News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Vuoden 2013 veronkorotukset

Started by hkanime, 27.12.2012, 12:35:12

Previous topic - Next topic

hkanime

Veronmaksajien keskusliitto on listannut vuoden 2013 veronkiristykset. Listasta jokainen voi katsoa mitä maksettavaa tulee lisää.

Merkittävin yksittäinen veronkorotus on ALV:n nosto yhdellä prosenttiyksiköllä, tämä toimi vetää hallituksen laskelmien mukaan 830 miljoonaa euroa pois taloudesta. Sen lisäksi mm. telkkarittomat joutuvat maksamaan ns. Yleveron, asunnon ostajat maksavat lisää varinainsiirtoveroja, lainakustanukset nousevat jne.

Maatiaisjuntitar

Faidros.

Quote from: Maatiaisjuntitar on 27.12.2012, 12:59:46
Ihan kiva, että minun tuloluokassani (pienituloinen palkansaaja) verojen korotus on kaikkein korkein.  >:(
http://www.veronmaksajat.fi/File/f7a641dd-37cf-4e99-a316-ebedef112b75/Palkansaajan_verotuksen_muutos_eri_tulotasoilla_2013.pdf

No, mutta pienituloista voin "lohduttaa", että tasaverot (alv, ylevero.. jne.) nousevat vieläkin enemmän. Nämä kirpaisee pienituloista, jolla yleensä kaikki menee kulutukseen, vieläkin enemmän! :(
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Alkuasukas

Onkohan laskelmissa huomioitu tulonhankkimisvähennykset ja muut perusvähennykset? Niiden jälkeen tuo alin tuloluokka ei yleensä maksa tuloveroa lainkaan. Tuon taulukon perusteella tuloveroa menisi 4%.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Joker

QuoteAsuntokaupan varainsiirtovero nousee

Asunto-osakkeen kauppahinnasta maksettava varainsiirtovero nousee 1,6 prosentista 2 prosenttiin. Samassa yhteydessä muuttuu myös veropohja, jonka mukaan varainsiirtovero lasketaan. Muutokset tulevat voimaan 1.3.2013 lukien. Sen jälkeen tehdyissä kaupoissa kauppahinnan lisäksi vero on maksettava myös huoneiston osuudesta yhtiön velkaan, jos osakkaalla on oikeus tai velvollisuus maksaa osuutensa yhtiön velasta.

Tämä on mielestäni harvinaisen v-mäinen korotus, josta ei ole juuri näkynyt keskustelua julkisuudessa. Verotusperusteen muutos rankaisee erityisesti uudiskohteen ostajia, joissa on usein suuri velkaosuus.

Esim. vanha rivitalohuoneisto jossa ei yhtiölainaa: Velaton hinta 350 000 €, varainsiirtovero ennen 1.3.2012 = 5600 €, uusi vero 7000 €, korotus 1400 €.

MUTTA

Uusi kerrostaloasunto jossa puolet taloyhtiön lainaa, myyntihinta 175 000 €, velaton kokonaishinta 350 000 €. Aikaisemmin varainsiirtovero on maksettu myyntihinnasta:
Varainsiirtovero ennen 1.3.2012 = 2800 €, uusi vero 7000 €, korotus 4200 €!!!

Varainsiirtovero on oman asunnon kaupassa erittäin kallis ja epäoikeudenmukainen, koska asunnon ostoon käytettävistä rahoista on jo pariin kertaan maksettu verot. Tässä esimerkissä 4200 euron lisäys asuntokaupan kustannuksiin tarkoittaa 4200 lisää asuntolainaa, eli n. 6 kk lisää laina-aikaa korkoineen. Asuminen on vielä parempi verotuskohde kuin liikenne, koska tavallinen juntti suomalainen haluaa useimmiten asua sisätiloissa eikä ole heti huutamassa rasismia jos kunta ei heti järjestä suurperheelle riittävän suurta vuokra-asuntoa. Ainoa vaihtoehto on siten maksaa oman tai vuokra-asunnon kustannukset jo kertaalleen kalliisti verotetuilla palkkatuloilla.

Tätä veronkorotusta vasten en todellakaan, todellakaan ymmärrä Helsingin Sanomien huolta siitä että Helsingin kaupunki ei heti pysty järjestemään parrakkaille maahanmuuttajalapsille omaa asuntoa:
http://www.hs.fi/kaupunki/Asuntopula+ajaa+maahanmuuttajalapsia+sukulaisten+nurkkiin/a1305631030044

Ehkäpä joku toimittaja voisi joskus yrittää ostaa asunnon pääkaupunkiseudulta omilla palkkatuloillaan? Se voisi kummasti muuttaa näkökulmaa asioihin.
Shaving primate Fahad Firas - Pelastakaa sotalapsi Fahad Firas

Alkuasukas

Eläkemaksua en laske veroksi, se ainakin teoriassa menee omaan tulevaan eläkkeeseen.

Kaarina Ranne (vihr.)

Alkuasukas

Keskiluokka tässä(kin) maassa maksaa eniten veroja.

Kaarina Ranne (vihr.)

Maatiaisjuntitar

Quote from: hkanime on 27.12.2012, 13:43:14
Quote from: Faidros. on 27.12.2012, 13:17:03
Ihan kiva, että minun tuloluokassani (pienituloinen palkansaaja) verojen korotus on kaikkein korkein.  >:(
http://www.veronmaksajat.fi/File/f7a641dd-37cf-4e99-a316-ebedef112b75/Palkansaajan_verotuksen_muutos_eri_tulotasoilla_2013.pdf

No, mutta pienituloista voin "lohduttaa", että tasaverot (alv, ylevero.. jne.) nousevat vieläkin enemmän. Nämä kirpaisee pienituloista, jolla yleensä kaikki menee kulutukseen, vieläkin enemmän! :(

Itse asiassa pienituloisille tulee verohelpotuksia:

Minä puhuinkin pienituloisesta palkansaajasta, eli n. 2000 € palkkaa saavasta eli n. 20 000 - 30 000 €/v. tienaavasta.
Olen juuri siinä tuloluokassa, joka jo joutuu maksamaan täysimääräisen yle-veron ja lisäksi minulla on asuntolainaa.

Kannattaakohan enää kenenkään mennä töihin pienellä palkalla?

foobar

Quote from: hkanime on 27.12.2012, 13:51:22
Quote from: Alkuasukas on 27.12.2012, 13:19:56
Onkohan laskelmissa huomioitu tulonhankkimisvähennykset ja muut perusvähennykset? Niiden jälkeen tuo alin tuloluokka ei yleensä maksa tuloveroa lainkaan. Tuon taulukon perusteella tuloveroa menisi 4%.

Piti oikein katsoa, että mitä veroja pienituloinen maksaa. Ensi vuonna 1200 euron kuukausipalkalla maksat 6% veroja. Sen lisäksi tulee 5,75% eläkemaksuja eli kokonaisvero on 11,75%. 1000 euron kuukausitulolla kokonaisvero on 9,75%.
Tämä siis ilman vähennyksiä. Jos lisäksi saa jotain verovähennyksiä niin vero laskee entisestään.

Minusta on huvittavaa, että useissa nettikeskusteluissa juuri nämä pienituloiset valittavat siitä ettei rikkaat maksa mitään veroja ja he itse mukamas kustantavat klaiken.  :D
Tilannehan on se, että penituloisten veroja ei oikein voi enää alentaa. Ne alkavat jo lähestymään nollaa.

Itse asiassa efektiivinen veroprosentti taitaa mennä negatiiviseksi esim. monilapsisissa matalapalkkaperheissä. Sillä ei todellakaan kustanneta kenenkään hyvinvointia.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Maatiaisjuntitar

No, tuossa taulukossa 2128 € tienaavalla nousua veroasteeseen tuli + 1 %-yksikköä, 3192 €/kk +0,9 %-yksikköä, 5320 €/kk +0,7 %-yksikköä ja 8512 €/kk +0,6 %-yksikköä.

Sen mukaan pienituloisimmilla palkansaajilla veroasteen nousu oli kaikkein isointa. Eli edes tuolla yli 100 000 €/v (8512€/ kk) tienaavalla porukalla veroaste ei edes ns. solidaarisuusverosta huolimatta nouse yhtä paljon kuin pienituloisimmilla palkansaajilla, vaan kaikkein vähiten.

Kimmo Pirkkala

Absoluuttinen, eli euromääräinen korotus on kyllä korkein siellä suurimmassa tuloluokassa.

Salvation

Quote from: hkanime on 27.12.2012, 15:13:57
Quote from: Maatiaisjuntitar on 27.12.2012, 15:03:50
Minä puhuinkin pienituloisesta palkansaajasta, eli n. 2000 € palkkaa saavasta eli n. 20 000 - 30 000 €/v. tienaavasta.
Olen juuri siinä tuloluokassa, joka jo joutuu maksamaan täysimääräisen yle-veron ja lisäksi minulla on asuntolainaa.

Nojoo, rajanveto on häilyvää. Itse asettaisin sinut ehkä alempaan keskiluokkaan tms. Mutta joo, veronkiristykset kohdistuvat vahvasti keskiluokkaan.

QuoteKannattaakohan enää kenenkään mennä töihin pienellä palkalla?

Ei oikeastaan, ja suoraan sanoen, ellei ole sitoomuksia kuten asuntolainoja, niin kannatta ehkä harkita sosiaalituelle siirtymistä saman tien.
Se on periatteessa ihan mahdollista jos järjestää raha-asiansa oikein. Vähintäänhän aina tippuu työttömyyskorvauksen peruspäiväraha käteen. Todennäköisesti saisi lisäksi asumistukia jne.
Eli ainakin lähelle tuhatta euroa ehkä voisi saada kuussa menemättä varsinaiselle sosiaalitomistolle pummaamaan rahaa. Sossu kun edellyttä että luopuu myös omaisuudestaan, joten rahan saaminen sieltä on vaikeampaa.

Itse asiassa tekisin itse juurin näin, mutta asuntovelallisena en voi lopettaa työntekoa kokonaan. Kelan rahat eivät riitä.

En voi ymmärtää ihmisiä, jotka haluavat tieten tahtoen yhteiskunnan eläteiksi. Muutama vuosi sosiaalitukielättinä ja sitten on enää töitä turha hakeakaan.
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

Salvation

Piti oikein katsoa, että mitä veroja pienituloinen maksaa. Ensi vuonna 1200 euron kuukausipalkalla maksat 6% veroja. Sen lisäksi tulee 5,75% eläkemaksuja eli kokonaisvero on 11,75%. 1000 euron kuukausitulolla kokonaisvero on 9,75%.
Tämä siis ilman vähennyksiä. Jos lisäksi saa jotain verovähennyksiä niin vero laskee entisestään.

Minusta on huvittavaa, että useissa nettikeskusteluissa juuri nämä pienituloiset valittavat siitä ettei rikkaat maksa mitään veroja ja he itse mukamas kustantavat klaiken.  :D
Tilannehan on se, että penituloisten veroja ei oikein voi enää alentaa. Ne alkavat jo lähestymään nollaa.

Eli siis "oppitunti sosiaalidemokratiaan..."  ;D

Salvation

Quote from: Maatiaisjuntitar on 27.12.2012, 15:33:25
No, tuossa taulukossa 2128 € tienaavalla nousua veroasteeseen tuli + 1 %-yksikköä, 3192 €/kk +0,9 %-yksikköä, 5320 €/kk +0,7 %-yksikköä ja 8512 €/kk +0,6 %-yksikköä.

Sen mukaan pienituloisimmilla palkansaajilla veroasteen nousu oli kaikkein isointa. Eli edes tuolla yli 100 000 €/v (8512€/ kk) tienaavalla porukalla veroaste ei edes ns. solidaarisuusverosta huolimatta nouse yhtä paljon kuin pienituloisimmilla palkansaajilla, vaan kaikkein vähiten.

No olisihan se nyt vähintäänkin kohtuullista, että suurituloinen maksaa yle-veroa 600 euroa kuussa, niin sitten tulisi pienituloiselle hyvä mieli kun veroasteen nousu olisi yhtä suuri suurituloisella.

Eino P. Keravalta

Quote830 miljoonaa euroa

Eli tällä ALV:n nostolla saadaan maksettua kehitysapu.

Mutta tottahan se onkin tärkeämpää kaataa toiselle puolelle Maapalloa rahaa kaivoon kun kerran taantumasta kärsiviä, työttömiä ja sairaita suomalaisia voidaan nöyristää ja kurittaa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Salvation

Milloinkahan Suomessa tajutaan, että veroprosenttien jatkuvalla nostamisella ei saada lisää veroeuroja.

Eino P. Keravalta

Quote from: Salvation on 27.12.2012, 21:19:40
Milloinkahan Suomessa tajutaan, että veroprosenttien jatkuvalla nostamisella ei saada lisää veroeuroja.

Sitä ei tajuta niin kauan, kun meillä on kommunistit eli Kokoomus, RKP, Keskusta, SDP, Vihreät ja Vasemmistoliitto vallan kahvassa.

Veroprosenttien nosto johtaa siihen, että raha kiertää yhteiskunnassa hitaammin ja heikommin, mikä puolestaan luo negatiivisen taantuman noidankehän. Yhteiskunnassa olevan pääoman ohella tärkeää on myös sen liikkuminen. Jos tämä talouden "verenkierto" hyytyy, alkaa koko organismi kärsiä. Veroja pitää nostaa ainoastaan nousukaudella ylikuumenemisen ehkäisemiseksi, mutta taantuman aikana veroja pitää laskea tuntuvasti sen ohella, että kaikesta turhasta leikataan armotta. Nyt tehdään juuri päinvastoin ja pian ihmetellään, kun kaikki menee aina vain huonompaan suuntaa, jolloin arvatenkin nostetaan veroja lisää.

:facepalm:
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Salvation

Quote from: Eino P. Keravalta on 27.12.2012, 21:27:25
Quote from: Salvation on 27.12.2012, 21:19:40

Sitä ei tajuta niin kauan, kun meillä on kommunistit eli Kokoomus, RKP, Keskusta, SDP, Vihreät ja Vasemmistoliitto vallan kahvassa.

Veroprosenttien nosto johtaa siihen, että raha kiertää yhteiskunnassa hitaammin ja heikommin, mikä puolestaan luo negatiivisen taantuman noidankehän. Yhteiskunnassa olevan pääoman ohella tärkeää on myös sen liikkuminen. Jos tämä talouden "verenkierto" hyytyy, alkaa koko organismi kärsiä. Veroja pitää nostaa ainoastaan nousukaudella ylikuumenemisen ehkäisemiseksi, mutta taantuman aikana veroja pitää laskea tuntuvasti sen ohella, että kaikesta turhasta leikataan armotta. Nyt tehdään juuri päinvastoin ja pian ihmetellään, kun kaikki menee aina vain huonompaan suuntaa, jolloin arvatenkin nostetaan veroja lisää.

:facepalm:

Valitettavasti Suomessa vain ei ole yhtään oikeistolaista puoluetta.

Eino P. Keravalta

QuoteValitettavasti Suomessa vain ei ole yhtään oikeistolaista puoluetta.

Sepä.

Sen vuoksi ne nimittelevät äärioikeistolaisiksi meitäkin, jotka kaipaisivat edes "normaalia" ja maltillista oikeistolaista politiikkaa..

Salvation

Quote from: Eino P. Keravalta on 27.12.2012, 21:32:37
QuoteValitettavasti Suomessa vain ei ole yhtään oikeistolaista puoluetta.

Sepä.

Sen vuoksi ne nimittelevät äärioikeistolaisiksi meitäkin, jotka kaipaisivat edes "normaalia" ja maltillista oikeistolaista politiikkaa..

Persut voidaan luokitella sosiaalidemokraatteihin. Aatelkaas jos Suomessa olis puolue, joka vastais politiikaltaan Yhdysvaltojen demokraatteja.

Salvation

Quote from: hkanime on 27.12.2012, 21:42:47
Quote from: Salvation on 27.12.2012, 21:01:27
Quote from: hkanime on 27.12.2012, 15:13:57
Itse asiassa tekisin itse juurin näin, mutta asuntovelallisena en voi lopettaa työntekoa kokonaan. Kelan rahat eivät riitä.

En voi ymmärtää ihmisiä, jotka haluavat tieten tahtoen yhteiskunnan eläteiksi. Muutama vuosi sosiaalitukielättinä ja sitten on enää töitä turha hakeakaan.

Nykyisellä verotuksella ja rahan haaskauksella en katso enää olevani velvollinen elättämään Suomen valtiota veroillani. Minulla on vain yksi elämä elettävänä ja haluan myös nauttia siitä kohtuullisissa määrin eikä pistää kaikki aikani työntekoon kun alati nousevia veroja pitäisi maksaa. Minä en ole syntynyt veronmaksajaksi vaan oman elämäni herraksi. Koska olen jo maksanut kaikki kuluttamani palvelut valtiolle moninkertaisesti, minullla ei ole edes moraalista ongelmaa lopettaa veronmaksu ja siirtyä valtion elätiksi.

Tämän puitteissa olen valmis lopettamaan työnteon ja ryhtymään kuluttamaan juuri niitä sosiaalipalveluja, joita olen rahoitanut muiden hyväksi jo kymmeniä vuosia.

Muutan mieleni tässä asiassa vasta kun valtio ottaa oman vastuunsa verovarojen käytöstä, lopettaa niiden haaskaamisen ja kohtuullistaa verot niin, että työtätekevä väki pystyy nauttimaan työnsä tuloksesta.
Se, että valtio voi itse kirjoittamaansa lakikirjaan vedoten ryöstää kaikki kansan rahat ei tarkoita, että sillä olisi moraalinen oikeus tehdä sitä.

Ahaa. Oletkin siis kaksinaismoralisti. Asia selvä.

Kimmo Pirkkala

^^Näin se vähän menee. Pahin veronmaksamismoraalin rapauttaja on holtiton verovarojen hassaaminen.

Pidän moraalisesti hyvin kyseenalaisena, että on olemassa valtio, joka haluaa ja kykenee väkivaltamonopolinsa avulla pakottamaan kansalaiset maksamaan määräämänsä veroprosentin, mutta joka toimii täysin moraalittomasti pakolla hankittujen varojen käytössä. Asian pitäisi olla niin, että tällainen vallankäyttäjä toimisi äärimmäisen säntillisesti, säästäväisesti ja pilkuntarkasti verovaroja käyttäessään. Sen pitäisi olla valtion varainkäytön moraalinen ja ehdoton velvollisuus ja tuhlaavaisuudesta pitäisi vastuullisia rangaista ankarasti, sillä he ovat syyllistyneet vallan väärinkäyttöön.

Vastuun ja huolellisuuden pitää olla suurempi päättäessäsi toisten varojen käytöstä kuin silloin, kun päätät omien varojesi käytöstä. Se ohjelappu pitäisi lyödä kuuden tuuman naulalla jokaisen asiaa tajuamattoman poliitikon otsaan. Korkean moraalin ja suuren vallan pitää kulkea käsi kädessä.

Salvation

Quote from: ääridemokraatti on 27.12.2012, 21:51:59
^^Näin se vähän menee. Pahin veronmaksamismoraalin rapauttaja on holtiton verovarojen hassaaminen.

Pidän moraalisesti hyvin kyseenalaisena, että on olemassa valtio, joka haluaa ja kykenee väkivaltamonopolinsa avulla pakottamaan kansalaiset maksamaan määräämänsä veroprosentin, mutta joka toimii täysin moraalittomasti pakolla hankittujen varojen käytössä. Asian pitäisi olla niin, että tällainen vallankäyttäjä toimisi äärimmäisen säntillisesti, säästäväisesti ja pilkuntarkasti verovaroja käyttäessään. Sen pitäisi olla valtion varainkäytön moraalinen ja ehdoton velvollisuus ja tuhlaavaisuudesta pitäisi vastuullisia rangaista ankarasti, sillä he ovat syyllistyneet vallan väärinkäyttöön.

Vastuun ja huolellisuuden pitää olla suurempi päättäessäsi toisten varojen käytöstä kuin silloin, kun päätät omien varojesi käytöstä. Se ohjelappu pitäisi lyödä kuuden tuuman naulalla jokaisen asiaa tajuamattoman poliitikon otsaan.

asioihin voi vaikuttaa taas reilun kahden vuoden päästä... ai hitsi; meiltähän puuttuu antisosiaalidemokraattinen puolue.

Salvation

Quote from: hkanime on 27.12.2012, 22:07:48
Quote from: Salvation on 27.12.2012, 21:45:05

Ei, vaan vaadin, että valtio käyttää ihmisten verovaroja vastuullisesti. Minusta kellään ei ole velvollisuutta maksaa nykyisiä törkeitä veroja jos rahoja haskataan kuten nyt tehdään. Jos siis kerran lahjoitan rahaa valtiolle (veroina), edellytän, että niitä käytetään asianmukaisesti.

Et sinäkään antaisi pummille rahaa "kahviin" jos tietäisit, että hän menee suoraan Alkoon hankkimaan viinaa.

Olet nyt kaksinaismoralisti ja osa ongelmaa heittäytyessäsi yhteiskunnan elätiksi. Näin se vain on. Eikä muuksi muutu.

Salvation

Quote from: hkanime on 27.12.2012, 22:32:26
Quote from: Salvation on 27.12.2012, 22:10:32
Quote from: hkanime on 27.12.2012, 22:07:48
Quote from: Salvation on 27.12.2012, 21:45:05

Ei, vaan vaadin, että valtio käyttää ihmisten verovaroja vastuullisesti. Minusta kellään ei ole velvollisuutta maksaa nykyisiä törkeitä veroja jos rahoja haskataan kuten nyt tehdään. Jos siis kerran lahjoitan rahaa valtiolle (veroina), edellytän, että niitä käytetään asianmukaisesti.

Et sinäkään antaisi pummille rahaa "kahviin" jos tietäisit, että hän menee suoraan Alkoon hankkimaan viinaa.

Olet nyt kaksinaismoralisti ja osa ongelmaa heittäytyessäsi yhteiskunnan elätiksi. Näin se vain on. Eikä muuksi muutu.

Samala logiikalla sinä ole moralisti, joka ei ole koskaan maksanut omaa osuuttaan veroista.

Ei. En ole.

Tähän on hyvä päättää toisten keskustelijoiden keskinäinen nokittelu ja syyttely ja jatkaa keskustelua aiheesta Vuoden 2013 veronkorotukset. - Homma-Vogoni

Maatiaisjuntitar

Quote from: Salvation on 27.12.2012, 21:06:44
Quote from: Maatiaisjuntitar on 27.12.2012, 15:33:25

No olisihan se nyt vähintäänkin kohtuullista, että suurituloinen maksaa yle-veroa 600 euroa kuussa, niin sitten tulisi pienituloiselle hyvä mieli kun veroasteen nousu olisi yhtä suuri suurituloisella.

Tarkoitin lähinnä sitä, että kun kohkattiin (Urpilainen & co), kuinka nimenomaan suurituloisille tulee veronkorotuksia. Sitten kuitenkin pieni- ja keskituloiset palkansaajat ovat oikeasti niitä, joilta se raha oikeasti revitään.

Eniten minua pännii se, että työttömien ja muuten joutavien ihmisten tulotaso nousee. Esim. n. 15 000 € sosiaalietuutta saava saa käteensä v. 2013 reilut 200 € enemmän kuin v. 2012.
15 000 € vuodessa palkkaa saava maksaa veroja yli 100 € enemmän v. 2013 kuin v. 2012.

matkamasentaja

Niitä eläke- ja vakuutusmaksuja vuonna 2013 on 7,1%, kertoo vero.fi veroprosenttilaskuri.

"Palkasta menee perusprosentin lisäksi eläkevakuutusmaksua 6,5 % ja työttömyysvakuutusmaksua 0,6 %. Jos lasket, paljonko palkasta jää käteen verojen ja maksujen jälkeen, lisää perusprosenttiin 7,1 %".

Janix

EU:n ulkopuolisista maista tilaaminen kallistui. Tullia+veroa peritään nyt lähetyksistä, joiden arvo postikuluineen on 20 euroa tai yli. Aikaisemmin tuo raja oli 40 euroa. Varmaan muitakin erilaisia maksuja on korotettu.
Jos Eurooppa luopuu omista arvoistaan ja muuttuu toisten kulttuurien jatkeeksi, ei maailma tee sellaisella Euroopalla mitään.

tietotyöläinen

Quote from: Alkuasukas on 27.12.2012, 13:54:24
Eläkemaksua en laske veroksi, se ainakin teoriassa menee omaan tulevaan eläkkeeseen.

Todellakin teoriassa.

Minä lasken sen veroksi, se otetaan väkisin ja annetaan samantien nykyisille eläkeläisille. Aivan sama miksi nimittävät, veroa se on.

jarski

[Eniten minua pännii se, että työttömien ja muuten joutavien ihmisten tulotaso nousee]

Wau. Oikeen rehti ja urhea olet.