News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

STX laina

Started by Sour-One, 17.12.2012, 21:43:54

Previous topic - Next topic

sivullinen.

Quote from: CaptainNuiva on 04.06.2014, 16:33:27
Sorry mutta ei nyt onnistunut kytkentäsi telakkateollisuuteen kovinkaan hyvin mutta hei, parempaa onnea se
uraavaan probaganda-iskuun !

Kiitos onnen toivottelusta. Minkälaista lähestymistä suosittelisit seuraavaan iskuun?

Konkursseista muistutan, ettei Suomessa pitäisi olla mahdollista joutua konkurssiin tytäryhtiöiden ongelmien takia. Jos varsinainen liiketoiminta on kannattavaa, voi hakea yrityssaneeraukseen. Siinä huonot osat karsitaan. Nyt niin ei käynyt. Väitteesi kannattavasta toiminnasta saattaa siten perustua vanhoihin tietoihin. 2000-luvun alussa kauppa kävi -- enää ei käy. Kerran kannattava toiminta ei ole aina kannattavaa toimintaa.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

TheVanishedTerrorist

Quote from: sivullinen. on 04.06.2014, 13:23:42
Quote
Hyttivalmistaja Shippax ajautui konkurssiin

Uudessakaupungissa ja Turussa toimiva risteilijöiden hyttialueiden valmistamiseen erikoistunut telakkateollisuuden alihankkija Oy Shippax Ltd asetettiin konkurssiin tiistaina aamulla.
TS

http://www.ts.fi/uutiset/talous/636831/Hyttivalmistaja+Shippax+ajautui+konkurssiin

Alihankkijoille näyttää riittävän töitä.
Kyllä riittää niin että tilauskirjat pullistelevat tuonne 2016 asti. Oliko tässä joku ongelma?

CaptainNuiva

Quote from: sivullinen. on 05.06.2014, 01:45:59
Quote from: CaptainNuiva on 04.06.2014, 16:33:27
Sorry mutta ei nyt onnistunut kytkentäsi telakkateollisuuteen kovinkaan hyvin mutta hei, parempaa onnea se
uraavaan probaganda-iskuun !

Kiitos onnen toivottelusta. Minkälaista lähestymistä suosittelisit seuraavaan iskuun?

Konkursseista muistutan, ettei Suomessa pitäisi olla mahdollista joutua konkurssiin tytäryhtiöiden ongelmien takia. Jos varsinainen liiketoiminta on kannattavaa, voi hakea yrityssaneeraukseen. Siinä huonot osat karsitaan. Nyt niin ei käynyt. Väitteesi kannattavasta toiminnasta saattaa siten perustua vanhoihin tietoihin. 2000-luvun alussa kauppa kävi -- enää ei käy. Kerran kannattava toiminta ei ole aina kannattavaa toimintaa.

Pirun paha antaa suosituksia koska et tunnu kuitenkaan niitä lukevan kuten et tuntunut lukevan tuota linkin uutistakaan jossa todettiin Shippaxin päässeen yrityssaneerauksen viime lokakuussa.
Siinä myös todettiin tytäryhtiön vetäneen Shippaxia suohon ja edelleen, siinä myös todettiin yhtiöllä olleen 20 miljoonan edestä hyttitilauksia...Ja sinä väität että kauppa ei käy?
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

sivullinen.

Herätellään aihetta taas. Vähään aikaan ei Yle ole uutisoinut saksalaisen telakan ostohankkeen etenemisestä. Kokoomuksen eurovaalilupaus näyttää jääneen johonkin jumiin. Katsellaanpa tilannetta taas saksalaisesta näkökulmasta.

Suomen kaikissa lehdissä oli pari viikkoa sitten seuraava uutinen.

Quote
Meyer Werft: Risteilijätilaus ei vaikuta Turun telakan kohtaloon
15.7.2014

Saksalaisen telakkayhtiön Meyer Werftin mukaan telakan saama kahden risteilyaluksen tilaus yhdysvaltalaiselta Norwegian Cruise Linelta ei vaikuta mitenkään neuvotteluihin Turun telakasta.

- Vastaus on absoluuttisesti ei, viestintäjohtaja Peter Hackmann kertoi STT:lle.

[...]

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/talous/turun-telakan-ostamista-suunnitteleva-saksalaistelakka-sai-uusia-tilauksia/1852600

Saksan Mayer Werthin kotikaupungin lehdessä samaa telakalta tullutta tiedotetta tulkittiin paljon suomalaisittain ikävämmältä kannalta.

Quote
Finnen machen Meyer Werft Erfolgsdruck
30.06.2014

[...]

Der Neuigkeitswert dieser Meldung geht gegen null. Dass Meyer mit den Finnen verhandelt, ist seit Wochen bekannt.

Die Ursache für diese Mitteilung liegt nach Informationen unserer Zeitung in Finnland und zeigt das Verhältnis der beiden Partner. Demnach versucht die finnische Regierung, die Meyer Werft unter Druck zu setzen, möglichst schnell Erfolgsmeldungen zu verkünden. Bereits Anfang Mai war es der finnische Wirtschaftsminister Jan Vapaavuori im Alleingang, der die Verhandlungen mit dem Papenburger Traditionsunternehmen öffentlich gemacht hatte.

[...]

http://www.noz.de/lokales/papenburg/artikel/486842/finnen-machen-meyer-werft-erfolgsdruck

"Yhtiön tiedote on nollan arvoinen. Tieto Mayerin ja suomalaisten neuvotteluista on ollut tiedossa jo viikkokausia.

Syy viestiin on saada suomalaisiin sanomalehtiin uutisia kumppanuusneuvotteluiden etenemisestä. Suomen hallitus painostaa Mayer Wertfiä julistamaan menestyksekkäitä viestejä mahdollisimman nopeasti. Toukokuun alussa käydyt neuvottelut olivat yksin elinkeinoministeri Vapaavuoren julkisuuskikkailu perinteisen telakkayhtiön kustannuksella."


Aika julmasti sanovat. Eikä siinä vielä kaikki. Heillä on aihetta. Mayer Werth on aloittanut suuren laajennushankkeen Papenburgissa. Sadan miljoonan euron hankkeeseen löytyy rahaa kassasta. Miten tämä sitten vaikuttaa STX Turun kauppaan, sitä eivät he kerro.

Quote
Kreisstraße soll für Meyer Werft weichen
07.07.2014

Der Landkreis Emsland macht Platz für die Meyer Werft: Die Kreisstraße 158 (Rheiderlandstraße) soll bei Papenburg verlegt werden, damit sich die angrenzende Werft erweitern kann. Der Kreis plant dafür Ausgaben von mindestens zehn Millionen Euro. Erst vor 15 Jahren war die Straße für eine Erweiterung der Werft verlegt werden.

[...]

Der Plan zur Verlegung der Rheiderlandstraße sei in enger Abstimmung mit Werft-Chef Bernard Meyer gemacht worden und völlig unabhängig davon, ob das Unternehmen bei der Werft STX in Finnland einsteige, betonte Winter.

http://www.noz.de/lokales/papenburg/artikel/488563/kreisstrasse-soll-fur-meyer-werft-weichen
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

CaptainNuiva

Quote from: sivullinen. on 24.07.2014, 00:49:41


Mayer Werth on aloittanut suuren laajennushankkeen Papenburgissa. Sadan miljoonan euron hankkeeseen löytyy rahaa kassasta. Miten tämä sitten vaikuttaa STX Turun kauppaan, sitä eivät he kerro.


Toistettakoon nyt taas kerran että Meyer Werfin ongelma on se että mega-luokan risteilijöitä ei telakan paikan vuoksi pystytä siellä Papenburgissa rakentamaan, ei vaikka kuinka investoitaisiin....Tai pystyy, kunhan purkavat puoli kaupunkia pois, ruoppaavat/leventävät Emden joen ja pistävät uusiksi sen kaikki sillat.
Miten on, meinaatko että 100 milliä riittää tähän investointiin?

Tuo linkittämäsi juttu kertoo mistä on kyse ja siitä selviää:
-Raha ei löydy kassasta vaan osavaltion sekä kaupungin tukea haetaan(Nämä toteavat että rahaa ei ole)
-Kyse on uusista tiejärjestelyistä,tontista,uudesta rakennuksesta sekä edustan vesialueiden muokkauksesta(Uusi rakennus).
-Nämä suunnitelmat ovat täysin riippumattomia telakan Suomen diileistä.

Kirjoitat siis täysin omasta päästäsi vedettyjä juttuja.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

sivullinen.

Quote from: CaptainNuiva on 25.07.2014, 10:50:34
Quote from: sivullinen. on 24.07.2014, 00:49:41


Mayer Werth on aloittanut suuren laajennushankkeen Papenburgissa. Sadan miljoonan euron hankkeeseen löytyy rahaa kassasta. Miten tämä sitten vaikuttaa STX Turun kauppaan, sitä eivät he kerro.


Toistettakoon nyt taas kerran että Meyer Werfin ongelma on se että mega-luokan risteilijöitä ei telakan paikan vuoksi pystytä siellä Papenburgissa rakentamaan, ei vaikka kuinka investoitaisiin....Tai pystyy, kunhan purkavat puoli kaupunkia pois, ruoppaavat/leventävät Emden joen ja pistävät uusiksi sen kaikki sillat.

Keskustellaan vaan asia uudestaan. Kuten jo edellä osoitin, aika isoja pystytään.

Quote
[...] Construction of Norwegian Breakaway began on 21 September 2011, when the first piece of steel was cut at the Meyer Werft shipyard in Papenburg, Germany. [...]

Norwegian Breakaway is the world's eighth largest cruise ship.

http://en.wikipedia.org/wiki/Norwegian_Breakaway

Tuon isompia ei ole Mayer Werthiltä tilattukkaan. Uusien saman kokoisten tekemiseksi ei tarvitsisi laajentaa lainkaan. Silti laajennetaan 100 miljoonalla eurolla. Ei se minusta ainakaan STX Turun kauppaa edistä.

Juttuni olivat muuten suoraan Papenburgin lehdistä -- eivät omasta päästäni. Voit olla asioista eri mieltä, mutta se ei tosiasioita muuta. Tosiasioiden tunnustaminen taas voisi auttaa muuttamaan toimintaa parempaan suuntaan. Siksi ne kannattaisi tunnustaa. Kokoomuksen eurovaalilupaus haihtui samalla kun eurovaalit menivät. Aika näyttää, miten käy, mutta hyvältä ei näytä -- ja jos STX Turun toimistossakin eletään kuvitelmamaailmassa, jossa Mayer Werthiltä kuvitellaan voivan pyytää telakasta täysi hinta, koska sitä ilman ei laivojen teko onnistu, ei kauppoja varmasti saada aikaan.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

CaptainNuiva

Quote from: sivullinen. on 27.07.2014, 00:58:46

Tuon isompia ei ole Mayer Werthiltä tilattukkaan. Uusien saman kokoisten tekemiseksi ei tarvitsisi laajentaa lainkaan. Silti laajennetaan 100 miljoonalla eurolla. Ei se minusta ainakaan STX Turun kauppaa edistä.

Juttuni olivat muuten suoraan Papenburgin lehdistä -- eivät omasta päästäni. Voit olla asioista eri mieltä, mutta se ei tosiasioita muuta. Tosiasioiden tunnustaminen taas voisi auttaa muuttamaan toimintaa parempaan suuntaan. Siksi ne kannattaisi tunnustaa. Kokoomuksen eurovaalilupaus haihtui samalla kun eurovaalit menivät. Aika näyttää, miten käy, mutta hyvältä ei näytä -- ja jos STX Turun toimistossakin eletään kuvitelmamaailmassa, jossa Mayer Werthiltä kuvitellaan voivan pyytää telakasta täysi hinta, koska sitä ilman ei laivojen teko onnistu, ei kauppoja varmasti saada aikaan.

Mistäs tiedät etteikö laajennus olisi tarpeen nimenomaan vaikka sen vuoksi että Turussa kun rakennetaan mega-luokan risteilijä niin sen osia/lohkoja voidaan tehdä Papenburgissa laajennuksen myötä?
Tonttikauppa,uusi halli, tien oikaisu ja pieni vesialueen muokkaus viittaisi hyvinkin tämmöiseen toimintaan, ei siihen että rakennettaisiin isompia laivoja/useampia laivoja kerrallaan koska siihen nuo lehden kertomat tiedot laajennuksesta eivät anna myöten.

Se että Papenburgissa on rakennettu maailman kahdeksaksi suurin laiva, ei ole mikään este sille etteivätkö varustamot isompia halua tilata.

Viittasit linkillä lehteen, kirjoitit rahaa löytyvän kassasta ja jutusta käy kuitenkin ilmi että tukia haetaan, samoin kirjoitit että ei ole tietoa miten tämä vaikuttaa STX-kauppaan vaikka jutussa nimenomaan telakan edustaja sanoo että laajennussuunnitelma ei vaikuta suunnitelmiin Suomessa.
Jokainen voi jutun lukea ihan itse ja todeta mitä olet kirjoittanut joten tästä ei sen enempää.

Siitä miten neuvottelut Turun telakan ostosta menevät, ei minulla ole tietoa eikä varmasti sinullakaan.
Sen nyt kuitenkin voi varmasti todeta että koska kyse ei ole kahden välisestä kioskikaupasta niin se ottaa oman aikansa neuvotella ja käydä kaikki asiat läpi.
Mitä tulee Turun STX:n toimistoon niin taitaapa olla yksi hailee mitä siellä kuvitellaan, kaupoista kun neuvotellaan emo-yhtiön kanssa ja se ei ole Turussa.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

CaptainNuiva

Nyt on syytä antaa kiitosta myös Vapaavuorelle ja virkamiehille, aihetta nimittäin on.
Uudelle yhtiölle heti kaksi tilausta + kaksi optiota.
Pitkästä aikaa suhtaudun optimistisesti telakkateollisuuden nousuun.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

TheVanishedTerrorist

Quote from: CaptainNuiva on 04.08.2014, 13:27:16
Nyt on syytä antaa kiitosta myös Vapaavuorelle ja virkamiehille, aihetta nimittäin on.
Uudelle yhtiölle heti kaksi tilausta + kaksi optiota.
Pitkästä aikaa suhtaudun optimistisesti telakkateollisuuden nousuun.
Tulee olemaan hyvä kuvio kunhan valtio pysyy poissa 100%sesti käytännön johtamisesta. MW osaa pyörittää telakkaa...

Faidros.

Syön sanani. Joskus on vain otettava lusikka kauniiseen käteen... luulin uutisen olleen vain ns. eurovaaliankka, mutta jos tiedot pitävät paikkansa, niin ansaittu tunnustus Vapaavuorelle ja taustajoukoille täältä. Pahoittelut arvostelustani.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

kale vale

Mitähän Vapaavuori saisi aikaan pääministerin mandaatilla?
suomalaistaustainen

siviilitarkkailija

Kiitoksia Vapaavuorelle. Ensimmäinen valtiomiestyö.

Laivat tehtiin, tehdään ja tullaan tekemään korporaatiokommunistista valtiontukea ja sijoitustoimintaa hyväksikäyttäen. Toivottavasti tämä itäeuroopan (kin) hitsaajille loistava tilaus avaa monta uutta markkinaa.

Olen äimän käkenä. Korporaatiokommunisti teki asian oikein. Tosin verorahoilla mutta kuitenkin. Outo ja vieras tunne. Mutta miellyttävä. Ajatella että tämänkin päivän näkee...
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

TheVanishedTerrorist

Quote from: siviilitarkkailija on 04.08.2014, 14:51:21
Kiitoksia Vapaavuorelle. Ensimmäinen valtiomiestyö.

Laivat tehtiin, tehdään ja tullaan tekemään korporaatiokommunistista valtiontukea ja sijoitustoimintaa hyväksikäyttäen. Toivottavasti tämä itäeuroopan (kin) hitsaajille loistava tilaus avaa monta uutta markkinaa.

Olen äimän käkenä. Korporaatiokommunisti teki asian oikein. Tosin verorahoilla mutta kuitenkin. Outo ja vieras tunne. Mutta miellyttävä. Ajatella että tämänkin päivän näkee...
Harmittaako :roll: ?

Faidros.

Quote from: kale vale on 04.08.2014, 14:07:20
Mitähän Vapaavuori saisi aikaan pääministerin mandaatilla?

Häviäisi 6-0 puolikuntoisten triathlonilla pianohampaalle.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Siili

Tulikohan Stubbille paineita saada jotain näyttävää aikaiseksi?  Totuuden nimessä on kuitenkin sanottava, ettei Stubbi täysin vailla saavutuksia ole.  Eikö hän järkännyt Suomeen jossain vaiheessa romanialaispoliisin jeesaamaan romanialaiskerjäläisten kanssa?

CaptainNuiva

Quote from: SerialSuicideBomber on 04.08.2014, 13:30:36
Quote from: CaptainNuiva on 04.08.2014, 13:27:16
Nyt on syytä antaa kiitosta myös Vapaavuorelle ja virkamiehille, aihetta nimittäin on.
Uudelle yhtiölle heti kaksi tilausta + kaksi optiota.
Pitkästä aikaa suhtaudun optimistisesti telakkateollisuuden nousuun.
Tulee olemaan hyvä kuvio kunhan valtio pysyy poissa 100%sesti käytännön johtamisesta. MW osaa pyörittää telakkaa...

Juurikin näin.
Tässä omistuspohjassa on nyt ihan eri maku ja tämä on nimenomaan tärkeää laivojen tilaajien kannalta.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Rubiikinkuutio

Quote from: CaptainNuiva on 04.08.2014, 13:27:16

Uudelle yhtiölle heti kaksi tilausta + kaksi optiota.

Ihan voittoa tuottavia tilauksia ilman että valde maksaa? Vai tehdäänkö ne tappiolla ja tuettuna, että valtio voisi itse kustantaa telakan työpaikat. Saa toki työllisyysluvut näyttämään kivemmilta?
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

CaptainNuiva

Quote from: Rubiikinkuutio on 04.08.2014, 15:53:38
Quote from: CaptainNuiva on 04.08.2014, 13:27:16

Uudelle yhtiölle heti kaksi tilausta + kaksi optiota.

Ihan voittoa tuottavia tilauksia ilman että valde maksaa? Vai tehdäänkö ne tappiolla ja tuettuna, että valtio voisi itse kustantaa telakan työpaikat. Saa toki työllisyysluvut näyttämään kivemmilta?

Meinaatko ihan tosissasi että nykytilanteessa ja pitemmän päälle tätä työstettynä laivoja alettaisiin tekemään tappiolla?
Otettaisiin velkaa jotta saataisiin tehdä tappiota?
Ymmärrän että pessimismissä ja itsesäälissä on kiva piehtaroida mutta joku rajahan silläkin lienee.

Olisi hyvä ymmärtää että hintaakin tärkeämpi isojen ristelijöiden tilaajille on toimitusvarmuus ja laatu, eivät nämä ole mitään laitteita joita nettikaupasta klikkaillaan koriin mistä halvimalla saadaan, kuin jotain IKEAn lastulevyvirityksiä kätevässä noutopakkauksessa.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

siviilitarkkailija

Quote from: SerialSuicideBomber on 04.08.2014, 15:21:36
Quote from: siviilitarkkailija on 04.08.2014, 14:51:21
Kiitoksia Vapaavuorelle. Ensimmäinen valtiomiestyö.

Laivat tehtiin, tehdään ja tullaan tekemään korporaatiokommunistista valtiontukea ja sijoitustoimintaa hyväksikäyttäen. Toivottavasti tämä itäeuroopan (kin) hitsaajille loistava tilaus avaa monta uutta markkinaa.

Olen äimän käkenä. Korporaatiokommunisti teki asian oikein. Tosin verorahoilla mutta kuitenkin. Outo ja vieras tunne. Mutta miellyttävä. Ajatella että tämänkin päivän näkee...
Harmittaako :roll: ?


Helpottaa. 65milj eurolla Ranskalle hävitty laivatilaus luultavasti opetti korporaatiokomlunistia. Näin isoja bisneksiä ei tehdä puhtaan liiketalouden säännöillä. Ja kokoomuksen kohdalla ensin katsotaan diili oikeesti, ja vasta sitten huokaistaan.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

TheVanishedTerrorist

#949
Quote from: CaptainNuiva on 04.08.2014, 15:51:16
Quote from: SerialSuicideBomber on 04.08.2014, 13:30:36
Quote from: CaptainNuiva on 04.08.2014, 13:27:16
Nyt on syytä antaa kiitosta myös Vapaavuorelle ja virkamiehille, aihetta nimittäin on.
Uudelle yhtiölle heti kaksi tilausta + kaksi optiota.
Pitkästä aikaa suhtaudun optimistisesti telakkateollisuuden nousuun.
Tulee olemaan hyvä kuvio kunhan valtio pysyy poissa 100%sesti käytännön johtamisesta. MW osaa pyörittää telakkaa...
Juurikin näin.
Tässä omistuspohjassa on nyt ihan eri maku ja tämä on nimenomaan tärkeää laivojen tilaajien kannalta.
Luulen että RCL on huokaissut helpotuksesta kun tämä kauppa on saatu aikaiseksi ja pääsevät jälleen tilaamaan Quantum luokan aluksia vaikka Turun telakalta jos niin haluavat. Luulempa että samaan joukkoon (kokoluokkaan) saattaapi hypätä toinenkin varustamo.

MW tulee kasvattamaan liikevaihtoaan ja tulostaan melkoisesti.

siviilitarkkailija

QuoteOstos oli järjetön, sillä enemmistöosakkaana Meyer Werftillä on hyvät mahdollisuudet pelata Suomen tytäryrityksen voitto toiseen maahan siirtohinnoittelulla tai lainajärjestelyillä, jolloin Suomen valtio ei saa sijoitukselleen tuottoa

Roope Luhtalan huoli on oikeutettu Usarin puheenvuorossa. Paitsi että on mahdollista että Turun telakka ei tuota voittoa. Voitto on ainoastaan se että saadaan pidettyä työpaikat Suomessa. Niihin jouduttiin törsäämään lujasti veronmaksajien rahaa. MW kerää voitot, mikäli sellaisia ikinä tulee ja ohjaa ne Saksaan.

Korporaatiokommunistisen roskaväen liiketoimissa olemme tulleet sellaiseen tilaan jossa millään vastuullisella liiketaloudella ei enää ole mitään painoa. Riittää että saamme edes työpaikat säilytettyä. Joudumme siksi pumppaamaan rajusti veromaksajien rahaa telakkaan jonka voitot valuvat ulkomaille. Jos näin ei tehdä, pumppaamme vielä suuremman määrän rahaa työttömyyden hoitoon.

Vapaavuoren liiketoimi ei ole sen enempää järkevä kuin reilu jos sitä pohtii puhtaan liiketalouden kannalta. Näin ei kuitenkaan laivateollisuudessa koskaan tehdä jos halutaan pysyä mukana bisneksessä. Laivat tehdään nyt ja tulevaisuudessa valtion tuilla ja sille ei voi mitään. Raha tulee takaisin palkkana ja säästyneinä työttömyyskustannuksina.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Rubiikinkuutio

Quote from: CaptainNuiva on 04.08.2014, 16:21:04

Meinaatko ihan tosissasi että nykytilanteessa ja pitemmän päälle tätä työstettynä laivoja alettaisiin tekemään tappiolla?

Meinaan, että puoli eurooppaa tekee laivoja niin vahvasti tuettuna, että ilman tukiaisia voittoa ei jäisi lainkaan. Lisäksi valtiot vielä itse yleensä omisatvat ne telakat suurelta osin, niin tappiot ja nollatulokset niiden tukiaisten päälle eivät niin ole haitanneet ketään, kun veronmaksajia ei kiinnosta.

Quote
Otettaisiin velkaa jotta saataisiin tehdä tappiota?

Otetaan velkaa että saadaan maksaa telakkatukia ja tehdä tappiota.

Quote
Ymmärrän että pessimismissä ja itsesäälissä on kiva piehtaroida mutta joku rajahan silläkin lienee.

Kun katsoo suomenvaltionvelkaa ja huomio sen lisäksi tämänhetkisen budjettivajeen, niin ei naurata yhtään se pessimismi jota se aiheuttaa.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

CaptainNuiva

Quote from: Rubiikinkuutio on 04.08.2014, 23:00:06
Quote from: CaptainNuiva on 04.08.2014, 16:21:04

Meinaatko ihan tosissasi että nykytilanteessa ja pitemmän päälle tätä työstettynä laivoja alettaisiin tekemään tappiolla?

Meinaan, että puoli eurooppaa tekee laivoja niin vahvasti tuettuna, että ilman tukiaisia voittoa ei jäisi lainkaan. Lisäksi valtiot vielä itse yleensä omisatvat ne telakat suurelta osin, niin tappiot ja nollatulokset niiden tukiaisten päälle eivät niin ole haitanneet ketään, kun veronmaksajia ei kiinnosta.



Puoli Eurooppa tekee tukiasten varassa mega-luokan ristelijöitä?
Ei kai?

Selvennyksen vuoksi, sellaisia risteilijöitä joita nämä tietyt varustamot nyt hamuavat, pystyvät Euroopassa tekemään italialainen Fincartieri,MW ja Ranskan STX.
Ranskan STX kadonnee markkinoilta ainekin nimensä osalta ja vahvoille jäävät Fincartieri sekä MW.
Nyt tämän Turun keissin myötä MW kansanomaisesti sanottuna panee perseeseen Fincartieria.

En tiedä miten tämän oikein sanoisi mutta kymmenen ensijaista asiaa megaluokan ristelijän tilaajalle ovat:
- Laatu ja toimitusvarmuus
- Laatu ja toimitusvarmuus
- Laatu ja toimitusvarmuus
- Laatu ja toimitusvarmuus
- Laatu ja toimitusvarmuus
- Laatu ja toimitusvarmuus
- Laatu ja toimitusvarmuus
- Laatu ja toimitusvarmuus
- Laatu ja toimitusvarmuus
- Hinta

Toki nyt joku saattaisi sanoa että tehdään laivoja muuallakin kuin näillä edellä mainituilla telakoilla.
Niin tehdään...Bulkkia.
Olen itse ollut duunissa E-Koressa tehdyllä laivalla ja voin vakuuttaa että megaristelijän tilaaja ei halua että
vaikkapa jossain ovissa kahvoja tarvitsee nostaa eikä painaa jotta oven saa auki.
Megaristeiljän tilaaja ei myöskään halua että kunnossapito ja laivan operointi vaatii moninkertaisen duunin kun paikat reistaavat ja vaikkapa korroosio syö mitä oudoimmalla tavalla.

Joku saattaa vielä sanoa että korealaiset ovat jo kopsanneet ristelijät ja tekevät niitä halvemalla.
Niin varmasti ovatkin ja niin varmasti yrittävät tehdäkkin mutta niin kopsasivat kiinalaiset vaikkapa japanilaisia perämoottoreita ja kopsujahan saa halvalla....Kauppa vain ei käy niin kuin odotettiin, ihmiset kun eivät halua päristellä merelle ja soutaa takaisin.
Megaristelijöillä on oma imagonsa ja siihen imagoon ei kuulu kopiot, vähän sama kuin menisi tyrkyttämään ranta-Rolexia aidon ostajalle, ei osta vaikka kuinka tyrkyttäisi ja kehuisi halpaa hintaa.
Laivamarkkinat ovat omanlaisensa ala ja varsinkin megaristeilijöiden markkinat, niitä on turha yrittää sovittaa nettikaupan "Klikkaa koriin" muottiin.


"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

sivullinen.

On varmasti totta, ettei Turun telakka tuota kuin tappiota tämän vuosikymmenen, mutta silti sen säilyttäminen oli hyvä asia -- ja Vapaavuorelta onnistunut teko. Tuskin tämä Turun telakan pelastustoimi sentään yhtä paljoa tuli maksamaan kuin Ranskan pelastus omalla telakalleen.

Säilyttämisen perustekkin on sama kuin Ranskassa eli sotilaallinen. Ranskassa telakan piti rakentaa uusi lentotukialus, mutta sitä päätettiin lykätä tai peruuttaa toistaiseksi. Suomessa sotilaallinen uhka on noussut rajusti Ukrainan sodan laajetessa. Vaikka Suomi ei koskaan hankkisikaan omaa lentotukialusta tai suurta laivastoa, avaa telakka silti mahdollisuuksia. Loistoristeilijöiden tekeminen ei edelleenkään mielestäni ole välttämätöntä tai kannattavaa, eikä työpaikkojen pelastamista pitäisi tehdä -- ainakaan liian kalliilla.

Tässä muutama uutinen aiheesta.

Quote
MEYER WERFT joins forces with STX Finland

Papenburg/Helsinki, 04 August 2014 – MEYER WERFT joins forces with the STX Finland shipyard in Turku. Following weeks of negotiations the Finnish Government and MEYER WERFT signed a share purchase agreement with the current owner STX Europe. With its 70% stake MEYER WERFT takes the industrial leadership of the new company.

At present some 1,300 employees and a specialised supplier network are involved in the construction of the cruise ship Mein Schiff 4 for the German cruise operator TUI Cruises from Hamburg. TUI Cruises just announced to order another two ships of this class in Turku. STX Finland is a specialist in the construction of cruise ships and a yard that holds exceptional technological know-how.

As Dr. Jan Meyer, managing partner of MEYER WERFT, explained, " This acquisition will strengthen the yards in Papenburg, Turku and Rostock: With joining forces with Turku we can offer more flexibility to our customers. In addition both shipyards respect each other for their high level of professionalism and thus can learn a lot from each other in order to improve their working processes or to join forces on research & development.

We are confident that in this way we can create a good opportunity for the Finnish maritime cluster to thrive and also hope to interest many young people to join us for building the future high-tech ships."

The acquisition is still subject to clearance by the antitrust authorities and banks. The plan is to rename the company STX Finland Oy to Meyer Turku Shipyard Oy.

http://www.meyerwerft.de/en/meyerwerft_de/medien/presseticker/pressemitteilung_detail_17933.jsp

Quote
Niedersächsischer Kreuzfahrtspezialist: Meyer Werft steigt bei finnischem Schiffsbauer ein

"Mein Schiff 4" bis "Mein Schiff 6": Die neuen Luxusliner der Reederei TUI Cruises werden auf der STX-Werft im finnischen Turku gebaut. Ihr drohte die Insolvenz. Jetzt übernimmt die niedersächsische Meyer Werft mehr als zwei Drittel des Geschäfts.

[...]

http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/meyer-werft-steigt-bei-stx-werft-in-turku-finnland-ein-a-984373.html
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

TheVanishedTerrorist

Quote from: sivullinen. on 05.08.2014, 00:08:31
On varmasti totta, ettei Turun telakka tuota kuin tappiota tämän vuosikymmenen, mutta silti sen säilyttäminen oli hyvä asia -- ja Vapaavuorelta onnistunut teko. Tuskin tämä Turun telakan pelastustoimi sentään yhtä paljoa tuli maksamaan kuin Ranskan pelastus omalla telakalleen.

Säilyttämisen perustekkin on sama kuin Ranskassa eli sotilaallinen. Ranskassa telakan piti rakentaa uusi lentotukialus, mutta sitä päätettiin lykätä tai peruuttaa toistaiseksi. Suomessa sotilaallinen uhka on noussut rajusti Ukrainan sodan laajetessa. Vaikka Suomi ei koskaan hankkisikaan omaa lentotukialusta tai suurta laivastoa, avaa telakka silti mahdollisuuksia. Loistoristeilijöiden tekeminen ei edelleenkään mielestäni ole välttämätöntä tai kannattavaa, eikä työpaikkojen pelastamista pitäisi tehdä -- ainakaan liian kalliilla.

Tässä muutama uutinen aiheesta.
Kerros nyt paljonko tuo telakka tulee mielestäsi tekemään tappiota per vuosi MW:lle?

Rubiikinkuutio

Quote from: CaptainNuiva on 05.08.2014, 00:06:01

Kauheasti tekstiä, mutta juuri mikään ei oikeasti liittynyt kirjoittamaani tai sanomisieni merkityksiä oli laajennettu siitä mitä kirjoitin. Ok. Palataan asiaan jos sinulla on jotain sanottavaa tuosta aiheesta josta olen huolissani.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

TheVanishedTerrorist

Quote from: Rubiikinkuutio on 05.08.2014, 10:24:45
Quote from: CaptainNuiva on 05.08.2014, 00:06:01

Kauheasti tekstiä, mutta juuri mikään ei oikeasti liittynyt kirjoittamaani tai sanomisieni merkityksiä oli laajennettu siitä mitä kirjoitin. Ok. Palataan asiaan jos sinulla on jotain sanottavaa tuosta aiheesta josta olen huolissani.
Paljonko saksan valtio laittaa näihin tukiaisia? Onko sulla summa tai prosentit tiedossa?

Norwegian Cruise Line announced that it has reached an agreement with MEYER WERFT GmbH to build two new Breakaway-Plus class cruise ships for delivery in the second quarter 2018 and the fourth quarter 2019. Each ship will be 164,600 gross tons and include 4,200 passenger berths. The contract price for both ships is approximately EUR 1.6 billion.

Rubiikinkuutio

Quote from: SerialSuicideBomber on 05.08.2014, 11:45:02

Onko sulla summa tai prosentit tiedossa?

Ei ole. Jos jollain on jotain kokoomatietoa euroopan telakkatukemisista, niin kiinnostaa kovasti.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

TheVanishedTerrorist

Quote from: Rubiikinkuutio on 05.08.2014, 11:49:41
Quote from: SerialSuicideBomber on 05.08.2014, 11:45:02

Onko sulla summa tai prosentit tiedossa?

Ei ole. Jos jollain on jotain kokoomatietoa euroopan telakkatukemisista, niin kiinnostaa kovasti.
Väitit kuitenkin näin "Meinaan, että puoli eurooppaa tekee laivoja niin vahvasti tuettuna, että ilman tukiaisia voittoa ei jäisi lainkaan." eli kuuluuko nyt sitten MW näihin "vahvasti tuettuihin" vai ei?

Onko muuten vahvasti tuettu 10%, 20%, 30% tuettu vai jopa yli? Johonkin kai väitteesi perustit etkä vain mutuiluun.

Rubiikinkuutio

Quote from: SerialSuicideBomber on 05.08.2014, 13:48:51

Väitit kuitenkin näin "Meinaan, että puoli eurooppaa tekee laivoja niin vahvasti tuettuna, että ilman tukiaisia voittoa ei jäisi lainkaan." eli kuuluuko nyt sitten MW näihin "vahvasti tuettuihin" vai ei?

Tiedän, että suomessakin hallitus esitti yli kymmenen miljoonan tukiaisia telakkateollisuudelle joskus 2000-luvun alussa. STX kauppojen juapan yhteydessä ranskalaiset vetivät pidemmän potin suuremmilla tukiaisillaan, kun sikäläinen sosialistihallitus tahtoi maksaa enemmän työpaikoista.

Edelleen jos jollakin on kokonaiskuvaa euroopan tukitellakkasotkuista, niin kiinnostaa. Mistä määristä puhutaan kokonaisuudessa suomen ja euroopan tasolla? Paljonko tuetut telakat ovat tehneet voittoja suomen tai euroopan tasolla?
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."