News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kuinka pienillä tuloilla yksineläjä tulee toimeen?

Started by Ant., 27.01.2013, 03:03:13

Previous topic - Next topic

Ant.

Suomen ja muidenkin Euroopan maiden valtiontaloudet huutavat leikkauksia. Kehitysavun lisäksi on kuitenkin muitakin kohteita, joista ei mielellään leikata. Yksi tällainen on työmarkkinatuki.

Tätä aihetta on pohdittu muilla palstoilla vaikka kuinka paljon, mutta haluaisin kuulla hommalaisten mielipiteen siitä, kuinka pienillä tuloilla yksineläjä tulee toimeen, niin että hän voi viettää "ihmisarvoista elämää", miten sen sitten kukakin määrittelee.

Helsingin Sanomat laski puolitoista vuotta sitten, että yksinelävä työtön saa erilaisia tukia reilun tunnin kuussa verojen jälkeen (http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/06/11/hs-tyoton-saa-kateen-saman-kuin-pienipalkkainen/20118269/139). Monet työttömät valittavat, että elämä on näillä tuloilla jatkuvaa taistelua ja ruoka pitää hakea leipäjonoista.

Itse en ole ollut koskaan työttömänä, mutta opintotuella olen elänyt joitakin vuosia. Opintotuellakin eläessäni minulla jäi joka kuukausi jotain säästöön, enkä silti kokenut elämäni olevan ihmisarvotonta. Vuokran jälkeen minulle jäi noin 200 euroa käteen, jolla ostin itselleni heittämällä ruuan ja maksoin laskut. Vanhemmat auttoivat, jos tarvitsin jotain muuta suurempaa. Ilman vanhempien apua 200 eurolla vuokran jälkeen olisi kyllä tullut toimeen, mutta se olisi ollut vaikeaa.

Olen ollut jo pidempään ansiotyössä, enkä asu yksin, ja lapsikin on, mutta menoni eivät ole aivan tolkuttomasti kasvaneet. Ruokakauppaan menee omiin tarpeisiin 150 euroa kuussa, muihin menoihin keskimäärin noin 100 euroa kuussa. Vuokran määrä riippuu paljon siitä missä asuu, mutta Helsingin (jossa siis ei ole mikään pakko asua) ulkopuolella 400 euroa kuussa riittää kyllä yksiön vuokraan. Jos saisin verojen jälkeen käteen esimerkiksi 800 euroa kuussa, pystyisin oikein hyvin viettämään mukavaa elämää yksin eläessäni ja joka kuukausi rahaa jäisi säästöön. Autoa ei kaupungissa tarvitse, viinaa ja tupakkaa en käytä ja kirjat saa kirjastosta.

Millaisilla rahamäärillä te muut tulisitte toimeen jos asuisitte yksin?
Homma is the new black.

Ari-Lee

Tarkoitatko kurjuuden maksimointia? Jos niin en itse tarvitse YHTÄÄN mitään. Voin kadota katajikkoon korpeen. Taivas kattona, omatunto tyynynä, kala ravintona ja korpi kotina. Jos tilanne menee tähän niin oletan että siinä vaiheessa eläminen ei olekaan ilmaista Suomessa.

Pistä euroina mitä saat ja mitä on pakolliset kulut. Toisella isommat menot kuin toisella.

Työmarkkinatuki tällä hetkellä n. 518€/kk netto.

Olen yksineläjä.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Ant.

Quote from: Ari-Lee on 27.01.2013, 04:37:27
Tarkoitatko kurjuuden maksimointia?

En. Kysyin, millaista rahamäärää muut tarvitsevat ihmisarvoiseen elämään. Itse tulen ja olen tullut oikein mukavasti toimeen 800 eurolla kuussa. Jos sairastuisin vakavasti, tai jos minun tulisi maksaa velanlyhennyksiä/suojelurahaa tai jos minun pitäisi pakosta matkustaa paljon, rahavaatimukseni kasvaisivat. Normaalitilanteessa tuo määrä rahaa kuitenkin riittää minulle. Koska se on riittänyt jo vuosikaudet, on vaikea uskoa että tarvitsisin jatkossakaan enempää. Saanhan minä ylimääräiset rahat kulumaan vaikka omistusasunnon ostoon, mutta ihan kivasti minä olen vuokra-asunnossakin elänyt.

Tiedän kuitenkin, että kaikilla ei ole näin. Monet työttömät eivät koe tulevansa olleenkaan toimeen tuhannen euron kuukausituilla eikä moni työntekijä huomattavasti suuremmillakaan summilla, vaikka olisi yksinasuja ja vuokralla. Siksi kyselen, millaisia kuukausituloja muut kokevat tarvitsevansa asuessaan yksin ja kärsimättä.
Homma is the new black.

Toni R Jyväskylästä

Jos vuokran jälkeen jäis sellainen ~150-200€/kk ja tarvittaessa sais lääkkeisiin/lääkärilaskuihin tukea, niin kyllä ainakin itse sillä tulisin toimeen, ei sillä paljoa juhlittais, mutta eihän se ole tarkoituskaan. Kokonaisuudessa tämä tarkoittaisi tässä asunnossa 600-650€/kk (ilman noita edellämainittuja).

dothefake

Leipä kannattaa leipoa itse, koneella tai käsin. Hinta n. 17 c kpl. Voi maustaa mieleiseksi ilman lisäaineita. Ja omat kanat tietysti helpottavat munalaskua.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

no future

ruokaan, kulutustavaroihin etc joku 200€/kk
kuntosalikortti, pari keikkalippua, muut harrasteet 100€
netti, puhelin ja muut laskut about 100€

Ant.

Quote from: dothefake on 27.01.2013, 07:09:07
Leipä kannattaa leipoa itse, koneella tai käsin. Hinta n. 17 c kpl. Voi maustaa mieleiseksi ilman lisäaineita. Ja omat kanat tietysti helpottavat munalaskua.

Litran sämpylätaikina veteen:

1 litra vettä (0 euroa)
1 pala hiivaa (0,2 euroa)
50 g leivontamargariinia (0,1 euroa)
teelusikallinen suolaa (0 euroa)
muutama ruokalusikallinen sokeria (0 euroa)
jauhoja, kaurahiutaleita, porkkanaa ym. (1 euro)

uunin lämmitys (0,2 euroa)

Taikinasta tulee 20 sämpylää. Itse olen tavannut laskea, että yksi itse tehty leipä maksaa 10 senttiä, mutta mahdollisesti se on jopa hieman halvempi. Kaupan ilmasämpylä maksaa 30-50 senttiä kappale.
Homma is the new black.

Jaska Pankkaaja

Oikeistaan kysymys muuttuu mielekkääksi vasta sitten kun siitä on vähennetty asumiskulut. Jos joku asuu vaikkapa vanhempien ok talon yläkerrassa ja nauttii ilmaisesta asumisesta, vedestä, sähköstä, pyykkihuollosta jne niin eihän edes 200 €/kk pärjääminen ole ongelma. Siis pärjäisin varmaan 200 eurolla kaikkien asumismenojen jälkeen mutta erittäin ankeatahan se olisi, 400 - 500 € ja elämä alkaisi olla jo elämisen arvoistakin. Siitä tulikin mieleeni että tämän tammikuun olen varmasti elävä alle 200 eurolla, tuskin menee paljoa rahaa helmikuussakaan. Itse asiassa kun katson tästä kevääseen niin en näe että minulla menisi yli sitä 200 e/kk ennen kesäkuuta ja kesää paitsi toukokuussa kun lasken veneen vesille.

Tuo aloittajan 400 €/kk vuokra tuntuu hieman edulliselta Helsingissä kun sähkön ja veden kanssa tuppaa tuo menemään täällä provinsissakin.

Siitä seuraakin tämä ikuisuuskysymys asunnoista. Periaatteessa kaikilla on ehkä "ihmisoikeus" omaan asuntoon mutta itse tekisin tähän muutamia varauksia.

Ensiksikin jos on kusipää ja rikkoo asuntonsa tai terrorisoi muita asukkaita niin pihalle vaan.

Toiseksi pitäisi miettiä onko "työhaluttomalla totaalikieltäytyjällä" joku oikeus toisten maksamaan yksiöön? Minun mielestäni ei ole vaan asuntola tai soluasunto pitäisi riittää, ja jos siellä tulee ylikäymättömiä ongelmia niin katsokaa ehto 1. Sama pätee eläkeläiseen jolla ei sitä työeläkettä ole kertynyt.

Missään tapauksessa en tarkoita sitä että "heikko-osaisia" tulisi jotenkin rangaista asumisessakaan vaan heidän asumisensa tulisi vain järjestää nykyistä edullisemmin.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Tabula Rasa

Riippuu varmaankin henkilön verkostoitumisasteesta. Jos tiukille mennään niin lämmin kämppä riittää(ja kaverienkin nurkissa voi kämpätä kun osaa olla). Tohtorit, kaiken alan osaajat, ruokajakelutyypit jne tuntee niin sitä ei varsinaisesti rahaa tarvitse. Toki siinä vaiheessa siirtyminen jollekin sukutiloista töihin olisi varsin varteenotettava vaihtoehto(hyvät välit sinnekin). Rahat mehtuu, kalastus, ravustus ja marjastushommilla jos siltä tuntuu ja voihan sen pontikkapannunkin virittää ja miksei metsänreunaan mahtuisi parit jonnebispuskatkin jne. Onhan niitä tapoja.

Mutta oletus että uusi kaupunki eikä tunne ketään+ niin kauas tutuista ympyröistä ettei sieltä juuri apua niin heittäisin että vuokran jälkeen ~300e jos vuokra tai sosku kattaa sen päälle netin, veden, sähkön, puhelimen niin toimeen voisi tulla kituuttamalla hiukan alta 200e. Nykyinen 461.05 on jo mukavahkoon elämään joskin toki rahoja pitää silti vahtia. Ois alan tai edes jotain hommia eikä ne tiputtais tukia niin että lopputulos jopa negatiivinen niin voisi tulla vieläkin vähemmällä toimeen.

Toki esimerkiksi oppikirjat tms muuttaa laskelmaa. Jonkin alan spesifit kirjat maksaa 60-100e/kpl ja niitä tarvitaan 1-2/kk kurssien mukaan. Ja toki nykyinen myös toimii kun tulee yllättäviä menoja. Esim pyykkikone laukeaa.   
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

dothefake

@Ant: Minäkin laitan mm. neljän viljan puurohiutaleita joukkoon ja nyt keväällä suppilojauhoa Deetä antamaan.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

RP

Quote from: Ant. on 27.01.2013, 03:03:13
Suomen ja muidenkin Euroopan maiden valtiontaloudet huutavat leikkauksia.

Ei mitenkään yksimielisesti jaettu mielipde korkean työttömyyden vallitessa, mutta ei tästä tämän enempää tässä ketjussa.

QuoteKehitysavun lisäksi
(toki ulkomaille lapatun rahan leikkaamisella ei olisi kotimarkkinoita lamauttavaa vaikutusta)

QuoteYksi tällainen on työmarkkinatuki.
Työmarkkinatuki? Ei ainakaan minun listani kärjessä. Jos leikkauksiin ryhdytään ja niitä ei aloiteta toimeentulotuersta, niin seurauksena on, että yhä useammat tippuvat sen piiriin. Se kuitenkin kannustavuudeltaan ja luonteeltaan sen kaltainen tuki, että toimeentulotukea saavien määrän suhteen tavoitteena pitäisi olla minimointi, ei maksimointi. Toimeentulotuen normi antaa myöskin paremman suoran kuvan siitä mitä tässä maassa nykyisin katsotaan "tarvittavaksi tasoksi". Työmarkkinatukilaiset kai saavat yleensä myös asumistukea ja melko moni myös sitä toimeentulotukea.

Otsikon kysymykseen: silloin vajaa kymmenen - 5 vuotta sitten kun kuuluin "kohderyhmään" muistelin jättäneeni vuokran jälkeen itselleni käyttövaraa siinä nelisen sataa euroa, Tämä omasta valinnasta, ilman ulkopuolista pakkoa (palkka ihan kohtuullinen), joten budjetista ei ollut kaikkea turhuutta poistettu.

Karkeana arviona nykyisellään oma osuuteni perheen ruoka- ja päivittäistavaramenoista on 150-200 euron välissä.
Merkittävin tietoinen säästövalinta tuossa se, että työpaikalla syön omia eväitäni. (voisihan sitä toki esimerkiksi myös tuoretta kalaa ostaa myös silloin kun se maksaa yli 30 €/kg, mutta tämä menee jo aika kauas käsityksestäni perustoimeentulosta) ; summaa ei ole pyritty viimeiseen asti minimoimaan. 

Jos fatta ei maksaisi (nyt kai vähän runsasta) kuutta sataa euroa vuokrana Helsingissä, niin varmaan tätä halvempiakin asuntoja olisi tarjolla muutenkin kuin turistinähtvyytenä. Osapuilleen terveenä katto + 300 ei mielestäni tekisi edes erityisemmin tiukkaa. Viimeiseen asti puristettua arvoa en haluaisi sanoa, kun ei sellaista ole tarvetta koskaan ollut soveltaa. (90-luvun puolivälissä elin kyllä lainattomalla opintotuella, ennen kuin onnistuin lisätuloja hankkimaan. Inflaatiotarkistettunkin kaiketi ruoka ja juoma tuli hankittua aika pienellä budjetilla. Myönnetään, että naiset olivat nätimpiä ja muutenkin seura parempaa, mitä samanhintaisen kaljan kanssa nyt vanhempana olisi tarjolla.)

QuoteMonet työttömät valittavat, että elämä on näillä tuloilla jatkuvaa taistelua ja ruoka pitää hakea leipäjonoista.

Käyty kerran "leipäjonossa". Ylioppilaskunta(?) jakoi EU-avustusta lähellä opiskelija-asuntoa päivittäisen reitin varrella. Olisin pärjännyt ilmankin, mutta kun näkkileipää, ryynejä, makroneja ja nötköttiä sai vähemmällä kantamisella kuin lähikaupasta, niin miksipä ei. Ei käsitystä, monelleko leipäjonot ovat jonottajan omasta mielestä pakottava tarve, ja moniko ottaa kun tarjolla on ja moiseen on aikaa.

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Isäntä ja loinen

Olen velaton, perheetön ja askeettiseen elämäntapaan taipuvainen yksineläjä. Kuukausibrutto on 2400e, enkä oikeasti tiedä, että mitä ihmettä tekisin tällä kaikella rahalla, vaikka selvästi alle keskituloinen olenkin. Tulisin toimeen puolella tuosta. Tulin aikoinaan opintotuellakin ihan kohtalaisesti toimeen, kun asuin puoli-ilmaisessa opiskelijakämpässä, käyttötilillä oli hieman puskurirahaa ja kotiväki auttoi esimerkiksi auton ylläpidossa.

Lidl ja MiniMani ovat hienoja paikkoja kaltaiselleni ihmiselle, joka syö melko paljon, mutta joka kuitenkin haluaa pitää ruokakulunsa suht järkevissä mitoissa. Käyn hakemassa MiniManista lihaa 50 prosentin alennuksella. Lidlistä käyn hakemassa kananmunat, maidot, rahkat ja jogurtit.
- Vapaus vai vastuu?
- Vastuu.
- Oikeus vai velvollisuus?
- Velvollisuus.

Deloch

Olen ollut jo pidempään ansiotyössä, enkä asu yksin, ja lapsikin on, mutta menoni eivät ole aivan tolkuttomasti kasvaneet. Ruokakauppaan menee omiin tarpeisiin 150 euroa kuussa, muihin menoihin keskimäärin noin 100 euroa kuussa. Vuokran määrä riippuu paljon siitä missä asuu, mutta Helsingin (jossa siis ei ole mikään pakko asua) ulkopuolella 400 euroa kuussa riittää kyllä yksiön vuokraan. Jos saisin verojen jälkeen käteen esimerkiksi 800 euroa kuussa, pystyisin oikein hyvin viettämään mukavaa elämää yksin eläessäni ja joka kuukausi rahaa jäisi säästöön. Autoa ei kaupungissa tarvitse, viinaa ja tupakkaa en käytä ja kirjat saa kirjastosta.

Siinäpä ne taikasanat tulivatkin. Kaikki eivät asu kaupungissa tai edes kaupunkien lähellä, ja auto on käytännössä pakollinen. Siihen sitten uppoaakin pienituloisilta suurin osa kuukausituloista, vähän enemmän tai vähemmän riippuen auton iästä, kunnosta, ja polttoaineen tyypistä. Nykyään opiskelijana saan n. 360 e + matkatuet, ja tällä tulen toimeen jotenkuten. Tietysti puoliso avustaa sen minkä pystyy, mutta minkäälaista juhlaa ei elämä ole. 2 autoa ja niiden verot syövät rahaa niin paljon, että harrastuksille tai muulle toiminnalle ei paljoa jää mahdollisuuksia.

Sanoisin, että jos / kun kummatkin tulevaisuudessa ovat töissä ja yhteiset kuukausitulot olisivat jotain 2000 - 3000 euroa kuussa, pärjäisi jo mainiosti. Mutta siitä että kummatkin opiskelisivat samaan aikaan, tai että toinen opiskelee / toinen työtön, ei oikein tulisi mitään. Ja kaksi autoakin on melkein edellytys sille, että pystyy minkäänlaista aktivitettiä toteuttamaan.

Sitä en tosin ymmärrä, miten ihmiset valittavat jos saavat tonnin kuussa työmarkkinatukea. Kai se kolmen tonnin tuloihin tottuneille ja etelänmatkoja säännöllisesti harrastaville tuntuu pieneltä, mutta väite siitä ettei elämä olisi "ihmisarvoista" on paskapuhetta.

VMJ

Kyllähän yhden kuukauden kitkuttelee lähes miten pienillä tuloilla vain. Erityisesti kun kotona on erilaisia (perus)tarvikkeita. Eri asia on se kuinka pienillä kuukausituloilla voi elää esimerkiksi kaksi vuotta. Joskus oli tilanne se, että puolessa kuussa ennen seuraavaa palkkaa tilillä oli noin 60 euroa. Silloin pärjäiltiin ihan hyvin, mutta ei se kauhean pitkään olisi voinut noin jatkua.
Homma ^^!!

Mursu

Suomen ja muidenkin Euroopan maiden valtiontaloudet huutavat leikkauksia. Kehitysavun lisäksi on kuitenkin muitakin kohteita, joista ei mielellään leikata. Yksi tällainen on työmarkkinatuki.

Tätä aihetta on pohdittu muilla palstoilla vaikka kuinka paljon, mutta haluaisin kuulla hommalaisten mielipiteen siitä, kuinka pienillä tuloilla yksineläjä tulee toimeen, niin että hän voi viettää "ihmisarvoista elämää", miten sen sitten kukakin määrittelee.

Helsingin Sanomat laski puolitoista vuotta sitten, että yksinelävä työtön saa erilaisia tukia reilun tunnin kuussa verojen jälkeen (http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/06/11/hs-tyoton-saa-kateen-saman-kuin-pienipalkkainen/20118269/139). Monet työttömät valittavat, että elämä on näillä tuloilla jatkuvaa taistelua ja ruoka pitää hakea leipäjonoista.

Tuossa sanottiin:

QuoteYksin asuva työtön saa esimerkissä käteen työmarkkinatuen (553 euroa, josta vähennetään verot 111 euroa), Kelan yleisen asumistuen (esimerkiksi 350 euroa) ja toimeentulotuen harkinnanvaraisine lisineen (308 euroa).

Tässä mennään pahasti metsään. Toimeentulotukea saavalla toimeentulotuki määrittää tulot, joten muilla tuilla ei ole merkitystä. Yksinkertaisesti saa vuokran, sähkölaskut, terveydenhuoltokulut (ei käsikauppalääkkeitä) ja perusosan. Harkinnanvaraisia ei saa automaattisesti.

On huomattava, että yksinhuoltaja saa enemmän tukia.

Iloveallpeople

Noin 80 eurolla asumiskustannuksien jälkeen, jos olet nuori ihminen, etkä sairastele, esimerkiksi opiskelija.

Edit. Ruoka on kallistunut sen verran, että ehkä pitää olla jo lähemmäs satanen.

Ruoka 50-60 euroa
talous ja hygieniatarvikkeet 10-15
Vaatetus 5 euroa
Puhelin 3 euroa
matkustus 0 euroa
Yllättävät muut kulut 10-15 euroa
Säästöön pahan päivän varalle 5-10
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Tabula Rasa

Quote from: Iloveallpeople on 27.01.2013, 14:31:21
Noin 80 eurolla asumiskustannuksien jälkeen, jos olet nuori ihminen, etkä sairastele, esimerkiksi opiskelija.

Kerropa miten tuo käytännössä tapahtuu kun pelkät oppikirjat voivat olla tuota luokkaa/kpl. Ja erikoisammattikirjoja/muita vähemmän painettavia ei yleensä ole kirjastossa. Lisäksi mikäli olisikin tehtäväkirjoja ei kuitenkaan voisi käyttää.

Sitten pelkästään pyykki ja tiskiaineet, shampoot/muut pesuaineet, hammastahnat, harjat, vessapaperit jne. Mikään ei ole ilmaista. Meinasitko että 80e llä saa pelkät ruuat? Kyllähän sillä saa +100kg pastaa. Vellit, puurot, raasteet, tottakai mutten usko että piisaa siltikään.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Tykkimies Pönni

Edit. Ruoka on kallistunut sen verran, että ehkä pitää olla jo lähemmäs satanen.

Ruoka 50-60 euroa
talous ja hygieniatarvikkeet 10-15
Vaatetus 5 euroa
Puhelin 3 euroa
matkustus 0 euroa
Yllättävät muut kulut 10-15 euroa
Säästöön pahan päivän varalle 5-10

Markka-aikaan 500mk riitti vuokran jälkeen. Hinnat on nousseet niin että nyt tarvitaan se sama 500.

rölli2

Lähdin reilu kolmikymppisenä uudestaan opiskelemaan. Opiskelin kuusi vuotta, olin kahden pienen lapsen yksinhuoltaja. Pelkillä tukiaisilla ei pärjännyt Opintolaina helpotti suuresti. En tupakoinut,alkoholia käytin harvoin jos lähdin joskus ulos ravintolaan. Minulla ei myöskään ollut autoa joka on todella suuri menoerä. Monet työttömät eivät halua luopua autosta vaikka sitä ei olisi varaa pitää. Kuljen kolmen kilometrin työmatkan pyörällä, niin tein myös opiskeluaikana. Koska totuin säästämään, kun rahaa oli niukasti, en osaa tuhlata nytkään

Suvaitsija

Opintotuella ja opiskelija-asunnossa pärjäsi sillä 450 eurolla kuussa justiin. Sanoisin, että asunnon kustannukset + ~200 euroa. Se ei välttämättä riitä demareiden "kohtuulliseen kulutukseen", mutta sillä saa ruuan pöytään ja välillä jotain viihdettäkin. Ei sen ole tarkoituskaan mitään kulutusjuhlaa olla, kuten joillekin on syntynyt käsitys.
"Turvapaikanhakijat ovat paikallisesti merkittävä tulonlähde. Laitoksen vuosibudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa."
-Vastaanottokeskus

"Joidenkin maahanmuuttajaryhmien kohdalla työttömyys on huomattavasti muita
ryhmiä korkeammalla tasolla. Tämä on sekä haaste että mahdollisuus."
-Helsingin tila ja kehitys 2013

Suvaitsija

Quote from: Isäntä ja loinen on 27.01.2013, 09:36:54
Olen velaton, perheetön ja askeettiseen elämäntapaan taipuvainen yksineläjä. Kuukausibrutto on 2400e, enkä oikeasti tiedä, että mitä ihmettä tekisin tällä kaikella rahalla, vaikka selvästi alle keskituloinen olenkin. Tulisin toimeen puolella tuosta. Tulin aikoinaan opintotuellakin ihan kohtalaisesti toimeen, kun asuin puoli-ilmaisessa opiskelijakämpässä, käyttötilillä oli hieman puskurirahaa ja kotiväki auttoi esimerkiksi auton ylläpidossa.

Opiskelun jälkeen kun tulot kymmenkertaistuvat, on tosiaan hieman sopeutumisongelmia tuon rahan suhteen. Kun on tullut minimillä toimeen tähänkin asti, niin miten sitä yhtäkkiä keksii jotain kulutettavaa? Minulla oli jo kaikki oleellinen siinä vaiheessa, kun pääsin pois koulusta.
"Turvapaikanhakijat ovat paikallisesti merkittävä tulonlähde. Laitoksen vuosibudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa."
-Vastaanottokeskus

"Joidenkin maahanmuuttajaryhmien kohdalla työttömyys on huomattavasti muita
ryhmiä korkeammalla tasolla. Tämä on sekä haaste että mahdollisuus."
-Helsingin tila ja kehitys 2013

Adolf Stege

Quote from: Deloch on 27.01.2013, 13:07:12

Sitä en tosin ymmärrä, miten ihmiset valittavat jos saavat tonnin kuussa työmarkkinatukea.

Missä maassa saa tonnin työmarkkinatukea?  Ilmeisesti euroista kyse.

Iloveallpeople

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 27.01.2013, 14:39:42

Kerropa miten tuo käytännössä tapahtuu kun pelkät oppikirjat voivat olla tuota luokkaa/kpl. Ja erikoisammattikirjoja/muita vähemmän painettavia ei yleensä ole kirjastossa. Lisäksi mikäli olisikin tehtäväkirjoja ei kuitenkaan voisi käyttää.

Sitten pelkästään pyykki ja tiskiaineet, shampoot/muut pesuaineet, hammastahnat, harjat, vessapaperit jne. Mikään ei ole ilmaista. Meinasitko että 80e llä saa pelkät ruuat? Kyllähän sillä saa +100kg pastaa. Vellit, puurot, raasteet, tottakai mutten usko että piisaa siltikään.

Juu. Ei tuo laskelma silloin toimi, jos pitää kirjoja ostaa. Itse minulla ei tarvinnut ostaa yliopistossa ainuttakaan kirjaa. Monisteita tietenkin jonkin verran.

Pyykki ja tiskiaineisiin kuluu yksin asuvalla todella vähän max 3 euroa kuussa. Värillisethän pestään kerran viikossa, valkeat harvemmin. Shampoot ja muut pesuaineet n. 2 euroa kuukaudessa. Hammastahnat 1,5 euroa, hammasharja 20 senttiä kuukaudessa, vessassa voi käydä opiskelupaikassa tai kirjastossa, josta ottaa kotiin muutaman arkin paperia. Deodorantit  ja muut hajusteet euron kuukausi.

Ruoaksi kaurapuuroa 0,50 euroa paketti (johon voi ostaa joskus hillopurkin piristykseksi, jos rahaa on tuhlattavaksia asti) sekä makaronia 20 senttiä/ 400g tai perunoita 0,70 euroa/kilo. Lihatuotteeksi eineslihapullia 89 senttiä/ paketti. Paketti kestää 3 ruokailua tai nakkeja 900g/ 1,99-2,99 tai uunimakkaraa 89 senttiä/ paketti. Tonnikalaa ei nykyään enää taida opiskelija pystyä ostamaan. Suolapaketti kestää kauan ja makaroneihin voi ostaa jotain maustesekoitusta. Juomaksi vettä.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Tabula Rasa

^mitenkään erikoisen terveelliseltä tuo ruoka ei vaikuta. Eineslihapullia ja mössölenkkiä+valkoista vehnää. Juuresraasteisiin on köyhimmälläkin varaa, mutta esimerkiksi perus vihersalaatti (tomaatti-kurkku-salaatti) ei ole tuohon budjettiin mahtuva, puhumattakaan että esimerkiksi tekisi kanasalaatin, ostaisi kastikkeet, jne. Ja jos itse kokkaa niin mausteita kuluu mikäli tahtoo että ruoka maistuu miltään. Kyllä saa varata sen reilun 150e/kk mikäli tahtoo edes jotenkin monipuolisen ja terveellisen ruuan. Toki enemmän valinnanvaraa mikäli rahaa enemmän käytössä. 

Adolf Stege

Vielä parempi, jos ei tarviis syödä, eikä köyhien tarviikaan.

Milläs lähettelelisit rassistiseja viestejä eri foorumeille? Kirjastossa kumminkin joutusit käyttökieltoon. Kaupungilla tietysti voi ilmeillä ja ajatuksilla viestittää kenestä tykkää kyttyrää. Ja nälissään nuo ilmeet olis aika tuskasia, paitsi perjantaina, kun on leipäjono päivä.

Iloveallpeople

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 27.01.2013, 16:13:55
^mitenkään erikoisen terveelliseltä tuo ruoka ei vaikuta. Eineslihapullia ja mössölenkkiä+valkoista vehnää. Juuresraasteisiin on köyhimmälläkin varaa, mutta esimerkiksi perus vihersalaatti (tomaatti-kurkku-salaatti) ei ole tuohon budjettiin mahtuva, puhumattakaan että esimerkiksi tekisi kanasalaatin, ostaisi kastikkeet, jne. Ja jos itse kokkaa niin mausteita kuluu mikäli tahtoo että ruoka maistuu miltään. Kyllä saa varata sen reilun 150e/kk mikäli tahtoo edes jotenkin monipuolisen ja terveellisen ruuan. Toki enemmän valinnanvaraa mikäli rahaa enemmän käytössä.

Olet oikeassa. Ei tuo ole hyvä ruokavalio ja toivottavasti kenenkään ei tarvitsisi tuollaista vuosikymmeniä toteuttaa. Mutta ehkä tuon on ajateltu kannustavan opiskelijaa valmistumaan ajoissa, jotta hän ei jäisi kovin montaa vuotta putkeen vaille tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita.

Ari-Lee

Quote from: Mika R. on 27.01.2013, 16:00:21
Quote from: Deloch on 27.01.2013, 13:07:12

Sitä en tosin ymmärrä, miten ihmiset valittavat jos saavat tonnin kuussa työmarkkinatukea.

Missä maassa saa tonnin työmarkkinatukea?  Ilmeisesti euroista kyse.

Tuota en minäkään tajua. Onko kyse Norjasta?
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Adolf Stege

Norjan kruunuilla ei paljoo evästä osta.

Onhan se puuro ihan hyvää ja terveellistä samoin, kuin salaatitkin, mutta ne ei oo täyttäviä. Tunnin kuluttua saa olla uudestaan syömässä.

Ruoka on ihan kippeen kallista suomessa. Yleensä ne tarjouksetkin on isoissa marketeissa, eikä lähikaupassa.

pekka2409

Tanskassa saa tukea 1080 euroiksi muutettuna.
Suomessa 501 euroa käteen.

Ernst

Kannattaa käydä siellä, missä tarjotaan ilmaista syötävää.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)