. Mutta kun Suomeen tullaan asumaan, on opiskeltava suomen kieli. Turisteille voin puhua englantia, mutta maassa asuville puhun itsepintaisesti suomea, vaikka he haluaisivatkin käyttää englantia. Samoin minäkin opiskelisin espanjaa, jos muuttaisin Espanjaan enkä vaatisi saada kommunikoida englannilla.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Finka

Ruotsinkielestä on minulle henkilökohtaisesti ollut hyötyä ja kannatan pohjoismaista yhteistyötä mutta olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, ruotsi ei ole se kieli, jonka jokaisen on hallitava.
"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

Luotsi

Pitkin hampain mutta julkisesti hyysärissä tunnustetaan tosiasiat. Nyt tipahti Ilkka Saskan kaverilistalta!
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

foobar

Quote from: Luotsi on 04.05.2014, 10:30:44
Pitkin hampain mutta julkisesti hyysärissä tunnustetaan tosiasiat. Nyt tipahti Ilkka Saskan kaverilistalta!

Veikkaanpa, että spontaanin mielipidejutun julkaisun pointeista vähäisin ei ole se, että siihen voidaan kirjoittaa tyrmäävä vastine. On paljon vakuuttavampaa kehua pakkoruotsia vastineessa kuin spontaanisti. Homman luonteeseen kuuluu myös se, että jokaisessa keskustelussa viimeisen sanan sanoo "sivistynyt", ruotsin kielen arvon ymmärtävä taho. Nyt siihen on taas mahdollisuus auki.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

uffomies

Pakollinen ruotsi on taakka meidän teollisuudelle. Ihmiset ei opi kaupankäynnin välttämättömiä kieliä hyvin kuten englantia, saksaa ja venäjää. Itse olisin halunnut käyttää ruotsin opiskeluun kuluvan ajan englanninkielen hiomiseen hyvälle tasolle kun se nyt on välttävää. Ja se voi jonain päivänä maksaa minulle työpaikan.
Satu Punahilkasta heijastaa hyvin tänä päivänä esiintyvää tarinaa pakolaisten joukossa Eurooppaan soluttautuvista terroristeista
Saksan viranomaiset varuillaan maahan soluttautuneista islamisteista
Arhinmäki - "Vastenmielisiä yhdistämisiä leimaamistarkoituksella"

Rubiikinkuutio

Quote from: mub on 04.05.2014, 09:11:59
Kappas, yksi järjen ääni löytyy Helsingin Sanomistakin.

Tämä ei ole edes ensimmäinen täyslaidallinen pakkoruotsikritiikkiä Hesarissa. Selvästi siellä on tuullut tähän suuntaan jo jonkin aikaa.

Quote from: foobar on 04.05.2014, 10:37:51

Veikkaanpa, että spontaanin mielipidejutun julkaisun pointeista vähäisin ei ole se, että siihen voidaan kirjoittaa tyrmäävä vastine.

Epäilen tätä teoriaa ruotisnkieln kanssa. Kirjoitus olisi voinut silloin olla paljon huonompi kuten se edellinekin HS:n pakkoruotsikritiikki, johon en kyllä itse ainakaan muista mitään vastinetta. Tuskin tulikaan jos ei nyt joku toivottoman pieni mielipideosasto rääkäisy.

Voin toki olla väärässäkin, mutta mahdollisesti hesarissa "eurooppalaisuus" on ajanut ruotsinkielen ohi?
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Uuno Nuivanen

Quote from: uffomies on 04.05.2014, 10:46:39
Pakollinen ruotsi on taakka meidän teollisuudelle. Ihmiset ei opi kaupankäynnin välttämättömiä kieliä hyvin kuten englantia, saksaa ja venäjää. Itse olisin halunnut käyttää ruotsin opiskeluun kuluvan ajan englanninkielen hiomiseen hyvälle tasolle kun se nyt on välttävää. Ja se voi jonain päivänä maksaa minulle työpaikan.

Pakkoruotsin ainoa funktio onkin, että se sinun työpaikkasi menisi ärkkopeen hyvälle veljelle.

Iloveallpeople

QuoteHalla-ahon kieliopinnot sujuivat kiitettävästi, paitsi pakkoruotsi

Teuvan lukion Eu-kurssin oppilaat kysyivät eurovaaliehdokkailta muun muassa heidän päästötodistuksen kieliarvosanoja.

Esimerkiksi Jussi Halla-ahon ruotsin numero oli 8. Hän poistaisi kouluista pakkoruotsin, jos jostakin aineesta pitäisi luopua.

–Ehkä hänellä on huonoja kokemuksia ruotsin tunneilta, pohtivat lukiolaiset Halla-ahon mielipidettä.
...

Ilkka
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

JEE

Quote from: Iloveallpeople on 04.05.2014, 15:20:19
QuoteHalla-ahon kieliopinnot sujuivat kiitettävästi, paitsi pakkoruotsi

Teuvan lukion Eu-kurssin oppilaat kysyivät eurovaaliehdokkailta muun muassa heidän päästötodistuksen kieliarvosanoja.

Esimerkiksi Jussi Halla-ahon ruotsin numero oli 8. Hän poistaisi kouluista pakkoruotsin, jos jostakin aineesta pitäisi luopua.

–Ehkä hänellä on huonoja kokemuksia ruotsin tunneilta, pohtivat lukiolaiset Halla-ahon mielipidettä.
...

Ilkka

Lainaus Ilkasta: "Luen päivän lehdestä, minne Mikael Jungner muuttaisi, jos Suomessa olot kävisivät liian kurjaksi, ja mitä Halla-aho ajatteli tilanteesta, jos joutuisi itse pakolaiseksi."

Ton yhden läskip*än jutut ei kiinnosta tippaakaan, mutta mitä se Jussi vastasi???  :)

foobar

Hienoa, että Ilkka sai puristettua haluamansa repliikin lukiolaisista. Muutenhan "uutinen" olisi mennyt ihan hukkaan.